Ympäristötekijöiden vaikutus toiminnallisuuteen 1Laajuus (5 op)
Tunnus: SX00EN95
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija tutustuu ympäristökäsitteeseen toimintaterapian näkökulmasta. Opiskelija tietää, miten toimintaterapian teoreettiset mallit tarkastelevat toimintaympäristöä. Opiskelija ymmärtää sosiaalisen-, fyysisen-, kulttuurisen, digitaalisen-, ja institutionaalisen ympäristön vaikutuksia ihmisen toimintaan. Opiskelija osaa tarkastella ja analysoida erilaisia arjen ympäristöjä saavutettavuuden näkökulmasta. Opiskelija on tietoinen asiakkaan toimintaan vaikuttavasta asenneympäristöstä. Opiskelija tulee tietoiseksi omista ja toisten ennakkoasenteista, arvoista, uskomuksista, tavoista ja tottumuksista.
Sisältö
Ympäristö toimintaterapian teoreettisissa malleissa
Ympäristö ICF-luokituksessa
Ympäristön vaikutus ihmisen toimintaan
Arjen toimintaympäristöjen analysointi ja kotiympäristön arviointi
Arjen toimintaympäristöjen saavutettavuus
Ympäristön esteet ja mahdollisuudet erilaisissa arjen toimintaympäristöissä
Arvot, asenteet ja uskomukset toimintaan vaikuttavina tekijöinä
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija:
- tuntee alan keskeisimpiä käsitteitä ja osaa käyttää niitä oikeissa yhteyksissä,
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta ja
- osaa etsiä tietoa yksittäisiin tilanteisiin.
- osaa toimia ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti,
- tunnistaa ammattialan toimintaympäristöjä ja tehtäviä sekä
- tietää asiakaslähtöisyyden toiminnan perustana.
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin,
- noudattaa turvallisuusohjeita,
- osaa toimia työryhmän jäsenenä sekä
- ymmärtää omien vahvuuksien ja kehittämistarpeiden merkityksen ammatillisessa kasvussa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija:
- etsii tietoa eri lähteistä ja ymmärtää lähdekritiikin merkityksen,
- yhdistelee tietoa eri lähteistä ja
- osoittaa perehtyneensä alan tietoperustaan.
- toimii ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa tarkoituksenmukaisesti,
- soveltaa asiakaslähtöisyyden periaatteita sekä
- arvioi omia valintojaan ja omaa toimintaansa ammatillisissa tilanteissa.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti,
- osaa toimia työyhteisössä rakentavasti,
- ottaa toiminnassaan huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- arvioi omia vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija:
- etsii tietoa eri lähteistä ja arvioi lähteiden luotettavuutta tarkoituksenmukaisesti,
- yhdistää tietoa eri lähteistä asianmukaisiksi kokonaisuuksiksi sekä
- hyödyntää ja soveltaa alan tietoperustaa.
- soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa,
- toimii asiakaslähtöisesti,
- osoittaa kykyä ratkaista ammatillisia tehtäviä ja ongelmia sekä
- osaa perustella esittämiään näkökulmia ja omaa toimintaansa ammatillisesti.
- perustelee toimintaansa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti,
- osaa toimia työyhteisössä rakentavasti ja jakaa osaamistaan,
- toimii vastuullisesti ja ottaa toiminnassaan huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- kehittää itseään.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Hyväksytty/
Opiskelija:
- tuntee alan keskeisimpiä käsitteitä ja osaa käyttää niitä oikeissa yhteyksissä,
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta ja
- osaa etsiä tietoa yksittäisiin tilanteisiin.
- osaa toimia ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti,
- tunnistaa ammattialan toimintaympäristöjä ja tehtäviä sekä
- tietää asiakaslähtöisyyden toiminnan perustana.
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin,
- noudattaa turvallisuusohjeita,
- osaa toimia työryhmän jäsenenä sekä
- ymmärtää omien vahvuuksien ja kehittämistarpeiden merkityksen ammatillisessa kasvussa.
Hylätty/
Opiskelija:
- ei hallitse alan tietoperustaa eikä osoita arvostavansa sitä,
- ei tunne tai osaa käyttää alan käsitteitä.
- ei osoita riittäviä ammatillisia tietoja ja taitoja,
- ei toimi ohjeiden ja ohjeistusten mukaisesti.
- ei ota toiminnassaan huomioon ammattialan turvallisuusohjeita tai eettisiä periaatteita,
- ei osoita taitoa toimia ryhmässä rakentavasti.
Lisätiedot
Opintojakso sisältää käytännön työskentelyä.
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 30.09.2024
Ajoitus
22.10.2024 - 02.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 55
Koulutus
- Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Kaija Kekäläinen
- Akvaliina Lacho
Vastuuopettaja
Akvaliina Lacho
Ryhmät
-
SXI24S2Toimintaterapian tutkinto-ohjelma monimuoto
Tavoitteet
Opiskelija tutustuu ympäristökäsitteeseen toimintaterapian näkökulmasta. Opiskelija tietää, miten toimintaterapian teoreettiset mallit tarkastelevat toimintaympäristöä. Opiskelija ymmärtää sosiaalisen-, fyysisen-, kulttuurisen, digitaalisen-, ja institutionaalisen ympäristön vaikutuksia ihmisen toimintaan. Opiskelija osaa tarkastella ja analysoida erilaisia arjen ympäristöjä saavutettavuuden näkökulmasta. Opiskelija on tietoinen asiakkaan toimintaan vaikuttavasta asenneympäristöstä. Opiskelija tulee tietoiseksi omista ja toisten ennakkoasenteista, arvoista, uskomuksista, tavoista ja tottumuksista.
Sisältö
Ympäristö toimintaterapian teoreettisissa malleissa
Ympäristö ICF-luokituksessa
Ympäristön vaikutus ihmisen toimintaan
Arjen toimintaympäristöjen analysointi ja kotiympäristön arviointi
Arjen toimintaympäristöjen saavutettavuus
Ympäristön esteet ja mahdollisuudet erilaisissa arjen toimintaympäristöissä
Arvot, asenteet ja uskomukset toimintaan vaikuttavina tekijöinä
Aika ja paikka
Opetus sisältää lähiopetusta, merkiinnät lukujärjestyksessä ja ajoituksessa
itsenäistä työskentelyä
Oppimateriaalit
Hautala, T. - Hämäläinen, T. & Mäkelä, L. & Rusi-Pyykönen, M. 2011. Toiminnan voimaa. Toimintaterapia käytännössä Helsinki: Edita. s. 207-216.
Muu materiaali tiedoksi opintojakson alussa
Opetusmenetelmät
Luento-opetus
Itsenäinen työskentely ja kirjallinen tehtävä
Materiaalit ja tehtävät OMAssa.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Hyväksyttyjä oppimistehtäviä ei voi uusia.
kaksi oppimistehtävää
tehtävä 1 moodlessa dl 1.12.24
tehtävä2 dl 1.12.24
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Poissaoloista oppimista mahdollistava vaihtoehtoinen tehtävä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op. Luento-opetus aikataulutettu, itsenäinen työskentely suunniteltu lähiopetuksen väliin jääviin viikkoihin.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksolla työskennellään ja peredytään asioihin osaksi itsenäisesti.
Aktiivisella osallistumisella ja läsnäololla on merkitystä omaan oppimiseen.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija:
- tuntee alan keskeisimpiä käsitteitä ja osaa käyttää niitä oikeissa yhteyksissä,
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta ja
- osaa etsiä tietoa yksittäisiin tilanteisiin.
- osaa toimia ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti,
- tunnistaa ammattialan toimintaympäristöjä ja tehtäviä sekä
- tietää asiakaslähtöisyyden toiminnan perustana.
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin,
- noudattaa turvallisuusohjeita,
- osaa toimia työryhmän jäsenenä sekä
- ymmärtää omien vahvuuksien ja kehittämistarpeiden merkityksen ammatillisessa kasvussa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija:
- etsii tietoa eri lähteistä ja ymmärtää lähdekritiikin merkityksen,
- yhdistelee tietoa eri lähteistä ja
- osoittaa perehtyneensä alan tietoperustaan.
- toimii ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa tarkoituksenmukaisesti,
- soveltaa asiakaslähtöisyyden periaatteita sekä
- arvioi omia valintojaan ja omaa toimintaansa ammatillisissa tilanteissa.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti,
- osaa toimia työyhteisössä rakentavasti,
- ottaa toiminnassaan huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- arvioi omia vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija:
- etsii tietoa eri lähteistä ja arvioi lähteiden luotettavuutta tarkoituksenmukaisesti,
- yhdistää tietoa eri lähteistä asianmukaisiksi kokonaisuuksiksi sekä
- hyödyntää ja soveltaa alan tietoperustaa.
- soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa,
- toimii asiakaslähtöisesti,
- osoittaa kykyä ratkaista ammatillisia tehtäviä ja ongelmia sekä
- osaa perustella esittämiään näkökulmia ja omaa toimintaansa ammatillisesti.
- perustelee toimintaansa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti,
- osaa toimia työyhteisössä rakentavasti ja jakaa osaamistaan,
- toimii vastuullisesti ja ottaa toiminnassaan huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- kehittää itseään.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Hyväksytty/
Opiskelija:
- tuntee alan keskeisimpiä käsitteitä ja osaa käyttää niitä oikeissa yhteyksissä,
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta ja
- osaa etsiä tietoa yksittäisiin tilanteisiin.
- osaa toimia ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti,
- tunnistaa ammattialan toimintaympäristöjä ja tehtäviä sekä
- tietää asiakaslähtöisyyden toiminnan perustana.
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin,
- noudattaa turvallisuusohjeita,
- osaa toimia työryhmän jäsenenä sekä
- ymmärtää omien vahvuuksien ja kehittämistarpeiden merkityksen ammatillisessa kasvussa.
Hylätty/
Opiskelija:
- ei hallitse alan tietoperustaa eikä osoita arvostavansa sitä,
- ei tunne tai osaa käyttää alan käsitteitä.
- ei osoita riittäviä ammatillisia tietoja ja taitoja,
- ei toimi ohjeiden ja ohjeistusten mukaisesti.
- ei ota toiminnassaan huomioon ammattialan turvallisuusohjeita tai eettisiä periaatteita,
- ei osoita taitoa toimia ryhmässä rakentavasti.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointi koostuu kahdesta palautettavasta tehtävästä (tehtävä1 50% ja tehtävä 2 50%)
Lisätiedot
Opintojakso sisältää käytännön työskentelyä.
Ilmoittautumisaika
27.11.2023 - 31.01.2024
Ajoitus
18.03.2024 - 26.05.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 52
Koulutus
- Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Kaija Kekäläinen
- Akvaliina Lacho
Vastuuopettaja
Akvaliina Lacho
Ryhmät
-
SXI24K2Toimintaterapian tutkinto-ohjelma, monimuoto
Tavoitteet
Opiskelija tutustuu ympäristökäsitteeseen toimintaterapian näkökulmasta. Opiskelija tietää, miten toimintaterapian teoreettiset mallit tarkastelevat toimintaympäristöä. Opiskelija ymmärtää sosiaalisen-, fyysisen-, kulttuurisen, digitaalisen-, ja institutionaalisen ympäristön vaikutuksia ihmisen toimintaan. Opiskelija osaa tarkastella ja analysoida erilaisia arjen ympäristöjä saavutettavuuden näkökulmasta. Opiskelija on tietoinen asiakkaan toimintaan vaikuttavasta asenneympäristöstä. Opiskelija tulee tietoiseksi omista ja toisten ennakkoasenteista, arvoista, uskomuksista, tavoista ja tottumuksista.
Sisältö
Ympäristö toimintaterapian teoreettisissa malleissa
Ympäristö ICF-luokituksessa
Ympäristön vaikutus ihmisen toimintaan
Arjen toimintaympäristöjen analysointi ja kotiympäristön arviointi
Arjen toimintaympäristöjen saavutettavuus
Ympäristön esteet ja mahdollisuudet erilaisissa arjen toimintaympäristöissä
Arvot, asenteet ja uskomukset toimintaan vaikuttavina tekijöinä
Aika ja paikka
Opetus sisältää kontaktiopetusta, merkiinnät lukujärjestyksessä ja ajoituksessa
itsenäistä työskentelyä yksin ja ryhmässä moodlessa
Oppimateriaalit
Hautala, T. - Hämäläinen, T. & Mäkelä, L. & Rusi-Pyykönen, M. 2011. Toiminnan voimaa. Toimintaterapia käytännössä Helsinki: Edita. s. 207-216.
Muu materiaali tiedoksi opintojakson alussa
Opetusmenetelmät
Luento-opetus
Itsenäinen työskentely ja kirjallinen tehtävä
Ryhmätyöskentely ja -tehtävä.
Materiaalit ja tehtävät OMAssa.
2op verkko-osuus moodlessa
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Hyväksyttyjä oppimistehtäviä ei voi uusia.
kaksi oppimistehtävää
ryhmätehtävä dl 15.5.24
yksilötehtävä dl 19.5.24
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Poissaoloista oppimista mahdollistava vaihtoehtoinen tehtävä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op. Luento-opetus aikataulutettu, itsenäinen työskentely suunniteltu kontaktiopetuksen väliin jääviin viikkoihin.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksolla työskennellään ryhmissä ja peredytään asioihin osaksi itsenäisesti.
Aktiivisella osallistumisella ja läsnäololla on merkitystä omaan oppimiseen.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija:
- tuntee alan keskeisimpiä käsitteitä ja osaa käyttää niitä oikeissa yhteyksissä,
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta ja
- osaa etsiä tietoa yksittäisiin tilanteisiin.
- osaa toimia ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti,
- tunnistaa ammattialan toimintaympäristöjä ja tehtäviä sekä
- tietää asiakaslähtöisyyden toiminnan perustana.
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin,
- noudattaa turvallisuusohjeita,
- osaa toimia työryhmän jäsenenä sekä
- ymmärtää omien vahvuuksien ja kehittämistarpeiden merkityksen ammatillisessa kasvussa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija:
- etsii tietoa eri lähteistä ja ymmärtää lähdekritiikin merkityksen,
- yhdistelee tietoa eri lähteistä ja
- osoittaa perehtyneensä alan tietoperustaan.
- toimii ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa tarkoituksenmukaisesti,
- soveltaa asiakaslähtöisyyden periaatteita sekä
- arvioi omia valintojaan ja omaa toimintaansa ammatillisissa tilanteissa.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti,
- osaa toimia työyhteisössä rakentavasti,
- ottaa toiminnassaan huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- arvioi omia vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija:
- etsii tietoa eri lähteistä ja arvioi lähteiden luotettavuutta tarkoituksenmukaisesti,
- yhdistää tietoa eri lähteistä asianmukaisiksi kokonaisuuksiksi sekä
- hyödyntää ja soveltaa alan tietoperustaa.
- soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa,
- toimii asiakaslähtöisesti,
- osoittaa kykyä ratkaista ammatillisia tehtäviä ja ongelmia sekä
- osaa perustella esittämiään näkökulmia ja omaa toimintaansa ammatillisesti.
- perustelee toimintaansa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti,
- osaa toimia työyhteisössä rakentavasti ja jakaa osaamistaan,
- toimii vastuullisesti ja ottaa toiminnassaan huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- kehittää itseään.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Hyväksytty/
Opiskelija:
- tuntee alan keskeisimpiä käsitteitä ja osaa käyttää niitä oikeissa yhteyksissä,
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta ja
- osaa etsiä tietoa yksittäisiin tilanteisiin.
- osaa toimia ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti,
- tunnistaa ammattialan toimintaympäristöjä ja tehtäviä sekä
- tietää asiakaslähtöisyyden toiminnan perustana.
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin,
- noudattaa turvallisuusohjeita,
- osaa toimia työryhmän jäsenenä sekä
- ymmärtää omien vahvuuksien ja kehittämistarpeiden merkityksen ammatillisessa kasvussa.
Hylätty/
Opiskelija:
- ei hallitse alan tietoperustaa eikä osoita arvostavansa sitä,
- ei tunne tai osaa käyttää alan käsitteitä.
- ei osoita riittäviä ammatillisia tietoja ja taitoja,
- ei toimi ohjeiden ja ohjeistusten mukaisesti.
- ei ota toiminnassaan huomioon ammattialan turvallisuusohjeita tai eettisiä periaatteita,
- ei osoita taitoa toimia ryhmässä rakentavasti.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointi koostuu kahdesta palautettavasta tehtävästä (yksilötehtävä 50% ja ryhmätehtävä 50%)
Lisätiedot
Opintojakso sisältää käytännön työskentelyä.
Ilmoittautumisaika
02.05.2023 - 30.09.2023
Ajoitus
23.10.2023 - 28.11.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 37
Koulutus
- Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Kaija Kekäläinen
- Akvaliina Lacho
Ryhmät
-
SXI23S2Toimintaterapian tutkinto-ohjelma monimuoto
Tavoitteet
Opiskelija tutustuu ympäristökäsitteeseen toimintaterapian näkökulmasta. Opiskelija tietää, miten toimintaterapian teoreettiset mallit tarkastelevat toimintaympäristöä. Opiskelija ymmärtää sosiaalisen-, fyysisen-, kulttuurisen, digitaalisen-, ja institutionaalisen ympäristön vaikutuksia ihmisen toimintaan. Opiskelija osaa tarkastella ja analysoida erilaisia arjen ympäristöjä saavutettavuuden näkökulmasta. Opiskelija on tietoinen asiakkaan toimintaan vaikuttavasta asenneympäristöstä. Opiskelija tulee tietoiseksi omista ja toisten ennakkoasenteista, arvoista, uskomuksista, tavoista ja tottumuksista.
Sisältö
Ympäristö toimintaterapian teoreettisissa malleissa
Ympäristö ICF-luokituksessa
Ympäristön vaikutus ihmisen toimintaan
Arjen toimintaympäristöjen analysointi ja kotiympäristön arviointi
Arjen toimintaympäristöjen saavutettavuus
Ympäristön esteet ja mahdollisuudet erilaisissa arjen toimintaympäristöissä
Arvot, asenteet ja uskomukset toimintaan vaikuttavina tekijöinä
Aika ja paikka
Opetus sisältää kontaktiopetusta ja itsenäistä työskentelyä yksin ja ryhmässä.
Lähipäivät ja etäpäivä
ma 23.10 klo 12.00-15.00 orientaatio
ETÄ ke 25.10 klo 10-11.30
ma 13.11 klo 9-11.45
ma 27.11 klo 9-11.45
ma 28.11 klo 9-11.45
Oppimateriaalit
Hautala, T. - Hämäläinen, T. & Mäkelä, L. & Rusi-Pyykönen, M. 2011. Toiminnan voimaa. Toimintaterapia käytännössä Helsinki: Edita. s. 207-216.
Muu materiaali tiedoksi opintojakson alussa
Opetusmenetelmät
Luento-opetus
Itsenäinen työskentely ja kirjallinen tehtävä
Ryhmätyöskentely ja -tehtävä.
Materiaalit ja tehtävät OMAssa.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Hyväksyttyjä oppimistehtäviä ei voi uusia.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Poissaoloista korvaava tehtävä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op. Luento-opetus aikataulutettu, itsenäinen työskentely suunniteltu kontaktiopetuksen väliin jääviin viikkoihin.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksolla työskennellään ryhmissä ja peredytään asioihin osaksi itsenäisesti.
Aktiivisella osallistumisella ja läsnäololla on merkitystä omaan oppimiseen.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija:
- tuntee alan keskeisimpiä käsitteitä ja osaa käyttää niitä oikeissa yhteyksissä,
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta ja
- osaa etsiä tietoa yksittäisiin tilanteisiin.
- osaa toimia ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti,
- tunnistaa ammattialan toimintaympäristöjä ja tehtäviä sekä
- tietää asiakaslähtöisyyden toiminnan perustana.
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin,
- noudattaa turvallisuusohjeita,
- osaa toimia työryhmän jäsenenä sekä
- ymmärtää omien vahvuuksien ja kehittämistarpeiden merkityksen ammatillisessa kasvussa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija:
- etsii tietoa eri lähteistä ja ymmärtää lähdekritiikin merkityksen,
- yhdistelee tietoa eri lähteistä ja
- osoittaa perehtyneensä alan tietoperustaan.
- toimii ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa tarkoituksenmukaisesti,
- soveltaa asiakaslähtöisyyden periaatteita sekä
- arvioi omia valintojaan ja omaa toimintaansa ammatillisissa tilanteissa.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti,
- osaa toimia työyhteisössä rakentavasti,
- ottaa toiminnassaan huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- arvioi omia vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija:
- etsii tietoa eri lähteistä ja arvioi lähteiden luotettavuutta tarkoituksenmukaisesti,
- yhdistää tietoa eri lähteistä asianmukaisiksi kokonaisuuksiksi sekä
- hyödyntää ja soveltaa alan tietoperustaa.
- soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa,
- toimii asiakaslähtöisesti,
- osoittaa kykyä ratkaista ammatillisia tehtäviä ja ongelmia sekä
- osaa perustella esittämiään näkökulmia ja omaa toimintaansa ammatillisesti.
- perustelee toimintaansa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti,
- osaa toimia työyhteisössä rakentavasti ja jakaa osaamistaan,
- toimii vastuullisesti ja ottaa toiminnassaan huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- kehittää itseään.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Hyväksytty/
Opiskelija:
- tuntee alan keskeisimpiä käsitteitä ja osaa käyttää niitä oikeissa yhteyksissä,
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta ja
- osaa etsiä tietoa yksittäisiin tilanteisiin.
- osaa toimia ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti,
- tunnistaa ammattialan toimintaympäristöjä ja tehtäviä sekä
- tietää asiakaslähtöisyyden toiminnan perustana.
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin,
- noudattaa turvallisuusohjeita,
- osaa toimia työryhmän jäsenenä sekä
- ymmärtää omien vahvuuksien ja kehittämistarpeiden merkityksen ammatillisessa kasvussa.
Hylätty/
Opiskelija:
- ei hallitse alan tietoperustaa eikä osoita arvostavansa sitä,
- ei tunne tai osaa käyttää alan käsitteitä.
- ei osoita riittäviä ammatillisia tietoja ja taitoja,
- ei toimi ohjeiden ja ohjeistusten mukaisesti.
- ei ota toiminnassaan huomioon ammattialan turvallisuusohjeita tai eettisiä periaatteita,
- ei osoita taitoa toimia ryhmässä rakentavasti.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointi koostuu kahdesta palautettavasta tehtävästä (yksilötehtävä 50% ja ryhmätehtävä 50%)
Lisätiedot
Opintojakso sisältää käytännön työskentelyä.
Ilmoittautumisaika
28.11.2022 - 31.01.2023
Ajoitus
20.03.2023 - 18.04.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 37
Koulutus
- Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Kaija Kekäläinen
- Akvaliina Lacho
Ryhmät
-
SXI23K2Toimintaterapian tutkinto-ohjelma, monimuoto
Tavoitteet
Opiskelija tutustuu ympäristökäsitteeseen toimintaterapian näkökulmasta. Opiskelija tietää, miten toimintaterapian teoreettiset mallit tarkastelevat toimintaympäristöä. Opiskelija ymmärtää sosiaalisen-, fyysisen-, kulttuurisen, digitaalisen-, ja institutionaalisen ympäristön vaikutuksia ihmisen toimintaan. Opiskelija osaa tarkastella ja analysoida erilaisia arjen ympäristöjä saavutettavuuden näkökulmasta. Opiskelija on tietoinen asiakkaan toimintaan vaikuttavasta asenneympäristöstä. Opiskelija tulee tietoiseksi omista ja toisten ennakkoasenteista, arvoista, uskomuksista, tavoista ja tottumuksista.
Sisältö
Ympäristö toimintaterapian teoreettisissa malleissa
Ympäristö ICF-luokituksessa
Ympäristön vaikutus ihmisen toimintaan
Arjen toimintaympäristöjen analysointi ja kotiympäristön arviointi
Arjen toimintaympäristöjen saavutettavuus
Ympäristön esteet ja mahdollisuudet erilaisissa arjen toimintaympäristöissä
Arvot, asenteet ja uskomukset toimintaan vaikuttavina tekijöinä
Aika ja paikka
Opetus sisältää kontaktiopetusta ja itsenäistä työskentelyä yksin ja ryhmässä.
Lähipäivät :
ma 20.3 klo 9-11.45
ma 3.4 klo 9-11.45
ma 17.4 klo 9-11.45
ti 18.4 klo 9-11.45
Oppimateriaalit
Hautala, T. - Hämäläinen, T. & Mäkelä, L. & Rusi-Pyykönen, M. 2011. Toiminnan voimaa. Toimintaterapia käytännössä Helsinki: Edita. s. 207-216.
Muu materiaali tiedoksi opintojakson alussa
Opetusmenetelmät
Luento-opetus
Itsenäinen työskentely ja kirjallinen tehtävä
Ryhmätyöskentely ja -tehtävä.
Materiaalit ja tehtävät OMAssa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Poissaoloista korvaava tehtävä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op. Luento-opetus aikataulutettu, itsenäinen työskentely suunniteltu kontaktiopetuksen väliin jääviin viikkoihin.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksolla työskennellään ryhmissä ja peredytään asioihin osaksi itsenäisesti.
Aktiivisella osallistumisella ja läsnäololla on merkitystä omaan oppimiseen.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija:
- tuntee alan keskeisimpiä käsitteitä ja osaa käyttää niitä oikeissa yhteyksissä,
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta ja
- osaa etsiä tietoa yksittäisiin tilanteisiin.
- osaa toimia ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti,
- tunnistaa ammattialan toimintaympäristöjä ja tehtäviä sekä
- tietää asiakaslähtöisyyden toiminnan perustana.
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin,
- noudattaa turvallisuusohjeita,
- osaa toimia työryhmän jäsenenä sekä
- ymmärtää omien vahvuuksien ja kehittämistarpeiden merkityksen ammatillisessa kasvussa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija:
- etsii tietoa eri lähteistä ja ymmärtää lähdekritiikin merkityksen,
- yhdistelee tietoa eri lähteistä ja
- osoittaa perehtyneensä alan tietoperustaan.
- toimii ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa tarkoituksenmukaisesti,
- soveltaa asiakaslähtöisyyden periaatteita sekä
- arvioi omia valintojaan ja omaa toimintaansa ammatillisissa tilanteissa.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti,
- osaa toimia työyhteisössä rakentavasti,
- ottaa toiminnassaan huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- arvioi omia vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija:
- etsii tietoa eri lähteistä ja arvioi lähteiden luotettavuutta tarkoituksenmukaisesti,
- yhdistää tietoa eri lähteistä asianmukaisiksi kokonaisuuksiksi sekä
- hyödyntää ja soveltaa alan tietoperustaa.
- soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa,
- toimii asiakaslähtöisesti,
- osoittaa kykyä ratkaista ammatillisia tehtäviä ja ongelmia sekä
- osaa perustella esittämiään näkökulmia ja omaa toimintaansa ammatillisesti.
- perustelee toimintaansa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti,
- osaa toimia työyhteisössä rakentavasti ja jakaa osaamistaan,
- toimii vastuullisesti ja ottaa toiminnassaan huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- kehittää itseään.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Hyväksytty/
Opiskelija:
- tuntee alan keskeisimpiä käsitteitä ja osaa käyttää niitä oikeissa yhteyksissä,
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta ja
- osaa etsiä tietoa yksittäisiin tilanteisiin.
- osaa toimia ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti,
- tunnistaa ammattialan toimintaympäristöjä ja tehtäviä sekä
- tietää asiakaslähtöisyyden toiminnan perustana.
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin,
- noudattaa turvallisuusohjeita,
- osaa toimia työryhmän jäsenenä sekä
- ymmärtää omien vahvuuksien ja kehittämistarpeiden merkityksen ammatillisessa kasvussa.
Hylätty/
Opiskelija:
- ei hallitse alan tietoperustaa eikä osoita arvostavansa sitä,
- ei tunne tai osaa käyttää alan käsitteitä.
- ei osoita riittäviä ammatillisia tietoja ja taitoja,
- ei toimi ohjeiden ja ohjeistusten mukaisesti.
- ei ota toiminnassaan huomioon ammattialan turvallisuusohjeita tai eettisiä periaatteita,
- ei osoita taitoa toimia ryhmässä rakentavasti.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointi koostuu kahdesta palautettavasta tehtävästä (yksilötehtävä 50% ja ryhmätehtävä 50%)
Lisätiedot
Opintojakso sisältää käytännön työskentelyä.
Ilmoittautumisaika
02.05.2023 - 14.05.2023
Ajoitus
24.10.2022 - 31.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 37
Koulutus
- Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Akvaliina Lacho
Ryhmät
-
SXI22S2Toimintaterapian tutkinto-ohjelma monimuoto
Tavoitteet
Opiskelija tutustuu ympäristökäsitteeseen toimintaterapian näkökulmasta. Opiskelija tietää, miten toimintaterapian teoreettiset mallit tarkastelevat toimintaympäristöä. Opiskelija ymmärtää sosiaalisen-, fyysisen-, kulttuurisen, digitaalisen-, ja institutionaalisen ympäristön vaikutuksia ihmisen toimintaan. Opiskelija osaa tarkastella ja analysoida erilaisia arjen ympäristöjä saavutettavuuden näkökulmasta. Opiskelija on tietoinen asiakkaan toimintaan vaikuttavasta asenneympäristöstä. Opiskelija tulee tietoiseksi omista ja toisten ennakkoasenteista, arvoista, uskomuksista, tavoista ja tottumuksista.
Sisältö
Ympäristö toimintaterapian teoreettisissa malleissa
Ympäristö ICF-luokituksessa
Ympäristön vaikutus ihmisen toimintaan
Arjen toimintaympäristöjen analysointi ja kotiympäristön arviointi
Arjen toimintaympäristöjen saavutettavuus
Ympäristön esteet ja mahdollisuudet erilaisissa arjen toimintaympäristöissä
Arvot, asenteet ja uskomukset toimintaan vaikuttavina tekijöinä
Aika ja paikka
Opetus sisältää kontaktiopetusta ja itsenäistä työskentelyä yksin ja ryhmässä.
Aikataulut näkyvät kalenterissa.
Oppimateriaalit
Hautala, T. - Hämäläinen, T. & Mäkelä, L. & Rusi-Pyykönen, M. 2011. Toiminnan voimaa. Toimintaterapia käytännössä Helsinki: Edita. s. 207-216.
Muu materiaali tiedoksi opintojakson alussa
Opetusmenetelmät
Luento-opetus
Itsenäinen työskentely ja kirjallinen tehtävä
Ryhmätyöskentely ja -tehtävä.
Materiaalit ja tehtävät OMAssa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Poissaoloista korvaava tehtävä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op. Luento-opetus aikataulutettu, itsenäinen työskentely suunniteltu kontaktiopetuksen väliin jääviin viikkoihin.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksolla työskennellään ryhmissä ja peredytään asioihin osaksi itsenäisesti.
Aktiivisella osallistumisella ja läsnäololla on merkitystä omaan oppimiseen.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija:
- tuntee alan keskeisimpiä käsitteitä ja osaa käyttää niitä oikeissa yhteyksissä,
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta ja
- osaa etsiä tietoa yksittäisiin tilanteisiin.
- osaa toimia ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti,
- tunnistaa ammattialan toimintaympäristöjä ja tehtäviä sekä
- tietää asiakaslähtöisyyden toiminnan perustana.
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin,
- noudattaa turvallisuusohjeita,
- osaa toimia työryhmän jäsenenä sekä
- ymmärtää omien vahvuuksien ja kehittämistarpeiden merkityksen ammatillisessa kasvussa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija:
- etsii tietoa eri lähteistä ja ymmärtää lähdekritiikin merkityksen,
- yhdistelee tietoa eri lähteistä ja
- osoittaa perehtyneensä alan tietoperustaan.
- toimii ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa tarkoituksenmukaisesti,
- soveltaa asiakaslähtöisyyden periaatteita sekä
- arvioi omia valintojaan ja omaa toimintaansa ammatillisissa tilanteissa.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti,
- osaa toimia työyhteisössä rakentavasti,
- ottaa toiminnassaan huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- arvioi omia vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija:
- etsii tietoa eri lähteistä ja arvioi lähteiden luotettavuutta tarkoituksenmukaisesti,
- yhdistää tietoa eri lähteistä asianmukaisiksi kokonaisuuksiksi sekä
- hyödyntää ja soveltaa alan tietoperustaa.
- soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa,
- toimii asiakaslähtöisesti,
- osoittaa kykyä ratkaista ammatillisia tehtäviä ja ongelmia sekä
- osaa perustella esittämiään näkökulmia ja omaa toimintaansa ammatillisesti.
- perustelee toimintaansa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti,
- osaa toimia työyhteisössä rakentavasti ja jakaa osaamistaan,
- toimii vastuullisesti ja ottaa toiminnassaan huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- kehittää itseään.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Hyväksytty/
Opiskelija:
- tuntee alan keskeisimpiä käsitteitä ja osaa käyttää niitä oikeissa yhteyksissä,
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta ja
- osaa etsiä tietoa yksittäisiin tilanteisiin.
- osaa toimia ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti,
- tunnistaa ammattialan toimintaympäristöjä ja tehtäviä sekä
- tietää asiakaslähtöisyyden toiminnan perustana.
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin,
- noudattaa turvallisuusohjeita,
- osaa toimia työryhmän jäsenenä sekä
- ymmärtää omien vahvuuksien ja kehittämistarpeiden merkityksen ammatillisessa kasvussa.
Hylätty/
Opiskelija:
- ei hallitse alan tietoperustaa eikä osoita arvostavansa sitä,
- ei tunne tai osaa käyttää alan käsitteitä.
- ei osoita riittäviä ammatillisia tietoja ja taitoja,
- ei toimi ohjeiden ja ohjeistusten mukaisesti.
- ei ota toiminnassaan huomioon ammattialan turvallisuusohjeita tai eettisiä periaatteita,
- ei osoita taitoa toimia ryhmässä rakentavasti.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointi koostuu kahdesta palautettavasta tehtävästä (yksilötehtävä 50% ja ryhmätehtävä 50%)
Lisätiedot
Opintojakso sisältää käytännön työskentelyä.
Ilmoittautumisaika
29.11.2021 - 31.01.2022
Ajoitus
14.03.2022 - 22.05.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 37
Koulutus
- Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Akvaliina Lacho
Vastuuopettaja
Akvaliina Lacho
Ryhmät
-
SXI22K2Toimintaterapian tutkinto-ohjelma, monimuoto
Tavoitteet
Opiskelija tutustuu ympäristökäsitteeseen toimintaterapian näkökulmasta. Opiskelija tietää, miten toimintaterapian teoreettiset mallit tarkastelevat toimintaympäristöä. Opiskelija ymmärtää sosiaalisen-, fyysisen-, kulttuurisen, digitaalisen-, ja institutionaalisen ympäristön vaikutuksia ihmisen toimintaan. Opiskelija osaa tarkastella ja analysoida erilaisia arjen ympäristöjä saavutettavuuden näkökulmasta. Opiskelija on tietoinen asiakkaan toimintaan vaikuttavasta asenneympäristöstä. Opiskelija tulee tietoiseksi omista ja toisten ennakkoasenteista, arvoista, uskomuksista, tavoista ja tottumuksista.
Sisältö
Ympäristö toimintaterapian teoreettisissa malleissa
Ympäristö ICF-luokituksessa
Ympäristön vaikutus ihmisen toimintaan
Arjen toimintaympäristöjen analysointi ja kotiympäristön arviointi
Arjen toimintaympäristöjen saavutettavuus
Ympäristön esteet ja mahdollisuudet erilaisissa arjen toimintaympäristöissä
Arvot, asenteet ja uskomukset toimintaan vaikuttavina tekijöinä
Aika ja paikka
Opetus sisältää kontaktiopetusta ja itsenäistä työskentelyä yksin ja ryhmässä.
Lähipäivät :
ma 4.4
ti 5.4
ti 19.4
ti 3.5
Oppimateriaalit
Hautala, T. - Hämäläinen, T. & Mäkelä, L. & Rusi-Pyykönen, M. 2011. Toiminnan voimaa. Toimintaterapia käytännössä Helsinki: Edita. s. 207-216.
Muu materiaali tiedoksi opintojakson alussa
Opetusmenetelmät
Luento-opetus
Itsenäinen työskentely ja kirjallinen tehtävä
Ryhmätyöskentely ja -tehtävä.
Materiaalit ja tehtävät OMAssa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Poissaoloista korvaava tehtävä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op. Luento-opetus aikataulutettu, itsenäinen työskentely suunniteltu kontaktiopetuksen väliin jääviin viikkoihin.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksolla työskennellään ryhmissä ja peredytään asioihin osaksi itsenäisesti.
Aktiivisella osallistumisella ja läsnäololla on merkitystä omaan oppimiseen.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija:
- tuntee alan keskeisimpiä käsitteitä ja osaa käyttää niitä oikeissa yhteyksissä,
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta ja
- osaa etsiä tietoa yksittäisiin tilanteisiin.
- osaa toimia ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti,
- tunnistaa ammattialan toimintaympäristöjä ja tehtäviä sekä
- tietää asiakaslähtöisyyden toiminnan perustana.
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin,
- noudattaa turvallisuusohjeita,
- osaa toimia työryhmän jäsenenä sekä
- ymmärtää omien vahvuuksien ja kehittämistarpeiden merkityksen ammatillisessa kasvussa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija:
- etsii tietoa eri lähteistä ja ymmärtää lähdekritiikin merkityksen,
- yhdistelee tietoa eri lähteistä ja
- osoittaa perehtyneensä alan tietoperustaan.
- toimii ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa tarkoituksenmukaisesti,
- soveltaa asiakaslähtöisyyden periaatteita sekä
- arvioi omia valintojaan ja omaa toimintaansa ammatillisissa tilanteissa.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti,
- osaa toimia työyhteisössä rakentavasti,
- ottaa toiminnassaan huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- arvioi omia vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija:
- etsii tietoa eri lähteistä ja arvioi lähteiden luotettavuutta tarkoituksenmukaisesti,
- yhdistää tietoa eri lähteistä asianmukaisiksi kokonaisuuksiksi sekä
- hyödyntää ja soveltaa alan tietoperustaa.
- soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa,
- toimii asiakaslähtöisesti,
- osoittaa kykyä ratkaista ammatillisia tehtäviä ja ongelmia sekä
- osaa perustella esittämiään näkökulmia ja omaa toimintaansa ammatillisesti.
- perustelee toimintaansa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti,
- osaa toimia työyhteisössä rakentavasti ja jakaa osaamistaan,
- toimii vastuullisesti ja ottaa toiminnassaan huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- kehittää itseään.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Hyväksytty/
Opiskelija:
- tuntee alan keskeisimpiä käsitteitä ja osaa käyttää niitä oikeissa yhteyksissä,
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta ja
- osaa etsiä tietoa yksittäisiin tilanteisiin.
- osaa toimia ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti,
- tunnistaa ammattialan toimintaympäristöjä ja tehtäviä sekä
- tietää asiakaslähtöisyyden toiminnan perustana.
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin,
- noudattaa turvallisuusohjeita,
- osaa toimia työryhmän jäsenenä sekä
- ymmärtää omien vahvuuksien ja kehittämistarpeiden merkityksen ammatillisessa kasvussa.
Hylätty/
Opiskelija:
- ei hallitse alan tietoperustaa eikä osoita arvostavansa sitä,
- ei tunne tai osaa käyttää alan käsitteitä.
- ei osoita riittäviä ammatillisia tietoja ja taitoja,
- ei toimi ohjeiden ja ohjeistusten mukaisesti.
- ei ota toiminnassaan huomioon ammattialan turvallisuusohjeita tai eettisiä periaatteita,
- ei osoita taitoa toimia ryhmässä rakentavasti.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointi koostuu kahdesta palautettavasta tehtävästä (yksilötehtävä 50% ja ryhmätehtävä 50%)
Lisätiedot
Opintojakso sisältää käytännön työskentelyä.