Siirry suoraan sisältöön

Vaatetusalan osto- ja myyntitoimintaLaajuus (5 op)

Tunnus: KX00EE15

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opintojakson jälkeen opiskelija:
• ymmärtää osto- ja myyntitoiminnan merkityksen vaatetusalan yritystoiminnassa.
• tuntee ostoprosessien osa-alueet ja myyntitapahtuman vaiheet.
• ymmärtää yrityksen tuotevalikoiman keskeiset osatekijät niin oston kuin myynninkin kannalta.

Sisältö

Osto- ja myyntitoiminnan perusteet vaatetusalan yritystoiminnassa. Tuotehallinta: tarjooma, valikoimat ja lajitelmat. Valikoiman suunnittelu toimitusaikakohtaisesti, budjetointi, tuotteistaminen ja hinnoittelu, tilaaminen ja laskutus. Toimitusten suunnittelun vaikutus myyntiin ja kassavirtaan. Tavarantoimittajien valinta. Myyntikanavien valinta. Osto- ja myyntineuvottelut. Asiakassuhteiden hallinta. Ostotoiminnan ohjelmiin tutustuminen.

Esitietovaatimukset

Seuraavia opintojaksoja vastaava osaaminen:
Markkinointi ja brändäys, Vaatetusalan ammatillinen englanti, Toimitusketjun hallinta.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija on saavuttanut osittain opintojakson tavoitteet. Hän on suorittanut opintojakson tehtävät hyväksytysti.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija on saavuttanut hyvin opintojakson tavoitteet. Hän on suorittanut opintojakson tehtävät hyväksytysti ja on osannut soveltaa opittuja asioita niiden suorittamisessa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on saavuttanut erinomaisesti opintojakson tavoitteet. Hän on suorittanut opintojakson tehtävät soveltaen opittua erityisen ansiokkaasti.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty:
Opiskelija on saavuttanut osittain opintojakson tavoitteet. Hän on suorittanut opintojakson tehtävät hyväksytysti.

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 19.05.2024

Ajoitus

23.10.2024 - 11.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kulttuurituotannon ja vaatetuksen tiimi

Toimipiste

Hämeentie 135

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

12 - 23

Koulutus
  • Vaatetusalan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Päivi Lonka
Vastuuopettaja

Päivi Lonka

Ryhmät
  • KXI21S1
    Vaatetusalan tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opintojakson jälkeen opiskelija:
• ymmärtää osto- ja myyntitoiminnan merkityksen vaatetusalan yritystoiminnassa.
• tuntee ostoprosessien osa-alueet ja myyntitapahtuman vaiheet.
• ymmärtää yrityksen tuotevalikoiman keskeiset osatekijät niin oston kuin myynninkin kannalta.

Sisältö

Osto- ja myyntitoiminnan perusteet vaatetusalan yritystoiminnassa. Tuotehallinta: tarjooma, valikoimat ja lajitelmat. Valikoiman suunnittelu toimitusaikakohtaisesti, budjetointi, tuotteistaminen ja hinnoittelu, tilaaminen ja laskutus. Toimitusten suunnittelun vaikutus myyntiin ja kassavirtaan. Tavarantoimittajien valinta. Myyntikanavien valinta. Osto- ja myyntineuvottelut. Asiakassuhteiden hallinta. Ostotoiminnan ohjelmiin tutustuminen.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija on saavuttanut osittain opintojakson tavoitteet. Hän on suorittanut opintojakson tehtävät hyväksytysti.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija on saavuttanut hyvin opintojakson tavoitteet. Hän on suorittanut opintojakson tehtävät hyväksytysti ja on osannut soveltaa opittuja asioita niiden suorittamisessa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on saavuttanut erinomaisesti opintojakson tavoitteet. Hän on suorittanut opintojakson tehtävät soveltaen opittua erityisen ansiokkaasti.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty:
Opiskelija on saavuttanut osittain opintojakson tavoitteet. Hän on suorittanut opintojakson tehtävät hyväksytysti.

Esitietovaatimukset

Seuraavia opintojaksoja vastaava osaaminen:
Markkinointi ja brändäys, Vaatetusalan ammatillinen englanti, Toimitusketjun hallinta.

Ilmoittautumisaika

02.05.2023 - 14.05.2023

Ajoitus

14.09.2023 - 07.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kulttuurituotannon ja vaatetuksen tiimi

Toimipiste

Hämeentie 135

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 22

Koulutus
  • Vaatetusalan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Päivi Lonka
Vastuuopettaja

Päivi Lonka

Ryhmät
  • KXI20S1
    Vaatetusalan tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opintojakson jälkeen opiskelija:
• ymmärtää osto- ja myyntitoiminnan merkityksen vaatetusalan yritystoiminnassa.
• tuntee ostoprosessien osa-alueet ja myyntitapahtuman vaiheet.
• ymmärtää yrityksen tuotevalikoiman keskeiset osatekijät niin oston kuin myynninkin kannalta.

Sisältö

Osto- ja myyntitoiminnan perusteet vaatetusalan yritystoiminnassa. Tuotehallinta: tarjooma, valikoimat ja lajitelmat. Valikoiman suunnittelu toimitusaikakohtaisesti, budjetointi, tuotteistaminen ja hinnoittelu, tilaaminen ja laskutus. Toimitusten suunnittelun vaikutus myyntiin ja kassavirtaan. Tavarantoimittajien valinta. Myyntikanavien valinta. Osto- ja myyntineuvottelut. Asiakassuhteiden hallinta. Ostotoiminnan ohjelmiin tutustuminen.

Aika ja paikka

Hämeenkatu 135D, Helsinki
14.09 13 - 15:30
21.09 13 - 15:30
23.10 9 - 15:30
30.10 9 - 15:30
02.11 9 - 15:30
09.11 9 - 15:30
23.11 9 - 15:30
30.11 9 - 15:30
07.12 9 - 15:30

Oppimateriaalit

ilmoitetaan kurssin aikana

Opetusmenetelmät

lähiopetus
mahdolliset yritysvierailut sekä vierailevat luennoitsijat

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 135 tuntia
43,5 tuntia lähiopetusta
60 tuntia viikkotehtäviin ja kursstehtäviin käytettävää aikaa
31,5 tuntia itsenäistä opiskelua

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija on saavuttanut osittain opintojakson tavoitteet. Hän on suorittanut opintojakson tehtävät hyväksytysti.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija on saavuttanut hyvin opintojakson tavoitteet. Hän on suorittanut opintojakson tehtävät hyväksytysti ja on osannut soveltaa opittuja asioita niiden suorittamisessa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on saavuttanut erinomaisesti opintojakson tavoitteet. Hän on suorittanut opintojakson tehtävät soveltaen opittua erityisen ansiokkaasti.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty:
Opiskelija on saavuttanut osittain opintojakson tavoitteet. Hän on suorittanut opintojakson tehtävät hyväksytysti.

Esitietovaatimukset

Seuraavia opintojaksoja vastaava osaaminen:
Markkinointi ja brändäys, Vaatetusalan ammatillinen englanti, Toimitusketjun hallinta.