Tuki- ja liikuntaelimistön vaikutus toiminnallisuuteenLaajuus (5 op)
Tunnus: SX00EN96
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija tietää tuki- ja liikuntaelimistön rakenteen ja toiminnan periaatteet erityisesti yläraajan toiminnan kannalta. Opiskelija nimeää kehon luut sekä vartalon ja alaraajan keskeisimmät lihakset. Opiskelija nimeää yläraajan lihakset ja kuvailee yläraajan ja hartian alueen nivelten ja lihasten toiminnan. Opiskelija tunnistaa eri-ikäisten potilaiden tuki- ja liikuntaelimistön sairauksien, kiputilojen ja tapaturmien vaikutuksia yksilön toimintakykyyn. Opiskelija tuntee fysiatrian alan tutkimus- ja hoitomenetelmät sekä tule- sairauksien kuntoutuksen periaatteet. Opiskelija tutustuu liikkumisen ja siirtymisen avustamiseen työntekijän oma ergonomia huomioiden. Opiskelija tunnistaa ensiapua vaativan tilanteen. Opiskelija osaa aloittaa auttamistoiminnan ja osaa antaa ensiapua onnettomuudessa tai sairauskohtauksissa.
Sisältö
- Anatomiset tasot, suunnat ja liikkeet
- Luukudos, nivelet, luuranko, yläraajan luiden yksityiskohdat
- Lihaskudos, lihasten toiminta
- Yläraajan tuki- ja liikuntaelimistön rakenne ja toiminta
- Alaraajan pinnalliset lihakset, vatsa- ja selkälihakset
- Tule-sairaudet ja niiden tutkimus- ja hoitomenetelmät
- Kuntoutus tule-sairauksissa
- Tuki- ja liikuntaelimistön rakenteen ja sairauksien vaikutukset ihmisen toimintaan ja terveyteen
- Liikkumisen avustamisen keskeiset periaatteet ja siihen liittyvien apuvälineiden hyödyntäminen
- Auttajana toimiminen onnettomuus-, tapaturma- ja/tai sairauskohtaustilanteissa
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija:
- tuntee alan keskeisimpiä käsitteitä ja osaa käyttää niitä oikeissa yhteyksissä,
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta ja
- osaa etsiä tietoa yksittäisiin tilanteisiin.
- osaa toimia ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti,
- tunnistaa ammattialan toimintaympäristöjä ja tehtäviä sekä
- tietää asiakaslähtöisyyden toiminnan perustana.
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin,
- noudattaa turvallisuusohjeita,
- osaa toimia työryhmän jäsenenä sekä
- ymmärtää omien vahvuuksien ja kehittämistarpeiden merkityksen ammatillisessa kasvussa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija:
- etsii tietoa eri lähteistä ja ymmärtää lähdekritiikin merkityksen,
- yhdistelee tietoa eri lähteistä ja
- osoittaa perehtyneensä alan tietoperustaan.
- toimii ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa tarkoituksenmukaisesti,
- soveltaa asiakaslähtöisyyden periaatteita sekä
- arvioi omia valintojaan ja omaa toimintaansa ammatillisissa tilanteissa.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti,
- osaa toimia työyhteisössä rakentavasti,
- ottaa toiminnassaan huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- arvioi omia vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija:
- etsii tietoa eri lähteistä ja arvioi lähteiden luotettavuutta tarkoituksenmukaisesti,
- yhdistää tietoa eri lähteistä asianmukaisiksi kokonaisuuksiksi sekä
- hyödyntää ja soveltaa alan tietoperustaa.
- soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa,
- toimii asiakaslähtöisesti,
- osoittaa kykyä ratkaista ammatillisia tehtäviä ja ongelmia sekä
- osaa perustella esittämiään näkökulmia ja omaa toimintaansa ammatillisesti.
- perustelee toimintaansa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti,
- osaa toimia työyhteisössä rakentavasti ja jakaa osaamistaan,
- toimii vastuullisesti ja ottaa toiminnassaan huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- kehittää itseään.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Hyväksytty/
Opiskelija:
- tuntee alan keskeisimpiä käsitteitä ja osaa käyttää niitä oikeissa yhteyksissä,
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta ja
- osaa etsiä tietoa yksittäisiin tilanteisiin.
- osaa toimia ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti,
- tunnistaa ammattialan toimintaympäristöjä ja tehtäviä sekä
- tietää asiakaslähtöisyyden toiminnan perustana.
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin,
- noudattaa turvallisuusohjeita,
- osaa toimia työryhmän jäsenenä sekä
- ymmärtää omien vahvuuksien ja kehittämistarpeiden merkityksen ammatillisessa kasvussa.
Hylätty/
Opiskelija:
- ei hallitse alan tietoperustaa eikä osoita arvostavansa sitä,
- ei tunne tai osaa käyttää alan käsitteitä.
- ei osoita riittäviä ammatillisia tietoja ja taitoja,
- ei toimi ohjeiden ja ohjeistusten mukaisesti.
- ei ota toiminnassaan huomioon ammattialan turvallisuusohjeita tai eettisiä periaatteita,
- ei osoita taitoa toimia ryhmässä rakentavasti.
Lisätiedot
Opintojakso sisältää tuki- ja liikuntaelimistön anatomiaa ja fysiologiaa 3op, fysiatriaa 1op sekä potilassiirtoja 0,5op ja hätäensiapua 0,5op.
Opintojakso sisältää potilassiirtojen ja hätäensiavun käytännön harjoituksia.
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 31.12.2024
Ajoitus
01.01.2025 - 16.03.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 55
Koulutus
- Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
Ryhmät
-
SXI24S2Toimintaterapian tutkinto-ohjelma monimuoto
Tavoitteet
Opiskelija tietää tuki- ja liikuntaelimistön rakenteen ja toiminnan periaatteet erityisesti yläraajan toiminnan kannalta. Opiskelija nimeää kehon luut sekä vartalon ja alaraajan keskeisimmät lihakset. Opiskelija nimeää yläraajan lihakset ja kuvailee yläraajan ja hartian alueen nivelten ja lihasten toiminnan. Opiskelija tunnistaa eri-ikäisten potilaiden tuki- ja liikuntaelimistön sairauksien, kiputilojen ja tapaturmien vaikutuksia yksilön toimintakykyyn. Opiskelija tuntee fysiatrian alan tutkimus- ja hoitomenetelmät sekä tule- sairauksien kuntoutuksen periaatteet. Opiskelija tutustuu liikkumisen ja siirtymisen avustamiseen työntekijän oma ergonomia huomioiden. Opiskelija tunnistaa ensiapua vaativan tilanteen. Opiskelija osaa aloittaa auttamistoiminnan ja osaa antaa ensiapua onnettomuudessa tai sairauskohtauksissa.
Sisältö
- Anatomiset tasot, suunnat ja liikkeet
- Luukudos, nivelet, luuranko, yläraajan luiden yksityiskohdat
- Lihaskudos, lihasten toiminta
- Yläraajan tuki- ja liikuntaelimistön rakenne ja toiminta
- Alaraajan pinnalliset lihakset, vatsa- ja selkälihakset
- Tule-sairaudet ja niiden tutkimus- ja hoitomenetelmät
- Kuntoutus tule-sairauksissa
- Tuki- ja liikuntaelimistön rakenteen ja sairauksien vaikutukset ihmisen toimintaan ja terveyteen
- Liikkumisen avustamisen keskeiset periaatteet ja siihen liittyvien apuvälineiden hyödyntäminen
- Auttajana toimiminen onnettomuus-, tapaturma- ja/tai sairauskohtaustilanteissa
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija:
- tuntee alan keskeisimpiä käsitteitä ja osaa käyttää niitä oikeissa yhteyksissä,
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta ja
- osaa etsiä tietoa yksittäisiin tilanteisiin.
- osaa toimia ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti,
- tunnistaa ammattialan toimintaympäristöjä ja tehtäviä sekä
- tietää asiakaslähtöisyyden toiminnan perustana.
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin,
- noudattaa turvallisuusohjeita,
- osaa toimia työryhmän jäsenenä sekä
- ymmärtää omien vahvuuksien ja kehittämistarpeiden merkityksen ammatillisessa kasvussa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija:
- etsii tietoa eri lähteistä ja ymmärtää lähdekritiikin merkityksen,
- yhdistelee tietoa eri lähteistä ja
- osoittaa perehtyneensä alan tietoperustaan.
- toimii ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa tarkoituksenmukaisesti,
- soveltaa asiakaslähtöisyyden periaatteita sekä
- arvioi omia valintojaan ja omaa toimintaansa ammatillisissa tilanteissa.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti,
- osaa toimia työyhteisössä rakentavasti,
- ottaa toiminnassaan huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- arvioi omia vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija:
- etsii tietoa eri lähteistä ja arvioi lähteiden luotettavuutta tarkoituksenmukaisesti,
- yhdistää tietoa eri lähteistä asianmukaisiksi kokonaisuuksiksi sekä
- hyödyntää ja soveltaa alan tietoperustaa.
- soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa,
- toimii asiakaslähtöisesti,
- osoittaa kykyä ratkaista ammatillisia tehtäviä ja ongelmia sekä
- osaa perustella esittämiään näkökulmia ja omaa toimintaansa ammatillisesti.
- perustelee toimintaansa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti,
- osaa toimia työyhteisössä rakentavasti ja jakaa osaamistaan,
- toimii vastuullisesti ja ottaa toiminnassaan huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- kehittää itseään.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Hyväksytty/
Opiskelija:
- tuntee alan keskeisimpiä käsitteitä ja osaa käyttää niitä oikeissa yhteyksissä,
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta ja
- osaa etsiä tietoa yksittäisiin tilanteisiin.
- osaa toimia ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti,
- tunnistaa ammattialan toimintaympäristöjä ja tehtäviä sekä
- tietää asiakaslähtöisyyden toiminnan perustana.
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin,
- noudattaa turvallisuusohjeita,
- osaa toimia työryhmän jäsenenä sekä
- ymmärtää omien vahvuuksien ja kehittämistarpeiden merkityksen ammatillisessa kasvussa.
Hylätty/
Opiskelija:
- ei hallitse alan tietoperustaa eikä osoita arvostavansa sitä,
- ei tunne tai osaa käyttää alan käsitteitä.
- ei osoita riittäviä ammatillisia tietoja ja taitoja,
- ei toimi ohjeiden ja ohjeistusten mukaisesti.
- ei ota toiminnassaan huomioon ammattialan turvallisuusohjeita tai eettisiä periaatteita,
- ei osoita taitoa toimia ryhmässä rakentavasti.
Lisätiedot
Opintojakso sisältää tuki- ja liikuntaelimistön anatomiaa ja fysiologiaa 3op, fysiatriaa 1op sekä potilassiirtoja 0,5op ja hätäensiapua 0,5op.
Opintojakso sisältää potilassiirtojen ja hätäensiavun käytännön harjoituksia.
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 19.05.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 22.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 52
Koulutus
- Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Jasu Forss
- Anou Londesborough
- Päivi Eskola
- Kaija Kekäläinen
- Nina Talvitie
Vastuuopettaja
Anou Londesborough
Ryhmät
-
SXI24K2Toimintaterapian tutkinto-ohjelma, monimuoto
Tavoitteet
Opiskelija tietää tuki- ja liikuntaelimistön rakenteen ja toiminnan periaatteet erityisesti yläraajan toiminnan kannalta. Opiskelija nimeää kehon luut sekä vartalon ja alaraajan keskeisimmät lihakset. Opiskelija nimeää yläraajan lihakset ja kuvailee yläraajan ja hartian alueen nivelten ja lihasten toiminnan. Opiskelija tunnistaa eri-ikäisten potilaiden tuki- ja liikuntaelimistön sairauksien, kiputilojen ja tapaturmien vaikutuksia yksilön toimintakykyyn. Opiskelija tuntee fysiatrian alan tutkimus- ja hoitomenetelmät sekä tule- sairauksien kuntoutuksen periaatteet. Opiskelija tutustuu liikkumisen ja siirtymisen avustamiseen työntekijän oma ergonomia huomioiden. Opiskelija tunnistaa ensiapua vaativan tilanteen. Opiskelija osaa aloittaa auttamistoiminnan ja osaa antaa ensiapua onnettomuudessa tai sairauskohtauksissa.
Sisältö
- Anatomiset tasot, suunnat ja liikkeet
- Luukudos, nivelet, luuranko, yläraajan luiden yksityiskohdat
- Lihaskudos, lihasten toiminta
- Yläraajan tuki- ja liikuntaelimistön rakenne ja toiminta
- Alaraajan pinnalliset lihakset, vatsa- ja selkälihakset
- Tule-sairaudet ja niiden tutkimus- ja hoitomenetelmät
- Kuntoutus tule-sairauksissa
- Tuki- ja liikuntaelimistön rakenteen ja sairauksien vaikutukset ihmisen toimintaan ja terveyteen
- Liikkumisen avustamisen keskeiset periaatteet ja siihen liittyvien apuvälineiden hyödyntäminen
- Auttajana toimiminen onnettomuus-, tapaturma- ja/tai sairauskohtaustilanteissa
Aika ja paikka
Lähiopiskelu ja tentti Myllypuron kampuksella
Liikkumisen avustaminen:
Käytännön harjoittelu pienryhmissä Myllypuron kampuksella
Ensiapu:
Käytännön harjoittelu pienryhmissä (R1, R2 ja R3) Myllypuron kampuksella
Oppimateriaalit
Tuki- ja liikuntaelimistön anatomia ja fysiologia:
- tunneilla jaettava materiaali
- opiskelumoniste
- Visible Body 3D anatomian tietokanta
- oheiskirjallisuutta:
Ian McMillan, Gail Carin-Levy: Tyldesley and Grieve's Muscles, Nerves and Movement in Human Occupation, 4th Edition. Wiley-Blackwell. (löytyy e-kirjana),
Budowick M.; Bjålie J.G.; Rolstadt B; Toverud K.C: Anatomian atlas.Sanoma Pro Oy.
Liikkumisen avustaminen:
Tamminen-Peter L. Wickström G. Potilassiirrot. Taitava avustaja aktivoi ja auttaa.Työterveyslaitos 2013.
Ensiavun opiskelumateriaali:
www.punainenristi.fi
www.kaypahoito.fi / elvytys /soveltuvin osin.
Oppiportti: Duodecimin verkkokurssi/ Elvytys
Muu opettajan osoittama materiaali.
Metropolia ammattikorkeakoulun Turvallisuusopas.
Opetusmenetelmät
- luento-opetus (lähi- ja etäluennot)
- ohjattu opiskelu anatomisten muovimallien avulla
- itsenäinen, tehtäväohjattu opiskelu
- oppimistehtävät
- ohjatut harjoitukset
Liikkumisen avustaminen:
- ennakkotehtävä, käytännön harjoittelu ja reflektiotehtävä
Ensiapu:
- pienryhmätehtävä, ennakkotehtävä ja käytännön harjoittelu
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tuki- ja liikuntaelimistön anatomian ja fysiologian tentti ma 14.10.2024
Uusintatentit: marraskuu ja joulukuu 2024 (tarkempi aika ilmoitetaan myöhemmin)
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
yhteensä 135 tuntia opiskelijan työtä:
- anatomian ja fysiologian kontaktiopetus ja tentti: 23h
- anatomian ja fysiologian itsenäinen, tehtäväohjattu opiskelu 60h (n. 10h/vko)
Liikkumisen avustaminen 0,5op (13,5h): ennakkotehtävä 4h, käytännön harjoittelu 1,5h, reflektiotehtävä 8h
Ensiapu 0,5 op (13,5 h): ennakkotehtävä 2,5 h, Elvytys -verkkokurssi 1 h, ensiavun harjoitukset 4 h ja pienryhmätehtävä 6 h.
Fysiatria 1 op 27 h opiskelijan työtä. Itsenäinen opiskelupaketti moodlessa. Tiedot moodleen kirjautumisesta työtilaan opintojakson alussa.
Sisällön jaksotus
Tuki- ja liikuntaelimistön anatomia ja fysiologia: laajuus 3 op
Fysiatria 1 op
Liikkumisen avustaminen 0,5op
Ensiapu 0,5 p / Päivi Eskola
Lisätietoja opiskelijoille
Erityisen tuen päätökset: Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti opintojakson alettua.
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Ensiavun 0,5 op osuudesta lähiopiskelun eli harjoitustunnit voi hyväksilukea, mikäli opiskelijalla on osoittaa todistus aikaisemmasta ensiavun opiskelusta. Opiskelijan tulee tehdä ahot -hakemus ennen opintojakson alkamista. Ensiavun opiskelun opiskelumateriaalit ja tehtävät ovat OMAn työtilassa. Ensiavun harjoitustunneille pukeudutaan rentoihin vaatteisiin ja sisäkenkiin. Harjoitustunneilla on läsnäolovelvoite ja harjoitustunneille valmistavat ennakkotehtävät tulee olla tehtyinä mukana harjoitustunneilla.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija:
- tuntee alan keskeisimpiä käsitteitä ja osaa käyttää niitä oikeissa yhteyksissä,
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta ja
- osaa etsiä tietoa yksittäisiin tilanteisiin.
- osaa toimia ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti,
- tunnistaa ammattialan toimintaympäristöjä ja tehtäviä sekä
- tietää asiakaslähtöisyyden toiminnan perustana.
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin,
- noudattaa turvallisuusohjeita,
- osaa toimia työryhmän jäsenenä sekä
- ymmärtää omien vahvuuksien ja kehittämistarpeiden merkityksen ammatillisessa kasvussa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija:
- etsii tietoa eri lähteistä ja ymmärtää lähdekritiikin merkityksen,
- yhdistelee tietoa eri lähteistä ja
- osoittaa perehtyneensä alan tietoperustaan.
- toimii ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa tarkoituksenmukaisesti,
- soveltaa asiakaslähtöisyyden periaatteita sekä
- arvioi omia valintojaan ja omaa toimintaansa ammatillisissa tilanteissa.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti,
- osaa toimia työyhteisössä rakentavasti,
- ottaa toiminnassaan huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- arvioi omia vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija:
- etsii tietoa eri lähteistä ja arvioi lähteiden luotettavuutta tarkoituksenmukaisesti,
- yhdistää tietoa eri lähteistä asianmukaisiksi kokonaisuuksiksi sekä
- hyödyntää ja soveltaa alan tietoperustaa.
- soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa,
- toimii asiakaslähtöisesti,
- osoittaa kykyä ratkaista ammatillisia tehtäviä ja ongelmia sekä
- osaa perustella esittämiään näkökulmia ja omaa toimintaansa ammatillisesti.
- perustelee toimintaansa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti,
- osaa toimia työyhteisössä rakentavasti ja jakaa osaamistaan,
- toimii vastuullisesti ja ottaa toiminnassaan huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- kehittää itseään.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Hyväksytty/
Opiskelija:
- tuntee alan keskeisimpiä käsitteitä ja osaa käyttää niitä oikeissa yhteyksissä,
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta ja
- osaa etsiä tietoa yksittäisiin tilanteisiin.
- osaa toimia ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti,
- tunnistaa ammattialan toimintaympäristöjä ja tehtäviä sekä
- tietää asiakaslähtöisyyden toiminnan perustana.
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin,
- noudattaa turvallisuusohjeita,
- osaa toimia työryhmän jäsenenä sekä
- ymmärtää omien vahvuuksien ja kehittämistarpeiden merkityksen ammatillisessa kasvussa.
Hylätty/
Opiskelija:
- ei hallitse alan tietoperustaa eikä osoita arvostavansa sitä,
- ei tunne tai osaa käyttää alan käsitteitä.
- ei osoita riittäviä ammatillisia tietoja ja taitoja,
- ei toimi ohjeiden ja ohjeistusten mukaisesti.
- ei ota toiminnassaan huomioon ammattialan turvallisuusohjeita tai eettisiä periaatteita,
- ei osoita taitoa toimia ryhmässä rakentavasti.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
- tuki- ja liikuntaelimistön anatomian ja fysiologian tentti (arviointiasteikko 0-5, läpäisyraja 50% pisteistä)
- itsenäisten opiskelutehtävien hyväksytty suoritus
Fysiatria itsenäinen opiskelu ja oppimistehtävä Moodlessa
Liikkumisen avustaminen:
Tehtävien tekeminen, käytännön harjoitteluun osallistuminen (hyväksytty/täydennettävä)
Ensiapu:
Tehtävien tekeminen ja käytännön harjoitteluun osallistuminen (hyväksytty/täydennettävä)
Lisätiedot
Opintojakso sisältää tuki- ja liikuntaelimistön anatomiaa ja fysiologiaa 3op, fysiatriaa 1op sekä potilassiirtoja 0,5op ja hätäensiapua 0,5op.
Opintojakso sisältää potilassiirtojen ja hätäensiavun käytännön harjoituksia.
Ilmoittautumisaika
27.11.2023 - 10.12.2023
Ajoitus
01.01.2024 - 17.03.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 37
Koulutus
- Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Sanna Piikki
- Anou Londesborough
- Päivi Eskola
- Jonna Heimonen
- Nina Talvitie
Vastuuopettaja
Anou Londesborough
Ryhmät
-
SXI23S2Toimintaterapian tutkinto-ohjelma monimuoto
Tavoitteet
Opiskelija tietää tuki- ja liikuntaelimistön rakenteen ja toiminnan periaatteet erityisesti yläraajan toiminnan kannalta. Opiskelija nimeää kehon luut sekä vartalon ja alaraajan keskeisimmät lihakset. Opiskelija nimeää yläraajan lihakset ja kuvailee yläraajan ja hartian alueen nivelten ja lihasten toiminnan. Opiskelija tunnistaa eri-ikäisten potilaiden tuki- ja liikuntaelimistön sairauksien, kiputilojen ja tapaturmien vaikutuksia yksilön toimintakykyyn. Opiskelija tuntee fysiatrian alan tutkimus- ja hoitomenetelmät sekä tule- sairauksien kuntoutuksen periaatteet. Opiskelija tutustuu liikkumisen ja siirtymisen avustamiseen työntekijän oma ergonomia huomioiden. Opiskelija tunnistaa ensiapua vaativan tilanteen. Opiskelija osaa aloittaa auttamistoiminnan ja osaa antaa ensiapua onnettomuudessa tai sairauskohtauksissa.
Sisältö
- Anatomiset tasot, suunnat ja liikkeet
- Luukudos, nivelet, luuranko, yläraajan luiden yksityiskohdat
- Lihaskudos, lihasten toiminta
- Yläraajan tuki- ja liikuntaelimistön rakenne ja toiminta
- Alaraajan pinnalliset lihakset, vatsa- ja selkälihakset
- Tule-sairaudet ja niiden tutkimus- ja hoitomenetelmät
- Kuntoutus tule-sairauksissa
- Tuki- ja liikuntaelimistön rakenteen ja sairauksien vaikutukset ihmisen toimintaan ja terveyteen
- Liikkumisen avustamisen keskeiset periaatteet ja siihen liittyvien apuvälineiden hyödyntäminen
- Auttajana toimiminen onnettomuus-, tapaturma- ja/tai sairauskohtaustilanteissa
Aika ja paikka
Lähiopiskelu ja tentti Myllypuron kampuksella
Liikkumisen avustaminen:
Käytännön harjoittelu pienryhmissä Myllypuron kampuksella
Ensiapu:
Käytännön harjoittelu pienryhmissä (R1, R2 ja R3) Myllypuron kampuksella
Oppimateriaalit
Tuki- ja liikuntaelimistön anatomia ja fysiologia:
- tunneilla jaettava materiaali
- opiskelumoniste
- Visible Body 3D anatomian tietokanta
- oheiskirjallisuutta:
Ian McMillan, Gail Carin-Levy: Tyldesley and Grieve's Muscles, Nerves and Movement in Human Occupation, 4th Edition. Wiley-Blackwell. (löytyy e-kirjana),
Budowick M.; Bjålie J.G.; Rolstadt B; Toverud K.C: Anatomian atlas.Sanoma Pro Oy.
Liikkumisen avustaminen:
Tamminen-Peter L. Wickström G. Potilassiirrot. Taitava avustaja aktivoi ja auttaa.Työterveyslaitos 2013.
Ensiavun opiskelumateriaali:
www.punainenristi.fi
www.kaypahoito.fi / elvytys /soveltuvin osin.
Oppiportti: Duodecimin verkkokurssi/ Elvytys
Muu opettajan osoittama materiaali.
Metropolia ammattikorkeakoulun Turvallisuusopas.
Opetusmenetelmät
- luento-opetus (lähi- ja etäluennot)
- ohjattu opiskelu anatomisten muovimallien avulla
- itsenäinen, tehtäväohjattu opiskelu
- oppimistehtävät
- ohjatut harjoitukset
Liikkumisen avustaminen:
- ennakkotehtävä ja käytännön harjoittelu
Ensiapu:
- pienryhmätehtävä, ennakkotehtävä ja käytännön harjoittelu
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tuki- ja liikuntaelimistön anatomian ja fysiologian tentti ma 11.3.2024 klo 9.00-11.00
Uusintatentit:
SU202404 ti 23.4.2024 klo 16.30
SU202405 ma 13.5.2024 klo 16.30
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
yhteensä 135 tuntia opiskelijan työtä:
- anatomian ja fysiologian kontaktiopetus ja tentti: 23h
- anatomian ja fysiologian itsenäinen, tehtäväohjattu opiskelu 60h (n. 10h/vko)
- ennakkotehtävä liikkumisen avustamisesta: 8h
- käytännön harjoitteet 2h
Ensiapu 0,5 op (13,5 h): ennakkotehtävä 2,5 h, Elvytys -verkkokurssi 1 h, ensiavun harjoitukset 4 h ja pienryhmätehtävä 6 h.
Sisällön jaksotus
Tuki- ja liikuntaelimistön anatomia ja fysiologia: laajuus 3 op
Liikkumisen avustaminen 0,5op
Ensiapu 0,5 p / Päivi Eskola
Lisätietoja opiskelijoille
Erityisen tuen päätökset: Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti opintojakson alettua.
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Ensiavun osuudesta lähiopiskelun eli harjoitustunnit voi hyväksilukea, mikäli opiskelijalla on osoittaa todistus aikaisemmasta ensiavun opiskelusta. Ensiavun opiskelun opiskelumateriaalit ja tehtävät ovat OMAn työtilassa. Ensiavun harjoitustunneille pukeudutaan rentoihin vaatteisiin ja sisäkenkiin. Harjoitustunneilla on läsnäolovelvoite.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija:
- tuntee alan keskeisimpiä käsitteitä ja osaa käyttää niitä oikeissa yhteyksissä,
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta ja
- osaa etsiä tietoa yksittäisiin tilanteisiin.
- osaa toimia ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti,
- tunnistaa ammattialan toimintaympäristöjä ja tehtäviä sekä
- tietää asiakaslähtöisyyden toiminnan perustana.
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin,
- noudattaa turvallisuusohjeita,
- osaa toimia työryhmän jäsenenä sekä
- ymmärtää omien vahvuuksien ja kehittämistarpeiden merkityksen ammatillisessa kasvussa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija:
- etsii tietoa eri lähteistä ja ymmärtää lähdekritiikin merkityksen,
- yhdistelee tietoa eri lähteistä ja
- osoittaa perehtyneensä alan tietoperustaan.
- toimii ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa tarkoituksenmukaisesti,
- soveltaa asiakaslähtöisyyden periaatteita sekä
- arvioi omia valintojaan ja omaa toimintaansa ammatillisissa tilanteissa.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti,
- osaa toimia työyhteisössä rakentavasti,
- ottaa toiminnassaan huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- arvioi omia vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija:
- etsii tietoa eri lähteistä ja arvioi lähteiden luotettavuutta tarkoituksenmukaisesti,
- yhdistää tietoa eri lähteistä asianmukaisiksi kokonaisuuksiksi sekä
- hyödyntää ja soveltaa alan tietoperustaa.
- soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa,
- toimii asiakaslähtöisesti,
- osoittaa kykyä ratkaista ammatillisia tehtäviä ja ongelmia sekä
- osaa perustella esittämiään näkökulmia ja omaa toimintaansa ammatillisesti.
- perustelee toimintaansa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti,
- osaa toimia työyhteisössä rakentavasti ja jakaa osaamistaan,
- toimii vastuullisesti ja ottaa toiminnassaan huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- kehittää itseään.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Hyväksytty/
Opiskelija:
- tuntee alan keskeisimpiä käsitteitä ja osaa käyttää niitä oikeissa yhteyksissä,
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta ja
- osaa etsiä tietoa yksittäisiin tilanteisiin.
- osaa toimia ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti,
- tunnistaa ammattialan toimintaympäristöjä ja tehtäviä sekä
- tietää asiakaslähtöisyyden toiminnan perustana.
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin,
- noudattaa turvallisuusohjeita,
- osaa toimia työryhmän jäsenenä sekä
- ymmärtää omien vahvuuksien ja kehittämistarpeiden merkityksen ammatillisessa kasvussa.
Hylätty/
Opiskelija:
- ei hallitse alan tietoperustaa eikä osoita arvostavansa sitä,
- ei tunne tai osaa käyttää alan käsitteitä.
- ei osoita riittäviä ammatillisia tietoja ja taitoja,
- ei toimi ohjeiden ja ohjeistusten mukaisesti.
- ei ota toiminnassaan huomioon ammattialan turvallisuusohjeita tai eettisiä periaatteita,
- ei osoita taitoa toimia ryhmässä rakentavasti.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
- tuki- ja liikuntaelimistön anatomian ja fysiologian tentti (arviointiasteikko 0-5, läpäisyraja 50% pisteistä)
- itsenäisten opiskelutehtävien hyväksytty suoritus
Liikkumisen avustaminen:
Ennakkotehtävän tekeminen ja käytännön harjoitteluun osallistuminen (hyväksytty/täydennettävä)
Ensiapu:
Tehtävien tekeminen ja käytännön harjoitteluun osallistuminen (hyväksytty/täydennettävä)
Lisätiedot
Opintojakso sisältää tuki- ja liikuntaelimistön anatomiaa ja fysiologiaa 3op, fysiatriaa 1op sekä potilassiirtoja 0,5op ja hätäensiapua 0,5op.
Opintojakso sisältää potilassiirtojen ja hätäensiavun käytännön harjoituksia.
Ilmoittautumisaika
02.05.2023 - 14.05.2023
Ajoitus
14.08.2023 - 22.10.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 37
Koulutus
- Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Kristiina Kokkonen
- Sanna Piikki
- Anou Londesborough
- Päivi Eskola
- Nina Talvitie
Ryhmät
-
SXI23K2Toimintaterapian tutkinto-ohjelma, monimuoto
Tavoitteet
Opiskelija tietää tuki- ja liikuntaelimistön rakenteen ja toiminnan periaatteet erityisesti yläraajan toiminnan kannalta. Opiskelija nimeää kehon luut sekä vartalon ja alaraajan keskeisimmät lihakset. Opiskelija nimeää yläraajan lihakset ja kuvailee yläraajan ja hartian alueen nivelten ja lihasten toiminnan. Opiskelija tunnistaa eri-ikäisten potilaiden tuki- ja liikuntaelimistön sairauksien, kiputilojen ja tapaturmien vaikutuksia yksilön toimintakykyyn. Opiskelija tuntee fysiatrian alan tutkimus- ja hoitomenetelmät sekä tule- sairauksien kuntoutuksen periaatteet. Opiskelija tutustuu liikkumisen ja siirtymisen avustamiseen työntekijän oma ergonomia huomioiden. Opiskelija tunnistaa ensiapua vaativan tilanteen. Opiskelija osaa aloittaa auttamistoiminnan ja osaa antaa ensiapua onnettomuudessa tai sairauskohtauksissa.
Sisältö
- Anatomiset tasot, suunnat ja liikkeet
- Luukudos, nivelet, luuranko, yläraajan luiden yksityiskohdat
- Lihaskudos, lihasten toiminta
- Yläraajan tuki- ja liikuntaelimistön rakenne ja toiminta
- Alaraajan pinnalliset lihakset, vatsa- ja selkälihakset
- Tule-sairaudet ja niiden tutkimus- ja hoitomenetelmät
- Kuntoutus tule-sairauksissa
- Tuki- ja liikuntaelimistön rakenteen ja sairauksien vaikutukset ihmisen toimintaan ja terveyteen
- Liikkumisen avustamisen keskeiset periaatteet ja siihen liittyvien apuvälineiden hyödyntäminen
- Auttajana toimiminen onnettomuus-, tapaturma- ja/tai sairauskohtaustilanteissa
Aika ja paikka
Lähiopiskelu ja tentti Myllypuron kampuksella
Liikkumisen avustaminen:
Käytännön harjoittelu pienryhmissä Myllypuron kampuksella
Ensiapu:
Käytännön harjoittelu pienryhmissä (A1, A2, B1 ja B2) Myllypuron kampuksella
Oppimateriaalit
Tuki- ja liikuntaelimistön anatomia ja fysiologia:
- tunneilla jaettava materiaali
- opiskelumoniste
- Visible Body 3D anatomian tietokanta
- oheiskirjallisuutta:
Ian McMillan, Gail Carin-Levy: Tyldesley and Grieve's Muscles, Nerves and Movement in Human Occupation, 4th Edition. Wiley-Blackwell. (löytyy e-kirjana),
Budowick M.; Bjålie J.G.; Rolstadt B; Toverud K.C: Anatomian atlas.Sanoma Pro Oy.
Liikkumisen avustaminen:
Tamminen-Peter L. Wickström G. Potilassiirrot. Taitava avustaja aktivoi ja auttaa.Työterveyslaitos 2013.
Ensiavun opiskelumateriaali:
www.punainenristi.fi
www.kaypahoito.fi / elvytys /soveltuvin osin.
Oppiportti: Duodecimin verkkokurssi/ Elvytys
Metropolia ammattikorkeakoulun Turvallisuusopas.
Opetusmenetelmät
- luento-opetus (lähi- ja etäluennot)
- ohjattu opiskelu anatomisten muovimallien avulla
- itsenäinen, tehtäväohjattu opiskelu
- oppimistehtävät
- ohjatut harjoitukset
Liikkumisen avustaminen:
- ennakkotehtävä ja käytännön harjoittelu
Ensiapu:
- pienryhmätehtävä, ennakkotehtävä ja käytännön harjoittelu
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tuki- ja liikuntaelimistön anatomian ja fysiologian tentti ma 23.10.2023 klo 9.00-11.30
Uusintatentit:
SU202310 ti 14.11.2023 klo 16.30 (ilmoittautuminen Oman kautta 6.10.-26.10.2023)
SU202311 ma 11.12.2023 klo 16.30 (ilmoittautuminen Oman kautta 30.10-22.11.2023)
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
yhteensä 135 tuntia opiskelijan työtä:
- anatomian ja fysiologian kontaktiopetus ja tentti: 23h
- anatomian ja fysiologian itsenäinen, tehtäväohjattu opiskelu 60h (n. 10h/vko)
- ennakkotehtävä liikkumisen avustamisesta: 8h
- käytännön harjoitteet 2h
Ensiapu 0,5 op (13,5 h): ennakkotehtävä 2,5 h, Elvytys -verkkokurssi 1 h, ensiavun harjoitukset 4 h ja pienryhmätehtävä 6 h.
Sisällön jaksotus
Tuki- ja liikuntaelimistön anatomia ja fysiologia: laajuus 3 op
Liikkumisen avustaminen 0,5op
Ensiapu 0,5 p / Päivi Eskola
Lisätietoja opiskelijoille
Erityisen tuen päätökset: Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti opintojakson alettua.
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Ensiavun osuudesta lähiopiskelun eli harjoitustunnit voi hyväksilukea, mikäli opiskelijalla on osoittaa todistus aikaisemmasta ensiavun opiskelusta. Ensiavun opiskelun opiskelumateriaalit ja tehtävät ovat OMAn työtilassa. Ensiavun harjoitustunneille pukeudutaan rentoihin vaatteisiin ja sisäkenkiin. Harjoitustunneilla on läsnäolovelvoite.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija:
- tuntee alan keskeisimpiä käsitteitä ja osaa käyttää niitä oikeissa yhteyksissä,
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta ja
- osaa etsiä tietoa yksittäisiin tilanteisiin.
- osaa toimia ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti,
- tunnistaa ammattialan toimintaympäristöjä ja tehtäviä sekä
- tietää asiakaslähtöisyyden toiminnan perustana.
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin,
- noudattaa turvallisuusohjeita,
- osaa toimia työryhmän jäsenenä sekä
- ymmärtää omien vahvuuksien ja kehittämistarpeiden merkityksen ammatillisessa kasvussa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija:
- etsii tietoa eri lähteistä ja ymmärtää lähdekritiikin merkityksen,
- yhdistelee tietoa eri lähteistä ja
- osoittaa perehtyneensä alan tietoperustaan.
- toimii ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa tarkoituksenmukaisesti,
- soveltaa asiakaslähtöisyyden periaatteita sekä
- arvioi omia valintojaan ja omaa toimintaansa ammatillisissa tilanteissa.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti,
- osaa toimia työyhteisössä rakentavasti,
- ottaa toiminnassaan huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- arvioi omia vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija:
- etsii tietoa eri lähteistä ja arvioi lähteiden luotettavuutta tarkoituksenmukaisesti,
- yhdistää tietoa eri lähteistä asianmukaisiksi kokonaisuuksiksi sekä
- hyödyntää ja soveltaa alan tietoperustaa.
- soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa,
- toimii asiakaslähtöisesti,
- osoittaa kykyä ratkaista ammatillisia tehtäviä ja ongelmia sekä
- osaa perustella esittämiään näkökulmia ja omaa toimintaansa ammatillisesti.
- perustelee toimintaansa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti,
- osaa toimia työyhteisössä rakentavasti ja jakaa osaamistaan,
- toimii vastuullisesti ja ottaa toiminnassaan huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- kehittää itseään.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Hyväksytty/
Opiskelija:
- tuntee alan keskeisimpiä käsitteitä ja osaa käyttää niitä oikeissa yhteyksissä,
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta ja
- osaa etsiä tietoa yksittäisiin tilanteisiin.
- osaa toimia ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti,
- tunnistaa ammattialan toimintaympäristöjä ja tehtäviä sekä
- tietää asiakaslähtöisyyden toiminnan perustana.
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin,
- noudattaa turvallisuusohjeita,
- osaa toimia työryhmän jäsenenä sekä
- ymmärtää omien vahvuuksien ja kehittämistarpeiden merkityksen ammatillisessa kasvussa.
Hylätty/
Opiskelija:
- ei hallitse alan tietoperustaa eikä osoita arvostavansa sitä,
- ei tunne tai osaa käyttää alan käsitteitä.
- ei osoita riittäviä ammatillisia tietoja ja taitoja,
- ei toimi ohjeiden ja ohjeistusten mukaisesti.
- ei ota toiminnassaan huomioon ammattialan turvallisuusohjeita tai eettisiä periaatteita,
- ei osoita taitoa toimia ryhmässä rakentavasti.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
- tuki- ja liikuntaelimistön anatomian ja fysiologian tentti (arviointiasteikko 0-5, läpäisyraja 50% pisteistä)
- itsenäisten opiskelutehtävien hyväksytty suoritus
Liikkumisen avustaminen:
Ennakkotehtävän tekeminen ja käytännön harjoitteluun osallistuminen (hyväksytty/täydennettävä)
Ensiapu:
Tehtävien tekeminen ja käytännön harjoitteluun osallistuminen (hyväksytty/täydennettävä)
Lisätiedot
Opintojakso sisältää tuki- ja liikuntaelimistön anatomiaa ja fysiologiaa 3op, fysiatriaa 1op sekä potilassiirtoja 0,5op ja hätäensiapua 0,5op.
Opintojakso sisältää potilassiirtojen ja hätäensiavun käytännön harjoituksia.
Ilmoittautumisaika
28.11.2022 - 11.12.2022
Ajoitus
01.01.2023 - 12.03.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 37
Koulutus
- Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Kristiina Kokkonen
- Sanna Piikki
- Anou Londesborough
- Päivi Eskola
- Nina Talvitie
Ryhmät
-
SXI22S2Toimintaterapian tutkinto-ohjelma monimuoto
Tavoitteet
Opiskelija tietää tuki- ja liikuntaelimistön rakenteen ja toiminnan periaatteet erityisesti yläraajan toiminnan kannalta. Opiskelija nimeää kehon luut sekä vartalon ja alaraajan keskeisimmät lihakset. Opiskelija nimeää yläraajan lihakset ja kuvailee yläraajan ja hartian alueen nivelten ja lihasten toiminnan. Opiskelija tunnistaa eri-ikäisten potilaiden tuki- ja liikuntaelimistön sairauksien, kiputilojen ja tapaturmien vaikutuksia yksilön toimintakykyyn. Opiskelija tuntee fysiatrian alan tutkimus- ja hoitomenetelmät sekä tule- sairauksien kuntoutuksen periaatteet. Opiskelija tutustuu liikkumisen ja siirtymisen avustamiseen työntekijän oma ergonomia huomioiden. Opiskelija tunnistaa ensiapua vaativan tilanteen. Opiskelija osaa aloittaa auttamistoiminnan ja osaa antaa ensiapua onnettomuudessa tai sairauskohtauksissa.
Sisältö
- Anatomiset tasot, suunnat ja liikkeet
- Luukudos, nivelet, luuranko, yläraajan luiden yksityiskohdat
- Lihaskudos, lihasten toiminta
- Yläraajan tuki- ja liikuntaelimistön rakenne ja toiminta
- Alaraajan pinnalliset lihakset, vatsa- ja selkälihakset
- Tule-sairaudet ja niiden tutkimus- ja hoitomenetelmät
- Kuntoutus tule-sairauksissa
- Tuki- ja liikuntaelimistön rakenteen ja sairauksien vaikutukset ihmisen toimintaan ja terveyteen
- Liikkumisen avustamisen keskeiset periaatteet ja siihen liittyvien apuvälineiden hyödyntäminen
- Auttajana toimiminen onnettomuus-, tapaturma- ja/tai sairauskohtaustilanteissa
Aika ja paikka
Lähiopiskelu ja tentti Myllypuron kampuksella
Liikkumisen avustaminen:
Käytännön harjoittelu pienryhmissä Myllypuron kampuksella
Oppimateriaalit
Tuki- ja liikuntaelimistön anatomia ja fysiologia:
- tunneilla jaettava materiaali
- opiskelumoniste
- Visible Body 3D anatomian tietokanta
- oheiskirjallisuutta:
Ian McMillan, Gail Carin-Levy: Tyldesley and Grieve's Muscles, Nerves and Movement in Human Occupation, 4th Edition. Wiley-Blackwell. (löytyy e-kirjana),
Budowick M.; Bjålie J.G.; Rolstadt B; Toverud K.C: Anatomian atlas.Sanoma Pro Oy.
Liikkumisen avustaminen:
Tamminen-Peter L. Wickström G. Potilassiirrot. Taitava avustaja aktivoi ja auttaa.Työterveyslaitos 2013.
Hätäensiavun opiskelumateriaali:
www.punainenristi.fi/opi ensiapua
Oppiportti: Duodecimin verkkokurssi / elvytys
Korte, Henna ja Myllyrinne, Kristiina 2017 Ensiapu
Otavan Kirjapaino OY, Keuruu 2017. ISBN 978-951-658-188-3. 1. painos 2017 (soveltuvin osin)
www.kaypahoito.fi / elvytys /soveltuvin osin.
Oppiportti: Duodecimin verkkokurssi/ Elvytys
Ensiapuvalmius työpaikoilla. Työsuojeluhallinto. Työsuojeluoppaita ja ohjeita 33. Tampere 2010.
Metropolia ammattikorkeakoulun Turvallisuusopas.
Opetusmenetelmät
- luento-opetus (lähi- ja etäluennot)
- ohjattu opiskelu anatomisten muovimallien avulla
- itsenäinen, tehtäväohjattu opiskelu
- oppimistehtävät
- ohjatut harjoitukset
Liikkumisen avustaminen:
- ennakkotehtävä ja käytännön harjoittelu
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tuki- ja liikuntaelimistön anatomian ja fysiologian tentti ma 13.3.2023 klo 8.30
Uusintatentit:
SU202304 ti 25.4.2023 klo 16.30 (ilmoittautuminen Oman kautta 12.3.-2.4.2023)
SU202306 ti 6.6.2023 klo 16.30 (ilmoittautuminen Oman kautta 26.4.-15.5.2023)
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
yhteensä 135 tuntia opiskelijan työtä:
- anatomian ja fysiologian kontaktiopetus ja tentti: 23h
- anatomian ja fysiologian itsenäinen, tehtäväohjattu opiskelu 60h (n. 10h/vko)
- ennakkotehtävä liikkumisen avustamisesta: 8h
- käytännön harjoitteet 2h
Sisällön jaksotus
Tuki- ja liikuntaelimistön anatomia ja fysiologia: laajuus 3 op
Liikkumisen avustaminen 0,5op
Ensiapu 0,5 p / Päivi Eskola
Lisätietoja opiskelijoille
Erityisen tuen päätökset: Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti opintojakson alettua.
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Opintojaksoon sisältyy ensiavun opiskelua 0,5 op. Opettaja on Päivi Eskola.
Ensiavun harjoitukset toteutetaan pienryhmissä.
Ensiavun osuudesta lähiopiskelun eli harjoitustunnit voi hyväksilukea, mikäli opiskelijalla on osoittaa todistus aikaisemmasta ensiavun opiskelusta. Opiskelijan tulee lähettää dokumentti sähköpostin liitteenä ensiavun opettajalle: paivi.eskola@metropolia.fi hyvissä ajoin ennen opintojakson alkamista. Ensiavun opiskeluun sisältyy ennakkotehtäviä, mitkä otetaan mukaan ensiavun harjoitustunneille (ks. OMAn työtila). Ensiavun harjoitustunneille pukeudutaan rentoihin vaatteisiin ja sisäkenkiin. Harjoitustunneilla on läsnäolovelvoite.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija:
- tuntee alan keskeisimpiä käsitteitä ja osaa käyttää niitä oikeissa yhteyksissä,
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta ja
- osaa etsiä tietoa yksittäisiin tilanteisiin.
- osaa toimia ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti,
- tunnistaa ammattialan toimintaympäristöjä ja tehtäviä sekä
- tietää asiakaslähtöisyyden toiminnan perustana.
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin,
- noudattaa turvallisuusohjeita,
- osaa toimia työryhmän jäsenenä sekä
- ymmärtää omien vahvuuksien ja kehittämistarpeiden merkityksen ammatillisessa kasvussa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija:
- etsii tietoa eri lähteistä ja ymmärtää lähdekritiikin merkityksen,
- yhdistelee tietoa eri lähteistä ja
- osoittaa perehtyneensä alan tietoperustaan.
- toimii ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa tarkoituksenmukaisesti,
- soveltaa asiakaslähtöisyyden periaatteita sekä
- arvioi omia valintojaan ja omaa toimintaansa ammatillisissa tilanteissa.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti,
- osaa toimia työyhteisössä rakentavasti,
- ottaa toiminnassaan huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- arvioi omia vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija:
- etsii tietoa eri lähteistä ja arvioi lähteiden luotettavuutta tarkoituksenmukaisesti,
- yhdistää tietoa eri lähteistä asianmukaisiksi kokonaisuuksiksi sekä
- hyödyntää ja soveltaa alan tietoperustaa.
- soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa,
- toimii asiakaslähtöisesti,
- osoittaa kykyä ratkaista ammatillisia tehtäviä ja ongelmia sekä
- osaa perustella esittämiään näkökulmia ja omaa toimintaansa ammatillisesti.
- perustelee toimintaansa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti,
- osaa toimia työyhteisössä rakentavasti ja jakaa osaamistaan,
- toimii vastuullisesti ja ottaa toiminnassaan huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- kehittää itseään.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Hyväksytty/
Opiskelija:
- tuntee alan keskeisimpiä käsitteitä ja osaa käyttää niitä oikeissa yhteyksissä,
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta ja
- osaa etsiä tietoa yksittäisiin tilanteisiin.
- osaa toimia ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti,
- tunnistaa ammattialan toimintaympäristöjä ja tehtäviä sekä
- tietää asiakaslähtöisyyden toiminnan perustana.
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin,
- noudattaa turvallisuusohjeita,
- osaa toimia työryhmän jäsenenä sekä
- ymmärtää omien vahvuuksien ja kehittämistarpeiden merkityksen ammatillisessa kasvussa.
Hylätty/
Opiskelija:
- ei hallitse alan tietoperustaa eikä osoita arvostavansa sitä,
- ei tunne tai osaa käyttää alan käsitteitä.
- ei osoita riittäviä ammatillisia tietoja ja taitoja,
- ei toimi ohjeiden ja ohjeistusten mukaisesti.
- ei ota toiminnassaan huomioon ammattialan turvallisuusohjeita tai eettisiä periaatteita,
- ei osoita taitoa toimia ryhmässä rakentavasti.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
- tuki- ja liikuntaelimistön anatomian ja fysiologian tentti (arviointiasteikko 0-5, läpäisyraja 50% pisteistä)
- itsenäisten opiskelutehtävien hyväksytty suoritus
Liikkumisen avustaminen ja ensiapu
Ennakkotehtävän tekeminen ja käytännön harjoitteluun osallistuminen (hyväksytty/täydennettävä)
Ensiavun arviointi: hyväksytty / hylätty.
Lisätiedot
Opintojakso sisältää tuki- ja liikuntaelimistön anatomiaa ja fysiologiaa 3op, fysiatriaa 1op sekä potilassiirtoja 0,5op ja hätäensiapua 0,5op.
Opintojakso sisältää potilassiirtojen ja hätäensiavun käytännön harjoituksia.
Ilmoittautumisaika
02.05.2023 - 14.05.2023
Ajoitus
15.08.2022 - 23.10.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 37
Koulutus
- Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Kristiina Kokkonen
- Anou Londesborough
- Päivi Eskola
- Akvaliina Lacho
- Nina Talvitie
Ryhmät
-
SXI22K2Toimintaterapian tutkinto-ohjelma, monimuoto
Tavoitteet
Opiskelija tietää tuki- ja liikuntaelimistön rakenteen ja toiminnan periaatteet erityisesti yläraajan toiminnan kannalta. Opiskelija nimeää kehon luut sekä vartalon ja alaraajan keskeisimmät lihakset. Opiskelija nimeää yläraajan lihakset ja kuvailee yläraajan ja hartian alueen nivelten ja lihasten toiminnan. Opiskelija tunnistaa eri-ikäisten potilaiden tuki- ja liikuntaelimistön sairauksien, kiputilojen ja tapaturmien vaikutuksia yksilön toimintakykyyn. Opiskelija tuntee fysiatrian alan tutkimus- ja hoitomenetelmät sekä tule- sairauksien kuntoutuksen periaatteet. Opiskelija tutustuu liikkumisen ja siirtymisen avustamiseen työntekijän oma ergonomia huomioiden. Opiskelija tunnistaa ensiapua vaativan tilanteen. Opiskelija osaa aloittaa auttamistoiminnan ja osaa antaa ensiapua onnettomuudessa tai sairauskohtauksissa.
Sisältö
- Anatomiset tasot, suunnat ja liikkeet
- Luukudos, nivelet, luuranko, yläraajan luiden yksityiskohdat
- Lihaskudos, lihasten toiminta
- Yläraajan tuki- ja liikuntaelimistön rakenne ja toiminta
- Alaraajan pinnalliset lihakset, vatsa- ja selkälihakset
- Tule-sairaudet ja niiden tutkimus- ja hoitomenetelmät
- Kuntoutus tule-sairauksissa
- Tuki- ja liikuntaelimistön rakenteen ja sairauksien vaikutukset ihmisen toimintaan ja terveyteen
- Liikkumisen avustamisen keskeiset periaatteet ja siihen liittyvien apuvälineiden hyödyntäminen
- Auttajana toimiminen onnettomuus-, tapaturma- ja/tai sairauskohtaustilanteissa
Aika ja paikka
Lähiopiskelu ja tentti Myllypuron kampuksella
Liikkumisen avustaminen:
Käytännön harjoittelu pienryhmissä Myllypuron kampuksella
Oppimateriaalit
Tuki- ja liikuntaelimistön anatomia ja fysiologia:
- tunneilla jaettava materiaali
- opiskelumoniste
- Visible Body 3D anatomian tietokanta
- oheiskirjallisuutta:
Ian McMillan, Gail Carin-Levy: Tyldesley and Grieve's Muscles, Nerves and Movement in Human Occupation, 4th Edition. Wiley-Blackwell. (löytyy e-kirjana),
Budowick M.; Bjålie J.G.; Rolstadt B; Toverud K.C: Anatomian atlas.Sanoma Pro Oy.
Liikkumisen avustaminen:
Tamminen-Peter L. Wickström G. Potilassiirrot. Taitava avustaja aktivoi ja auttaa.Työterveyslaitos 2013.
Hätäensiavun opiskelumateriaali:
www.punainenristi.fi/opi ensiapua
Oppiportti: Duodecimin verkkokurssi / elvytys
Korte, Henna ja Myllyrinne, Kristiina 2017 Ensiapu
Otavan Kirjapaino OY, Keuruu 2017. ISBN 978-951-658-188-3. 1. painos 2017 (soveltuvin osin)
www.kaypahoito.fi / elvytys /soveltuvin osin.
Oppiportti: Duodecimin verkkokurssi/ Elvytys
Ensiapuvalmius työpaikoilla. Työsuojeluhallinto. Työsuojeluoppaita ja ohjeita 33. Tampere 2010.
Metropolia ammattikorkeakoulun Turvallisuusopas.
Opetusmenetelmät
- luento-opetus (lähi- ja etäluennot)
- ohjattu opiskelu anatomisten muovimallien avulla
- itsenäinen, tehtäväohjattu opiskelu
- oppimistehtävät
- ohjatut harjoitukset
Liikkumisen avustaminen:
- ennakkotehtävä ja käytännön harjoittelu
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tuki- ja liikuntaelimistön anatomian ja fysiologian tentti ma 13.3.2023 klo 8.30
Uusintatentit:
25.4.2023
8.5.2023
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
yhteensä 135 tuntia opiskelijan työtä:
- anatomian ja fysiologian kontaktiopetus ja tentti: 23h
- anatomian ja fysiologian itsenäinen, tehtäväohjattu opiskelu 60h (n. 10h/vko)
- ennakkotehtävä liikkumisen avustamisesta: 8h
- käytännön harjoitteet 2h
Sisällön jaksotus
Tuki- ja liikuntaelimistön anatomia ja fysiologia: laajuus 3 op
Liikkumisen avustaminen 0,5op
Lisätietoja opiskelijoille
Erityisen tuen päätökset: Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti opintojakson alettua.
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Opintojaksoon sisältyy ensiavun opiskelua 0,5 op. Opettaja on Päivi Eskola.
Ensiavun harjoitukset toteutetaan pienryhmissä.
Ensiavun osuudesta lähiopiskelun eli harjoitustunnit voi hyväksilukea, mikäli opiskelijalla on osoittaa todistus aikaisemmasta ensiavun opiskelusta. Opiskelijan tulee lähettää dokumentti sähköpostin liitteenä ensiavun opettajalle: paivi.eskola@metropolia.fi opintojakson alkaessa. Ensiavun opiskeluun sisältyy ennakkotehtäviä, mitkä otetaan mukaan ensiavun harjoitustunneille (ks. OMAn työtila). Ensiavun harjoitustunneille pukeudutaan rentoihin vaatteisiin ja sisäkenkiin. Harjoitustunneilla on läsnäolovelvoite.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija:
- tuntee alan keskeisimpiä käsitteitä ja osaa käyttää niitä oikeissa yhteyksissä,
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta ja
- osaa etsiä tietoa yksittäisiin tilanteisiin.
- osaa toimia ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti,
- tunnistaa ammattialan toimintaympäristöjä ja tehtäviä sekä
- tietää asiakaslähtöisyyden toiminnan perustana.
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin,
- noudattaa turvallisuusohjeita,
- osaa toimia työryhmän jäsenenä sekä
- ymmärtää omien vahvuuksien ja kehittämistarpeiden merkityksen ammatillisessa kasvussa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija:
- etsii tietoa eri lähteistä ja ymmärtää lähdekritiikin merkityksen,
- yhdistelee tietoa eri lähteistä ja
- osoittaa perehtyneensä alan tietoperustaan.
- toimii ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa tarkoituksenmukaisesti,
- soveltaa asiakaslähtöisyyden periaatteita sekä
- arvioi omia valintojaan ja omaa toimintaansa ammatillisissa tilanteissa.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti,
- osaa toimia työyhteisössä rakentavasti,
- ottaa toiminnassaan huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- arvioi omia vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija:
- etsii tietoa eri lähteistä ja arvioi lähteiden luotettavuutta tarkoituksenmukaisesti,
- yhdistää tietoa eri lähteistä asianmukaisiksi kokonaisuuksiksi sekä
- hyödyntää ja soveltaa alan tietoperustaa.
- soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa,
- toimii asiakaslähtöisesti,
- osoittaa kykyä ratkaista ammatillisia tehtäviä ja ongelmia sekä
- osaa perustella esittämiään näkökulmia ja omaa toimintaansa ammatillisesti.
- perustelee toimintaansa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti,
- osaa toimia työyhteisössä rakentavasti ja jakaa osaamistaan,
- toimii vastuullisesti ja ottaa toiminnassaan huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- kehittää itseään.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Hyväksytty/
Opiskelija:
- tuntee alan keskeisimpiä käsitteitä ja osaa käyttää niitä oikeissa yhteyksissä,
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta ja
- osaa etsiä tietoa yksittäisiin tilanteisiin.
- osaa toimia ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti,
- tunnistaa ammattialan toimintaympäristöjä ja tehtäviä sekä
- tietää asiakaslähtöisyyden toiminnan perustana.
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin,
- noudattaa turvallisuusohjeita,
- osaa toimia työryhmän jäsenenä sekä
- ymmärtää omien vahvuuksien ja kehittämistarpeiden merkityksen ammatillisessa kasvussa.
Hylätty/
Opiskelija:
- ei hallitse alan tietoperustaa eikä osoita arvostavansa sitä,
- ei tunne tai osaa käyttää alan käsitteitä.
- ei osoita riittäviä ammatillisia tietoja ja taitoja,
- ei toimi ohjeiden ja ohjeistusten mukaisesti.
- ei ota toiminnassaan huomioon ammattialan turvallisuusohjeita tai eettisiä periaatteita,
- ei osoita taitoa toimia ryhmässä rakentavasti.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
- tuki- ja liikuntaelimistön anatomian ja fysiologian tentti (arviointiasteikko 0-5, läpäisyraja 50% pisteistä)
- itsenäisten opiskelutehtävien hyväksytty suoritus
Liikkumisen avustaminen
Ennakkotehtävän tekeminen ja käytännön harjoitteluun osallistuminen (hyväksytty/täydennettävä)
Lisätiedot
Opintojakso sisältää tuki- ja liikuntaelimistön anatomiaa ja fysiologiaa 3op, fysiatriaa 1op sekä potilassiirtoja 0,5op ja hätäensiapua 0,5op.
Opintojakso sisältää potilassiirtojen ja hätäensiavun käytännön harjoituksia.
Ilmoittautumisaika
29.11.2021 - 12.12.2021
Ajoitus
10.01.2022 - 13.03.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 37
Koulutus
- Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Kristiina Kokkonen
- Anou Londesborough
- Leena Piironen
- Päivi Eskola
- Kaija Kekäläinen
Ryhmät
-
SXI21S2Toimintaterapian tutkinto-ohjelma monimuoto
Tavoitteet
Opiskelija tietää tuki- ja liikuntaelimistön rakenteen ja toiminnan periaatteet erityisesti yläraajan toiminnan kannalta. Opiskelija nimeää kehon luut sekä vartalon ja alaraajan keskeisimmät lihakset. Opiskelija nimeää yläraajan lihakset ja kuvailee yläraajan ja hartian alueen nivelten ja lihasten toiminnan. Opiskelija tunnistaa eri-ikäisten potilaiden tuki- ja liikuntaelimistön sairauksien, kiputilojen ja tapaturmien vaikutuksia yksilön toimintakykyyn. Opiskelija tuntee fysiatrian alan tutkimus- ja hoitomenetelmät sekä tule- sairauksien kuntoutuksen periaatteet. Opiskelija tutustuu liikkumisen ja siirtymisen avustamiseen työntekijän oma ergonomia huomioiden. Opiskelija tunnistaa ensiapua vaativan tilanteen. Opiskelija osaa aloittaa auttamistoiminnan ja osaa antaa ensiapua onnettomuudessa tai sairauskohtauksissa.
Sisältö
- Anatomiset tasot, suunnat ja liikkeet
- Luukudos, nivelet, luuranko, yläraajan luiden yksityiskohdat
- Lihaskudos, lihasten toiminta
- Yläraajan tuki- ja liikuntaelimistön rakenne ja toiminta
- Alaraajan pinnalliset lihakset, vatsa- ja selkälihakset
- Tule-sairaudet ja niiden tutkimus- ja hoitomenetelmät
- Kuntoutus tule-sairauksissa
- Tuki- ja liikuntaelimistön rakenteen ja sairauksien vaikutukset ihmisen toimintaan ja terveyteen
- Liikkumisen avustamisen keskeiset periaatteet ja siihen liittyvien apuvälineiden hyödyntäminen
- Auttajana toimiminen onnettomuus-, tapaturma- ja/tai sairauskohtaustilanteissa
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija:
- tuntee alan keskeisimpiä käsitteitä ja osaa käyttää niitä oikeissa yhteyksissä,
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta ja
- osaa etsiä tietoa yksittäisiin tilanteisiin.
- osaa toimia ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti,
- tunnistaa ammattialan toimintaympäristöjä ja tehtäviä sekä
- tietää asiakaslähtöisyyden toiminnan perustana.
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin,
- noudattaa turvallisuusohjeita,
- osaa toimia työryhmän jäsenenä sekä
- ymmärtää omien vahvuuksien ja kehittämistarpeiden merkityksen ammatillisessa kasvussa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija:
- etsii tietoa eri lähteistä ja ymmärtää lähdekritiikin merkityksen,
- yhdistelee tietoa eri lähteistä ja
- osoittaa perehtyneensä alan tietoperustaan.
- toimii ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa tarkoituksenmukaisesti,
- soveltaa asiakaslähtöisyyden periaatteita sekä
- arvioi omia valintojaan ja omaa toimintaansa ammatillisissa tilanteissa.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti,
- osaa toimia työyhteisössä rakentavasti,
- ottaa toiminnassaan huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- arvioi omia vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija:
- etsii tietoa eri lähteistä ja arvioi lähteiden luotettavuutta tarkoituksenmukaisesti,
- yhdistää tietoa eri lähteistä asianmukaisiksi kokonaisuuksiksi sekä
- hyödyntää ja soveltaa alan tietoperustaa.
- soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa,
- toimii asiakaslähtöisesti,
- osoittaa kykyä ratkaista ammatillisia tehtäviä ja ongelmia sekä
- osaa perustella esittämiään näkökulmia ja omaa toimintaansa ammatillisesti.
- perustelee toimintaansa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti,
- osaa toimia työyhteisössä rakentavasti ja jakaa osaamistaan,
- toimii vastuullisesti ja ottaa toiminnassaan huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- kehittää itseään.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Hyväksytty/
Opiskelija:
- tuntee alan keskeisimpiä käsitteitä ja osaa käyttää niitä oikeissa yhteyksissä,
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta ja
- osaa etsiä tietoa yksittäisiin tilanteisiin.
- osaa toimia ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti,
- tunnistaa ammattialan toimintaympäristöjä ja tehtäviä sekä
- tietää asiakaslähtöisyyden toiminnan perustana.
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin,
- noudattaa turvallisuusohjeita,
- osaa toimia työryhmän jäsenenä sekä
- ymmärtää omien vahvuuksien ja kehittämistarpeiden merkityksen ammatillisessa kasvussa.
Hylätty/
Opiskelija:
- ei hallitse alan tietoperustaa eikä osoita arvostavansa sitä,
- ei tunne tai osaa käyttää alan käsitteitä.
- ei osoita riittäviä ammatillisia tietoja ja taitoja,
- ei toimi ohjeiden ja ohjeistusten mukaisesti.
- ei ota toiminnassaan huomioon ammattialan turvallisuusohjeita tai eettisiä periaatteita,
- ei osoita taitoa toimia ryhmässä rakentavasti.
Lisätiedot
Opintojakso sisältää tuki- ja liikuntaelimistön anatomiaa ja fysiologiaa 3op, fysiatriaa 1op sekä potilassiirtoja 0,5op ja hätäensiapua 0,5op.
Opintojakso sisältää potilassiirtojen ja hätäensiavun käytännön harjoituksia.