Vaatetusalan osto- ja myyntitoimintaLaajuus (5 op)
Tunnus: KX00EE15
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson jälkeen opiskelija:
• ymmärtää osto- ja myyntitoiminnan merkityksen vaatetusalan yritystoiminnassa.
• tuntee ostoprosessien osa-alueet ja myyntitapahtuman vaiheet.
• ymmärtää yrityksen tuotevalikoiman keskeiset osatekijät niin oston kuin myynninkin kannalta.
Sisältö
Osto- ja myyntitoiminnan perusteet vaatetusalan yritystoiminnassa. Tuotehallinta: tarjooma, valikoimat ja lajitelmat. Valikoiman suunnittelu toimitusaikakohtaisesti, budjetointi, tuotteistaminen ja hinnoittelu, tilaaminen ja laskutus. Toimitusten suunnittelun vaikutus myyntiin ja kassavirtaan. Tavarantoimittajien valinta. Myyntikanavien valinta. Osto- ja myyntineuvottelut. Asiakassuhteiden hallinta. Ostotoiminnan ohjelmiin tutustuminen.
Esitietovaatimukset
Seuraavia opintojaksoja vastaava osaaminen:
Markkinointi ja brändäys, Vaatetusalan ammatillinen englanti, Toimitusketjun hallinta.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija on saavuttanut osittain opintojakson tavoitteet. Hän on suorittanut opintojakson tehtävät hyväksytysti.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija on saavuttanut hyvin opintojakson tavoitteet. Hän on suorittanut opintojakson tehtävät hyväksytysti ja on osannut soveltaa opittuja asioita niiden suorittamisessa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on saavuttanut erinomaisesti opintojakson tavoitteet. Hän on suorittanut opintojakson tehtävät soveltaen opittua erityisen ansiokkaasti.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty:
Opiskelija on saavuttanut osittain opintojakson tavoitteet. Hän on suorittanut opintojakson tehtävät hyväksytysti.
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 19.05.2024
Ajoitus
23.10.2024 - 11.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kulttuurituotannon ja vaatetuksen tiimi
Toimipiste
Hämeentie 135
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
12 - 23
Koulutus
- Vaatetusalan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Päivi Lonka
Vastuuopettaja
Päivi Lonka
Ryhmät
-
KXI21S1Vaatetusalan tutkinto-ohjelma päivä
Tavoitteet
Opintojakson jälkeen opiskelija:
• ymmärtää osto- ja myyntitoiminnan merkityksen vaatetusalan yritystoiminnassa.
• tuntee ostoprosessien osa-alueet ja myyntitapahtuman vaiheet.
• ymmärtää yrityksen tuotevalikoiman keskeiset osatekijät niin oston kuin myynninkin kannalta.
Sisältö
Osto- ja myyntitoiminnan perusteet vaatetusalan yritystoiminnassa. Tuotehallinta: tarjooma, valikoimat ja lajitelmat. Valikoiman suunnittelu toimitusaikakohtaisesti, budjetointi, tuotteistaminen ja hinnoittelu, tilaaminen ja laskutus. Toimitusten suunnittelun vaikutus myyntiin ja kassavirtaan. Tavarantoimittajien valinta. Myyntikanavien valinta. Osto- ja myyntineuvottelut. Asiakassuhteiden hallinta. Ostotoiminnan ohjelmiin tutustuminen.
Aika ja paikka
Hämeenkatu 135D, Helsinki
16.09 13 - 15:30
23.09 13 - 15:30
30.09 13 - 15:30
23.10 9 - 12
28.10. 9 - 15:30
30.10 9 - 15:30
06.11 9 - 12
13.11 9 - 12
27.11 9 - 15:30
04.12 9 - 12
11.12 9 - 15:30
Oppimateriaalit
ilmoitetaan kurssin aikana
Opetusmenetelmät
lähiopetus
mahdolliset yritysvierailut sekä vierailevat luennoitsijat
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135 tuntia
43 tuntia lähiopetusta
60 tuntia viikkotehtäviin ja kursstehtäviin käytettävää aikaa
32 tuntia itsenäistä opiskelua
Sisällön jaksotus
ilmoitetaan kurssin alkaessa
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija on saavuttanut osittain opintojakson tavoitteet. Hän on suorittanut opintojakson tehtävät hyväksytysti.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija on saavuttanut hyvin opintojakson tavoitteet. Hän on suorittanut opintojakson tehtävät hyväksytysti ja on osannut soveltaa opittuja asioita niiden suorittamisessa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on saavuttanut erinomaisesti opintojakson tavoitteet. Hän on suorittanut opintojakson tehtävät soveltaen opittua erityisen ansiokkaasti.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty:
Opiskelija on saavuttanut osittain opintojakson tavoitteet. Hän on suorittanut opintojakson tehtävät hyväksytysti.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Viikkotehtävät 40%
Kurssitehtävä 60%
Esitietovaatimukset
Seuraavia opintojaksoja vastaava osaaminen:
Markkinointi ja brändäys, Vaatetusalan ammatillinen englanti, Toimitusketjun hallinta.
Ilmoittautumisaika
02.05.2023 - 14.05.2023
Ajoitus
14.09.2023 - 07.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kulttuurituotannon ja vaatetuksen tiimi
Toimipiste
Hämeentie 135
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 22
Koulutus
- Vaatetusalan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Päivi Lonka
Vastuuopettaja
Päivi Lonka
Ryhmät
-
KXI20S1Vaatetusalan tutkinto-ohjelma päivä
Tavoitteet
Opintojakson jälkeen opiskelija:
• ymmärtää osto- ja myyntitoiminnan merkityksen vaatetusalan yritystoiminnassa.
• tuntee ostoprosessien osa-alueet ja myyntitapahtuman vaiheet.
• ymmärtää yrityksen tuotevalikoiman keskeiset osatekijät niin oston kuin myynninkin kannalta.
Sisältö
Osto- ja myyntitoiminnan perusteet vaatetusalan yritystoiminnassa. Tuotehallinta: tarjooma, valikoimat ja lajitelmat. Valikoiman suunnittelu toimitusaikakohtaisesti, budjetointi, tuotteistaminen ja hinnoittelu, tilaaminen ja laskutus. Toimitusten suunnittelun vaikutus myyntiin ja kassavirtaan. Tavarantoimittajien valinta. Myyntikanavien valinta. Osto- ja myyntineuvottelut. Asiakassuhteiden hallinta. Ostotoiminnan ohjelmiin tutustuminen.
Aika ja paikka
Hämeenkatu 135D, Helsinki
14.09 13 - 15:30
21.09 13 - 15:30
23.10 9 - 15:30
30.10 9 - 15:30
02.11 9 - 15:30
09.11 9 - 15:30
23.11 9 - 15:30
30.11 9 - 15:30
07.12 9 - 15:30
Oppimateriaalit
ilmoitetaan kurssin aikana
Opetusmenetelmät
lähiopetus
mahdolliset yritysvierailut sekä vierailevat luennoitsijat
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135 tuntia
43,5 tuntia lähiopetusta
60 tuntia viikkotehtäviin ja kursstehtäviin käytettävää aikaa
31,5 tuntia itsenäistä opiskelua
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija on saavuttanut osittain opintojakson tavoitteet. Hän on suorittanut opintojakson tehtävät hyväksytysti.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija on saavuttanut hyvin opintojakson tavoitteet. Hän on suorittanut opintojakson tehtävät hyväksytysti ja on osannut soveltaa opittuja asioita niiden suorittamisessa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on saavuttanut erinomaisesti opintojakson tavoitteet. Hän on suorittanut opintojakson tehtävät soveltaen opittua erityisen ansiokkaasti.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty:
Opiskelija on saavuttanut osittain opintojakson tavoitteet. Hän on suorittanut opintojakson tehtävät hyväksytysti.
Esitietovaatimukset
Seuraavia opintojaksoja vastaava osaaminen:
Markkinointi ja brändäys, Vaatetusalan ammatillinen englanti, Toimitusketjun hallinta.