Vahvistaminen, eettisyys ja työn haasteetLaajuus (10 op)
Tunnus: SX00BO25
Laajuus
10 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija tuntee vahvistamisen ja vaikuttamisen teoreettiset perusteet. Hän osaa käyttää kulttuurisensitiivisesti yksilöiden ja yhteisöjen osallisuutta vahvistavia sosiaalipedagogisia keinoja asiakastyössä. Opiskelija osaa käyttää yhteiskunnallisen vaikuttamisen keinoja ja luoda kansalaisuutta tukevaa osallisuutta ja yhteisöllisyyttä. Hän osaa ilmaista itseään monipuolisesti ja hänellä on valmiuksia osallistua yhteiskunnalliseen keskusteluun. Opiskelija tiedostaa oman arvomaailmansa merkityksen asiakastyössä. Hän tunnistaa vallankäytön ja eettisten arvoristiriitojen merkityksen omassa työssään sosiaalialalla.
Opiskelija ymmärtää ammatti- ja työetiikan merkityksen sosiaalialan työssä ja sitoutuu sosiaalialan työn ammattieettisiin periaatteisiin ja toimii niiden mukaisesti. Hän osaa reflektoida ammattieettisiä haasteita omien arvojensa pohjalta ja toimintansa kehittämisessä. Opiskelija ymmärtää tunteiden merkityksen ammattityössä ja osaa käsitellä reflektiivisesti omia tunteitaan. Hän on sisäistänyt ammatillisuuden merkityksen vuorovaikutuksessa. Opiskelija osaa ennakoida ja toimia myös uhkaavissa asiakastilanteissa.
Sisältö
Vahvistamisen teoriat. Valta ja vallan käyttö. Yhteiskunnallisen vaikuttamisen eri kanavat. Kansalaisvaikuttaminen. Moniarvoistuvan yhteiskunnan haasteet sosiaalipedagogisessa työssä. Yksilön ja yhteisön välinen jännite. Mediakasvatus, mediataidot ja sosiaalinen media. Asiakasta vahvistavan työotteen kieli.
Sosiaalialan ammattietiikka. Työetiikka. Kansainväliset ja kansalliset sopimukset ja ohjeet. Eettisyys asiakastyön raportoinnissa. Oman toiminnan ja valintojen reflektointi eettisestä näkökulmasta. Tunteiden merkitys ja käsittely eettisesti haastavissa tilanteissa. Itsemääräämisoikeuden rajoittaminen. Vuorovaikutus uhkaavissa asiakastilanteissa. Uhkaavien tilanteiden ennakointi ja omien toimintatapojen tutkiminen. Aggressiivinen asiakastilanne. Vastuullisuus omasta työhyvinvoinnista huolehtimisessa. Opintojakso sisältää neljä tuntia ammatillisen kasvun ohjausta.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Arviointi:
Arviointikriteerit ks liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Ilmoittautumisaika
29.11.2021 - 12.12.2021
Ajoitus
10.01.2022 - 13.03.2022
Opintopistemäärä
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Jyrki Konkka
- Taina Valkeapää
Ryhmät
-
SXH21K1Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä
Tavoitteet
Opiskelija tuntee vahvistamisen ja vaikuttamisen teoreettiset perusteet. Hän osaa käyttää kulttuurisensitiivisesti yksilöiden ja yhteisöjen osallisuutta vahvistavia sosiaalipedagogisia keinoja asiakastyössä. Opiskelija osaa käyttää yhteiskunnallisen vaikuttamisen keinoja ja luoda kansalaisuutta tukevaa osallisuutta ja yhteisöllisyyttä. Hän osaa ilmaista itseään monipuolisesti ja hänellä on valmiuksia osallistua yhteiskunnalliseen keskusteluun. Opiskelija tiedostaa oman arvomaailmansa merkityksen asiakastyössä. Hän tunnistaa vallankäytön ja eettisten arvoristiriitojen merkityksen omassa työssään sosiaalialalla.
Opiskelija ymmärtää ammatti- ja työetiikan merkityksen sosiaalialan työssä ja sitoutuu sosiaalialan työn ammattieettisiin periaatteisiin ja toimii niiden mukaisesti. Hän osaa reflektoida ammattieettisiä haasteita omien arvojensa pohjalta ja toimintansa kehittämisessä. Opiskelija ymmärtää tunteiden merkityksen ammattityössä ja osaa käsitellä reflektiivisesti omia tunteitaan. Hän on sisäistänyt ammatillisuuden merkityksen vuorovaikutuksessa. Opiskelija osaa ennakoida ja toimia myös uhkaavissa asiakastilanteissa.
Sisältö
Vahvistamisen teoriat. Valta ja vallan käyttö. Yhteiskunnallisen vaikuttamisen eri kanavat. Kansalaisvaikuttaminen. Moniarvoistuvan yhteiskunnan haasteet sosiaalipedagogisessa työssä. Yksilön ja yhteisön välinen jännite. Mediakasvatus, mediataidot ja sosiaalinen media. Asiakasta vahvistavan työotteen kieli.
Sosiaalialan ammattietiikka. Työetiikka. Kansainväliset ja kansalliset sopimukset ja ohjeet. Eettisyys asiakastyön raportoinnissa. Oman toiminnan ja valintojen reflektointi eettisestä näkökulmasta. Tunteiden merkitys ja käsittely eettisesti haastavissa tilanteissa. Itsemääräämisoikeuden rajoittaminen. Vuorovaikutus uhkaavissa asiakastilanteissa. Uhkaavien tilanteiden ennakointi ja omien toimintatapojen tutkiminen. Aggressiivinen asiakastilanne. Vastuullisuus omasta työhyvinvoinnista huolehtimisessa. Opintojakso sisältää neljä tuntia ammatillisen kasvun ohjausta.
Aika ja paikka
Opettajat JK (Jyrki Konkka) ja TV (Taina Valkeapää)
MUUTOKSET MAHDOLLISIA
HUOM. OPETUS SIIRRETTY ZOOMIIN. LINKKI LÄHETETÄÄN OMAN TIEDOTTEEN KAUTTA.
Ke 19.1. klo 9–12, Aloitus ZOOM
Pe 21.1. klo 8.45–12.00 ZOOM (TV) yhdessä monimuodon kanssa, tila päivitetään myöhemmin
Ma 24.1. klo 8.45–12.00 ZOOM (TV)
Ti 25.1. klo 12.30–15.45 ZOOM (JK)
Ke 26.1. klo 8.45–12.00 ZOOM (TV)
Ke 26.1. klo 12.45–16.00 ZOOM (JK)
To 27.1. klo 8.45–12.00 ZOOM (TV) Työn haasteet -luento, yhdessä itsenäisen toteutuksen kanssa.
To 27.1. klo 12.30–15.45 ZOOM (JK)
Ti 1.2. klo 8.45 - 12.00 ZOOM (JK)
Pe 4.2. klo 9–12 TENTTI MOODLESSA
Pe 25.2. klo 9-12 1.UUSINTATENTTI MOODLESSA
Ti 1.3. klo 13 -16 MPA4009 PROJEKTISEMINAARI (HUOM. TILANTEEN SALLIESSA, SEMINAARI PIDETÄÄN KAMPUKSELLA)
Pe 11.3. PROJEKTIRAPORTTIEN PALAUTUS
Lisäksi projektiohjauksia seuraavasti (ZOOMISSA):
MA 7.2. 9-12 PROJEKTIOHJAUS (TV)
PE 11.2. 9-12 PROJEKTIOHJAUS (JK)
KE 16.2. 9-12 PROJEKTIOHJAUS (TV)
KE 23.2. 9-12 PROJEKTIOHJAUS (JK)
Oppimateriaalit
Tenttimateriaali
MUUTOKSET MAHDOLLISIA
Empowerment
Luentomateriaali sekä seuraava kirjallisuus:
Adams, R. 2003. Social work and empowerment. British association of social workers. LUVUT 1-2 (SIVUT 3-43). Saatavana Metropolian e-kirjana.
Hokkanen, L. 2009. Empowerment valtaistumisen ja voimaantumisen dialogina. Teoksessa Mäntysaari ym. Sosiaalityö ja teoria. Jyväskylä: PS-kustannus. 315 - 337.
Linkki artikkeliin: https://lauda.ulapland.fi/bitstream/handle/10024/61787/Hokkanen_ActaE%20145pdfA.pdf?sequence=4&isAllowed=y (HUOM. linkistä aukeavassa tiedostossa sivut ovat 105-127)
Jouttimäki, P. 2011. Voimavaraistavaa sosiaalityötä ryhmässä. Teoksessa Jouttimäki, Päivi - Kangas, Saija - Saurama, Erja. Uudistuva ja voimaannuttava aikuissosiaalityö. Visio vahvasta aikuissosiaalityöstä- hankkeen loppuraportti. Helsinki: Soccan työpapereita 2011:1. 93 – 143.
Linkki artikkeliin: http://www.aikuissosiaalityo.fi/files/2694/ote_raportista_Uudistuva_ja_voimaannuttava_aikuissosiaalityo.pdf
Mediakasvatus
Luentomateriaali sekä seuraava kirjallisuus:
Baillargeon, Normand 2011. Älyllisen itsepuolustuksen pikakurssi. Suom. Tapani Kilpeläinen. Tampere: Niin & näin. Luku 5. Tiedotusvälineet (suomennoksessa s. 233–279).
Pekkala, Leo, Salomaa, Saara & Spisak Sanna (toim.) 2016. Monimuotoinen mediakasvatus. Helsinki: Kansallinen audiovisuaalinen instituutti. Saatavana osoitteessa https://www.mediataitokoulu.fi/monimuotoinen_mediakasvatus.pdf
Etiikka
Luentomateriaali sekä seuraava kirjallisuus:
Arki, arvot, elämä, etiikka - Sosiaalialan ammattilaisen eettiset ohjeet. Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentia ry. Ammattieettinen lautakunta. Helsinki 2017
T. Edward Damer: Attacking Faulty Reasoning - A Practical Guide to Fallacy-Free Arguments, ss. 1 - 64 (luvut: Introduction, 1 - 4) (PDF) (kursorisesti)
Ethics in Social Work - An Ethical Code For Social Work Professionals. Akademiker förbundet SSRA)
Russ Shafer-Landau: Fundamentals of Ethics. 2010 Ch. Introduction, Part One: The Good Life: luvut 1 - 4 kursorisesti; Part Two: Doing the Right Thing: Seuraavia eettisiä teorioita koskevat materiaalit pääkohdittain: Consequentialism (konsekventalismi), Kantianism (kantilaisuus), Social Contract Tradition (kontraktarianismi), Pluralism (pluralismi / intuitionismi) ja Virtue Ethics (hyve-etiikka) (Kyseisiä teorioita koskevan materiaalin voi hakea myös muista lähteistä. Shafer-Landau on kuitenkin kaikkein helpoiten lähestyttävissä.)
Opetusmenetelmät
Lähiopetus
Kirjallisuus
Ohjaus ja projekti
Itseohjautuva oppiminen
Seminaari
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
TENTTI to 4.2 klo 9–12 yksilötentti (MOODLE)
1. uusinta to 24.2. klo 9.00–12.00 yksilötentti (MOODLE)
2. uusinta Sosiaalialan yleinen uusintatentti SU202204 ti 26.4.22 klo 16.30-20.00 (ilmottautuminen 15.3.-5.4.22)
-Tentin laajuus: 4 op. Tentissä suoritetaan tenttimateriaali kokonaisuutena.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
10 op = 270 tuntia
Teoriaosuus: 108 tuntia (4 op)
Projekti: 162 tuntia (6 op)
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Arviointi:
Arviointikriteerit ks liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aktiivinen osallistuminen kurssille, tentin läpäiseminen (0-5) sekä projektiraportti ja esitys (0-5).
Aktiivisuus edellyttää 80 % osallistumista lähiopetukseen ja projektityöhön.
Ilmoittautumisaika
29.11.2021 - 12.12.2021
Ajoitus
10.01.2022 - 13.03.2022
Opintopistemäärä
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Jyrki Konkka
- Taina Valkeapää
Ryhmät
-
SXH21K1Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä
Tavoitteet
Opiskelija tuntee vahvistamisen ja vaikuttamisen teoreettiset perusteet. Hän osaa käyttää kulttuurisensitiivisesti yksilöiden ja yhteisöjen osallisuutta vahvistavia sosiaalipedagogisia keinoja asiakastyössä. Opiskelija osaa käyttää yhteiskunnallisen vaikuttamisen keinoja ja luoda kansalaisuutta tukevaa osallisuutta ja yhteisöllisyyttä. Hän osaa ilmaista itseään monipuolisesti ja hänellä on valmiuksia osallistua yhteiskunnalliseen keskusteluun. Opiskelija tiedostaa oman arvomaailmansa merkityksen asiakastyössä. Hän tunnistaa vallankäytön ja eettisten arvoristiriitojen merkityksen omassa työssään sosiaalialalla.
Opiskelija ymmärtää ammatti- ja työetiikan merkityksen sosiaalialan työssä ja sitoutuu sosiaalialan työn ammattieettisiin periaatteisiin ja toimii niiden mukaisesti. Hän osaa reflektoida ammattieettisiä haasteita omien arvojensa pohjalta ja toimintansa kehittämisessä. Opiskelija ymmärtää tunteiden merkityksen ammattityössä ja osaa käsitellä reflektiivisesti omia tunteitaan. Hän on sisäistänyt ammatillisuuden merkityksen vuorovaikutuksessa. Opiskelija osaa ennakoida ja toimia myös uhkaavissa asiakastilanteissa.
Sisältö
Vahvistamisen teoriat. Valta ja vallan käyttö. Yhteiskunnallisen vaikuttamisen eri kanavat. Kansalaisvaikuttaminen. Moniarvoistuvan yhteiskunnan haasteet sosiaalipedagogisessa työssä. Yksilön ja yhteisön välinen jännite. Mediakasvatus, mediataidot ja sosiaalinen media. Asiakasta vahvistavan työotteen kieli.
Sosiaalialan ammattietiikka. Työetiikka. Kansainväliset ja kansalliset sopimukset ja ohjeet. Eettisyys asiakastyön raportoinnissa. Oman toiminnan ja valintojen reflektointi eettisestä näkökulmasta. Tunteiden merkitys ja käsittely eettisesti haastavissa tilanteissa. Itsemääräämisoikeuden rajoittaminen. Vuorovaikutus uhkaavissa asiakastilanteissa. Uhkaavien tilanteiden ennakointi ja omien toimintatapojen tutkiminen. Aggressiivinen asiakastilanne. Vastuullisuus omasta työhyvinvoinnista huolehtimisessa. Opintojakso sisältää neljä tuntia ammatillisen kasvun ohjausta.
Aika ja paikka
Opettajat Jyrki Konkka (JK) ja Taina Valkeapää (TV)
Aloitus. ke 19.1. klo 12.45 MPA2019 (JK ja TV)
Työn haasteet -luento to 27.1. klo 8.45–12.00 (TV) yhdessä lähitoteutuksen kanssa (tila tarkentuu myöhemmin)
to 3.2. klo 9 – 12.00 Tentti: Empowerment MPA6009
to 17.2. klo 9 – 12.00 Tentti: Mediakasvatus MPA6009
ke 2.3. klo 10 – 13.00 Tentti: Etiikka MPC4012
1. uusinta sosiaalialan yleinen uusintatentti SU202204 ti 26.4. klo 16.30-20.00 (ilmoittautuminen 15.3.-5.4.)
2. uusinta sosiaalialan yleinen uusintatentti SU202206 ti 7.6. klo 16.30-20.00 (ilmoittautuminen 28.4.-15.5.)
Oppimateriaalit
MUUTOKSET MAHDOLLISIA
MEDIAKASVATUS
Baillargeon, Normand 2011. Älyllisen itsepuolustuksen pikakurssi. Suom. Tapani Kilpeläinen. Tampere: Niin & näin. Luku 5. Tiedotusvälineet (suomennoksessa s. 233–279).
Pekkala, Leo, Salomaa, Saara & Spisak Sanna (toim.) 2016. Monimuotoinen mediakasvatus. Helsinki: Kansallinen audiovisuaalinen instituutti.
Niemi, Mari K. & Houni, Topi. 2018. Viettelevä, vastakkainasetteleva, vihainen: Kuinka populismi haastaa journalismia? Teoksessa Niemi, Mari K. & Houni, Topi (toim.). Media & populismi. Työkaluja kriittiseen journalismiin. sivut 10-30.
Niemi, Mari K. & Perälä, Annu 2018. Keiden ääni kuului, keiden ”kriisistä” puhuttiin? Ylen journalistiset valinnat turvapaikanhakijoita käsittelevissä ohjelmissa. Teoksessa Niemi, Mari K. & Houni, Topi (toim.). Media & populismi. Työkaluja kriittiseen journalismiin. sivut 146 - 172.
EETTISYYS SOSIAALIALAN TYÖSSÄ
Arki, arvot, elämä, etiikka - Sosiaalialan ammattilaisen eettiset ohjeet. Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentia ry. Ammattieettinen lautakunta. Helsinki 2017
T. Edward Damer: Attacking Faulty Reasoning - A Practical Guide to Fallacy-Free Arguments, ss. 1 - 64 (luvut: Introduction, 1 - 4) (PDF)
Ethics in Social Work - An Ethical Code For Social Work Professionals. Akademiker förbundet SSRA)
Russ Shafer-Landau: Fundamentals of Ethics. 2010 Ch. Introduction, Part One: The Good Life: luvut 1 - 4 pääkohdittain; Part Two: Doing the Right Thing: Seuraavia eettisiä teorioita koskevat materiaalit pääkohdittain: Consequentialism (konsekventalismi), Kantianism (kantilaisuus), Social Contract Tradition (kontraktarianismi), Pluralism (pluralismi / intuitionismi) ja Virtue Ethics (hyve-etiikka)
VAHVISTAMINEN
Adams, R. 2003. Social work and empowerment. British association of social workers. LUVUT 1-2 (SIVUT 3-43). Saatavana Metropolian e-kirjana.
Hokkanen, L. 2009. Empowerment valtaistumisen ja voimaantumisen dialogina. Teoksessa Mäntysaari ym. Sosiaalityö ja teoria. Jyväskylä: PS-kustannus. 315 - 337. Linkki artikkeliin: https://lauda.ulapland.fi/bitstream/handle/10024/61787/Hokkanen_ActaE%20145pdfA.pdf?sequence=4&isAllowed=y (HUOM. linkistä aukeavassa tiedostossa sivut ovat 105-127)
Ryynänen, S & Nivala, E. 2017. Empowerment or emancipation? Interpretations from Finland and beyond. Journal of research in social pedagogy. 30. 33-46. Linkki artikkeliin: https://recyt.fecyt.es/index.php/PSRI/article/view/55785
Jouttimäki, P. 2011. Voimavaraistavaa sosiaalityötä ryhmässä. Teoksessa Jouttimäki, Kangas & Saurama. Uudistuva ja voimaannuttava aikuissosiaalityö. Visio vahvasta aikuissosiaalityöstä- hankkeen loppuraportti. Helsinki: Soccan työpapereita 2011:1, sivut 93-143.
Linkki artikkeliin: http://www.aikuissosiaalityo.fi/files/2694/ote_raportista_Uudistuva_ja_voimaannuttava_aikuissosiaalityo.pdf
Opetusmenetelmät
Tentti
lukupiirityöskentely
esseemuotoinen oppimispäiväkirja
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kolme tenttiä:
to 3.2. klo 9 – 12.00 Tentti: Empowerment
to 17.2. klo 9 – 12.00 Tentti: Mediakasvatus
ke 2.3. klo 10 – 13.00 Tentti: Etiikka
1. uusinta sosiaalialan yleinen uusintatentti SU202204 ti 26.4. klo 16.30-20.00 (ilmoittautuminen 15.3.-5.4.)
2. uusinta sosiaalialan yleinen uusintatentti SU202206 ti 7.6. klo 16.30-20.00 (ilmoittautuminen 28.4.-15.5.)
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
10 op = 270 h
Mediakasvatuksen tentti 2,5 op
Tenttiin lukeminen, lukupiirityöskentely (valmistautuminen, tapaamiset, muistion kirjoittaminen), tenttiin osallistuminen: 65 h
Vahvistamisen tentti 2,5 op
Tenttiin lukeminen, lukupiirityöskentely (valmistautuminen, tapaamiset, muistion kirjoittaminen), tenttiin osallistuminen: 65 h
Etiikan tentti 2,5 op
Tenttiin lukeminen, lukupiirityöskentely (valmistautuminen, tapaamiset, muistion kirjoittaminen), tenttiin osallistuminen: 65 h
Oppimispäiväkirja 2,5 op
Oppimispäiväkirjan kirjoittaminen, koosteen tekeminen, tekstin editointi: 60 h
Toisen ryhmän projekteihin tutustuminen 6.10.: 5 h
Ammatillisen kasvun ohjaus: työn haasteet -luento ja kirjallinen tehtävä: 10 h
Lisätietoja opiskelijoille
Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista. Opintojakson AHOT-hakemukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä AHOT-vastuuopettajaan.
- Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Arviointi:
Arviointikriteerit ks liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Ilmoittautumisaika
29.11.2021 - 12.12.2021
Ajoitus
10.01.2022 - 13.03.2022
Opintopistemäärä
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Jyrki Konkka
- Taina Valkeapää
Ryhmät
-
SXH21K2_vakaSXH21K2_vaka
-
SXH21K2Sosiaalialan tutkinto-ohjelma, monimuoto
Tavoitteet
Opiskelija tuntee vahvistamisen ja vaikuttamisen teoreettiset perusteet. Hän osaa käyttää kulttuurisensitiivisesti yksilöiden ja yhteisöjen osallisuutta vahvistavia sosiaalipedagogisia keinoja asiakastyössä. Opiskelija osaa käyttää yhteiskunnallisen vaikuttamisen keinoja ja luoda kansalaisuutta tukevaa osallisuutta ja yhteisöllisyyttä. Hän osaa ilmaista itseään monipuolisesti ja hänellä on valmiuksia osallistua yhteiskunnalliseen keskusteluun. Opiskelija tiedostaa oman arvomaailmansa merkityksen asiakastyössä. Hän tunnistaa vallankäytön ja eettisten arvoristiriitojen merkityksen omassa työssään sosiaalialalla.
Opiskelija ymmärtää ammatti- ja työetiikan merkityksen sosiaalialan työssä ja sitoutuu sosiaalialan työn ammattieettisiin periaatteisiin ja toimii niiden mukaisesti. Hän osaa reflektoida ammattieettisiä haasteita omien arvojensa pohjalta ja toimintansa kehittämisessä. Opiskelija ymmärtää tunteiden merkityksen ammattityössä ja osaa käsitellä reflektiivisesti omia tunteitaan. Hän on sisäistänyt ammatillisuuden merkityksen vuorovaikutuksessa. Opiskelija osaa ennakoida ja toimia myös uhkaavissa asiakastilanteissa.
Sisältö
Vahvistamisen teoriat. Valta ja vallan käyttö. Yhteiskunnallisen vaikuttamisen eri kanavat. Kansalaisvaikuttaminen. Moniarvoistuvan yhteiskunnan haasteet sosiaalipedagogisessa työssä. Yksilön ja yhteisön välinen jännite. Mediakasvatus, mediataidot ja sosiaalinen media. Asiakasta vahvistavan työotteen kieli.
Sosiaalialan ammattietiikka. Työetiikka. Kansainväliset ja kansalliset sopimukset ja ohjeet. Eettisyys asiakastyön raportoinnissa. Oman toiminnan ja valintojen reflektointi eettisestä näkökulmasta. Tunteiden merkitys ja käsittely eettisesti haastavissa tilanteissa. Itsemääräämisoikeuden rajoittaminen. Vuorovaikutus uhkaavissa asiakastilanteissa. Uhkaavien tilanteiden ennakointi ja omien toimintatapojen tutkiminen. Aggressiivinen asiakastilanne. Vastuullisuus omasta työhyvinvoinnista huolehtimisessa. Opintojakso sisältää neljä tuntia ammatillisen kasvun ohjausta.
Aika ja paikka
Opettajat Jyrki Konkka (JK) ja Taina Valkeapää (TV)
MUUTOKSET MAHDOLLISIA. HUOM. TAMMIKUUN LUENNOT ZOOMISSA, LINKKI LÄHETETÄÄN OMAN TIEDOTTEEN KAUTTA. HELMI-MAALISKUUN LUENTOJEN PAIKKA TARKENTUU MYÖHEMMIN.
To 20.1. klo 9 - 12 Aloitus ja orientaatio ZOOMISSA (JK ja TV)
To 20.1. klo 12.45 - 16.00 MPA6018 ITSENÄISTÄ TYÖSKENTELYÄ
Pe 21.1. klo 8.45 -12.00 ZOOMISSA (TV) luento yhdessä lähitoteutuksen kanssa
Pe 21.1. klo 12.45 - 16.00 ZOOMISSA (JK)
Ma 21.2. klo 8.45 – 12.00 MPC4013a (JK)
Ti 22.2. klo 8.45 – 12.00 MPC4013a (TV)
Ti 22.2. klo 12.45 – 16.00 MPC4013a (JK)
Ke 23.2. klo 8.45 – 12.00 (TV) Työn haasteet MPC4013a
Tentti: Ke 23.2. klo 13.00 - 16.00 MPB1005 (JK)
Ma 7.3 klo 9.00 - 12.00 MPC4013a UUSINTATENTTI (TV)
Ti 8.3. klo 8.45 – 12.00 Postereiden ja esitysten viimeistelyä itsenäisesti ryhmissä MPA6020
Ti 8.3. klo 12 – 16.00 Projektiseminaari MPA4009
Pe 11.3. PROJEKTIRAPORTTIEN PALAUTUS
Oppimateriaalit
Tenttimateriaali
MUUTOKSET MAHDOLLISIA
Empowerment
Luentomateriaali sekä seuraava kirjallisuus:
Adams, R. 2003. Social work and empowerment. British association of social workers. LUVUT 1-2 (SIVUT 3-43). Saatavana Metropolian e-kirjana.
Hokkanen, L. 2009. Empowerment valtaistumisen ja voimaantumisen dialogina. Teoksessa Mäntysaari ym. Sosiaalityö ja teoria. Jyväskylä: PS-kustannus. 315 - 337.
Linkki artikkeliin: https://lauda.ulapland.fi/bitstream/handle/10024/61787/Hokkanen_ActaE%20145pdfA.pdf?sequence=4&isAllowed=y (HUOM. linkistä aukeavassa tiedostossa sivut ovat 105-127)
Jouttimäki, P. 2011. Voimavaraistavaa sosiaalityötä ryhmässä. Teoksessa Jouttimäki, Päivi - Kangas, Saija - Saurama, Erja. Uudistuva ja voimaannuttava aikuissosiaalityö. Visio vahvasta aikuissosiaalityöstä- hankkeen loppuraportti. Helsinki: Soccan työpapereita 2011:1. 93 – 143.
Linkki artikkeliin: http://www.aikuissosiaalityo.fi/files/2694/ote_raportista_Uudistuva_ja_voimaannuttava_aikuissosiaalityo.pdf
Mediakasvatus
Luentomateriaali sekä seuraava kirjallisuus:
Baillargeon, Normand 2011. Älyllisen itsepuolustuksen pikakurssi. Suom. Tapani Kilpeläinen. Tampere: Niin & näin. Luku 5. Tiedotusvälineet (suomennoksessa s. 233–279).
Pekkala, Leo, Salomaa, Saara & Spisak Sanna (toim.) 2016. Monimuotoinen mediakasvatus. Helsinki: Kansallinen audiovisuaalinen instituutti. Saatavana osoitteessa https://www.mediataitokoulu.fi/monimuotoinen_mediakasvatus.pdf
Etiikka
Luentomateriaali sekä seuraava kirjallisuus:
Arki, arvot, elämä, etiikka - Sosiaalialan ammattilaisen eettiset ohjeet. Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentia ry. Ammattieettinen lautakunta. Helsinki 2017
T. Edward Damer: Attacking Faulty Reasoning - A Practical Guide to Fallacy-Free Arguments, ss. 1 - 64 (luvut: Introduction, 1 - 4) (PDF) (kursorisesti)
Ethics in Social Work - An Ethical Code For Social Work Professionals. Akademiker förbundet SSRA)
Russ Shafer-Landau: Fundamentals of Ethics. 2010 Ch. Introduction, Part One: The Good Life: luvut 1 - 4 kursorisesti; Part Two: Doing the Right Thing: Seuraavia eettisiä teorioita koskevat materiaalit pääkohdittain: Consequentialism (konsekventalismi), Kantianism (kantilaisuus), Social Contract Tradition (kontraktarianismi), Pluralism (pluralismi / intuitionismi) ja Virtue Ethics (hyve-etiikka) (Kyseisiä teorioita koskevan materiaalin voi hakea myös muista lähteistä. Shafer-Landau on kuitenkin kaikkein helpoiten lähestyttävissä.)
Opetusmenetelmät
Lähiopetus
Kirjallisuus
Ohjaus ja projekti
Itseohjautuva oppiminen
Seminaari
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti 23.2. klo 13 - 16
1. uusintatentti 7.3. klo 9-12
2. uusinta Sosiaalialan yleinen uusintatentti SU202204 ti 26.4.22 klo 16.30-20.00 (ilmoittautuminen 15.3.-5.4.22)
Tentti sisältää tenttimateriaalin kokonaisuudessaan.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
10 op = 270 tuntia
Teoriaosuus: 108 tuntia (4 op)
Projekti: 162 tuntia (6 op)
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Arviointi:
Arviointikriteerit ks liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aktiivinen osallistuminen kurssille, tentin läpäiseminen (0-5) sekä projektiraportti ja esitys (0-5).
Aktiivisuus edellyttää 80 % osallistumista lähiopetukseen ja projektityöhön.