Lasten ja perheiden terveydenhoitotyö -harjoitteluLaajuus (10 op)
Tunnus: SX00BO47
Laajuus
10 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- osaa soveltaa harjoitteluympäristön edellyttämää keskeistä tiedollista ja taidollista osaamista raskaana olevan, lapsen ja perheen terveydenhoitajatyössä
- osaa toimia asiakaslähtöisesti raskaana olevan, lapsen ja perheen terveyttä ylläpitävässä ja edistävässä terveydenhoitajatyössä
- noudattaa hoitotyön ja terveydenhoitajatyön eettisiä ohjeita ja periaatteita
- osaa toimia työryhmän ja -yhteisön vastuullisena jäsenenä
- osaa arvioida osaamistaan ja kehittää omaa toimintaansa.
Sisältö
Harjoittelu sisältää laboraatio- ja/tai simulaatio-opintoja 2,5 op
Perhevalmennus; vanhemmuuteen, äitiyteen ja isyyteen kasvun sekä parisuhteen tukeminen
Varhaisen vuorovaikutuksen tukeminen
Raskaudenajan seuranta
Suunnittelematon sairaalan ulkopuolinen synnytys
Leikki-ikäisen lapsen neurologisen kehityksen arvio -LENE -tutkimukset
Lasten rokottaminen
Lasten tartuntatautien tunnistaminen, ehkäisy ja hoito
Lasten terveyden edistämiseen liittyvät erityiskysymykset
Etsivä terveydenhoitotyö neuvolassa
Terveydenhoitajatyön kirjaaminen
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arviointikriteerit ks. liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteereiden tasoa edistynyt tai asiantuntija.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija
- osaa etsiä tietoa monipuolisesti oman ammattialan tietolähteistä ja käyttää alan tietoperustaa
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan tietoperustaan ja ydinainekseen
- osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
- osaa toimia asiakaslähtöisesti
- ratkaisee ammatillisia tehtäviä ja ongelmia
- toimii turvallisesti ja ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- osaa tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
- kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan.
Ilmoittautumisaika
11.11.2022 - 18.12.2022
Ajoitus
06.02.2023 - 26.05.2023
Opintopistemäärä
10 op
Virtuaaliosuus
1 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
90 % Lähiopetus, 10 % Etäopetus
Yksikkö
Terveys
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Tiina Ahti
- Hanna Vatanen
Vastuuopettaja
Hanna Vatanen
Ryhmät
-
SXQ20K1Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma päivä
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa soveltaa harjoitteluympäristön edellyttämää keskeistä tiedollista ja taidollista osaamista raskaana olevan, lapsen ja perheen terveydenhoitajatyössä
- osaa toimia asiakaslähtöisesti raskaana olevan, lapsen ja perheen terveyttä ylläpitävässä ja edistävässä terveydenhoitajatyössä
- noudattaa hoitotyön ja terveydenhoitajatyön eettisiä ohjeita ja periaatteita
- osaa toimia työryhmän ja -yhteisön vastuullisena jäsenenä
- osaa arvioida osaamistaan ja kehittää omaa toimintaansa.
Sisältö
Harjoittelu sisältää laboraatio- ja/tai simulaatio-opintoja 2,5 op
Perhevalmennus; vanhemmuuteen, äitiyteen ja isyyteen kasvun sekä parisuhteen tukeminen
Varhaisen vuorovaikutuksen tukeminen
Raskaudenajan seuranta
Suunnittelematon sairaalan ulkopuolinen synnytys
Leikki-ikäisen lapsen neurologisen kehityksen arvio -LENE -tutkimukset
Lasten rokottaminen
Lasten tartuntatautien tunnistaminen, ehkäisy ja hoito
Lasten terveyden edistämiseen liittyvät erityiskysymykset
Etsivä terveydenhoitotyö neuvolassa
Terveydenhoitajatyön kirjaaminen
Oppimateriaalit
Perhevalmennus: opettajan ohjaama materiaali
Varhainen vuorovaikutus:
Sinkkonen J & Kalland M. (toim.) 2011. Varhaislapsuuden tunnesiteet ja niiden suojeleminen. WSOYpro.
THL. Lastenneuvolakäsikirja: Vavua koskeva teksti https://thl.fi/fi/web/lastenneuvolakasikirja/terveystarkastusten-menetelmat/psykososiaalinen-kehitys/vavu
Terveystarkastukset lastenneuvolassa -Menetelmäkäsikirja https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/135858/URN_ISBN_978-952-302-964-4.pdf?sequence=1&isAllowed=y >Lue s. 101-111
Opetusmenetelmät
Varhainen vuorovaikutus: aktivoiva luento, itsenäinen opiskelu ja laboraatoharjoittelu
Perhevalmennus: Aktivoiva luento ja perhevalmennus tai perhekahvila perheille Myllypuron kampuksen palvelutoiminnassa
Simulaatio /laboraatioharjoittelu: ohjatut harjoitukset
Tehtäväohjattu opetus
Työelämäharjoittelu lasten-ja äitisyneuvolassa
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Harjoittelu äitiys- ja lastenneuvolassa 5-6 viikkoa
Huolehdithan, että rikosrekisteriote on näytetty opintotoimistoon ennen harjoittelupaikan vahvistamista (näytetään kerran opintojen aikana, oltava enintään 6kk vanha)
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Varhainen vuorovaikutus ja perhevalmennus, työpaja/laboraatiot harjoittelu ja valmennuksen /perhekahvilan pitäminen perheille yht. 2,5 op
Harjoittelu äitiys- ja lastenneuvola 7,5 op
Sisällön jaksotus
Laboraatio- ja simulaatio harjoittelua koululla ennen harjoittelua. Läsnäolovelvoite.
Harjoittelu äitiys- ja lastenneuvolassa.
Lisätietoja opiskelijoille
Terveyden edistämisen työmenetelmät sekä rokotusosaamisen perusteet ja -syventäminen oltava hyväksytysti suoritettuja ennen neuvolaharjoitteluun menoa.
Perhevalmennus:
Ohjaustilanne suunnitellaan orientaatioluennolla esitetyn viitekehyksen mukaan pienryhmissä ja palautetaan opettajan ohjaamalla tavalla. Valmennuksen /perhekahvilan toteutus perheille opettajan ohjaaman aikataulun mukaisesti.
Varhaisen vuorovaikutuksen haastattelu- ja keskustelumenetelmän harjoittelu laboraatiotunneilla sekä oppimistehtävä harjoittelussa.
Mahdolliset harjoittelun pienryhmätapaamiset koululla tai chat- ohjaus verkossa neuvolaharjoittelun aikana opettajan ilmoittamina ajankohtina.
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
https://www.metropolia.fi/fi/metropoliasta/tietosuoja-ja-gdpr/tietosuojaselosteet/metropolian-opiskelija-ja-opintotietorekisteri
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arviointikriteerit ks. liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteereiden tasoa edistynyt tai asiantuntija.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija
- osaa etsiä tietoa monipuolisesti oman ammattialan tietolähteistä ja käyttää alan tietoperustaa
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan tietoperustaan ja ydinainekseen
- osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
- osaa toimia asiakaslähtöisesti
- ratkaisee ammatillisia tehtäviä ja ongelmia
- toimii turvallisesti ja ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- osaa tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
- kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksytty / (täydennettävä) / hylätty
Opintojakson hyväksytty suoritus edellyttää: hyväksyttyä harjoittelua, läsnäoloa lähiopetuksessa, simulaatioissa/laboraatioissa ja seminaareissa sekä oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista
Oppimistehtävät:
Vavu -haastattelu
Perhevalmennus toteutus
Itsearviointi
Työelämäpalaute
Ilmoittautumisaika
11.11.2022 - 31.01.2023
Ajoitus
06.02.2023 - 19.05.2023
Opintopistemäärä
10 op
Virtuaaliosuus
1 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
90 % Lähiopetus, 10 % Etäopetus
Yksikkö
Terveys
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Maria Kauppinen
- Anu Leppänen
- Tiina Ahti
- Hanna Vatanen
- Noora Asplund
Vastuuopettaja
Noora Asplund
Ryhmät
-
SXQ23K2Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma monimuoto
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa soveltaa harjoitteluympäristön edellyttämää keskeistä tiedollista ja taidollista osaamista raskaana olevan, lapsen ja perheen terveydenhoitajatyössä
- osaa toimia asiakaslähtöisesti raskaana olevan, lapsen ja perheen terveyttä ylläpitävässä ja edistävässä terveydenhoitajatyössä
- noudattaa hoitotyön ja terveydenhoitajatyön eettisiä ohjeita ja periaatteita
- osaa toimia työryhmän ja -yhteisön vastuullisena jäsenenä
- osaa arvioida osaamistaan ja kehittää omaa toimintaansa.
Sisältö
Harjoittelu sisältää laboraatio- ja/tai simulaatio-opintoja 2,5 op
Perhevalmennus; vanhemmuuteen, äitiyteen ja isyyteen kasvun sekä parisuhteen tukeminen
Varhaisen vuorovaikutuksen tukeminen
Raskaudenajan seuranta
Suunnittelematon sairaalan ulkopuolinen synnytys
Leikki-ikäisen lapsen neurologisen kehityksen arvio -LENE -tutkimukset
Lasten rokottaminen
Lasten tartuntatautien tunnistaminen, ehkäisy ja hoito
Lasten terveyden edistämiseen liittyvät erityiskysymykset
Etsivä terveydenhoitotyö neuvolassa
Terveydenhoitajatyön kirjaaminen
Oppimateriaalit
Perhevalmennus: opettajan ohjaama materiaali
Varhainen vuorovaikutus:
Sinkkonen J & Kalland M. (toim.) 2011. Varhaislapsuuden tunnesiteet ja niiden suojeleminen. WSOYpro.
THL. Lastenneuvolakäsikirja: Vavua koskeva teksti https://thl.fi/fi/web/lastenneuvolakasikirja/terveystarkastusten-menetelmat/psykososiaalinen-kehitys/vavu
Terveystarkastukset lastenneuvolassa -Menetelmäkäsikirja https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/135858/URN_ISBN_978-952-302-964-4.pdf?sequence=1&isAllowed=y >Lue s. 101-111
Opetusmenetelmät
Varhainen vuorovaikutus: aktivoiva luento, itsenäinen opiskelu ja laboraatoharjoittelu
Perhevalmennus: Aktivoiva luento ja perhevalmennus tai perhekahvila perheille Myllypuron kampuksen palvelutoiminnassa
Simulaatio /laboraatioharjoittelu: ohjatut harjoitukset
Tehtäväohjattu opetus
Työelämäharjoittelu lasten-ja äitisyneuvolassa
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Harjoittelu äitiys- ja lastenneuvolassa 5 viikkoa
Huolehdithan, että rikosrekisteriote on näytetty opintotoimistoon hyvissä ajoin ennen harjoitteluun menoa (saa olla enintään 6kk vanha) Harjoittelun koordinaattori tarkistaa rikosrekisteriotteet 1.3.2023.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Varhainen vuorovaikutus ja perhevalmennus, työpaja/laboraatiot harjoittelu ja valmennuksen /perhekahvilan pitäminen perheille yht. 2,5 op
Harjoittelu äitiys- ja lastenneuvola 7,5 op
Sisällön jaksotus
Laboraatio- ja simulaatio harjoittelua koululla ennen harjoittelua. Läsnäolovelvoite.
Harjoittelu äitiys- ja lastenneuvolassa.
Lisätietoja opiskelijoille
Terveyden edistämisen työmenetelmät sekä rokotusosaamisen perusteet ja -syventäminen oltava hyväksytysti suoritettuja ennen neuvolaharjoitteluun menoa.
Perhevalmennus:
Ohjaustilanne suunnitellaan orientaatioluennolla esitetyn viitekehyksen mukaan pienryhmissä ja palautetaan opettajan ohjaamalla tavalla. Valmennuksen /perhekahvilan toteutus perheille opettajan ohjaaman aikataulun mukaisesti.
Varhaisen vuorovaikutuksen haastattelu- ja keskustelumenetelmän harjoittelu laboraatiotunneilla sekä oppimistehtävä harjoittelussa.
Mahdolliset harjoittelun pienryhmätapaamiset koululla tai chat- ohjaus verkossa neuvolaharjoittelun aikana opettajan ilmoittamina ajankohtina.
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
https://www.metropolia.fi/fi/metropoliasta/tietosuoja-ja-gdpr/tietosuojaselosteet/metropolian-opiskelija-ja-opintotietorekisteri
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arviointikriteerit ks. liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteereiden tasoa edistynyt tai asiantuntija.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija
- osaa etsiä tietoa monipuolisesti oman ammattialan tietolähteistä ja käyttää alan tietoperustaa
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan tietoperustaan ja ydinainekseen
- osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
- osaa toimia asiakaslähtöisesti
- ratkaisee ammatillisia tehtäviä ja ongelmia
- toimii turvallisesti ja ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- osaa tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
- kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksytty / (täydennettävä) / hylätty
Opintojakson hyväksytty suoritus edellyttää: hyväksyttyä harjoittelua, läsnäoloa lähiopetuksessa, simulaatioissa/laboraatioissa ja seminaareissa sekä oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista
Oppimistehtävät:
Vavu -haastattelu
Perhevalmennus toteutus
Itsearviointi
Työelämäpalaute
Ilmoittautumisaika
22.03.2022 - 05.04.2022
Ajoitus
16.08.2022 - 23.12.2022
Opintopistemäärä
10 op
Virtuaaliosuus
1 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
90 % Lähiopetus, 10 % Etäopetus
Yksikkö
Terveys
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Tiina Ahti
- Sari Nyman
- Hanna Vatanen
Vastuuopettaja
Sari Nyman
Ryhmät
-
SXQ19S1Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa soveltaa harjoitteluympäristön edellyttämää keskeistä tiedollista ja taidollista osaamista raskaana olevan, lapsen ja perheen terveydenhoitajatyössä
- osaa toimia asiakaslähtöisesti raskaana olevan, lapsen ja perheen terveyttä ylläpitävässä ja edistävässä terveydenhoitajatyössä
- noudattaa hoitotyön ja terveydenhoitajatyön eettisiä ohjeita ja periaatteita
- osaa toimia työryhmän ja -yhteisön vastuullisena jäsenenä
- osaa arvioida osaamistaan ja kehittää omaa toimintaansa.
Sisältö
Harjoittelu sisältää laboraatio- ja/tai simulaatio-opintoja 2,5 op
Perhevalmennus; vanhemmuuteen, äitiyteen ja isyyteen kasvun sekä parisuhteen tukeminen
Varhaisen vuorovaikutuksen tukeminen
Raskaudenajan seuranta
Suunnittelematon sairaalan ulkopuolinen synnytys
Leikki-ikäisen lapsen neurologisen kehityksen arvio -LENE -tutkimukset
Lasten rokottaminen
Lasten tartuntatautien tunnistaminen, ehkäisy ja hoito
Lasten terveyden edistämiseen liittyvät erityiskysymykset
Etsivä terveydenhoitotyö neuvolassa
Terveydenhoitajatyön kirjaaminen
Oppimateriaalit
Perhevalmennus: opettajan ohjaama materiaali
Varhainen vuorovaikutus:
Sinkkonen J & Kalland M. (toim.) 2011. Varhaislapsuuden tunnesiteet ja niiden suojeleminen. WSOYpro.
THL. Lastenneuvolakäsikirja: Vavua koskeva teksti https://thl.fi/fi/web/lastenneuvolakasikirja/terveystarkastusten-menetelmat/psykososiaalinen-kehitys/vavu
Terveystarkastukset lastenneuvolassa -Menetelmäkäsikirja https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/135858/URN_ISBN_978-952-302-964-4.pdf?sequence=1&isAllowed=y >Lue s. 101-111
Opetusmenetelmät
Varhainen vuorovaikutus: aktivoiva luento, itsenäinen opiskelu ja laboraatoharjoittelu
Perhevalmennus: Aktivoiva luento ja perhevalmennus tai perhekahvila perheille Myllypuron kampuksen palvelutoiminnassa
Simulaatio /laboraatioharjoittelu: ohjatut harjoitukset
Tehtäväohjattu opetus
Työelämäharjoittelu lasten-ja äitisyneuvolassa
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Harjoittelu äitiys- ja lastenneuvolassa 5 viikkoa
Huolehdithan, että rikosrekisteriote on näytetty opintotoimistoon viim. 1.10.2022. (näytetään kerran opintojen aikana, oltava enintään 6kk vanha)
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Varhainen vuorovaikutus ja perhevalmennus, työpaja/laboraatiot harjoittelu ja valmennuksen /perhekahvilan pitäminen perheille yht. 2,5 op
Harjoittelu äitiys- ja lastenneuvola 7,5 op
Sisällön jaksotus
Laboraatio- ja simulaatio harjoittelua koululla ennen harjoittelua. Läsnäolovelvoite.
Harjoittelu äitiys- ja lastenneuvolassa.
Lisätietoja opiskelijoille
Terveyden edistämisen työmenetelmät sekä rokotusosaamisen perusteet ja -syventäminen oltava hyväksytysti suoritettuja ennen neuvolaharjoitteluun menoa.
Perhevalmennus:
Ohjaustilanne suunnitellaan orientaatioluennolla esitetyn viitekehyksen mukaan pienryhmissä ja palautetaan opettajan ohjaamalla tavalla. Valmennuksen /perhekahvilan toteutus perheille opettajan ohjaaman aikataulun mukaisesti.
Varhaisen vuorovaikutuksen haastattelu- ja keskustelumenetelmän harjoittelu laboraatiotunneilla sekä oppimistehtävä harjoittelussa.
Mahdolliset harjoittelun pienryhmätapaamiset koululla tai chat- ohjaus verkossa neuvolaharjoittelun aikana opettajan ilmoittamina ajankohtina.
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
https://www.metropolia.fi/fi/metropoliasta/tietosuoja-ja-gdpr/tietosuojaselosteet/metropolian-opiskelija-ja-opintotietorekisteri
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arviointikriteerit ks. liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteereiden tasoa edistynyt tai asiantuntija.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija
- osaa etsiä tietoa monipuolisesti oman ammattialan tietolähteistä ja käyttää alan tietoperustaa
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan tietoperustaan ja ydinainekseen
- osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
- osaa toimia asiakaslähtöisesti
- ratkaisee ammatillisia tehtäviä ja ongelmia
- toimii turvallisesti ja ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- osaa tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
- kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksytty / (täydennettävä) / hylätty
Opintojakson hyväksytty suoritus edellyttää: hyväksyttyä harjoittelua, läsnäoloa lähiopetuksessa, simulaatioissa/laboraatioissa ja seminaareissa sekä oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista
Oppimistehtävät:
Vavu -haastattelu
Perhevalmennus toteutus
Itsearviointi
Työelämäpalaute
Ilmoittautumisaika
25.10.2021 - 07.11.2021
Ajoitus
04.02.2022 - 27.05.2022
Opintopistemäärä
10 op
Virtuaaliosuus
1 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
90 % Lähiopetus, 10 % Etäopetus
Yksikkö
Terveys
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Tiina Ahti
- Sari Nyman
- Noora Asplund
Vastuuopettaja
Noora Asplund
Ryhmät
-
SXQ19K1Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma, päivä
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa soveltaa harjoitteluympäristön edellyttämää keskeistä tiedollista ja taidollista osaamista raskaana olevan, lapsen ja perheen terveydenhoitajatyössä
- osaa toimia asiakaslähtöisesti raskaana olevan, lapsen ja perheen terveyttä ylläpitävässä ja edistävässä terveydenhoitajatyössä
- noudattaa hoitotyön ja terveydenhoitajatyön eettisiä ohjeita ja periaatteita
- osaa toimia työryhmän ja -yhteisön vastuullisena jäsenenä
- osaa arvioida osaamistaan ja kehittää omaa toimintaansa.
Sisältö
Harjoittelu sisältää laboraatio- ja/tai simulaatio-opintoja 2,5 op
Perhevalmennus; vanhemmuuteen, äitiyteen ja isyyteen kasvun sekä parisuhteen tukeminen
Varhaisen vuorovaikutuksen tukeminen
Raskaudenajan seuranta
Suunnittelematon sairaalan ulkopuolinen synnytys
Leikki-ikäisen lapsen neurologisen kehityksen arvio -LENE -tutkimukset
Lasten rokottaminen
Lasten tartuntatautien tunnistaminen, ehkäisy ja hoito
Lasten terveyden edistämiseen liittyvät erityiskysymykset
Etsivä terveydenhoitotyö neuvolassa
Terveydenhoitajatyön kirjaaminen
Oppimateriaalit
Perhevalmennus: opettajan ohjaama materiaali
Varhainen vuorovaikutus:
Sinkkonen J & Kalland M. (toim.) 2011. Varhaislapsuuden tunnesiteet ja niiden suojeleminen. WSOYpro.
THL. Lastenneuvolakäsikirja: Vavua koskeva teksti https://thl.fi/fi/web/lastenneuvolakasikirja/terveystarkastusten-menetelmat/psykososiaalinen-kehitys/vavu
Terveystarkastukset lastenneuvolassa -Menetelmäkäsikirja https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/135858/URN_ISBN_978-952-302-964-4.pdf?sequence=1&isAllowed=y >Lue s. 101-111
Opetusmenetelmät
Varhainen vuorovaikutus: aktivoiva luento, itsenäinen opiskelu ja laboraatoharjoittelu
Perhevalmennus: Aktivoiva luento ja perhevalmennus tai perhekahvila perheille Myllypuron kampuksen palvelutoiminnassa
Simulaatio /laboraatioharjoittelu: ohjatut harjoitukset
Tehtäväohjattu opetus
Työelämäharjoittelu lasten-ja äitisyneuvolassa
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Harjoittelu äitiys- ja lastenneuvolassa 5 viikkoa
Huolehdithan, että rikosrekisteriote on enintään 6kk vanha ja näytetty opintotoimistoon viim. 1.3.2022.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Varhainen vuorovaikutus ja perhevalmennus, työpaja/laboraatiot harjoittelu ja valmennuksen /perhekahvilan pitäminen perheille yht. 2,5 op
Harjoittelu äitiys- ja lastenneuvola 7,5 op
Sisällön jaksotus
Laboraatio- ja simulaatio harjoittelua koululla ennen harjoittelua. Läsnäolovelvoite.
Harjoittelu äitiys- ja lastenneuvolassa.
Lisätietoja opiskelijoille
Terveyden edistämisen työmenetelmät sekä rokotusosaamisen perusteet ja -syventäminen oltava hyväksytysti suoritettuja ennen neuvolaharjoitteluun menoa.
Perhevalmennus:
Ohjaustilanne suunnitellaan orientaatioluennolla esitetyn viitekehyksen mukaan pienryhmissä ja palautetaan opettajan ohjaamalla tavalla. Valmennuksen /perhekahvilan toteutus perheille opettajan ohjaaman aikataulun mukaisesti.
Varhaisen vuorovaikutuksen haastattelu- ja keskustelumenetelmän harjoittelu laboraatiotunneilla sekä oppimistehtävä harjoittelussa.
Mahdolliset harjoittelun pienryhmätapaamiset koululla tai chat- ohjaus verkossa neuvolaharjoittelun aikana opettajan ilmoittamina ajankohtina.
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
https://www.metropolia.fi/fi/metropoliasta/tietosuoja-ja-gdpr/tietosuojaselosteet/metropolian-opiskelija-ja-opintotietorekisteri
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arviointikriteerit ks. liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteereiden tasoa edistynyt tai asiantuntija.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija
- osaa etsiä tietoa monipuolisesti oman ammattialan tietolähteistä ja käyttää alan tietoperustaa
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan tietoperustaan ja ydinainekseen
- osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
- osaa toimia asiakaslähtöisesti
- ratkaisee ammatillisia tehtäviä ja ongelmia
- toimii turvallisesti ja ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- osaa tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
- kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksytty / (täydennettävä) / hylätty
Opintojakson hyväksytty suoritus edellyttää: hyväksyttyä harjoittelua, läsnäoloa lähiopetuksessa, simulaatioissa/laboraatioissa ja seminaareissa sekä oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista
Oppimistehtävät:
Vavu -haastattelu
Perhevalmennus toteutus
Itsearviointi
Työelämäpalaute
Ilmoittautumisaika
25.10.2021 - 30.01.2022
Ajoitus
02.02.2022 - 27.05.2022
Opintopistemäärä
10 op
Virtuaaliosuus
1 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
90 % Lähiopetus, 10 % Etäopetus
Yksikkö
Terveys
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Maria Kauppinen
- Tiina Ahti
- Sari Nyman
- Noora Asplund
Vastuuopettaja
Noora Asplund
Ryhmät
-
SXQ22K2Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma, monimuoto, 90 op
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa soveltaa harjoitteluympäristön edellyttämää keskeistä tiedollista ja taidollista osaamista raskaana olevan, lapsen ja perheen terveydenhoitajatyössä
- osaa toimia asiakaslähtöisesti raskaana olevan, lapsen ja perheen terveyttä ylläpitävässä ja edistävässä terveydenhoitajatyössä
- noudattaa hoitotyön ja terveydenhoitajatyön eettisiä ohjeita ja periaatteita
- osaa toimia työryhmän ja -yhteisön vastuullisena jäsenenä
- osaa arvioida osaamistaan ja kehittää omaa toimintaansa.
Sisältö
Harjoittelu sisältää laboraatio- ja/tai simulaatio-opintoja 2,5 op
Perhevalmennus; vanhemmuuteen, äitiyteen ja isyyteen kasvun sekä parisuhteen tukeminen
Varhaisen vuorovaikutuksen tukeminen
Raskaudenajan seuranta
Suunnittelematon sairaalan ulkopuolinen synnytys
Leikki-ikäisen lapsen neurologisen kehityksen arvio -LENE -tutkimukset
Lasten rokottaminen
Lasten tartuntatautien tunnistaminen, ehkäisy ja hoito
Lasten terveyden edistämiseen liittyvät erityiskysymykset
Etsivä terveydenhoitotyö neuvolassa
Terveydenhoitajatyön kirjaaminen
Oppimateriaalit
Perhevalmennus: opettajan ohjaama materiaali
Varhainen vuorovaikutus:
Sinkkonen J & Kalland M. (toim.) 2011. Varhaislapsuuden tunnesiteet ja niiden suojeleminen. WSOYpro.
THL. Lastenneuvolakäsikirja: Vavua koskeva teksti https://thl.fi/fi/web/lastenneuvolakasikirja/terveystarkastusten-menetelmat/psykososiaalinen-kehitys/vavu
Terveystarkastukset lastenneuvolassa -Menetelmäkäsikirja https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/135858/URN_ISBN_978-952-302-964-4.pdf?sequence=1&isAllowed=y >Lue s. 101-111
Opetusmenetelmät
Varhainen vuorovaikutus: aktivoiva luento, itsenäinen opiskelu ja laboraatoharjoittelu
Perhevalmennus: Aktivoiva luento ja perhevalmennus tai perhekahvila perheille Myllypuron kampuksen palvelutoiminnassa
Simulaatio /laboraatioharjoittelu: ohjatut harjoitukset
Tehtäväohjattu opetus
Työelämäharjoittelu lasten-ja äitisyneuvolassa
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Harjoittelu äitiys- ja lastenneuvolassa 5 viikkoa
Huolehdithan, että rikosrekisteriote on enintään 6kk vanha ja näytetty opintotoimistoon viim. 1.3.2022.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Varhainen vuorovaikutus ja perhevalmennus, työpaja/laboraatiot harjoittelu ja valmennuksen /perhekahvilan pitäminen perheille yht. 2,5 op
Harjoittelu äitiys- ja lastenneuvola 7,5 op
Sisällön jaksotus
Laboraatio- ja simulaatio harjoittelua koululla ennen harjoittelua. Läsnäolovelvoite.
Harjoittelu äitiys- ja lastenneuvolassa.
Lisätietoja opiskelijoille
Terveyden edistämisen työmenetelmät sekä rokotusosaamisen perusteet ja -syventäminen oltava hyväksytysti suoritettuja ennen neuvolaharjoitteluun menoa.
Perhevalmennus:
Ohjaustilanne suunnitellaan orientaatioluennolla esitetyn viitekehyksen mukaan pienryhmissä ja palautetaan opettajan ohjaamalla tavalla. Valmennuksen /perhekahvilan toteutus perheille opettajan ohjaaman aikataulun mukaisesti.
Varhaisen vuorovaikutuksen haastattelu- ja keskustelumenetelmän harjoittelu laboraatiotunneilla sekä oppimistehtävä harjoittelussa.
Mahdolliset harjoittelun pienryhmätapaamiset koululla tai chat- ohjaus verkossa neuvolaharjoittelun aikana opettajan ilmoittamina ajankohtina.
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
https://www.metropolia.fi/fi/metropoliasta/tietosuoja-ja-gdpr/tietosuojaselosteet/metropolian-opiskelija-ja-opintotietorekisteri
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arviointikriteerit ks. liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteereiden tasoa edistynyt tai asiantuntija.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija
- osaa etsiä tietoa monipuolisesti oman ammattialan tietolähteistä ja käyttää alan tietoperustaa
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan tietoperustaan ja ydinainekseen
- osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
- osaa toimia asiakaslähtöisesti
- ratkaisee ammatillisia tehtäviä ja ongelmia
- toimii turvallisesti ja ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- osaa tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
- kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksytty / (täydennettävä) / hylätty
Opintojakson hyväksytty suoritus edellyttää: hyväksyttyä harjoittelua, läsnäoloa lähiopetuksessa, simulaatioissa/laboraatioissa ja seminaareissa sekä oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista
Oppimistehtävät:
Vavu -haastattelu
Perhevalmennus toteutus
Itsearviointi
Työelämäpalaute