Skip to main content

Mathematical methods in Electrical Engineering and Automation TechnologyLaajuus (15 cr)

Code: TE00CR42

Credits

15 op

Objective

After completion of the course the student has more profound knowledge of advanced mathematical aspects of electrical engineering and automation technology. He/she is able to use differential and integral calculus in solving problems in these fields. He/she is able to use Matlab software in analyzing related complex mathematical problems.

Content

1. Differential and integral calculus of functions of several variables
- partial derivatives
- double and triple integrals
- line integrals
- Stokes, Green and divergence theorems
- applications in electrical engineering
- Matlab exercises

2. Control engineering and applied mathematics
- control and system theory and applications
- ordinary differential equations in control engineering
- Laplace transform
- Matrices and matrix algebra
- dynamic systems
- transfer functions and frequency domain models
- PID-controller
- design and analysis of controllers
- simulation of a dynamic system with feedback
- Matlab exercises

3. Integral transforms and signal theory
- signals and systems in time domain
- convolution integral
- Fourier series of periodical signals
- Fourier transform
- modulation
- frequency domain analysis of LTI systems
- filters
- sampling and DFT
- Matlab and CAD exercises

Assessment criteria, satisfactory (1)

The student has achieved the course objectives fairly. The student will be able to identify, define and use the course subject area’s concepts and models. The student understands the criteria and principles of the expertise development. The student has completed the required learning exercises in minimum requirement level. His/her competences have developed in a way that he/she may complete the remaining studies and finally work in a suitable job position related to this field.

Assessment criteria, good (3)

The student has achieved the course objectives well, even though the knowledge and skills need improvement on some areas. The student has completed the required learning exercises in good or satisfactory level. The student is able to define the course concepts and models and is able to justify the analysis. The student is able to apply their knowledge in study and work situations. The student understands the importance of expertise in the field and is able to analyze his/her own expertise.

Assessment criteria, excellent (5)

The student has achieved the objectives of the course with excellent marks. The student master commendably the course subject area’s concepts and models. The student has completed the required learning exercises in good or excellent level. The student is able to make justified and fluent analysis and to present concrete development measures. The student is well prepared to apply their knowledge study and work situations. Students are able to analyze the expertise and the evolvement of their own expertise.

Enrollment

01.05.2024 - 31.05.2024

Timing

21.10.2024 - 13.12.2024

Number of ECTS credits allocated

15 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Smart and Clean Solutions

Campus

Leiritie 1

Teaching languages
  • English
Degree programmes
  • Electrical and Automation Engineering
Teachers
  • Erna Piila
  • Tatu Suomi
Teacher in charge

Raisa Kallio

Groups
  • TXJ22S2B
    Sähkövoimatekniikan pääaine, syksyllä 2022 aloittaneet monimuoto-opiskelijat
  • SVMM
    Sähkövoimatekniikan monimuotototeutuksen valinnaiset opinnot
  • ELEMOD
    Electronics Design
  • SE22S
    Elektroniikan pääaine, syksyllä 2022 aloittaneet
  • SA21S
    Automaatiotekniikan pääaine, syksyllä 2021 aloittaneet päiväopiskelijat
  • SA21K
    Automaatiotekniikan pääaine, keväällä 2021 aloittaneet päiväopiskelijat
  • TXJ21S2B
    Sähkövoimatekniikan pääaine, syksyllä 2021 aloittaneet monimuoto-opiskelijat
  • TXJ21S2A
    Automaatiotekniikan pääaine, syksyllä 2021 opintonsa aloittaneet monimuoto-opiskelijat
  • SKP
    Kiinteistöjen sähkötekniikan valinnaiset opinnot
  • SV22S
    Sähkövoimatekniikan pääaine, syksyllä 2022 aloittaneet
  • SK22S
    Kiinteistöjen sähkötekniikan pääaine, syksyllä 2022 aloittaneet
  • TXD22S1
    Degree Programme in Electronics päivä
  • SVP
    Sähkövoimatekniikan päivätoteutuksen valinnaiset opinnot
  • SK22K
    Kiinteistöjen sähkötekniikan pääaine, keväällä 2022 aloittaneet
  • TXD21S1
    Degree Programme in Electronics päivä
  • SV22K
    Sähkövoimatekniikan pääaine, keväällä 2022 aloittaneet
  • SE22K
    Elektroniikan pääaine, keväällä 2022 aloittaneet

Objective

Tämän kurssin suoritettuaan opiskelijalla on syvempi osaaminen edistyneestä sähkö- ja automaatiotekniikan alan matematiikasta. Opiskelija osaa käyttää differentiaali- ja integraalilaskentaa alaan liittyvässä ongelmanratkaisussa. Hän osaa käyttää Matlab-ohjelmaa analysoidessaan monimutkaisia matemaattisia ongelmia

Content

1. Differentaali- ja integraalilaskenta usean muuttujan funktioissa
- Osittaisderivaatta
- kaksois- ja kolmoisintegraalit
- viivaintegraali
- Stokesin lause, Greenin teoreema ja Gaussin divergenssilause
- Matlab harjoitukset

2. Säätötekniikka ja sovellettu matematiikka
- systeemi- ja säätöteoria
- differentiaaliyhtälö säätötekniikassa
- matriisit ja matriisialgebra
- dynaaminen systeemi
- siirtofunktio taajuustasossa
- PID-säädin
- säätimien suunnittelu ja analysointi
- dynaamisten systeemien simulointi
- Matlab harjoitukset

3. Integraalimuunnokset ja signaaliteoria
- signaalit ja systeemit aikatasossa
- konvoluutio
- Fourier’n sarja
- Fourier-muunnos
- Modulaatio
- Matlab ja CAD -harjoitukset

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

The student has achieved the course objectives fairly. The student will be able to identify, define and use the course subject area’s concepts and models. The student understands the criteria and principles of the expertise development. The student has completed the required learning exercises in minimum requirement level. His/her competences have developed in a way that he/she may complete the remaining studies and finally work in a suitable job position related to this field.

Assessment criteria, good (3)

The student has achieved the course objectives well, even though the knowledge and skills need improvement on some areas. The student has completed the required learning exercises in good or satisfactory level. The student is able to define the course concepts and models and is able to justify the analysis. The student is able to apply their knowledge in study and work situations. The student understands the importance of expertise in the field and is able to analyze his/her own expertise.

Assessment criteria, excellent (5)

The student has achieved the objectives of the course with excellent marks. The student master commendably the course subject area’s concepts and models. The student has completed the required learning exercises in good or excellent level. The student is able to make justified and fluent analysis and to present concrete development measures. The student is well prepared to apply their knowledge study and work situations. Students are able to analyze the expertise and the evolvement of their own expertise.

Enrollment

01.05.2023 - 18.06.2023

Timing

23.10.2023 - 17.12.2023

Number of ECTS credits allocated

15 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Smart and Clean Solutions

Campus

Leiritie 1

Teaching languages
  • English
Seats

20 - 50

Degree programmes
  • Electrical and Automation Engineering
Teachers
  • Anssi Ikonen
  • Erna Piila
  • Tatu Suomi
Teacher in charge

Raisa Kallio

Groups
  • SK21S
    Kiinteistöjen sähkötekniikan pääaine, syksyllä 2021 aloittaneet
  • SV21S
    Sähkövoimatekniikan pääaine, syksyllä 2021 aloittaneet
  • SVMM
    Sähkövoimatekniikan monimuotototeutuksen valinnaiset opinnot
  • ELEMOD
    Electronics Design
  • TXD20S1
    Degree Programme in Electronics päivä
  • SV21K
    Sähkövoimatekniikan pääaine, keväällä 2021 aloittaneet
  • SA20S
    Automaatiotekniikan pääaine, syksyllä 2020 aloittaneet päiväopiskelijat
  • SVP
    Sähkövoimatekniikan päivätoteutuksen valinnaiset opinnot
  • SK21K
    Kiinteistöjen sähkötekniikan pääaine, keväällä 2021 aloittaneet
  • TXJ20S2A
    Automaatiotekniikan pääaine, syksyllä 2020 opintonsa aloittaneet monimuoto-opiskelijat
  • SKP
    Kiinteistöjen sähkötekniikan valinnaiset opinnot
  • TXD21S1
    Degree Programme in Electronics päivä

Objective

Tämän kurssin suoritettuaan opiskelijalla on syvempi osaaminen edistyneestä sähkö- ja automaatiotekniikan alan matematiikasta. Opiskelija osaa käyttää differentiaali- ja integraalilaskentaa alaan liittyvässä ongelmanratkaisussa. Hän osaa käyttää Matlab-ohjelmaa analysoidessaan monimutkaisia matemaattisia ongelmia

Content

1. Differentaali- ja integraalilaskenta usean muuttujan funktioissa
- Osittaisderivaatta
- kaksois- ja kolmoisintegraalit
- viivaintegraali
- Stokesin lause, Greenin teoreema ja Gaussin divergenssilause
- Matlab harjoitukset

2. Säätötekniikka ja sovellettu matematiikka
- systeemi- ja säätöteoria
- differentiaaliyhtälö säätötekniikassa
- matriisit ja matriisialgebra
- dynaaminen systeemi
- siirtofunktio taajuustasossa
- PID-säädin
- säätimien suunnittelu ja analysointi
- dynaamisten systeemien simulointi
- Matlab harjoitukset

3. Integraalimuunnokset ja signaaliteoria
- signaalit ja systeemit aikatasossa
- konvoluutio
- Fourier’n sarja
- Fourier-muunnos
- Modulaatio
- Matlab ja CAD -harjoitukset

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

The student has achieved the course objectives fairly. The student will be able to identify, define and use the course subject area’s concepts and models. The student understands the criteria and principles of the expertise development. The student has completed the required learning exercises in minimum requirement level. His/her competences have developed in a way that he/she may complete the remaining studies and finally work in a suitable job position related to this field.

Assessment criteria, good (3)

The student has achieved the course objectives well, even though the knowledge and skills need improvement on some areas. The student has completed the required learning exercises in good or satisfactory level. The student is able to define the course concepts and models and is able to justify the analysis. The student is able to apply their knowledge in study and work situations. The student understands the importance of expertise in the field and is able to analyze his/her own expertise.

Assessment criteria, excellent (5)

The student has achieved the objectives of the course with excellent marks. The student master commendably the course subject area’s concepts and models. The student has completed the required learning exercises in good or excellent level. The student is able to make justified and fluent analysis and to present concrete development measures. The student is well prepared to apply their knowledge study and work situations. Students are able to analyze the expertise and the evolvement of their own expertise.

Enrollment

02.05.2022 - 12.06.2022

Timing

24.10.2022 - 18.12.2022

Number of ECTS credits allocated

15 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Smart and Clean Solutions

Campus

Leiritie 1

Teaching languages
  • English
Seats

0 - 45

Degree programmes
  • Electrical and Automation Engineering
Teachers
  • Ari Koistinen
  • Erna Piila
Teacher in charge

Anssi Ikonen

Groups
  • SA19S
    Automaatiotekniikan pääaine, syksyllä 2019 aloittaneet päiväopiskelijat
  • SVMM
    Sähkövoimatekniikan monimuotototeutuksen valinnaiset opinnot
  • ELEMOD
    Electronics Design
  • SVP
    Sähkövoimatekniikan päivätoteutuksen valinnaiset opinnot
  • TXJ19S2A
    Automaatiotekniikan pääaine, syksyllä 2019 opintonsa aloittaneet monimuoto-opiskelijat
  • SKP
    Kiinteistöjen sähkötekniikan valinnaiset opinnot

Objective

Tämän kurssin suoritettuaan opiskelijalla on syvempi osaaminen edistyneestä sähkö- ja automaatiotekniikan alan matematiikasta. Opiskelija osaa käyttää differentiaali- ja integraalilaskentaa alaan liittyvässä ongelmanratkaisussa. Hän osaa käyttää Matlab-ohjelmaa analysoidessaan monimutkaisia matemaattisia ongelmia

Content

1. Differentaali- ja integraalilaskenta usean muuttujan funktioissa
- Osittaisderivaatta
- kaksois- ja kolmoisintegraalit
- viivaintegraali
- Stokesin lause, Greenin teoreema ja Gaussin divergenssilause
- Matlab harjoitukset

2. Säätötekniikka ja sovellettu matematiikka
- systeemi- ja säätöteoria
- differentiaaliyhtälö säätötekniikassa
- matriisit ja matriisialgebra
- dynaaminen systeemi
- siirtofunktio taajuustasossa
- PID-säädin
- säätimien suunnittelu ja analysointi
- dynaamisten systeemien simulointi
- Matlab harjoitukset

3. Integraalimuunnokset ja signaaliteoria
- signaalit ja systeemit aikatasossa
- konvoluutio
- Fourier’n sarja
- Fourier-muunnos
- Modulaatio
- Matlab ja CAD -harjoitukset

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

The student has achieved the course objectives fairly. The student will be able to identify, define and use the course subject area’s concepts and models. The student understands the criteria and principles of the expertise development. The student has completed the required learning exercises in minimum requirement level. His/her competences have developed in a way that he/she may complete the remaining studies and finally work in a suitable job position related to this field.

Assessment criteria, good (3)

The student has achieved the course objectives well, even though the knowledge and skills need improvement on some areas. The student has completed the required learning exercises in good or satisfactory level. The student is able to define the course concepts and models and is able to justify the analysis. The student is able to apply their knowledge in study and work situations. The student understands the importance of expertise in the field and is able to analyze his/her own expertise.

Assessment criteria, excellent (5)

The student has achieved the objectives of the course with excellent marks. The student master commendably the course subject area’s concepts and models. The student has completed the required learning exercises in good or excellent level. The student is able to make justified and fluent analysis and to present concrete development measures. The student is well prepared to apply their knowledge study and work situations. Students are able to analyze the expertise and the evolvement of their own expertise.