Siirry suoraan sisältöön

Metalli- ja lasiarkkitehtuuri - rakennusoppiLaajuus (5 op)

Tunnus: TR00FG79

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija tuntee rakennusopin periaatteita, joilla saadaan aikaan esteettisesti, teknisesti, toiminnallisesti ja ekologisesti kestäviä metalli- ja lasirakenteisia rakennuksia.
Opiskelija tuntee rakennusopin periaatteita, joita soveltamalla toteutetaan yleisesti metalli- ja lasirakenteisia rakennuksia ja rakennusosia.
Opiskelija ymmärtää metalli- ja lasirakenteisten rakennusten, niiden rakentamisessa käytettävien keskeisten komponenttien ja tuotteiden erityispiirteet sekä osaa yhdistää ne rakennussuunnittelutehtäviin.
Opiskelija osaa selvittää metalli- ja lasirakenteisten rakennusten rakennussuunnitteluun sekä niiden rakentamisessa käytettävien komponenttien ja tuotteiden käyttöön liittyviä määräyksiä ja ohjeita sekä yhdistää ne rakennussuunnittelutehtäviin.
Opiskelija osaa käyttää arkkitehtuurijulkaisuja ja muita ammattialalle tyypillisiä lähteitä erityispiirteiden, määräysten ja ohjeiden selvittämisessä.
Opiskelija osaa perustella ja arvioida kriittisesti metalli- ja lasirakenteiden käyttöä arkkitehtuuri-ilmaisussa sekä niiden rakentamisessa käytettäviin komponentteihin ja tuotteisiin liittyviä suunnitteluratkaisuja.
Opiskelija osaa hyödyntää aiemmin kertynyttä teoria- ja suunnitteluosaamistaan.
Opiskelija osaa analysoida lähtötietoja ja muodostaa päätelmiä sekä kehittää päätelmistä suunnitteluratkaisuja.
Opiskelija osaa toimia aktiivisena itseohjautuvana oppijana ja ryhmän jäsenenä.
Osaa tarkastella opintojaksolla käsiteltäviä aiheita kriittisesti esteettisen, teknisen, toiminnallisen ja ekologisen kestävyyden näkökulmasta.

Sisältö

Aiheeseen liittyvät keskeiset käsitteet.
Metalli- ja lasirakenteisten rakennusten ja rakennusosien rakennusopilliset periaatteet rakennus- ja korjaussuunnittelussa.
Keskeiset metalli- ja lasirakenteisten rakennusten ja rakennusosien uudis- ja korjausrakentamisessa käytettävät komponentit ja tuotteet sekä niiden pintakäsittelyt, mitoitusperiaatteet, asennus- ja liitostavat.
Metalli- ja lasirakenteisten rakennusten sekä rakentamisessa käytettävien komponenttien ja tuotteiden erityispiirteet.
Metalli- ja lasirakenteisten rakennusten arkkitehtuuri.
Tietolähteiden käyttö ja tiedonhaku sekä referenssityöskentely.
Kriittinen ajattelu.
Ryhmätyöskentely.

Esitietovaatimukset

Suoritettu: kaikki edeltävät rakennusarkkitehtuurin tutkinto-ohjelman projekti-, materiaali- ja rakennusopin kurssit.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön ja saavuttaa opintojakson osaamistavoitteet tyydyttävästi.
Opiskelija hahmottaa aiheen perusasioita vain vähän.
Opiskelijan tuottamasta aineistosta saa vaikutelman, että opiskelija on sisäistänyt opintojakson sisältöjä vain vähäisessä määrin. Teoreettisten ratkaisumallien kuvaukset ovat epäjohdonmukaisia ja perustelut haparoivia. Teoriatietojen yhdistämisessä käytännön rakennus- ja korjaussuunnitteluun on merkittäviä puutteita.
Opiskelija on hyödyntänyt ohjauksia ja luentoja vähäisesti.
Opiskelijan laatima aineisto on laadultaan tyydyttävää.
Opiskelija ottaa vastuun omasta oppimisestaan vain vähäisessä määrin. Hän tarkastelee ja arvioi asioita vain omasta näkökulmastaan. Opiskelijan suhtautuminen on passiivista.
Opiskelijalla on paljon poissaoloja.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija hahmottaa opintojakson aiheen perusasiat ja osaa yhdistää oppimaansa teoriatietoa käytännön rakennus- ja korjaussuunnittelutyöhön. Hän osaa perustella tuottamissaan aineistoissa tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset johdonmukaisesti. Teoreettisten ratkaisumallien kuvaukset ovat ohjeistusten mukaista.
Opiskelija on hyödyntänyt ohjausta ja kehittänyt tuottamaansa aineistoa saamansa palautteen perusteella. Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti ja aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on hyvä.
Opiskelija ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös ryhmän toimintaan. Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti. Hän tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta.
Opiskelijalla ei ole juurikaan poissaoloja.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön ja saavuttaa osaamistavoitteet kiitettävästi.
Opiskelija hahmottaa kiitettävästi opintojaksolla käsitellyt asiat ja osaa yhdistää oppimaansa teoriatietoa monipuolisesti ja oivaltavasti käytännön työhön.
Opiskelija osaa kuvata ja perustella tuottmassaan aineistossa tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset asiantuntevasti. Opiskelijan laatima aineisto on ohjeistusten mukaista ja korkeatasoista.
Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti. Hän on hyödyntänyt aktiivisesti ohjausta ja kehittänyt tuottamaansa aineistoa saamansa palautteen perusteella.
Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti, sitoutuneesti ja rakentavasti. Hän kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta.
Opiskelija käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä. Hän tarkastelee ja arvioi itseään sekä sitä yhteisöä tai työkokonaisuutta, jossa omalla ammattialallaan toimii.
Opiskelijalla ei ole poissaoloja.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön ja saavuttaa opintojakson osaamistavoitteet tyydyttävästi.
Opiskelija hahmottaa aiheen perusasioita vain vähän.
Opiskelijan tuottamasta aineistosta saa vaikutelman, että opiskelija on sisäistänyt opintojakson sisältöjä vain vähäisessä määrin. Teoreettisten ratkaisumallien kuvaukset ovat epäjohdonmukaisia ja perustelut haparoivia. Teoriatietojen yhdistämisessä käytännön rakennus- ja korjaussuunnitteluun on merkittäviä puutteita.
Opiskelija on hyödyntänyt ohjauksia ja luentoja vähäisesti.
Opiskelijan laatima aineisto on laadultaan tyydyttävää.
Opiskelija ottaa vastuun omasta oppimisestaan vain vähäisessä määrin. Hän tarkastelee ja arvioi asioita vain omasta näkökulmastaan. Opiskelijan suhtautuminen on passiivista.
Opiskelijalla on paljon poissaoloja.

Lisätiedot

Lähtökohtana on osallistuminen ja sitä kautta oppiminen.
Opiskelijalla on itsellään rooli tutkivana oppijana.
Osallistuminen lähiopetukseen ja harjoitustöiden aikataulun mukainen palautus on arviointiperuste.