Toimintaterapian työelämäharjoittelu 1Laajuus (10 op)
Tunnus: SX00EP75
Laajuus
10 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija tutustuu harjoittelupaikan työkäytäntöihin, ohjeistuksiin ja asiakastyötä ohjaavaan lainsäädäntöön. Opiskelija toimii harjoittelupaikalla asiakaslähtöisesti, ammatillisesti ja toimintaterapian eettisiä periaatteita noudattaen. Opiskelija harjoittelee terapiasuhteen muodostamista ja reflektoi toteutunutta terapiasuhdetta. Opiskelija tekee yhteistyötä muiden ammattilaisten ja mahdollisuuksien mukaan asiakkaan läheisten kanssa. Opiskelija hyödyntää myös muiden tieteenalojen tietoa muodostaakseen kokonaiskuvan asiakkaan tilanteesta. Opiskelija hyödyntää ohjausta osaamisen kehittymisen tukena.
Opiskelija suunnittelee toimintaterapian asiakasprosesseja yksilön arjen ja osallistumisen näkökulmasta. Opiskelija hyödyntää teoriatietoa toimintaterapian asiakasprosessien suunnittelussa ja dokumentoinnissa. Opiskelija analysoi asiakkaasta kertynyttä tietoa asiakkaalle merkityksellisen toiminnan ja toimintakokonaisuuksien tunnistamiseksi. Opiskelija arvioi toimintaympäristön vaikutusta asiakkaan toiminnallisuuteen, osallistumiseen ja suoriutumiseen. Opiskelija asettaa asiakkaan kanssa tavoitteita, suunnittelee ja toteuttaa tavoitteiden mukaista terapeuttista toimintaa asiakkaan toiminnallisuuden mahdollistamiseksi. Opiskelija tarkastelee asiakasprosessista kertynyttä tietoa suhteessa monialaisesti tuotettuun tietoon. Opiskelija viestii asiakasprosessista suullisesti ja kirjallisesti.
Sisältö
- Toimintaterapeutin työtä ohjaavat ohjeistukset, säännöt, lainsäädäntö ja turvallisuus
- Toimintaterapeutin työnkuva ja siihen kuuluvat työtehtävät
- Toimintaterapian asiakasprosessit ja niiden toteuttaminen
- Toiminnan analysointi ja terapeuttinen toiminta
- Toimintaterapiaan liittyvien yhteistyösuhteiden muodostaminen
- Terapiasuhdeosaamisen hyödyntäminen asiakassuhteissa
- Asiakasprosessista viestiminen suullisesti ja kirjallisesti
- Oman toiminnan reflektointi
- Opiskelijan asettamat oppimistavoitteet osaamisen vahvistamisessa
- Teorian soveltaminen käytäntöön oppimistehtävien avulla
Esitietovaatimukset
Ennen opintojaksolle osallistumista opiskelijalla tulee olla hyväksytysti suoritettuna osaamista vähintään 30 opintopistettä sisältäen osaaminen seuraavilta opintojaksoilta: Terapeuttisen toiminnan perusteet, Ympäristötekijöiden vaikutus toiminnallisuuteen 1, Minä toimintaterapeuttina, Toiminnallisuuden arviointi 1
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija:
- tuntee alan käsitteitä ja osaa käyttää niitä oikeissa yhteyksissä,
- etsii ja yhdistelee tietoa eri lähteistä ja ymmärtää lähdekritiikin merkityksen sekä
- osoittaa perehtyneensä alan tietoperustaan.
- toimii ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa tarkoituksenmukaisesti,
- soveltaa asiakaslähtöisyyden periaatteita ja
- arvioi omia valintojaan ja omaa toimintaansa ammatillisissa tilanteissa.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti,
- osaa toimia työryhmässä alansa edustajana,
- ottaa toiminnassaan huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- arvioi omia vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija:
- etsii tietoa eri lähteistä ja arvioi lähteiden luotettavuutta tarkoituksenmukaisesti,
- yhdistää tietoa eri lähteistä asianmukaisiksi kokonaisuuksiksi sekä
- hyödyntää ja soveltaa alan tietoperustaa.
- soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa,
- toimii asiakaslähtöisesti,
- osoittaa kykyä ratkaista ammatillisia tehtäviä ja ongelmia sekä
- osaa perustella esittämiään näkökulmia ja omaa toimintaansa ammatillisesti.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti ja osaa perustella toimintaansa,
- toimii ammatillisesti työyhteisössä ja jakaa osaamistaan,
- toimii vastuullisesti, tavoitteellisesti ja ottaa huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- kehittää itseään ammattilaisena.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija:
- soveltaa ammattialan käsitteitä ja tietoperustaa sujuvasti ja monipuolisesti,
- yhdistää uusia oppimissisältöjä osaksi alan laajempia ilmiöitä,
- arvioi valitsemiaan lähteitä ja niiden käytettävyyttä sekä
- perustelee valintojaan aiemman tiedon avulla.
- soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa vastuullisesti,
- toimii asiakaslähtöisesti,
- ratkaisee erilaisia ammatillisia tehtäviä ja ongelmia sekä
- perustelee esittämiään näkökulmia, arvioi toimintaansa ja toimintansa seurauksia ammatillisesti.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti ja osaa arvioida toimintaansa kriittisesti,
- osaa organisoida monenlaisten ryhmien toimintaa ja jakaa osaamistaan,
- toimii vastuullisesti, tavoitteellisesti ja huomioi turvallisuuden sekä
- kehittää itseään ammattilaisena ja tunnistaa työyhteisön kehittämistarpeita.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Hyväksytty/
Opiskelija:
- tuntee alan käsitteitä ja osaa käyttää niitä oikeissa yhteyksissä,
- etsii ja yhdistelee tietoa eri lähteistä ja ymmärtää lähdekritiikin merkityksen sekä
- osoittaa perehtyneensä alan tietoperustaan.
- toimii ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa tarkoituksenmukaisesti,
- soveltaa asiakaslähtöisyyden periaatteita ja
- arvioi omia valintojaan ja omaa toimintaansa ammatillisissa tilanteissa.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti,
- osaa toimia työryhmässä alansa edustajana,
- ottaa toiminnassaan huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- arvioi omia vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan.
Hylätty/
Opiskelija:
- ei hallitse alan tietoperustaa eikä osoita arvostavansa sitä,
- ei käytä alan käsitteitä tarkoituksenmukaisesti.
- ei osoita riittäviä ammatillisia tietoja ja taitoja,
- ei toimi ohjeistusten ja ohjauksen mukaisesti,
- ei reflektoi omaa toimintaansa.
- ei ota toiminnassaan riittävästi huomioon ammattialan turvallisuusohjeita tai eettisiä periaatteita tai suhtautuu niihin välinpitämättömästi,
- ei kykene toimimaan ryhmässä rakentavasti eikä kehitä ammatillisia taitojaan.
Lisätiedot
Toimintaterapian tutkinto sisältää neljä 10 opintopisteen laajuista työelämäharjoittelujaksoa. Jokaisen harjoittelujakson tulee olla toisiinsa nähden mahdollisimman erilaisia (WFOT:n minimistandardit). Opiskelija hankkii harjoittelupaikan itse ja hyväksyttää sen harjoittelun vastuuopettajalla. Ensimmäisessä harjoittelussa työelämäohjaajaksi suositellaan toimintaterapeuttia.
Suositellaan valittavaksi myös Toiminnallisuuden mahdollistaminen 2 opintojakso.
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 19.05.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 22.12.2024
Opintopistemäärä
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Annariika Anundi
- Jari Pihlava
- Akvaliina Lacho
Vastuuopettaja
Jari Pihlava
Ryhmät
-
SXI23S2Toimintaterapian tutkinto-ohjelma monimuoto
Tavoitteet
Opiskelija tutustuu harjoittelupaikan työkäytäntöihin, ohjeistuksiin ja asiakastyötä ohjaavaan lainsäädäntöön. Opiskelija toimii harjoittelupaikalla asiakaslähtöisesti, ammatillisesti ja toimintaterapian eettisiä periaatteita noudattaen. Opiskelija harjoittelee terapiasuhteen muodostamista ja reflektoi toteutunutta terapiasuhdetta. Opiskelija tekee yhteistyötä muiden ammattilaisten ja mahdollisuuksien mukaan asiakkaan läheisten kanssa. Opiskelija hyödyntää myös muiden tieteenalojen tietoa muodostaakseen kokonaiskuvan asiakkaan tilanteesta. Opiskelija hyödyntää ohjausta osaamisen kehittymisen tukena.
Opiskelija suunnittelee toimintaterapian asiakasprosesseja yksilön arjen ja osallistumisen näkökulmasta. Opiskelija hyödyntää teoriatietoa toimintaterapian asiakasprosessien suunnittelussa ja dokumentoinnissa. Opiskelija analysoi asiakkaasta kertynyttä tietoa asiakkaalle merkityksellisen toiminnan ja toimintakokonaisuuksien tunnistamiseksi. Opiskelija arvioi toimintaympäristön vaikutusta asiakkaan toiminnallisuuteen, osallistumiseen ja suoriutumiseen. Opiskelija asettaa asiakkaan kanssa tavoitteita, suunnittelee ja toteuttaa tavoitteiden mukaista terapeuttista toimintaa asiakkaan toiminnallisuuden mahdollistamiseksi. Opiskelija tarkastelee asiakasprosessista kertynyttä tietoa suhteessa monialaisesti tuotettuun tietoon. Opiskelija viestii asiakasprosessista suullisesti ja kirjallisesti.
Sisältö
- Toimintaterapeutin työtä ohjaavat ohjeistukset, säännöt, lainsäädäntö ja turvallisuus
- Toimintaterapeutin työnkuva ja siihen kuuluvat työtehtävät
- Toimintaterapian asiakasprosessit ja niiden toteuttaminen
- Toiminnan analysointi ja terapeuttinen toiminta
- Toimintaterapiaan liittyvien yhteistyösuhteiden muodostaminen
- Terapiasuhdeosaamisen hyödyntäminen asiakassuhteissa
- Asiakasprosessista viestiminen suullisesti ja kirjallisesti
- Oman toiminnan reflektointi
- Opiskelijan asettamat oppimistavoitteet osaamisen vahvistamisessa
- Teorian soveltaminen käytäntöön oppimistehtävien avulla
Aika ja paikka
Info kaikille opiskelijoille ennen harjoittelua lisätiedot lukujärjestys.
Opiskelija saa ohjaavan opettajan ennen harjoittelua ja ohjaava opettaja lähettää harjoittelun työelämäohjaajalle ja opiskelijalle infokirjeen.
Harjoittelu:
Harjoittelun alussa yhteistapaaminen (Teams): työelämäohjaaja, opettaja ja opiskelija (opiskelijan oppimistavoitteet jaksolle)
Harjoittelun aikana pienryhmätapaaminen (Teams): opiskelijat pienryhmissä ja ohjaava opettaja
Harjoittelun päätös: harjoittelukokemusten jakaminen pienryhmissä ohjaavan opettajan kanssa. Pienryhmää ohjaava opettaja ilmoittaa tarkemman ajan ja muodon (etä/lähi).
Oppimateriaalit
Harjoittelua koskevat yleiset ohjeet löytyvät wiki-sivuilla Toimintaterapian työelämäharjoittelu
https://wiki2.metropolia.fi/pages/viewpage.action?pageId=76939802
Toimintaterapia työelämäharjoittelu 1 sisältöä koskevat asiat löytyvät wiki-sivuilla
https://wiki2.metropolia.fi/pages/viewpage.action?pageId=220891169
Opiskelijoiden jo tehtyjen opintojaksojen materiaalit.
Harjoittelupaikan asiakkaisiin liittyvä yleinen kirjallisuus ja asiakkaiden tt:aan liittyvä kirjallisuus
Opetusmenetelmät
Ohjattu harjoittelu. Lisätietoja (myös työelämäohjaaja pääsee wiki-sivulle): https://wiki2.metropolia.fi/pages/viewpage.action?pageId=220891169
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Harjoittelu tehdään työelämässä. Opiskelija hankkii itse harjoittelupaikan. Katso ohjeet wikistä https://wiki2.metropolia.fi/pages/viewpage.action?pageId=76939802
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
10 op =270h
Opiskelupäivän pituus 8h /pvä = 40h /viikko (sisältää perehtymisen, välillisen ja välittömän asiakastyön sekä tehtävän teon).
Aikataulutus sovitaan työpaikalla työpaikan käytänteiden mukaan.
Tehtävän osuus on noin 1 op = 27 h, jonka tekeminen sisältyy harjoittelun tunteihin. Tehtävän tekopaikasta ja -ajasta sovitaan harjoittelupaikassa.
Sisällön jaksotus
ENNEN HARJOITTELUJAKSOA:
Opiskelija hankkii harjoittelupaikan, esittää rikostaustaotteen ja täyttää oppilaitoksen lomakkeen. Ohjeet kts. wiki. https://wiki2.metropolia.fi/pages/viewpage.action?pageId=76939802
Harjoittelupaikoilla voi olla omia vaatimuksia esim. alkuhaastattelu ennen jaksolle hyväksymistä , rokotusvaatimuksia tms., jotka opiskelijan tulee täyttää.
Yhteinen info kts. lukujärjestys.
Opiskelijalle nimetään opettajaohjaaja, joka lähettää infoa sähköpostitse ohjaajalle (huom. ilmoita ohjaajan sp) ja opiskelijalle
Opiskelija pohtii alustavia oppimistavoitteita opintojakson oppimistavoitteisiin liittyen harjoitteluun
HARJOITTELUJAKSON AIKANA:
Harjoittelun aloitus
Opiskelija palauttaa alustavat jakson tavoitteet Tavoite- ja arviointilomakkeella OMA:an
Oppimistavoitteista keskustelu harjoittelupaikassa (työelämäohjaaja ja opiskelija)
Oppimistavoitteista sopiminen (työelämäohjaaja, opettaja ja opiskelija)
Pienryhmätapaaminen (opiskelijat ja opettaja)
Väliarviointi (työelämäohjaaja ja opiskelija)
Loppuarviointi (työelämäohjaaja ja opiskelija, tarvittaessa opettaja)
Pienryhmätapaaminen (opiskelijat ja opettaja)
Tehtävän ja tavoite- ja rviointilomakkeen palautus
HARJOITTELUJAKSON JÄLKEEN:
Ohjaava opettaja vie suoritusmerkinnän, kun kaikki teot on tehty hyväksytysti, jotka jaksoon kuuluivat
Oppimisen syventyminen: Opiskelija peilaa harjoittelukokemuksia ja -oppeja tulevissa opetuskontakteissa ja kursseilla
Lisätietoja opiskelijoille
Varaa harjoittelupaikkasi edellisen lukukauden aikana kts. ohjeet Wiki ja ilmoita paikan tiedot koulun lomakkeelle, kun se julkaistaan Wikissä.
Tutustu lisäksi Wikissä oleviin ohjeisiin erityisesti rokotuksiin ja rikostaustaotteen esittämiseen liittyen
https://wiki2.metropolia.fi/pages/viewpage.action?pageId=76939802
Harjoittelupaikoilla voi olla omia vaatimuksia esim. alkuhaastattelu ennen jaksolle hyväksymistä , rokotusvaatimuksia tms., jotka opiskelijan tulee täyttää.
Yhteinen info kts. lukujärjestys.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija:
- tuntee alan käsitteitä ja osaa käyttää niitä oikeissa yhteyksissä,
- etsii ja yhdistelee tietoa eri lähteistä ja ymmärtää lähdekritiikin merkityksen sekä
- osoittaa perehtyneensä alan tietoperustaan.
- toimii ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa tarkoituksenmukaisesti,
- soveltaa asiakaslähtöisyyden periaatteita ja
- arvioi omia valintojaan ja omaa toimintaansa ammatillisissa tilanteissa.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti,
- osaa toimia työryhmässä alansa edustajana,
- ottaa toiminnassaan huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- arvioi omia vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija:
- etsii tietoa eri lähteistä ja arvioi lähteiden luotettavuutta tarkoituksenmukaisesti,
- yhdistää tietoa eri lähteistä asianmukaisiksi kokonaisuuksiksi sekä
- hyödyntää ja soveltaa alan tietoperustaa.
- soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa,
- toimii asiakaslähtöisesti,
- osoittaa kykyä ratkaista ammatillisia tehtäviä ja ongelmia sekä
- osaa perustella esittämiään näkökulmia ja omaa toimintaansa ammatillisesti.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti ja osaa perustella toimintaansa,
- toimii ammatillisesti työyhteisössä ja jakaa osaamistaan,
- toimii vastuullisesti, tavoitteellisesti ja ottaa huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- kehittää itseään ammattilaisena.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija:
- soveltaa ammattialan käsitteitä ja tietoperustaa sujuvasti ja monipuolisesti,
- yhdistää uusia oppimissisältöjä osaksi alan laajempia ilmiöitä,
- arvioi valitsemiaan lähteitä ja niiden käytettävyyttä sekä
- perustelee valintojaan aiemman tiedon avulla.
- soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa vastuullisesti,
- toimii asiakaslähtöisesti,
- ratkaisee erilaisia ammatillisia tehtäviä ja ongelmia sekä
- perustelee esittämiään näkökulmia, arvioi toimintaansa ja toimintansa seurauksia ammatillisesti.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti ja osaa arvioida toimintaansa kriittisesti,
- osaa organisoida monenlaisten ryhmien toimintaa ja jakaa osaamistaan,
- toimii vastuullisesti, tavoitteellisesti ja huomioi turvallisuuden sekä
- kehittää itseään ammattilaisena ja tunnistaa työyhteisön kehittämistarpeita.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Hyväksytty/
Opiskelija:
- tuntee alan käsitteitä ja osaa käyttää niitä oikeissa yhteyksissä,
- etsii ja yhdistelee tietoa eri lähteistä ja ymmärtää lähdekritiikin merkityksen sekä
- osoittaa perehtyneensä alan tietoperustaan.
- toimii ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa tarkoituksenmukaisesti,
- soveltaa asiakaslähtöisyyden periaatteita ja
- arvioi omia valintojaan ja omaa toimintaansa ammatillisissa tilanteissa.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti,
- osaa toimia työryhmässä alansa edustajana,
- ottaa toiminnassaan huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- arvioi omia vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan.
Hylätty/
Opiskelija:
- ei hallitse alan tietoperustaa eikä osoita arvostavansa sitä,
- ei käytä alan käsitteitä tarkoituksenmukaisesti.
- ei osoita riittäviä ammatillisia tietoja ja taitoja,
- ei toimi ohjeistusten ja ohjauksen mukaisesti,
- ei reflektoi omaa toimintaansa.
- ei ota toiminnassaan riittävästi huomioon ammattialan turvallisuusohjeita tai eettisiä periaatteita tai suhtautuu niihin välinpitämättömästi,
- ei kykene toimimaan ryhmässä rakentavasti eikä kehitä ammatillisia taitojaan.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Työelämäharjoittelujakso on tavoitteellista opiskelua. Opiskelija laatii harjoittelun Tavoite- ja arviointilomakkeelle oppimistavoitteet keskustellen niistä harjoittelupaikan ohjaajan kanssa. Tavoitteista sovitaan yhdessä opiskelijan, ohjaajan ja opettajan kanssa käytävässä alkukeskustelussa. Opiskelija tekee itsearvioinnin tavoitteiden toteutumisesta ja keskustelee niistä ohjaajan kanssa puolivälissä, jolloin ohjaaja antaa myös palautteen yleisistä työelämätaidoista.
harjoittelun lopuksi opiskelija ja työelämäohjaaja keskustelevat tavoitteiden toteutumisesta ja ohjaaja antaa lausuntonsa ja opiskelija tekee itsearvioinnin. Tarvittaessa opettaja osallistuu.
Harjoittelun ohjaaja ja ohjaava opettaja kirjaavat opiskelijalle palautteen näistä sekä harjoittelun tehtävistä.
Opettaja arvioi harjoittelujakson: hyväksytty-täydennettävä-hylätty
Esitietovaatimukset
Ennen opintojaksolle osallistumista opiskelijalla tulee olla hyväksytysti suoritettuna osaamista vähintään 30 opintopistettä sisältäen osaaminen seuraavilta opintojaksoilta: Terapeuttisen toiminnan perusteet, Ympäristötekijöiden vaikutus toiminnallisuuteen 1, Minä toimintaterapeuttina, Toiminnallisuuden arviointi 1
Lisätiedot
Toimintaterapian tutkinto sisältää neljä 10 opintopisteen laajuista työelämäharjoittelujaksoa. Jokaisen harjoittelujakson tulee olla toisiinsa nähden mahdollisimman erilaisia (WFOT:n minimistandardit). Opiskelija hankkii harjoittelupaikan itse ja hyväksyttää sen harjoittelun vastuuopettajalla. Ensimmäisessä harjoittelussa työelämäohjaajaksi suositellaan toimintaterapeuttia.
Suositellaan valittavaksi myös Toiminnallisuuden mahdollistaminen 2 opintojakso.
Ilmoittautumisaika
27.11.2023 - 10.12.2023
Ajoitus
01.01.2024 - 26.05.2024
Opintopistemäärä
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Jari Pihlava
- Annis Hovatta
- Akvaliina Lacho
Vastuuopettaja
Jari Pihlava
Ryhmät
-
SXI23K2Toimintaterapian tutkinto-ohjelma, monimuoto
Tavoitteet
Opiskelija tutustuu harjoittelupaikan työkäytäntöihin, ohjeistuksiin ja asiakastyötä ohjaavaan lainsäädäntöön. Opiskelija toimii harjoittelupaikalla asiakaslähtöisesti, ammatillisesti ja toimintaterapian eettisiä periaatteita noudattaen. Opiskelija harjoittelee terapiasuhteen muodostamista ja reflektoi toteutunutta terapiasuhdetta. Opiskelija tekee yhteistyötä muiden ammattilaisten ja mahdollisuuksien mukaan asiakkaan läheisten kanssa. Opiskelija hyödyntää myös muiden tieteenalojen tietoa muodostaakseen kokonaiskuvan asiakkaan tilanteesta. Opiskelija hyödyntää ohjausta osaamisen kehittymisen tukena.
Opiskelija suunnittelee toimintaterapian asiakasprosesseja yksilön arjen ja osallistumisen näkökulmasta. Opiskelija hyödyntää teoriatietoa toimintaterapian asiakasprosessien suunnittelussa ja dokumentoinnissa. Opiskelija analysoi asiakkaasta kertynyttä tietoa asiakkaalle merkityksellisen toiminnan ja toimintakokonaisuuksien tunnistamiseksi. Opiskelija arvioi toimintaympäristön vaikutusta asiakkaan toiminnallisuuteen, osallistumiseen ja suoriutumiseen. Opiskelija asettaa asiakkaan kanssa tavoitteita, suunnittelee ja toteuttaa tavoitteiden mukaista terapeuttista toimintaa asiakkaan toiminnallisuuden mahdollistamiseksi. Opiskelija tarkastelee asiakasprosessista kertynyttä tietoa suhteessa monialaisesti tuotettuun tietoon. Opiskelija viestii asiakasprosessista suullisesti ja kirjallisesti.
Sisältö
- Toimintaterapeutin työtä ohjaavat ohjeistukset, säännöt, lainsäädäntö ja turvallisuus
- Toimintaterapeutin työnkuva ja siihen kuuluvat työtehtävät
- Toimintaterapian asiakasprosessit ja niiden toteuttaminen
- Toiminnan analysointi ja terapeuttinen toiminta
- Toimintaterapiaan liittyvien yhteistyösuhteiden muodostaminen
- Terapiasuhdeosaamisen hyödyntäminen asiakassuhteissa
- Asiakasprosessista viestiminen suullisesti ja kirjallisesti
- Oman toiminnan reflektointi
- Opiskelijan asettamat oppimistavoitteet osaamisen vahvistamisessa
- Teorian soveltaminen käytäntöön oppimistehtävien avulla
Aika ja paikka
Info lisätiedot lukujärjestys.
Harjoittelu
Harjoittelun alussa yhteistapaaminen (Teams): työelämäohjaaja, opettaja ja opiskelija (opiskelijan oppimistavoitteet jaksolle)
Harjoittelun aikana pienryhmätapaaminen (Teams): opiskelijat ja opettaja
Harjoittelun päätös: harjoittelukokemusten jakaminen pienryhmissä. Pienryhmää ohjaava opettaja ilmoittaa tarkemman ajan ja muodon (etä/lähi).
Oppimateriaalit
Harjoittelua koskevat yleiset ohjeet löytyvät wiki-sivuilla Toimintaterapian työelämäharjoittelu
https://wiki.metropolia.fi/pages/viewpage.action?pageId=76939802
ja
Toimintaterapia työelämäharjoittelu 1 sisältöä koskevat asiat löytyvät wiki-sivuilla
https://wiki.metropolia.fi/pages/viewpage.action?pageId=220891169
Opiskelijoiden jo käymien opintojaksojen materiaalit.
Harjoittelupaikan asiakkaisiin liittyvä yleinen kirjallisuus ja asiakkaiden tt:aan liittyvä kirjallisuus
Opetusmenetelmät
Ohjattu harjoittelu.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Harjoittelu tehdään työelämässä. Opiskelija hankkii itse harjoittelupaikan. Katso tarkat ohjeet wikistä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
10 op =270h
Opiskelupäivän pituus 8h /pvä = 40h /viikko (sisältää perehtymisen, välillisen ja välittömän asiakastyön sekä tehtävän teon).
Aikataulutus sovitaan työpaikalla työpaikan käytänteiden mukaan.
Tehtävän osuus on noin 1 op = 27 h, jonka tekeminen sisältyy harjoittelun tunteihin.
Sisällön jaksotus
Info
Alustavat oppimistavoitteet jakson tavoitteisiin peilaten jaksolle
Harjoittelun aloitus
Oppimistavoitteista keskustelu harjoittelupaikassa (työelämäohjaaja ja opiskelija)
Oppimistavoitteista sopiminen (työelämäohjaaja, opettaja ja opiskelija)
Pienryhmätapaaminen (opiskelijat ja opettaja)
Väliarviointi (työelämäohjaaja ja opiskelija)
Loppuarviointi (työelämäohjaaja ja opiskelija, tarvittaessa opettaja)
Pienryhmätapaaminen (opiskelijat ja opettaja)
Tehtävän ja tavoite- ja rviointilomakkeen palautus
Lisätietoja opiskelijoille
Varaa harjoittelupaikkasi edellisen lukukauden aikana kts. ohjeet Wiki ja ilmoita paikan tiedot koulun lomakkeelle, kun se julkaistaan Wikissä.
Tutustu lisäksi Wikissä oleviin ohjeisiin erityisesti rokotuksiin ja rikostaustaotteen esittämiseen liittyen. https://wiki.metropolia.fi/pages/viewpage.action?pageId=153584504
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija:
- tuntee alan käsitteitä ja osaa käyttää niitä oikeissa yhteyksissä,
- etsii ja yhdistelee tietoa eri lähteistä ja ymmärtää lähdekritiikin merkityksen sekä
- osoittaa perehtyneensä alan tietoperustaan.
- toimii ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa tarkoituksenmukaisesti,
- soveltaa asiakaslähtöisyyden periaatteita ja
- arvioi omia valintojaan ja omaa toimintaansa ammatillisissa tilanteissa.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti,
- osaa toimia työryhmässä alansa edustajana,
- ottaa toiminnassaan huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- arvioi omia vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija:
- etsii tietoa eri lähteistä ja arvioi lähteiden luotettavuutta tarkoituksenmukaisesti,
- yhdistää tietoa eri lähteistä asianmukaisiksi kokonaisuuksiksi sekä
- hyödyntää ja soveltaa alan tietoperustaa.
- soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa,
- toimii asiakaslähtöisesti,
- osoittaa kykyä ratkaista ammatillisia tehtäviä ja ongelmia sekä
- osaa perustella esittämiään näkökulmia ja omaa toimintaansa ammatillisesti.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti ja osaa perustella toimintaansa,
- toimii ammatillisesti työyhteisössä ja jakaa osaamistaan,
- toimii vastuullisesti, tavoitteellisesti ja ottaa huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- kehittää itseään ammattilaisena.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija:
- soveltaa ammattialan käsitteitä ja tietoperustaa sujuvasti ja monipuolisesti,
- yhdistää uusia oppimissisältöjä osaksi alan laajempia ilmiöitä,
- arvioi valitsemiaan lähteitä ja niiden käytettävyyttä sekä
- perustelee valintojaan aiemman tiedon avulla.
- soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa vastuullisesti,
- toimii asiakaslähtöisesti,
- ratkaisee erilaisia ammatillisia tehtäviä ja ongelmia sekä
- perustelee esittämiään näkökulmia, arvioi toimintaansa ja toimintansa seurauksia ammatillisesti.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti ja osaa arvioida toimintaansa kriittisesti,
- osaa organisoida monenlaisten ryhmien toimintaa ja jakaa osaamistaan,
- toimii vastuullisesti, tavoitteellisesti ja huomioi turvallisuuden sekä
- kehittää itseään ammattilaisena ja tunnistaa työyhteisön kehittämistarpeita.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Hyväksytty/
Opiskelija:
- tuntee alan käsitteitä ja osaa käyttää niitä oikeissa yhteyksissä,
- etsii ja yhdistelee tietoa eri lähteistä ja ymmärtää lähdekritiikin merkityksen sekä
- osoittaa perehtyneensä alan tietoperustaan.
- toimii ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa tarkoituksenmukaisesti,
- soveltaa asiakaslähtöisyyden periaatteita ja
- arvioi omia valintojaan ja omaa toimintaansa ammatillisissa tilanteissa.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti,
- osaa toimia työryhmässä alansa edustajana,
- ottaa toiminnassaan huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- arvioi omia vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan.
Hylätty/
Opiskelija:
- ei hallitse alan tietoperustaa eikä osoita arvostavansa sitä,
- ei käytä alan käsitteitä tarkoituksenmukaisesti.
- ei osoita riittäviä ammatillisia tietoja ja taitoja,
- ei toimi ohjeistusten ja ohjauksen mukaisesti,
- ei reflektoi omaa toimintaansa.
- ei ota toiminnassaan riittävästi huomioon ammattialan turvallisuusohjeita tai eettisiä periaatteita tai suhtautuu niihin välinpitämättömästi,
- ei kykene toimimaan ryhmässä rakentavasti eikä kehitä ammatillisia taitojaan.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opiskelija laatii Harjoittelun tavoite- ja arviointilomakkeelle oppimistavoitteet, tekee itsearvioinnin niiden toteutumisesta.
Harjoittelun ohjaaja ja ohjaava opettaja kirjaavat opiskelijalle palautteen näistä sekä harjoittelun tehtävistä.
Opettaja arvioi harjoittelujakson: hyväksytty-täydennettävä-hylätty
Esitietovaatimukset
Ennen opintojaksolle osallistumista opiskelijalla tulee olla hyväksytysti suoritettuna osaamista vähintään 30 opintopistettä sisältäen osaaminen seuraavilta opintojaksoilta: Terapeuttisen toiminnan perusteet, Ympäristötekijöiden vaikutus toiminnallisuuteen 1, Minä toimintaterapeuttina, Toiminnallisuuden arviointi 1
Lisätiedot
Toimintaterapian tutkinto sisältää neljä 10 opintopisteen laajuista työelämäharjoittelujaksoa. Jokaisen harjoittelujakson tulee olla toisiinsa nähden mahdollisimman erilaisia (WFOT:n minimistandardit). Opiskelija hankkii harjoittelupaikan itse ja hyväksyttää sen harjoittelun vastuuopettajalla. Ensimmäisessä harjoittelussa työelämäohjaajaksi suositellaan toimintaterapeuttia.
Suositellaan valittavaksi myös Toiminnallisuuden mahdollistaminen 2 opintojakso.
Ilmoittautumisaika
02.05.2023 - 14.05.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 22.10.2023
Opintopistemäärä
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Jari Pihlava
- Sanna Saikko
- Akvaliina Lacho
Vastuuopettaja
Jari Pihlava
Ryhmät
-
SXI22S2Toimintaterapian tutkinto-ohjelma monimuoto
Tavoitteet
Opiskelija tutustuu harjoittelupaikan työkäytäntöihin, ohjeistuksiin ja asiakastyötä ohjaavaan lainsäädäntöön. Opiskelija toimii harjoittelupaikalla asiakaslähtöisesti, ammatillisesti ja toimintaterapian eettisiä periaatteita noudattaen. Opiskelija harjoittelee terapiasuhteen muodostamista ja reflektoi toteutunutta terapiasuhdetta. Opiskelija tekee yhteistyötä muiden ammattilaisten ja mahdollisuuksien mukaan asiakkaan läheisten kanssa. Opiskelija hyödyntää myös muiden tieteenalojen tietoa muodostaakseen kokonaiskuvan asiakkaan tilanteesta. Opiskelija hyödyntää ohjausta osaamisen kehittymisen tukena.
Opiskelija suunnittelee toimintaterapian asiakasprosesseja yksilön arjen ja osallistumisen näkökulmasta. Opiskelija hyödyntää teoriatietoa toimintaterapian asiakasprosessien suunnittelussa ja dokumentoinnissa. Opiskelija analysoi asiakkaasta kertynyttä tietoa asiakkaalle merkityksellisen toiminnan ja toimintakokonaisuuksien tunnistamiseksi. Opiskelija arvioi toimintaympäristön vaikutusta asiakkaan toiminnallisuuteen, osallistumiseen ja suoriutumiseen. Opiskelija asettaa asiakkaan kanssa tavoitteita, suunnittelee ja toteuttaa tavoitteiden mukaista terapeuttista toimintaa asiakkaan toiminnallisuuden mahdollistamiseksi. Opiskelija tarkastelee asiakasprosessista kertynyttä tietoa suhteessa monialaisesti tuotettuun tietoon. Opiskelija viestii asiakasprosessista suullisesti ja kirjallisesti.
Sisältö
- Toimintaterapeutin työtä ohjaavat ohjeistukset, säännöt, lainsäädäntö ja turvallisuus
- Toimintaterapeutin työnkuva ja siihen kuuluvat työtehtävät
- Toimintaterapian asiakasprosessit ja niiden toteuttaminen
- Toiminnan analysointi ja terapeuttinen toiminta
- Toimintaterapiaan liittyvien yhteistyösuhteiden muodostaminen
- Terapiasuhdeosaamisen hyödyntäminen asiakassuhteissa
- Asiakasprosessista viestiminen suullisesti ja kirjallisesti
- Oman toiminnan reflektointi
- Opiskelijan asettamat oppimistavoitteet osaamisen vahvistamisessa
- Teorian soveltaminen käytäntöön oppimistehtävien avulla
Aika ja paikka
Info 23.8. lisätiedot lukujärjestys.
Harjoittelu: 4.9.-18.10.2023
Harjoittelun päätös: harjoittelukokemusten jakaminen pienryhmissä. Pienryhmää ohjaava opettaja ilmoittaa tarkemman ajan ja muodon (etä/lähi).
Oppimateriaalit
Harjoittelua koskevat yleiset ohjeet löytyvät wiki-sivuilla Toimintaterapian työelämäharjoittelu
https://wiki.metropolia.fi/pages/viewpage.action?pageId=76939802
ja
Toimintaterapia työelämäharjoittelu 1 sisältöä koskevat asiat löytyvät wiki-sivuilla
https://wiki.metropolia.fi/pages/viewpage.action?pageId=220891169
Opiskelijoiden jo käymien opintojaksojen materiaalit.
Opetusmenetelmät
Ohjattu harjoittelu.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opiskelija hankkii itse harjoittelupaikan. Katso tarkat ohjeet wikistä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
10 op =270h
Harjoittelupäivän pituus 8h /pvä - 40h /viikko
Tehtävän osuus on noin 1 op = 27 h, jonka tekeminen sisältyy harjoittelun tunteihin.
Lisätietoja opiskelijoille
Varaa yksyn harjoittelupaikkasi kevään 2023 aikana, kts. ohjeet Wiki ja ilmoita paikan tiedot koulun lomakkeelle.
Tutustu lisäksi Wikissä oleviin ohjeisiin erityisesti rokotuksiin ja rikostaustaotteen esittämiseen liittyen. https://wiki.metropolia.fi/pages/viewpage.action?pageId=153584504
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija:
- tuntee alan käsitteitä ja osaa käyttää niitä oikeissa yhteyksissä,
- etsii ja yhdistelee tietoa eri lähteistä ja ymmärtää lähdekritiikin merkityksen sekä
- osoittaa perehtyneensä alan tietoperustaan.
- toimii ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa tarkoituksenmukaisesti,
- soveltaa asiakaslähtöisyyden periaatteita ja
- arvioi omia valintojaan ja omaa toimintaansa ammatillisissa tilanteissa.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti,
- osaa toimia työryhmässä alansa edustajana,
- ottaa toiminnassaan huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- arvioi omia vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija:
- etsii tietoa eri lähteistä ja arvioi lähteiden luotettavuutta tarkoituksenmukaisesti,
- yhdistää tietoa eri lähteistä asianmukaisiksi kokonaisuuksiksi sekä
- hyödyntää ja soveltaa alan tietoperustaa.
- soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa,
- toimii asiakaslähtöisesti,
- osoittaa kykyä ratkaista ammatillisia tehtäviä ja ongelmia sekä
- osaa perustella esittämiään näkökulmia ja omaa toimintaansa ammatillisesti.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti ja osaa perustella toimintaansa,
- toimii ammatillisesti työyhteisössä ja jakaa osaamistaan,
- toimii vastuullisesti, tavoitteellisesti ja ottaa huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- kehittää itseään ammattilaisena.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija:
- soveltaa ammattialan käsitteitä ja tietoperustaa sujuvasti ja monipuolisesti,
- yhdistää uusia oppimissisältöjä osaksi alan laajempia ilmiöitä,
- arvioi valitsemiaan lähteitä ja niiden käytettävyyttä sekä
- perustelee valintojaan aiemman tiedon avulla.
- soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa vastuullisesti,
- toimii asiakaslähtöisesti,
- ratkaisee erilaisia ammatillisia tehtäviä ja ongelmia sekä
- perustelee esittämiään näkökulmia, arvioi toimintaansa ja toimintansa seurauksia ammatillisesti.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti ja osaa arvioida toimintaansa kriittisesti,
- osaa organisoida monenlaisten ryhmien toimintaa ja jakaa osaamistaan,
- toimii vastuullisesti, tavoitteellisesti ja huomioi turvallisuuden sekä
- kehittää itseään ammattilaisena ja tunnistaa työyhteisön kehittämistarpeita.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Hyväksytty/
Opiskelija:
- tuntee alan käsitteitä ja osaa käyttää niitä oikeissa yhteyksissä,
- etsii ja yhdistelee tietoa eri lähteistä ja ymmärtää lähdekritiikin merkityksen sekä
- osoittaa perehtyneensä alan tietoperustaan.
- toimii ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa tarkoituksenmukaisesti,
- soveltaa asiakaslähtöisyyden periaatteita ja
- arvioi omia valintojaan ja omaa toimintaansa ammatillisissa tilanteissa.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti,
- osaa toimia työryhmässä alansa edustajana,
- ottaa toiminnassaan huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- arvioi omia vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan.
Hylätty/
Opiskelija:
- ei hallitse alan tietoperustaa eikä osoita arvostavansa sitä,
- ei käytä alan käsitteitä tarkoituksenmukaisesti.
- ei osoita riittäviä ammatillisia tietoja ja taitoja,
- ei toimi ohjeistusten ja ohjauksen mukaisesti,
- ei reflektoi omaa toimintaansa.
- ei ota toiminnassaan riittävästi huomioon ammattialan turvallisuusohjeita tai eettisiä periaatteita tai suhtautuu niihin välinpitämättömästi,
- ei kykene toimimaan ryhmässä rakentavasti eikä kehitä ammatillisia taitojaan.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opiskelija laatii Harjoittelun tavoite- ja arviointilomakkeelle oppimistavoitteet, tekee itsearvioinnin niiden toteutumisesta.
Harjoittelun ohjaaja ja ohjaava opettaja kirjaavat opiskelijalle palautteen näistä sekä harjoittelun tehtävistä.
Opettaja arvioi harjoittelujakson: hyväksytty-täydennettävä-hylätty
Esitietovaatimukset
Ennen opintojaksolle osallistumista opiskelijalla tulee olla hyväksytysti suoritettuna osaamista vähintään 30 opintopistettä sisältäen osaaminen seuraavilta opintojaksoilta: Terapeuttisen toiminnan perusteet, Ympäristötekijöiden vaikutus toiminnallisuuteen 1, Minä toimintaterapeuttina, Toiminnallisuuden arviointi 1
Lisätiedot
Toimintaterapian tutkinto sisältää neljä 10 opintopisteen laajuista työelämäharjoittelujaksoa. Jokaisen harjoittelujakson tulee olla toisiinsa nähden mahdollisimman erilaisia (WFOT:n minimistandardit). Opiskelija hankkii harjoittelupaikan itse ja hyväksyttää sen harjoittelun vastuuopettajalla. Ensimmäisessä harjoittelussa työelämäohjaajaksi suositellaan toimintaterapeuttia.
Suositellaan valittavaksi myös Toiminnallisuuden mahdollistaminen 2 opintojakso.
Ilmoittautumisaika
28.11.2022 - 11.12.2022
Ajoitus
01.01.2023 - 12.03.2023
Opintopistemäärä
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Jari Pihlava
- Sanna Saikko
- Akvaliina Lacho
Vastuuopettaja
Jari Pihlava
Ryhmät
-
SXI22K2Toimintaterapian tutkinto-ohjelma, monimuoto
Tavoitteet
Opiskelija tutustuu harjoittelupaikan työkäytäntöihin, ohjeistuksiin ja asiakastyötä ohjaavaan lainsäädäntöön. Opiskelija toimii harjoittelupaikalla asiakaslähtöisesti, ammatillisesti ja toimintaterapian eettisiä periaatteita noudattaen. Opiskelija harjoittelee terapiasuhteen muodostamista ja reflektoi toteutunutta terapiasuhdetta. Opiskelija tekee yhteistyötä muiden ammattilaisten ja mahdollisuuksien mukaan asiakkaan läheisten kanssa. Opiskelija hyödyntää myös muiden tieteenalojen tietoa muodostaakseen kokonaiskuvan asiakkaan tilanteesta. Opiskelija hyödyntää ohjausta osaamisen kehittymisen tukena.
Opiskelija suunnittelee toimintaterapian asiakasprosesseja yksilön arjen ja osallistumisen näkökulmasta. Opiskelija hyödyntää teoriatietoa toimintaterapian asiakasprosessien suunnittelussa ja dokumentoinnissa. Opiskelija analysoi asiakkaasta kertynyttä tietoa asiakkaalle merkityksellisen toiminnan ja toimintakokonaisuuksien tunnistamiseksi. Opiskelija arvioi toimintaympäristön vaikutusta asiakkaan toiminnallisuuteen, osallistumiseen ja suoriutumiseen. Opiskelija asettaa asiakkaan kanssa tavoitteita, suunnittelee ja toteuttaa tavoitteiden mukaista terapeuttista toimintaa asiakkaan toiminnallisuuden mahdollistamiseksi. Opiskelija tarkastelee asiakasprosessista kertynyttä tietoa suhteessa monialaisesti tuotettuun tietoon. Opiskelija viestii asiakasprosessista suullisesti ja kirjallisesti.
Sisältö
- Toimintaterapeutin työtä ohjaavat ohjeistukset, säännöt, lainsäädäntö ja turvallisuus
- Toimintaterapeutin työnkuva ja siihen kuuluvat työtehtävät
- Toimintaterapian asiakasprosessit ja niiden toteuttaminen
- Toiminnan analysointi ja terapeuttinen toiminta
- Toimintaterapiaan liittyvien yhteistyösuhteiden muodostaminen
- Terapiasuhdeosaamisen hyödyntäminen asiakassuhteissa
- Asiakasprosessista viestiminen suullisesti ja kirjallisesti
- Oman toiminnan reflektointi
- Opiskelijan asettamat oppimistavoitteet osaamisen vahvistamisessa
- Teorian soveltaminen käytäntöön oppimistehtävien avulla
Aika ja paikka
Info
Harjoittelu: 30.1-15.3.2023
Harjoittelun päätös: harjoittelukokemusten jakaminen pienryhmissä etänä 15.3.2023. Opettaja ilmoittaa tarkemman ajan myöhemmin.
Oppimateriaalit
Harjoittelua koskevat yleiset ohjeet löytyvät wiki-sivuilla Toimintaterapian työelämäharjoittelu
https://wiki.metropolia.fi/pages/viewpage.action?pageId=76939802
ja
Toimintaterapia työelämäharjoittelu 1 sisältöä koskevat asiat löytyvät wiki-sivuilla
https://wiki.metropolia.fi/pages/viewpage.action?pageId=220891169
Opiskelijoiden jo käymien opintojaksojen materiaalit.
Opetusmenetelmät
Ohjattu harjoittelu.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opiskelija hankkii itse harjoittelupaikan. Katso tarkat ohjeet wikistä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
10 op =270h
Harjoittelupäivän pituus 8h /pvä - 40h /viikko
Tehtävän osuus on noin 1 op = 27 h, jonka tekeminen sisältyy harjoittelun tunteihin.
Lisätietoja opiskelijoille
Varaa kevään harjoittelupaikkasi syksyn 2022 aikana.
Tutustu etukäteen Wikissä oleviin ohjeisiin erityisesti rokotuksiin ja rikostaustaotteen esittämiseen liittyen. https://wiki.metropolia.fi/pages/viewpage.action?pageId=153584504
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija:
- tuntee alan käsitteitä ja osaa käyttää niitä oikeissa yhteyksissä,
- etsii ja yhdistelee tietoa eri lähteistä ja ymmärtää lähdekritiikin merkityksen sekä
- osoittaa perehtyneensä alan tietoperustaan.
- toimii ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa tarkoituksenmukaisesti,
- soveltaa asiakaslähtöisyyden periaatteita ja
- arvioi omia valintojaan ja omaa toimintaansa ammatillisissa tilanteissa.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti,
- osaa toimia työryhmässä alansa edustajana,
- ottaa toiminnassaan huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- arvioi omia vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija:
- etsii tietoa eri lähteistä ja arvioi lähteiden luotettavuutta tarkoituksenmukaisesti,
- yhdistää tietoa eri lähteistä asianmukaisiksi kokonaisuuksiksi sekä
- hyödyntää ja soveltaa alan tietoperustaa.
- soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa,
- toimii asiakaslähtöisesti,
- osoittaa kykyä ratkaista ammatillisia tehtäviä ja ongelmia sekä
- osaa perustella esittämiään näkökulmia ja omaa toimintaansa ammatillisesti.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti ja osaa perustella toimintaansa,
- toimii ammatillisesti työyhteisössä ja jakaa osaamistaan,
- toimii vastuullisesti, tavoitteellisesti ja ottaa huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- kehittää itseään ammattilaisena.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija:
- soveltaa ammattialan käsitteitä ja tietoperustaa sujuvasti ja monipuolisesti,
- yhdistää uusia oppimissisältöjä osaksi alan laajempia ilmiöitä,
- arvioi valitsemiaan lähteitä ja niiden käytettävyyttä sekä
- perustelee valintojaan aiemman tiedon avulla.
- soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa vastuullisesti,
- toimii asiakaslähtöisesti,
- ratkaisee erilaisia ammatillisia tehtäviä ja ongelmia sekä
- perustelee esittämiään näkökulmia, arvioi toimintaansa ja toimintansa seurauksia ammatillisesti.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti ja osaa arvioida toimintaansa kriittisesti,
- osaa organisoida monenlaisten ryhmien toimintaa ja jakaa osaamistaan,
- toimii vastuullisesti, tavoitteellisesti ja huomioi turvallisuuden sekä
- kehittää itseään ammattilaisena ja tunnistaa työyhteisön kehittämistarpeita.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Hyväksytty/
Opiskelija:
- tuntee alan käsitteitä ja osaa käyttää niitä oikeissa yhteyksissä,
- etsii ja yhdistelee tietoa eri lähteistä ja ymmärtää lähdekritiikin merkityksen sekä
- osoittaa perehtyneensä alan tietoperustaan.
- toimii ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa tarkoituksenmukaisesti,
- soveltaa asiakaslähtöisyyden periaatteita ja
- arvioi omia valintojaan ja omaa toimintaansa ammatillisissa tilanteissa.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti,
- osaa toimia työryhmässä alansa edustajana,
- ottaa toiminnassaan huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- arvioi omia vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan.
Hylätty/
Opiskelija:
- ei hallitse alan tietoperustaa eikä osoita arvostavansa sitä,
- ei käytä alan käsitteitä tarkoituksenmukaisesti.
- ei osoita riittäviä ammatillisia tietoja ja taitoja,
- ei toimi ohjeistusten ja ohjauksen mukaisesti,
- ei reflektoi omaa toimintaansa.
- ei ota toiminnassaan riittävästi huomioon ammattialan turvallisuusohjeita tai eettisiä periaatteita tai suhtautuu niihin välinpitämättömästi,
- ei kykene toimimaan ryhmässä rakentavasti eikä kehitä ammatillisia taitojaan.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opiskelija laatii Harjoittelun tavoite- ja arviointilomakkeelle oppimistavoitteet, tekee itsearvioinnin niiden toteutumisesta.
Harjoittelun ohjaaja ja ohjaava opettaja kirjaavat opiskelijalle palautteen näistä sekä harjoittelun tehtävistä.
Opettaja arvioi harjoittelujakson: hyväksytty-täydennettävä-hylätty
Esitietovaatimukset
Ennen opintojaksolle osallistumista opiskelijalla tulee olla hyväksytysti suoritettuna osaamista vähintään 30 opintopistettä sisältäen osaaminen seuraavilta opintojaksoilta: Terapeuttisen toiminnan perusteet, Ympäristötekijöiden vaikutus toiminnallisuuteen 1, Minä toimintaterapeuttina, Toiminnallisuuden arviointi 1
Lisätiedot
Toimintaterapian tutkinto sisältää neljä 10 opintopisteen laajuista työelämäharjoittelujaksoa. Jokaisen harjoittelujakson tulee olla toisiinsa nähden mahdollisimman erilaisia (WFOT:n minimistandardit). Opiskelija hankkii harjoittelupaikan itse ja hyväksyttää sen harjoittelun vastuuopettajalla. Ensimmäisessä harjoittelussa työelämäohjaajaksi suositellaan toimintaterapeuttia.
Suositellaan valittavaksi myös Toiminnallisuuden mahdollistaminen 2 opintojakso.
Ilmoittautumisaika
02.05.2023 - 14.05.2023
Ajoitus
15.08.2022 - 23.10.2022
Opintopistemäärä
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Annariika Anundi
- Jari Pihlava
- Akvaliina Lacho
Vastuuopettaja
Jari Pihlava
Ryhmät
-
SXI21S2Toimintaterapian tutkinto-ohjelma monimuoto
Tavoitteet
Opiskelija tutustuu harjoittelupaikan työkäytäntöihin, ohjeistuksiin ja asiakastyötä ohjaavaan lainsäädäntöön. Opiskelija toimii harjoittelupaikalla asiakaslähtöisesti, ammatillisesti ja toimintaterapian eettisiä periaatteita noudattaen. Opiskelija harjoittelee terapiasuhteen muodostamista ja reflektoi toteutunutta terapiasuhdetta. Opiskelija tekee yhteistyötä muiden ammattilaisten ja mahdollisuuksien mukaan asiakkaan läheisten kanssa. Opiskelija hyödyntää myös muiden tieteenalojen tietoa muodostaakseen kokonaiskuvan asiakkaan tilanteesta. Opiskelija hyödyntää ohjausta osaamisen kehittymisen tukena.
Opiskelija suunnittelee toimintaterapian asiakasprosesseja yksilön arjen ja osallistumisen näkökulmasta. Opiskelija hyödyntää teoriatietoa toimintaterapian asiakasprosessien suunnittelussa ja dokumentoinnissa. Opiskelija analysoi asiakkaasta kertynyttä tietoa asiakkaalle merkityksellisen toiminnan ja toimintakokonaisuuksien tunnistamiseksi. Opiskelija arvioi toimintaympäristön vaikutusta asiakkaan toiminnallisuuteen, osallistumiseen ja suoriutumiseen. Opiskelija asettaa asiakkaan kanssa tavoitteita, suunnittelee ja toteuttaa tavoitteiden mukaista terapeuttista toimintaa asiakkaan toiminnallisuuden mahdollistamiseksi. Opiskelija tarkastelee asiakasprosessista kertynyttä tietoa suhteessa monialaisesti tuotettuun tietoon. Opiskelija viestii asiakasprosessista suullisesti ja kirjallisesti.
Sisältö
- Toimintaterapeutin työtä ohjaavat ohjeistukset, säännöt, lainsäädäntö ja turvallisuus
- Toimintaterapeutin työnkuva ja siihen kuuluvat työtehtävät
- Toimintaterapian asiakasprosessit ja niiden toteuttaminen
- Toiminnan analysointi ja terapeuttinen toiminta
- Toimintaterapiaan liittyvien yhteistyösuhteiden muodostaminen
- Terapiasuhdeosaamisen hyödyntäminen asiakassuhteissa
- Asiakasprosessista viestiminen suullisesti ja kirjallisesti
- Oman toiminnan reflektointi
- Opiskelijan asettamat oppimistavoitteet osaamisen vahvistamisessa
- Teorian soveltaminen käytäntöön oppimistehtävien avulla
Aika ja paikka
Info
Harjoittelu: 5.9.-21.10.2022
Päätösseminaari
Oppimateriaalit
Harjoittelua koskevat yleiset ohjeet löytyvät wiki-sivuilla Toimintaterapian työelämäharjoittelu
https://wiki.metropolia.fi/pages/viewpage.action?pageId=76939802
ja
Toimintaterapia työelämäharjoittelu 1 sisältöä koskevat asiat löytyvät wiki-sivuilla
https://wiki.metropolia.fi/pages/viewpage.action?pageId=220891169
Opetusmenetelmät
Ohjattu harjoittelu.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opiskelija hankkii itse harjoittelupaikan. Katso tarkat ohjeet wikistä.
ETSI HARJOITTELUPAIKKAA ENSIN JOBIILISTA
Harjoittelupaikkoja ohjataan ensisijaisesti tarjoamaan harjoittelumahdollisuutta Jobiilin kautta. Etsi siis ensin itsellesi sopivaa paikkaa Jobiilista. Jos et löydä itsellesi paikkaa jobiilista, etsi itse yhteystietoja mahdollisiin paikkoihin
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
10 op =270h
Harjoittelupäivän pituus 8h /pvä - 40h /viikko
Lisätietoja opiskelijoille
Varaa syksyn harjoittelupaikkasi keväällä 2022.
Tutustu etukäteen Wikissä oleviin ohjeisiin erityisesti rokotuksiin ja rikostaustaotteen esittämiseen liittyen. https://wiki.metropolia.fi/pages/viewpage.action?pageId=153584504
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija:
- tuntee alan käsitteitä ja osaa käyttää niitä oikeissa yhteyksissä,
- etsii ja yhdistelee tietoa eri lähteistä ja ymmärtää lähdekritiikin merkityksen sekä
- osoittaa perehtyneensä alan tietoperustaan.
- toimii ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa tarkoituksenmukaisesti,
- soveltaa asiakaslähtöisyyden periaatteita ja
- arvioi omia valintojaan ja omaa toimintaansa ammatillisissa tilanteissa.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti,
- osaa toimia työryhmässä alansa edustajana,
- ottaa toiminnassaan huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- arvioi omia vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija:
- etsii tietoa eri lähteistä ja arvioi lähteiden luotettavuutta tarkoituksenmukaisesti,
- yhdistää tietoa eri lähteistä asianmukaisiksi kokonaisuuksiksi sekä
- hyödyntää ja soveltaa alan tietoperustaa.
- soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa,
- toimii asiakaslähtöisesti,
- osoittaa kykyä ratkaista ammatillisia tehtäviä ja ongelmia sekä
- osaa perustella esittämiään näkökulmia ja omaa toimintaansa ammatillisesti.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti ja osaa perustella toimintaansa,
- toimii ammatillisesti työyhteisössä ja jakaa osaamistaan,
- toimii vastuullisesti, tavoitteellisesti ja ottaa huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- kehittää itseään ammattilaisena.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija:
- soveltaa ammattialan käsitteitä ja tietoperustaa sujuvasti ja monipuolisesti,
- yhdistää uusia oppimissisältöjä osaksi alan laajempia ilmiöitä,
- arvioi valitsemiaan lähteitä ja niiden käytettävyyttä sekä
- perustelee valintojaan aiemman tiedon avulla.
- soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa vastuullisesti,
- toimii asiakaslähtöisesti,
- ratkaisee erilaisia ammatillisia tehtäviä ja ongelmia sekä
- perustelee esittämiään näkökulmia, arvioi toimintaansa ja toimintansa seurauksia ammatillisesti.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti ja osaa arvioida toimintaansa kriittisesti,
- osaa organisoida monenlaisten ryhmien toimintaa ja jakaa osaamistaan,
- toimii vastuullisesti, tavoitteellisesti ja huomioi turvallisuuden sekä
- kehittää itseään ammattilaisena ja tunnistaa työyhteisön kehittämistarpeita.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Hyväksytty/
Opiskelija:
- tuntee alan käsitteitä ja osaa käyttää niitä oikeissa yhteyksissä,
- etsii ja yhdistelee tietoa eri lähteistä ja ymmärtää lähdekritiikin merkityksen sekä
- osoittaa perehtyneensä alan tietoperustaan.
- toimii ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa tarkoituksenmukaisesti,
- soveltaa asiakaslähtöisyyden periaatteita ja
- arvioi omia valintojaan ja omaa toimintaansa ammatillisissa tilanteissa.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti,
- osaa toimia työryhmässä alansa edustajana,
- ottaa toiminnassaan huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- arvioi omia vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan.
Hylätty/
Opiskelija:
- ei hallitse alan tietoperustaa eikä osoita arvostavansa sitä,
- ei käytä alan käsitteitä tarkoituksenmukaisesti.
- ei osoita riittäviä ammatillisia tietoja ja taitoja,
- ei toimi ohjeistusten ja ohjauksen mukaisesti,
- ei reflektoi omaa toimintaansa.
- ei ota toiminnassaan riittävästi huomioon ammattialan turvallisuusohjeita tai eettisiä periaatteita tai suhtautuu niihin välinpitämättömästi,
- ei kykene toimimaan ryhmässä rakentavasti eikä kehitä ammatillisia taitojaan.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opiskelija laatii Harjoittelun tavoite- ja arviointilomakkeelle oppimistavoitteet, tekee itsearvioinnin niiden toteutumisesta, harjoittelun ohjaaja ja ohjaava opettaja kirjaavat opiskelijalle palautteen näistä sekä harjoittelun tehtävistä.
Esitietovaatimukset
Ennen opintojaksolle osallistumista opiskelijalla tulee olla hyväksytysti suoritettuna osaamista vähintään 30 opintopistettä sisältäen osaaminen seuraavilta opintojaksoilta: Terapeuttisen toiminnan perusteet, Ympäristötekijöiden vaikutus toiminnallisuuteen 1, Minä toimintaterapeuttina, Toiminnallisuuden arviointi 1
Lisätiedot
Toimintaterapian tutkinto sisältää neljä 10 opintopisteen laajuista työelämäharjoittelujaksoa. Jokaisen harjoittelujakson tulee olla toisiinsa nähden mahdollisimman erilaisia (WFOT:n minimistandardit). Opiskelija hankkii harjoittelupaikan itse ja hyväksyttää sen harjoittelun vastuuopettajalla. Ensimmäisessä harjoittelussa työelämäohjaajaksi suositellaan toimintaterapeuttia.
Suositellaan valittavaksi myös Toiminnallisuuden mahdollistaminen 2 opintojakso.