MoninpeliprojektiLaajuus (15 op)
Tunnus: TX00CG91
Laajuus
15 op
Osaamistavoitteet
Kurssilla opiskelijat muodostavat projektiryhmiä ja tavoitteena on suunnitella ja kehittää moninpelattava peli valitulle alustalle. Peli voi olla PC, konsoli tai mobiilipeli ja se voi hyödyntää esimerkiksi AR/VR teknologioita. Kurssilla opiskelija toimii omassa roolissaan kehitysryhmässä ja parantaa osaamistaan kyseisellä alueella.
Kurssin suoritettuaan opiskelija:
- Osaa esitellä peli-ideaa ja tehdä siitä myyvän presentaation
- Osaa kehittää peliä tiimissä ja ottaa vastuun omasta roolistaan
- Osaa ketterästi kehittää pelejä ja tehdä testausta
Sisältö
Opiskelija osallistuu projektiryhmän jäsenenä pelin toteuttamiseen. Projektissa noudatetaan ketteriä menetelmiä, ja käytetään erilaisia versionhallinnan, koonnin ja testauksen työkaluja. Pelille suunnitellaan ja toteutetaan pelitestaus. Pelin tulee toimia verkossa toimivana moninpelinä tai sen tulee noudattaa yksinpelille toimiva ja haastava tekoäly. Peli pyritään julkaisemaan digitaalisia jakelukanavia pitkin.
Esitietovaatimukset
Pelisuunnittelu, pelimoottorit, tietorakenteet ja algoritmit, tietokannat ja verkkopelit, käyttöjärjestelmät ja pelialustat
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija osaa määritellä hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja ja pystyy tekemään perusteltua analyysiä. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa oppimaansa vapaa-ajan, opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden merkityksen tieto- ja viestintätekniikan alalla ja osaa analysoida omaa asiantuntijuuttaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja mallit. Opiskelija osaa analysoida sujuvasti ja perustellusti sekä esittää käytännön kehittämistoimenpiteitä. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa vapaa-ajan, opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida tieto- ja viestintätekniikan alan asiantuntijuutta ja omaa asiantuntijaksi kehittymistään.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.
Ilmoittautumisaika
02.05.2023 - 20.08.2023
Ajoitus
21.08.2023 - 17.12.2023
Opintopistemäärä
15 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
ICT ja tuotantotalous
Toimipiste
Karaportti 2
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 35
Koulutus
- Tieto- ja viestintätekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Heini Puuska
- Kristian Simolin
- Miikka Mäki-Uuro
- Joonas Häll
Ryhmät
-
TVT21-PEPelisovellukset
Tavoitteet
Kurssilla opiskelijat muodostavat projektiryhmiä ja tavoitteena on suunnitella ja kehittää moninpelattava peli valitulle alustalle. Peli voi olla PC, konsoli tai mobiilipeli ja se voi hyödyntää esimerkiksi AR/VR teknologioita. Kurssilla opiskelija toimii omassa roolissaan kehitysryhmässä ja parantaa osaamistaan kyseisellä alueella.
Kurssin suoritettuaan opiskelija:
- Osaa esitellä peli-ideaa ja tehdä siitä myyvän presentaation
- Osaa kehittää peliä tiimissä ja ottaa vastuun omasta roolistaan
- Osaa ketterästi kehittää pelejä ja tehdä testausta
Sisältö
Opiskelija osallistuu projektiryhmän jäsenenä pelin toteuttamiseen. Projektissa noudatetaan ketteriä menetelmiä, ja käytetään erilaisia versionhallinnan, koonnin ja testauksen työkaluja. Pelille suunnitellaan ja toteutetaan pelitestaus. Pelin tulee toimia verkossa toimivana moninpelinä tai sen tulee noudattaa yksinpelille toimiva ja haastava tekoäly. Peli pyritään julkaisemaan digitaalisia jakelukanavia pitkin.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija osaa määritellä hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja ja pystyy tekemään perusteltua analyysiä. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa oppimaansa vapaa-ajan, opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden merkityksen tieto- ja viestintätekniikan alalla ja osaa analysoida omaa asiantuntijuuttaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja mallit. Opiskelija osaa analysoida sujuvasti ja perustellusti sekä esittää käytännön kehittämistoimenpiteitä. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa vapaa-ajan, opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida tieto- ja viestintätekniikan alan asiantuntijuutta ja omaa asiantuntijaksi kehittymistään.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.
Esitietovaatimukset
Pelisuunnittelu, pelimoottorit, tietorakenteet ja algoritmit, tietokannat ja verkkopelit, käyttöjärjestelmät ja pelialustat
Ilmoittautumisaika
02.05.2022 - 21.08.2022
Ajoitus
22.08.2022 - 18.12.2022
Opintopistemäärä
15 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
ICT ja tuotantotalous
Toimipiste
Karaportti 2
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Tieto- ja viestintätekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Antti Laiho
- Kristian Simolin
- Miikka Mäki-Uuro
- Joonas Häll
Ryhmät
-
TVT20-PEPelisovellukset
Tavoitteet
Kurssilla opiskelijat muodostavat projektiryhmiä ja tavoitteena on suunnitella ja kehittää moninpelattava peli valitulle alustalle. Peli voi olla PC, konsoli tai mobiilipeli ja se voi hyödyntää esimerkiksi AR/VR teknologioita. Kurssilla opiskelija toimii omassa roolissaan kehitysryhmässä ja parantaa osaamistaan kyseisellä alueella.
Kurssin suoritettuaan opiskelija:
- Osaa esitellä peli-ideaa ja tehdä siitä myyvän presentaation
- Osaa kehittää peliä tiimissä ja ottaa vastuun omasta roolistaan
- Osaa ketterästi kehittää pelejä ja tehdä testausta
Sisältö
Opiskelija osallistuu projektiryhmän jäsenenä pelin toteuttamiseen. Projektissa noudatetaan ketteriä menetelmiä, ja käytetään erilaisia versionhallinnan, koonnin ja testauksen työkaluja. Pelille suunnitellaan ja toteutetaan pelitestaus. Pelin tulee toimia verkossa toimivana moninpelinä tai sen tulee noudattaa yksinpelille toimiva ja haastava tekoäly. Peli pyritään julkaisemaan digitaalisia jakelukanavia pitkin.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija osaa määritellä hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja ja pystyy tekemään perusteltua analyysiä. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa oppimaansa vapaa-ajan, opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden merkityksen tieto- ja viestintätekniikan alalla ja osaa analysoida omaa asiantuntijuuttaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja mallit. Opiskelija osaa analysoida sujuvasti ja perustellusti sekä esittää käytännön kehittämistoimenpiteitä. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa vapaa-ajan, opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida tieto- ja viestintätekniikan alan asiantuntijuutta ja omaa asiantuntijaksi kehittymistään.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.
Esitietovaatimukset
Pelisuunnittelu, pelimoottorit, tietorakenteet ja algoritmit, tietokannat ja verkkopelit, käyttöjärjestelmät ja pelialustat