Kommunikointi eri tavoinLaajuus (5 op)
Tunnus: SX00BK54
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa ottaa huomioon viestintätilanteeseen osallistuvien kulttuurisia ja kielellisiä lähtökohtia. Opiskelija osaa välittää hankkimaansa tietoa kirjallisesti ja suullisesti ja osaa kommunikoida erityisryhmien kanssa myös vaihtoehtoisilla viestintätavoilla. Opiskelija hallitsee ammattikorkeakoululainsäädännön edellyttämän, oman alan työtehtävissä tarvittavan toisen kotimaisen kielen suullisen ja kirjallisen taidon.
Sisältö
• Toimintaterapeutin työn kannalta keskeinen toisen kotimaisen kielen
sanasto
• Toisen kotimaisen kielen suullinen ja kirjallinen viestintä
• Erityisryhmien viestintä
• Tukiviittomat, kuvien käyttö, selkokieli
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan ja ydinainekseen
- etsiä tietoa monipuolisista tietolähteistä
- toimia erilaisissa tehtävissä eri toimintaympäristöissä
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- osoittaa perehtyneisyyden keskeisiin ammattialan
turvallisuuskäytänteisiin
- toimia eettisten periaatteiden mukaisesti
- tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa:
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- etsiä tietoa ja arvioida ja käyttää kriittisesti tietolähteitä
- soveltaa tietoperustaa ammatillisissa tehtävissä
- soveltaa ammatillista osaamistaan eri työtehtävissä
- toimia ammatillisessa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
- suunnitella toimintaa turvallisuus huomioiden
- toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- toimia tavoitteellisesti työryhmässä ja projektissa
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa:
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa asiantuntevasti
- perustella tietolähteiden käytön
- perustella toimintaa tutkitun tiedon tai selvitysten avulla
- toimia monipuolisissa ja kansainvälisissä tehtävissä ja työtilanteissa
- toimia asiakaslähtöisesti ja yrityshenkisesti
- toimia vastuullisesti ja turvallisuus huomioiden
- perustella toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- organisoida ja ohjata ryhmän ja projektin toimintaa
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty
- ei riittävästi hallitse tai arvosta alan tietoa
- ei tunne tai osaa käyttää alan käsitteitä
- riittämätön ammatillinen taito
- ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
- ei pyri kehittämään itseään ja toimintaansa
- suhtautuu piittaamattomasti ammattialan turvallisuuteen tai eettiseen toimintaan
- ei motivoidu tai osallistu ryhmä- ja kehittämistyöhön
Lisätiedot
Opintojakso sisältää 3 op ruotsia ja 2 op erityisryhmien viestintää
Opintojakso sisältää vähintään 3op ruotsia jolloin opiskelija saavuttaa ammattikorkeakoululainsäädännön (352/2003 8§) edellyttämän, oman alan työtehtävissä tarvittavan toisen kotimaisen kielen suullisen ja kirjallisen taidon. Nämä viestintätaidot ovat vähintään eurooppalaisen viitekehyksen taitotasoa B1.
Jos opiskelijan koulusivistyskieli ei ole suomi ja hänelle on myönnetty vapautus ruotsin kielen opinnoista, hän suorittaa opintojaksoon sisältyvän ruotsin kielen osuuden suomi toisena ja vieraana kielenä -osuutena.
Ilmoittautumisaika
28.11.2022 - 11.12.2022
Ajoitus
13.03.2023 - 21.05.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Annariika Anundi
- Anne Lipasti
- Ulla Saukkonen
Vastuuopettaja
Ulla Saukkonen
Ryhmät
-
SXI21K2Toimintaterapian tutkinto-ohjelma, monimuoto
Tavoitteet
Opiskelija osaa ottaa huomioon viestintätilanteeseen osallistuvien kulttuurisia ja kielellisiä lähtökohtia. Opiskelija osaa välittää hankkimaansa tietoa kirjallisesti ja suullisesti ja osaa kommunikoida erityisryhmien kanssa myös vaihtoehtoisilla viestintätavoilla. Opiskelija hallitsee ammattikorkeakoululainsäädännön edellyttämän, oman alan työtehtävissä tarvittavan toisen kotimaisen kielen suullisen ja kirjallisen taidon.
Sisältö
• Toimintaterapeutin työn kannalta keskeinen toisen kotimaisen kielen
sanasto
• Toisen kotimaisen kielen suullinen ja kirjallinen viestintä
• Erityisryhmien viestintä
• Tukiviittomat, kuvien käyttö, selkokieli
Aika ja paikka
Ruotsi: kampuksella, lähiopetus, aikataulu lukujärjestyksessä
Erityisryhmien viestintä: itsenäistä työskentelyä Moodlessa
Oppimateriaalit
Ruotsi: opettajan oma, saatavilla ennen kurssin alkua
Erityisryhmien viestintä: opiskelumateriaali löytyy Moodle-työtilasta opintojakson alkaessa.
Opetusmenetelmät
Ruotsi: vuorovaikutteiset harjoitukset
Erityisryhmien viestintä, puhetta tukeva ja korvaava kommunikaatio: Verkkokurssi Moodlessa, opiskelumateriaaliin perehtymistä ja oppimistehtävä
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ruotsi: viimeisillä tunneilla suullinen tehtävä ja kirjallinen tentti, kaksi uusintaa mahdolllista
Erityisryhmien viestintä: monivalintatentti Moodlessa opintojakson alussa, läpipääsy edellytyksenä tehtävien tekemiselle
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ruotsi:
Erityisryhmien viestintä: 48h (2op) itsenäistä työskentelyä
Lisätietoja opiskelijoille
Ruotsi: arviointi asteikolla 1-5, opetuskieli ruotsi, materiaali saatavilla ennen kurssin alkua e-muodossa
Erityisryhmien viestintä osuus suoritetaan Moodlessa. Moodle-työtila aukeaa periodin alussa ja opiskelijoille lähetään ennen tätä ohjeet työtilaan kirjautumisesta.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan ja ydinainekseen
- etsiä tietoa monipuolisista tietolähteistä
- toimia erilaisissa tehtävissä eri toimintaympäristöissä
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- osoittaa perehtyneisyyden keskeisiin ammattialan
turvallisuuskäytänteisiin
- toimia eettisten periaatteiden mukaisesti
- tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa:
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- etsiä tietoa ja arvioida ja käyttää kriittisesti tietolähteitä
- soveltaa tietoperustaa ammatillisissa tehtävissä
- soveltaa ammatillista osaamistaan eri työtehtävissä
- toimia ammatillisessa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
- suunnitella toimintaa turvallisuus huomioiden
- toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- toimia tavoitteellisesti työryhmässä ja projektissa
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa:
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa asiantuntevasti
- perustella tietolähteiden käytön
- perustella toimintaa tutkitun tiedon tai selvitysten avulla
- toimia monipuolisissa ja kansainvälisissä tehtävissä ja työtilanteissa
- toimia asiakaslähtöisesti ja yrityshenkisesti
- toimia vastuullisesti ja turvallisuus huomioiden
- perustella toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- organisoida ja ohjata ryhmän ja projektin toimintaa
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty
- ei riittävästi hallitse tai arvosta alan tietoa
- ei tunne tai osaa käyttää alan käsitteitä
- riittämätön ammatillinen taito
- ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
- ei pyri kehittämään itseään ja toimintaansa
- suhtautuu piittaamattomasti ammattialan turvallisuuteen tai eettiseen toimintaan
- ei motivoidu tai osallistu ryhmä- ja kehittämistyöhön
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ruotsi:jatkuva arviointi, suullinen esitelmä, kirjallinen lopputentti
Erityisryhmien viestintä: arviointi hyväksytty-hylätty
Lisätiedot
Opintojakso sisältää 3 op ruotsia ja 2 op erityisryhmien viestintää
Opintojakso sisältää vähintään 3op ruotsia jolloin opiskelija saavuttaa ammattikorkeakoululainsäädännön (352/2003 8§) edellyttämän, oman alan työtehtävissä tarvittavan toisen kotimaisen kielen suullisen ja kirjallisen taidon. Nämä viestintätaidot ovat vähintään eurooppalaisen viitekehyksen taitotasoa B1.
Jos opiskelijan koulusivistyskieli ei ole suomi ja hänelle on myönnetty vapautus ruotsin kielen opinnoista, hän suorittaa opintojaksoon sisältyvän ruotsin kielen osuuden suomi toisena ja vieraana kielenä -osuutena.
Ilmoittautumisaika
02.05.2023 - 14.05.2023
Ajoitus
24.10.2022 - 31.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- roo.sv
- Suomi
Koulutus
- Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Annariika Anundi
- Anette Virtanen
- Ulla Saukkonen
Ryhmät
-
SXI20S2Toimintaterapian tutkinto-ohjelma monimuoto
Tavoitteet
Opiskelija osaa ottaa huomioon viestintätilanteeseen osallistuvien kulttuurisia ja kielellisiä lähtökohtia. Opiskelija osaa välittää hankkimaansa tietoa kirjallisesti ja suullisesti ja osaa kommunikoida erityisryhmien kanssa myös vaihtoehtoisilla viestintätavoilla. Opiskelija hallitsee ammattikorkeakoululainsäädännön edellyttämän, oman alan työtehtävissä tarvittavan toisen kotimaisen kielen suullisen ja kirjallisen taidon.
Sisältö
• Toimintaterapeutin työn kannalta keskeinen toisen kotimaisen kielen
sanasto
• Toisen kotimaisen kielen suullinen ja kirjallinen viestintä
• Erityisryhmien viestintä
• Tukiviittomat, kuvien käyttö, selkokieli
Aika ja paikka
Ruotsi: kampuksella, lähiopetus, aikataulu lukujärjestyksessä
Erityisryhmien viestintä: itsenäistä työskentelyä Moodlessa
Oppimateriaalit
Ruotsi: opettajan oma, saatavilla ennen kurssin alkua
Erityisryhmien viestintä: opiskelumateriaali löytyy Moodle-työtilasta opintojakson alkaessa.
Opetusmenetelmät
Ruotsi: vuorovaikutteiset harjoitukset
Erityisryhmien viestintä, puhetta tukeva ja korvaava kommunikaatio: Verkkokurssi Moodlessa, opiskelumateriaaliin perehtymistä ja oppimistehtävä
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ruotsi: viimeisillä tunneilla suullinen tehtävä ja kirjallinen tentti, kaksi uusintaa mahdolllista
Erityisryhmien viestintä: monivalintatentti Moodlessa opintojakson alussa, läpipääsy edellytyksenä tehtävien tekemiselle
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ruotsi:läsnäolo lähiopetuksessa 80%, itsenäistä opiskelua, kirjoitustehtävät tuntien ulkopuolella
Erityisryhmien viestintä: 48h (2op) itsenäistä työskentelyä
Lisätietoja opiskelijoille
Ruotsi: arviointi asteikolla 1-5, opetuskieli ruotsi, materiaali saatavilla ennen kurssin alkua e-muodossa
Erityisryhmien viestintä osuus suoritetaan Moodlessa. Moodle-työtila aukeaa 2.periodin alussa ja opiskelijoille lähetään ennen tätä ohjeet työtilaan kirjautumisesta.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan ja ydinainekseen
- etsiä tietoa monipuolisista tietolähteistä
- toimia erilaisissa tehtävissä eri toimintaympäristöissä
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- osoittaa perehtyneisyyden keskeisiin ammattialan
turvallisuuskäytänteisiin
- toimia eettisten periaatteiden mukaisesti
- tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa:
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- etsiä tietoa ja arvioida ja käyttää kriittisesti tietolähteitä
- soveltaa tietoperustaa ammatillisissa tehtävissä
- soveltaa ammatillista osaamistaan eri työtehtävissä
- toimia ammatillisessa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
- suunnitella toimintaa turvallisuus huomioiden
- toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- toimia tavoitteellisesti työryhmässä ja projektissa
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa:
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa asiantuntevasti
- perustella tietolähteiden käytön
- perustella toimintaa tutkitun tiedon tai selvitysten avulla
- toimia monipuolisissa ja kansainvälisissä tehtävissä ja työtilanteissa
- toimia asiakaslähtöisesti ja yrityshenkisesti
- toimia vastuullisesti ja turvallisuus huomioiden
- perustella toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- organisoida ja ohjata ryhmän ja projektin toimintaa
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty
- ei riittävästi hallitse tai arvosta alan tietoa
- ei tunne tai osaa käyttää alan käsitteitä
- riittämätön ammatillinen taito
- ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
- ei pyri kehittämään itseään ja toimintaansa
- suhtautuu piittaamattomasti ammattialan turvallisuuteen tai eettiseen toimintaan
- ei motivoidu tai osallistu ryhmä- ja kehittämistyöhön
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ruotsi:jatkuva arviointi, suullinen esitelmä, kirjallinen lopputentti
Erityisryhmien viestintä: arviointi hyväksytty-hylätty
Lisätiedot
Opintojakso sisältää 3 op ruotsia ja 2 op erityisryhmien viestintää
Opintojakso sisältää vähintään 3op ruotsia jolloin opiskelija saavuttaa ammattikorkeakoululainsäädännön (352/2003 8§) edellyttämän, oman alan työtehtävissä tarvittavan toisen kotimaisen kielen suullisen ja kirjallisen taidon. Nämä viestintätaidot ovat vähintään eurooppalaisen viitekehyksen taitotasoa B1.
Jos opiskelijan koulusivistyskieli ei ole suomi ja hänelle on myönnetty vapautus ruotsin kielen opinnoista, hän suorittaa opintojaksoon sisältyvän ruotsin kielen osuuden suomi toisena ja vieraana kielenä -osuutena.
Ilmoittautumisaika
29.11.2021 - 12.12.2021
Ajoitus
14.03.2022 - 22.05.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- roo.sv
- Suomi
Koulutus
- Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Jasu Forss
- Tea Rosenberg
- Gunilla Blom
- Ulla Saukkonen
- Anne Lipasti
Ryhmät
-
SXI20K2Toimintaterapian tutkinto-ohjelma, monimuoto
Tavoitteet
Opiskelija osaa ottaa huomioon viestintätilanteeseen osallistuvien kulttuurisia ja kielellisiä lähtökohtia. Opiskelija osaa välittää hankkimaansa tietoa kirjallisesti ja suullisesti ja osaa kommunikoida erityisryhmien kanssa myös vaihtoehtoisilla viestintätavoilla. Opiskelija hallitsee ammattikorkeakoululainsäädännön edellyttämän, oman alan työtehtävissä tarvittavan toisen kotimaisen kielen suullisen ja kirjallisen taidon.
Sisältö
• Toimintaterapeutin työn kannalta keskeinen toisen kotimaisen kielen
sanasto
• Toisen kotimaisen kielen suullinen ja kirjallinen viestintä
• Erityisryhmien viestintä
• Tukiviittomat, kuvien käyttö, selkokieli
Aika ja paikka
Ruotsi: kampuksella, lähiopetus, aikataulu lukujärjestyksessä
Oppimateriaalit
Ruotsi: opettajan oma, saatavilla ennen kurssin alkua pdf-muodossa
Opetusmenetelmät
Ruotsi: vuorovaikutteiset harjoitukset
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ruotsi: viimeisillä tunneilla suullinen tehtävä ja kirjallinen tentti, kaksi uusintaa mahdolllista
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ruotsi: läsnäolo lähiopetuksessa 80%, itsenäistä opiskelua, kirjoitustehtävät tuntien ulkopuolella
Lisätietoja opiskelijoille
Ruotsi: jos mahdollista lähiopetus kampuksella, arviointi asteikolla 1-5, opetuskieli ruotsi, materiaali saatavilla ennen kurssin alkua pdf-muodossa
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan ja ydinainekseen
- etsiä tietoa monipuolisista tietolähteistä
- toimia erilaisissa tehtävissä eri toimintaympäristöissä
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- osoittaa perehtyneisyyden keskeisiin ammattialan
turvallisuuskäytänteisiin
- toimia eettisten periaatteiden mukaisesti
- tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa:
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- etsiä tietoa ja arvioida ja käyttää kriittisesti tietolähteitä
- soveltaa tietoperustaa ammatillisissa tehtävissä
- soveltaa ammatillista osaamistaan eri työtehtävissä
- toimia ammatillisessa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
- suunnitella toimintaa turvallisuus huomioiden
- toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- toimia tavoitteellisesti työryhmässä ja projektissa
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa:
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa asiantuntevasti
- perustella tietolähteiden käytön
- perustella toimintaa tutkitun tiedon tai selvitysten avulla
- toimia monipuolisissa ja kansainvälisissä tehtävissä ja työtilanteissa
- toimia asiakaslähtöisesti ja yrityshenkisesti
- toimia vastuullisesti ja turvallisuus huomioiden
- perustella toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- organisoida ja ohjata ryhmän ja projektin toimintaa
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty
- ei riittävästi hallitse tai arvosta alan tietoa
- ei tunne tai osaa käyttää alan käsitteitä
- riittämätön ammatillinen taito
- ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
- ei pyri kehittämään itseään ja toimintaansa
- suhtautuu piittaamattomasti ammattialan turvallisuuteen tai eettiseen toimintaan
- ei motivoidu tai osallistu ryhmä- ja kehittämistyöhön
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ruotsi:jatkuva arviointi, suullinen esitelmä, kirjallinen lopputentti, ruotsin arviointi asteikolla 0-5
Lisätiedot
Opintojakso sisältää 3 op ruotsia ja 2 op erityisryhmien viestintää
Opintojakso sisältää vähintään 3op ruotsia jolloin opiskelija saavuttaa ammattikorkeakoululainsäädännön (352/2003 8§) edellyttämän, oman alan työtehtävissä tarvittavan toisen kotimaisen kielen suullisen ja kirjallisen taidon. Nämä viestintätaidot ovat vähintään eurooppalaisen viitekehyksen taitotasoa B1.
Jos opiskelijan koulusivistyskieli ei ole suomi ja hänelle on myönnetty vapautus ruotsin kielen opinnoista, hän suorittaa opintojaksoon sisältyvän ruotsin kielen osuuden suomi toisena ja vieraana kielenä -osuutena.