Skip to main content

Development of Organisational CultureLaajuus (5 cr)

Code: LD00EH38

Credits

5 op

Objective

The student understands the elements of organisational culture, their importance and is able to recognize different organisational cultures. S/he is able to develop organisational culture as an inspiring change agent. S/he knows how to apply different tools in developing the organisation and its dynamics. Effective communication is part of the student’s development work.

Content

- Different organisational cultures, frameworks and features
- Organisational culture as a competitive tool in the future
- Development methods of organisational culture
- Communication as a tool to support?cultural changes

Prerequisites

Work Society of the Future or equivalent competences

Assessment criteria, satisfactory (1)

The student has achieved the course objectives fairly. The student will be able to identify, define and use the course subject area’s concepts and models. The student understands the criteria and principles of the expertise development.

Assessment criteria, good (3)

The student has achieved the course objectives well, even though the knowledge and skills need improvement on some areas. The student is able to define the course concepts and models and are able to justify the analysis. The student is able to apply his/her knowledge in leisure, study and work situations. The student understands the importance of expertise in the field of business and is able to analyze his/her own expertise.

Assessment criteria, excellent (5)

The student has achieved the objectives of the course with excellent marks. The student masters commendably the course subject area’s concepts and models. The Student is able to make justified and fluent analysis and to present concrete development measures. The student is well prepared to apply his/her knowledge in leisure, study and work situations. The student is able to analyze the business sector expertise and the development of his/her own expertise.

Assessment criteria, approved/failed

The student has achieved the course objectives fairly. The student will be able to identify, define and use the course subject area’s concepts and models. The student understands the criteria and principles of the expertise development.

Enrollment

06.05.2024 - 11.08.2024

Timing

26.08.2024 - 20.12.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Business

Campus

Leiritie 1

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 35

Degree programmes
  • Economics and Business Administration
Teachers
  • Jukka Mattila
Teacher in charge

Anne Perkiö

Groups
  • LITO_VV
    Vapaastivalittavat, liiketalous
  • LXD22S1
    Liiketalouden tutkinto-ohjelma päivä

Objective

Opiskelija ymmärtää toimintakulttuurin merkityksen organisaation kilpailukyvylle ja tunnistaa erilaisia toimintamalleja organisaatioissa. Opiskelija kykenee kehittämään oman työyhteisönsä toimintakulttuuria innostavasti ja viemään asioita käytäntöön muutosagentin roolissa. Hän osaa soveltaa osallistavia työskentelytapoja, organisaatiomuotoilun menetelmiä ja viestiä rakentavasti organisaation toiminnasta.

Content

- Erilaiset toimintakulttuurit ja niiden tunnusmerkit
- Toimintakulttuuri organisaation menestystekijänä
- Toimintakulttuuriin liittyvät kehittämismenetelmät
- Viestintä osana innostavan työkulttuurin kehittämistä

Location and time

Myyrmäen kampus, Leiritie 1

Materials

Luennot, harjoitukset ja erikseen ilmoitettava lähdemateriaali.

Teaching methods

Kurssi rakentuu aktiiviselle vuorovaikutukselle ja osallistuvaan tiedon ja osaamisen luontiin. Kurssin opetusmuoto on ongelmalähtöinen oppiminen (englanniksi problem-based learning). Osatehtävät ja tentit arvioidaan hyödyntämällä Solo-mallin viitekehystä (Structure of Observed Learning Outcomes).
Työmuotoina ovat: aktivoivat ja vuorovaikutteiset luennot, ryhmätyöskentely ja -keskustelut, itsenäinen työskentely ja oppimistehtävät sekä reflektiopaperit.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.

Assessment criteria, good (3)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija osaa määritellä hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja ja pystyy tekemään perusteltua analyysiä. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa oppimaansa vapaa-ajan, opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden merkityksen liiketalouden alalla ja osaa analysoida omaa asiantuntijuuttaan.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja mallit. Opiskelija osaa analysoida sujuvasti ja perustellusti sekä esittää käytännön kehittämistoimenpiteitä. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa vapaa-ajan, opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida liiketalouden alan asiantuntijuutta ja omaa asiantuntijaksi kehittymistään.

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.

Assessment methods and criteria

Osaaminen näytetään seuraavin suorituksin:

1. Jatkuva osaamisen näyttö 20 pistettä. Opiskelijalla on mahdollisuus näyttää osaamistaan kurssin aikana. Arviointi on jatkuvaa ja integroitua. Jatkuva tarkoittaa sitä, että arviointi tapahtuu koko kurssin ajan. Integroitu tässä tarkoittaa sitä, että jokainen arviointi vaikuttaa kokonaisarvosanaan ja mikä tahansa arvioitu osa voi kattaa useita kurssin oppimistavoitteita.

2. Opetusmuodon edellyttämien oppimistehtävien suorittaminen ryhmätyönä. Ryhmätöihin liittyy vertaisarviointi. Maksimissaan 50 pistettä.

3. Reflektiopaperit oppimissisällöistä. Osuudesta voi saada maksimissaan 30 pistettä.

Kaikki suoritukset pitää toimittaa ajallaan. Myöhässä toimitettuja osasuorituksia ei arvostella.

Prerequisites

Tulevaisuuden työyhteisö 5 op tai vastaavat tiedot

Enrollment

02.05.2023 - 13.08.2023

Timing

28.08.2023 - 22.12.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Business

Campus

Leiritie 1

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 35

Degree programmes
  • Economics and Business Administration
Teachers
  • Jukka Mattila
Teacher in charge

Anne Perkiö

Groups
  • LXD21S1
    Liiketalouden tutkinto-ohjelma päivä
  • LITO_VV
    Vapaastivalittavat, liiketalous

Objective

Opiskelija ymmärtää toimintakulttuurin merkityksen organisaation kilpailukyvylle ja tunnistaa erilaisia toimintamalleja organisaatioissa. Opiskelija kykenee kehittämään oman työyhteisönsä toimintakulttuuria innostavasti ja viemään asioita käytäntöön muutosagentin roolissa. Hän osaa soveltaa osallistavia työskentelytapoja, organisaatiomuotoilun menetelmiä ja viestiä rakentavasti organisaation toiminnasta.

Content

- Erilaiset toimintakulttuurit ja niiden tunnusmerkit
- Toimintakulttuuri organisaation menestystekijänä
- Toimintakulttuuriin liittyvät kehittämismenetelmät
- Viestintä osana innostavan työkulttuurin kehittämistä

Location and time

Myyrmäen kampus Leiritie 1, Vantaa.

Materials

Oppimateriaalina koko elämä ja sen rikkaus.

Teaching methods

Kurssi rakentuu aktiiviselle vuorovaikutukselle ja osallistuvaan tiedon ja osaamisen luontiin. Kurssin opetusmuoto on ilmiölähtöinen oppiminen (englanniksi phenomenon-based learning). Osatehtävät ja tentit arvioidaan hyödyntämällä Solo-mallin viitekehystä (Structure of Observed Learning Outcomes).
Työmuotoina ovat: aktivoivat ja vuorovaikutteiset luennot, ryhmätyöskentely ja -keskustelut, itsenäinen työskentely ja oppimistehtävät sekä portfoliotyöskentely.

Further information

Osaamistavoitteet
Opintojakson tavoitteet Metropolian opintosuunnitelmassa: ”Opiskelija ymmärtää toimintakulttuurin merkityksen organisaation kilpailukyvylle ja tunnistaa erilaisia toimintamalleja organisaatioissa. Opiskelija kykenee kehittämään oman työyhteisönsä toimintakulttuuria innostavasti ja viemään asioita käytäntöön muutosagentin roolissa. Hän osaa soveltaa osallistavia työskentelytapoja, organisaatiomuotoilun menetelmiä ja viestiä rakentavasti organisaation toiminnasta.”
Kurssin jälkeen opiskelijalla on valmiudet
1. tunnistaa organisaatiokulttuuriin liittyviä elementtejä
2. tunnistaa organisaatiokulttuurin ja työpaikkakäyttäytymisen välisiä yhteyksiä
3. ymmärtää toimintakulttuuriin vaikuttamiseen liittyviä haasteita
4. arvioida organisaation strategian, rakenteen ja valtaverkostojen vaikutusta yrityskulttuuriin
5. arvioida organisaatiokulttuurin merkitystä päätöksenteko- ja toimintaprosesseihin

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.

Assessment criteria, good (3)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija osaa määritellä hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja ja pystyy tekemään perusteltua analyysiä. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa oppimaansa vapaa-ajan, opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden merkityksen liiketalouden alalla ja osaa analysoida omaa asiantuntijuuttaan.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja mallit. Opiskelija osaa analysoida sujuvasti ja perustellusti sekä esittää käytännön kehittämistoimenpiteitä. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa vapaa-ajan, opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida liiketalouden alan asiantuntijuutta ja omaa asiantuntijaksi kehittymistään.

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.

Assessment methods and criteria

Kurssi rakentuu aktiiviselle vuorovaikutukselle ja osallistuvaan tiedon ja osaamisen luontiin. Osaaminen näytetään seuraavin suorituksin:

1. Luennolla tehtävät harjoitukset maksimissaan yhteensä 30 pistettä.

2. Luentojen teemaan liittyvä harjoitustehtävä ja reflektio. Osuudesta voi saada maksimissaan 50 pistettä. Osuus suoritetaan oppimisportfoliona.

3. Jatkuva osaamisen näyttö 20 pistettä. Opiskelijalla on mahdollisuus näyttää osaamistaan kurssin ajan. Arviointi on jatkuvaa ja integroitua. Jatkuva tarkoittaa sitä, että arviointi tapahtuu koko kurssin aikana. Integroitu tarkoittaa sitä, että jokainen arviointi vaikuttaa kokonaisarvosanaan ja mikä tahansa arvioitava osa voi kattaa useita kurssin oppimistavoitteita.

Tarkemmat ohjeet annetaan kurssin ensimmäisellä luennolla.

Prerequisites

Tulevaisuuden työyhteisö 5 op tai vastaavat tiedot

Enrollment

02.05.2022 - 14.08.2022

Timing

24.10.2022 - 18.12.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

RDI portion

1 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Business

Campus

Leiritie 1

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 35

Degree programmes
  • Economics and Business Administration
Teachers
  • Jukka Mattila
Teacher in charge

Anne Perkiö

Groups
  • LITO_VV
    Vapaastivalittavat, liiketalous
  • LXD20S1
    Liiketalouden tutkinto-ohjelma päivä

Objective

Opiskelija ymmärtää toimintakulttuurin merkityksen organisaation kilpailukyvylle ja tunnistaa erilaisia toimintamalleja organisaatioissa. Opiskelija kykenee kehittämään oman työyhteisönsä toimintakulttuuria innostavasti ja viemään asioita käytäntöön muutosagentin roolissa. Hän osaa soveltaa osallistavia työskentelytapoja, organisaatiomuotoilun menetelmiä ja viestiä rakentavasti organisaation toiminnasta.

Content

- Erilaiset toimintakulttuurit ja niiden tunnusmerkit
- Toimintakulttuuri organisaation menestystekijänä
- Toimintakulttuuriin liittyvät kehittämismenetelmät
- Viestintä osana innostavan työkulttuurin kehittämistä

Location and time

Myyrmäen kampus, Leiritie 1

Materials

Luennot, harjoitukset ja erikseen ilmoitettava lähdemateriaali

Teaching methods

Kurssi rakentuu aktiiviselle vuorovaikutukselle ja osallistuvaan tiedon ja osaamisen luontiin. Kurssin opetusmuoto on ongelmalähtöinen oppiminen (englanniksi problem-based learning). Osatehtävät ja tentit arvioidaan hyödyntämällä Solo-mallin viitekehystä (Structure of Observed Learning Outcomes).
Työmuotoina ovat: aktivoivat ja vuorovaikutteiset luennot, ryhmätyöskentely ja -keskustelut, itsenäinen työskentely ja oppimistehtävät sekä reflektiopaperit.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.

Assessment criteria, good (3)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija osaa määritellä hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja ja pystyy tekemään perusteltua analyysiä. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa oppimaansa vapaa-ajan, opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden merkityksen liiketalouden alalla ja osaa analysoida omaa asiantuntijuuttaan.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja mallit. Opiskelija osaa analysoida sujuvasti ja perustellusti sekä esittää käytännön kehittämistoimenpiteitä. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa vapaa-ajan, opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida liiketalouden alan asiantuntijuutta ja omaa asiantuntijaksi kehittymistään.

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.

Assessment methods and criteria

Osaaminen näytetään seuraavin suorituksin:

1. Jatkuva osaamisen näyttö 20 pistettä. Opiskelijalla on mahdollisuus näyttää osaamistaan kurssin aikana. Arviointi on jatkuvaa ja integroitua. Jatkuva tarkoittaa sitä, että arviointi tapahtuu koko kurssin ajan. Integroitu tässä tarkoittaa sitä, että jokainen arviointi vaikuttaa kokonaisarvosanaan ja mikä tahansa arvioitu osa voi kattaa useita kurssin oppimistavoitteita.

2. Opetusmuodon edellyttämien oppimistehtävien suorittaminen ryhmätyönä. Ryhmätöihin liittyy vertaisarviointi. Maksimissaan 50 pistettä.

3. Reflektiopaperit oppimissisällöistä. Osuudesta voi saada maksimissaan 30 pistettä.

Kaikki suoritukset pitää toimittaa ajallaan. Myöhässä toimitettuja osasuorituksia ei arvostella.

Prerequisites

Tulevaisuuden työyhteisö 5 op tai vastaavat tiedot