Development of Organisational CultureLaajuus (5 cr)
Code: LD00EH38
Credits
5 op
Objective
The student understands the elements of organisational culture, their importance and is able to recognize different organisational cultures. S/he is able to develop organisational culture as an inspiring change agent. S/he knows how to apply different tools in developing the organisation and its dynamics. Effective communication is part of the student’s development work.
Content
- Different organisational cultures, frameworks and features
- Organisational culture as a competitive tool in the future
- Development methods of organisational culture
- Communication as a tool to support?cultural changes
Prerequisites
Work Society of the Future or equivalent competences
Assessment criteria, satisfactory (1)
The student has achieved the course objectives fairly. The student will be able to identify, define and use the course subject area’s concepts and models. The student understands the criteria and principles of the expertise development.
Assessment criteria, good (3)
The student has achieved the course objectives well, even though the knowledge and skills need improvement on some areas. The student is able to define the course concepts and models and are able to justify the analysis. The student is able to apply his/her knowledge in leisure, study and work situations. The student understands the importance of expertise in the field of business and is able to analyze his/her own expertise.
Assessment criteria, excellent (5)
The student has achieved the objectives of the course with excellent marks. The student masters commendably the course subject area’s concepts and models. The Student is able to make justified and fluent analysis and to present concrete development measures. The student is well prepared to apply his/her knowledge in leisure, study and work situations. The student is able to analyze the business sector expertise and the development of his/her own expertise.
Assessment criteria, approved/failed
The student has achieved the course objectives fairly. The student will be able to identify, define and use the course subject area’s concepts and models. The student understands the criteria and principles of the expertise development.
Enrollment
06.05.2024 - 11.08.2024
Timing
26.08.2024 - 20.12.2024
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
School of Business
Campus
Leiritie 1
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 35
Degree programmes
- Economics and Business Administration
Teachers
- Jukka Mattila
Teacher in charge
Anne Perkiö
Groups
-
LITO_VVVapaastivalittavat, liiketalous
-
LXD22S1Liiketalouden tutkinto-ohjelma päivä
Objective
Opiskelija ymmärtää toimintakulttuurin merkityksen organisaation kilpailukyvylle ja tunnistaa erilaisia toimintamalleja organisaatioissa. Opiskelija kykenee kehittämään oman työyhteisönsä toimintakulttuuria innostavasti ja viemään asioita käytäntöön muutosagentin roolissa. Hän osaa soveltaa osallistavia työskentelytapoja, organisaatiomuotoilun menetelmiä ja viestiä rakentavasti organisaation toiminnasta.
Content
- Erilaiset toimintakulttuurit ja niiden tunnusmerkit
- Toimintakulttuuri organisaation menestystekijänä
- Toimintakulttuuriin liittyvät kehittämismenetelmät
- Viestintä osana innostavan työkulttuurin kehittämistä
Location and time
Myyrmäen kampus, Leiritie 1
Materials
Luennot, harjoitukset ja erikseen ilmoitettava lähdemateriaali.
Teaching methods
Kurssi rakentuu aktiiviselle vuorovaikutukselle ja osallistuvaan tiedon ja osaamisen luontiin. Kurssin opetusmuoto on ongelmalähtöinen oppiminen (englanniksi problem-based learning). Osatehtävät ja tentit arvioidaan hyödyntämällä Solo-mallin viitekehystä (Structure of Observed Learning Outcomes).
Työmuotoina ovat: aktivoivat ja vuorovaikutteiset luennot, ryhmätyöskentely ja -keskustelut, itsenäinen työskentely ja oppimistehtävät sekä reflektiopaperit.
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.
Assessment criteria, good (3)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija osaa määritellä hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja ja pystyy tekemään perusteltua analyysiä. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa oppimaansa vapaa-ajan, opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden merkityksen liiketalouden alalla ja osaa analysoida omaa asiantuntijuuttaan.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja mallit. Opiskelija osaa analysoida sujuvasti ja perustellusti sekä esittää käytännön kehittämistoimenpiteitä. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa vapaa-ajan, opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida liiketalouden alan asiantuntijuutta ja omaa asiantuntijaksi kehittymistään.
Assessment criteria, approved/failed
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.
Assessment methods and criteria
Osaaminen näytetään seuraavin suorituksin:
1. Jatkuva osaamisen näyttö 20 pistettä. Opiskelijalla on mahdollisuus näyttää osaamistaan kurssin aikana. Arviointi on jatkuvaa ja integroitua. Jatkuva tarkoittaa sitä, että arviointi tapahtuu koko kurssin ajan. Integroitu tässä tarkoittaa sitä, että jokainen arviointi vaikuttaa kokonaisarvosanaan ja mikä tahansa arvioitu osa voi kattaa useita kurssin oppimistavoitteita.
2. Opetusmuodon edellyttämien oppimistehtävien suorittaminen ryhmätyönä. Ryhmätöihin liittyy vertaisarviointi. Maksimissaan 50 pistettä.
3. Reflektiopaperit oppimissisällöistä. Osuudesta voi saada maksimissaan 30 pistettä.
Kaikki suoritukset pitää toimittaa ajallaan. Myöhässä toimitettuja osasuorituksia ei arvostella.
Prerequisites
Tulevaisuuden työyhteisö 5 op tai vastaavat tiedot
Enrollment
02.05.2023 - 13.08.2023
Timing
28.08.2023 - 22.12.2023
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
School of Business
Campus
Leiritie 1
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 35
Degree programmes
- Economics and Business Administration
Teachers
- Jukka Mattila
Teacher in charge
Anne Perkiö
Groups
-
LXD21S1Liiketalouden tutkinto-ohjelma päivä
-
LITO_VVVapaastivalittavat, liiketalous
Objective
Opiskelija ymmärtää toimintakulttuurin merkityksen organisaation kilpailukyvylle ja tunnistaa erilaisia toimintamalleja organisaatioissa. Opiskelija kykenee kehittämään oman työyhteisönsä toimintakulttuuria innostavasti ja viemään asioita käytäntöön muutosagentin roolissa. Hän osaa soveltaa osallistavia työskentelytapoja, organisaatiomuotoilun menetelmiä ja viestiä rakentavasti organisaation toiminnasta.
Content
- Erilaiset toimintakulttuurit ja niiden tunnusmerkit
- Toimintakulttuuri organisaation menestystekijänä
- Toimintakulttuuriin liittyvät kehittämismenetelmät
- Viestintä osana innostavan työkulttuurin kehittämistä
Location and time
Myyrmäen kampus Leiritie 1, Vantaa.
Materials
Oppimateriaalina koko elämä ja sen rikkaus.
Teaching methods
Kurssi rakentuu aktiiviselle vuorovaikutukselle ja osallistuvaan tiedon ja osaamisen luontiin. Kurssin opetusmuoto on ilmiölähtöinen oppiminen (englanniksi phenomenon-based learning). Osatehtävät ja tentit arvioidaan hyödyntämällä Solo-mallin viitekehystä (Structure of Observed Learning Outcomes).
Työmuotoina ovat: aktivoivat ja vuorovaikutteiset luennot, ryhmätyöskentely ja -keskustelut, itsenäinen työskentely ja oppimistehtävät sekä portfoliotyöskentely.
Further information
Osaamistavoitteet
Opintojakson tavoitteet Metropolian opintosuunnitelmassa: ”Opiskelija ymmärtää toimintakulttuurin merkityksen organisaation kilpailukyvylle ja tunnistaa erilaisia toimintamalleja organisaatioissa. Opiskelija kykenee kehittämään oman työyhteisönsä toimintakulttuuria innostavasti ja viemään asioita käytäntöön muutosagentin roolissa. Hän osaa soveltaa osallistavia työskentelytapoja, organisaatiomuotoilun menetelmiä ja viestiä rakentavasti organisaation toiminnasta.”
Kurssin jälkeen opiskelijalla on valmiudet
1. tunnistaa organisaatiokulttuuriin liittyviä elementtejä
2. tunnistaa organisaatiokulttuurin ja työpaikkakäyttäytymisen välisiä yhteyksiä
3. ymmärtää toimintakulttuuriin vaikuttamiseen liittyviä haasteita
4. arvioida organisaation strategian, rakenteen ja valtaverkostojen vaikutusta yrityskulttuuriin
5. arvioida organisaatiokulttuurin merkitystä päätöksenteko- ja toimintaprosesseihin
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.
Assessment criteria, good (3)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija osaa määritellä hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja ja pystyy tekemään perusteltua analyysiä. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa oppimaansa vapaa-ajan, opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden merkityksen liiketalouden alalla ja osaa analysoida omaa asiantuntijuuttaan.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja mallit. Opiskelija osaa analysoida sujuvasti ja perustellusti sekä esittää käytännön kehittämistoimenpiteitä. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa vapaa-ajan, opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida liiketalouden alan asiantuntijuutta ja omaa asiantuntijaksi kehittymistään.
Assessment criteria, approved/failed
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.
Assessment methods and criteria
Kurssi rakentuu aktiiviselle vuorovaikutukselle ja osallistuvaan tiedon ja osaamisen luontiin. Osaaminen näytetään seuraavin suorituksin:
1. Luennolla tehtävät harjoitukset maksimissaan yhteensä 30 pistettä.
2. Luentojen teemaan liittyvä harjoitustehtävä ja reflektio. Osuudesta voi saada maksimissaan 50 pistettä. Osuus suoritetaan oppimisportfoliona.
3. Jatkuva osaamisen näyttö 20 pistettä. Opiskelijalla on mahdollisuus näyttää osaamistaan kurssin ajan. Arviointi on jatkuvaa ja integroitua. Jatkuva tarkoittaa sitä, että arviointi tapahtuu koko kurssin aikana. Integroitu tarkoittaa sitä, että jokainen arviointi vaikuttaa kokonaisarvosanaan ja mikä tahansa arvioitava osa voi kattaa useita kurssin oppimistavoitteita.
Tarkemmat ohjeet annetaan kurssin ensimmäisellä luennolla.
Prerequisites
Tulevaisuuden työyhteisö 5 op tai vastaavat tiedot
Enrollment
02.05.2022 - 14.08.2022
Timing
24.10.2022 - 18.12.2022
Number of ECTS credits allocated
5 op
RDI portion
1 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
School of Business
Campus
Leiritie 1
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 35
Degree programmes
- Economics and Business Administration
Teachers
- Jukka Mattila
Teacher in charge
Anne Perkiö
Groups
-
LITO_VVVapaastivalittavat, liiketalous
-
LXD20S1Liiketalouden tutkinto-ohjelma päivä
Objective
Opiskelija ymmärtää toimintakulttuurin merkityksen organisaation kilpailukyvylle ja tunnistaa erilaisia toimintamalleja organisaatioissa. Opiskelija kykenee kehittämään oman työyhteisönsä toimintakulttuuria innostavasti ja viemään asioita käytäntöön muutosagentin roolissa. Hän osaa soveltaa osallistavia työskentelytapoja, organisaatiomuotoilun menetelmiä ja viestiä rakentavasti organisaation toiminnasta.
Content
- Erilaiset toimintakulttuurit ja niiden tunnusmerkit
- Toimintakulttuuri organisaation menestystekijänä
- Toimintakulttuuriin liittyvät kehittämismenetelmät
- Viestintä osana innostavan työkulttuurin kehittämistä
Location and time
Myyrmäen kampus, Leiritie 1
Materials
Luennot, harjoitukset ja erikseen ilmoitettava lähdemateriaali
Teaching methods
Kurssi rakentuu aktiiviselle vuorovaikutukselle ja osallistuvaan tiedon ja osaamisen luontiin. Kurssin opetusmuoto on ongelmalähtöinen oppiminen (englanniksi problem-based learning). Osatehtävät ja tentit arvioidaan hyödyntämällä Solo-mallin viitekehystä (Structure of Observed Learning Outcomes).
Työmuotoina ovat: aktivoivat ja vuorovaikutteiset luennot, ryhmätyöskentely ja -keskustelut, itsenäinen työskentely ja oppimistehtävät sekä reflektiopaperit.
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.
Assessment criteria, good (3)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija osaa määritellä hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja ja pystyy tekemään perusteltua analyysiä. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa oppimaansa vapaa-ajan, opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden merkityksen liiketalouden alalla ja osaa analysoida omaa asiantuntijuuttaan.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja mallit. Opiskelija osaa analysoida sujuvasti ja perustellusti sekä esittää käytännön kehittämistoimenpiteitä. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa vapaa-ajan, opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida liiketalouden alan asiantuntijuutta ja omaa asiantuntijaksi kehittymistään.
Assessment criteria, approved/failed
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.
Assessment methods and criteria
Osaaminen näytetään seuraavin suorituksin:
1. Jatkuva osaamisen näyttö 20 pistettä. Opiskelijalla on mahdollisuus näyttää osaamistaan kurssin aikana. Arviointi on jatkuvaa ja integroitua. Jatkuva tarkoittaa sitä, että arviointi tapahtuu koko kurssin ajan. Integroitu tässä tarkoittaa sitä, että jokainen arviointi vaikuttaa kokonaisarvosanaan ja mikä tahansa arvioitu osa voi kattaa useita kurssin oppimistavoitteita.
2. Opetusmuodon edellyttämien oppimistehtävien suorittaminen ryhmätyönä. Ryhmätöihin liittyy vertaisarviointi. Maksimissaan 50 pistettä.
3. Reflektiopaperit oppimissisällöistä. Osuudesta voi saada maksimissaan 30 pistettä.
Kaikki suoritukset pitää toimittaa ajallaan. Myöhässä toimitettuja osasuorituksia ei arvostella.
Prerequisites
Tulevaisuuden työyhteisö 5 op tai vastaavat tiedot