Toiminnallisuuden arviointi 1Laajuus (5 op)
Tunnus: SX00EP73
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija ymmärtää arvioinnin merkityksen osana toimintaterapiaprosessia ja monialaista kuntoutusta. Opiskelija tietää luotettavan toimintaterapia-arvioinnin periaatteet ja hyvän arvioinnin käytännöt. Opiskelija ymmärtää toimintaterapian teorian merkityksen arviointiprosessissa. Opiskelija ymmärtää, että arvioinnin lähtökohtana on yksilön arki ja osallistumisen mahdollisuudet. Opiskelija osaa käyttää toimintaterapian mallia asiakkaan toiminnallisuuden arvioinnin lähtökohtana ja harkinnan tukena. Opiskelija osaa hyödyntää teoriatietoa toiminnallisen arviointitilanteen suunnittelussa ja dokumentoida arviointitulokset.
Sisältö
- Toimintaterapia-arviointi osana monialaista kuntoutusta (ICF)
- Arvioinnin lähtökohdat ja perusteet
- Toiminnan tasot ja hierarkia
- Toimintakeskeinen arviointi
- Havainnointi, haastattelu, itsearviointi ja mittaaminen arviointitiedon keräämisessä
- Tehtäväanalyysi arvioinnissa
- Toimintaterapian teoria arviointiprosessin suunnittelussa ja arviointimenetelmät
- Arviointitulosten dokumentointi
Esitietovaatimukset
Ennen opintojaksolle osallistumista opiskelijalla tulee olla hyväksytysti suoritettuna osaaminen seuraavalta opintojaksolta: Terapeuttisen toiminnan perusteet.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija:
- tuntee alan keskeisimpiä käsitteitä ja osaa käyttää niitä oikeissa yhteyksissä,
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta ja
- osaa etsiä tietoa yksittäisiin tilanteisiin.
- osaa toimia ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti,
- tunnistaa ammattialan toimintaympäristöjä ja tehtäviä sekä
- tietää asiakaslähtöisyyden toiminnan perustana.
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin,
- noudattaa turvallisuusohjeita,
- osaa toimia työryhmän jäsenenä sekä
- ymmärtää omien vahvuuksien ja kehittämistarpeiden merkityksen ammatillisessa kasvussa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija:
- etsii tietoa eri lähteistä ja ymmärtää lähdekritiikin merkityksen,
- yhdistelee tietoa eri lähteistä ja
- osoittaa perehtyneensä alan tietoperustaan.
- toimii ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa tarkoituksenmukaisesti,
- soveltaa asiakaslähtöisyyden periaatteita sekä
- arvioi omia valintojaan ja omaa toimintaansa ammatillisissa tilanteissa.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti,
- osaa toimia työyhteisössä rakentavasti,
- ottaa toiminnassaan huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- arvioi omia vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija:
- etsii tietoa eri lähteistä ja arvioi lähteiden luotettavuutta tarkoituksenmukaisesti,
- yhdistää tietoa eri lähteistä asianmukaisiksi kokonaisuuksiksi sekä
- hyödyntää ja soveltaa alan tietoperustaa.
- soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa,
- toimii asiakaslähtöisesti,
- osoittaa kykyä ratkaista ammatillisia tehtäviä ja ongelmia sekä
- osaa perustella esittämiään näkökulmia ja omaa toimintaansa ammatillisesti.
- perustelee toimintaansa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti,
- osaa toimia työyhteisössä rakentavasti ja jakaa osaamistaan,
- toimii vastuullisesti ja ottaa toiminnassaan huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- kehittää itseään.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Hyväksytty/
Opiskelija:
- tuntee alan keskeisimpiä käsitteitä ja osaa käyttää niitä oikeissa yhteyksissä,
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta ja
- osaa etsiä tietoa yksittäisiin tilanteisiin.
- osaa toimia ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti,
- tunnistaa ammattialan toimintaympäristöjä ja tehtäviä sekä
- tietää asiakaslähtöisyyden toiminnan perustana.
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin,
- noudattaa turvallisuusohjeita,
- osaa toimia työryhmän jäsenenä sekä
- ymmärtää omien vahvuuksien ja kehittämistarpeiden merkityksen ammatillisessa kasvussa.
Hylätty/
Opiskelija:
- ei hallitse alan tietoperustaa eikä osoita arvostavansa sitä,
- ei tunne tai osaa käyttää alan käsitteitä.
- ei osoita riittäviä ammatillisia tietoja ja taitoja,
- ei toimi ohjeiden ja ohjeistusten mukaisesti.
- ei ota toiminnassaan huomioon ammattialan turvallisuusohjeita tai eettisiä periaatteita,
- ei osoita taitoa toimia ryhmässä rakentavasti.
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 31.12.2024
Ajoitus
01.01.2025 - 16.03.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 55
Koulutus
- Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
Ryhmät
-
SXI24S2Toimintaterapian tutkinto-ohjelma monimuoto
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää arvioinnin merkityksen osana toimintaterapiaprosessia ja monialaista kuntoutusta. Opiskelija tietää luotettavan toimintaterapia-arvioinnin periaatteet ja hyvän arvioinnin käytännöt. Opiskelija ymmärtää toimintaterapian teorian merkityksen arviointiprosessissa. Opiskelija ymmärtää, että arvioinnin lähtökohtana on yksilön arki ja osallistumisen mahdollisuudet. Opiskelija osaa käyttää toimintaterapian mallia asiakkaan toiminnallisuuden arvioinnin lähtökohtana ja harkinnan tukena. Opiskelija osaa hyödyntää teoriatietoa toiminnallisen arviointitilanteen suunnittelussa ja dokumentoida arviointitulokset.
Sisältö
- Toimintaterapia-arviointi osana monialaista kuntoutusta (ICF)
- Arvioinnin lähtökohdat ja perusteet
- Toiminnan tasot ja hierarkia
- Toimintakeskeinen arviointi
- Havainnointi, haastattelu, itsearviointi ja mittaaminen arviointitiedon keräämisessä
- Tehtäväanalyysi arvioinnissa
- Toimintaterapian teoria arviointiprosessin suunnittelussa ja arviointimenetelmät
- Arviointitulosten dokumentointi
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija:
- tuntee alan keskeisimpiä käsitteitä ja osaa käyttää niitä oikeissa yhteyksissä,
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta ja
- osaa etsiä tietoa yksittäisiin tilanteisiin.
- osaa toimia ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti,
- tunnistaa ammattialan toimintaympäristöjä ja tehtäviä sekä
- tietää asiakaslähtöisyyden toiminnan perustana.
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin,
- noudattaa turvallisuusohjeita,
- osaa toimia työryhmän jäsenenä sekä
- ymmärtää omien vahvuuksien ja kehittämistarpeiden merkityksen ammatillisessa kasvussa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija:
- etsii tietoa eri lähteistä ja ymmärtää lähdekritiikin merkityksen,
- yhdistelee tietoa eri lähteistä ja
- osoittaa perehtyneensä alan tietoperustaan.
- toimii ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa tarkoituksenmukaisesti,
- soveltaa asiakaslähtöisyyden periaatteita sekä
- arvioi omia valintojaan ja omaa toimintaansa ammatillisissa tilanteissa.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti,
- osaa toimia työyhteisössä rakentavasti,
- ottaa toiminnassaan huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- arvioi omia vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija:
- etsii tietoa eri lähteistä ja arvioi lähteiden luotettavuutta tarkoituksenmukaisesti,
- yhdistää tietoa eri lähteistä asianmukaisiksi kokonaisuuksiksi sekä
- hyödyntää ja soveltaa alan tietoperustaa.
- soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa,
- toimii asiakaslähtöisesti,
- osoittaa kykyä ratkaista ammatillisia tehtäviä ja ongelmia sekä
- osaa perustella esittämiään näkökulmia ja omaa toimintaansa ammatillisesti.
- perustelee toimintaansa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti,
- osaa toimia työyhteisössä rakentavasti ja jakaa osaamistaan,
- toimii vastuullisesti ja ottaa toiminnassaan huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- kehittää itseään.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Hyväksytty/
Opiskelija:
- tuntee alan keskeisimpiä käsitteitä ja osaa käyttää niitä oikeissa yhteyksissä,
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta ja
- osaa etsiä tietoa yksittäisiin tilanteisiin.
- osaa toimia ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti,
- tunnistaa ammattialan toimintaympäristöjä ja tehtäviä sekä
- tietää asiakaslähtöisyyden toiminnan perustana.
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin,
- noudattaa turvallisuusohjeita,
- osaa toimia työryhmän jäsenenä sekä
- ymmärtää omien vahvuuksien ja kehittämistarpeiden merkityksen ammatillisessa kasvussa.
Hylätty/
Opiskelija:
- ei hallitse alan tietoperustaa eikä osoita arvostavansa sitä,
- ei tunne tai osaa käyttää alan käsitteitä.
- ei osoita riittäviä ammatillisia tietoja ja taitoja,
- ei toimi ohjeiden ja ohjeistusten mukaisesti.
- ei ota toiminnassaan huomioon ammattialan turvallisuusohjeita tai eettisiä periaatteita,
- ei osoita taitoa toimia ryhmässä rakentavasti.
Esitietovaatimukset
Ennen opintojaksolle osallistumista opiskelijalla tulee olla hyväksytysti suoritettuna osaaminen seuraavalta opintojaksolta: Terapeuttisen toiminnan perusteet.
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 19.05.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 22.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 52
Koulutus
- Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Annariika Anundi
- Kaija Kekäläinen
Vastuuopettaja
Kaija Kekäläinen
Ryhmät
-
SXI24K2Toimintaterapian tutkinto-ohjelma, monimuoto
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää arvioinnin merkityksen osana toimintaterapiaprosessia ja monialaista kuntoutusta. Opiskelija tietää luotettavan toimintaterapia-arvioinnin periaatteet ja hyvän arvioinnin käytännöt. Opiskelija ymmärtää toimintaterapian teorian merkityksen arviointiprosessissa. Opiskelija ymmärtää, että arvioinnin lähtökohtana on yksilön arki ja osallistumisen mahdollisuudet. Opiskelija osaa käyttää toimintaterapian mallia asiakkaan toiminnallisuuden arvioinnin lähtökohtana ja harkinnan tukena. Opiskelija osaa hyödyntää teoriatietoa toiminnallisen arviointitilanteen suunnittelussa ja dokumentoida arviointitulokset.
Sisältö
- Toimintaterapia-arviointi osana monialaista kuntoutusta (ICF)
- Arvioinnin lähtökohdat ja perusteet
- Toiminnan tasot ja hierarkia
- Toimintakeskeinen arviointi
- Havainnointi, haastattelu, itsearviointi ja mittaaminen arviointitiedon keräämisessä
- Tehtäväanalyysi arvioinnissa
- Toimintaterapian teoria arviointiprosessin suunnittelussa ja arviointimenetelmät
- Arviointitulosten dokumentointi
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija:
- tuntee alan keskeisimpiä käsitteitä ja osaa käyttää niitä oikeissa yhteyksissä,
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta ja
- osaa etsiä tietoa yksittäisiin tilanteisiin.
- osaa toimia ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti,
- tunnistaa ammattialan toimintaympäristöjä ja tehtäviä sekä
- tietää asiakaslähtöisyyden toiminnan perustana.
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin,
- noudattaa turvallisuusohjeita,
- osaa toimia työryhmän jäsenenä sekä
- ymmärtää omien vahvuuksien ja kehittämistarpeiden merkityksen ammatillisessa kasvussa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija:
- etsii tietoa eri lähteistä ja ymmärtää lähdekritiikin merkityksen,
- yhdistelee tietoa eri lähteistä ja
- osoittaa perehtyneensä alan tietoperustaan.
- toimii ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa tarkoituksenmukaisesti,
- soveltaa asiakaslähtöisyyden periaatteita sekä
- arvioi omia valintojaan ja omaa toimintaansa ammatillisissa tilanteissa.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti,
- osaa toimia työyhteisössä rakentavasti,
- ottaa toiminnassaan huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- arvioi omia vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija:
- etsii tietoa eri lähteistä ja arvioi lähteiden luotettavuutta tarkoituksenmukaisesti,
- yhdistää tietoa eri lähteistä asianmukaisiksi kokonaisuuksiksi sekä
- hyödyntää ja soveltaa alan tietoperustaa.
- soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa,
- toimii asiakaslähtöisesti,
- osoittaa kykyä ratkaista ammatillisia tehtäviä ja ongelmia sekä
- osaa perustella esittämiään näkökulmia ja omaa toimintaansa ammatillisesti.
- perustelee toimintaansa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti,
- osaa toimia työyhteisössä rakentavasti ja jakaa osaamistaan,
- toimii vastuullisesti ja ottaa toiminnassaan huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- kehittää itseään.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Hyväksytty/
Opiskelija:
- tuntee alan keskeisimpiä käsitteitä ja osaa käyttää niitä oikeissa yhteyksissä,
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta ja
- osaa etsiä tietoa yksittäisiin tilanteisiin.
- osaa toimia ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti,
- tunnistaa ammattialan toimintaympäristöjä ja tehtäviä sekä
- tietää asiakaslähtöisyyden toiminnan perustana.
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin,
- noudattaa turvallisuusohjeita,
- osaa toimia työryhmän jäsenenä sekä
- ymmärtää omien vahvuuksien ja kehittämistarpeiden merkityksen ammatillisessa kasvussa.
Hylätty/
Opiskelija:
- ei hallitse alan tietoperustaa eikä osoita arvostavansa sitä,
- ei tunne tai osaa käyttää alan käsitteitä.
- ei osoita riittäviä ammatillisia tietoja ja taitoja,
- ei toimi ohjeiden ja ohjeistusten mukaisesti.
- ei ota toiminnassaan huomioon ammattialan turvallisuusohjeita tai eettisiä periaatteita,
- ei osoita taitoa toimia ryhmässä rakentavasti.
Esitietovaatimukset
Ennen opintojaksolle osallistumista opiskelijalla tulee olla hyväksytysti suoritettuna osaaminen seuraavalta opintojaksolta: Terapeuttisen toiminnan perusteet.
Ilmoittautumisaika
27.11.2023 - 10.12.2023
Ajoitus
01.01.2024 - 17.03.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 37
Koulutus
- Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Kaija Kekäläinen
- Janett Halonen
Vastuuopettaja
Kaija Kekäläinen
Ryhmät
-
SXI23S2Toimintaterapian tutkinto-ohjelma monimuoto
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää arvioinnin merkityksen osana toimintaterapiaprosessia ja monialaista kuntoutusta. Opiskelija tietää luotettavan toimintaterapia-arvioinnin periaatteet ja hyvän arvioinnin käytännöt. Opiskelija ymmärtää toimintaterapian teorian merkityksen arviointiprosessissa. Opiskelija ymmärtää, että arvioinnin lähtökohtana on yksilön arki ja osallistumisen mahdollisuudet. Opiskelija osaa käyttää toimintaterapian mallia asiakkaan toiminnallisuuden arvioinnin lähtökohtana ja harkinnan tukena. Opiskelija osaa hyödyntää teoriatietoa toiminnallisen arviointitilanteen suunnittelussa ja dokumentoida arviointitulokset.
Sisältö
- Toimintaterapia-arviointi osana monialaista kuntoutusta (ICF)
- Arvioinnin lähtökohdat ja perusteet
- Toiminnan tasot ja hierarkia
- Toimintakeskeinen arviointi
- Havainnointi, haastattelu, itsearviointi ja mittaaminen arviointitiedon keräämisessä
- Tehtäväanalyysi arvioinnissa
- Toimintaterapian teoria arviointiprosessin suunnittelussa ja arviointimenetelmät
- Arviointitulosten dokumentointi
Aika ja paikka
Opintojakso toteutuksen lähipäivät on merkitty lukujärjestykseen
Oppimateriaalit
Hyvät arviointikäytännöt suomalaisessa toimintaterapiassa (verkkojulkaisu)
Toiminnan voimaa, toimintaterapia käytännössä
opintojakson aikana lisäkirjallisuutta
Opetusmenetelmät
Opintojakson oppiminen perustuu lähipäiviin ja itsenäiseen opiskeluun moodlessa. Opintojakso sisältää tuntitehtäviä, menetelmien käytön harjoittelua lähipäivinä.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakson oppiminen arvioidaan 0-5 oppimistehtävällä
lisäksi läsnäoloon liittyvä oppiminen,
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
opintojaksototeutuksen lähipäivistä mahdollinen poissaolo korvataan vaihtoehtoisella oppimistavalla, mikä määritellään opintojakson orientaatiossa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
opintojakso on 5op mikä tarkoittaa 135 tuntia opiskelijan työtä
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija:
- tuntee alan keskeisimpiä käsitteitä ja osaa käyttää niitä oikeissa yhteyksissä,
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta ja
- osaa etsiä tietoa yksittäisiin tilanteisiin.
- osaa toimia ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti,
- tunnistaa ammattialan toimintaympäristöjä ja tehtäviä sekä
- tietää asiakaslähtöisyyden toiminnan perustana.
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin,
- noudattaa turvallisuusohjeita,
- osaa toimia työryhmän jäsenenä sekä
- ymmärtää omien vahvuuksien ja kehittämistarpeiden merkityksen ammatillisessa kasvussa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija:
- etsii tietoa eri lähteistä ja ymmärtää lähdekritiikin merkityksen,
- yhdistelee tietoa eri lähteistä ja
- osoittaa perehtyneensä alan tietoperustaan.
- toimii ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa tarkoituksenmukaisesti,
- soveltaa asiakaslähtöisyyden periaatteita sekä
- arvioi omia valintojaan ja omaa toimintaansa ammatillisissa tilanteissa.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti,
- osaa toimia työyhteisössä rakentavasti,
- ottaa toiminnassaan huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- arvioi omia vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija:
- etsii tietoa eri lähteistä ja arvioi lähteiden luotettavuutta tarkoituksenmukaisesti,
- yhdistää tietoa eri lähteistä asianmukaisiksi kokonaisuuksiksi sekä
- hyödyntää ja soveltaa alan tietoperustaa.
- soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa,
- toimii asiakaslähtöisesti,
- osoittaa kykyä ratkaista ammatillisia tehtäviä ja ongelmia sekä
- osaa perustella esittämiään näkökulmia ja omaa toimintaansa ammatillisesti.
- perustelee toimintaansa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti,
- osaa toimia työyhteisössä rakentavasti ja jakaa osaamistaan,
- toimii vastuullisesti ja ottaa toiminnassaan huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- kehittää itseään.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Hyväksytty/
Opiskelija:
- tuntee alan keskeisimpiä käsitteitä ja osaa käyttää niitä oikeissa yhteyksissä,
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta ja
- osaa etsiä tietoa yksittäisiin tilanteisiin.
- osaa toimia ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti,
- tunnistaa ammattialan toimintaympäristöjä ja tehtäviä sekä
- tietää asiakaslähtöisyyden toiminnan perustana.
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin,
- noudattaa turvallisuusohjeita,
- osaa toimia työryhmän jäsenenä sekä
- ymmärtää omien vahvuuksien ja kehittämistarpeiden merkityksen ammatillisessa kasvussa.
Hylätty/
Opiskelija:
- ei hallitse alan tietoperustaa eikä osoita arvostavansa sitä,
- ei tunne tai osaa käyttää alan käsitteitä.
- ei osoita riittäviä ammatillisia tietoja ja taitoja,
- ei toimi ohjeiden ja ohjeistusten mukaisesti.
- ei ota toiminnassaan huomioon ammattialan turvallisuusohjeita tai eettisiä periaatteita,
- ei osoita taitoa toimia ryhmässä rakentavasti.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
-arviointiprosessiin liittyvä yksilötehtävä arvioidaan 0-5
lähipäiviiin osallistuminen tai vaihtoehdolla B niiden sisältäen oppiminen pakollista
arviointikriteerit esitellään orientaatiossa tehtäväkohtaisesti
Esitietovaatimukset
Ennen opintojaksolle osallistumista opiskelijalla tulee olla hyväksytysti suoritettuna osaaminen seuraavalta opintojaksolta: Terapeuttisen toiminnan perusteet.
Ilmoittautumisaika
02.05.2023 - 14.05.2023
Ajoitus
14.08.2023 - 22.10.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 37
Koulutus
- Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Annariika Anundi
- Kaija Kekäläinen
Ryhmät
-
SXI23K2Toimintaterapian tutkinto-ohjelma, monimuoto
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää arvioinnin merkityksen osana toimintaterapiaprosessia ja monialaista kuntoutusta. Opiskelija tietää luotettavan toimintaterapia-arvioinnin periaatteet ja hyvän arvioinnin käytännöt. Opiskelija ymmärtää toimintaterapian teorian merkityksen arviointiprosessissa. Opiskelija ymmärtää, että arvioinnin lähtökohtana on yksilön arki ja osallistumisen mahdollisuudet. Opiskelija osaa käyttää toimintaterapian mallia asiakkaan toiminnallisuuden arvioinnin lähtökohtana ja harkinnan tukena. Opiskelija osaa hyödyntää teoriatietoa toiminnallisen arviointitilanteen suunnittelussa ja dokumentoida arviointitulokset.
Sisältö
- Toimintaterapia-arviointi osana monialaista kuntoutusta (ICF)
- Arvioinnin lähtökohdat ja perusteet
- Toiminnan tasot ja hierarkia
- Toimintakeskeinen arviointi
- Havainnointi, haastattelu, itsearviointi ja mittaaminen arviointitiedon keräämisessä
- Tehtäväanalyysi arvioinnissa
- Toimintaterapian teoria arviointiprosessin suunnittelussa ja arviointimenetelmät
- Arviointitulosten dokumentointi
Aika ja paikka
Opintojakso toteutuksen lähipäivät on merkitty lukujärjestykseen
Oppimateriaalit
Hyvät arviointikäytännöt suomalaisessa toimintaterapiassa (verkkojulkaisu)
Toiminnan voimaa, toimintaterapia käytännössä
opintojakson aikana lisäkirjallisuutta
Opetusmenetelmät
Opintojakson oppiminen perustuu lähipäiviin ja itsenäiseen opiskeluun. Opintojakso sisältää tuntitehtäviä, menetelmien käytön harjoittelua itsenäisesti ja lähipäivinä.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakson oppiminen arvioidaan oppimistehtävällä.
-ennakkotehtävä hyv-hyl dl 28.8.
-arviointiprosessiin liittyvä yksilötehtävä arvioidaan 0-5 dl 15.10
-opiskelijat tekevät vertaisarvioinnin toistensa tehtävistä . hyv-hyl dl 22.10
-monialaiset arviointimenetelmät tehtävä hyv-hyl dl 26.9
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
opintojaksototeutuksen lähipäivistä mahdollinen poissaolo korvataan vaihtoehtoisella tehtävällä, jotka määritellään etukäteen opintojakson orientaatiossa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
opintojakso on 5op mikä tarkoittaa 135 tuntia opiskelijan työtä
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija:
- tuntee alan keskeisimpiä käsitteitä ja osaa käyttää niitä oikeissa yhteyksissä,
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta ja
- osaa etsiä tietoa yksittäisiin tilanteisiin.
- osaa toimia ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti,
- tunnistaa ammattialan toimintaympäristöjä ja tehtäviä sekä
- tietää asiakaslähtöisyyden toiminnan perustana.
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin,
- noudattaa turvallisuusohjeita,
- osaa toimia työryhmän jäsenenä sekä
- ymmärtää omien vahvuuksien ja kehittämistarpeiden merkityksen ammatillisessa kasvussa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija:
- etsii tietoa eri lähteistä ja ymmärtää lähdekritiikin merkityksen,
- yhdistelee tietoa eri lähteistä ja
- osoittaa perehtyneensä alan tietoperustaan.
- toimii ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa tarkoituksenmukaisesti,
- soveltaa asiakaslähtöisyyden periaatteita sekä
- arvioi omia valintojaan ja omaa toimintaansa ammatillisissa tilanteissa.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti,
- osaa toimia työyhteisössä rakentavasti,
- ottaa toiminnassaan huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- arvioi omia vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija:
- etsii tietoa eri lähteistä ja arvioi lähteiden luotettavuutta tarkoituksenmukaisesti,
- yhdistää tietoa eri lähteistä asianmukaisiksi kokonaisuuksiksi sekä
- hyödyntää ja soveltaa alan tietoperustaa.
- soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa,
- toimii asiakaslähtöisesti,
- osoittaa kykyä ratkaista ammatillisia tehtäviä ja ongelmia sekä
- osaa perustella esittämiään näkökulmia ja omaa toimintaansa ammatillisesti.
- perustelee toimintaansa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti,
- osaa toimia työyhteisössä rakentavasti ja jakaa osaamistaan,
- toimii vastuullisesti ja ottaa toiminnassaan huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- kehittää itseään.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Hyväksytty/
Opiskelija:
- tuntee alan keskeisimpiä käsitteitä ja osaa käyttää niitä oikeissa yhteyksissä,
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta ja
- osaa etsiä tietoa yksittäisiin tilanteisiin.
- osaa toimia ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti,
- tunnistaa ammattialan toimintaympäristöjä ja tehtäviä sekä
- tietää asiakaslähtöisyyden toiminnan perustana.
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin,
- noudattaa turvallisuusohjeita,
- osaa toimia työryhmän jäsenenä sekä
- ymmärtää omien vahvuuksien ja kehittämistarpeiden merkityksen ammatillisessa kasvussa.
Hylätty/
Opiskelija:
- ei hallitse alan tietoperustaa eikä osoita arvostavansa sitä,
- ei tunne tai osaa käyttää alan käsitteitä.
- ei osoita riittäviä ammatillisia tietoja ja taitoja,
- ei toimi ohjeiden ja ohjeistusten mukaisesti.
- ei ota toiminnassaan huomioon ammattialan turvallisuusohjeita tai eettisiä periaatteita,
- ei osoita taitoa toimia ryhmässä rakentavasti.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
-ennakkotehtävä hyv-hyl
-arviointiprosessiin liittyvä yksilötehtävä arvioidaan 0-5
-opiskelijat tekevät vertaisarvioinnin toistensa tehtävistä . hyv-hyl
-monialaiset arviointimenetelmät tehtävä hyv-hyl
lähipäiviiin osallistuminen tai sen korvaaminen pakollista
arviointikriteerit esitellään orientaatiossa tehtäväkohtaisesti
Esitietovaatimukset
Ennen opintojaksolle osallistumista opiskelijalla tulee olla hyväksytysti suoritettuna osaaminen seuraavalta opintojaksolta: Terapeuttisen toiminnan perusteet.
Ilmoittautumisaika
28.11.2022 - 11.12.2022
Ajoitus
16.01.2023 - 12.03.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 37
Koulutus
- Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Annariika Anundi
- Kaija Kekäläinen
Ryhmät
-
SXI22S2Toimintaterapian tutkinto-ohjelma monimuoto
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää arvioinnin merkityksen osana toimintaterapiaprosessia ja monialaista kuntoutusta. Opiskelija tietää luotettavan toimintaterapia-arvioinnin periaatteet ja hyvän arvioinnin käytännöt. Opiskelija ymmärtää toimintaterapian teorian merkityksen arviointiprosessissa. Opiskelija ymmärtää, että arvioinnin lähtökohtana on yksilön arki ja osallistumisen mahdollisuudet. Opiskelija osaa käyttää toimintaterapian mallia asiakkaan toiminnallisuuden arvioinnin lähtökohtana ja harkinnan tukena. Opiskelija osaa hyödyntää teoriatietoa toiminnallisen arviointitilanteen suunnittelussa ja dokumentoida arviointitulokset.
Sisältö
- Toimintaterapia-arviointi osana monialaista kuntoutusta (ICF)
- Arvioinnin lähtökohdat ja perusteet
- Toiminnan tasot ja hierarkia
- Toimintakeskeinen arviointi
- Havainnointi, haastattelu, itsearviointi ja mittaaminen arviointitiedon keräämisessä
- Tehtäväanalyysi arvioinnissa
- Toimintaterapian teoria arviointiprosessin suunnittelussa ja arviointimenetelmät
- Arviointitulosten dokumentointi
Aika ja paikka
Opintojakso toteutuksen lähipäivät on merkitty lukujärjestykseen
Oppimateriaalit
Hyvät arviointikäytännöt suomalaisessa toimintaterapiassa (verkkojulkaisu)
Toiminnan voimaa, toimintaterapia käytännössä
opintojakson aikana lisäkirjallisuutta
Opetusmenetelmät
Opintojakson oppiminen perustuu lähipäiviin ja itsenäiseen opiskeluun. Opintojakso sisältää tuntitehtäviä, menetelmien käytön harjoittelua itsenäisesti ja lähipäivinä.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakson oppiminen arvioidaan oppimistehtävällä.
Opintojaksoon sisältyy ennakkotehtävä ja 2 yksilöllistä oppimistehtävää.
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
opintojaksototeutuksessa ei ole vaihtoehtoista toteutustapaa. Lähipäivistä mahdollinen poissaolo pitää korvata, ohjeet tuntikohtaisesti myöhemmin.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
opintojakso on 5op mikä tarkoittaa 135 tuntia opiskelijan työtä
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija:
- tuntee alan keskeisimpiä käsitteitä ja osaa käyttää niitä oikeissa yhteyksissä,
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta ja
- osaa etsiä tietoa yksittäisiin tilanteisiin.
- osaa toimia ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti,
- tunnistaa ammattialan toimintaympäristöjä ja tehtäviä sekä
- tietää asiakaslähtöisyyden toiminnan perustana.
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin,
- noudattaa turvallisuusohjeita,
- osaa toimia työryhmän jäsenenä sekä
- ymmärtää omien vahvuuksien ja kehittämistarpeiden merkityksen ammatillisessa kasvussa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija:
- etsii tietoa eri lähteistä ja ymmärtää lähdekritiikin merkityksen,
- yhdistelee tietoa eri lähteistä ja
- osoittaa perehtyneensä alan tietoperustaan.
- toimii ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa tarkoituksenmukaisesti,
- soveltaa asiakaslähtöisyyden periaatteita sekä
- arvioi omia valintojaan ja omaa toimintaansa ammatillisissa tilanteissa.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti,
- osaa toimia työyhteisössä rakentavasti,
- ottaa toiminnassaan huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- arvioi omia vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija:
- etsii tietoa eri lähteistä ja arvioi lähteiden luotettavuutta tarkoituksenmukaisesti,
- yhdistää tietoa eri lähteistä asianmukaisiksi kokonaisuuksiksi sekä
- hyödyntää ja soveltaa alan tietoperustaa.
- soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa,
- toimii asiakaslähtöisesti,
- osoittaa kykyä ratkaista ammatillisia tehtäviä ja ongelmia sekä
- osaa perustella esittämiään näkökulmia ja omaa toimintaansa ammatillisesti.
- perustelee toimintaansa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti,
- osaa toimia työyhteisössä rakentavasti ja jakaa osaamistaan,
- toimii vastuullisesti ja ottaa toiminnassaan huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- kehittää itseään.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Hyväksytty/
Opiskelija:
- tuntee alan keskeisimpiä käsitteitä ja osaa käyttää niitä oikeissa yhteyksissä,
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta ja
- osaa etsiä tietoa yksittäisiin tilanteisiin.
- osaa toimia ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti,
- tunnistaa ammattialan toimintaympäristöjä ja tehtäviä sekä
- tietää asiakaslähtöisyyden toiminnan perustana.
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin,
- noudattaa turvallisuusohjeita,
- osaa toimia työryhmän jäsenenä sekä
- ymmärtää omien vahvuuksien ja kehittämistarpeiden merkityksen ammatillisessa kasvussa.
Hylätty/
Opiskelija:
- ei hallitse alan tietoperustaa eikä osoita arvostavansa sitä,
- ei tunne tai osaa käyttää alan käsitteitä.
- ei osoita riittäviä ammatillisia tietoja ja taitoja,
- ei toimi ohjeiden ja ohjeistusten mukaisesti.
- ei ota toiminnassaan huomioon ammattialan turvallisuusohjeita tai eettisiä periaatteita,
- ei osoita taitoa toimia ryhmässä rakentavasti.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
oppimistehtävät arvioidaan numeerisesti, opiskelijat tekevät itsearvioinnin.
lähipäiviiin osallistuminen pakollista, lähipäivästä mahdollinen poissaolo pitää korvata tuntikohtaisesti annetuilla tehtävillä
Esitietovaatimukset
Ennen opintojaksolle osallistumista opiskelijalla tulee olla hyväksytysti suoritettuna osaaminen seuraavalta opintojaksolta: Terapeuttisen toiminnan perusteet.
Ilmoittautumisaika
02.05.2023 - 14.05.2023
Ajoitus
15.08.2022 - 23.10.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 37
Koulutus
- Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Kaija Kekäläinen
- Akvaliina Lacho
Vastuuopettaja
Kaija Kekäläinen
Ryhmät
-
SXI22K2Toimintaterapian tutkinto-ohjelma, monimuoto
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää arvioinnin merkityksen osana toimintaterapiaprosessia ja monialaista kuntoutusta. Opiskelija tietää luotettavan toimintaterapia-arvioinnin periaatteet ja hyvän arvioinnin käytännöt. Opiskelija ymmärtää toimintaterapian teorian merkityksen arviointiprosessissa. Opiskelija ymmärtää, että arvioinnin lähtökohtana on yksilön arki ja osallistumisen mahdollisuudet. Opiskelija osaa käyttää toimintaterapian mallia asiakkaan toiminnallisuuden arvioinnin lähtökohtana ja harkinnan tukena. Opiskelija osaa hyödyntää teoriatietoa toiminnallisen arviointitilanteen suunnittelussa ja dokumentoida arviointitulokset.
Sisältö
- Toimintaterapia-arviointi osana monialaista kuntoutusta (ICF)
- Arvioinnin lähtökohdat ja perusteet
- Toiminnan tasot ja hierarkia
- Toimintakeskeinen arviointi
- Havainnointi, haastattelu, itsearviointi ja mittaaminen arviointitiedon keräämisessä
- Tehtäväanalyysi arvioinnissa
- Toimintaterapian teoria arviointiprosessin suunnittelussa ja arviointimenetelmät
- Arviointitulosten dokumentointi
Aika ja paikka
Opintojakso toteutuksen lähipäivät on merkitty lukujärjestykseen
Oppimateriaalit
Hyvät arviointikäytännöt suomalaisessa toimintaterapiassa (verkkojulkaisu)
Toiminnan voimaa, toimintaterapia käytännössä
opintojakson aikana lisäkirjallisuutta
Opetusmenetelmät
Opintojakson oppiminen perustuu lähipäiviin ja itsenäiseen opiskeluun. Opintojakso sisältää tuntitehtäviä, menetelmien käytön harjoittelua itsenäisesti ja lähipäivinä.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakson oppiminen arvioidaan oppimistehtävällä.
Opintojaksoon sisältyy ennakkotehtävä ja 2 yksilöllistä oppimistehtävää.
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
opintojaksototeutuksessa ei ole vaihtoehtoista toteutustapaa. Lähipäivistä mahdollinen poissaolo pitää korvata, ohjeet tuntikohtaisesti myöhemmin.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
opintojakso on 5op mikä tarkoittaa 135 tuntia opiskelijan työtä
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija:
- tuntee alan keskeisimpiä käsitteitä ja osaa käyttää niitä oikeissa yhteyksissä,
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta ja
- osaa etsiä tietoa yksittäisiin tilanteisiin.
- osaa toimia ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti,
- tunnistaa ammattialan toimintaympäristöjä ja tehtäviä sekä
- tietää asiakaslähtöisyyden toiminnan perustana.
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin,
- noudattaa turvallisuusohjeita,
- osaa toimia työryhmän jäsenenä sekä
- ymmärtää omien vahvuuksien ja kehittämistarpeiden merkityksen ammatillisessa kasvussa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija:
- etsii tietoa eri lähteistä ja ymmärtää lähdekritiikin merkityksen,
- yhdistelee tietoa eri lähteistä ja
- osoittaa perehtyneensä alan tietoperustaan.
- toimii ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa tarkoituksenmukaisesti,
- soveltaa asiakaslähtöisyyden periaatteita sekä
- arvioi omia valintojaan ja omaa toimintaansa ammatillisissa tilanteissa.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti,
- osaa toimia työyhteisössä rakentavasti,
- ottaa toiminnassaan huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- arvioi omia vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija:
- etsii tietoa eri lähteistä ja arvioi lähteiden luotettavuutta tarkoituksenmukaisesti,
- yhdistää tietoa eri lähteistä asianmukaisiksi kokonaisuuksiksi sekä
- hyödyntää ja soveltaa alan tietoperustaa.
- soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa,
- toimii asiakaslähtöisesti,
- osoittaa kykyä ratkaista ammatillisia tehtäviä ja ongelmia sekä
- osaa perustella esittämiään näkökulmia ja omaa toimintaansa ammatillisesti.
- perustelee toimintaansa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti,
- osaa toimia työyhteisössä rakentavasti ja jakaa osaamistaan,
- toimii vastuullisesti ja ottaa toiminnassaan huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- kehittää itseään.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Hyväksytty/
Opiskelija:
- tuntee alan keskeisimpiä käsitteitä ja osaa käyttää niitä oikeissa yhteyksissä,
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta ja
- osaa etsiä tietoa yksittäisiin tilanteisiin.
- osaa toimia ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti,
- tunnistaa ammattialan toimintaympäristöjä ja tehtäviä sekä
- tietää asiakaslähtöisyyden toiminnan perustana.
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin,
- noudattaa turvallisuusohjeita,
- osaa toimia työryhmän jäsenenä sekä
- ymmärtää omien vahvuuksien ja kehittämistarpeiden merkityksen ammatillisessa kasvussa.
Hylätty/
Opiskelija:
- ei hallitse alan tietoperustaa eikä osoita arvostavansa sitä,
- ei tunne tai osaa käyttää alan käsitteitä.
- ei osoita riittäviä ammatillisia tietoja ja taitoja,
- ei toimi ohjeiden ja ohjeistusten mukaisesti.
- ei ota toiminnassaan huomioon ammattialan turvallisuusohjeita tai eettisiä periaatteita,
- ei osoita taitoa toimia ryhmässä rakentavasti.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
oppimistehtävät arvioidaan numeerisesti, opiskelijat tekevät itsearvioinnin.
lähipäiviiin osallistuminen pakollista, lähipäivästä mahdollinen poissaolo pitää korvata tuntikohtaisesti annetuilla tehtävillä
Esitietovaatimukset
Ennen opintojaksolle osallistumista opiskelijalla tulee olla hyväksytysti suoritettuna osaaminen seuraavalta opintojaksolta: Terapeuttisen toiminnan perusteet.
Ilmoittautumisaika
29.11.2021 - 12.12.2021
Ajoitus
10.01.2022 - 13.03.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 37
Koulutus
- Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Kaija Kekäläinen
- Akvaliina Lacho
Vastuuopettaja
Kaija Kekäläinen
Ryhmät
-
SXI21S2Toimintaterapian tutkinto-ohjelma monimuoto
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää arvioinnin merkityksen osana toimintaterapiaprosessia ja monialaista kuntoutusta. Opiskelija tietää luotettavan toimintaterapia-arvioinnin periaatteet ja hyvän arvioinnin käytännöt. Opiskelija ymmärtää toimintaterapian teorian merkityksen arviointiprosessissa. Opiskelija ymmärtää, että arvioinnin lähtökohtana on yksilön arki ja osallistumisen mahdollisuudet. Opiskelija osaa käyttää toimintaterapian mallia asiakkaan toiminnallisuuden arvioinnin lähtökohtana ja harkinnan tukena. Opiskelija osaa hyödyntää teoriatietoa toiminnallisen arviointitilanteen suunnittelussa ja dokumentoida arviointitulokset.
Sisältö
- Toimintaterapia-arviointi osana monialaista kuntoutusta (ICF)
- Arvioinnin lähtökohdat ja perusteet
- Toiminnan tasot ja hierarkia
- Toimintakeskeinen arviointi
- Havainnointi, haastattelu, itsearviointi ja mittaaminen arviointitiedon keräämisessä
- Tehtäväanalyysi arvioinnissa
- Toimintaterapian teoria arviointiprosessin suunnittelussa ja arviointimenetelmät
- Arviointitulosten dokumentointi
Aika ja paikka
Opintojakso toteutuksen lähipäivät on merkitty lukujärjestykseen
Oppimateriaalit
Hyvät arviointikäytännöt suomalaisessa toimintaterapiassa (verkkojulkaisu)
Toiminnan voimaa, toimintaterapia käytännössä
opintojakson aikana lisäkirjallisuutta
Opetusmenetelmät
Opintojakson oppiminen perustuu lähipäiviin ja itsenäiseen opiskeluun. Opintojakso sisältää tuntitehtäviä, menetelmien käytön harjoittelua itsenäisesti ja lähipäivinä.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakson oppiminen arvioidaan oppimistehtävällä.
Opintojaksoon sisältyy ennakkotehtävä ja 2 yksilöllistä oppimistehtävää.
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
opintojaksototeutuksessa ei ole vaihtoehtoista toteutustapaa. Lähipäivistä mahdollinen poissaolo pitää korvata, ohjeet tuntikohtaisesti myöhemmin.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
opintojakso on 5op mikä tarkoittaa 135 tuntia opiskelijan työtä
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija:
- tuntee alan keskeisimpiä käsitteitä ja osaa käyttää niitä oikeissa yhteyksissä,
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta ja
- osaa etsiä tietoa yksittäisiin tilanteisiin.
- osaa toimia ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti,
- tunnistaa ammattialan toimintaympäristöjä ja tehtäviä sekä
- tietää asiakaslähtöisyyden toiminnan perustana.
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin,
- noudattaa turvallisuusohjeita,
- osaa toimia työryhmän jäsenenä sekä
- ymmärtää omien vahvuuksien ja kehittämistarpeiden merkityksen ammatillisessa kasvussa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija:
- etsii tietoa eri lähteistä ja ymmärtää lähdekritiikin merkityksen,
- yhdistelee tietoa eri lähteistä ja
- osoittaa perehtyneensä alan tietoperustaan.
- toimii ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa tarkoituksenmukaisesti,
- soveltaa asiakaslähtöisyyden periaatteita sekä
- arvioi omia valintojaan ja omaa toimintaansa ammatillisissa tilanteissa.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti,
- osaa toimia työyhteisössä rakentavasti,
- ottaa toiminnassaan huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- arvioi omia vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija:
- etsii tietoa eri lähteistä ja arvioi lähteiden luotettavuutta tarkoituksenmukaisesti,
- yhdistää tietoa eri lähteistä asianmukaisiksi kokonaisuuksiksi sekä
- hyödyntää ja soveltaa alan tietoperustaa.
- soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa,
- toimii asiakaslähtöisesti,
- osoittaa kykyä ratkaista ammatillisia tehtäviä ja ongelmia sekä
- osaa perustella esittämiään näkökulmia ja omaa toimintaansa ammatillisesti.
- perustelee toimintaansa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti,
- osaa toimia työyhteisössä rakentavasti ja jakaa osaamistaan,
- toimii vastuullisesti ja ottaa toiminnassaan huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- kehittää itseään.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Hyväksytty/
Opiskelija:
- tuntee alan keskeisimpiä käsitteitä ja osaa käyttää niitä oikeissa yhteyksissä,
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta ja
- osaa etsiä tietoa yksittäisiin tilanteisiin.
- osaa toimia ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti,
- tunnistaa ammattialan toimintaympäristöjä ja tehtäviä sekä
- tietää asiakaslähtöisyyden toiminnan perustana.
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin,
- noudattaa turvallisuusohjeita,
- osaa toimia työryhmän jäsenenä sekä
- ymmärtää omien vahvuuksien ja kehittämistarpeiden merkityksen ammatillisessa kasvussa.
Hylätty/
Opiskelija:
- ei hallitse alan tietoperustaa eikä osoita arvostavansa sitä,
- ei tunne tai osaa käyttää alan käsitteitä.
- ei osoita riittäviä ammatillisia tietoja ja taitoja,
- ei toimi ohjeiden ja ohjeistusten mukaisesti.
- ei ota toiminnassaan huomioon ammattialan turvallisuusohjeita tai eettisiä periaatteita,
- ei osoita taitoa toimia ryhmässä rakentavasti.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
oppimistehtävät arvioidaan numeerisesti, opiskelijat tekevät itsearvioinnin.
lähipäiviiin osallistuminen pakollista, lähipäivästä mahdollinen poissaolo pitää korvata tuntikohtaisesti annetuilla tehtävillä
Esitietovaatimukset
Ennen opintojaksolle osallistumista opiskelijalla tulee olla hyväksytysti suoritettuna osaaminen seuraavalta opintojaksolta: Terapeuttisen toiminnan perusteet.