Terveydenhoitotyö: SXQ23K2
Opetussuunitelman tunnus: SXQ23K2
- Tutkintonimike
- Terveydenhoitaja (AMK)
- Laajuus
- 240 op
- Kesto
- 1.5 vuotta (240 op)
- Aloituslukukausi
- Kevät 2023
- Opetuskieli
- suomi
Kuvaus
Terveydenhoitajan opetussuunnitelma tarjoaa opiskelijalle oppijan polun, jolla voi edetä opinnoissaan joustavasti. Opetussuunnitelma palvelee tietolähteenä myös työelämää ja kansainvälisiä kumppaneita. Opetustarjonta koostuu vähintään viiden opintopisteen (op) laajuisista opintojaksoista, paitsi harjoittelujen osalta opintojaksojen laajuus voi vaihdella.
Oppimisen lähtökohtana käytetään ammatillisesta käytännöstä nousevia tilanteita ja ongelmia, joihin etsitään näyttöön perustuvia ratkaisuja. Opetus toteutuu soveltuvin osin projektityöskentelynä, johon kuuluvat oman alan työelämää kehittävät hankkeet ja projektit. Osaaminen syvenee ja laajenee erilaisissa oppimista tukevissa oppimisympäristöissä, mm. simulaatio-oppimisympäristöissä sekä innovaatiokeskittymämme kautta asiakkaille tarjottavissa hyvinvointi- ja terveyspalveluissa. Palvelut tuotetaan monialaisissa oppimisympäristöissä, joissa toimivat opettajien ohjauksessa eri alojen ja tutkintojen opiskelijat.
Opetusta on kehitetty lisäämällä digitaalisen oppimisen mahdollisuuksia. Oppimisessa opiskelija on oman oppimisensa vastuunkantaja. Opiskelijan osaamista arvioidaan opintojen aikana seuraavilla osaamisalueilla: ammatillinen tietoperusta, ammatillinen taito ja toiminta, eettisyys, yhteistyö ja kehittäminen. Opiskelija saa valmiudet jatkuvaan osaamisensa kehittämiseen sekä jatko-opintoihin.
Opetussuunnitelma vastaa terveydenhoitajatyön ammatillisia osaamisvaatimuksia (2022), työelämän osaamis- ja kehittämistarpeita sekä kansallisen ja kansainvälisen yhteistyön vaatimuksia. Siinä korostuu opiskelijalähtöinen sekä oppimis- ja osaamisperustainen ajattelu. Osaamistavoitteet kertovat opiskelijalle, minkälaista osaamista häneltä edellytetään sekä auttavat häntä arvioimaan omaa oppimistaan. Osaamistavoitteet on määritelty työelämän ja ammattikorkeakoulun yhteistyönä ja ne kuvaavat työelämälle opiskelijan osaamisen ja valmiudet erilaisiin työtehtäviin. Osaamisperustainen opetussuunnitelma mahdollistaa opiskelijaliikkuvuuden korkeakoulujen sisällä ja välillä. Lisäksi se helpottaa aiemmin hankitun osaamisen tunnistamista ja tunnustamista (AHOT) sekä eri maissa suoritettujen tutkintojen vertailua.
Kansainvälisyys kuuluu jokaisen oppijan polkuun kansainvälisenä opiskelijavaihtona, harjoitteluna tai kotikansainvälisinä opintoina, kuten englannin- ja suomenkielisten tutkinto-ohjelmien yhteisinä opintoina tai avointen kansainvälisten verkkoympäristöjen opintoina.
Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelman profiili on terveydenhoitajatyön laaja-alainen asiantuntija. Metropolia valmistaa terveydenhoitajia, jotka ovat laaja-alaisia eri-ikäisten terveydenhoitajatyön asiantuntijoita, ja heillä on vahva promotiivisen ja preventiivisen terveyden edistämisen osaaminen. Opintojen keskiössä on terveyden edistämisen, ennaltaehkäisevän työn, kansanterveystyön ja perusterveydenhuollon osaaminen. Tutkinto antaa valmiudet toimia asiantuntijana perhettä suunnittelevien, raskaana olevien, vastasyntyneiden sekä lasten, nuorten, työikäisten ja ikääntyneiden sekä heidän perheidensä terveyden edistämiseksi.
Työpaikkoja ovat äitiys- ja lastenneuvola, perhekeskus, koulu- tai opiskeluterveydenhuolto, työterveyshuolto, kotihoito, aikuisneuvonta, hyvinvointi- ja terveyskeskus ja päivystysvastaanotto. Terveydenhoitajan tutkinto mahdollistaa työskentelyn myös päihde- ja mielenterveystyössä, erilaisissa koulutus- ja projektitehtävissä, järjestöissä sekä itsenäisenä yrittäjänä.
Opetussuunnitelman kehittäminen ja työelämäyhteistyö
Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelman opetussuunnitelman kehittämistyötä tehdään sekä alueellisesti että valtakunnallisesti. Valmistuvan terveydenhoitajan osaamiskuvaus (keskeiset osaamisalueet, tavoitteet ja sisällöt) on tuotettu terveydenhoitajia kouluttavien ammattikorkeakoulujen (21) valtakunnallisena yhteistyönä. Osaamiskuvausta on käytetty opetussuunnitelman laatimisessa. Osaamiskuvausten kehittämistyöhön ovat osallistuneet terveydenhoitajaopettajat, terveydenhoitajaopiskelijat, terveydenhoitajat ja heidän esimiehensä, Terveydenhoitajaliitto, Työterveyshoitajaliitto sekä terveydenhoitajatyön eri asiantuntijoita. Lisäksi kehittämistyöhön on osallistunut aktiivisesti myös Metropolia ammattikorkeakoulun terveydenhoitajakoulutuksen neuvottelukunta.
Opetussuunnitelmatyötä 2014 - 2016 on Metropolia ammattikorkeakoulussa ohjannut "Oppiminen innostavassa vuorovaikutuksessa" -tiimi (OIVA-tiimi). Tämän työskentelyn lähtökohtana on ollut oppijan polun rakentaminen. Lisäksi yhteistyötä on tehty eri yksikköjen ja tutkintojen välillä monialaisuuden vahvistamiseksi.
Lisätiedot
Kopioitu opetussuunnitelmasta SXQ20K2. Ei muutoksia.
Ryhmän SXQ23K2 opetussuunnitelma ei noudata vuoden 2020 mukaista Metropolian opetussuunnitelmauudistusta. Syynä on se, että ryhmässä opiskelevilla opiskelijoilla on jo sairaanhoitajan/kätilön/ensihoitajan tutkinto suoritettuna, ja he suorittavat vain syventävän vaiheen terveydenhoitajan opinnot. Opetusta toteutetaan integroiden muiden ennen syksyä 2020 opintonsa aloittaneiden ryhmien kanssa. SXQ23K2 ryhmälle on tallennettu tammikuussa 2020 aloittaneiden ryhmien (SXQ20K1 ja SXQ20K2) opetussuunnitelma.
Opetussuunnitelman vastuuhenkilö tutkintovastaava Asta Lassila
Opetussuunnitelman ylläpitäjä koulutussuunnittelija Outi Sorri
- Lataa liite AMK-opinnaytetyon arviointikehikko (pdf, 128.62 kt)
- Lataa liite Framework for evaluation criteria of competence(1) (pdf, 173.70 kt)
- Lataa liite Framework for evaluation Final project (Bachelor's)(1) (pdf, 132.78 kt)
- Lataa liite Metropolia's generic competences-Bachelor (pdf, 16.42 kt)
- Lataa liite Metropolian AMK-tutkinnon yhteisen osaamisen kuvaukset (pdf, 16.07 kt)
- Lataa liite Osaamisen arviointikehikko (pdf, 169.09 kt)
- Lataa liite Terveydenhoitotyo-osaamismatriisi_fi_eng (pdf, 74.03 kt)
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2022-2023 | 2023-2024 | Kevät 2023 | Syksy 2023 | Kevät 2024 | 3. / 2023 | 4. / 2023 | 1. / 2023 | 2. / 2023 | 3. / 2024 | 4. / 2024 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
SXQ23K2-1001 |
Potilasturvallinen hoitotyö
(Valitaan kaikki ) |
30 | |||||||||||
SX00BN65 | Oppimisen ja opiskelun valmiudet | 5 | |||||||||||
SX00BN69 | Ammattilaisena sosiaali- ja terveysalalla | 5 | |||||||||||
SX00BN85 | Anatomia, fysiologia ja patofysiologia | 5 | |||||||||||
SX00BM56 | Lääkehoito 1 | 5 | |||||||||||
SX00BM33 | Kliininen hoitotyö | 5 | |||||||||||
SX00DD29 | Kliinisen hoitotyön taidot | 5 | |||||||||||
SXQ23K2-1002 |
Asiakaslähtöinen hoitotyö
(Valitaan kaikki ) |
30 | |||||||||||
SX00DD30 | Terveysalan turvallisuus | 5 | |||||||||||
SX00CK23 | Lääkehoito 2 | 5 | |||||||||||
SX00BN34 | Pitkäaikaisesti sairastuneiden hoitotyö | 5 | |||||||||||
SX00BN35 | Akuutti hoitotyö | 5 | |||||||||||
SX00BN37 | Asiakaslähtöinen hoitotyö -harjoittelu | 10 | |||||||||||
SXQ23K2-1003 |
Perhelähtöinen hoitotyö
(Valitaan kaikki ) |
15 | |||||||||||
SX00BN74 | Tutkimus- ja kehitystyön menetelmät | 5 | |||||||||||
SX00BP54 | Gerontologinen ja vaikeasti sairaiden hoitotyö | 5 | |||||||||||
SX00BO66 | Lasten ja nuorten hoitotyö | 5 | |||||||||||
SXQ23K2-1004 |
Päätöksenteko hoitotyössä
(Valitaan kaikki ) |
15 | |||||||||||
SX00BN42 | Mielenterveys- ja päihdehoitotyö | 5 | |||||||||||
SX00BN45 | Päätöksenteko hoitotyössä -harjoittelu | 10 | |||||||||||
SXQ23K2-1005 |
Ohjaus ja opetus hoitotyössä
(Valitaan opintopisteitä: 15) |
15 | |||||||||||
SX00BN75 | Asiakaspalvelu ja ohjaus | 5 | |||||||||||
SX00CT30 | Asiakaspalvelu ja ohjaus (suomi toisena kielenä) | 5 | |||||||||||
SX00BN46 | Ohjaus hoitotyössä -harjoittelu | 10 | |||||||||||
SXQ23K2-1006 |
Terveyden ja toimintakyvyn edistäminen hoitotyössä
(Valitaan kaikki ) |
15 | |||||||||||
SX00CK24 | Terveyden edistäminen | 5 | |||||||||||
SX00BN47 | Terveyden edistäminen hoitotyössä -harjoittelu | 10 | |||||||||||
SXQ23K2-1007 |
Terveyden edistäminen terveydenhoitajatyössä
(Valitaan kaikki ) |
20 | |||||||||||
SX00BN80 | Johtaminen ja yrittäjyys | 5 | |||||||||||
SX00BO67 | Terveyden edistämisen työmenetelmät ja rokottaminen | 5 | |||||||||||
SX00BO68 | Kotihoito -harjoittelu | 10 | |||||||||||
SXQ23K2-1008 |
Innovaatioprojekti
(Valitaan kaikki ) |
10 | |||||||||||
XX00BH18 | Innovaatioprojekti | 10 | |||||||||||
SXQ23K2-1009 |
Opinnäytetyö
(Valitaan kaikki ) |
15 | |||||||||||
XX00EL75 | Opinnäytetyön suunnittelu | 5 | |||||||||||
XX00EL76 | Opinnäytetyön toteutus | 5 | |||||||||||
XX00EL77 | Opinnäytetyön raportointi ja kypsyysnäyte | 5 | |||||||||||
SXQ23K2-1010 |
Yhteiset valinnaiset opintokokonaisuudet 15 op
(Valitaan opintopisteitä: 15) |
15 | |||||||||||
SXQ23K2-1011 |
Yksilön, perheen ja yhteisön terveydenhoitajatyö
(Valitaan kaikki ) |
30 | |||||||||||
SX00BO43 | Lasta odottavan ja synnyttävän perheen terveydenhoitajatyö | 5 | |||||||||||
SX00BO44 | Synnyttävän perheen hoitotyö -harjoittelu | 5 | |||||||||||
SX00BO45 | Lasten ja perheiden terveydenhoitajatyö | 5 | |||||||||||
SX00BO47 | Lasten ja perheiden terveydenhoitotyö -harjoittelu | 10 | |||||||||||
SX00BP05 | Väestön terveydenhoitajatyö -harjoittelu | 5 | |||||||||||
SXQ23K2-1012 |
Yhteiskunnallinen terveydenhoitajatyö
(Valitaan kaikki ) |
30 | |||||||||||
SX00BO99 | Kouluikäisten ja nuorten terveydenhoitajatyö | 5 | |||||||||||
SX00BP00 | Kouluikäisten ja nuorten terveydenhoitajatyö -harjoittelu | 5 | |||||||||||
SX00BP01 | Työikäisen ja yhteisön terveydenhoitajatyö | 5 | |||||||||||
SX00BP02 | Työikäisen ja yhteisön terveydenhoitajatyö - harjoittelu | 5 | |||||||||||
SX00BP03 | Terveydenhoitajatyön johtaminen ja kehittäminen | 5 | |||||||||||
SX00BP04 | Kehittämistyö | 5 | |||||||||||
Yhteensä | 240 | 170 | 60 | 170 | 45 | 15 | 85 | 85 | 22.5 | 22.5 | 7.5 | 7.5 |
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.
amk::amk-tutkintojen yhteiset kompetenssit (2010)
Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvosto (2010) Suositus tutkintojen kansallisen viitekehyksen (NQF) ja tutkintojen yhteisten kompetenssien soveltamisesta ammattikorkeakouluissa
2014 amk::tutkintoon johtava koulutus
Ammattikorkeakoulututkintoon johtaviin opintoihin kuuluu: 1) perus- ja ammattiopintoja; 2) vapaasti valittavia opintoja; 3) ammattitaitoa edistävää harjoittelua; sekä 4) opinnäytetyö. (Valtioneuvoston asetus ammattikorkeakouluista 15.5.2003/352; 4 § Opintojen rakenne)
amk::amk-tutkintojen kieliopinnot
AMK-tutkintoon johtavien opintojen tavoitteena on, että tutkinnon suorittaneella on riittävä viestintä- ja kielitaito oman alansa tehtäviin sekä kansainväliseen toimintaan ja yhteistyöhön. (Valtioneuvoston asetus ammattikorkeakoulusta 1129/2014, 4 §).
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) |
---|---|---|
SXQ23K2-1001 |
Potilasturvallinen hoitotyö
(Valitaan kaikki ) |
30 |
SX00BN65 | Oppimisen ja opiskelun valmiudet | 5 |
SX00BN69 | Ammattilaisena sosiaali- ja terveysalalla | 5 |
SX00BN85 | Anatomia, fysiologia ja patofysiologia | 5 |
SX00BM56 | Lääkehoito 1 | 5 |
SX00BM33 | Kliininen hoitotyö | 5 |
SX00DD29 | Kliinisen hoitotyön taidot | 5 |
SXQ23K2-1002 |
Asiakaslähtöinen hoitotyö
(Valitaan kaikki ) |
30 |
SX00DD30 | Terveysalan turvallisuus | 5 |
SX00CK23 | Lääkehoito 2 | 5 |
SX00BN34 | Pitkäaikaisesti sairastuneiden hoitotyö | 5 |
SX00BN35 | Akuutti hoitotyö | 5 |
SX00BN37 | Asiakaslähtöinen hoitotyö -harjoittelu | 10 |
SXQ23K2-1003 |
Perhelähtöinen hoitotyö
(Valitaan kaikki ) |
15 |
SX00BN74 | Tutkimus- ja kehitystyön menetelmät | 5 |
SX00BP54 | Gerontologinen ja vaikeasti sairaiden hoitotyö | 5 |
SX00BO66 | Lasten ja nuorten hoitotyö | 5 |
SXQ23K2-1004 |
Päätöksenteko hoitotyössä
(Valitaan kaikki ) |
15 |
SX00BN42 | Mielenterveys- ja päihdehoitotyö | 5 |
SX00BN45 | Päätöksenteko hoitotyössä -harjoittelu | 10 |
SXQ23K2-1005 |
Ohjaus ja opetus hoitotyössä
(Valitaan opintopisteitä: 15 ) |
15 |
SX00BN75 | Asiakaspalvelu ja ohjaus | 5 |
SX00CT30 | Asiakaspalvelu ja ohjaus (suomi toisena kielenä) | 5 |
SX00BN46 | Ohjaus hoitotyössä -harjoittelu | 10 |
SXQ23K2-1006 |
Terveyden ja toimintakyvyn edistäminen hoitotyössä
(Valitaan kaikki ) |
15 |
SX00CK24 | Terveyden edistäminen | 5 |
SX00BN47 | Terveyden edistäminen hoitotyössä -harjoittelu | 10 |
SXQ23K2-1007 |
Terveyden edistäminen terveydenhoitajatyössä
(Valitaan kaikki ) |
20 |
SX00BN80 | Johtaminen ja yrittäjyys | 5 |
SX00BO67 | Terveyden edistämisen työmenetelmät ja rokottaminen | 5 |
SX00BO68 | Kotihoito -harjoittelu | 10 |
SXQ23K2-1008 |
Innovaatioprojekti
(Valitaan kaikki ) |
10 |
XX00BH18 | Innovaatioprojekti | 10 |
SXQ23K2-1009 |
Opinnäytetyö
(Valitaan kaikki ) |
15 |
XX00EL75 | Opinnäytetyön suunnittelu | 5 |
XX00EL76 | Opinnäytetyön toteutus | 5 |
XX00EL77 | Opinnäytetyön raportointi ja kypsyysnäyte | 5 |
SXQ23K2-1010 |
Yhteiset valinnaiset opintokokonaisuudet 15 op
(Valitaan opintopisteitä: 15 ) |
15 |
SXQ23K2-1011 |
Yksilön, perheen ja yhteisön terveydenhoitajatyö
(Valitaan kaikki ) |
30 |
SX00BO43 | Lasta odottavan ja synnyttävän perheen terveydenhoitajatyö | 5 |
SX00BO44 | Synnyttävän perheen hoitotyö -harjoittelu | 5 |
SX00BO45 | Lasten ja perheiden terveydenhoitajatyö | 5 |
SX00BO47 | Lasten ja perheiden terveydenhoitotyö -harjoittelu | 10 |
SX00BP05 | Väestön terveydenhoitajatyö -harjoittelu | 5 |
SXQ23K2-1012 |
Yhteiskunnallinen terveydenhoitajatyö
(Valitaan kaikki ) |
30 |
SX00BO99 | Kouluikäisten ja nuorten terveydenhoitajatyö | 5 |
SX00BP00 | Kouluikäisten ja nuorten terveydenhoitajatyö -harjoittelu | 5 |
SX00BP01 | Työikäisen ja yhteisön terveydenhoitajatyö | 5 |
SX00BP02 | Työikäisen ja yhteisön terveydenhoitajatyö - harjoittelu | 5 |
SX00BP03 | Terveydenhoitajatyön johtaminen ja kehittäminen | 5 |
SX00BP04 | Kehittämistyö | 5 |