Siirry suoraan sisältöön

Konservointiprojekti 5 Puun konservointiLaajuus (10 op)

Tunnus: KX00EC05

Laajuus

10 op

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija tuntee puun käsittelyissä yleisimmin käytetyt tekniikat sekä pystyy päättelemään tekniikan kehittymisen vaikutuksen tehtyihin puurakennusosiin.
Opiskelija osaa itse käyttää puun työstöön tarvittavia perustyökaluja.
Opiskelija tietää mistä ja miten puuaines on koostunut sekä mitä tämä vaikuttaa puutavaran ominaisuuksiin.
Opiskelija pystyy päättelemään puurakenteiden ja puuesineiden käyttäytymistä puun materiaalin ominaisuuksien osalta.
Opiskelija pystyy tunnistamaan eri puulajeja.
Opiskelija tietää mitä erilaisia teoreettisia lähestymistapoja puun konservointiin liittyy ja osaa soveltaa teoreettisia lähestymistapoja käytännön konservointihaasteissa. Opiskelija tuntee puun konservoinnin käytännön konservointiin liittyvät tekniikat. Opiskelija osaa itse tehdä puun konservoinnin perustoimenpiteitä.

Sisältö

Puun työstötekniikoiden sekä niiden historian tunteminen.
Puun työstötekniikoiden jälkien tunnistaminen työstetyistä pinnoista.
Puun rakenteen ja ominaisuuksien tunteminen.
Eri puulajien ominaisuuksien vertailu.
Puulajien tunnistus.
Puun konservoinnin teoreettinen ja käytännön osaaminen.
Puuosien korjaaminen osia vaihtamalla.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa. Opiskelijan ryhmätyöskentelytaidoissa on parannettavaa.

Opiskelija pystyy hahmottamaan aiheen perusideat, mutta aiheeseen liittyvä ongelmanratkaisu sekä teorian soveltaminen käytäntöön vaativat kehittämistä.

Työskentely ei ole ollut itsenäistä ja lisäohjaukselle on ollut hyvin paljon tarvetta. Kokonaisuudesta näkyy, että opintojaksoon tulisi perehtyä paremmin, koska oppimistulos on hajanainen. Opiskelijan tiedoissa ja taidoissa on paljon kehitettävää.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelijalla ei juuri ole poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on hyvä ja ryhmätyöskentely sujuu.

Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti. Opiskelija hahmottaa hyvin opintojakson aiheen perusideat ja osaa soveltaa teoriaopintoja käytännön työskentelyssä. Opiskelija ymmärtää opittavien asioiden merkityksen ammattialalle ja niihin liittyvät syy- ja seuraussuhteet.

Työskentely on ollut riittävän itsenäistä, mutta myös ohjaukselle on ollut tarvetta. Opiskelija hallitsee tehtäväkokonaisuuden ja on saavuttanut hyvän tason tiedoissaan ja taidoissaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opintojaksolle asetetut tavoitteet on saavutettu kiitettävällä tavalla. Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti sekä toiminut ryhmän jäsenenä kannustavasti ja ryhmätyöskentelyä vahvistavasti.

Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut asiat kiitettävästi ja pystyy soveltamaan oppimaansa ammattialansa vaatimusten mukaisesti. Opiskelija ymmärtää ja osaa ennakoida opeteltaviin ammattialansa asioihin liittyvien toimintojen syy- ja seuraussuhteet.

Työskentely on ollut riittävän itsenäistä. Opiskelija hallitsee kokonaisuuden sekä teoriassa että käytännössä.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa. Opiskelijan ryhmätyöskentelytaidoissa on parannettavaa.

Opiskelija pystyy hahmottamaan aiheen perusideat, mutta aiheeseen liittyvä ongelmanratkaisu sekä teorian soveltaminen käytäntöön vaativat kehittämistä.

Työskentely ei ole ollut itsenäistä ja lisäohjaukselle on ollut hyvin paljon tarvetta. Kokonaisuudesta näkyy, että opintojaksoon tulisi perehtyä paremmin, koska oppimistulos on hajanainen. Opiskelijan tiedoissa ja taidoissa on paljon kehitettävää.