Toiminnallisuuden mahdollistaminen ryhmissäLaajuus (5 op)
Tunnus: SX00EO23
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija ymmärtää ryhmän kehitysvaiheet ja tuntee ryhmädynamiikan ilmiönä. Opiskelija osaa perustella toimintaterapiaryhmän käyttöä. Opiskelija suunnittelee toimintaterapiaryhmän ja harjoittelee tavoitteiden asettamista. Opiskelija osaa hyödyntää ryhmiin liittyvää teoriatietoa ohjatessaan toimintaterapiaryhmää. Opiskelija valitsee ja soveltaa toimintaa ryhmän tavoitteiden mukaisesti. Opiskelija tunnistaa ja osaa yhdistää ryhmän tapahtumia teoriaan. Opiskelija reflektoi omia ryhmänohjaustaitojaan.
Sisältö
- Ryhmän suunnittelu
- Ryhmän kehitykselliset tasot ja vaiheet
- Ryhmän terapeuttiset tekijät
- Ryhmän puitteet
- Ryhmädynamiikka
- Toimintaterapian ryhmäteoriat
- Ryhmän ohjaajan tehtävät ja roolit
- Ryhmän ja yksilöiden tavoitteet
- Toiminnan käyttö ryhmässä
Esitietovaatimukset
Ennen opintojaksolle osallistumista opiskelijalla tulee olla hyväksytysti suoritettuna osaaminen seuraavilta opintojaksoilta: Toiminnallisuuden arviointi 2, Toiminnallisuuden mahdollistaminen 1
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija pyrkii toiminnassaan yhteistyöhön asiakkaiden ja muiden kumppanien kanssa. Opiskelija osaa määritellä aihepiiriin liittyvät käsitteet ja tunnistaa ryhmän ohjaajan tehtävät. Opiskelija osaa toimia ryhmiä ohjatessaan turvallisesti, luotettavasti ja ammattieettisiä ohjeita noudattaen. Opiskelija hyödyntää opintojaksolla esitettyä tietoperustaa ryhmän suunnitelman tukena. Opiskelija pyrkii kehittämään omia taitojaan ryhmän ohjaajana.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija toimii yhteistyössä niin asiakkaiden kuin muidenkin kumppanien kanssa. Opiskelija osaa hyödyntää ja soveltaa aihepiiriin liittyvää teoriatietoa oman ryhmän suunnittelussa ja asettaa ryhmälle tavoitteita. Opiskelija argumentoi tekemiään valintoja. Opiskelija toimii ryhmiä ohjatessaan turvallisesti, luotettavasti ja ammattieettisiä ohjeita noudattaen. Opiskelija osaa toimia ryhmän ohjaajan tehtäviä hyödyntäen ja tunnistaa oman toimintansa vaikutuksia ryhmään. Opiskelijan osaa joiltakin osin soveltaa opintojaksolla esitettyä tietoperustaa oman ryhmänsä asiakkaiden hyväksi. Opiskelija tunnistaa omaa osaamistaan ryhmän ohjaukseen liittyen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija toimii aktiivisesti ja innovatiivisesti yhteistyössä ryhmäläisten ja muiden kumppaneiden kanssa. Opiskelija ymmärtää ryhmälle asetettavien tavoitteiden merkityksen terapeuttisen ryhmän näkökulmasta. Opiskelija osaa kiitettävästi hyödyntää aihepiiriin liittyvää teoriatietoa ryhmän suunnittelussa sekä asiakkaan tavoitteiden saavuttamisen tukena. Opiskelija toimii ryhmiä ohjatessaan turvallisesti, luotettavasti ja ammattieettisiä ohjeita noudattaen. Opiskelija mukauttaa omaa toimintaansa ryhmän ohjaajana ja hyödyntää terapeuttista toimintaa niin, että ohjaajuuden ja toiminnan avulla voidaan tukea tavoitteiden saavuttamista. Opiskelija toimii joustavasti yhteistyössä argumentoiden valintojaan oman alansa tietoperustasta. Opiskelija tunnistaa omia kehittämiskohteita ja vahvuuksia ja pyrkii haastamaan itseään aktiivisesti kohti uutta osaamista.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija pyrkii toiminnassaan yhteistyöhön asiakkaiden ja muiden kumppanien kanssa. Opiskelija osaa määritellä aihepiiriin liittyvät käsitteet ja tunnistaa ryhmän ohjaajan tehtävät. Opiskelija osaa toimia ryhmiä ohjatessaan turvallisesti, luotettavasti ja ammattieettisiä ohjeita noudattaen. Opiskelija hyödyntää opintojaksolla esitettyä tietoperustaa ryhmän suunnitelman tukena. Opiskelija pyrkii kehittämään omia taitojaan ryhmän ohjaajana.
Lisätiedot
Opintojakso sisältää käytännön työskentelyä.
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 19.05.2024
Ajoitus
14.11.2024 - 12.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 20
Koulutus
- Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Sanna Piikki
- Akvaliina Lacho
Vastuuopettaja
Sanna Piikki
Ryhmät
-
SXI23K2Toimintaterapian tutkinto-ohjelma, monimuoto
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää ryhmän kehitysvaiheet ja tuntee ryhmädynamiikan ilmiönä. Opiskelija osaa perustella toimintaterapiaryhmän käyttöä. Opiskelija suunnittelee toimintaterapiaryhmän ja harjoittelee tavoitteiden asettamista. Opiskelija osaa hyödyntää ryhmiin liittyvää teoriatietoa ohjatessaan toimintaterapiaryhmää. Opiskelija valitsee ja soveltaa toimintaa ryhmän tavoitteiden mukaisesti. Opiskelija tunnistaa ja osaa yhdistää ryhmän tapahtumia teoriaan. Opiskelija reflektoi omia ryhmänohjaustaitojaan.
Sisältö
- Ryhmän suunnittelu
- Ryhmän kehitykselliset tasot ja vaiheet
- Ryhmän terapeuttiset tekijät
- Ryhmän puitteet
- Ryhmädynamiikka
- Toimintaterapian ryhmäteoriat
- Ryhmän ohjaajan tehtävät ja roolit
- Ryhmän ja yksilöiden tavoitteet
- Toiminnan käyttö ryhmässä
Aika ja paikka
14.11-12.12.2024
Myllypuron kampus ja lukujärjestyksestä löytyvät linkit.
Oppimateriaalit
Tenttimateriaalina: Hautala, T. - Hämäläinen, T. & Mäkelä, L. & Rusi-Pyykönen, M. 2011. Toiminnan voimaa. Toimintaterapia käytännössä Helsinki: Edita / Terapeuttista toimintaa ryhmissä käsittelevä osuus.
Cole Marilyn. 2012. Group Dynamics in Occupational Therapy. Sivut 3-11: 7 steps (Myös muita painoksia voi hyödyntää) > 5.painos/ 2018 löytyy rajoittamattomana E-kirjana.
Muu opintojaksolla tarvittava materiaali ilmoitetaan opintojakson alussa.
Opetusmenetelmät
Etä- lähiluennot (teoria)
Työpaja x1
EXAM-tentti
Itsenäinen teorian opiskelu + työryhmä- ja parityöskentely
Ryhmän ohjaaminen käytännössä x3
Opettajien antama ohjaus
Oppimistehtävä: Ryhmän suunnitelma ja ryhmäkertojen suunnitelmat
Vertaistyöskentely
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ryhmänohjausajat lähi:
3.12, 5.12 ja 10.12.2024
tai
4.12, 9.12 ja 11.12.2024
Jokainen opiskelija on varattuna edellä esitetyistä päivistä kolmena. Päivät tarkentuvat ennen opintojakson alkua.
Lisäkysymyksiä mahdollisuus esittää orientaatiossa.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
EXAM-tentti (8.11. >) 14.11-25.112024. Tarkempia ohjeita tenttiin annetaan orientaatiossa ja tenttiin valmistautuminen + sen tekeminen on suunniteltu aikavälille 19.9 - 30.9. 2024. Tenttimateriaali ilmoitettu kohdassa: Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus.
Tehtävän= Suunnitelman palautus 28.11 klo 16 ja tehtävän suullinen käsittely etänä 29.11.24.
Päätöstyöpaja 12.12.2024 etänä.
Tentistä järjestetään tenttipäivän lisäksi kolme uusintaa lukukauden aikana. Tämän jälkeen seuraavat tenttimahdollisuudet ovat seuraavan lukukauden puolella. Uusintatenttimahdollisuudet ilmoitetaan opintojakson orientaatiossa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Orientaatio etänä 14.11 2024. Osallistuminen orientaatioon on välttämätöntä.
Vko 48-50 erittäin tiivistä ryhmä- ja parityöskentelyä. Varaa aikaa.
Sisällön jaksotus
Katso lukujärjestys.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija pyrkii toiminnassaan yhteistyöhön asiakkaiden ja muiden kumppanien kanssa. Opiskelija osaa määritellä aihepiiriin liittyvät käsitteet ja tunnistaa ryhmän ohjaajan tehtävät. Opiskelija osaa toimia ryhmiä ohjatessaan turvallisesti, luotettavasti ja ammattieettisiä ohjeita noudattaen. Opiskelija hyödyntää opintojaksolla esitettyä tietoperustaa ryhmän suunnitelman tukena. Opiskelija pyrkii kehittämään omia taitojaan ryhmän ohjaajana.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija toimii yhteistyössä niin asiakkaiden kuin muidenkin kumppanien kanssa. Opiskelija osaa hyödyntää ja soveltaa aihepiiriin liittyvää teoriatietoa oman ryhmän suunnittelussa ja asettaa ryhmälle tavoitteita. Opiskelija argumentoi tekemiään valintoja. Opiskelija toimii ryhmiä ohjatessaan turvallisesti, luotettavasti ja ammattieettisiä ohjeita noudattaen. Opiskelija osaa toimia ryhmän ohjaajan tehtäviä hyödyntäen ja tunnistaa oman toimintansa vaikutuksia ryhmään. Opiskelijan osaa joiltakin osin soveltaa opintojaksolla esitettyä tietoperustaa oman ryhmänsä asiakkaiden hyväksi. Opiskelija tunnistaa omaa osaamistaan ryhmän ohjaukseen liittyen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija toimii aktiivisesti ja innovatiivisesti yhteistyössä ryhmäläisten ja muiden kumppaneiden kanssa. Opiskelija ymmärtää ryhmälle asetettavien tavoitteiden merkityksen terapeuttisen ryhmän näkökulmasta. Opiskelija osaa kiitettävästi hyödyntää aihepiiriin liittyvää teoriatietoa ryhmän suunnittelussa sekä asiakkaan tavoitteiden saavuttamisen tukena. Opiskelija toimii ryhmiä ohjatessaan turvallisesti, luotettavasti ja ammattieettisiä ohjeita noudattaen. Opiskelija mukauttaa omaa toimintaansa ryhmän ohjaajana ja hyödyntää terapeuttista toimintaa niin, että ohjaajuuden ja toiminnan avulla voidaan tukea tavoitteiden saavuttamista. Opiskelija toimii joustavasti yhteistyössä argumentoiden valintojaan oman alansa tietoperustasta. Opiskelija tunnistaa omia kehittämiskohteita ja vahvuuksia ja pyrkii haastamaan itseään aktiivisesti kohti uutta osaamista.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija pyrkii toiminnassaan yhteistyöhön asiakkaiden ja muiden kumppanien kanssa. Opiskelija osaa määritellä aihepiiriin liittyvät käsitteet ja tunnistaa ryhmän ohjaajan tehtävät. Opiskelija osaa toimia ryhmiä ohjatessaan turvallisesti, luotettavasti ja ammattieettisiä ohjeita noudattaen. Opiskelija hyödyntää opintojaksolla esitettyä tietoperustaa ryhmän suunnitelman tukena. Opiskelija pyrkii kehittämään omia taitojaan ryhmän ohjaajana.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksytty tentti.
2krt mukana ryhmässä
Suunnitelmatehtävän suullinen käsittely, niin että opiskelijoiden kertoman mukaan ulkopuoliselle muodostuu kuva kokonaisuudesta, jolle ryhmäkerrat rakentuvat.
Työryhmänä ryhmän suunnitelman kirjallinen palautus.
Työryhmältä 3x ryhmäkerran suunnitelman kirjallinen palautus.
Työpajaan osallistuminen.
Tarkempi informaatio orientaatiossa.
Esitietovaatimukset
Ennen opintojaksolle osallistumista opiskelijalla tulee olla hyväksytysti suoritettuna osaaminen seuraavilta opintojaksoilta: Toiminnallisuuden arviointi 2, Toiminnallisuuden mahdollistaminen 1
Lisätiedot
Opintojakso sisältää käytännön työskentelyä.
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 19.05.2024
Ajoitus
19.09.2024 - 15.10.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 20
Koulutus
- Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Sanna Piikki
- Akvaliina Lacho
Vastuuopettaja
Sanna Piikki
Ryhmät
-
SXI23K2Toimintaterapian tutkinto-ohjelma, monimuoto
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää ryhmän kehitysvaiheet ja tuntee ryhmädynamiikan ilmiönä. Opiskelija osaa perustella toimintaterapiaryhmän käyttöä. Opiskelija suunnittelee toimintaterapiaryhmän ja harjoittelee tavoitteiden asettamista. Opiskelija osaa hyödyntää ryhmiin liittyvää teoriatietoa ohjatessaan toimintaterapiaryhmää. Opiskelija valitsee ja soveltaa toimintaa ryhmän tavoitteiden mukaisesti. Opiskelija tunnistaa ja osaa yhdistää ryhmän tapahtumia teoriaan. Opiskelija reflektoi omia ryhmänohjaustaitojaan.
Sisältö
- Ryhmän suunnittelu
- Ryhmän kehitykselliset tasot ja vaiheet
- Ryhmän terapeuttiset tekijät
- Ryhmän puitteet
- Ryhmädynamiikka
- Toimintaterapian ryhmäteoriat
- Ryhmän ohjaajan tehtävät ja roolit
- Ryhmän ja yksilöiden tavoitteet
- Toiminnan käyttö ryhmässä
Aika ja paikka
19.9 -15.10.2024
Myllypuron kampus ja lukujärjestyksestä löytyvät linkit.
Oppimateriaalit
Tenttimateriaalina:
Hautala, T. - Hämäläinen, T. & Mäkelä, L. & Rusi-Pyykönen, M. 2011. Toiminnan voimaa. Toimintaterapia käytännössä Helsinki: Edita / Terapeuttista toimintaa ryhmissä käsittelevä osuus.
Cole Marilyn. 2012. Group Dynamics in Occupational Therapy. Sivut 3-11: 7 steps (Myös muita painoksia voi hyödyntää) > 5.painos/ 2018 löytyy rajoittamattomana E-kirjana.
Muu opintojaksolla tarvittava materiaali ilmoitetaan opintojakson alussa.
Opetusmenetelmät
Etä- lähiluennot (teoria)
Työpaja x1
EXAM-tentti
Itsenäinen teorian opiskelu + työryhmä- ja parityöskentely
Ryhmän ohjaaminen käytännössä x3
Opettajien antama ohjaus
Oppimistehtävä: Ryhmän suunnitelma ja ryhmäkertojen suunnitelmat
Vertaistyöskentely
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ryhmänohjausajat lähi:
4.10, 9.10 ja 11.10.2024
tai
4.10, 10.10 ja 14.10.2024
Jokainen opiskelija on varattuna edellä esitetyistä päivistä kolmena. Päivät tarkentuvat ennen opintojakson alkua.
Lisäkysymyksiä mahdollisuus esittää orientaatiossa.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
EXAM-tentti (13.9 >) 19.9 - 30.9. 2024. Tarkempia ohjeita tenttiin annetaan orientaatiossa ja tenttiin valmistautuminen + sen tekeminen on suunniteltu aikavälille 19.9 - 30.9. 2024. Tenttimateriaali ilmoitettu kohdassa: Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus.
Tehtävän= Suunnitelman palautus 1.10 klo 16 ja tehtävän suullinen käsittely etänä 2.10.24.
Päätöstyöpaja 15.10.2024 etänä.
Tentistä järjestetään tenttipäivän lisäksi kolme uusintaa lukukauden aikana. Tämän jälkeen seuraavat tenttimahdollisuudet ovat seuraavan lukukauden puolella. Uusintatenttimahdollisuudet ilmoitetaan opintojakson orientaatiossa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Orientaatio etänä 19.9.2024. Osallistuminen orientaatioon on välttämätöntä.
Vko 38-40 erittäin tiivistä ryhmä- ja parityöskentelyä. Varaa aikaa.
Sisällön jaksotus
Katso lukujärjestys.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija pyrkii toiminnassaan yhteistyöhön asiakkaiden ja muiden kumppanien kanssa. Opiskelija osaa määritellä aihepiiriin liittyvät käsitteet ja tunnistaa ryhmän ohjaajan tehtävät. Opiskelija osaa toimia ryhmiä ohjatessaan turvallisesti, luotettavasti ja ammattieettisiä ohjeita noudattaen. Opiskelija hyödyntää opintojaksolla esitettyä tietoperustaa ryhmän suunnitelman tukena. Opiskelija pyrkii kehittämään omia taitojaan ryhmän ohjaajana.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija toimii yhteistyössä niin asiakkaiden kuin muidenkin kumppanien kanssa. Opiskelija osaa hyödyntää ja soveltaa aihepiiriin liittyvää teoriatietoa oman ryhmän suunnittelussa ja asettaa ryhmälle tavoitteita. Opiskelija argumentoi tekemiään valintoja. Opiskelija toimii ryhmiä ohjatessaan turvallisesti, luotettavasti ja ammattieettisiä ohjeita noudattaen. Opiskelija osaa toimia ryhmän ohjaajan tehtäviä hyödyntäen ja tunnistaa oman toimintansa vaikutuksia ryhmään. Opiskelijan osaa joiltakin osin soveltaa opintojaksolla esitettyä tietoperustaa oman ryhmänsä asiakkaiden hyväksi. Opiskelija tunnistaa omaa osaamistaan ryhmän ohjaukseen liittyen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija toimii aktiivisesti ja innovatiivisesti yhteistyössä ryhmäläisten ja muiden kumppaneiden kanssa. Opiskelija ymmärtää ryhmälle asetettavien tavoitteiden merkityksen terapeuttisen ryhmän näkökulmasta. Opiskelija osaa kiitettävästi hyödyntää aihepiiriin liittyvää teoriatietoa ryhmän suunnittelussa sekä asiakkaan tavoitteiden saavuttamisen tukena. Opiskelija toimii ryhmiä ohjatessaan turvallisesti, luotettavasti ja ammattieettisiä ohjeita noudattaen. Opiskelija mukauttaa omaa toimintaansa ryhmän ohjaajana ja hyödyntää terapeuttista toimintaa niin, että ohjaajuuden ja toiminnan avulla voidaan tukea tavoitteiden saavuttamista. Opiskelija toimii joustavasti yhteistyössä argumentoiden valintojaan oman alansa tietoperustasta. Opiskelija tunnistaa omia kehittämiskohteita ja vahvuuksia ja pyrkii haastamaan itseään aktiivisesti kohti uutta osaamista.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija pyrkii toiminnassaan yhteistyöhön asiakkaiden ja muiden kumppanien kanssa. Opiskelija osaa määritellä aihepiiriin liittyvät käsitteet ja tunnistaa ryhmän ohjaajan tehtävät. Opiskelija osaa toimia ryhmiä ohjatessaan turvallisesti, luotettavasti ja ammattieettisiä ohjeita noudattaen. Opiskelija hyödyntää opintojaksolla esitettyä tietoperustaa ryhmän suunnitelman tukena. Opiskelija pyrkii kehittämään omia taitojaan ryhmän ohjaajana.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksytty tentti.
2krt mukana ryhmässä
Suunnitelmatehtävän suullinen käsittely, niin että opiskelijoiden kertoman mukaan ulkopuoliselle muodostuu kuva kokonaisuudesta, jolle ryhmäkerrat rakentuvat.
Työryhmänä ryhmän suunnitelman kirjallinen palautus.
Työryhmältä 3x ryhmäkerran suunnitelman kirjallinen palautus.
Työpajaan osallistuminen.
Tarkempi informaatio orientaatiossa.
Esitietovaatimukset
Ennen opintojaksolle osallistumista opiskelijalla tulee olla hyväksytysti suoritettuna osaaminen seuraavilta opintojaksoilta: Toiminnallisuuden arviointi 2, Toiminnallisuuden mahdollistaminen 1
Lisätiedot
Opintojakso sisältää käytännön työskentelyä.
Ilmoittautumisaika
27.11.2023 - 10.12.2023
Ajoitus
17.04.2024 - 15.05.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 20
Koulutus
- Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Sanna Piikki
- Akvaliina Lacho
Vastuuopettaja
Sanna Piikki
Ryhmät
-
SXI22S2Toimintaterapian tutkinto-ohjelma monimuoto
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää ryhmän kehitysvaiheet ja tuntee ryhmädynamiikan ilmiönä. Opiskelija osaa perustella toimintaterapiaryhmän käyttöä. Opiskelija suunnittelee toimintaterapiaryhmän ja harjoittelee tavoitteiden asettamista. Opiskelija osaa hyödyntää ryhmiin liittyvää teoriatietoa ohjatessaan toimintaterapiaryhmää. Opiskelija valitsee ja soveltaa toimintaa ryhmän tavoitteiden mukaisesti. Opiskelija tunnistaa ja osaa yhdistää ryhmän tapahtumia teoriaan. Opiskelija reflektoi omia ryhmänohjaustaitojaan.
Sisältö
- Ryhmän suunnittelu
- Ryhmän kehitykselliset tasot ja vaiheet
- Ryhmän terapeuttiset tekijät
- Ryhmän puitteet
- Ryhmädynamiikka
- Toimintaterapian ryhmäteoriat
- Ryhmän ohjaajan tehtävät ja roolit
- Ryhmän ja yksilöiden tavoitteet
- Toiminnan käyttö ryhmässä
Aika ja paikka
17.4-15.5.2024
Myllypuron kampus ja lukujärjestyksestä löytyvät linkit.
Oppimateriaalit
Tenttimateriaalina: Hautala, T. - Hämäläinen, T. & Mäkelä, L. & Rusi-Pyykönen, M. 2011. Toiminnan voimaa. Toimintaterapia käytännössä Helsinki: Edita / Terapeuttista toimintaa ryhmissä käsittelevä osuus.
Cole Marilyn. 2012. Group Dynamics in Occupational Therapy. Sivut 3-11: 7 steps (Myös muita painoksia voi hyödyntää) > 5.painos/ 2018 löytyy rajoittamattomana E-kirjana.
Muu opintojaksolla tarvittava materiaali ilmoitetaan opintojakson alussa.
Opetusmenetelmät
Etä- lähiluennot (teoria)
Työpaja x1
EXAM-tentti
Itsenäinen teorian opiskelu + työryhmä- ja parityöskentely
Ryhmän ohjaaminen käytännössä x3
Opettajien antama ohjaus
Oppimistehtävä: Ryhmän suunnitelma ja ryhmäkertojen suunnitelmat
Vertaistyöskentely
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ryhmänohjausajat lähi:
2.5, 7.5 ja 13.5
tai
3.5, 8.5 ja 14.5
Jokainen opiskelija on varattuna edellä esitetyistä päivistä kolmena. Päivät tarkentuvat ennen opintojakson alkua.
Lisäkysymyksiä mahdollisuus esittää orientaatiossa.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
EXAM-tentti 18-26.4.2024 Tarkempia ohjeita annetaan orientaatiossa.
Tehtävän= Suunnitelman palautus 28.4 klo 16 ja tehtävän suullinen käsittely etänä 29.4.24.
Päätöstyöpaja 15.5.2024 etänä.
Tentistä järjestetään tenttipäivän lisäksi kolme uusintaa lukukauden aikana. Tämän jälkeen seuraavat tenttimahdollisuudet ovat seuraavan lukukauden puolella. Uusintatenttimahdollisuudet ilmoitetaan opintojakson orientaatiossa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Orientaatio 17.4. 2024. Osallistuminen orientaatioon on välttämätöntä.
Vko 17-20 erittäin tiivistä ryhmä- ja parityöskentelyä. Varaa aikaa.
Sisällön jaksotus
Katso lukujärjestys.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija pyrkii toiminnassaan yhteistyöhön asiakkaiden ja muiden kumppanien kanssa. Opiskelija osaa määritellä aihepiiriin liittyvät käsitteet ja tunnistaa ryhmän ohjaajan tehtävät. Opiskelija osaa toimia ryhmiä ohjatessaan turvallisesti, luotettavasti ja ammattieettisiä ohjeita noudattaen. Opiskelija hyödyntää opintojaksolla esitettyä tietoperustaa ryhmän suunnitelman tukena. Opiskelija pyrkii kehittämään omia taitojaan ryhmän ohjaajana.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija toimii yhteistyössä niin asiakkaiden kuin muidenkin kumppanien kanssa. Opiskelija osaa hyödyntää ja soveltaa aihepiiriin liittyvää teoriatietoa oman ryhmän suunnittelussa ja asettaa ryhmälle tavoitteita. Opiskelija argumentoi tekemiään valintoja. Opiskelija toimii ryhmiä ohjatessaan turvallisesti, luotettavasti ja ammattieettisiä ohjeita noudattaen. Opiskelija osaa toimia ryhmän ohjaajan tehtäviä hyödyntäen ja tunnistaa oman toimintansa vaikutuksia ryhmään. Opiskelijan osaa joiltakin osin soveltaa opintojaksolla esitettyä tietoperustaa oman ryhmänsä asiakkaiden hyväksi. Opiskelija tunnistaa omaa osaamistaan ryhmän ohjaukseen liittyen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija toimii aktiivisesti ja innovatiivisesti yhteistyössä ryhmäläisten ja muiden kumppaneiden kanssa. Opiskelija ymmärtää ryhmälle asetettavien tavoitteiden merkityksen terapeuttisen ryhmän näkökulmasta. Opiskelija osaa kiitettävästi hyödyntää aihepiiriin liittyvää teoriatietoa ryhmän suunnittelussa sekä asiakkaan tavoitteiden saavuttamisen tukena. Opiskelija toimii ryhmiä ohjatessaan turvallisesti, luotettavasti ja ammattieettisiä ohjeita noudattaen. Opiskelija mukauttaa omaa toimintaansa ryhmän ohjaajana ja hyödyntää terapeuttista toimintaa niin, että ohjaajuuden ja toiminnan avulla voidaan tukea tavoitteiden saavuttamista. Opiskelija toimii joustavasti yhteistyössä argumentoiden valintojaan oman alansa tietoperustasta. Opiskelija tunnistaa omia kehittämiskohteita ja vahvuuksia ja pyrkii haastamaan itseään aktiivisesti kohti uutta osaamista.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija pyrkii toiminnassaan yhteistyöhön asiakkaiden ja muiden kumppanien kanssa. Opiskelija osaa määritellä aihepiiriin liittyvät käsitteet ja tunnistaa ryhmän ohjaajan tehtävät. Opiskelija osaa toimia ryhmiä ohjatessaan turvallisesti, luotettavasti ja ammattieettisiä ohjeita noudattaen. Opiskelija hyödyntää opintojaksolla esitettyä tietoperustaa ryhmän suunnitelman tukena. Opiskelija pyrkii kehittämään omia taitojaan ryhmän ohjaajana.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksytty tentti.
2krt mukana ryhmässä
Suunnitelmatehtävän suullinen käsittely, niin että opiskelijoiden kertoman mukaan ulkopuoliselle muodostuu kuva kokonaisuudesta, jolle ryhmäkerrat rakentuvat.
Työryhmänä ryhmän suunnitelman kirjallinen palautus.
Työryhmältä 3x ryhmäkerran suunnitelman kirjallinen palautus.
Työpajaan osallistuminen.
Tarkempi informaatio orientaatiossa.
Esitietovaatimukset
Ennen opintojaksolle osallistumista opiskelijalla tulee olla hyväksytysti suoritettuna osaaminen seuraavilta opintojaksoilta: Toiminnallisuuden arviointi 2, Toiminnallisuuden mahdollistaminen 1
Lisätiedot
Opintojakso sisältää käytännön työskentelyä.
Ilmoittautumisaika
27.11.2023 - 10.12.2023
Ajoitus
15.02.2024 - 12.03.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 20
Koulutus
- Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Sanna Piikki
- Akvaliina Lacho
Vastuuopettaja
Sanna Piikki
Ryhmät
-
SXI22S2Toimintaterapian tutkinto-ohjelma monimuoto
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää ryhmän kehitysvaiheet ja tuntee ryhmädynamiikan ilmiönä. Opiskelija osaa perustella toimintaterapiaryhmän käyttöä. Opiskelija suunnittelee toimintaterapiaryhmän ja harjoittelee tavoitteiden asettamista. Opiskelija osaa hyödyntää ryhmiin liittyvää teoriatietoa ohjatessaan toimintaterapiaryhmää. Opiskelija valitsee ja soveltaa toimintaa ryhmän tavoitteiden mukaisesti. Opiskelija tunnistaa ja osaa yhdistää ryhmän tapahtumia teoriaan. Opiskelija reflektoi omia ryhmänohjaustaitojaan.
Sisältö
- Ryhmän suunnittelu
- Ryhmän kehitykselliset tasot ja vaiheet
- Ryhmän terapeuttiset tekijät
- Ryhmän puitteet
- Ryhmädynamiikka
- Toimintaterapian ryhmäteoriat
- Ryhmän ohjaajan tehtävät ja roolit
- Ryhmän ja yksilöiden tavoitteet
- Toiminnan käyttö ryhmässä
Aika ja paikka
15.2 - 12.3.24
Myllypuron kampus ja lukujärjestyksestä löytyvät linkit.
Oppimateriaalit
Tenttimateriaalina: Hautala, T. - Hämäläinen, T. & Mäkelä, L. & Rusi-Pyykönen, M. 2011. Toiminnan voimaa. Toimintaterapia käytännössä Helsinki: Edita / Terapeuttista toimintaa ryhmissä käsittelevä osuus.
Cole Marilyn. 2012. Group Dynamics in Occupational Therapy. Sivut 3-11: 7 steps (Myös muita painoksia voi hyödyntää) > 5.painos/ 2018 löytyy rajoittamattomana E-kirjana.
Muu opintojaksolla tarvittava materiaali ilmoitetaan opintojakson alussa.
Opetusmenetelmät
Etä- lähiluennot (teoria)
Työpaja x1
EXAM -Tentti
Itsenäinen teorian opiskelu + työryhmä- ja parityöskentely
Ryhmän ohjaaminen käytännössä x3
Opettajien antama ohjaus
Oppimistehtävä: Ryhmän suunnitelma ja ryhmäkertojen suunnitelmat
Vertaistyöskentely
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ryhmänohjausajat/ lähi:
29.2, 5.3, 7.3
tai
1.3, 6.3, 8.3
Jokainen opiskelija on varattuna edellä esitetyistä päivistä kolmena.
Päivät ennen opintojakson alkua. Lisäkysymyksiä mahdollisuus esittää orientaatiossa.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Exam- tentti 16 - 23.2
Tarkempia ohjeita annetaan orientaatiossa.
Tehtävän= Suunnitelman palautus 26.2 klo. 16 ja tehtävän suullinen käsittely etänä 27.2
Päätöstyöpaja 12.3 etänä.
Tentistä järjestetään tenttipäivän lisäksi kolme uusintaa lukukauden aikana. Tämän jälkeen seuraavat tenttimahdollisuudet ovat seuraavan lukukauden puolella. Uusintatenttimahdollisuudet ilmoitetaan opintojakson orientaatiossa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Orientaatio 15.2. Osallistuminen orientaatioon on välttämätöntä.
Vko:t 8 -10 erittäin tiivistä ryhmä- ja parityöskentelyä. Varaa aikaa.
Sisällön jaksotus
Katso lukujärjestys.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija pyrkii toiminnassaan yhteistyöhön asiakkaiden ja muiden kumppanien kanssa. Opiskelija osaa määritellä aihepiiriin liittyvät käsitteet ja tunnistaa ryhmän ohjaajan tehtävät. Opiskelija osaa toimia ryhmiä ohjatessaan turvallisesti, luotettavasti ja ammattieettisiä ohjeita noudattaen. Opiskelija hyödyntää opintojaksolla esitettyä tietoperustaa ryhmän suunnitelman tukena. Opiskelija pyrkii kehittämään omia taitojaan ryhmän ohjaajana.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija toimii yhteistyössä niin asiakkaiden kuin muidenkin kumppanien kanssa. Opiskelija osaa hyödyntää ja soveltaa aihepiiriin liittyvää teoriatietoa oman ryhmän suunnittelussa ja asettaa ryhmälle tavoitteita. Opiskelija argumentoi tekemiään valintoja. Opiskelija toimii ryhmiä ohjatessaan turvallisesti, luotettavasti ja ammattieettisiä ohjeita noudattaen. Opiskelija osaa toimia ryhmän ohjaajan tehtäviä hyödyntäen ja tunnistaa oman toimintansa vaikutuksia ryhmään. Opiskelijan osaa joiltakin osin soveltaa opintojaksolla esitettyä tietoperustaa oman ryhmänsä asiakkaiden hyväksi. Opiskelija tunnistaa omaa osaamistaan ryhmän ohjaukseen liittyen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija toimii aktiivisesti ja innovatiivisesti yhteistyössä ryhmäläisten ja muiden kumppaneiden kanssa. Opiskelija ymmärtää ryhmälle asetettavien tavoitteiden merkityksen terapeuttisen ryhmän näkökulmasta. Opiskelija osaa kiitettävästi hyödyntää aihepiiriin liittyvää teoriatietoa ryhmän suunnittelussa sekä asiakkaan tavoitteiden saavuttamisen tukena. Opiskelija toimii ryhmiä ohjatessaan turvallisesti, luotettavasti ja ammattieettisiä ohjeita noudattaen. Opiskelija mukauttaa omaa toimintaansa ryhmän ohjaajana ja hyödyntää terapeuttista toimintaa niin, että ohjaajuuden ja toiminnan avulla voidaan tukea tavoitteiden saavuttamista. Opiskelija toimii joustavasti yhteistyössä argumentoiden valintojaan oman alansa tietoperustasta. Opiskelija tunnistaa omia kehittämiskohteita ja vahvuuksia ja pyrkii haastamaan itseään aktiivisesti kohti uutta osaamista.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija pyrkii toiminnassaan yhteistyöhön asiakkaiden ja muiden kumppanien kanssa. Opiskelija osaa määritellä aihepiiriin liittyvät käsitteet ja tunnistaa ryhmän ohjaajan tehtävät. Opiskelija osaa toimia ryhmiä ohjatessaan turvallisesti, luotettavasti ja ammattieettisiä ohjeita noudattaen. Opiskelija hyödyntää opintojaksolla esitettyä tietoperustaa ryhmän suunnitelman tukena. Opiskelija pyrkii kehittämään omia taitojaan ryhmän ohjaajana.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksytty tentti.
2krt mukana ryhmässä
Suunnitelmatehtävän suullinen käsittely, niin että opiskelijoiden kertoman mukaan ulkopuoliselle muodostuu kuva kokonaisuudesta, jolle ryhmäkerrat rakentuvat.
Työryhmänä ryhmän suunnitelman kirjallinen palautus.
Työryhmältä 3x ryhmäkerran suunnitelman kirjallinen palautus.
Työpajaan osallistuminen.
Tarkempi informaatio orientaatiossa.
Esitietovaatimukset
Ennen opintojaksolle osallistumista opiskelijalla tulee olla hyväksytysti suoritettuna osaaminen seuraavilta opintojaksoilta: Toiminnallisuuden arviointi 2, Toiminnallisuuden mahdollistaminen 1
Lisätiedot
Opintojakso sisältää käytännön työskentelyä.
Ilmoittautumisaika
02.05.2023 - 14.05.2023
Ajoitus
16.11.2023 - 14.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 38
Koulutus
- Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Sanna Piikki
- Akvaliina Lacho
Vastuuopettaja
Sanna Piikki
Ryhmät
-
SXI22K2Toimintaterapian tutkinto-ohjelma, monimuoto
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää ryhmän kehitysvaiheet ja tuntee ryhmädynamiikan ilmiönä. Opiskelija osaa perustella toimintaterapiaryhmän käyttöä. Opiskelija suunnittelee toimintaterapiaryhmän ja harjoittelee tavoitteiden asettamista. Opiskelija osaa hyödyntää ryhmiin liittyvää teoriatietoa ohjatessaan toimintaterapiaryhmää. Opiskelija valitsee ja soveltaa toimintaa ryhmän tavoitteiden mukaisesti. Opiskelija tunnistaa ja osaa yhdistää ryhmän tapahtumia teoriaan. Opiskelija reflektoi omia ryhmänohjaustaitojaan.
Sisältö
- Ryhmän suunnittelu
- Ryhmän kehitykselliset tasot ja vaiheet
- Ryhmän terapeuttiset tekijät
- Ryhmän puitteet
- Ryhmädynamiikka
- Toimintaterapian ryhmäteoriat
- Ryhmän ohjaajan tehtävät ja roolit
- Ryhmän ja yksilöiden tavoitteet
- Toiminnan käyttö ryhmässä
Aika ja paikka
16.11 -14.12.23
Myllypuron kampus ja lukujärjestyksestä ennen opetusta löytyvät linkit.
Oppimateriaalit
Tenttimateriaalina: Hautala, T. - Hämäläinen, T. & Mäkelä, L. & Rusi-Pyykönen, M. 2011. Toiminnan voimaa. Toimintaterapia käytännössä Helsinki: Edita / Terapeuttista toimintaa ryhmissä käsittelevä osuus.
Cole Marilyn. 2012. Group Dynamics in Occupational Therapy. Sivut 3-11: 7 steps (Myös muita painoksia voi hyödyntää) > 5.painos/ 2018 löytyy rajoittamattomana E-kirjana.
Muu materiaali ilmoitetaan opintojakson alussa.
Opetusmenetelmät
Etä- lähiluennot (teoria)
Työpaja x1
Tentti
Itsenäinen teorian opiskelu + työryhmä- ja parityöskentely
Ryhmän ohjaaminen käytännössä
Opettajien antama ohjaus
Oppimistehtävä: Ryhmän suunnitelma ja ryhmäkertojen suunnitelmat
Vertaistyöskentely
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ryhmänohjausajat lähi:
4.12, 7.12, 11.12
tai
5.12, 8.12, 12.12
Jokainen opiskelija on varattuna edellä esitetyistä päivistä kolmena. Päivät tarkentuvat opintojakson orientaatiossa.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti 24.11.23/ Huom! Tentti järjestelyihin voi tulla muutoksia, jos siirrymme sähköiseen tenttijärjestelmään (EXAM). Tarkempia ohjeita annetaan tarvittaessa ennen opintojakson alkua.
Tehtävän= Suunnitelman palautus 29.11 klo 16 ja tehtävän suullinen käsittely etänä 30.11.23.
Päätöstyöpaja 14.12.23 etänä.
Tentistä järjestetään tenttipäivän lisäksi kolme uusintaa lukukauden aikana. Tämän jälkeen seuraavat tenttimahdollisuudet ovat seuraavan lukukauden puolella. Uusintatenttimahdollisuudet ilmoitetaan opintojakson orientaatiossa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Orientaatio 16.11 2023. Osallistuminen orientaatioon on erittäin tärkeää/ välttämätöntä opintojakson suorittamisen kannalta.
Vko 48 - 50 erittäin tiivistä ryhmä- ja parityöskentelyä. Työskentely vaatii yhteistä suunnitteluaikaa.
Sisällön jaksotus
Katso lukujärjestys.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija pyrkii toiminnassaan yhteistyöhön asiakkaiden ja muiden kumppanien kanssa. Opiskelija osaa määritellä aihepiiriin liittyvät käsitteet ja tunnistaa ryhmän ohjaajan tehtävät. Opiskelija osaa toimia ryhmiä ohjatessaan turvallisesti, luotettavasti ja ammattieettisiä ohjeita noudattaen. Opiskelija hyödyntää opintojaksolla esitettyä tietoperustaa ryhmän suunnitelman tukena. Opiskelija pyrkii kehittämään omia taitojaan ryhmän ohjaajana.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija toimii yhteistyössä niin asiakkaiden kuin muidenkin kumppanien kanssa. Opiskelija osaa hyödyntää ja soveltaa aihepiiriin liittyvää teoriatietoa oman ryhmän suunnittelussa ja asettaa ryhmälle tavoitteita. Opiskelija argumentoi tekemiään valintoja. Opiskelija toimii ryhmiä ohjatessaan turvallisesti, luotettavasti ja ammattieettisiä ohjeita noudattaen. Opiskelija osaa toimia ryhmän ohjaajan tehtäviä hyödyntäen ja tunnistaa oman toimintansa vaikutuksia ryhmään. Opiskelijan osaa joiltakin osin soveltaa opintojaksolla esitettyä tietoperustaa oman ryhmänsä asiakkaiden hyväksi. Opiskelija tunnistaa omaa osaamistaan ryhmän ohjaukseen liittyen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija toimii aktiivisesti ja innovatiivisesti yhteistyössä ryhmäläisten ja muiden kumppaneiden kanssa. Opiskelija ymmärtää ryhmälle asetettavien tavoitteiden merkityksen terapeuttisen ryhmän näkökulmasta. Opiskelija osaa kiitettävästi hyödyntää aihepiiriin liittyvää teoriatietoa ryhmän suunnittelussa sekä asiakkaan tavoitteiden saavuttamisen tukena. Opiskelija toimii ryhmiä ohjatessaan turvallisesti, luotettavasti ja ammattieettisiä ohjeita noudattaen. Opiskelija mukauttaa omaa toimintaansa ryhmän ohjaajana ja hyödyntää terapeuttista toimintaa niin, että ohjaajuuden ja toiminnan avulla voidaan tukea tavoitteiden saavuttamista. Opiskelija toimii joustavasti yhteistyössä argumentoiden valintojaan oman alansa tietoperustasta. Opiskelija tunnistaa omia kehittämiskohteita ja vahvuuksia ja pyrkii haastamaan itseään aktiivisesti kohti uutta osaamista.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija pyrkii toiminnassaan yhteistyöhön asiakkaiden ja muiden kumppanien kanssa. Opiskelija osaa määritellä aihepiiriin liittyvät käsitteet ja tunnistaa ryhmän ohjaajan tehtävät. Opiskelija osaa toimia ryhmiä ohjatessaan turvallisesti, luotettavasti ja ammattieettisiä ohjeita noudattaen. Opiskelija hyödyntää opintojaksolla esitettyä tietoperustaa ryhmän suunnitelman tukena. Opiskelija pyrkii kehittämään omia taitojaan ryhmän ohjaajana.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksytty tentti.
2krt mukana ryhmässä
Suunnitelmatehtävän suullinen käsittely, niin että opiskelijoiden kertoman mukaan ulkopuoliselle muodostuu kuva kokonaisuudesta, jolle ryhmäkerrat rakentuvat.
Työryhmänä ryhmän suunnitelman kirjallinen palautus.
Työryhmältä 3x ryhmäkerran suunnitelman kirjallinen palautus.
Työpajaan osallistuminen.
Tarkempi informaatio orientaatiossa.
Esitietovaatimukset
Ennen opintojaksolle osallistumista opiskelijalla tulee olla hyväksytysti suoritettuna osaaminen seuraavilta opintojaksoilta: Toiminnallisuuden arviointi 2, Toiminnallisuuden mahdollistaminen 1
Lisätiedot
Opintojakso sisältää käytännön työskentelyä.
Ilmoittautumisaika
02.05.2023 - 14.05.2023
Ajoitus
21.09.2023 - 18.10.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 38
Koulutus
- Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Sanna Piikki
- Akvaliina Lacho
Vastuuopettaja
Sanna Piikki
Ryhmät
-
SXI22K2Toimintaterapian tutkinto-ohjelma, monimuoto
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää ryhmän kehitysvaiheet ja tuntee ryhmädynamiikan ilmiönä. Opiskelija osaa perustella toimintaterapiaryhmän käyttöä. Opiskelija suunnittelee toimintaterapiaryhmän ja harjoittelee tavoitteiden asettamista. Opiskelija osaa hyödyntää ryhmiin liittyvää teoriatietoa ohjatessaan toimintaterapiaryhmää. Opiskelija valitsee ja soveltaa toimintaa ryhmän tavoitteiden mukaisesti. Opiskelija tunnistaa ja osaa yhdistää ryhmän tapahtumia teoriaan. Opiskelija reflektoi omia ryhmänohjaustaitojaan.
Sisältö
- Ryhmän suunnittelu
- Ryhmän kehitykselliset tasot ja vaiheet
- Ryhmän terapeuttiset tekijät
- Ryhmän puitteet
- Ryhmädynamiikka
- Toimintaterapian ryhmäteoriat
- Ryhmän ohjaajan tehtävät ja roolit
- Ryhmän ja yksilöiden tavoitteet
- Toiminnan käyttö ryhmässä
Aika ja paikka
16.9 - 18.10
Myllypuron kampus ja lukujärjestyksestä ennen opetusta löytyvät linkit.
Oppimateriaalit
Tenttimateriaalina: Hautala, T. - Hämäläinen, T. & Mäkelä, L. & Rusi-Pyykönen, M. 2011. Toiminnan voimaa. Toimintaterapia käytännössä Helsinki: Edita / Terapeuttista toimintaa ryhmissä käsittelevä osuus.
Cole Marilyn. 2012. Group Dynamics in Occupational Therapy. Sivut 3-11: 7 steps (Myös muita painoksia voi hyödyntää) > 5.painos/ 2018 löytyy rajoittamattomana E-kirjana.
Muu materiaali ilmoitetaan opintojakson alussa.
Opetusmenetelmät
Etä- lähiluennot (teoria)
Työpaja x1
Tentti
Itsenäinen teorian opiskelu + työryhmä- ja parityöskentely
Ryhmän ohjaaminen käytännössä
Opettajien antama ohjaus
Oppimistehtävä: Ryhmän suunnitelma ja ryhmäkertojen suunnitelmat
Vertaistyöskentely
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ryhmänohjausajat lähi:
9.10, 11.10, 16.10
tai
10.10, 12.10, 17.10
Jokainen opiskelija on varattuna edellä esitetyistä päivistä kolmena. Päivät tarkentuvat opintojakson orientaatiossa.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti 29.9.23/ Huom! Tentti järjestelyihin voi tulla muutoksia, jos siirrymme sähköiseen tenttijärjestelmään (EXAM). Tarkempia ohjeita annetaan tarvittaessa ennen opintojakson alkua.
Tehtävän= Suunnitelman palautus 4.10 klo 16 ja tehtävän suullinen käsittely etänä 5.10.23.
Päätöstyöpaja 19.10.23 etänä.
Tentistä järjestetään tenttipäivän lisäksi kolme uusintaa lukukauden aikana. Tämän jälkeen seuraavat tenttimahdollisuudet ovat seuraavan lukukauden puolella. Uusintatenttimahdollisuudet ilmoitetaan opintojakson orientaatiossa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Orientaatio 21.9. 2023. Osallistuminen orientaatioon on erittäin tärkeää/ välttämätöntä opintojakson suorittamisen kannalta.
Vko 40 -42 erittäin tiivistä ryhmä- ja parityöskentelyä. Työskentely vaatii yhteistä suunnitteluaikaa.
Sisällön jaksotus
Katso lukujärjestys.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija pyrkii toiminnassaan yhteistyöhön asiakkaiden ja muiden kumppanien kanssa. Opiskelija osaa määritellä aihepiiriin liittyvät käsitteet ja tunnistaa ryhmän ohjaajan tehtävät. Opiskelija osaa toimia ryhmiä ohjatessaan turvallisesti, luotettavasti ja ammattieettisiä ohjeita noudattaen. Opiskelija hyödyntää opintojaksolla esitettyä tietoperustaa ryhmän suunnitelman tukena. Opiskelija pyrkii kehittämään omia taitojaan ryhmän ohjaajana.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija toimii yhteistyössä niin asiakkaiden kuin muidenkin kumppanien kanssa. Opiskelija osaa hyödyntää ja soveltaa aihepiiriin liittyvää teoriatietoa oman ryhmän suunnittelussa ja asettaa ryhmälle tavoitteita. Opiskelija argumentoi tekemiään valintoja. Opiskelija toimii ryhmiä ohjatessaan turvallisesti, luotettavasti ja ammattieettisiä ohjeita noudattaen. Opiskelija osaa toimia ryhmän ohjaajan tehtäviä hyödyntäen ja tunnistaa oman toimintansa vaikutuksia ryhmään. Opiskelijan osaa joiltakin osin soveltaa opintojaksolla esitettyä tietoperustaa oman ryhmänsä asiakkaiden hyväksi. Opiskelija tunnistaa omaa osaamistaan ryhmän ohjaukseen liittyen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija toimii aktiivisesti ja innovatiivisesti yhteistyössä ryhmäläisten ja muiden kumppaneiden kanssa. Opiskelija ymmärtää ryhmälle asetettavien tavoitteiden merkityksen terapeuttisen ryhmän näkökulmasta. Opiskelija osaa kiitettävästi hyödyntää aihepiiriin liittyvää teoriatietoa ryhmän suunnittelussa sekä asiakkaan tavoitteiden saavuttamisen tukena. Opiskelija toimii ryhmiä ohjatessaan turvallisesti, luotettavasti ja ammattieettisiä ohjeita noudattaen. Opiskelija mukauttaa omaa toimintaansa ryhmän ohjaajana ja hyödyntää terapeuttista toimintaa niin, että ohjaajuuden ja toiminnan avulla voidaan tukea tavoitteiden saavuttamista. Opiskelija toimii joustavasti yhteistyössä argumentoiden valintojaan oman alansa tietoperustasta. Opiskelija tunnistaa omia kehittämiskohteita ja vahvuuksia ja pyrkii haastamaan itseään aktiivisesti kohti uutta osaamista.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija pyrkii toiminnassaan yhteistyöhön asiakkaiden ja muiden kumppanien kanssa. Opiskelija osaa määritellä aihepiiriin liittyvät käsitteet ja tunnistaa ryhmän ohjaajan tehtävät. Opiskelija osaa toimia ryhmiä ohjatessaan turvallisesti, luotettavasti ja ammattieettisiä ohjeita noudattaen. Opiskelija hyödyntää opintojaksolla esitettyä tietoperustaa ryhmän suunnitelman tukena. Opiskelija pyrkii kehittämään omia taitojaan ryhmän ohjaajana.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksytty tentti.
2krt mukana ryhmässä
Suunnitelmatehtävän suullinen käsittely, niin että opiskelijoiden kertoman mukaan ulkopuoliselle muodostuu kuva kokonaisuudesta, jolle ryhmäkerrat rakentuvat.
Työryhmänä ryhmän suunnitelman kirjallinen palautus.
Työryhmältä 3x ryhmäkerran suunnitelman kirjallinen palautus.
Työpajaan osallistuminen.
Tarkempi informaatio orientaatiossa.
Esitietovaatimukset
Ennen opintojaksolle osallistumista opiskelijalla tulee olla hyväksytysti suoritettuna osaaminen seuraavilta opintojaksoilta: Toiminnallisuuden arviointi 2, Toiminnallisuuden mahdollistaminen 1
Lisätiedot
Opintojakso sisältää käytännön työskentelyä.
Ilmoittautumisaika
28.11.2022 - 11.12.2022
Ajoitus
14.04.2023 - 12.05.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 20
Koulutus
- Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Sanna Piikki
- Akvaliina Lacho
Vastuuopettaja
Sanna Piikki
Ryhmät
-
SXI21S2Toimintaterapian tutkinto-ohjelma monimuoto
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää ryhmän kehitysvaiheet ja tuntee ryhmädynamiikan ilmiönä. Opiskelija osaa perustella toimintaterapiaryhmän käyttöä. Opiskelija suunnittelee toimintaterapiaryhmän ja harjoittelee tavoitteiden asettamista. Opiskelija osaa hyödyntää ryhmiin liittyvää teoriatietoa ohjatessaan toimintaterapiaryhmää. Opiskelija valitsee ja soveltaa toimintaa ryhmän tavoitteiden mukaisesti. Opiskelija tunnistaa ja osaa yhdistää ryhmän tapahtumia teoriaan. Opiskelija reflektoi omia ryhmänohjaustaitojaan.
Sisältö
- Ryhmän suunnittelu
- Ryhmän kehitykselliset tasot ja vaiheet
- Ryhmän terapeuttiset tekijät
- Ryhmän puitteet
- Ryhmädynamiikka
- Toimintaterapian ryhmäteoriat
- Ryhmän ohjaajan tehtävät ja roolit
- Ryhmän ja yksilöiden tavoitteet
- Toiminnan käyttö ryhmässä
Aika ja paikka
17.4-12.5.2023
Oppimateriaalit
Tenttimateriaalina: Hautala, T. - Hämäläinen, T. & Mäkelä, L. & Rusi-Pyykönen, M. 2011. Toiminnan voimaa. Toimintaterapia käytännössä Helsinki: Edita
Muu materiaali ilmoitetaan opintojakson alussa.
Opetusmenetelmät
Etä- lähiluennot
Työpaja
Tentti
Itsenäinen opiskelu
Ryhmän ohjaus käytännössä
Opettajan antama ohjaus
Oppimistehtävä
Vertaistyöskentely
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ryhmänohjausajat lähi:
2.5, 4.5 ja 9.5
3.5, 5.5 ja 10.5
Jokainen opiskelija on varattuna kolmena lähipäivänä ja päivät tarkentuvat opintojakson alkupuolella.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti 24.4.2023
Tehtävän palautus 27.4 klo 16 ja suullinen tehtävän palautus etänä 28.4.2023
Päätös työpaja 12.5.2023 etänä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Orientaatio 14.4. 2023. Osallistuminen orientaatioon on erittäin tärkeää opintojakson suorittamisen kannalta.
Vko 16 itsenäistä teorian opiskelua
Vkot 17, 18 ja 19 tiivistä ryhmä- ja parityöskentelyä. Työskentely vaatii yhteistä suunnitteluaikaa.
Sisällön jaksotus
Katso lukujärjestys.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija pyrkii toiminnassaan yhteistyöhön asiakkaiden ja muiden kumppanien kanssa. Opiskelija osaa määritellä aihepiiriin liittyvät käsitteet ja tunnistaa ryhmän ohjaajan tehtävät. Opiskelija osaa toimia ryhmiä ohjatessaan turvallisesti, luotettavasti ja ammattieettisiä ohjeita noudattaen. Opiskelija hyödyntää opintojaksolla esitettyä tietoperustaa ryhmän suunnitelman tukena. Opiskelija pyrkii kehittämään omia taitojaan ryhmän ohjaajana.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija toimii yhteistyössä niin asiakkaiden kuin muidenkin kumppanien kanssa. Opiskelija osaa hyödyntää ja soveltaa aihepiiriin liittyvää teoriatietoa oman ryhmän suunnittelussa ja asettaa ryhmälle tavoitteita. Opiskelija argumentoi tekemiään valintoja. Opiskelija toimii ryhmiä ohjatessaan turvallisesti, luotettavasti ja ammattieettisiä ohjeita noudattaen. Opiskelija osaa toimia ryhmän ohjaajan tehtäviä hyödyntäen ja tunnistaa oman toimintansa vaikutuksia ryhmään. Opiskelijan osaa joiltakin osin soveltaa opintojaksolla esitettyä tietoperustaa oman ryhmänsä asiakkaiden hyväksi. Opiskelija tunnistaa omaa osaamistaan ryhmän ohjaukseen liittyen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija toimii aktiivisesti ja innovatiivisesti yhteistyössä ryhmäläisten ja muiden kumppaneiden kanssa. Opiskelija ymmärtää ryhmälle asetettavien tavoitteiden merkityksen terapeuttisen ryhmän näkökulmasta. Opiskelija osaa kiitettävästi hyödyntää aihepiiriin liittyvää teoriatietoa ryhmän suunnittelussa sekä asiakkaan tavoitteiden saavuttamisen tukena. Opiskelija toimii ryhmiä ohjatessaan turvallisesti, luotettavasti ja ammattieettisiä ohjeita noudattaen. Opiskelija mukauttaa omaa toimintaansa ryhmän ohjaajana ja hyödyntää terapeuttista toimintaa niin, että ohjaajuuden ja toiminnan avulla voidaan tukea tavoitteiden saavuttamista. Opiskelija toimii joustavasti yhteistyössä argumentoiden valintojaan oman alansa tietoperustasta. Opiskelija tunnistaa omia kehittämiskohteita ja vahvuuksia ja pyrkii haastamaan itseään aktiivisesti kohti uutta osaamista.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija pyrkii toiminnassaan yhteistyöhön asiakkaiden ja muiden kumppanien kanssa. Opiskelija osaa määritellä aihepiiriin liittyvät käsitteet ja tunnistaa ryhmän ohjaajan tehtävät. Opiskelija osaa toimia ryhmiä ohjatessaan turvallisesti, luotettavasti ja ammattieettisiä ohjeita noudattaen. Opiskelija hyödyntää opintojaksolla esitettyä tietoperustaa ryhmän suunnitelman tukena. Opiskelija pyrkii kehittämään omia taitojaan ryhmän ohjaajana.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ryhmänohjaus ja suunnittelu
Tentti suoritettu hyväksytysti,
Esitietovaatimukset
Ennen opintojaksolle osallistumista opiskelijalla tulee olla hyväksytysti suoritettuna osaaminen seuraavilta opintojaksoilta: Toiminnallisuuden arviointi 2, Toiminnallisuuden mahdollistaminen 1
Lisätiedot
Opintojakso sisältää käytännön työskentelyä.
Ilmoittautumisaika
28.11.2022 - 11.12.2022
Ajoitus
15.02.2023 - 16.03.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 20
Koulutus
- Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Sanna Piikki
- Akvaliina Lacho
Vastuuopettaja
Sanna Piikki
Ryhmät
-
SXI21S2Toimintaterapian tutkinto-ohjelma monimuoto
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää ryhmän kehitysvaiheet ja tuntee ryhmädynamiikan ilmiönä. Opiskelija osaa perustella toimintaterapiaryhmän käyttöä. Opiskelija suunnittelee toimintaterapiaryhmän ja harjoittelee tavoitteiden asettamista. Opiskelija osaa hyödyntää ryhmiin liittyvää teoriatietoa ohjatessaan toimintaterapiaryhmää. Opiskelija valitsee ja soveltaa toimintaa ryhmän tavoitteiden mukaisesti. Opiskelija tunnistaa ja osaa yhdistää ryhmän tapahtumia teoriaan. Opiskelija reflektoi omia ryhmänohjaustaitojaan.
Sisältö
- Ryhmän suunnittelu
- Ryhmän kehitykselliset tasot ja vaiheet
- Ryhmän terapeuttiset tekijät
- Ryhmän puitteet
- Ryhmädynamiikka
- Toimintaterapian ryhmäteoriat
- Ryhmän ohjaajan tehtävät ja roolit
- Ryhmän ja yksilöiden tavoitteet
- Toiminnan käyttö ryhmässä
Aika ja paikka
15.2-16.3.2023
Oppimateriaalit
Tenttimateriaalina: Hautala, T. - Hämäläinen, T. & Mäkelä, L. & Rusi-Pyykönen, M. 2011. Toiminnan voimaa. Toimintaterapia käytännössä Helsinki: Edita
Muu materiaali ilmoitetaan opintojakson alussa.
Opetusmenetelmät
Etä- lähiluennot
Työpaja
Tentti
Itsenäinen opiskelu
Ryhmän ohjaus käytännössä
Opettajan antama ohjaus
Oppimistehtävä
Vertaistyöskentely
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ryhmänohjausajat lähi:
7.3, 9.3 ja 14.3
8.3, 10.3 ja 15.3
Jokainen opiskelija on varattuna kolmena lähipäivänä ja päivät tarkentuvat opintojakson alkupuolella.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti etänä ma 27.2.2023
Tehtävän palautus 2.3 klo 16 ja suullinen tehtävän palautus etänä 3.3. 2023
Päätös työpaja 16.3 etänä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Orientaatio 15.2.2023. Osallistuminen orientaatioon on erittäin tärkeää opintojakson suorittamisen kannalta.
Vko 8 itsenäistä teorian opiskelua
Vkot 9, 10 ja 11 tiivistä ryhmä- ja parityöskentelyä. Työskentely vaatii yhteistä suunnitteluaikaa.
Sisällön jaksotus
Katso lukujärjestys.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija pyrkii toiminnassaan yhteistyöhön asiakkaiden ja muiden kumppanien kanssa. Opiskelija osaa määritellä aihepiiriin liittyvät käsitteet ja tunnistaa ryhmän ohjaajan tehtävät. Opiskelija osaa toimia ryhmiä ohjatessaan turvallisesti, luotettavasti ja ammattieettisiä ohjeita noudattaen. Opiskelija hyödyntää opintojaksolla esitettyä tietoperustaa ryhmän suunnitelman tukena. Opiskelija pyrkii kehittämään omia taitojaan ryhmän ohjaajana.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija toimii yhteistyössä niin asiakkaiden kuin muidenkin kumppanien kanssa. Opiskelija osaa hyödyntää ja soveltaa aihepiiriin liittyvää teoriatietoa oman ryhmän suunnittelussa ja asettaa ryhmälle tavoitteita. Opiskelija argumentoi tekemiään valintoja. Opiskelija toimii ryhmiä ohjatessaan turvallisesti, luotettavasti ja ammattieettisiä ohjeita noudattaen. Opiskelija osaa toimia ryhmän ohjaajan tehtäviä hyödyntäen ja tunnistaa oman toimintansa vaikutuksia ryhmään. Opiskelijan osaa joiltakin osin soveltaa opintojaksolla esitettyä tietoperustaa oman ryhmänsä asiakkaiden hyväksi. Opiskelija tunnistaa omaa osaamistaan ryhmän ohjaukseen liittyen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija toimii aktiivisesti ja innovatiivisesti yhteistyössä ryhmäläisten ja muiden kumppaneiden kanssa. Opiskelija ymmärtää ryhmälle asetettavien tavoitteiden merkityksen terapeuttisen ryhmän näkökulmasta. Opiskelija osaa kiitettävästi hyödyntää aihepiiriin liittyvää teoriatietoa ryhmän suunnittelussa sekä asiakkaan tavoitteiden saavuttamisen tukena. Opiskelija toimii ryhmiä ohjatessaan turvallisesti, luotettavasti ja ammattieettisiä ohjeita noudattaen. Opiskelija mukauttaa omaa toimintaansa ryhmän ohjaajana ja hyödyntää terapeuttista toimintaa niin, että ohjaajuuden ja toiminnan avulla voidaan tukea tavoitteiden saavuttamista. Opiskelija toimii joustavasti yhteistyössä argumentoiden valintojaan oman alansa tietoperustasta. Opiskelija tunnistaa omia kehittämiskohteita ja vahvuuksia ja pyrkii haastamaan itseään aktiivisesti kohti uutta osaamista.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija pyrkii toiminnassaan yhteistyöhön asiakkaiden ja muiden kumppanien kanssa. Opiskelija osaa määritellä aihepiiriin liittyvät käsitteet ja tunnistaa ryhmän ohjaajan tehtävät. Opiskelija osaa toimia ryhmiä ohjatessaan turvallisesti, luotettavasti ja ammattieettisiä ohjeita noudattaen. Opiskelija hyödyntää opintojaksolla esitettyä tietoperustaa ryhmän suunnitelman tukena. Opiskelija pyrkii kehittämään omia taitojaan ryhmän ohjaajana.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ryhmänohjaus ja suunnittelu
Tentti suoritettu hyväksytysti,
Esitietovaatimukset
Ennen opintojaksolle osallistumista opiskelijalla tulee olla hyväksytysti suoritettuna osaaminen seuraavilta opintojaksoilta: Toiminnallisuuden arviointi 2, Toiminnallisuuden mahdollistaminen 1
Lisätiedot
Opintojakso sisältää käytännön työskentelyä.