Terveyden edistäminenLaajuus (5 op)
Tunnus: SX00CK24
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- osaa selittää terveyden edistämisen teoreettiset lähtökohdat ja eettiset periaatteet
- osaa analysoida väestön terveyskäyttäytymistä ja siihen yhteydessä olevia tekijöitä
- osaa soveltaa ravitsemushoitoa ja -ohjausta kansansairauksien ehkäisyssä ja hoidossa
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida terveyttä ja toimintakykyä edistävää toimintaa yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasolla yhteistyössä eri asiantuntijoiden kanssa
- osaa käyttää näyttöön perustuvia, vaikuttavia terveyden edistämisen menetelmiä
- ymmärtää yhteiskunnallisen päätöksenteon yhteyden ja kansallisten ja kansainvälisten suositusten merkityksen terveyden ja toimintakyvyn edistämisessä ja osaa nimetä terveyskäyttäytymisen ja terveyspalvelujen seurantamenetelmiä
Sisältö
Terveyden edistämisen keskeiset käsitteet, eettiset ja filosofiset periaatteet
Suomalaisen väestön terveyskäyttäytyminen
Ravitsemussuositusten mukainen ruokavalio
Ravitsemushoito, ravitsemustilan arviointi ja sairauksiin liittyvät erityisruokavaliot osana kokonaishoitoa
Kansalliset ja kansainväliset kansanterveysohjelmat ja suositukset
Rokottaminen
Terveyserojen kaventaminen
Terveyden ja toimintakyvyn sekä terveystottumusten arviointi
Voimavaralähtöinen terveyskeskustelu ja varhainen puuttuminen
Elintapamuutoksen tukeminen, muutosvaihemalli
Terveyden edistämisen aineistot ja materiaalit
Ryhmän ja yhteisön terveyden edistäminen
Terveystulosten ja vaikutusten seurantamenetelmiä
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arviointikriteerit ks. liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteereiden tasoa edistynyt.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija
- osaa etsiä tietoa monipuolisesti oman ammattialan tietolähteistä ja käyttää alan tietoperustaa
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan tietoperustaan ja ydinainekseen
- osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
- osaa toimia asiakaslähtöisesti
- ratkaisee ammatillisia tehtäviä ja ongelmia
- toimii turvallisesti ja ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- osaa tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
- kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan
Ilmoittautumisaika
29.11.2021 - 22.12.2021
Ajoitus
17.01.2022 - 13.05.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveys
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 167
Koulutus
- Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma
- Ensihoidon tutkinto-ohjelma
- Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma
- Kätilötyön tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Henna Hertell
- Maria Kauppinen
- Merja Lahdenperä
Vastuuopettaja
Maria Kauppinen
Ryhmät
-
SXO20K1ASairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma, päivätoteutus, hallinnollinen ryhmä A
-
SXL20K1Kätilötyön tutkinto-ohjelma päivä
-
SXQ20K1Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma päivä
-
SXO20K2Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma, monimuoto
-
SXO20K1CSairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma, päivätoteutus, hallinnollinen ryhmä C
-
SXO20K1BSairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma, päivätoteutus, hallinnollinen ryhmä B
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa selittää terveyden edistämisen teoreettiset lähtökohdat ja eettiset periaatteet
- osaa analysoida väestön terveyskäyttäytymistä ja siihen yhteydessä olevia tekijöitä
- osaa soveltaa ravitsemushoitoa ja -ohjausta kansansairauksien ehkäisyssä ja hoidossa
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida terveyttä ja toimintakykyä edistävää toimintaa yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasolla yhteistyössä eri asiantuntijoiden kanssa
- osaa käyttää näyttöön perustuvia, vaikuttavia terveyden edistämisen menetelmiä
- ymmärtää yhteiskunnallisen päätöksenteon yhteyden ja kansallisten ja kansainvälisten suositusten merkityksen terveyden ja toimintakyvyn edistämisessä ja osaa nimetä terveyskäyttäytymisen ja terveyspalvelujen seurantamenetelmiä
Sisältö
Terveyden edistämisen keskeiset käsitteet, eettiset ja filosofiset periaatteet
Suomalaisen väestön terveyskäyttäytyminen
Ravitsemussuositusten mukainen ruokavalio
Ravitsemushoito, ravitsemustilan arviointi ja sairauksiin liittyvät erityisruokavaliot osana kokonaishoitoa
Kansalliset ja kansainväliset kansanterveysohjelmat ja suositukset
Rokottaminen
Terveyserojen kaventaminen
Terveyden ja toimintakyvyn sekä terveystottumusten arviointi
Voimavaralähtöinen terveyskeskustelu ja varhainen puuttuminen
Elintapamuutoksen tukeminen, muutosvaihemalli
Terveyden edistämisen aineistot ja materiaalit
Ryhmän ja yhteisön terveyden edistäminen
Terveystulosten ja vaikutusten seurantamenetelmiä
Aika ja paikka
Orientaatio (läsnäolovelvoitus)
Moodlessa ohjeistettavat ryhmätehtävät.
Rokotusosaamisen perusteet (2op) Moodlessa
Oppimateriaalit
Opiskelumateriaali Moodle työtilassa.
Savola & Koskinen-Ollonqvist. 2005. Terveyden edistäminen
esimerkein. Käsitteitä ja selityksiä.
Thl:n verkkosivustot
Terveysportin materiaaleja
Ruokaviraston terveyttä edistävä ruokavalio -sivusto
Opetusmenetelmät
Opiskelu verkkototeutuksena Moodle-oppimisympäristössä.
Itsenäistä ja ryhmässä tapahtuvaa opiskelua.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ei ole.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentin korvaava soveltava ryhmätehtävä: terveyden edistämisen ja ravitsemuksen sisällöt, viiden hengen ryhmät.
Hylätty ryhmätehtävä on mahdollista uusia uusintakertoina. kts.alla.
1. ja 2. uusintakerrat ovat myös ryhmätehtäviä.
Uusintakerroilla on myös Moodle-materiaalit käytössä.
Yksilötentti: Rokotusosaaminen
Yksilötehtävävillä ja ryhmätehtävillä on toteutuksen sisällä kolme palautuspäivää, jotka sisältävät varsinaisen palautuspäivän ja 1. uusintakerran ja 2.uusintakerran. Opiskelija voi valita, milloin hän palauttaa yksilötehtävät, mutta tehtävät tulee olla palautettuna kuitenkin ennen ryhmätehtävää. Opiskelija osallistuu ryhmän kanssa sovittuna ajankohtana ryhmätehtävän tekemiseen. Opiskelija huolehtii itselleen uuden ryhmän ryhmätehtävää varten mikäli ei pääse osallistumaan oman ryhmän kanssa sovittuna ajankohtana. Kokonaisarviointi opintojaksosta merkitään opiskelijalle vasta hyväksytysti suoritettujen oppimistehtävien ja hyväksytyn ryhmätehtävän tekemisen jälkeen. Tehtävien ja ryhmätehtävän arviointiaika on 1kk palautuspäivämäärän jälkeen.
1.palautus 11.3.22 (Terveyden edistäminen, ravitsemus, rokotusportfolio ja rokotustentti) ja ryhmätehtävä klo 13.00-16.00. (lukujärjestyksessä)
2.palautus 1.4.2022 (Terveyden edistäminen, ravitsemus, rokotusportfolio ja rokotustentti) ja ryhmätehtävä klo 13.00-16.00 (lukujärjestyksessä)
3.palautus 6.5.2022 (Terveyden edistäminen, ravitsemus, rokotusportfolio ja rokotustentti) ja ryhmätehtävä klo 13.00-16.00 (lukujärjestyksessä)
Kansainvälisyys
Ei ole
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Terveyden edistäminen (Pysäkkitoteutus)
Health Promotion (in English)
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 X 27h = 135h, josta 3 op Terveyden edistäminen (1,5 op = 40,5h) ja Ravitsemus (1,5 op = 40,5h) ja
Rokotusosaamisen perusteet (2 op = 54h)
Orientaatio 2h läsnäolovelvoitus
Itsenäistä verkko- ja ryhmissä tapahtuvaa työskentelyä 133h
Sisällön jaksotus
Terveyden edistäminen 1,5 op
Ravitsemus 1,5 op
Rokotusosaaminen 2 op
Lisätietoja opiskelijoille
Orientaatiossa läsnäolovelvoite.
Tutkintosääntö: "Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen."
Lisätietoja opintojaksosta Moodlen työtilassa.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arviointikriteerit ks. liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteereiden tasoa edistynyt.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija
- osaa etsiä tietoa monipuolisesti oman ammattialan tietolähteistä ja käyttää alan tietoperustaa
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan tietoperustaan ja ydinainekseen
- osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
- osaa toimia asiakaslähtöisesti
- ratkaisee ammatillisia tehtäviä ja ongelmia
- toimii turvallisesti ja ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- osaa tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
- kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Suomeksi
Opintojakso arvioidaan Hyväksytty / Hylätty.
Kun alla luetellut asiat toteutuvat, on koko opintojakso suoritettu numeraalisesti vähintään tasolla T2 ja hyväksytty:
- Tehtävät on palautettu/tehty ennen tentin korvaavaa soveltavaa ryhmätehtävää
- Terveyden edistämisen ja ravitsemuksen soveltava ryhmätehtävä suoritettu vähintään tasolla T2
- Rokotusosaamisen portfolio (pari tai ryhmätyö) sekä yksilötentti hyväksytty.
Harjoitustehtävien, opinnäytetöiden ja muiden valmiiden opintosuoritusten tai aineistojen kopiointi omiksi
opintosuorituksiksi on kielletty. Opintosuoritus hylätään, mikäli opiskelijan katsotaan syyllistyneen vilppiin. Vilppiepäilyjen tarkempi käsittelymenettely kuvataan Metropolian tutkintolautakunnan kurinpidollisten asioiden käsittelyohjeessa. Metropoliassa sovelletaan lisäksi opetus- ja kulttuuriministeriön asettaman tutkimuseettisen neuvottelukunnan (TENK) menettelyohjeita hyvästä tieteellisestä käytännöstä ja sen loukkaamisen käsittelystä.
Arviointi perustuu seuraaviin kriteereihin (Tyydyttävä 2):
- käyttää ammattialan tietoperustaa johdonmukaisesti
- etsii tietoa ja perustelee toimintaa näyttöön perustuvan tiedon avulla
- soveltaa ammatillista osaamistaan erilaisissa tilanteissa
- osaa toimia asiakaslähtöisesti
- ratkaisee ammatillisia tehtäviä ja ongelmia opintojaksolla opittuun teoriatietoon perustuen
- toimii alansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
Ilmoittautumisaika
10.01.2022 - 31.01.2022
Ajoitus
11.01.2022 - 31.03.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveys
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 35
Koulutus
- Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Asta Lassila
- Noora Asplund
Vastuuopettaja
Noora Asplund
Ryhmät
-
SXQ22K2Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma, monimuoto, 90 op
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa selittää terveyden edistämisen teoreettiset lähtökohdat ja eettiset periaatteet
- osaa analysoida väestön terveyskäyttäytymistä ja siihen yhteydessä olevia tekijöitä
- osaa soveltaa ravitsemushoitoa ja -ohjausta kansansairauksien ehkäisyssä ja hoidossa
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida terveyttä ja toimintakykyä edistävää toimintaa yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasolla yhteistyössä eri asiantuntijoiden kanssa
- osaa käyttää näyttöön perustuvia, vaikuttavia terveyden edistämisen menetelmiä
- ymmärtää yhteiskunnallisen päätöksenteon yhteyden ja kansallisten ja kansainvälisten suositusten merkityksen terveyden ja toimintakyvyn edistämisessä ja osaa nimetä terveyskäyttäytymisen ja terveyspalvelujen seurantamenetelmiä
Sisältö
Terveyden edistämisen keskeiset käsitteet, eettiset ja filosofiset periaatteet
Suomalaisen väestön terveyskäyttäytyminen
Ravitsemussuositusten mukainen ruokavalio
Ravitsemushoito, ravitsemustilan arviointi ja sairauksiin liittyvät erityisruokavaliot osana kokonaishoitoa
Kansalliset ja kansainväliset kansanterveysohjelmat ja suositukset
Rokottaminen
Terveyserojen kaventaminen
Terveyden ja toimintakyvyn sekä terveystottumusten arviointi
Voimavaralähtöinen terveyskeskustelu ja varhainen puuttuminen
Elintapamuutoksen tukeminen, muutosvaihemalli
Terveyden edistämisen aineistot ja materiaalit
Ryhmän ja yhteisön terveyden edistäminen
Terveystulosten ja vaikutusten seurantamenetelmiä
Oppimateriaalit
Oppimateriaali:
Moodle materiaali
Haarala P, Honkanen H, Mellin O-K, Tervaskanto-Mäentausta T. Terveydenhoitajan osaaminen.2015. Edita. Sivut: 7-61, 107-131.
Savola & Koskinen-Ollonqvist. 2005. Terveyden edistäminen
esimerkein. Käsitteitä ja selityksiä.
Thl:n verkkosivustot
Terveysportin materiaaleja
Opetusmenetelmät
Orientaatio, läsnäolo pakollinen
Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen.
Moodle; terveyden edistämisen osaaminen
Moodle; rokotusosaaminen, Portfolio ja Moodle tentti
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Terveyden edistämisen harjoittelu hoitotyön eri toimintaympäristöissä
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Terveyden edistäminen; tehtävät Moodlessa
Terveyden edistäminen, arvioitava tehtävä
Rokotusosaamisen: portfolio 26.2.2022 mennessä ja tentti 5.3.2022 mennessä (tentti sulkeutuu 6.3.2022, seuraava Rokotusosaaminen 2 op toteutuu s.2022)
Kansainvälisyys
Ei ole
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
3 x 27 tuntia = 81 tuntia opiskelijan työtä.
Sisällön jaksotus
Terveyden edistäminen 1 op, (2 op hyväksi luetaan aiemmin hankitulla osaamisella) Moodle
Rokotusosaaminen 2 op, Moodle
Lisätietoja opiskelijoille
Jakso on tarkoitettu vain Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelman monimuotototeutuksen opiskelijoille.
Opiskelijoiden aiemman osaamisen perusteella opintojakso on 3 op sovellus 5 op jaksosta.
Opintojakso soveltuu ainoastaan Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelman aikuisopiskelijoille.
Orientaatiossa läsnäolovelvoite.
Lisätiedot annetaan orientaatiossa, jossa läsnäolovelvoite.
Tutkintosääntö: "Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen."
Lisätietoja opintojaksosta Moodlen työtilassa.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arviointikriteerit ks. liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteereiden tasoa edistynyt.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija
- osaa etsiä tietoa monipuolisesti oman ammattialan tietolähteistä ja käyttää alan tietoperustaa
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan tietoperustaan ja ydinainekseen
- osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
- osaa toimia asiakaslähtöisesti
- ratkaisee ammatillisia tehtäviä ja ongelmia
- toimii turvallisesti ja ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- osaa tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
- kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan Hyväksytty/ Hylätty.
Itsetyöstettävät tehtävät Moodlessa
Kun alla luetellut asiat toteutuvat, on koko opintojakso suoritettu numeraalisesti vähintään tasolla T2 ja hyväksytty:
- Itsenäiset tehtävät on palautettu/tehty palautusajan sisällä
- Terveyden edistämisen arvioitava tehtävä on suoritettu vähintään tasolla T2
- Rokotusosaamisen portfolio palautus 26.2.2022 mennessä sekä yksilötentti 5.3.2022 mennessä,
Kokonaisuus hyväksytty.
Harjoitustehtävien, opinnäytetöiden ja muiden valmiiden opintosuoritusten tai aineistojen kopiointi omiksi opintosuorituksiksi on kielletty. Opintosuoritus hylätään, mikäli opiskelijan katsotaan syyllistyneen vilppiin. Vilppiepäilyjen tarkempi käsittelymenettely kuvataan Metropolian tutkintolautakunnan kurinpidollisten asioiden käsittelyohjeessa. Metropoliassa sovelletaan lisäksi opetus- ja kulttuuriministeriön asettaman tutkimuseettisen neuvottelukunnan (TENK) menettelyohjeita hyvästä tieteellisestä käytännöstä ja sen loukkaamisen käsittelystä.
Arviointi perustuu seuraaviin asioihin (Tyydyttävä 2):
- käyttää ammattialan tietoperustaa johdonmukaisesti
- etsii tietoa ja perustelee toimintaa näyttöön perustuvan tiedon avulla
- soveltaa ammatillista osaamistaan erilaisissa tilanteissa
- osaa toimia asiakaslähtöisesti
- ratkaisee ammatillisia tehtäviä ja ongelmia opintojaksolla opittuun teoriatietoon perustuen
- toimii alansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti