Skip to main content

Lined Coats: Technical Design and Quality ControlLaajuus (7 cr)

Course unit code: KX00GJ73

General information


Credits
7 cr

Objective

Opintojakson jälkeen opiskelija:
• tunnistaa laadukkaan takin ominaisuudet ja vaatimukset sekä ymmärtää, miten materiaalien, valmistustekniikoiden ja viimeistelyn laatu suhteutuu tuotteen hintaan ja kohderyhmän odotuksiin.
• ymmärtää, miten hyvä ohjeistus tukee tuotteistamisen laadunhallintaa ja varmistaa valmistusprosessin onnistumisen.
• osaa kaavoittaa ja sarjoa takkien kaavoja digitaalisesti.
• osaa laatia takkien teknisiä ohjeistuksia ja sarjottuja mitoituksia.
• osaa perustella ja viimeistellä rakenne- ja materiaalivalintoja yhteistyössä suunnittelijan kanssa.
• osaa analysoida mallien istuvuutta eri vartalotyypeille sekä päättää koot ja kokojakauman.
• osaa vaikuttaa vaatteiden istuvuuteen kaavojen, mitoituksen tai teknisen ohjeistuksen avulla.

Content

• Naisten takin tuotekehitysprosessin jatkuminen tiimityönä
• Tuotteeseen tarvittavien materiaalien, tarvikkeiden ja työtapojen valinta hinta-laatusuhde huomioiden
• Digitaalinen kaavoitus ja leikkuuasetelmat
• Laadunhallintaan soveltuva tuotanto-ohjeistus, joka sisältää sarjonnan muutosarvot sekä sarjotun mitoituksen
• Tuotekorttien ja tuotenäytteiden vastaavuuden vertailu ja arviointi

Qualifications

Competences corresponding to the goals of the following courses:
Clothing Technology 1 and 2; Draping Techniques; Introduction to Digital Pattern Making and Grading; Grading, Sizing, and Technical Documentation; Knitwear Grading and Applied Sizing

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija tunnistaa laadukkaan takin perusominaisuudet ja valmistustekniikat. Hän ymmärtää ohjeistuksen merkityksen laadunhallinnassa, mutta tarvitsee tukea sen laatimisessa. Opiskelija osaa kaavoittaa ja sarjoa takin digitaalisesti, mutta työssä on epätarkkuuksia. Opiskelija osaa laatia teknisiä ohjeistuksia ja mitoituksia, mutta ne kaipaavat täsmennystä. Hän osaa perustella rakenne- ja materiaalivalintoja, mutta perustelut jäävät pintapuolisiksi. Hän analysoi istuvuutta perustasolla, mutta tarvitsee ohjausta eri vartalotyyppien huomioimisessa. Opiskelija ymmärtää kaavojen ja mitoituksen vaikutuksen istuvuuteen, mutta ei vielä sovella niitä itsenäisesti.

Assessment criteria, good (3)

Opiskelija osaa soveltaa materiaalien ja valmistustekniikoiden valintaa sekä viimeistelyn laatua suhteessa takin hintaan ja kohderyhmän odotuksiin. Hän osaa laatia selkeän ja kattavan ohjeistuksen. Opiskelija osaa kaavoittaa ja sarjoa takkien kaavoja digitaalisesti. Opiskelija osaa laatia johdonmukaisia ja toimivia teknisiä ohjeistuksia ja mitoituksia. Hän osaa perustella rakenne- ja materiaalivalintoja johdonmukaisesti yhteistyössä suunnittelijan kanssa. Hän osaa analysoida ja vertailla takkimallin istuvuutta eri vartalotyypeille. Opiskelija osaa muokata kaavoja ja mitoituksia istuvuuden optimoimiseksi.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija osaa arvioida kriittisesti takin laatuun vaikuttavia tekijöitä ja kehittää ratkaisuja kohderyhmän tarpeisiin. Hän osaa laatia erittäin selkeän ja johdonmukaisen ohjeistuksen, joka varmistaa laadukkaan valmistuksen. Opiskelija osaa kaavoittaa ja sarjoa takkien kaavoja digitaalisesti. Opiskelija osaa laatia tarkat, virheettömät ja tuotantoon soveltuvat tekniset ohjeistukset ja mitoitukset. Hän osaa perustella ja kehittää rakenne- ja materiaalivalintoja innovatiivisesti yhdessä suunnittelijan kanssa. Hän osaa tehdä analyysiä istuvuudesta eri vartalotyypeille ja mukauttaa mitoitusta tarpeen mukaan. Opiskelija osaa muokata kaavoja, mitoitusta ja teknistä ohjeistusta takin istuvuuden optimoimiseksi.

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelija tunnistaa laadukkaan takin perusominaisuudet ja valmistustekniikat. Hän ymmärtää ohjeistuksen merkityksen laadunhallinnassa, mutta tarvitsee tukea sen laatimisessa. Opiskelija osaa kaavoittaa ja sarjoa takin digitaalisesti, mutta työssä on epätarkkuuksia. Opiskelija osaa laatia teknisiä ohjeistuksia ja mitoituksia, mutta ne kaipaavat täsmennystä. Hän osaa perustella rakenne- ja materiaalivalintoja, mutta perustelut jäävät pintapuolisiksi. Hän analysoi istuvuutta perustasolla, mutta tarvitsee ohjausta eri vartalotyyppien huomioimisessa. Opiskelija ymmärtää kaavojen ja mitoituksen vaikutuksen istuvuuteen, mutta ei vielä sovella niitä itsenäisesti.

Go back to top of page