Building Automation SystemsLaajuus (5 cr)
Code: TX00EW87
Credits
5 op
Responsible person
Objective
The student is familiar with control methods and applications used in building automation, as well as the mathematical foundations of control technology and the basics of automation and applications in buildings. The student is knowledgeable about the design of building automation and the standards related to energy efficiency, and can apply them in practice. The student understands the principles and structure of building automation systems, can read technical documents related to building automation systems, and can create design drawings for building automation systems. The student can grasp the fundamentals of programming building automation systems using programming languages compliant with the IEC 61131-3 standard. The student is acquainted with the basics of building automation for hybrid systems and the flexibility of energy consumption in buildings.
Content
1.Fundamentals of Automation and Control Technology
2. Principles and Structure of Building Automation Systems
3. Standards for the Design and Energy Efficiency of Building Automation Systems
4. Basics of Programming Building Automation Systems
5. Building Automation for Hybrid Systems and Flexibility in Energy Consumption
Assessment criteria, satisfactory (1)
The student has achieved the course objectives fairly. The student will be able to identify, define and use the course subject area’s concepts and models. The student understands the criteria and principles of the expertise development. The student has completed the required learning exercises in minimum requirement level. His/her competences have developed in a way that he/she may complete the remaining studies and finally work in a suitable job position related to this field.
Assessment criteria, good (3)
The student has achieved the course objectives well, even though the knowledge and skills need improvement on some areas. The student has completed the required learning exercises in good or satisfactory level. The student is able to define the course concepts and models and is able to justify the analysis. The student is able to apply their knowledge in study and work situations. The student understands the importance of expertise in the field and is able to analyze his/her own expertise.
Assessment criteria, excellent (5)
The student has achieved the objectives of the course with excellent marks. The student master commendably the course subject area’s concepts and models. The student has completed the required learning exercises in good or excellent level. The student is able to make justified and fluent analysis and to present concrete development measures. The student is well prepared to apply their knowledge study and work situations. Students are able to analyze the expertise and the evolvement of their own expertise.
Enrollment
27.11.2023 - 10.01.2024
Timing
15.01.2024 - 15.03.2024
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Campus
Leiritie 1
Teaching languages
- Finnish
Teachers
- Reijo Leinonen
- Raisa Kallio
- Jarmo Tapio
Teacher in charge
Raisa Kallio
Groups
-
TXF21S2Talotekniikan tutkinto-ohjelma monimuoto
-
SA22KAutomaatiotekniikan pääaine, keväällä 2022 aloittaneet päiväopiskelijat
-
SA21SAutomaatiotekniikan pääaine, syksyllä 2021 aloittaneet päiväopiskelijat
-
SA20SAutomaatiotekniikan pääaine, syksyllä 2020 aloittaneet päiväopiskelijat
-
SA21KAutomaatiotekniikan pääaine, keväällä 2021 aloittaneet päiväopiskelijat
-
TXF21S1_LSLVI-suunnittelun opintopolku
-
TXF21S1Talotekniikan tutkinto-ohjelma päivä
-
TXF21S1_LULVI-urakoinnin opintopolku
Objective
Opiskelija tuntee rakennusautomaatiossa käytettyjä säätömenetelmiä ja -sovelluksia, säätötekniikan matemaattisia perusteita sekä automaation perusteet ja sovellukset kiinteistöissä. Opiskelija tuntee rakennusautomaation suunnittelua ja energiatehokkuutta koskevat standardit ja osaa soveltaa niitä käytännössä. Opiskelija tuntee rakennusautomaatiojärjestelmän toimintaperiaatteet ja rakenteen, osaa lukea rakennusautomaatiojärjestelmää koskevia teknisiä dokumentteja ja laatia rakennusautomaatiojärjestelmän suunnitelmapiirustuksia. Opiskelija osaa rakennusautomaatiojärjestelmien ohjelmoinnin perusteet soveltaen IEC 61131-3 standardin mukaisia ohjelmointikieliä. Opiskelija tuntee hybridijärjestelmien rakennusautomaation perusteet ja energian kulutuksen jousto kiinteistöissä.
Content
1. Automaation ja säätötekniikan perusteet
2. Rakennusautomaatiojärjestelmän toimintaperiaatteet ja rakenne
3. Rakennusautomaation suunnittelua ja energiatehokkuutta koskevat standardit
4. Rakennusautomaatiojärjestelmien ohjelmoinnin perusteet
5. Hybridijärjestelmien rakennusautomaatio ja energian kulutuksen jousto.
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet. Opiskelija on suorittanut opintojaksossa vaadittavat oppimistehtävät minimivaatimustasolla. Hänen osaamisensa on kehittynyt siten, että hänellä on mahdollisuus suorittaa tulevat ammattiopinnot ja lopulta toimia alan työtehtävissä.
Assessment criteria, good (3)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Hän on suorittanut opintojakson oppimistehtävät tyydyttävällä tai hyvällä tasolla. Opiskelija osaa määritellä hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja ja pystyy tekemään perusteltua analyysiä. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa oppimaansa opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija ymmärtää alan asiantuntijuuden merkityksen ja osaa analysoida omaa asiantuntijuuttaan.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Hän on suorittanut opintojakson oppimistehtävät hyvällä tai kiitettävällä tasolla. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja mallit. Opiskelija osaa analysoida sujuvasti ja perustellusti sekä esittää käytännön kehittämistoimenpiteitä. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida alan asiantuntijuutta ja omaa asiantuntijaksi kehittymistään.
Enrollment
28.11.2022 - 31.12.2022
Timing
09.01.2023 - 10.03.2023
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
School of Smart and Clean Solutions
Campus
Leiritie 1
Teaching languages
- Finnish
Seats
0 - 40
Degree programmes
- Electrical and Automation Engineering
- Building Services Engineering
Teachers
- Reijo Leinonen
- Raisa Kallio
- Jarmo Tapio
Teacher in charge
Raisa Kallio
Groups
-
TXF20S1_LSLVI-suunnittelun opintopolku
-
TXF20S1Talotekniikan tutkinto-ohjelma päivä
-
SA20SAutomaatiotekniikan pääaine, syksyllä 2020 aloittaneet päiväopiskelijat
-
TXF20S2Talotekniikan tutkinto-ohjelma monimuoto
-
SA21KAutomaatiotekniikan pääaine, keväällä 2021 aloittaneet päiväopiskelijat
Objective
Opiskelija tuntee rakennusautomaatiossa käytettyjä säätömenetelmiä ja -sovelluksia, säätötekniikan matemaattisia perusteita sekä automaation perusteet ja sovellukset kiinteistöissä. Opiskelija tuntee rakennusautomaation suunnittelua ja energiatehokkuutta koskevat standardit ja osaa soveltaa niitä käytännössä. Opiskelija tuntee rakennusautomaatiojärjestelmän toimintaperiaatteet ja rakenteen, osaa lukea rakennusautomaatiojärjestelmää koskevia teknisiä dokumentteja ja laatia rakennusautomaatiojärjestelmän suunnitelmapiirustuksia. Opiskelija osaa rakennusautomaatiojärjestelmien ohjelmoinnin perusteet soveltaen IEC 61131-3 standardin mukaisia ohjelmointikieliä. Opiskelija tuntee hybridijärjestelmien rakennusautomaation perusteet ja energian kulutuksen jousto kiinteistöissä.
Content
1. Automaation ja säätötekniikan perusteet
2. Rakennusautomaatiojärjestelmän toimintaperiaatteet ja rakenne
3. Rakennusautomaation suunnittelua ja energiatehokkuutta koskevat standardit
4. Rakennusautomaatiojärjestelmien ohjelmoinnin perusteet
5. Hybridijärjestelmien rakennusautomaatio ja energian kulutuksen jousto.
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet. Opiskelija on suorittanut opintojaksossa vaadittavat oppimistehtävät minimivaatimustasolla. Hänen osaamisensa on kehittynyt siten, että hänellä on mahdollisuus suorittaa tulevat ammattiopinnot ja lopulta toimia alan työtehtävissä.
Assessment criteria, good (3)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Hän on suorittanut opintojakson oppimistehtävät tyydyttävällä tai hyvällä tasolla. Opiskelija osaa määritellä hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja ja pystyy tekemään perusteltua analyysiä. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa oppimaansa opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija ymmärtää alan asiantuntijuuden merkityksen ja osaa analysoida omaa asiantuntijuuttaan.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Hän on suorittanut opintojakson oppimistehtävät hyvällä tai kiitettävällä tasolla. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja mallit. Opiskelija osaa analysoida sujuvasti ja perustellusti sekä esittää käytännön kehittämistoimenpiteitä. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida alan asiantuntijuutta ja omaa asiantuntijaksi kehittymistään.
Enrollment
29.11.2021 - 30.11.2021
Timing
10.01.2022 - 13.03.2022
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
School of Smart and Clean Solutions
Campus
Leiritie 1
Teaching languages
- Finnish
Seats
0 - 40
Degree programmes
- Electrical and Automation Engineering
Teachers
- Reijo Leinonen
- Jarmo Tapio
- Markku Inkinen
Teacher in charge
Raisa Kallio
Groups
-
SA19SAutomaatiotekniikan pääaine, syksyllä 2019 aloittaneet päiväopiskelijat
-
TXF19S2Talotekniikan tutkinto-ohjelma monimuoto
-
TXF19S1_LSLVI-suunnittelun opintopolku
-
SA20KAutomaatiotekniikan pääaine, keväällä 2020 aloittaneet päiväopiskelijat
-
SA18SAutomaatiotekniikan pääaine, syksyllä 2018 aloittaneet
-
SA19KAutomaatiotekniikan pääaine, keväällä 2019 aloittaneet
Objective
Opiskelija tuntee rakennusautomaatiossa käytettyjä säätömenetelmiä ja -sovelluksia, säätötekniikan matemaattisia perusteita sekä automaation perusteet ja sovellukset kiinteistöissä. Opiskelija tuntee rakennusautomaation suunnittelua ja energiatehokkuutta koskevat standardit ja osaa soveltaa niitä käytännössä. Opiskelija tuntee rakennusautomaatiojärjestelmän toimintaperiaatteet ja rakenteen, osaa lukea rakennusautomaatiojärjestelmää koskevia teknisiä dokumentteja ja laatia rakennusautomaatiojärjestelmän suunnitelmapiirustuksia. Opiskelija osaa rakennusautomaatiojärjestelmien ohjelmoinnin perusteet soveltaen IEC 61131-3 standardin mukaisia ohjelmointikieliä. Opiskelija tuntee hybridijärjestelmien rakennusautomaation perusteet ja energian kulutuksen jousto kiinteistöissä.
Content
1. Automaation ja säätötekniikan perusteet
2. Rakennusautomaatiojärjestelmän toimintaperiaatteet ja rakenne
3. Rakennusautomaation suunnittelua ja energiatehokkuutta koskevat standardit
4. Rakennusautomaatiojärjestelmien ohjelmoinnin perusteet
5. Hybridijärjestelmien rakennusautomaatio ja energian kulutuksen jousto.
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet. Opiskelija on suorittanut opintojaksossa vaadittavat oppimistehtävät minimivaatimustasolla. Hänen osaamisensa on kehittynyt siten, että hänellä on mahdollisuus suorittaa tulevat ammattiopinnot ja lopulta toimia alan työtehtävissä.
Assessment criteria, good (3)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Hän on suorittanut opintojakson oppimistehtävät tyydyttävällä tai hyvällä tasolla. Opiskelija osaa määritellä hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja ja pystyy tekemään perusteltua analyysiä. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa oppimaansa opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija ymmärtää alan asiantuntijuuden merkityksen ja osaa analysoida omaa asiantuntijuuttaan.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Hän on suorittanut opintojakson oppimistehtävät hyvällä tai kiitettävällä tasolla. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja mallit. Opiskelija osaa analysoida sujuvasti ja perustellusti sekä esittää käytännön kehittämistoimenpiteitä. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida alan asiantuntijuutta ja omaa asiantuntijaksi kehittymistään.