Health Promotion and nutritionLaajuus (5 cr)
Code: SX00EB62
Credits
5 op
Objective
-are able to explain the theoretical bases and ethical principles of health promotion
- are able to analyze the health behaviour of the population and related factors
- are able to plan, implement and evaluate activities that promote health and functional capacity at individual, group and community level in cooperation with different experts
- are able to use evidence-based, effective methods of health promotion
- understand the link between societal decision-making and the importance of national and international recommendations in promoting health and functional capacity
-are able to name monitoring methods for health behaviour and health services
- are able to apply nutritional guidance and counselling in the prevention and treatment of national diseases
Content
Key concepts and scientific basis of health promotion
Health behaviour of the Finnish population
National and international health promotion programmes and recommendations
Assessment of health, functional capacity and health habits
Methods of health guidance and early intervention
Resources and materials for health promotion
Methods for monitoring health outcomes and impacts
Diet in accordance with dietary recommendations
Evaluation of the nutritional status at the general level
Diets related to diseases as part of overall treatment
Assessment criteria, satisfactory (1)
Assessment criteria: 0–5
Assessment framework, see the appendix.
Assessment criteria for beginner/advanced level are applied.
Enrollment
06.05.2024 - 19.05.2024
Timing
21.10.2024 - 20.12.2024
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
5 op
Mode of delivery
Distance learning
Unit
School of Rehabilitation and Examination
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
- Finnish
Seats
0 - 30
Degree programmes
- Oral Hygiene
Teachers
- Ulla Marjosola
- Merja Lahdenperä
Teacher in charge
Ulla Marjosola
Groups
-
SXP24K2Suun terveydenhuollon tutkinto-ohjelma, monimuoto
Objective
- osaa selittää terveyden edistämisen teoreettiset lähtökohdat ja eettiset periaatteet
- osaa analysoida väestön terveyskäyttäytymistä ja siihen yhteydessä olevia tekijöitä
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida terveyttä ja toimintakykyä edistävää toimintaa yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasolla yhteistyössä eri asiantuntijoiden kanssa
- osaa käyttää näyttöön perustuvia, vaikuttavia terveyden edistämisen menetelmiä
- ymmärtää yhteiskunnallisen päätöksenteon yhteyden ja kansallisten ja kansainvälisten suositusten merkityksen terveyden ja toimintakyvyn edistämisessä
-osaa nimetä terveyskäyttäytymisen ja terveyspalvelujen seurantamenetelmiä
- osaa soveltaa ravitsemusneuvontaa ja -ohjausta kansansairauksien ehkäisyssä ja hoidossa
Content
Terveyden edistämisen keskeiset käsitteet ja tieteellinen perusta
Suomalaisen väestön terveyskäyttäytyminen
Kansalliset ja kansainväliset terveyden edistämisen ohjelmat ja suositukset
Terveyden ja toimintakyvyn sekä terveystottumusten arviointi
Terveysohjauksen menetelmät ja varhainen puuttuminen
Terveyden edistämisen aineistot ja materiaalit
Terveystulosten ja vaikutusten seurantamenetelmiä
Ravitsemussuositusten mukainen ruokavalio
Ravitsemustilan arviointi yleisellä tasolla
Sairauksiin liittyvät erityisruokavaliot osana kokonaishoitoa
Location and time
Syksy 2024
Materials
Päivittyvät Moodle -materiaalit
Suomen viralliset ravitsemussuositukset
https://www.ruokavirasto.fi/teemat/terveytta-edistava-ruokavalio/ravitsemus--ja-ruokasuositukset/
Teaching methods
Aktivoivat luennot etäyhteydellä
Ohjatut tehtävät
Verkko-opetus
Employer connections
Ei harjoittelua
Exam schedules
Duodecim Oppiportin verkkotestit
Verkkotehtävät
Tiimityöt
International connections
Opintojaksolla voi osallistua kansainvälisiä opiskelijoita tai luennoitsijoita. Näistä tiedotetaan ennen kurssin alkua.
Completion alternatives
Harkinnan varainen AHOT
Student workload
5 op = 135t
2,5 op opiskelu virtuaaliympäristössä
2 op itsenäinen-/tiimiopiskelu
0,5 osallistuminen luennoille
Content scheduling
1. Terveyden edistäminen, mitä se on?
2. Elintavat, ravitsemus ja oman terveyden kartoitus
3. Health Promotion & Health Literacy - Terveyden edistäminen teoriat ja mallit
4. Suomalaisten terveys ja taustatekijät
- elintapojen/ terveystottumusten puheeksi ottaminen ja elintapamuutoksessa tukeminen
Further information
Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen.
Orientaatioluennoilla ja seminaareissa LÄSNÄOLOVELVOITE
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
0-5
Arviointikriteerit, ks liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteerien tasoa aloittelija tai edistynyt.
Assessment methods and criteria
Osallistuminen lähiopetukseen / ETÄ- toteutukseen
Itsenäinen/tiimiopiskelu verkossa
Oma ruokapäiväkirja ja sen raportointi
Oppimistehtävät
Enrollment
27.11.2023 - 10.12.2023
Timing
18.03.2024 - 26.05.2024
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
5 op
Mode of delivery
Distance learning
Unit
School of Rehabilitation and Examination
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
- Finnish
Seats
0 - 30
Degree programmes
- Oral Hygiene
Teachers
- Ulla Marjosola
- Merja Lahdenperä
Teacher in charge
Ulla Marjosola
Groups
-
SXP23S1Suun terveydenhuollon tutkinto-ohjelma päivä
Objective
- osaa selittää terveyden edistämisen teoreettiset lähtökohdat ja eettiset periaatteet
- osaa analysoida väestön terveyskäyttäytymistä ja siihen yhteydessä olevia tekijöitä
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida terveyttä ja toimintakykyä edistävää toimintaa yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasolla yhteistyössä eri asiantuntijoiden kanssa
- osaa käyttää näyttöön perustuvia, vaikuttavia terveyden edistämisen menetelmiä
- ymmärtää yhteiskunnallisen päätöksenteon yhteyden ja kansallisten ja kansainvälisten suositusten merkityksen terveyden ja toimintakyvyn edistämisessä
-osaa nimetä terveyskäyttäytymisen ja terveyspalvelujen seurantamenetelmiä
- osaa soveltaa ravitsemusneuvontaa ja -ohjausta kansansairauksien ehkäisyssä ja hoidossa
Content
Terveyden edistämisen keskeiset käsitteet ja tieteellinen perusta
Suomalaisen väestön terveyskäyttäytyminen
Kansalliset ja kansainväliset terveyden edistämisen ohjelmat ja suositukset
Terveyden ja toimintakyvyn sekä terveystottumusten arviointi
Terveysohjauksen menetelmät ja varhainen puuttuminen
Terveyden edistämisen aineistot ja materiaalit
Terveystulosten ja vaikutusten seurantamenetelmiä
Ravitsemussuositusten mukainen ruokavalio
Ravitsemustilan arviointi yleisellä tasolla
Sairauksiin liittyvät erityisruokavaliot osana kokonaishoitoa
Location and time
Kevät 2024
Materials
Päivittyvät Moodle -materiaalit
Suomen viralliset ravitsemussuositukset
https://www.ruokavirasto.fi/teemat/terveytta-edistava-ruokavalio/ravitsemus--ja-ruokasuositukset/
Teaching methods
Aktivoiva luento 2 kontaktia orientaatio ja ravitsemusluento muut etäyhteydellä
Ohjatut tehtävät
Verkko-opetus
Exam schedules
Duodecim Oppiportin verkkotestit
Verkkotehtävät
Tiimityöt
Completion alternatives
Harkinnan varainen AHOT
Student workload
5 op = 135t
2,5 op opiskelu virtuaaliympäristössä
2 op itsenäinen-/tiimiopiskelu
0,5 osallistuminen luennoille
Content scheduling
1. Terveyden edistäminen, mitä se on?
2. Elintavat, ravitsemus ja oman terveyden kartoitus
3. Health Promotion & Health Literacy - Terveyden edistäminen teoriat ja mallit
4. Suomalaisten terveys ja taustatekijät
- elintapojen/ terveystottumusten puheeksi ottaminen ja elintapamuutoksessa tukeminen
Further information
Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen.
Orientaatioluennoilla ja seminaareissa LÄSNÄOLOVELVOITE
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
0-5
Arviointikriteerit, ks liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteerien tasoa aloittelija tai edistynyt.
Assessment methods and criteria
Osallistuminen lähiopetukseen / ETÄ- toteutukseen
Itsenäinen/tiimiopiskelu verkossa
Oma ruokapäiväkirja ja sen raportointi
Oppimistehtävät
Enrollment
02.05.2023 - 14.05.2023
Timing
23.10.2023 - 21.12.2023
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
5 op
RDI portion
2 op
Mode of delivery
Distance learning
Unit
School of Rehabilitation and Examination
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
- Finnish
Seats
0 - 28
Degree programmes
- Oral Hygiene
Teachers
- Ulla Marjosola
- Merja Lahdenperä
Teacher in charge
Ulla Marjosola
Groups
-
SXP23K2ASuun terveydenhuollon tutkinto-ohjelma, RYHMÄ A
-
SXP23K2Suun terveydenhuollon tutkinto-ohjelma, monimuoto
Objective
- osaa selittää terveyden edistämisen teoreettiset lähtökohdat ja eettiset periaatteet
- osaa analysoida väestön terveyskäyttäytymistä ja siihen yhteydessä olevia tekijöitä
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida terveyttä ja toimintakykyä edistävää toimintaa yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasolla yhteistyössä eri asiantuntijoiden kanssa
- osaa käyttää näyttöön perustuvia, vaikuttavia terveyden edistämisen menetelmiä
- ymmärtää yhteiskunnallisen päätöksenteon yhteyden ja kansallisten ja kansainvälisten suositusten merkityksen terveyden ja toimintakyvyn edistämisessä
-osaa nimetä terveyskäyttäytymisen ja terveyspalvelujen seurantamenetelmiä
- osaa soveltaa ravitsemusneuvontaa ja -ohjausta kansansairauksien ehkäisyssä ja hoidossa
Content
Terveyden edistämisen keskeiset käsitteet ja tieteellinen perusta
Suomalaisen väestön terveyskäyttäytyminen
Kansalliset ja kansainväliset terveyden edistämisen ohjelmat ja suositukset
Terveyden ja toimintakyvyn sekä terveystottumusten arviointi
Terveysohjauksen menetelmät ja varhainen puuttuminen
Terveyden edistämisen aineistot ja materiaalit
Terveystulosten ja vaikutusten seurantamenetelmiä
Ravitsemussuositusten mukainen ruokavalio
Ravitsemustilan arviointi yleisellä tasolla
Sairauksiin liittyvät erityisruokavaliot osana kokonaishoitoa
Location and time
Syksy 2023
Materials
Päivittyvät Moodle -materiaalit
Suomen viralliset ravitsemussuositukset
https://www.ruokavirasto.fi/teemat/terveytta-edistava-ruokavalio/ravitsemus--ja-ruokasuositukset/
Teaching methods
Aktivoiva luento 2 kontaktia orientaatio ja ravitsemusluento muut etäyhteydellä
Ohjatut tehtävät
Verkko-opetus
Exam schedules
Duodecim Oppiportin verkkotestit
Verkkotehtävät
Tiimityöt
Completion alternatives
Harkinnan varainen AHOT
Student workload
5 op = 135t
2,5 op opiskelu virtuaaliympäristössä
2 op itsenäinen-/tiimiopiskelu
0,5 osallistuminen luennoille
Content scheduling
1. Terveyden edistäminen, mitä se on?
2. Elintavat, ravitsemus ja oman terveyden kartoitus
3. Health Promotion & Health Literacy - Terveyden edistäminen teoriat ja mallit
4. Suomalaisten terveys ja taustatekijät
- elintapojen/ terveystottumusten puheeksi ottaminen ja elintapamuutoksessa tukeminen
Further information
Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen.
Orientaatioluennoilla ja seminaareissa LÄSNÄOLOVELVOITE
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
0-5
Arviointikriteerit, ks liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteerien tasoa aloittelija tai edistynyt.
Assessment methods and criteria
Osallistuminen lähiopetukseen / ETÄ- toteutukseen
Itsenäinen/tiimiopiskelu verkossa
Oma ruokapäiväkirja ja sen raportointi
Oppimistehtävät
Enrollment
02.05.2023 - 26.05.2023
Timing
23.10.2023 - 21.12.2023
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
5 op
Mode of delivery
Distance learning
Unit
School of Rehabilitation and Examination
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
- Finnish
Seats
0 - 28
Degree programmes
- Oral Hygiene
Teachers
- Ulla Marjosola
- Merja Lahdenperä
Teacher in charge
Ulla Marjosola
Groups
-
SXP23K2BSuun terveydenhuollon tutkinto-ohjelma, RYHMÄ B
-
SXP23K2Suun terveydenhuollon tutkinto-ohjelma, monimuoto
Objective
- osaa selittää terveyden edistämisen teoreettiset lähtökohdat ja eettiset periaatteet
- osaa analysoida väestön terveyskäyttäytymistä ja siihen yhteydessä olevia tekijöitä
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida terveyttä ja toimintakykyä edistävää toimintaa yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasolla yhteistyössä eri asiantuntijoiden kanssa
- osaa käyttää näyttöön perustuvia, vaikuttavia terveyden edistämisen menetelmiä
- ymmärtää yhteiskunnallisen päätöksenteon yhteyden ja kansallisten ja kansainvälisten suositusten merkityksen terveyden ja toimintakyvyn edistämisessä
-osaa nimetä terveyskäyttäytymisen ja terveyspalvelujen seurantamenetelmiä
- osaa soveltaa ravitsemusneuvontaa ja -ohjausta kansansairauksien ehkäisyssä ja hoidossa
Content
Terveyden edistämisen keskeiset käsitteet ja tieteellinen perusta
Suomalaisen väestön terveyskäyttäytyminen
Kansalliset ja kansainväliset terveyden edistämisen ohjelmat ja suositukset
Terveyden ja toimintakyvyn sekä terveystottumusten arviointi
Terveysohjauksen menetelmät ja varhainen puuttuminen
Terveyden edistämisen aineistot ja materiaalit
Terveystulosten ja vaikutusten seurantamenetelmiä
Ravitsemussuositusten mukainen ruokavalio
Ravitsemustilan arviointi yleisellä tasolla
Sairauksiin liittyvät erityisruokavaliot osana kokonaishoitoa
Location and time
Syksy 2023
Materials
Päivittyvät Moodle -materiaalit
Suomen viralliset ravitsemussuositukset
https://www.ruokavirasto.fi/teemat/terveytta-edistava-ruokavalio/ravitsemus--ja-ruokasuositukset/
Teaching methods
Aktivoiva luento 2 kontaktia orientaatio ja ravitsemusluento muut etäyhteydellä
Ohjatut tehtävät
Verkko-opetus
Exam schedules
Duodecim Oppiportin verkkotestit
Verkkotehtävät
Tiimityöt
Completion alternatives
Harkinnan varainen AHOT
Student workload
5 op = 135t
2,5 op opiskelu virtuaaliympäristössä
2 op itsenäinen-/tiimiopiskelu
0,5 osallistuminen luennoille
Content scheduling
1. Terveyden edistäminen, mitä se on?
2. Elintavat, ravitsemus ja oman terveyden kartoitus
3. Health Promotion & Health Literacy - Terveyden edistäminen teoriat ja mallit
4. Suomalaisten terveys ja taustatekijät
- elintapojen/ terveystottumusten puheeksi ottaminen ja elintapamuutoksessa tukeminen
Further information
Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen.
Orientaatioluennoilla ja seminaareissa LÄSNÄOLOVELVOITE
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
0-5
Arviointikriteerit, ks liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteerien tasoa aloittelija tai edistynyt.
Assessment methods and criteria
Osallistuminen lähiopetukseen / ETÄ- toteutukseen
Itsenäinen/tiimiopiskelu verkossa
Oma ruokapäiväkirja ja sen raportointi
Oppimistehtävät
Enrollment
28.11.2022 - 11.12.2022
Timing
13.03.2023 - 19.05.2023
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
School of Rehabilitation and Examination
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
- Finnish
Seats
0 - 30
Degree programmes
- Oral Hygiene
Teachers
- Ulla Marjosola
- Merja Lahdenperä
Teacher in charge
Ulla Marjosola
Groups
-
SXP22S1Suun terveydenhuollon tutkinto-ohjelma päivä
Objective
- osaa selittää terveyden edistämisen teoreettiset lähtökohdat ja eettiset periaatteet
- osaa analysoida väestön terveyskäyttäytymistä ja siihen yhteydessä olevia tekijöitä
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida terveyttä ja toimintakykyä edistävää toimintaa yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasolla yhteistyössä eri asiantuntijoiden kanssa
- osaa käyttää näyttöön perustuvia, vaikuttavia terveyden edistämisen menetelmiä
- ymmärtää yhteiskunnallisen päätöksenteon yhteyden ja kansallisten ja kansainvälisten suositusten merkityksen terveyden ja toimintakyvyn edistämisessä
-osaa nimetä terveyskäyttäytymisen ja terveyspalvelujen seurantamenetelmiä
- osaa soveltaa ravitsemusneuvontaa ja -ohjausta kansansairauksien ehkäisyssä ja hoidossa
Content
Terveyden edistämisen keskeiset käsitteet ja tieteellinen perusta
Suomalaisen väestön terveyskäyttäytyminen
Kansalliset ja kansainväliset terveyden edistämisen ohjelmat ja suositukset
Terveyden ja toimintakyvyn sekä terveystottumusten arviointi
Terveysohjauksen menetelmät ja varhainen puuttuminen
Terveyden edistämisen aineistot ja materiaalit
Terveystulosten ja vaikutusten seurantamenetelmiä
Ravitsemussuositusten mukainen ruokavalio
Ravitsemustilan arviointi yleisellä tasolla
Sairauksiin liittyvät erityisruokavaliot osana kokonaishoitoa
Location and time
Kevät 2023
Materials
Päivittyvät Moodle -materiaalit
Suomen viralliset ravitsemussuositukset
https://www.ruokavirasto.fi/teemat/terveytta-edistava-ruokavalio/ravitsemus--ja-ruokasuositukset/
Teaching methods
Aktivoiva luento 2 kontaktia orientaatio ja ravitsemusluento muut etäyhteydellä
Ohjatut tehtävät
Verkko-opetus
Exam schedules
Duodecim Oppiportin verkkotestit
Verkkotehtävät
Tiimityöt
Completion alternatives
Harkinnan varainen AHOT
Student workload
5 op = 135t
2,5 op opiskelu virtuaaliympäristössä
2 op itsenäinen-/tiimiopiskelu
0,5 osallistuminen luennoille
Content scheduling
1. Terveyden edistäminen, mitä se on?
2. Elintavat, ravitsemus ja oman terveyden kartoitus
3. Health Promotion & Health Literacy - Terveyden edistäminen teoriat ja mallit
4. Suomalaisten terveys ja taustatekijät
- elintapojen/ terveystottumusten puheeksi ottaminen ja elintapamuutoksessa tukeminen
Further information
Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen.
Orientaatioluennoilla LÄSNÄOLOVELVOITE
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
0-5
Arviointikriteerit, ks liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteerien tasoa aloittelija tai edistynyt.
Assessment methods and criteria
Osallistuminen lähiopetukseen / ETÄ- toteutukseen
Itsenäinen/tiimiopiskelu verkossa
Oma ruokapäiväkirja ja sen raportointi
Oppimistehtävät
Enrollment
02.05.2022 - 15.05.2022
Timing
24.10.2022 - 22.12.2022
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
4 op
Mode of delivery
20 % Contact teaching, 80 % Distance learning
Unit
School of Rehabilitation and Examination
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
- Finnish
Seats
0 - 28
Degree programmes
- Oral Hygiene
Teachers
- Ulla Marjosola
- Merja Lahdenperä
Teacher in charge
Ulla Marjosola
Groups
-
SXP22K2Suun terveydenhuollon tutkinto-ohjelma, monimuoto
Objective
- osaa selittää terveyden edistämisen teoreettiset lähtökohdat ja eettiset periaatteet
- osaa analysoida väestön terveyskäyttäytymistä ja siihen yhteydessä olevia tekijöitä
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida terveyttä ja toimintakykyä edistävää toimintaa yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasolla yhteistyössä eri asiantuntijoiden kanssa
- osaa käyttää näyttöön perustuvia, vaikuttavia terveyden edistämisen menetelmiä
- ymmärtää yhteiskunnallisen päätöksenteon yhteyden ja kansallisten ja kansainvälisten suositusten merkityksen terveyden ja toimintakyvyn edistämisessä
-osaa nimetä terveyskäyttäytymisen ja terveyspalvelujen seurantamenetelmiä
- osaa soveltaa ravitsemusneuvontaa ja -ohjausta kansansairauksien ehkäisyssä ja hoidossa
Content
Terveyden edistämisen keskeiset käsitteet ja tieteellinen perusta
Suomalaisen väestön terveyskäyttäytyminen
Kansalliset ja kansainväliset terveyden edistämisen ohjelmat ja suositukset
Terveyden ja toimintakyvyn sekä terveystottumusten arviointi
Terveysohjauksen menetelmät ja varhainen puuttuminen
Terveyden edistämisen aineistot ja materiaalit
Terveystulosten ja vaikutusten seurantamenetelmiä
Ravitsemussuositusten mukainen ruokavalio
Ravitsemustilan arviointi yleisellä tasolla
Sairauksiin liittyvät erityisruokavaliot osana kokonaishoitoa
Location and time
Syksy 2022
Materials
Päivittyvät Moodle -materiaalit
Suomen viralliset ravitsemussuositukset
https://www.ruokavirasto.fi/teemat/terveytta-edistava-ruokavalio/ravitsemus--ja-ruokasuositukset/
Teaching methods
Aktivoiva luento 2 kontaktia orientaatio ja ravitsemusluento muut etäyhteydellä
Ohjatut tehtävät
Verkko-opetus
Exam schedules
Duodecim Oppiportin verkkotestit
Verkkotehtävät
Tiimityöt
Completion alternatives
Harkinnan varainen AHOT
Student workload
5 op = 135t
2,5 op opiskelu virtuaaliympäristössä
2 op itsenäinen-/tiimiopiskelu
0,5 osallistuminen luennoille
Content scheduling
1. Terveyden edistäminen, mitä se on?
2. Elintavat, ravitsemus ja oman terveyden kartoitus
3. Health Promotion & Health Literacy - Terveyden edistäminen teoriat ja mallit
4. Suomalaisten terveys ja taustatekijät
- elintapojen/ terveystottumusten puheeksi ottaminen ja elintapamuutoksessa tukeminen
Further information
Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen.
Orientaatioluennoilla LÄSNÄOLOVELVOITE
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
0-5
Arviointikriteerit, ks liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteerien tasoa aloittelija tai edistynyt.
Assessment methods and criteria
Osallistuminen lähiopetukseen / ETÄ- toteutukseen
Itsenäinen/tiimiopiskelu verkossa
Oma ruokapäiväkirja ja sen raportointi
Oppimistehtävät
Enrollment
29.11.2021 - 12.12.2021
Timing
14.03.2022 - 01.06.2022
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
5 op
Mode of delivery
Distance learning
Unit
School of Rehabilitation and Examination
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
- Finnish
Seats
0 - 28
Degree programmes
- Oral Hygiene
Teachers
- Ulla Marjosola
- Merja Lahdenperä
Teacher in charge
Ulla Marjosola
Groups
-
SXP21S1Suun terveydenhuollon tutkinto-ohjelma päivä
Objective
- osaa selittää terveyden edistämisen teoreettiset lähtökohdat ja eettiset periaatteet
- osaa analysoida väestön terveyskäyttäytymistä ja siihen yhteydessä olevia tekijöitä
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida terveyttä ja toimintakykyä edistävää toimintaa yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasolla yhteistyössä eri asiantuntijoiden kanssa
- osaa käyttää näyttöön perustuvia, vaikuttavia terveyden edistämisen menetelmiä
- ymmärtää yhteiskunnallisen päätöksenteon yhteyden ja kansallisten ja kansainvälisten suositusten merkityksen terveyden ja toimintakyvyn edistämisessä
-osaa nimetä terveyskäyttäytymisen ja terveyspalvelujen seurantamenetelmiä
- osaa soveltaa ravitsemusneuvontaa ja -ohjausta kansansairauksien ehkäisyssä ja hoidossa
Content
Terveyden edistämisen keskeiset käsitteet ja tieteellinen perusta
Suomalaisen väestön terveyskäyttäytyminen
Kansalliset ja kansainväliset terveyden edistämisen ohjelmat ja suositukset
Terveyden ja toimintakyvyn sekä terveystottumusten arviointi
Terveysohjauksen menetelmät ja varhainen puuttuminen
Terveyden edistämisen aineistot ja materiaalit
Terveystulosten ja vaikutusten seurantamenetelmiä
Ravitsemussuositusten mukainen ruokavalio
Ravitsemustilan arviointi yleisellä tasolla
Sairauksiin liittyvät erityisruokavaliot osana kokonaishoitoa
Location and time
Kevät 2022
Materials
Päivittyvät Moodle -materiaalit
Suomen viralliset ravitsemussuositukset
https://www.ruokavirasto.fi/teemat/terveytta-edistava-ruokavalio/ravitsemus--ja-ruokasuositukset/
Teaching methods
Aktivoiva luento 2 kontaktia orientaatio ja ravitsemusluento muut etäyhteydellä
Ohjatut tehtävät
Verkko-opetus
Exam schedules
Testit
Verkkotehtävät
Tiimityöt
Completion alternatives
Harkinnan varainen AHOT
Student workload
5 op = 135t
2,5 op opiskelu virtuaaliympäristössä
2 op itsenäinen-/tiimiopiskelu
0,5 osallistuminen luennoille
Content scheduling
1.Elintavat ja oma terveyden kartoitus
2.Health Promotion & Health Literacy - Terveyden edistäminen ja terveyden lukutaito
3.Suomalaisten terveys
4.Elintapojen/ terveystottumusten puheeksi ottaminen ja elintapamuutoksessa, tukeminen
5. Terveyden edistämisen teoriat ja mallit
Further information
Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen.
Orientaatioluennoilla LÄSNÄOLOVELVOITE
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
0-5
Arviointikriteerit, ks liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteerien tasoa aloittelija tai edistynyt.
Assessment methods and criteria
Osallistuminen lähiopetukseen / ETÄ- toteutukseen
Itsenäinen/tiimiopiskelu verkossa
Oma ruokapäiväkirja ja sen raportointi
Oppimistehtävät