Siirry suoraan sisältöön

Kaupunkisuunnittelun perusteetLaajuus (5 op)

Tunnus: TR00FH57

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opintojaksolla opiskelija tutustuu yhdyskuntasuunnittelun perusteisiin ja kaupunkisuunnittelun historiaan.
Opiskelija ymmärtää yhteiskunta- ja kaupunkisuunnittelun monialaisen vaikutuksen arkkitehtuuriin ja rakennussuunnitteluun.
Opiskelija toimii aktiivisena havainnoijana ja osaa laatia havainnoistaan ammattialalle tyypillisiä tekstisisältöjä ja havainnollistavaa materiaalia.
Opiskelija osaa yhdistää teoriatietoa ja havaintojen kautta muodostunutta käytännön tietoa ja tuottaa rakennussuunnittelijalle hyödyllisiä päätelmiä.
Opiskelija osaa tarkastella opintojakson käsiteltäviä aiheita kriittisesti esteettisen, teknisen, toiminnallisen ja ekologisen kestävyyden näkökulmasta.

Sisältö

Keskeiset käsitteet.
Yhdyskunta - ja kaupunkisuunnittelun perusteet.
Yhdyskunta- ja kaupunkisuunnittelun historia.
Kaupunkiympäristön havainnointi.
Opintomatka ja sen järjestelyt.

Esitietovaatimukset

Kaikki aikaisemmat rakennusarkkitehtuurin tutkinto-ohjelman rakennussuunnittelun projektikurssit sekä rakennushanke ja sen ohjaus.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön ja saavuttaa opintojakson osaamistavoitteet tyydyttävästi.
Opiskelija hahmottaa aiheen perusasioita vain vähän. Aiheen perusasioiden käsittämisessä on merkittäviä puutteita. Opiskelijan tekemät päätelmät ovat pääsääntöisesti epäjohdonmukaisia ja perustelut haparoivia. Kokonaisuudesta saa vaikutelman, että opiskelija on sisäistänyt opintojakson sisältöjä vain vähäisessä määrin.
Opiskelija on hyödyntänyt ohjauksia vähäisesti.
Opiskelija ottaa vastuun omasta oppimisestaan vain vähäisessä määrin. Hän tarkastelee ja arvioi asioita vain omasta näkökulmastaan. Opiskelijan suhtautuminen on passiivista.
Opiskelijalla on paljon poissaoloja.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön ja saavuttaa opintojakson osaamistavoitteet hyvin.
Opiskelija hahmottaa opintojakson aiheen perusasiat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön. Hän osaa tehdä johdonmukaisia päätelmiä oppimansa perusteella.
Opiskelija on hyödyntänyt ohjausta ja kehittänyt tehtäviä saamansa palautteen perusteella. Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti ja aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on hyvä.
Opiskelija ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös ryhmän toimintaan. Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti. Hän tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta.
Opiskelijalla ei ole juurikaan poissaoloja.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön ja saavuttaa osaamistavoitteet kiitettävästi.
Opiskelija hahmottaa kiitettävästi opintojaksolla käsitellyt asiat ja osaa soveltaa oppimaansa monipuolisesti ja oivaltavasti käytännön työhön. Opiskelija osaa kuvata ja perustella tekemiään päätelmiä asiantuntevasti.
Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti. Hän on hyödyntänyt aktiivisesti ohjausta ja kehittänyt työtään saamansa palautteen perusteella.
Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti, sitoutuneesti ja rakentavasti. Hän kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta.
Opiskelija käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä. Hän tarkastelee ja arvioi itseään sekä sitä yhteisöä tai työkokonaisuutta, jossa omalla ammattialallaan toimii.
Opiskelijalla ei ole poissaoloja.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön ja saavuttaa opintojakson osaamistavoitteet tyydyttävästi.
Opiskelija hahmottaa aiheen perusasioita vain vähän. Aiheen perusasioiden käsittämisessä on merkittäviä puutteita. Opiskelijan tekemät päätelmät ovat pääsääntöisesti epäjohdonmukaisia ja perustelut haparoivia. Kokonaisuudesta saa vaikutelman, että opiskelija on sisäistänyt opintojakson sisältöjä vain vähäisessä määrin.
Opiskelija on hyödyntänyt ohjauksia vähäisesti.
Opiskelija ottaa vastuun omasta oppimisestaan vain vähäisessä määrin. Hän tarkastelee ja arvioi asioita vain omasta näkökulmastaan. Opiskelijan suhtautuminen on passiivista.
Opiskelijalla on paljon poissaoloja.

Lisätiedot

Lähtökohtana on osallistuminen ja sitä kautta oppiminen.
Opiskelijalla on itsellään rooli tutkivana oppijana.
Osallistuminen lähiopetukseen ja harjoitustöiden aikataulun mukainen palautus on arviointiperuste.