Siirry suoraan sisältöön

Rakennusarkkitehtuuri - syventävät opinnot 3Laajuus (5 op)

Tunnus: TR00FG63

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa kriittisesti tarkastella ammattialaa, rakennussuunnittelua, arkkitehtuuria sekä omaa toimintaansa rakennussuunnittelun asiantuntijana.
Opiskelija ymmärtää kestävän kehityksen keskeiset käsitteet, tavoitteet ja systeemisen luonteen ja osaa yhdistää ne rakennussuunnitteljan tehtäviin.
Opiskelija tuntee rakennussuunnittelijan eettisen vastuun ja osaa toimia eettisesti.
Opiskelija ymmärtää rakennussuunnittelun innovatiivisen ja ennakoivan luonteen sekä rakennussuunnittelijan roolin historian jatkumossa.
Opiskelija osaa toimia aktiivisena itseohjautuvana oppijana ja ryhmän jäsenenä.

Sisältö

Aiheeseen liittyvät keskeiset käsitteet.
Kriittinen havainnointi, päättely sekä argumentointi kirjoittamalla ja keskustelemalla.
Tietolähteiden käyttö ja tiedonhaku sekä referenssityöskentely.
Ryhmätyöskentely.

Esitietovaatimukset

Suoritettu: kaikki edeltävät rakennusarkkitehtuurin tutkinto-ohjelman projekti-, materiaali- ja rakennusopin kurssit sekä Rakennusarkkitehtuuri - syventävät opinnot 1 ja 2.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön ja saavuttaa opintojakson osaamistavoitteet tyydyttävästi.
Opiskelija hahmottaa aiheen perusasioita vain vähän. Opiskelijan tuottamasta aineistosta saa vaikutelman, että opiskelija on sisäistänyt opintojakson sisältöjä vain vähäisessä määrin. Opintojaksolla tuotettu argumentointi ovat epäjohdonmukaista ja haparoivaa. Teoriatietojen yhdistämisessä rakennussuunnittelijan käytännön työhön on merkittäviä puutteita.
Opiskelija on hyödyntänyt ohjauksia ja luentoja vähäisesti. Opiskelijan laatima aineisto on laadultaan tyydyttävää. Teoreettisen tiedon hallinnassa on merkittäviä puutteita.
Opiskelija ottaa vastuun omasta oppimisestaan vain vähäisessä määrin. Hän tarkastelee ja arvioi asioita vain omasta näkökulmastaan. Opiskelija suhtautuminen on passiivista.
Opiskelijalla on paljon poissaoloja.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija hahmottaa opintojakson aiheen perusasiat ja osaa yhdistää oppimaansa teoriatietoa rakennussuunnittelijan käytännön työhön. Hän osaa argumentoida tuottamissaan aineistoissa ajatuksiaan ja päätelmiään johdonmukaisesti. Opiskelijan opintojaksolla tuottamien aineistojen sisällöt ovat ohjeistusten mukaista.
Opiskelija on hyödyntänyt ohjausta ja kehittänyt ajatteluaan sekä tuottamaansa aineistoa saamansa palautteen perusteella. Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti ja aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on hyvä.
Opiskelija ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös ryhmän toimintaan. Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti. Hän tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta.
Opiskelijalla ei ole juurikaan poissaoloja.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön ja saavuttaa osaamistavoitteet kiitettävästi.
Opiskelija hahmottaa kiitettävästi opintojaksolla käsitellyt asiat ja osaa yhdistää oppimaansa teoriatietoa monipuolisesti ja oivaltavasti käytännön työhön. Opiskelija osaa kuvata ja argumentoida tuottamissaan aineistoissa ajatuksiaan ja päätelmiään johdonmukaisesti ja oivaltavasti. Opiskelijan laatima aineisto on ohjeistusten mukaista ja korkeatasoista.
Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti. Hän on hyödyntänyt aktiivisesti ohjausta ja kehittänyt tuottamaansa aineistoa saamansa palautteen perusteella.
Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti, sitoutuneesti ja rakentavasti. Hän kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta.
Opiskelija käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä. Hän tarkastelee ja arvioi itseään sekä sitä yhteisöä tai työkokonaisuutta, jossa omalla ammattialallaan toimii.
Opiskelijalla ei ole poissaoloja.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön ja saavuttaa opintojakson osaamistavoitteet tyydyttävästi.
Opiskelija hahmottaa aiheen perusasioita vain vähän. Opiskelijan tuottamasta aineistosta saa vaikutelman, että opiskelija on sisäistänyt opintojakson sisältöjä vain vähäisessä määrin. Opintojaksolla tuotettu argumentointi ovat epäjohdonmukaista ja haparoivaa. Teoriatietojen yhdistämisessä rakennussuunnittelijan käytännön työhön on merkittäviä puutteita.
Opiskelija on hyödyntänyt ohjauksia ja luentoja vähäisesti. Opiskelijan laatima aineisto on laadultaan tyydyttävää. Teoreettisen tiedon hallinnassa on merkittäviä puutteita.
Opiskelija ottaa vastuun omasta oppimisestaan vain vähäisessä määrin. Hän tarkastelee ja arvioi asioita vain omasta näkökulmastaan. Opiskelija suhtautuminen on passiivista.
Opiskelijalla on paljon poissaoloja.

Lisätiedot

Lähtökohtana on osallistuminen ja sitä kautta oppiminen.
Opiskelijalla on itsellään rooli tutkivana oppijana.
Osallistuminen lähiopetukseen ja harjoitustöiden aikataulun mukainen palautus on arviointiperuste.