Toimintaterapian syventävät opinnot 2Laajuus (5 op)
Tunnus: SX00CI30
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa tarkastella ja arvioida toimintaterapian perusteita ja historiaa kriittisesti ja osaa myös suhteuttaa niitä omiin kokemuksiinsa. Opiskelija tunnistaa toimintaterapian nykytilan ja tulevaisuuden haasteet. Opiskelija laajentaa osaamistaan toiminnan analyysin käytöstä. Hän osaa vertailla ja perustella kriittisesti erilaisia toiminnan analyysitapoja.
Sisältö
• Toimintaterapian historian ja kehityksen vaikutus nykykäytäntöihin
• Ajankohtaiset toimintaterapian kehitysnäkymät
• Toiminnan analyysi
Esitietovaatimukset
Harjoittelu 2.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa:
- soveltaa alan tietoperustaa tilanteen mukaisesti
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- perustella toimintaa tutkitun tiedon ja selvitysten avulla
- etsiä tietoa ja perustella tietolähteiden käytön
- toimia erilaisissa tehtävissä toimeksiannon mukaan
- selvittää toiminnan lähtökohtia ja tarpeita
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- selvittää työtehtäviin liittyvät turvallisuusohjeet ja toimia niiden mukaisesti
- toimia ammattialansa eettisten periaatteiden mukaisesti
- suunnitella ja ohjata monialaisten ryhmien toimintaa
- viestiä ammattialan asioista
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa:
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa sujuvasti ja laaja-alaisesti
- arvioida ja käyttää kriittisesti tietolähteitä ja tutkimustietoa
- soveltaa tutkimustietoa ammatillisissa tehtävissä
- toimia monipuolisissa ja kansainvälisissä työtilanteissa
- toimia tilaaja- ja asiakaslähtöisesti ja yrittäjänä
- toimia työtehtävissä vastuullisesti turvallisuus huomioiden
- arvioida ammattieettistä toimintaa
- edustaa ammattialaansa monialaisissa ja kansainvälisissä ryhmissä ja projekteissa
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa:
- osoittaa alan tietoperustan hyvän hallinnan
- käyttää teorian ja ammattialan käsitteitä ja tietoa asiantuntevasti ja yhdistää niitä
kokonaisuuksiksi
- luoda ja viestiä uutta tietoa
- kehittää innovatiivisia ja vaihtoehtoisia ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin ja ongelmiin
- soveltaa ammatillista osaamistaan uusissa tilanteissa
- ottaa vastuun ammatillisen prosessin kokonaisuudesta
- kehittää yhteisön turvallisuutta ja vastuullisuutta
- soveltaa ammattieettisiä periaatteita eri tilanteissa
- johtaa henkilöiden/ryhmien ammatillista kehittymistä
- toimia tavoitteellisesti, itseään ja työelämää kehittävästi
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty
- ei riittävästi hallitse tai arvosta alan tietoa
- käyttää alan käsitteitä puutteellisesti
- asiantuntijaksi riittämätön ammatillinen taito
- ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
- suhtautuu huolimattomasti ammattialan turvallisuuteen tai eettiseen toimintaan
- ei motivoidu tai osallistu ryhmä- ja kehittämistyöhön
Ilmoittautumisaika
02.05.2023 - 14.05.2023
Ajoitus
28.08.2023 - 17.11.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 35
Koulutus
- Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Sanna Piikki
- Mira Lönnqvist
Ryhmät
-
SXI21K2Toimintaterapian tutkinto-ohjelma, monimuoto
Tavoitteet
Opiskelija osaa tarkastella ja arvioida toimintaterapian perusteita ja historiaa kriittisesti ja osaa myös suhteuttaa niitä omiin kokemuksiinsa. Opiskelija tunnistaa toimintaterapian nykytilan ja tulevaisuuden haasteet. Opiskelija laajentaa osaamistaan toiminnan analyysin käytöstä. Hän osaa vertailla ja perustella kriittisesti erilaisia toiminnan analyysitapoja.
Sisältö
• Toimintaterapian historian ja kehityksen vaikutus nykykäytäntöihin
• Ajankohtaiset toimintaterapian kehitysnäkymät
• Toiminnan analyysi
Aika ja paikka
-
Oppimateriaalit
Opintojakson tärkeimmät materiaalit löytyvät Moodlesta/ tai ovat saatavissa sähköisesti.
Opintojakson lähteitä
Hautala, T. - Hämäläinen, T. - Mäkelä, L.- Rusi-Pyykönen, M. 2011. Toiminnan voimaa.
Toimintaterapia käytännössä Helsinki: Edita.
Joutsvuo, T. (toim.) 2005. Mistä TOI on tullut Suomalaisen toimintaterapian historia. Edita
Sekä ICF käsikirja, joka on saatavissa myös sähköisenä.
Muuta suositeltavaa/ vaihtoehtoista kirjallisuutta:
Kielhofner, G. (4 ed.) 2009. Conceptual foundations of Occupational therapy practice.
Philadelphia: F.A.Davis.
Townsend, E.A. - Polatajko, H.J. 2007. Enabling occupation II: Advancing an
occupational therapy vision for health, well-being & justice through occupation. CAOT.
Turpin, M. - Iwama, M.K. 2011. Using Occupational Therapy models in practice a
field guide. Churchill Livingstone. (tässä esitellään lyhyesti yleisimmät toimintaterapian
mallit)
Cole, M.B. - Donohue. 2011. Social participation in occupational context. In schools, clinics,
and communities. Slack.
Sakellariou, D. - Pollard, n. (ed.) second Ed. 2017. Occupational therapies without borders - Integrationg justice with practice. Elsevier.
Mackenzie, L. - O’Toole,G. (ed.) 2011. Occupational analysis in practice. Wiley-Blackwell.
Pierce, D. 2003. Occupation by design. Building therapeutic power. Philadelphia: F.A.Davis co.
Pierce, D. 2013. Occupational Science for occupational Therapy. SLAC Incorporated.
Taylor, R. 2008. The intentional relationship: occupational therapy and use of self. Philadelphia: F.A.Davis.
Scaffa, M. - Reitz, S.M. - Pizzi, M.A. 2010 Occupational therapy in the promotion of
health and wellness. Philadelphia: F.A.Davis Company.
Tietoja tarkennetaan opiskelijalle lähetettävässä tervetulo-kirjeessä
Opetusmenetelmät
Opintojakso suoritetaan kokonaan verkko-opintoina.
Moodle verkkokurssi avoinna
28.8 - 17.11.23
Opintojakson opettajille on mahdollista esittää kysymyksiä 28.8 - 7.9
Opintojakso suositellaan suoritettavaksi opintojen loppupuolella 3.harjoittelun jälkeen.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tehtävien palautus moodleen viimeistään 17.11 klo. 16
DL on ehdoton, jälkikäteen palautettuja tehtäviä ei oteta vastaan.
Moodle sulkeutuu 15.12.23. Huom! tehtävien DL on jo 17.11.
Kansainvälisyys
Materiaaleista suurin osa on englanniksi.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Huom! Tämä on opintojakson viimeinen toteutus. Tämän toteutuksen jälkeen opintojakso ei ole enää tarjolla.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan on varattava aikaa opintojakson suorittamiseen 5op = 135 työtuntia.
Kaikkien tehtävien DL17.11.23 klo. 16/ HUOM! myöhästyneitä tehtäviä ei oteta vastaan.
Opintojakson moodleen tulee kirjautua ennen 8.9.23.
Kirjautumalla moodleen ennen 8.9.23 opiskelija vahvistaa ilmoittautumisensa tälle opintojaksolle.
Sisällön jaksotus
-
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksolle voi Ilmoittautua, jos on suorittanut 2. harjoittelun.
Tarkemmat ohjeet opintojakson suorittamiseksi tulevat OMA:n työtilan kautta sähköpostiin Tervetuloa-opintojaksolle-kirjeessä, ennen opintojakson aloitusta.
Opintojakso on tarkoitettu vain toimintaterapian opiskelijoille.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa:
- soveltaa alan tietoperustaa tilanteen mukaisesti
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- perustella toimintaa tutkitun tiedon ja selvitysten avulla
- etsiä tietoa ja perustella tietolähteiden käytön
- toimia erilaisissa tehtävissä toimeksiannon mukaan
- selvittää toiminnan lähtökohtia ja tarpeita
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- selvittää työtehtäviin liittyvät turvallisuusohjeet ja toimia niiden mukaisesti
- toimia ammattialansa eettisten periaatteiden mukaisesti
- suunnitella ja ohjata monialaisten ryhmien toimintaa
- viestiä ammattialan asioista
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa:
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa sujuvasti ja laaja-alaisesti
- arvioida ja käyttää kriittisesti tietolähteitä ja tutkimustietoa
- soveltaa tutkimustietoa ammatillisissa tehtävissä
- toimia monipuolisissa ja kansainvälisissä työtilanteissa
- toimia tilaaja- ja asiakaslähtöisesti ja yrittäjänä
- toimia työtehtävissä vastuullisesti turvallisuus huomioiden
- arvioida ammattieettistä toimintaa
- edustaa ammattialaansa monialaisissa ja kansainvälisissä ryhmissä ja projekteissa
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa:
- osoittaa alan tietoperustan hyvän hallinnan
- käyttää teorian ja ammattialan käsitteitä ja tietoa asiantuntevasti ja yhdistää niitä
kokonaisuuksiksi
- luoda ja viestiä uutta tietoa
- kehittää innovatiivisia ja vaihtoehtoisia ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin ja ongelmiin
- soveltaa ammatillista osaamistaan uusissa tilanteissa
- ottaa vastuun ammatillisen prosessin kokonaisuudesta
- kehittää yhteisön turvallisuutta ja vastuullisuutta
- soveltaa ammattieettisiä periaatteita eri tilanteissa
- johtaa henkilöiden/ryhmien ammatillista kehittymistä
- toimia tavoitteellisesti, itseään ja työelämää kehittävästi
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty
- ei riittävästi hallitse tai arvosta alan tietoa
- käyttää alan käsitteitä puutteellisesti
- asiantuntijaksi riittämätön ammatillinen taito
- ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
- suhtautuu huolimattomasti ammattialan turvallisuuteen tai eettiseen toimintaan
- ei motivoidu tai osallistu ryhmä- ja kehittämistyöhön
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso koostuu itsenäisesti suoritettavista osatehtävistä moodlessa, jotka muodostavat opintojakson suorituksen.
Opintojakson arviointi 0-5
Tulevaisuus-tehtävä 50%
Toiminnan analysointi 50%
Esitietovaatimukset
Harjoittelu 2.
Ilmoittautumisaika
13.03.2023 - 02.04.2023
Ajoitus
22.05.2023 - 31.07.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Sanna Piikki
- Mira Lönnqvist
Tavoitteet
Opiskelija osaa tarkastella ja arvioida toimintaterapian perusteita ja historiaa kriittisesti ja osaa myös suhteuttaa niitä omiin kokemuksiinsa. Opiskelija tunnistaa toimintaterapian nykytilan ja tulevaisuuden haasteet. Opiskelija laajentaa osaamistaan toiminnan analyysin käytöstä. Hän osaa vertailla ja perustella kriittisesti erilaisia toiminnan analyysitapoja.
Sisältö
• Toimintaterapian historian ja kehityksen vaikutus nykykäytäntöihin
• Ajankohtaiset toimintaterapian kehitysnäkymät
• Toiminnan analyysi
Aika ja paikka
-
Oppimateriaalit
Opintojakson tärkeimmät materiaalit löytyvät Moodlesta/ tai ovat saatavissa sähköisesti.
Opintojakson lähteitä
Hautala, T. - Hämäläinen, T. - Mäkelä, L.- Rusi-Pyykönen, M. 2011. Toiminnan voimaa.
Toimintaterapia käytännössä Helsinki: Edita.
Joutsvuo, T. (toim.) 2005. Mistä TOI on tullut Suomalaisen toimintaterapian historia. Edita
Sekä ICF käsikirja, joka on saatavissa myös sähköisenä.
Muuta suositeltavaa/ vaihtoehtoista kirjallisuutta:
Kielhofner, G. (4 ed.) 2009. Conceptual foundations of Occupational therapy practice.
Philadelphia: F.A.Davis.
Townsend, E.A. - Polatajko, H.J. 2007. Enabling occupation II: Advancing an
occupational therapy vision for health, well-being & justice through occupation. CAOT.
Turpin, M. - Iwama, M.K. 2011. Using Occupational Therapy models in practice a
field guide. Churchill Livingstone. (tässä esitellään lyhyesti yleisimmät toimintaterapian
mallit)
Cole, M.B. - Donohue. 2011. Social participation in occupational context. In schools, clinics,
and communities. Slack.
Sakellariou, D. - Pollard, n. (ed.) second Ed. 2017. Occupational therapies without borders - Integrationg justice with practice. Elsevier.
Mackenzie, L. - O’Toole,G. (ed.) 2011. Occupational analysis in practice. Wiley-Blackwell.
Pierce, D. 2003. Occupation by design. Building therapeutic power. Philadelphia: F.A.Davis co.
Pierce, D. 2013. Occupational Science for occupational Therapy. SLAC Incorporated.
Taylor, R. 2008. The intentional relationship: occupational therapy and use of self. Philadelphia: F.A.Davis.
Scaffa, M. - Reitz, S.M. - Pizzi, M.A. 2010 Occupational therapy in the promotion of
health and wellness. Philadelphia: F.A.Davis Company.
Tietoja tarkennetaan opiskelijalle lähetettävässä tervetulo-kirjeessä.
Opetusmenetelmät
Opintojakso suoritetaan kokonaan verkko-opintoina.
Moodle verkkokurssi avoinna
22.5 - 31.7.23
Opintojakson opettajille on mahdollista esittää kysymyksiä 22.5 -2.6.23
Opintojakso suositellaan suoritettavaksi opintojen loppupuolella 3.harjoittelun jälkeen.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tehtävien palautus moodleen viimeistään 31.7.23 klo. 16
DL on ehdoton, jälkikäteen palautettuja tehtäviä ei oteta vastaan.
Hyväksytyt arvosanat kirjataan päivämäärälle 31.7.23
Moodlen työtila sulkeutuu 30.8.23
Kansainvälisyys
Materiaaleista suurin osa on englanniksi.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Huom! Opintojakson vimeinen toteutus on syksyllä 2023. Kyseisen toteutuksen jälkeen tätä opintojaksoa ei ole enää tarjolla.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan on varattava aikaa opintojakson suorittamiseen 5op = 135työtuntia.
Kaikkien tehtävien DL 31.7.23/ HUOM! myöhästyneitä tehtäviä ei oteta vastaan.
Opintojakson moodleen tulee kirjautua ennen 2.6.23.
Kirjautumalla moodleen ennen 2.6.23 opiskelija vahvistaa ilmoittautumisensa tälle opintojaksolle.
Sisällön jaksotus
-
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksolle voi Ilmoittautua, jos on suorittanut 2. harjoittelun. Suositellaan kuitenkin, että syventävät 2 opintojakso suoritetaan opintojen loppupuolella.
Opintojakson paikkamäärä on rajallinen. Jos paikkamäärä ylittyy priorisoidaan pisimmällä opinnoissaan olevia opiskelijoita.
Tarkemmat ohjeet opintojakson suorittamiseksi tulevat OMA:n työtilaan ja sitä kautta spostiin Tervetuloa opintojaksolle-kirjeessä, ennen opintojakson aloitusta.
Opintojakso on tarkoitettu vain toimintaterapian opiskelijoille.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa:
- soveltaa alan tietoperustaa tilanteen mukaisesti
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- perustella toimintaa tutkitun tiedon ja selvitysten avulla
- etsiä tietoa ja perustella tietolähteiden käytön
- toimia erilaisissa tehtävissä toimeksiannon mukaan
- selvittää toiminnan lähtökohtia ja tarpeita
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- selvittää työtehtäviin liittyvät turvallisuusohjeet ja toimia niiden mukaisesti
- toimia ammattialansa eettisten periaatteiden mukaisesti
- suunnitella ja ohjata monialaisten ryhmien toimintaa
- viestiä ammattialan asioista
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa:
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa sujuvasti ja laaja-alaisesti
- arvioida ja käyttää kriittisesti tietolähteitä ja tutkimustietoa
- soveltaa tutkimustietoa ammatillisissa tehtävissä
- toimia monipuolisissa ja kansainvälisissä työtilanteissa
- toimia tilaaja- ja asiakaslähtöisesti ja yrittäjänä
- toimia työtehtävissä vastuullisesti turvallisuus huomioiden
- arvioida ammattieettistä toimintaa
- edustaa ammattialaansa monialaisissa ja kansainvälisissä ryhmissä ja projekteissa
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa:
- osoittaa alan tietoperustan hyvän hallinnan
- käyttää teorian ja ammattialan käsitteitä ja tietoa asiantuntevasti ja yhdistää niitä
kokonaisuuksiksi
- luoda ja viestiä uutta tietoa
- kehittää innovatiivisia ja vaihtoehtoisia ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin ja ongelmiin
- soveltaa ammatillista osaamistaan uusissa tilanteissa
- ottaa vastuun ammatillisen prosessin kokonaisuudesta
- kehittää yhteisön turvallisuutta ja vastuullisuutta
- soveltaa ammattieettisiä periaatteita eri tilanteissa
- johtaa henkilöiden/ryhmien ammatillista kehittymistä
- toimia tavoitteellisesti, itseään ja työelämää kehittävästi
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty
- ei riittävästi hallitse tai arvosta alan tietoa
- käyttää alan käsitteitä puutteellisesti
- asiantuntijaksi riittämätön ammatillinen taito
- ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
- suhtautuu huolimattomasti ammattialan turvallisuuteen tai eettiseen toimintaan
- ei motivoidu tai osallistu ryhmä- ja kehittämistyöhön
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso koostuu itsenäisesti suoritettavista osatehtävistä moodlessa, jotka muodostavat opintojakson suorituksen.
Opintojakson arviointi 0-5
Tulevaisuus-tehtävä 50%
Toiminnan analysointi 50%
Esitietovaatimukset
Harjoittelu 2.
Ilmoittautumisaika
28.11.2022 - 11.12.2022
Ajoitus
09.01.2023 - 03.04.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Sanna Piikki
- Mira Lönnqvist
Ryhmät
-
SXI20S2Toimintaterapian tutkinto-ohjelma monimuoto
Tavoitteet
Opiskelija osaa tarkastella ja arvioida toimintaterapian perusteita ja historiaa kriittisesti ja osaa myös suhteuttaa niitä omiin kokemuksiinsa. Opiskelija tunnistaa toimintaterapian nykytilan ja tulevaisuuden haasteet. Opiskelija laajentaa osaamistaan toiminnan analyysin käytöstä. Hän osaa vertailla ja perustella kriittisesti erilaisia toiminnan analyysitapoja.
Sisältö
• Toimintaterapian historian ja kehityksen vaikutus nykykäytäntöihin
• Ajankohtaiset toimintaterapian kehitysnäkymät
• Toiminnan analyysi
Aika ja paikka
Moodle
Oppimateriaalit
Tarkemmat tiedot moodlesta opintojakson alettua.
Opetusmenetelmät
Opintojakso suoritetaan kokonaan verkko-opintoina 9.1 - 3.4.23
Tehtävien palautus moodleen 3.4.23 klo. 16
Palautuksia ei oteta vastaan jälkikäteen.
Opettajille mahdollisuus esittää kysymyksiä tehtävistä moodlen kautta 9 -20.1.23, jonka jälkeen työskentely on täysin itsenäistä.
Vahvistat ilmoittautumisesi opintojaksolle kirjautumalla moodleen viimeistään 20.1.23 klo. 15 mennessä. Ilmoittautumiset poistetaan, mikäli kirjautumista ei ole tehty.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tehtävien palautus moodleen 3.4.23 klo. 16
Palautuksia ei oteta vastaan jälkikäteen.
Opettajille mahdollisuus esittää kysymyksiä tehtävistä moodlen kautta 9 -20.1.23, jonka jälkeen työskentely on täysin itsenäistä.
Vahvistat ilmoittautumisesi opintojaksolle kirjautumalla moodleen viimeistään 20.1.23 klo. 15 mennessä. Ilmoittautumiset poistetaan, mikäli kirjautumista ei ole tehty.
Kansainvälisyys
Materiaaleista suuri osa on englanniksi.
Lisätietoja opiskelijoille
Toteutus on kokonaan virtuaaliopintoina moodlessa. Opintojakso on tarkoitettu ainoastaan toimintaterapian opiskelijaryhmille.
Ota huomioon opintojen suunnittelussa, että opintojakso toteutuu enää vuoden 2023 aikana. Tämän toteutuksen päätyttyä on vielä kesä 23 toteutus sekä syksy 23 toteutus, jonka jälkeen opintojaksoa ei enää tarjota.
Opintojaksolle ilmoittautuneet opiskelijat saavat lisätietoa moodleen kirjautumisesta tervetulo-kirjeessa, joka toimitetaan opiskelijoille OMA:n työtilan kautta.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa:
- soveltaa alan tietoperustaa tilanteen mukaisesti
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- perustella toimintaa tutkitun tiedon ja selvitysten avulla
- etsiä tietoa ja perustella tietolähteiden käytön
- toimia erilaisissa tehtävissä toimeksiannon mukaan
- selvittää toiminnan lähtökohtia ja tarpeita
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- selvittää työtehtäviin liittyvät turvallisuusohjeet ja toimia niiden mukaisesti
- toimia ammattialansa eettisten periaatteiden mukaisesti
- suunnitella ja ohjata monialaisten ryhmien toimintaa
- viestiä ammattialan asioista
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa:
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa sujuvasti ja laaja-alaisesti
- arvioida ja käyttää kriittisesti tietolähteitä ja tutkimustietoa
- soveltaa tutkimustietoa ammatillisissa tehtävissä
- toimia monipuolisissa ja kansainvälisissä työtilanteissa
- toimia tilaaja- ja asiakaslähtöisesti ja yrittäjänä
- toimia työtehtävissä vastuullisesti turvallisuus huomioiden
- arvioida ammattieettistä toimintaa
- edustaa ammattialaansa monialaisissa ja kansainvälisissä ryhmissä ja projekteissa
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa:
- osoittaa alan tietoperustan hyvän hallinnan
- käyttää teorian ja ammattialan käsitteitä ja tietoa asiantuntevasti ja yhdistää niitä
kokonaisuuksiksi
- luoda ja viestiä uutta tietoa
- kehittää innovatiivisia ja vaihtoehtoisia ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin ja ongelmiin
- soveltaa ammatillista osaamistaan uusissa tilanteissa
- ottaa vastuun ammatillisen prosessin kokonaisuudesta
- kehittää yhteisön turvallisuutta ja vastuullisuutta
- soveltaa ammattieettisiä periaatteita eri tilanteissa
- johtaa henkilöiden/ryhmien ammatillista kehittymistä
- toimia tavoitteellisesti, itseään ja työelämää kehittävästi
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty
- ei riittävästi hallitse tai arvosta alan tietoa
- käyttää alan käsitteitä puutteellisesti
- asiantuntijaksi riittämätön ammatillinen taito
- ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
- suhtautuu huolimattomasti ammattialan turvallisuuteen tai eettiseen toimintaan
- ei motivoidu tai osallistu ryhmä- ja kehittämistyöhön
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso koostuu kokonaan itsenäisesti suoritettavista osatehtävistä moodlessa.
Opintojakson arvosana muodostuu kahden numeerisesti arvioitavan oppimistehtävän perusteella.
Esitietovaatimukset
Harjoittelu 2.
Ilmoittautumisaika
02.05.2023 - 14.05.2023
Ajoitus
29.08.2022 - 18.11.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 28
Koulutus
- Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Sanna Piikki
- Mira Lönnqvist
Ryhmät
-
SXI20K2Toimintaterapian tutkinto-ohjelma, monimuoto
Tavoitteet
Opiskelija osaa tarkastella ja arvioida toimintaterapian perusteita ja historiaa kriittisesti ja osaa myös suhteuttaa niitä omiin kokemuksiinsa. Opiskelija tunnistaa toimintaterapian nykytilan ja tulevaisuuden haasteet. Opiskelija laajentaa osaamistaan toiminnan analyysin käytöstä. Hän osaa vertailla ja perustella kriittisesti erilaisia toiminnan analyysitapoja.
Sisältö
• Toimintaterapian historian ja kehityksen vaikutus nykykäytäntöihin
• Ajankohtaiset toimintaterapian kehitysnäkymät
• Toiminnan analyysi
Aika ja paikka
-
Oppimateriaalit
Opintojakson tärkeimmät materiaalit löytyvät Moodlesta/ tai ovat saatavissa sähköisesti.
Opintojakson lähteitä
Hautala, T. - Hämäläinen, T. - Mäkelä, L.- Rusi-Pyykönen, M. 2011. Toiminnan voimaa.
Toimintaterapia käytännössä Helsinki: Edita.
Joutsvuo, T. (toim.) 2005. Mistä TOI on tullut Suomalaisen toimintaterapian historia. Edita
Sekä ICF käsikirja, joka on saatavissa myös sähköisenä.
Muuta suositeltavaa/ vaihtoehtoista kirjallisuutta:
Kielhofner, G. (4 ed.) 2009. Conceptual foundations of Occupational therapy practice.
Philadelphia: F.A.Davis.
Townsend, E.A. - Polatajko, H.J. 2007. Enabling occupation II: Advancing an
occupational therapy vision for health, well-being & justice through occupation. CAOT.
Turpin, M. - Iwama, M.K. 2011. Using Occupational Therapy models in practice a
field guide. Churchill Livingstone. (tässä esitellään lyhyesti yleisimmät toimintaterapian
mallit)
Cole, M.B. - Donohue. 2011. Social participation in occupational context. In schools, clinics,
and communities. Slack.
Sakellariou, D. - Pollard, n. (ed.) second Ed. 2017. Occupational therapies without borders - Integrationg justice with practice. Elsevier.
Mackenzie, L. - O’Toole,G. (ed.) 2011. Occupational analysis in practice. Wiley-Blackwell.
Pierce, D. 2003. Occupation by design. Building therapeutic power. Philadelphia: F.A.Davis co.
Pierce, D. 2013. Occupational Science for occupational Therapy. SLAC Incorporated.
Taylor, R. 2008. The intentional relationship: occupational therapy and use of self. Philadelphia: F.A.Davis.
Scaffa, M. - Reitz, S.M. - Pizzi, M.A. 2010 Occupational therapy in the promotion of
health and wellness. Philadelphia: F.A.Davis Company.
Tietoja tarkennetaan opiskelijalle lähetettävässä tervetulo-kirjeessä
Opetusmenetelmät
Opintojakso suoritetaan kokonaan verkko-opintoina.
Moodle verkkokurssi avoinna
29.8 - 18.11.22
Opintojakson opettajille on mahdollista esittää kysymyksiä 29.8 - 9.9
Opintojakso suositellaan suoritettavaksi opintojen loppupuolella 3.harjoittelun jälkeen.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tehtävien palautus moodleen viimeistään 18.11 klo. 16
DL on ehdoton, jälkikäteen palautettuja tehtäviä ei oteta vastaan.
Kansainvälisyys
Materiaaleista suurin osa on englanniksi.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Seuraava toteutus keväällä 2023
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan on varattava aikaa opintojakson suorittamiseen 5op = 135 työtuntia.
Kaikkien tehtävien DL18.11.22 klo. 16/ HUOM! myöhästyneitä tehtäviä ei oteta vastaan.
Opintojakson moodleen tulee kirjautua ennen 9.9.22.
Kirjautumalla moodleen ennen 9.9.22 opiskelija vahvistaa ilmoittautumisensa tälle opintojaksolle.
Sisällön jaksotus
-
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksolle voi Ilmoittautua, jos on suorittanut 2. harjoittelun. Suositellaan kuitenkin, että syventävät 2 opintojakso suoritetaan opintojen loppupuolella.
Opintojakson paikkamäärä on rajallinen. Jos paikkamäärä ylittyy priorisoidaan pisimmällä opinnoissaan olevia opiskelijoita.
Tarkemmat ohjeet opintojakson suorittamiseksi tulevat sähköpostiin Tervetuloa-opintojaksolle-kirjeessä, ennen opintojakson aloitusta.
Opintojakso on tarkoitettu vain toimintaterapian opiskelijoille.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa:
- soveltaa alan tietoperustaa tilanteen mukaisesti
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- perustella toimintaa tutkitun tiedon ja selvitysten avulla
- etsiä tietoa ja perustella tietolähteiden käytön
- toimia erilaisissa tehtävissä toimeksiannon mukaan
- selvittää toiminnan lähtökohtia ja tarpeita
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- selvittää työtehtäviin liittyvät turvallisuusohjeet ja toimia niiden mukaisesti
- toimia ammattialansa eettisten periaatteiden mukaisesti
- suunnitella ja ohjata monialaisten ryhmien toimintaa
- viestiä ammattialan asioista
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa:
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa sujuvasti ja laaja-alaisesti
- arvioida ja käyttää kriittisesti tietolähteitä ja tutkimustietoa
- soveltaa tutkimustietoa ammatillisissa tehtävissä
- toimia monipuolisissa ja kansainvälisissä työtilanteissa
- toimia tilaaja- ja asiakaslähtöisesti ja yrittäjänä
- toimia työtehtävissä vastuullisesti turvallisuus huomioiden
- arvioida ammattieettistä toimintaa
- edustaa ammattialaansa monialaisissa ja kansainvälisissä ryhmissä ja projekteissa
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa:
- osoittaa alan tietoperustan hyvän hallinnan
- käyttää teorian ja ammattialan käsitteitä ja tietoa asiantuntevasti ja yhdistää niitä
kokonaisuuksiksi
- luoda ja viestiä uutta tietoa
- kehittää innovatiivisia ja vaihtoehtoisia ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin ja ongelmiin
- soveltaa ammatillista osaamistaan uusissa tilanteissa
- ottaa vastuun ammatillisen prosessin kokonaisuudesta
- kehittää yhteisön turvallisuutta ja vastuullisuutta
- soveltaa ammattieettisiä periaatteita eri tilanteissa
- johtaa henkilöiden/ryhmien ammatillista kehittymistä
- toimia tavoitteellisesti, itseään ja työelämää kehittävästi
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty
- ei riittävästi hallitse tai arvosta alan tietoa
- käyttää alan käsitteitä puutteellisesti
- asiantuntijaksi riittämätön ammatillinen taito
- ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
- suhtautuu huolimattomasti ammattialan turvallisuuteen tai eettiseen toimintaan
- ei motivoidu tai osallistu ryhmä- ja kehittämistyöhön
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso koostuu itsenäisesti suoritettavista osatehtävistä moodlessa, jotka muodostavat opintojakson suorituksen.
Opintojakson arviointi 0-5
Tulevaisuus-tehtävä 50%
Toiminnan analysointi 50%
Esitietovaatimukset
Harjoittelu 2.
Ilmoittautumisaika
14.03.2022 - 02.04.2022
Ajoitus
23.05.2022 - 31.07.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 39
Koulutus
- Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Sanna Piikki
- Mira Lönnqvist
Tavoitteet
Opiskelija osaa tarkastella ja arvioida toimintaterapian perusteita ja historiaa kriittisesti ja osaa myös suhteuttaa niitä omiin kokemuksiinsa. Opiskelija tunnistaa toimintaterapian nykytilan ja tulevaisuuden haasteet. Opiskelija laajentaa osaamistaan toiminnan analyysin käytöstä. Hän osaa vertailla ja perustella kriittisesti erilaisia toiminnan analyysitapoja.
Sisältö
• Toimintaterapian historian ja kehityksen vaikutus nykykäytäntöihin
• Ajankohtaiset toimintaterapian kehitysnäkymät
• Toiminnan analyysi
Aika ja paikka
-
Oppimateriaalit
Opintojakson tärkeimmät materiaalit löytyvät Moodlesta/ tai ovat saatavissa sähköisesti.
Opintojakson lähteitä
Hautala, T. - Hämäläinen, T. - Mäkelä, L.- Rusi-Pyykönen, M. 2011. Toiminnan voimaa.
Toimintaterapia käytännössä Helsinki: Edita.
Joutsvuo, T. (toim.) 2005. Mistä TOI on tullut Suomalaisen toimintaterapian historia. Edita
Sekä ICF käsikirja, joka on saatavissa myös sähköisenä.
Muuta suositeltavaa/ vaihtoehtoista kirjallisuutta:
Kielhofner, G. (4 ed.) 2009. Conceptual foundations of Occupational therapy practice.
Philadelphia: F.A.Davis.
Townsend, E.A. - Polatajko, H.J. 2007. Enabling occupation II: Advancing an
occupational therapy vision for health, well-being & justice through occupation. CAOT.
Turpin, M. - Iwama, M.K. 2011. Using Occupational Therapy models in practice a
field guide. Churchill Livingstone. (tässä esitellään lyhyesti yleisimmät toimintaterapian
mallit)
Cole, M.B. - Donohue. 2011. Social participation in occupational context. In schools, clinics,
and communities. Slack.
Sakellariou, D. - Pollard, n. (ed.) second Ed. 2017. Occupational therapies without borders - Integrationg justice with practice. Elsevier.
Mackenzie, L. - O’Toole,G. (ed.) 2011. Occupational analysis in practice. Wiley-Blackwell.
Pierce, D. 2003. Occupation by design. Building therapeutic power. Philadelphia: F.A.Davis co.
Pierce, D. 2013. Occupational Science for occupational Therapy. SLAC Incorporated.
Taylor, R. 2008. The intentional relationship: occupational therapy and use of self. Philadelphia: F.A.Davis.
Scaffa, M. - Reitz, S.M. - Pizzi, M.A. 2010 Occupational therapy in the promotion of
health and wellness. Philadelphia: F.A.Davis Company.
Tietoja tarkennetaan opiskelijalle lähetettävässä tervetulo-kirjeessä
Opetusmenetelmät
Opintojakso suoritetaan kokonaan verkko-opintoina.
Moodle verkkokurssi avoinna
23.5 - 31.7.22
Opintojakson opettajille on mahdollista esittää kysymyksiä 23.5 -3.6.22
Opintojakso suositellaan suoritettavaksi opintojen loppupuolella 3.harjoittelun jälkeen.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tehtävien palautus moodleen viimeistään 31.7.22 klo. 16
DL on ehdoton, jälkikäteen palautettuja tehtäviä ei oteta vastaan.
Hyväksytyt arvosanat kirjataan päivämäärälle 31.7.22
Moodlen työtila sulkeutuu 30.8.22
Kansainvälisyys
Materiaaleista suurin osa on englanniksi.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Seuraava toteutus syksyllä 2022
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan on varattava aikaa opintojakson suorittamiseen 5op = 135työtuntia.
Kaikkien tehtävien DL 31.7.22/ HUOM! myöhästyneitä tehtäviä ei oteta vastaan.
Opintojakson moodleen tulee kirjautua ennen 3.6.22.
Kirjautumalla moodleen ennen 3.6.22 opiskelija vahvistaa ilmoittautumisensa tälle opintojaksolle.
Sisällön jaksotus
-
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksolle voi Ilmoittautua, jos on suorittanut 2. harjoittelun. Suositellaan kuitenkin, että syventävät 2 opintojakso suoritetaan opintojen loppupuolella.
Opintojakson paikkamäärä on rajallinen. Jos paikkamäärä ylittyy priorisoidaan pisimmällä opinnoissaan olevia opiskelijoita.
Tarkemmat ohjeet opintojakson suorittamiseksi tulevat sähköpostiin Tervetuloa opintojaksolle-kirjeessä, ennen opintojakson aloitusta.
Opintojakso on tarkoitettu vain toimintaterapian opiskelijoille.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa:
- soveltaa alan tietoperustaa tilanteen mukaisesti
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- perustella toimintaa tutkitun tiedon ja selvitysten avulla
- etsiä tietoa ja perustella tietolähteiden käytön
- toimia erilaisissa tehtävissä toimeksiannon mukaan
- selvittää toiminnan lähtökohtia ja tarpeita
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- selvittää työtehtäviin liittyvät turvallisuusohjeet ja toimia niiden mukaisesti
- toimia ammattialansa eettisten periaatteiden mukaisesti
- suunnitella ja ohjata monialaisten ryhmien toimintaa
- viestiä ammattialan asioista
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa:
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa sujuvasti ja laaja-alaisesti
- arvioida ja käyttää kriittisesti tietolähteitä ja tutkimustietoa
- soveltaa tutkimustietoa ammatillisissa tehtävissä
- toimia monipuolisissa ja kansainvälisissä työtilanteissa
- toimia tilaaja- ja asiakaslähtöisesti ja yrittäjänä
- toimia työtehtävissä vastuullisesti turvallisuus huomioiden
- arvioida ammattieettistä toimintaa
- edustaa ammattialaansa monialaisissa ja kansainvälisissä ryhmissä ja projekteissa
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa:
- osoittaa alan tietoperustan hyvän hallinnan
- käyttää teorian ja ammattialan käsitteitä ja tietoa asiantuntevasti ja yhdistää niitä
kokonaisuuksiksi
- luoda ja viestiä uutta tietoa
- kehittää innovatiivisia ja vaihtoehtoisia ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin ja ongelmiin
- soveltaa ammatillista osaamistaan uusissa tilanteissa
- ottaa vastuun ammatillisen prosessin kokonaisuudesta
- kehittää yhteisön turvallisuutta ja vastuullisuutta
- soveltaa ammattieettisiä periaatteita eri tilanteissa
- johtaa henkilöiden/ryhmien ammatillista kehittymistä
- toimia tavoitteellisesti, itseään ja työelämää kehittävästi
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty
- ei riittävästi hallitse tai arvosta alan tietoa
- käyttää alan käsitteitä puutteellisesti
- asiantuntijaksi riittämätön ammatillinen taito
- ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
- suhtautuu huolimattomasti ammattialan turvallisuuteen tai eettiseen toimintaan
- ei motivoidu tai osallistu ryhmä- ja kehittämistyöhön
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso koostuu itsenäisesti suoritettavista osatehtävistä moodlessa, jotka muodostavat opintojakson suorituksen.
Opintojakson arviointi 0-5
Tulevaisuus-tehtävä 50%
Toiminnan analysointi 50%
Esitietovaatimukset
Harjoittelu 2.
Ilmoittautumisaika
29.11.2021 - 12.12.2021
Ajoitus
24.01.2022 - 15.04.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 35
Koulutus
- Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Sanna Piikki
- Kaija Kekäläinen
- Mira Lönnqvist
Ryhmät
-
SXI19S2Toimintaterapian tutkinto-ohjelma monimuoto
-
SXI19K2Toimintaterapian tutkinto-ohjelma, monimuoto
Tavoitteet
Opiskelija osaa tarkastella ja arvioida toimintaterapian perusteita ja historiaa kriittisesti ja osaa myös suhteuttaa niitä omiin kokemuksiinsa. Opiskelija tunnistaa toimintaterapian nykytilan ja tulevaisuuden haasteet. Opiskelija laajentaa osaamistaan toiminnan analyysin käytöstä. Hän osaa vertailla ja perustella kriittisesti erilaisia toiminnan analyysitapoja.
Sisältö
• Toimintaterapian historian ja kehityksen vaikutus nykykäytäntöihin
• Ajankohtaiset toimintaterapian kehitysnäkymät
• Toiminnan analyysi
Aika ja paikka
-
Oppimateriaalit
Tietoja tarkennetaan opiskelijalle lähetettävässä tervetulo-kirjeessä
Opintojakson lähteitä
Hautala, T. - Hämäläinen, T. - Mäkelä, L.- Rusi-Pyykönen, M. 2011. Toiminnan voimaa.
Toimintaterapia käytännössä Helsinki: Edita.
Joutsvuo, T. (toim.) 2005. Mistä TOI on tullut Suomalaisen toimintaterapian historia. Edita
Sekä ICF käsikirja, joka on saatavissa myös sähköisenä.
Muuta suositeltavaa/ vaihtoehtoista kirjallisuutta:
Kielhofner, G. (4 ed.) 2009. Conceptual foundations of Occupational therapy practice.
Philadelphia: F.A.Davis.
Townsend, E.A. - Polatajko, H.J. 2007. Enabling occupation II: Advancing an
occupational therapy vision for health, well-being & justice through occupation. CAOT.
Turpin, M. - Iwama, M.K. 2011. Using Occupational Therapy models in practice a
field guide. Churchill Livingstone. (tässä esitellään lyhyesti yleisimmät toimintaterapian
mallit)
Cole, M.B. - Donohue. 2011. Social participation in occupational context. In schools, clinics,
and communities. Slack.
Sakellariou, D. - Pollard, n. (ed.) second Ed. 2017. Occupational therapies without borders - Integrationg justice with practice. Elsevier.
Mackenzie, L. - O’Toole,G. (ed.) 2011. Occupational analysis in practice. Wiley-Blackwell.
Pierce, D. 2003. Occupation by design. Building therapeutic power. Philadelphia: F.A.Davis co.
Pierce, D. 2013. Occupational Science for occupational Therapy. SLAC Incorporated.
Taylor, R. 2008. The intentional relationship: occupational therapy and use of self. Philadelphia: F.A.Davis.
Scaffa, M. - Reitz, S.M. - Pizzi, M.A. 2010 Occupational therapy in the promotion of
health and wellness. Philadelphia: F.A.Davis Company.
Opetusmenetelmät
Opintojakso suoritetaan kokonaan verkko-opintoina. Moodle verkkokurssi avoinna
24.1.2022 -15.4.2022.
Opintojakso suositellaan suoritettavaksi opintojen loppupuolella 3.harjoittelun jälkeen.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tehtävien palautus moodleen viimeistään 15.4.2022
DL on ehdoton, jälkikäteen palautettuja tehtäviä ei oteta vastaan.
Kansainvälisyys
Materiaaleista suurin osa on englanniksi.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan on varattava aikaa opintojakson suorittamiseen 5op = 135työtuntia
Kaikkien tehtävien DL 15.4.2022
HUOM! myöhästyneitä tehtäviä ei oteta vastaan.
Opiskelijoiden on mahdollista esittää kysymyksiä opintojaksosta ja sen tehtävistä opettajille moodlen työtilan kautta 24.1.22 - 6.2.22 välisenä aikana.
Sisällön jaksotus
-
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksolle voi Ilmoittautua, jos on suorittanut 2. harjoittelun. Suositellaan kuitenkin, että syventävät 2 opintojakso suoritetaan opintojen loppupuolella.
Opintojakson paikkamäärä on rajallinen. Jos paikkamäärä ylittyy priorisoidaan pisimmällä opinnoissaan olevia opiskelijoita.
Tarkemmat ohjeet opintojakson suorittamiseen liittyen toimitetaan toteutukselle hyväksytyille opiskelijoille sähköpostiin ( Oma:n työtilan kautta) Tervetuloa opintojaksolle-kirjeessä. Kirje toimitetaan ennen opintojakson aloitusta.
Opintojakso on tarkoitettu vain toimintaterapian opiskelijoille.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa:
- soveltaa alan tietoperustaa tilanteen mukaisesti
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- perustella toimintaa tutkitun tiedon ja selvitysten avulla
- etsiä tietoa ja perustella tietolähteiden käytön
- toimia erilaisissa tehtävissä toimeksiannon mukaan
- selvittää toiminnan lähtökohtia ja tarpeita
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- selvittää työtehtäviin liittyvät turvallisuusohjeet ja toimia niiden mukaisesti
- toimia ammattialansa eettisten periaatteiden mukaisesti
- suunnitella ja ohjata monialaisten ryhmien toimintaa
- viestiä ammattialan asioista
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa:
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa sujuvasti ja laaja-alaisesti
- arvioida ja käyttää kriittisesti tietolähteitä ja tutkimustietoa
- soveltaa tutkimustietoa ammatillisissa tehtävissä
- toimia monipuolisissa ja kansainvälisissä työtilanteissa
- toimia tilaaja- ja asiakaslähtöisesti ja yrittäjänä
- toimia työtehtävissä vastuullisesti turvallisuus huomioiden
- arvioida ammattieettistä toimintaa
- edustaa ammattialaansa monialaisissa ja kansainvälisissä ryhmissä ja projekteissa
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa:
- osoittaa alan tietoperustan hyvän hallinnan
- käyttää teorian ja ammattialan käsitteitä ja tietoa asiantuntevasti ja yhdistää niitä
kokonaisuuksiksi
- luoda ja viestiä uutta tietoa
- kehittää innovatiivisia ja vaihtoehtoisia ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin ja ongelmiin
- soveltaa ammatillista osaamistaan uusissa tilanteissa
- ottaa vastuun ammatillisen prosessin kokonaisuudesta
- kehittää yhteisön turvallisuutta ja vastuullisuutta
- soveltaa ammattieettisiä periaatteita eri tilanteissa
- johtaa henkilöiden/ryhmien ammatillista kehittymistä
- toimia tavoitteellisesti, itseään ja työelämää kehittävästi
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty
- ei riittävästi hallitse tai arvosta alan tietoa
- käyttää alan käsitteitä puutteellisesti
- asiantuntijaksi riittämätön ammatillinen taito
- ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
- suhtautuu huolimattomasti ammattialan turvallisuuteen tai eettiseen toimintaan
- ei motivoidu tai osallistu ryhmä- ja kehittämistyöhön
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso koostuu itsenäisesti suoritettavista osatehtävistä moodlessa, jotka muodostavat opintojakson suorituksen.
Arviointi 0-5
Tulevaisuus-tehtävä 50%
Toiminnan analysointi 50%
Esitietovaatimukset
Harjoittelu 2.