Organisational Behaviour and Successful OrganisationsLaajuus (5 cr)
Code: LD00EH37
Credits
5 op
Objective
On completion of the course, the student knows and can effectively apply prevailing theories of organisational behavior for better workplace performance. S/he is able to evaluate the work community from the personnel's point of view and to understand different aspects of the employee's behavior with the help of work psychology.
Content
- Organizational theories and different ways of organising a company
- Guiding principles in work community
- Individuals and teams in work communities
- Challenging work situations and their solutions
Prerequisites
Work Society of the Future or equivalent competences
Assessment criteria, satisfactory (1)
The student has achieved the course objectives fairly. The student will be able to identify, define and use the course subject area’s concepts and models. The student understands the criteria and principles of the expertise development.
Assessment criteria, good (3)
The student has achieved the course objectives well, even though the knowledge and skills need improvement on some areas. The student is able to define the course concepts and models and are able to justify the analysis. The student is able to apply his/her knowledge in leisure, study and work situations. The student understands the importance of expertise in the field of business and is able to analyze his/her own expertise.
Assessment criteria, excellent (5)
The student has achieved the objectives of the course with excellent marks. The student masters commendably the course subject area’s concepts and models. The student is able to make justified and fluent analysis and to present concrete development measures. The student is well prepared to apply his/her knowledge in leisure, study and work situations. The student is able to analyze the business sector expertise and the development of his/her own expertise.
Assessment criteria, approved/failed
The student has achieved the course objectives fairly. The student will be able to identify, define and use the course subject area’s concepts and models. The student understands the criteria and principles of the expertise development.
Enrollment
06.05.2024 - 11.08.2024
Timing
26.08.2024 - 20.12.2024
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
School of Business
Campus
Leiritie 1
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 35
Degree programmes
- Economics and Business Administration
Teachers
- Jukka Mattila
Teacher in charge
Anne Perkiö
Groups
-
LITO_VVVapaastivalittavat, liiketalous
-
LXD22S1Liiketalouden tutkinto-ohjelma päivä
Objective
Opiskelija tuntee erilaiset organisaatioteoriat ja niihin liittyvät toimintaperiaatteet. Hän tuntee työyhteisön toimintaperiaatteet ja kykenee soveltamaan niitä tuloksellisesti omassa työssään. Opiskelija kykenee arvioimaan työyhteisön toimintaa henkilöstön näkökulmasta ja ymmärtää työpsykologian avulla henkilöstön käyttäytymisen eri näkökulmia.
Content
- Organisaatioteoriat ja yrityksen erilaiset organisoitumistavat
- Toimivan työyhteisön periaatteet
- Yksilöiden ja tiimien toiminta työyhteisöissä
- Haastavat työelämän tilanteet ja niiden ratkaisut
Location and time
Myyrmäen kampus Leiritie 1 Vantaa.
Materials
Luennot, harjoitukset ja erikseen ilmoitettava lähdemateriaali.
Teaching methods
Kurssi rakentuu aktiiviselle vuorovaikutukselle ja osallistuvaan tiedon ja osaamisen luontiin. Kurssin opetusmuoto on ongelmalähtöinen oppiminen (englanniksi problem-based learning). Osatehtävät ja tentit arvioidaan hyödyntämällä Solo-mallin viitekehystä (Structure of Observed Learning Outcomes).
Työmuotoina ovat: aktivoivat ja vuorovaikutteiset luennot, ryhmätyöskentely ja -keskustelut, itsenäinen työskentely ja oppimistehtävät sekä reflektiopaperit
Further information
Kurssin tavoitteena on rakentaa kriittisen ajattelun taitoja, joita opiskelijat tarvitsevat työelämässä päätöksentekijöinä, ongelmanratkaisijoina ja asiantuntijoina. Opetusmenetelmillä ja sisällöllä pyritään myös siihen, että oppilaat kehittävät omaa eettistä päättelytaitoaan, jotta he ymmärtävät työelämän sosiaalisia, kansalais- ja ammatillisia vastuita.
Kurssilla käsitellään yksilöiden käyttäytymistä organisaation osana. Yksilön käyttäytymiseen liittyviä tekijöitä ovat muun muassa yksilön oma persoona ja valmiudet, ryhmädynamiikka sekä organisoituun työhön liittyvät ilmiöt.
Opintojaksolla tarkastellaan yksilöä persoonallisuuden, arvojen ja asenteiden sekä työmotivaation ja sitoutumisen kautta. Ryhmädynamiikkaa tarkastellaan ryhmän muodostumisen, ryhmän normien ja roolien erityispiirteillä. Organisoitumista ja organisaatiorakenteiden käyttäytymistä ohjaavia tekijöitä tarkastellaan organisaatiokulttuuriin ja organisaation muutoksen kannalta.
Kurssin jälkeen opiskelijalla on valmiudet
1. keskustella erilaisista yksilön käyttäytymiseen liittyvistä näkökohdista työorganisaation yhteydessä.
2. vertailla erilaisia lähestymistapoja työ- ja yksityiselämän tasapainoon.
3. arvioida monimuotoisuuden vaikutusta organisaation toimintaan.
4. ymmärtää yksilöiden toiminnan ja ryhmädynamiikan merkityksen organisaatioille.
5. tuntee motivaatioteorioita ja osaa liittää niihin eri näkökulmia.
6. eritellä organisaatiokulttuurissa esiintyviä eri osatekijöitä.
7. osaa tehdä toimenpidesuosituksia yksilön, ryhmän ja organisaation toiminnan kehittämiseksi.
8. tunnistaa työyhteisöjen johtamisen haasteita ja osaa esittää ratkaisuja niihin.
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.
Assessment criteria, good (3)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija osaa määritellä hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja ja pystyy tekemään perusteltua analyysiä. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa oppimaansa vapaa-ajan, opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden merkityksen liiketalouden alalla ja osaa analysoida omaa asiantuntijuuttaan.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja mallit. Opiskelija osaa analysoida sujuvasti ja perustellusti sekä esittää käytännön kehittämistoimenpiteitä. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa vapaa-ajan, opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida liiketalouden alan asiantuntijuutta ja omaa asiantuntijaksi kehittymistään.
Assessment criteria, approved/failed
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.
Assessment methods and criteria
Osaaminen näytetään seuraavin suorituksin: (allaolevaan voi tulla muutoksia, tarkemmat ohjeet annetaan ensimmäisellä luentokerralla.)
1. Jatkuva osaamisen näyttö ja luennolla tehtävät harjoitukset 20 pistettä. Opiskelijalla on mahdollisuus näyttää osaamistaan kurssin ajan. Arviointi on jatkuvaa ja integroitua. Jatkuva tarkoittaa sitä, että arviointi tapahtuu koko kurssin aikana. Integroitu tarkoittaa sitä, että jokainen arviointi vaikuttaa kokonaisarvosanaan ja mikä tahansa arvioitava osa voi kattaa useita kurssin oppimistavoitteita.
2. Tiistaipaperi viikon luennoista (yhteensä 7 kpl). Tiistaipaperi on yhden A4:n mittainen reflektiopaperi (pituus: 523 sanaa), joka palautetaan viikoittain. Tiistaipaperi on oppilaan omaa prosessointia kurssin aiheesta ja teemasta. Osuudesta voi saada maksimissaan 21 pistettä.
3. Harjoitustyö opiskelijan valitsemasta, kurssin sisältöön liittyvästä teemasta. Tehtävä suoritetaan posterina. Harjoitustyöstä voi saada maksimissaan 20 pistettä.
4. Oppimistehtävä. Tehtävä perustuu teokseen Lämsä, Tiina ja Hautala (2005): Organisaatiokäyttäytymisen perusteet (2005). Osiosta voi saada maksimissaan 40 pistettä.
Kaikki suoritukset pitää toimittaa ajallaan. Myöhässä toimitettuja osasuorituksia ei arvostella.
Tekoälyn käyttö kurssilla on kielletty ja niiden tekemät opintosuoritukset saavat arvosanan hylätty.
Prerequisites
Tulevaisuuden työyhteisö 5 op tai vastaavat tiedot
Enrollment
01.12.2023 - 02.12.2023
Timing
15.01.2024 - 24.05.2024
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
School of Business
Campus
Leiritie 1
Teaching languages
- Finnish
Seats
0 - 25
Degree programmes
- Economics and Business Administration
Teachers
- Jukka Mattila
Teacher in charge
Anne Perkiö
Groups
-
LLF22KISS Trade
Objective
Opiskelija tuntee erilaiset organisaatioteoriat ja niihin liittyvät toimintaperiaatteet. Hän tuntee työyhteisön toimintaperiaatteet ja kykenee soveltamaan niitä tuloksellisesti omassa työssään. Opiskelija kykenee arvioimaan työyhteisön toimintaa henkilöstön näkökulmasta ja ymmärtää työpsykologian avulla henkilöstön käyttäytymisen eri näkökulmia.
Content
- Organisaatioteoriat ja yrityksen erilaiset organisoitumistavat
- Toimivan työyhteisön periaatteet
- Yksilöiden ja tiimien toiminta työyhteisöissä
- Haastavat työelämän tilanteet ja niiden ratkaisut
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.
Assessment criteria, good (3)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija osaa määritellä hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja ja pystyy tekemään perusteltua analyysiä. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa oppimaansa vapaa-ajan, opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden merkityksen liiketalouden alalla ja osaa analysoida omaa asiantuntijuuttaan.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja mallit. Opiskelija osaa analysoida sujuvasti ja perustellusti sekä esittää käytännön kehittämistoimenpiteitä. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa vapaa-ajan, opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida liiketalouden alan asiantuntijuutta ja omaa asiantuntijaksi kehittymistään.
Assessment criteria, approved/failed
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.
Prerequisites
Tulevaisuuden työyhteisö 5 op tai vastaavat tiedot
Enrollment
02.05.2023 - 13.08.2023
Timing
28.08.2023 - 22.12.2023
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
School of Business
Campus
Leiritie 1
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 35
Degree programmes
- Economics and Business Administration
Teachers
- Jukka Mattila
Teacher in charge
Anne Perkiö
Groups
-
LXD21S1Liiketalouden tutkinto-ohjelma päivä
-
LITO_VVVapaastivalittavat, liiketalous
Objective
Opiskelija tuntee erilaiset organisaatioteoriat ja niihin liittyvät toimintaperiaatteet. Hän tuntee työyhteisön toimintaperiaatteet ja kykenee soveltamaan niitä tuloksellisesti omassa työssään. Opiskelija kykenee arvioimaan työyhteisön toimintaa henkilöstön näkökulmasta ja ymmärtää työpsykologian avulla henkilöstön käyttäytymisen eri näkökulmia.
Content
- Organisaatioteoriat ja yrityksen erilaiset organisoitumistavat
- Toimivan työyhteisön periaatteet
- Yksilöiden ja tiimien toiminta työyhteisöissä
- Haastavat työelämän tilanteet ja niiden ratkaisut
Location and time
Myyrmäen kampus, Leiritie 1
Materials
Luennot, harjoitukset ja erikseen ilmoitettava lähdemateriaali.
Teaching methods
Kurssi rakentuu aktiiviselle vuorovaikutukselle ja osallistuvaan tiedon ja osaamisen luontiin. Kurssin opetusmuoto on ongelmalähtöinen oppiminen (englanniksi problem-based learning). Osatehtävät ja tentit arvioidaan hyödyntämällä Solo-mallin viitekehystä (Structure of Observed Learning Outcomes).
Työmuotoina ovat: aktivoivat ja vuorovaikutteiset luennot, ryhmätyöskentely ja -keskustelut, itsenäinen työskentely ja oppimistehtävät sekä reflektiopaperit
Further information
Kurssin tavoitteena on rakentaa kriittisen ajattelun taitoja, joita opiskelijat tarvitsevat työelämässä päätöksentekijöinä, ongelmanratkaisijoina ja asiantuntijoina. Opetusmenetelmillä ja sisällöllä pyritään myös siihen, että oppilaat kehittävät omaa eettistä päättelytaitoaan, jotta he ymmärtävät työelämän sosiaalisia, kansalais- ja ammatillisia vastuita.
Kurssilla käsitellään yksilöiden käyttäytymistä organisaation osana. Yksilön käyttäytymiseen liittyviä tekijöitä ovat muun muassa yksilön oma persoona ja valmiudet, ryhmädynamiikka sekä organisoituun työhön liittyvät ilmiöt.
Opintojaksolla tarkastellaan yksilöä persoonallisuuden, arvojen ja asenteiden sekä työmotivaation ja sitoutumisen kautta. Ryhmädynamiikkaa tarkastellaan ryhmän muodostumisen, ryhmän normien ja roolien erityispiirteillä. Organisoitumista ja organisaatiorakenteiden käyttäytymistä ohjaavia tekijöitä tarkastellaan organisaatiokulttuuriin ja organisaation muutoksen kannalta.
Kurssin jälkeen opiskelijalla on valmiudet
1. keskustella erilaisista yksilön käyttäytymiseen liittyvistä näkökohdista työorganisaation yhteydessä.
2. vertailla erilaisia lähestymistapoja työ- ja yksityiselämän tasapainoon.
3. arvioida monimuotoisuuden vaikutusta organisaation toimintaan.
4. ymmärtää yksilöiden toiminnan ja ryhmädynamiikan merkityksen organisaatioille.
5. tuntee motivaatioteorioita ja osaa liittää niihin eri näkökulmia.
6. eritellä organisaatiokulttuurissa esiintyviä eri osatekijöitä.
7. osaa tehdä toimenpidesuosituksia yksilön, ryhmän ja organisaation toiminnan kehittämiseksi.
8. tunnistaa työyhteisöjen johtamisen haasteita ja osaa esittää ratkaisuja niihin.
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.
Assessment criteria, good (3)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija osaa määritellä hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja ja pystyy tekemään perusteltua analyysiä. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa oppimaansa vapaa-ajan, opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden merkityksen liiketalouden alalla ja osaa analysoida omaa asiantuntijuuttaan.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja mallit. Opiskelija osaa analysoida sujuvasti ja perustellusti sekä esittää käytännön kehittämistoimenpiteitä. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa vapaa-ajan, opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida liiketalouden alan asiantuntijuutta ja omaa asiantuntijaksi kehittymistään.
Assessment criteria, approved/failed
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.
Assessment methods and criteria
Osaaminen näytetään seuraavin suorituksin: (allaolevaan voi tulla muutoksia, tarkemmat ohjeet annetaan ensimmäisellä luentokerralla.)
1. Jatkuva osaamisen näyttö ja luennolla tehtävät harjoitukset 20 pistettä. Opiskelijalla on mahdollisuus näyttää osaamistaan kurssin ajan. Arviointi on jatkuvaa ja integroitua. Jatkuva tarkoittaa sitä, että arviointi tapahtuu koko kurssin aikana. Integroitu tarkoittaa sitä, että jokainen arviointi vaikuttaa kokonaisarvosanaan ja mikä tahansa arvioitava osa voi kattaa useita kurssin oppimistavoitteita.
2. Tiistaipaperi viikon luennoista (yhteensä 7 kpl). Tiistaipaperi on yhden A4:n mittainen reflektiopaperi (pituus: 523 sanaa), joka palautetaan viikoittain. Tiistaipaperi on oppilaan omaa prosessointia kurssin aiheesta ja teemasta. Osuudesta voi saada maksimissaan 21 pistettä.
3. Harjoitustyö opiskelijan valitsemasta, kurssin sisältöön liittyvästä teemasta. Tehtävä suoritetaan posterina. Harjoitustyöstä voi saada maksimissaan 20 pistettä.
4. Oppimistehtävä. Tehtävä perustuu teokseen Lämsä, Tiina ja Hautala (2005): Organisaatiokäyttäytymisen perusteet (2005). Osiosta voi saada maksimissaan 40 pistettä.
Kaikki suoritukset pitää toimittaa ajallaan. Myöhässä toimitettuja osasuorituksia ei arvostella.
Tekoälyn tekemät opintosuoritukset saavat arvosanan hylätty ja asia käsitellään Metropolian plagiointisäännösten puitteissa.
Prerequisites
Tulevaisuuden työyhteisö 5 op tai vastaavat tiedot
Enrollment
02.05.2022 - 14.08.2022
Timing
29.08.2022 - 16.10.2022
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
School of Business
Campus
Leiritie 1
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 35
Degree programmes
- Economics and Business Administration
Teachers
- Jukka Mattila
Teacher in charge
Anne Perkiö
Groups
-
LITO_VVVapaastivalittavat, liiketalous
-
LXD20S1Liiketalouden tutkinto-ohjelma päivä
Objective
Opiskelija tuntee erilaiset organisaatioteoriat ja niihin liittyvät toimintaperiaatteet. Hän tuntee työyhteisön toimintaperiaatteet ja kykenee soveltamaan niitä tuloksellisesti omassa työssään. Opiskelija kykenee arvioimaan työyhteisön toimintaa henkilöstön näkökulmasta ja ymmärtää työpsykologian avulla henkilöstön käyttäytymisen eri näkökulmia.
Content
- Organisaatioteoriat ja yrityksen erilaiset organisoitumistavat
- Toimivan työyhteisön periaatteet
- Yksilöiden ja tiimien toiminta työyhteisöissä
- Haastavat työelämän tilanteet ja niiden ratkaisut
Location and time
Myyrmäen kampus, Leiritie 1
Materials
Luennot, harjoitukset ja erikseen ilmoitettava lähdemateriaali.
Teaching methods
Kurssi rakentuu aktiiviselle vuorovaikutukselle ja osallistuvaan tiedon ja osaamisen luontiin. Kurssin opetusmuoto on ongelmalähtöinen oppiminen (englanniksi problem-based learning). Osatehtävät ja tentit arvioidaan hyödyntämällä Solo-mallin viitekehystä (Structure of Observed Learning Outcomes).
Työmuotoina ovat: aktivoivat ja vuorovaikutteiset luennot, ryhmätyöskentely ja -keskustelut, itsenäinen työskentely ja oppimistehtävät sekä reflektiopaperit.
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.
Assessment criteria, good (3)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija osaa määritellä hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja ja pystyy tekemään perusteltua analyysiä. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa oppimaansa vapaa-ajan, opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden merkityksen liiketalouden alalla ja osaa analysoida omaa asiantuntijuuttaan.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja mallit. Opiskelija osaa analysoida sujuvasti ja perustellusti sekä esittää käytännön kehittämistoimenpiteitä. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa vapaa-ajan, opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida liiketalouden alan asiantuntijuutta ja omaa asiantuntijaksi kehittymistään.
Assessment criteria, approved/failed
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.
Assessment methods and criteria
Osaaminen näytetään seuraavin suorituksin:
1. Jatkuva osaamisen näyttö 20 pistettä. Opiskelijalla on mahdollisuus näyttää osaamistaan kurssin aikana. Arviointi on jatkuvaa ja integroitua. Jatkuva tarkoittaa sitä, että arviointi tapahtuu koko kurssin ajan. Integroitu tässä tarkoittaa sitä, että jokainen arviointi vaikuttaa kokonaisarvosanaan ja mikä tahansa arvioitu osa voi kattaa useita kurssin oppimistavoitteita.
2. Opetusmuodon edellyttämien oppimistehtävien suorittaminen ryhmätyönä. Ryhmätöihin liittyy vertaisarviointi. Maksimissaan 50 pistettä.
3. Reflektiopaperit oppimissisällöistä. Osuudesta voi saada maksimissaan 30 pistettä.
Kaikki suoritukset pitää toimittaa ajallaan. Myöhässä toimitettuja osasuorituksia ei arvostella.
Prerequisites
Tulevaisuuden työyhteisö 5 op tai vastaavat tiedot