Skip to main content

Marketing Law and AccountabilityLaajuus (5 cr)

Code: LD00EH83

Credits

5 op

Objective

Upon completion of the course students will be familiar with the specific sources of marketing law and able to apply the key legislation pertaining to a company and the marketing of its product. The student will be able to organize a company’s information management according to the data protection act and prepare a privacy policy statement accordingly. The student will be understand the importance of protecting a company’s products and production methods from the point of view of the company’s value, product development and marketing. The student will be aware of the limitations caused by competition and procurement legislation in business.

Content

- International and domestic regulations pertaining to marketing, advertising and sales advancement
- Consumer protection legislation, consumer and competition authorities
- Considering the role of privacy protection in marketing
- Considering the role of data protection in business
- The methods and importance of immaterial rights and product protection in business
- Distribution channels
- Protection against unfair competition in business
- EU’s and Finland’s competition legislation
• Procurement legislation

Prerequisites

Marketing, Introduction to Law and Contract Legislation or equivalent competences

Assessment criteria, satisfactory (1)

The student has achieved the course objectives fairly. The student will be able to identify, define and use the course subject area’s concepts and models. The student understands the criteria and principles of the expertise development.

Assessment criteria, good (3)

The student has achieved the course objectives well, even though the knowledge and skills need improvement on some areas. The student is able to define the course concepts and models and are able to justify the analysis. The student is able to apply his/her knowledge in leisure, study and work situations. The student understands the importance of expertise in the field of business and is able to analyze his/her own expertise.

Assessment criteria, excellent (5)

The student has achieved the objectives of the course with excellent marks. The student masters commendably the course subject area’s concepts and models. The student is able to make justified and fluent analysis and to present concrete development measures. The student is well prepared to apply his/her knowledge in leisure, study and work situations. The student is able to analyze the business sector expertise and the development of his/her own expertise.

Assessment criteria, approved/failed

The student has achieved the course objectives fairly. The student will be able to identify, define and use the course subject area’s concepts and models. The student understands the criteria and principles of the expertise development.

Enrollment

04.12.2023 - 07.01.2024

Timing

15.01.2024 - 21.03.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Business

Campus

Leiritie 1

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 35

Degree programmes
  • Economics and Business Administration
Teachers
  • Heikki Hyvärinen
Teacher in charge

Anne Perkiö

Groups
  • LXD22S1_M1
    LXD22S1_M1

Objective

Opintojakson suoritettuaan opiskelija tuntee markkinointioikeuden erityiset oikeuslähteet ja osaa soveltaa yrityksen ja sen tuotteen markkinointia koskevaa keskeisintä lainsäädäntöä työtehtävissään. Opiskelija osaa järjestää yrityksen tiedonhallinnan tietosuoja-asetuksen edellyttämällä tavalla ja laatia asetuksen edellyttämän selosteen käsittelytoimista. Opiskelija ymmärtää yrityksen tuotantomenetelmien ja tuotteen suojaamisen merkityksen yrityksen arvon, tuotekehittelyn ja markkinoinnin näkökulmasta. Opiskelija tiedostaa kilpailu- ja hankintalainsäädännön tuomat rajoitteet yritystoiminnassa.

Content

-osaa järjestää yrityksen liiketoiminnan ja menekinedistämisen hyvän liiketavan ja yhteiskunnallisen vastuullisuuden edellyttämällä tavalla markkinoilla suhteessa kuluttajiin, asiakkaisiin, toimittajiin sekä yrityksen kilpailijoihin
- markkinoinnin, mainonnan ja myynnin edistämisen kansainväliset ja maan sisäiset säännökset
- kuluttajansuojalainsäädäntö sekä kuluttaja- ja kilpailuviranomaiset
- yksityisyydensuojan huomioonottaminen markkinoinnissa
- tietosuojan huomioon ottaminen yritystoiminnassa
- aineettomien oikeuksien ja tuotteensuojaamisen keinot ja merkitys yritystoiminnassa
- elinkeinonharjoittajan suoja vilpilliseltä kilpailulta
- EU:n ja Suomen kilpailulainsäädäntö
- hankintalainsäädäntö

Materials

Juridiikan perusteet, WSOY 2012
Sopimusoikeus, Talentum
Yrityksen asiakirjat, Talentum
Markkinoinnin säännöt, Talentum
Työoikeus, Talentum
Yhtiöoikeus, Talentum

Teaching methods

Tehtäväohjattu oppiminen

Exam schedules

Rästitenttipäivät

Completion alternatives

Kirjatentti

Student workload

5 opintopistettä

Further information

Opiskelijat laativat ja esittävät oikeustapausanalyysejä

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.

Assessment criteria, good (3)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija osaa määritellä hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja ja pystyy tekemään perusteltua analyysiä. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa oppimaansa vapaa-ajan, opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden merkityksen liiketalouden alalla ja osaa analysoida omaa asiantuntijuuttaan.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja mallit. Opiskelija osaa analysoida sujuvasti ja perustellusti sekä esittää käytännön kehittämistoimenpiteitä. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa vapaa-ajan, opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida liiketalouden alan asiantuntijuutta ja omaa asiantuntijaksi kehittymistään.

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.

Assessment methods and criteria

Oppimistehtävät ja mahdolliset moodletentit (edellyttää osallistumista opetukseen)

Prerequisites

Markkinointi 5 op ja Oikeuden perusteet ja sopimusoikeus 5 op tai vastaava osaaminen

Enrollment

04.12.2023 - 07.01.2024

Timing

15.01.2024 - 21.03.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Business

Campus

Leiritie 1

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 35

Degree programmes
  • Economics and Business Administration
Teachers
  • Heikki Hyvärinen
Teacher in charge

Anne Perkiö

Groups
  • LXD22S1_M2
    LXD22S1_M2

Objective

Opintojakson suoritettuaan opiskelija tuntee markkinointioikeuden erityiset oikeuslähteet ja osaa soveltaa yrityksen ja sen tuotteen markkinointia koskevaa keskeisintä lainsäädäntöä työtehtävissään. Opiskelija osaa järjestää yrityksen tiedonhallinnan tietosuoja-asetuksen edellyttämällä tavalla ja laatia asetuksen edellyttämän selosteen käsittelytoimista. Opiskelija ymmärtää yrityksen tuotantomenetelmien ja tuotteen suojaamisen merkityksen yrityksen arvon, tuotekehittelyn ja markkinoinnin näkökulmasta. Opiskelija tiedostaa kilpailu- ja hankintalainsäädännön tuomat rajoitteet yritystoiminnassa.

Content

-osaa järjestää yrityksen liiketoiminnan ja menekinedistämisen hyvän liiketavan ja yhteiskunnallisen vastuullisuuden edellyttämällä tavalla markkinoilla suhteessa kuluttajiin, asiakkaisiin, toimittajiin sekä yrityksen kilpailijoihin
- markkinoinnin, mainonnan ja myynnin edistämisen kansainväliset ja maan sisäiset säännökset
- kuluttajansuojalainsäädäntö sekä kuluttaja- ja kilpailuviranomaiset
- yksityisyydensuojan huomioonottaminen markkinoinnissa
- tietosuojan huomioon ottaminen yritystoiminnassa
- aineettomien oikeuksien ja tuotteensuojaamisen keinot ja merkitys yritystoiminnassa
- elinkeinonharjoittajan suoja vilpilliseltä kilpailulta
- EU:n ja Suomen kilpailulainsäädäntö
- hankintalainsäädäntö

Materials

Juridiikan perusteet, WSOY 2012
Sopimusoikeus, Talentum
Yrityksen asiakirjat, Talentum
Markkinoinnin säännöt, Talentum
Työoikeus, Talentum
Yhtiöoikeus, Talentum

Teaching methods

Tehtäväohjattu oppiminen

Exam schedules

Rästitenttipäivät

Completion alternatives

Kirjatentti

Student workload

5 opintopistettä

Further information

Opiskelijat laativat ja esittävät oikeustapausanalyysejä

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.

Assessment criteria, good (3)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija osaa määritellä hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja ja pystyy tekemään perusteltua analyysiä. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa oppimaansa vapaa-ajan, opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden merkityksen liiketalouden alalla ja osaa analysoida omaa asiantuntijuuttaan.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja mallit. Opiskelija osaa analysoida sujuvasti ja perustellusti sekä esittää käytännön kehittämistoimenpiteitä. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa vapaa-ajan, opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida liiketalouden alan asiantuntijuutta ja omaa asiantuntijaksi kehittymistään.

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.

Assessment methods and criteria

Oppimistehtävät ja mahdolliset moodletentit (edellyttää osallistumista opetukseen)

Prerequisites

Markkinointi 5 op ja Oikeuden perusteet ja sopimusoikeus 5 op tai vastaava osaaminen

Enrollment

07.12.2022 - 08.01.2023

Timing

16.01.2023 - 12.05.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Business

Campus

Leiritie 1

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 35

Degree programmes
  • Economics and Business Administration
Teachers
  • Eija Westerberg
Teacher in charge

Anne Perkiö

Groups
  • LXD21S1_M1
    LXD21S1_M1

Objective

Opintojakson suoritettuaan opiskelija tuntee markkinointioikeuden erityiset oikeuslähteet ja osaa soveltaa yrityksen ja sen tuotteen markkinointia koskevaa keskeisintä lainsäädäntöä työtehtävissään. Opiskelija osaa järjestää yrityksen tiedonhallinnan tietosuoja-asetuksen edellyttämällä tavalla ja laatia asetuksen edellyttämän selosteen käsittelytoimista. Opiskelija ymmärtää yrityksen tuotantomenetelmien ja tuotteen suojaamisen merkityksen yrityksen arvon, tuotekehittelyn ja markkinoinnin näkökulmasta. Opiskelija tiedostaa kilpailu- ja hankintalainsäädännön tuomat rajoitteet yritystoiminnassa.

Content

-osaa järjestää yrityksen liiketoiminnan ja menekinedistämisen hyvän liiketavan ja yhteiskunnallisen vastuullisuuden edellyttämällä tavalla markkinoilla suhteessa kuluttajiin, asiakkaisiin, toimittajiin sekä yrityksen kilpailijoihin
- markkinoinnin, mainonnan ja myynnin edistämisen kansainväliset ja maan sisäiset säännökset
- kuluttajansuojalainsäädäntö sekä kuluttaja- ja kilpailuviranomaiset
- yksityisyydensuojan huomioonottaminen markkinoinnissa
- tietosuojan huomioon ottaminen yritystoiminnassa
- aineettomien oikeuksien ja tuotteensuojaamisen keinot ja merkitys yritystoiminnassa
- elinkeinonharjoittajan suoja vilpilliseltä kilpailulta
- EU:n ja Suomen kilpailulainsäädäntö
- hankintalainsäädäntö

Materials

Sopimusoikeus, Talentum/Almatalent
Yrityksen asiakirjat, Talentum/Almatalent
Markkinoinnin säännöt, Talentum/Almatalent

Teaching methods

Tehtäväohjattu oppiminen

Exam schedules

Rästitenttipäivät

Completion alternatives

Kirjatentti

Student workload

5 opintopistettä

Further information

Opiskelijat laativat ja esittävät oikeustapausanalyysejä

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.

Assessment criteria, good (3)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija osaa määritellä hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja ja pystyy tekemään perusteltua analyysiä. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa oppimaansa vapaa-ajan, opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden merkityksen liiketalouden alalla ja osaa analysoida omaa asiantuntijuuttaan.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja mallit. Opiskelija osaa analysoida sujuvasti ja perustellusti sekä esittää käytännön kehittämistoimenpiteitä. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa vapaa-ajan, opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida liiketalouden alan asiantuntijuutta ja omaa asiantuntijaksi kehittymistään.

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.

Assessment methods and criteria

Oppimistehtävät ja tentti (Edellyttää tunneille osallistumista)

Prerequisites

Markkinointi 5 op ja Oikeuden perusteet ja sopimusoikeus 5 op tai vastaava osaaminen

Enrollment

07.12.2022 - 08.01.2023

Timing

16.01.2023 - 24.04.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Business

Campus

Leiritie 1

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 35

Degree programmes
  • Economics and Business Administration
Teachers
  • Heikki Hyvärinen
Teacher in charge

Anne Perkiö

Groups
  • LXD21S1_M2
    LXD21S1_M2

Objective

Opintojakson suoritettuaan opiskelija tuntee markkinointioikeuden erityiset oikeuslähteet ja osaa soveltaa yrityksen ja sen tuotteen markkinointia koskevaa keskeisintä lainsäädäntöä työtehtävissään. Opiskelija osaa järjestää yrityksen tiedonhallinnan tietosuoja-asetuksen edellyttämällä tavalla ja laatia asetuksen edellyttämän selosteen käsittelytoimista. Opiskelija ymmärtää yrityksen tuotantomenetelmien ja tuotteen suojaamisen merkityksen yrityksen arvon, tuotekehittelyn ja markkinoinnin näkökulmasta. Opiskelija tiedostaa kilpailu- ja hankintalainsäädännön tuomat rajoitteet yritystoiminnassa.

Content

-osaa järjestää yrityksen liiketoiminnan ja menekinedistämisen hyvän liiketavan ja yhteiskunnallisen vastuullisuuden edellyttämällä tavalla markkinoilla suhteessa kuluttajiin, asiakkaisiin, toimittajiin sekä yrityksen kilpailijoihin
- markkinoinnin, mainonnan ja myynnin edistämisen kansainväliset ja maan sisäiset säännökset
- kuluttajansuojalainsäädäntö sekä kuluttaja- ja kilpailuviranomaiset
- yksityisyydensuojan huomioonottaminen markkinoinnissa
- tietosuojan huomioon ottaminen yritystoiminnassa
- aineettomien oikeuksien ja tuotteensuojaamisen keinot ja merkitys yritystoiminnassa
- elinkeinonharjoittajan suoja vilpilliseltä kilpailulta
- EU:n ja Suomen kilpailulainsäädäntö
- hankintalainsäädäntö

Materials

Juridiikan perusteet, WSOY 2012
Sopimusoikeus, Talentum
Yrityksen asiakirjat, Talentum
Markkinoinnin säännöt, Talentum
Työoikeus, Talentum
Yhtiöoikeus, Talentum

Teaching methods

Tehtäväohjattu oppiminen

Exam schedules

Rästitenttipäivät

Completion alternatives

Kirjatentti

Student workload

5 opintopistettä

Further information

Opiskelijat laativat ja esittävät oikeustapausanalyysejä

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.

Assessment criteria, good (3)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija osaa määritellä hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja ja pystyy tekemään perusteltua analyysiä. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa oppimaansa vapaa-ajan, opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden merkityksen liiketalouden alalla ja osaa analysoida omaa asiantuntijuuttaan.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja mallit. Opiskelija osaa analysoida sujuvasti ja perustellusti sekä esittää käytännön kehittämistoimenpiteitä. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa vapaa-ajan, opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida liiketalouden alan asiantuntijuutta ja omaa asiantuntijaksi kehittymistään.

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.

Assessment methods and criteria

Oppimistehtävät ja mahdolliset moodletentit (edellyttää osallistumista opetukseen)

Prerequisites

Markkinointi 5 op ja Oikeuden perusteet ja sopimusoikeus 5 op tai vastaava osaaminen

Enrollment

07.12.2021 - 09.01.2022

Timing

17.01.2022 - 15.05.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Business

Campus

Leiritie 1

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 35

Degree programmes
  • Economics and Business Administration
Teachers
  • Heikki Hyvärinen
Teacher in charge

Anne Perkiö

Groups
  • LXD20S1_M1
    LXD20S1_M1

Objective

Opintojakson suoritettuaan opiskelija tuntee markkinointioikeuden erityiset oikeuslähteet ja osaa soveltaa yrityksen ja sen tuotteen markkinointia koskevaa keskeisintä lainsäädäntöä työtehtävissään. Opiskelija osaa järjestää yrityksen tiedonhallinnan tietosuoja-asetuksen edellyttämällä tavalla ja laatia asetuksen edellyttämän selosteen käsittelytoimista. Opiskelija ymmärtää yrityksen tuotantomenetelmien ja tuotteen suojaamisen merkityksen yrityksen arvon, tuotekehittelyn ja markkinoinnin näkökulmasta. Opiskelija tiedostaa kilpailu- ja hankintalainsäädännön tuomat rajoitteet yritystoiminnassa.

Content

-osaa järjestää yrityksen liiketoiminnan ja menekinedistämisen hyvän liiketavan ja yhteiskunnallisen vastuullisuuden edellyttämällä tavalla markkinoilla suhteessa kuluttajiin, asiakkaisiin, toimittajiin sekä yrityksen kilpailijoihin
- markkinoinnin, mainonnan ja myynnin edistämisen kansainväliset ja maan sisäiset säännökset
- kuluttajansuojalainsäädäntö sekä kuluttaja- ja kilpailuviranomaiset
- yksityisyydensuojan huomioonottaminen markkinoinnissa
- tietosuojan huomioon ottaminen yritystoiminnassa
- aineettomien oikeuksien ja tuotteensuojaamisen keinot ja merkitys yritystoiminnassa
- elinkeinonharjoittajan suoja vilpilliseltä kilpailulta
- EU:n ja Suomen kilpailulainsäädäntö
- hankintalainsäädäntö

Materials

Juridiikan perusteet, WSOY
Yrityksen asiakirjat, Talentum
Markkinoinnin säännöt, Alma Talent verkkokirjahylly

Teaching methods

Tehtäväohjattu oppiminen

Exam schedules

Rästitenttipäivät

Completion alternatives

Kirjatentti

Student workload

5 opintopistettä

Further information

Opiskelijat laativat ja esittävät oikeustapausanalyysejä

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.

Assessment criteria, good (3)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija osaa määritellä hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja ja pystyy tekemään perusteltua analyysiä. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa oppimaansa vapaa-ajan, opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden merkityksen liiketalouden alalla ja osaa analysoida omaa asiantuntijuuttaan.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja mallit. Opiskelija osaa analysoida sujuvasti ja perustellusti sekä esittää käytännön kehittämistoimenpiteitä. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa vapaa-ajan, opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida liiketalouden alan asiantuntijuutta ja omaa asiantuntijaksi kehittymistään.

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.

Assessment methods and criteria

Oppimistehtävät ja mahdolliset moodletentit (edellyttää osallistumista opetukseen)

Prerequisites

Markkinointi 5 op ja Oikeuden perusteet ja sopimusoikeus 5 op tai vastaava osaaminen

Enrollment

07.12.2021 - 09.01.2022

Timing

17.01.2022 - 15.05.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Business

Campus

Leiritie 1

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 35

Degree programmes
  • Economics and Business Administration
Teachers
  • Heikki Hyvärinen
Teacher in charge

Anne Perkiö

Groups
  • LXD20S1_M2
    LXD20S1_M2

Objective

Opintojakson suoritettuaan opiskelija tuntee markkinointioikeuden erityiset oikeuslähteet ja osaa soveltaa yrityksen ja sen tuotteen markkinointia koskevaa keskeisintä lainsäädäntöä työtehtävissään. Opiskelija osaa järjestää yrityksen tiedonhallinnan tietosuoja-asetuksen edellyttämällä tavalla ja laatia asetuksen edellyttämän selosteen käsittelytoimista. Opiskelija ymmärtää yrityksen tuotantomenetelmien ja tuotteen suojaamisen merkityksen yrityksen arvon, tuotekehittelyn ja markkinoinnin näkökulmasta. Opiskelija tiedostaa kilpailu- ja hankintalainsäädännön tuomat rajoitteet yritystoiminnassa.

Content

-osaa järjestää yrityksen liiketoiminnan ja menekinedistämisen hyvän liiketavan ja yhteiskunnallisen vastuullisuuden edellyttämällä tavalla markkinoilla suhteessa kuluttajiin, asiakkaisiin, toimittajiin sekä yrityksen kilpailijoihin
- markkinoinnin, mainonnan ja myynnin edistämisen kansainväliset ja maan sisäiset säännökset
- kuluttajansuojalainsäädäntö sekä kuluttaja- ja kilpailuviranomaiset
- yksityisyydensuojan huomioonottaminen markkinoinnissa
- tietosuojan huomioon ottaminen yritystoiminnassa
- aineettomien oikeuksien ja tuotteensuojaamisen keinot ja merkitys yritystoiminnassa
- elinkeinonharjoittajan suoja vilpilliseltä kilpailulta
- EU:n ja Suomen kilpailulainsäädäntö
- hankintalainsäädäntö

Materials

Juridiikan perusteet, WSOY 2012
Yrityksen asiakirjat, Talentum
Markkinoinnin säännöt, Talentum

Teaching methods

Tehtäväohjattu oppiminen

Exam schedules

Rästitenttipäivät

Completion alternatives

Kirjatentti

Student workload

5 opintopistettä

Further information

Opiskelijat laativat ja esittävät oikeustapausanalyysejä

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.

Assessment criteria, good (3)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija osaa määritellä hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja ja pystyy tekemään perusteltua analyysiä. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa oppimaansa vapaa-ajan, opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden merkityksen liiketalouden alalla ja osaa analysoida omaa asiantuntijuuttaan.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja mallit. Opiskelija osaa analysoida sujuvasti ja perustellusti sekä esittää käytännön kehittämistoimenpiteitä. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa vapaa-ajan, opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida liiketalouden alan asiantuntijuutta ja omaa asiantuntijaksi kehittymistään.

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.

Assessment methods and criteria

Oppimistehtävät ja mahdolliset moodletentit (edellyttää osallistumista opetukseen)

Prerequisites

Markkinointi 5 op ja Oikeuden perusteet ja sopimusoikeus 5 op tai vastaava osaaminen