Siirry suoraan sisältöön

Tietorakenteet ja algoritmitLaajuus (5 op)

Tunnus: TX00EW61

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija tuntee yleisimmät tietorakenteet ja joitakin tietojenkäsittelyssä käytettäviä keskeisiä algoritmeja. Opiskelijalla on käytännön tuntuma algoritmien suunnitteluun ja laskennalliseen vaativuuteen. Lisäksi opiskelija tuntee jonkin ohjelmointikielen kirjastojen tarjoamat valmiit tietorakennetoteutukset.

Sisältö

- Abstrakti tietotyyppi: rajapinta ja toteutus
- Iteratiivisuus vs. rekursiivisuus
- Aika- ja tilavaativuus
- Linkitetyt listat
- Pino ja jono
- Puut
- Verkot
- Hakutekniikat
- Järjestämisalgoritmit
- Algoritmityypit
- Yleiskäyttöiset tietorakennekirjastot (list, map, set)

Esitietovaatimukset

C++-ohjelmointi, Pelimatematiikka.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija on saavuttanut kurssin tavoitteet tyydyttävästi. Hän tunnistaa ja osaa nimetä opintojaksolla käsiteltyjä käsitteitä, menetelmiä ja työkaluja. Hän on suorittanut opintojaksolla annetut tehtävät minimivaatimuksin.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija on saavuttanut kurssin tavoitteet hyvin. Hän tunnistaa, osaa nimetä ja pystyy käyttämään opintojaksolla käsiteltyjä käsitteitä, menetelmiä ja työkaluja. Hän on suorittanut opintojaksolla annetut tehtävät hyvin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on saavuttanut kurssin tavoitteet erinomaisesti. Hän tunnistaa, osaa nimetä, pystyy käyttämään ja soveltamaan opintojaksolla käsiteltyjä käsitteitä, menetelmiä ja työkaluja monipuolisesti. Hän on suorittanut opintojaksolla annetut tehtävät erinomaisesti ja on pystynyt tuomaan ratkaisuihin merkittävästi omaa panostaan.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija on saavuttanut kurssin tavoitteet. Hän tunnistaa ja osaa nimetä opintojaksolla käsiteltyjä menetelmiä ja työkaluja. Hän on suorittanut opintojaksolla annetut tehtävät.

Ilmoittautumisaika

01.01.2020

Ajoitus

21.10.2024 - 15.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

ICT ja tuotantotalous

Toimipiste

Karaportti 2

Opetuskielet
  • Englanti
Paikat

0 - 30

Opettaja
  • Peyman Arian
Vastuuopettaja

Ville Jääskeläinen

Ryhmät
  • LT6424K
    Professional Development Program in Information Technology

Tavoitteet

Opiskelija tuntee yleisimmät tietorakenteet ja joitakin tietojenkäsittelyssä käytettäviä keskeisiä algoritmeja. Opiskelijalla on käytännön tuntuma algoritmien suunnitteluun ja laskennalliseen vaativuuteen. Lisäksi opiskelija tuntee jonkin ohjelmointikielen kirjastojen tarjoamat valmiit tietorakennetoteutukset.

Sisältö

- Abstrakti tietotyyppi: rajapinta ja toteutus
- Iteratiivisuus vs. rekursiivisuus
- Aika- ja tilavaativuus
- Linkitetyt listat
- Pino ja jono
- Puut
- Verkot
- Hakutekniikat
- Järjestämisalgoritmit
- Algoritmityypit
- Yleiskäyttöiset tietorakennekirjastot (list, map, set)

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija on saavuttanut kurssin tavoitteet tyydyttävästi. Hän tunnistaa ja osaa nimetä opintojaksolla käsiteltyjä käsitteitä, menetelmiä ja työkaluja. Hän on suorittanut opintojaksolla annetut tehtävät minimivaatimuksin.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija on saavuttanut kurssin tavoitteet hyvin. Hän tunnistaa, osaa nimetä ja pystyy käyttämään opintojaksolla käsiteltyjä käsitteitä, menetelmiä ja työkaluja. Hän on suorittanut opintojaksolla annetut tehtävät hyvin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on saavuttanut kurssin tavoitteet erinomaisesti. Hän tunnistaa, osaa nimetä, pystyy käyttämään ja soveltamaan opintojaksolla käsiteltyjä käsitteitä, menetelmiä ja työkaluja monipuolisesti. Hän on suorittanut opintojaksolla annetut tehtävät erinomaisesti ja on pystynyt tuomaan ratkaisuihin merkittävästi omaa panostaan.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija on saavuttanut kurssin tavoitteet. Hän tunnistaa ja osaa nimetä opintojaksolla käsiteltyjä menetelmiä ja työkaluja. Hän on suorittanut opintojaksolla annetut tehtävät.

Esitietovaatimukset

C++-ohjelmointi, Pelimatematiikka.

Ilmoittautumisaika

01.01.2020

Ajoitus

18.03.2024 - 31.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

ICT ja tuotantotalous

Toimipiste

Karaportti 2

Opetuskielet
  • Englanti
Paikat

0 - 30

Opettaja
  • Peyman Arian
Vastuuopettaja

Ville Jääskeläinen

Ryhmät
  • LT6423S
    Professional Development Program in Information Technology

Tavoitteet

Opiskelija tuntee yleisimmät tietorakenteet ja joitakin tietojenkäsittelyssä käytettäviä keskeisiä algoritmeja. Opiskelijalla on käytännön tuntuma algoritmien suunnitteluun ja laskennalliseen vaativuuteen. Lisäksi opiskelija tuntee jonkin ohjelmointikielen kirjastojen tarjoamat valmiit tietorakennetoteutukset.

Sisältö

- Abstrakti tietotyyppi: rajapinta ja toteutus
- Iteratiivisuus vs. rekursiivisuus
- Aika- ja tilavaativuus
- Linkitetyt listat
- Pino ja jono
- Puut
- Verkot
- Hakutekniikat
- Järjestämisalgoritmit
- Algoritmityypit
- Yleiskäyttöiset tietorakennekirjastot (list, map, set)

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija on saavuttanut kurssin tavoitteet tyydyttävästi. Hän tunnistaa ja osaa nimetä opintojaksolla käsiteltyjä käsitteitä, menetelmiä ja työkaluja. Hän on suorittanut opintojaksolla annetut tehtävät minimivaatimuksin.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija on saavuttanut kurssin tavoitteet hyvin. Hän tunnistaa, osaa nimetä ja pystyy käyttämään opintojaksolla käsiteltyjä käsitteitä, menetelmiä ja työkaluja. Hän on suorittanut opintojaksolla annetut tehtävät hyvin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on saavuttanut kurssin tavoitteet erinomaisesti. Hän tunnistaa, osaa nimetä, pystyy käyttämään ja soveltamaan opintojaksolla käsiteltyjä käsitteitä, menetelmiä ja työkaluja monipuolisesti. Hän on suorittanut opintojaksolla annetut tehtävät erinomaisesti ja on pystynyt tuomaan ratkaisuihin merkittävästi omaa panostaan.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija on saavuttanut kurssin tavoitteet. Hän tunnistaa ja osaa nimetä opintojaksolla käsiteltyjä menetelmiä ja työkaluja. Hän on suorittanut opintojaksolla annetut tehtävät.

Esitietovaatimukset

C++-ohjelmointi, Pelimatematiikka.

Ilmoittautumisaika

27.11.2023 - 14.01.2024

Ajoitus

15.01.2024 - 17.03.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

ICT ja tuotantotalous

Toimipiste

Karaportti 2

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 35

Koulutus
  • Tieto- ja viestintätekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Miikka Mäki-Uuro
Ryhmät
  • TVT22-PE
    Pelikehitys

Tavoitteet

Opiskelija tuntee yleisimmät tietorakenteet ja joitakin tietojenkäsittelyssä käytettäviä keskeisiä algoritmeja. Opiskelijalla on käytännön tuntuma algoritmien suunnitteluun ja laskennalliseen vaativuuteen. Lisäksi opiskelija tuntee jonkin ohjelmointikielen kirjastojen tarjoamat valmiit tietorakennetoteutukset.

Sisältö

- Abstrakti tietotyyppi: rajapinta ja toteutus
- Iteratiivisuus vs. rekursiivisuus
- Aika- ja tilavaativuus
- Linkitetyt listat
- Pino ja jono
- Puut
- Verkot
- Hakutekniikat
- Järjestämisalgoritmit
- Algoritmityypit
- Yleiskäyttöiset tietorakennekirjastot (list, map, set)

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija on saavuttanut kurssin tavoitteet tyydyttävästi. Hän tunnistaa ja osaa nimetä opintojaksolla käsiteltyjä käsitteitä, menetelmiä ja työkaluja. Hän on suorittanut opintojaksolla annetut tehtävät minimivaatimuksin.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija on saavuttanut kurssin tavoitteet hyvin. Hän tunnistaa, osaa nimetä ja pystyy käyttämään opintojaksolla käsiteltyjä käsitteitä, menetelmiä ja työkaluja. Hän on suorittanut opintojaksolla annetut tehtävät hyvin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on saavuttanut kurssin tavoitteet erinomaisesti. Hän tunnistaa, osaa nimetä, pystyy käyttämään ja soveltamaan opintojaksolla käsiteltyjä käsitteitä, menetelmiä ja työkaluja monipuolisesti. Hän on suorittanut opintojaksolla annetut tehtävät erinomaisesti ja on pystynyt tuomaan ratkaisuihin merkittävästi omaa panostaan.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija on saavuttanut kurssin tavoitteet. Hän tunnistaa ja osaa nimetä opintojaksolla käsiteltyjä menetelmiä ja työkaluja. Hän on suorittanut opintojaksolla annetut tehtävät.

Esitietovaatimukset

C++-ohjelmointi, Pelimatematiikka.

Ilmoittautumisaika

27.11.2023 - 14.01.2024

Ajoitus

15.01.2024 - 17.03.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

ICT ja tuotantotalous

Toimipiste

Karaportti 2

Opetuskielet
  • Englanti
Paikat

0 - 35

Koulutus
  • Degree Programme in Information Technology
Opettaja
  • Jarkko Vuori
Ryhmät
  • ICT22-G
    Game Development

Tavoitteet

Opiskelija tuntee yleisimmät tietorakenteet ja joitakin tietojenkäsittelyssä käytettäviä keskeisiä algoritmeja. Opiskelijalla on käytännön tuntuma algoritmien suunnitteluun ja laskennalliseen vaativuuteen. Lisäksi opiskelija tuntee jonkin ohjelmointikielen kirjastojen tarjoamat valmiit tietorakennetoteutukset.

Sisältö

- Abstrakti tietotyyppi: rajapinta ja toteutus
- Iteratiivisuus vs. rekursiivisuus
- Aika- ja tilavaativuus
- Linkitetyt listat
- Pino ja jono
- Puut
- Verkot
- Hakutekniikat
- Järjestämisalgoritmit
- Algoritmityypit
- Yleiskäyttöiset tietorakennekirjastot (list, map, set)

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija on saavuttanut kurssin tavoitteet tyydyttävästi. Hän tunnistaa ja osaa nimetä opintojaksolla käsiteltyjä käsitteitä, menetelmiä ja työkaluja. Hän on suorittanut opintojaksolla annetut tehtävät minimivaatimuksin.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija on saavuttanut kurssin tavoitteet hyvin. Hän tunnistaa, osaa nimetä ja pystyy käyttämään opintojaksolla käsiteltyjä käsitteitä, menetelmiä ja työkaluja. Hän on suorittanut opintojaksolla annetut tehtävät hyvin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on saavuttanut kurssin tavoitteet erinomaisesti. Hän tunnistaa, osaa nimetä, pystyy käyttämään ja soveltamaan opintojaksolla käsiteltyjä käsitteitä, menetelmiä ja työkaluja monipuolisesti. Hän on suorittanut opintojaksolla annetut tehtävät erinomaisesti ja on pystynyt tuomaan ratkaisuihin merkittävästi omaa panostaan.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija on saavuttanut kurssin tavoitteet. Hän tunnistaa ja osaa nimetä opintojaksolla käsiteltyjä menetelmiä ja työkaluja. Hän on suorittanut opintojaksolla annetut tehtävät.

Esitietovaatimukset

C++-ohjelmointi, Pelimatematiikka.