Konservointi: Interiöörikonservointi
Tunnus: KXA20S2
Kuvaus
Konservaattorin tehtävänä on turvata kulttuuriperinnön säilyminen ja sen kestävä käyttö. Konservoinnilla tarkoitetaan kaikkia niitä toimia, joilla kulttuuriperinnön tuhoutumista voidaan hidastaa tai ehkäistä. Konservointia voidaan tarvittaessa täydentää restauroinnilla.
Konservaattori toimii kulttuuriperinnön suojelusta ja säilyttämisestä vastuussa olevana asiantuntijana yhteistyössä muiden kulttuuriperintöalan toimijoiden kanssa, jolloin yhteistyötaidot ja joustavuus ovat olennainen osa konservaattorin ammattitaitoa. Konservaattori työskentelee museoissa, konservointikeskuksissa, arkistoissa, kirjastoissa, säätiöissä, konservointiprojekteissa ja yliopistoissa tai itsenäisenä konservointialan yrittäjänä.
Konservoinnin tutkinto-ohjelman opetussuunnitelma on ilmiöpohjainen ja rakentuu ammattia tukevista opinnoista, materiaaliopinnoista ja konservointiopinnoista. Kaikille yhteiset opinnot sisältävät opiskelu- ja oppimistaitojen perustan, opinnäytevalmiudet, kieliopinnot ja yrittäjyysopinnot. Oppijan polun rakenteen peruslähtökohta ovat ammatilliset kompetenssit.
Ammatillisiin opintoihin sisältyy projektiopintoja, joissa painottuu työelämälähtöisyys.
Osaamisen perustana ovat konservaattorin ammatin yleiset kompetenssit, joissa on otettu huomioon myös yleiseurooppalaiset vaatimukset (ks. European Network for Conservation-Restoration Education ja ICOM).
Metropolia Ammattikorkeakoulu järjestää Suomessa ainoana konservaattorikoulutusta. Kansainvälinen yhteistyö on merkittävässä osassa opiskelua. Käytännössä tämä toteutuu opintomatkoina, opiskelijavaihtona ja työharjoitteluna joko kotimaassa tai ulkomailla.
Opinnäytetyö on opintojen loppuvaiheessa tehtävä työelämälähtöinen opiskelijan itsenäinen projekti, joka koostuu konservoinnin syventävästä ammatillisesta projektista ja siitä tehtävästä kirjallisesta tutkielmasta.
Kädentaitojen ohella konservaattorilla on hyvä teoreettinen, tekninen ja tieteellinen osaaminen sekä hyvät ongelmanratkaisutaidot. Hän on perehtynyt materiaalien ominaisuuksiin ja niiden käyttäytymiseen ja kykenee luovaan ongelmanratkaisuun ja työtapojen kehittämiseen. Konservaattori osaa työssään ottaa huomioon kulttuuriperintöalan globaalin kehityksen ja tunnistaa teknologian kehityksen vaikutuksen omaan alaansa ja sen työtehtäviin. Hän osaa soveltaa työssään kestävän kehityksen periaatteita huomioiden toimintansa globaalin vastuun.
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2020-2021 | 2021-2022 | 2022-2023 | 2023-2024 | Syksy 2020 | Kevät 2021 | Syksy 2021 | Kevät 2022 | Syksy 2022 | Kevät 2023 | Syksy 2023 | Kevät 2024 | 1. / 2020 | 2. / 2020 | 3. / 2021 | 4. / 2021 | 1. / 2021 | 2. / 2021 | 3. / 2022 | 4. / 2022 | 1. / 2022 | 2. / 2022 | 3. / 2023 | 4. / 2023 | 1. / 2023 | 2. / 2023 | 3. / 2024 | 4. / 2024 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
KXA20S2-1001 |
Ammattia tukevat opinnot
(Valitaan kaikki ) |
60 | ||||||||||||||||||||||||||||
KX00ED64 | Orientoivat opinnot | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
KX00EB85 | Taide- ja kulttuurihistoria | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
KX00EB86 | Arkkitehtuurin historian perusteet | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
KX00ED84 | Museologia | 10 | ||||||||||||||||||||||||||||
KX00EB89 | Konservoinnin metodologia ja etiikka | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
KX00EB91 | Ammatillinen englanti | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
KX00EB92 | Ammatillinen ruotsi | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
KX00EB93 | Yritystoiminta ja ammatillinen viestintä | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
KX00EB94 | Metodologia ja tutkimusviestintä | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
KX00EB95 | Konservoinnin dokumentointi | 10 | ||||||||||||||||||||||||||||
KXA20S2-1009 |
Materiaaliopinnot
(Valitaan kaikki ) |
30 | ||||||||||||||||||||||||||||
KX00EB96 | Kemia 1 | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
KX00EB97 | Kemia 1 jatko | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
KX00EB98 | Kemia 2 | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
KX00EB99 | Perinteiset pintakäsittelyt ja materiaalit | 10 | ||||||||||||||||||||||||||||
KX00EC00 | Orgaaniset materiaalit ja epäorgaaniset materiaalit interiööreissä | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
KXA20S2-1003 |
Konservointiopinnot
(Valitaan kaikki ) |
70 | ||||||||||||||||||||||||||||
KX00EC17 | Johdatus konservointiin | 10 | ||||||||||||||||||||||||||||
KX00EC01 | Konservointiprojekti 1 Kultaus ja kultauksen konservointi | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
KX00EC02 | Konservointiprojekti 2 Lasin konservointi | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
KX00EC03 | Konservointiprojekti 3 Tekstiili- ja paperimateriaalin konservointi | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
KX00EC04 | Konservointiprojekti 4 Metallit ja niiden konservointi | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
KX00EC05 | Konservointiprojekti 5 Puun konservointi | 10 | ||||||||||||||||||||||||||||
KX00EC06 | Konservointiprojekti 6 Maali- ja lakkapintojen konservointi | 10 | ||||||||||||||||||||||||||||
KX00EC07 | Konservointiprojekti 7 Kankaalle maalatut pinnat ja niiden konservointi | 10 | ||||||||||||||||||||||||||||
KX00EC08 | Konservointiprojekti 8 Rakennuspintojen konservointi 1 | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
KX00EC10 | Modernit materiaalit ja teollinen kulttuuriperintö | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
KXA20S2-1004 |
Projektioppiminen
(Valitaan kaikki ) |
20 | ||||||||||||||||||||||||||||
KX00EC11 | Syventävä ammatillinen projekti | 10 | ||||||||||||||||||||||||||||
XX00DZ39 | Monialainen innovaatioprojekti | 10 | ||||||||||||||||||||||||||||
KXA20S2-1005 |
Ammatillinen kehittyminen ja työssäoppiminen
(Valitaan kaikki ) |
45 | ||||||||||||||||||||||||||||
KX00EC13 | Työharjoittelu I | 15 | ||||||||||||||||||||||||||||
KX00EC14 | Työharjoittelu II | 15 | ||||||||||||||||||||||||||||
KX00EC15 | Opinnäytetyö | 15 | ||||||||||||||||||||||||||||
KXA20S2-1006 |
Vapaasti valittavat opinnot
(Valitaan opintopisteitä: 15) |
15 | ||||||||||||||||||||||||||||
Yhteensä | 240 | 60 | 55 | 60 | 50 | 30 | 30 | 25 | 30 | 30 | 30 | 20 | 30 | 15 | 15 | 15 | 15 | 12.5 | 12.5 | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 | 10 | 10 | 15 | 15 |
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.
konservointi::kompetenssit
Lähettäjä: Tuula Auer 4.2.2009
amk::amk-tutkintojen kieliopinnot
AMK-tutkintoon johtavien opintojen tavoitteena on, että tutkinnon suorittaneella on riittävä viestintä- ja kielitaito oman alansa tehtäviin sekä kansainväliseen toimintaan ja yhteistyöhön. (Valtioneuvoston asetus ammattikorkeakoulusta 1129/2014, 4 §).
RAKENNE AMK-koulutus (A18.12.2014/1129)
Asetuksen 18.12.2014/1129 mukainen rakenne. 2 § Opintojen rakenne Ammattikorkeakoulututkintoon johtaviin opintoihin kuuluu: 1) perus- ja ammattiopintoja; 2) vapaasti valittavia opintoja; 3) ammattitaitoa edistävää harjoittelua; 4) opinnäytetyö.