Skip to main content

Food Product Development ProjectLaajuus (5 cr)

Code: TX00BP85

Credits

5 op

Objective

The student knows the role of food product development in the food industry. S/he is familiar with various stages of the product development and understands the significance of the project management.

Content

1. The significance of product development in the food field. The stages of the food product development (from the idea to the product) and the project management.
2. The sense of responsibility and the ability to co-operate with other team members.
3. The documentation and reporting of the product development project

Prerequisites

Sensory Evaluation
Data Analysis and Statistical Inference

Assessment criteria, satisfactory (1)

1. The student is able to describe why and how the food product development is carried out by the food industry. The student can manage the practical development work by following the obtained instructions.
2. The student is a responsible team player who is able to take the strengths of the team members into account.
3. The student can document and report the stages of the development work.

Assessment criteria, good (3)

1. The student is able to express in own words why and how the food product development is carried out by the food industry. The student can choose the proper procedures for the various phases of the practical development work.

2. The student is able to act as an effective and responsible team player. The student brings out her/his own ideas, but also listens other team members’ ideas.


3. The student can see the advantages of documenting and reporting of the development work. She/he is able to make decisions and conclusions based on the information provided by the project documents.

Assessment criteria, excellent (5)

1. The student is able to apply and critically evaluate the different phases and solutions provided by the development project.

2. As an initiative and responsible person, student is able to develop and improve the team work.

3. The student is able to report the results of the project and also, validate her/his arguments on the obtained results. The student can exploit the documented information of the development project.

Assessment criteria, approved/failed

1. The student is able to describe why and how the food product development is carried out by the food industry. The student can manage the practical development work by following the obtained instructions.
2. The student is a responsible team player who is able to take the strengths of the team members into account.
3. The student can document and report the stages of the development work.

Enrollment

28.11.2022 - 31.12.2022

Timing

13.03.2023 - 05.05.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Smart and Clean Solutions

Campus

Leiritie 1

Teaching languages
  • Finnish
Seats

0 - 40

Degree programmes
  • Biotechnology and Chemical Engineering
Teachers
  • Pia-Tuulia Laine
Teacher in charge

Arto Yli-Pentti

Groups
  • BIO21
    Bio- ja elintarviketekniikka
  • TXM21S1
    Bio- ja kemiantekniikan tutkinto-ohjelma päivä

Objective

Opiskelija ymmärtää tuotekehityksen merkityksen elintarvikeyrityksen toiminnassa. Opiskelija tuntee tuotekehitysprojektin eri vaiheet ja projektihallinnan merkityksen.

Content

1. Tuotekehityksen merkitys elintarvikeyritykselle. Tuotekehityksen vaiheet (ideasta tuotteeksi) ja projektinhallinta.
2. Vastuunotto ja yhteistyökykyisyys tuotekehitysprojektissa.
3. Tuotekehitysprojektin dokumentointi ja raportointi.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

1. Opiskelija osaa kuvata miksi ja miten tuotekehitystä tehdään yrityksissä ja tunnistaa tuotekehitysprosessin eri vaiheet. Opiskelija osaa annettuja ohjeita noudattamalla viedä tuotekehitysprojektin hallitusti läpi.
2. Opiskelija osaa ottaa vastuuta ja huomioida tuotekehitystiimin jäsenten vahvuudet.
3. Opiskelija osaa dokumentoida ja raportoida tuotekehitysprojektin eri vaiheet.

Assessment criteria, good (3)

1. Opiskelija osaa omin sanoin kuvata miksi ja miten tuotekehitystä tehdään yrityksissä. Opiskelija osaa (niin itsenäisesti kuin osana tuotekehitysryhmää) perustellusti valita sopivia toimintatapoja tuotekehitysprojektin eri vaiheissa.
2. Opiskelija osaa toimia tuotekehitystiimin aktiivisena osana ottaen kantaa ja vastuuta. Opiskelija osaa tuoda esille omia ideoita, mutta hän myös osaa ottaa huomioon muiden ideoita.
3. Opiskelija osaa nähdä dokumentoinnin ja raportoinnin edut tuotekehitystyössä. Hän osaa myös tehdä johtopäätöksiä dokumenttien tietoa hyödyntäen.

Assessment criteria, excellent (5)

1. Opiskelija osaa soveltaa ja arvioida kriittisesti erilaisia tuotekehitysprosessin vaiheita ja ratkaisuja. Hän osaa toimia innovatiivisesti tavoitteiden mukaan.
2. Opiskelija osaa toimia aloitteellisesti ja hän ottaa mielellään vastuuta. Hän osaa kehittää ja uudistaa tuotekehitystiimin toimintaa.
3. Opiskelija osaa raportoida selkeästi ja perustellen tuotekehitysprosessin tuloksia. Hän osaa hyödyntää dokumentoitua tietoa tuotekehitysprosessin eri vaiheissa.

Assessment criteria, approved/failed

1. Opiskelija osaa kuvata miksi ja miten tuotekehitystä tehdään yrityksissä ja tunnistaa tuotekehitysprosessin eri vaiheet. Opiskelija osaa annettuja ohjeita noudattamalla viedä tuotekehitysprojektin hallitusti läpi.
2. Opiskelija osaa ottaa vastuuta ja huomioida tuotekehitystiimin jäsenten vahvuudet.
3. Opiskelija osaa dokumentoida ja raportoida tuotekehitysprojektin eri vaiheet.

Prerequisites

Aistinvarainen arviointi

Enrollment

29.11.2021 - 06.01.2022

Timing

14.03.2022 - 06.05.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Smart and Clean Solutions

Campus

Leiritie 1

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Biotechnology and Chemical Engineering
Teachers
  • Pia-Tuulia Laine
Teacher in charge

Arto Yli-Pentti

Groups
  • TXM20S1
    Bio- ja kemiantekniikan tutkinto-ohjelma päivä
  • BIO20
    Bio- ja elintarviketekniikka

Objective

Opiskelija ymmärtää tuotekehityksen merkityksen elintarvikeyrityksen toiminnassa. Opiskelija tuntee tuotekehitysprojektin eri vaiheet ja projektihallinnan merkityksen.

Content

1. Tuotekehityksen merkitys elintarvikeyritykselle. Tuotekehityksen vaiheet (ideasta tuotteeksi) ja projektinhallinta.
2. Vastuunotto ja yhteistyökykyisyys tuotekehitysprojektissa.
3. Tuotekehitysprojektin dokumentointi ja raportointi.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

1. Opiskelija osaa kuvata miksi ja miten tuotekehitystä tehdään yrityksissä ja tunnistaa tuotekehitysprosessin eri vaiheet. Opiskelija osaa annettuja ohjeita noudattamalla viedä tuotekehitysprojektin hallitusti läpi.
2. Opiskelija osaa ottaa vastuuta ja huomioida tuotekehitystiimin jäsenten vahvuudet.
3. Opiskelija osaa dokumentoida ja raportoida tuotekehitysprojektin eri vaiheet.

Assessment criteria, good (3)

1. Opiskelija osaa omin sanoin kuvata miksi ja miten tuotekehitystä tehdään yrityksissä. Opiskelija osaa (niin itsenäisesti kuin osana tuotekehitysryhmää) perustellusti valita sopivia toimintatapoja tuotekehitysprojektin eri vaiheissa.
2. Opiskelija osaa toimia tuotekehitystiimin aktiivisena osana ottaen kantaa ja vastuuta. Opiskelija osaa tuoda esille omia ideoita, mutta hän myös osaa ottaa huomioon muiden ideoita.
3. Opiskelija osaa nähdä dokumentoinnin ja raportoinnin edut tuotekehitystyössä. Hän osaa myös tehdä johtopäätöksiä dokumenttien tietoa hyödyntäen.

Assessment criteria, excellent (5)

1. Opiskelija osaa soveltaa ja arvioida kriittisesti erilaisia tuotekehitysprosessin vaiheita ja ratkaisuja. Hän osaa toimia innovatiivisesti tavoitteiden mukaan.
2. Opiskelija osaa toimia aloitteellisesti ja hän ottaa mielellään vastuuta. Hän osaa kehittää ja uudistaa tuotekehitystiimin toimintaa.
3. Opiskelija osaa raportoida selkeästi ja perustellen tuotekehitysprosessin tuloksia. Hän osaa hyödyntää dokumentoitua tietoa tuotekehitysprosessin eri vaiheissa.

Assessment criteria, approved/failed

1. Opiskelija osaa kuvata miksi ja miten tuotekehitystä tehdään yrityksissä ja tunnistaa tuotekehitysprosessin eri vaiheet. Opiskelija osaa annettuja ohjeita noudattamalla viedä tuotekehitysprojektin hallitusti läpi.
2. Opiskelija osaa ottaa vastuuta ja huomioida tuotekehitystiimin jäsenten vahvuudet.
3. Opiskelija osaa dokumentoida ja raportoida tuotekehitysprojektin eri vaiheet.

Prerequisites

Aistinvarainen arviointi