Skip to main content

Leadership as a Part of Professional Competence for the Bachelors of Social Services and Health CareLaajuus (5 cr)

Code: SX00EQ59

Credits

5 op

Objective

The Students
• are able to explain key management principles and practices
• are able to assess the importance of ethical leadership in elderly care
• are able to describe factors affecting well-being at work
• are to describe working models that support teamwork
• identify the principles of change management
• are able to explain the needs of managing a diverse working life
• are able to describe strategic objectives related to management as part of managerial work and the development of the work community
• are able to identify and describe one's own proficiency

Content

• theory and practices of management
• self-management and using silent information as a leadership resource
• ethical management and value management
• self-management, work community skills and well-being at work
• the starting points for change management, digital and service coordination
• managing and developing diversity
• managing strategic action and quality management
• job seeker’s CV

Assessment criteria, satisfactory (1)

Assessment criteria see the curriculum attachment
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course

Assessment criteria, good (3)

Assessment criteria see the curriculum attachment
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course

Assessment criteria, excellent (5)

Assessment criteria see the curriculum attachment
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course

Assessment criteria, approved/failed

Assessment criteria see the curriculum attachment
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course

Enrollment

06.05.2024 - 19.05.2024

Timing

12.08.2024 - 31.12.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

4 op

RDI portion

1 op

Mode of delivery

20 % Contact teaching, 80 % Distance learning

Unit

School of Wellbeing

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Seats

0 - 28

Degree programmes
  • Elderly Care
Teachers
  • Anu-Riikka Eerola
Teacher in charge

Anu-Riikka Eerola

Groups
  • SXC21S2
    Vanhustyön tutkinto-ohjelma monimuoto

Objective

Opiskelija
- osaa selittää keskeiset johtamisen periaatteet ja käytännöt
- osaa arvioida eettisen johtamisen merkitystä vanhustyössä
- osaa kuvata työhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä
- osaa kuvata tiimityötä tukevia työskentelymalleja
- tunnistaa muutosjohtamisen periaatteet
- osaa selittää monimuotoistuvan työelämän johtamisen tarpeita
- osaa kuvailla johtamiseen liittyvät strategiset tavoitteet osana esimiestyötä ja työyhteisön kehittämistä
- osaa tunnistaa ja kuvata omaa osaamistaan

Content

- johtamisen teoria ja käytännöt
- itsensä johtaminen ja hiljaisen tiedon käyttö johtamisen voimavarana
- eettinen johtaminen ja arvojohtaminen
- itseohjautuvuus, työyhteisötaidot ja työhyvinvointi
- muutos-, digi- ja palvelujen johtamisen lähtökohdat
- monimuotoisuuden johtaminen ja kehittäminen
- strategisen toiminnan johtaminen ja laadunhallinta
- työnhakijan CV

Location and time

Lähiopetuspäivät:
20.8 klo 8.30 - 16.00
3.10 klo 8.30 - 16.00
6.11 klo 9.00 - 15.00 Opintojakson purku, toteutetaan yhdessä Kehittäminen ja johtaminen harjoittelun purun kanssa

Materials

Suositeltavaa kirjallisuutta Moodlessa.
Itsenäinen tiedonhankinta opintojakson teemoista.
Opintojaksolla työskentely ja tehtävien tekeminen edellyttää aiheeseen liittyvään kirjallisuuteen perehtymistä monipuolisesti.

Teaching methods

Lähiopetus
Osallistavat menetelmät
Kirjalliset tehtävät
Verkko-opetus, -kurssit ja -tehtävät
Ryhmätyöskentely
Reflektointi

Employer connections

-

Exam schedules

Hyväksyttyä kirjallista työtä ei ole mahdollista korottaa.

International connections

-

Completion alternatives

-

Student workload

5 op = 135 tuntia.

Content scheduling

1. periodi

Further information

Opetus integroituu projektimaisesti Kehittämisen ja johtamisen harjoitteluun:
- opintojakso suositellaan suoritettavaksi samaan aikaan Kehittämisen ja johtamisen harjoittelun kanssa
- vaihtoehtoisesti opintojakson voi suorittaa harjoittelua edeltävänä lukukautena.

Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla opintojakson vastuuopettajaan yhteydessä heti opintojakson ilmoittautumisajan päätyttyä.
--------
Metropolian tietosuojaseloste:

https://www.metropolia.fi/fi/metropoliasta/tietosuoja-ja-gdpr/tietosuojaselosteet/metropolian-opiskelija-ja-opintotietorekisteri

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, good (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, excellent (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, approved/failed

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment methods and criteria

Arviointiasteikko 0 - 5

Opintojakson osasuoritukset edellyttävät soveltuvien lähteiden käyttöä.

Opintojakson osasuoritukset (esim. kirjalliset tehtävät, verkkotehtävät ja ennakkotehtävät ennen opetusta) arvioidaan ja vaikuttavat kokonaisarvosanaan.

Tehtävät tulee palauttaa annetun aikataulun mukaan
- myöhässä palautetetut tehtävät vaikuttavat arvosanaan laskevasti
- myöhässä palautetuista tehtävistä ei anneta kirjallista palautetta.

Hyväksyttyä kirjallista tehtävää ei ole mahdollista korottaa.

Läsnäolo opetuksessa ja aktiivinen osallistuminen opetukseen vaikuttaa arviointiin.

Opintojaksolla ei ole käytössä poissaolon korvaavaa tehtävää.