Musiikkipedagogiikka ja taiteen soveltava käyttö erilaisissa ympäristöissäLaajuus (2 op)
Opintojakson tunnus: KX00GC09
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 2 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa luoda oppijoille / osallistujille mielekkäitä, oppimista tukevia oppimisympäristöjä ja -prosesseja erilaisten oppijoiden / osallistujien tarpeet huomioiden. Hän osaa toteuttaa kokonaisvaltaista ja elämyksellistä musiikin opetusta sekä luovaa toimintaa eri-ikäisten ihmisten oppimista ja kokonaisvaltaista hyvinvointia tukien. Hän kykenee käyttämään hankkimaansa oppimiseen, opettamiseen ja kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin liittyvää teoreettista tietoa sekä soveltamaan sitä musiikkikasvatuksen käytännöissä.
Opiskelija osaa hyödyntää taiteellista ja pedagogista osaamistaan moniammatillisessa ja -alaisessa vuorovaikutuksessa taiteen soveltavan käytön ympäristöissä myös perinteisen opetuskentän ulkopuolella uusia käytänteitä kehittäen ja kokemuksia mahdollistaen. Hän kykenee moniammatilliseen työskentelyyn ja toimintaan uudenlaisissa tilanteissa sekä osaa toimia vuorovaikutustilanteissa joustavasti ja projektin eri vaiheissa ryhmäprosessin kannalta tarkoituksenmukaisesti ja osallistujalähtöisesti. Opiskelija osaa reflektoida ammatillista toimintaansa sekä ohjata sen kehittymistä ammatillisessa vuorovaikutuksessa ja verkostoissa.
Sisältö
Musiikin opettamisen ja taiteen soveltavan käytön taustalla vaikuttava holistinen ihmiskäsitys, oman pedagogisen tausta-ajattelun reflektointi ja sen myötä kehitettävät monipuoliset käytännön sovellukset, omaan ammatilliseen profiiliin liittyvä taiteellinen toiminta musiikkipedagogin ammattitaidossa, oppija- ja osallistujalähtöisyys erilaisissa pedagogisissa tilanteissa, ryhmäprosessien ohjaaminen ja analysointi, toimiminen monenlaisissa työelämäyhteistyötilanteissa, monialainen työskentely, opetus- ja ohjaustilanteiden suunnittelu ja toteutus, reflektointi yksin ja yhdessä.
Esitietovaatimukset
Opiskelija osaa käyttää ja kehittää edelleen taiteellis-pedagogista osaamistaan varhaisiän musiikkikasvatuksessa, soiton- ja laulun alkeisopetuksessa sekä eri-ikäisten ihmisten yhteismusisoinnin ohjaamisessa soittaen ja laulaen. Hän kykenee hyödyntämään taiteellisen ilmaisun mahdollisuuksia oppijan kasvun ja kehityksen tukena sekä osaa mahdollistaa oppijalle merkityksellistä oppimista käyttäen monipuolisia työtapoja, musiikkityylejä ja opetusmenetelmiä.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa luoda oppijoille mielekkäitä, oppimista ja hyvinvointia tukevia oppimisympäristöjä ja -prosesseja erilaisten oppijoiden tarpeet huomioiden. Hän osaa toteuttaa kokonaisvaltaista ja elämyksellistä musiikin opetusta ja luovaa toimintaa eri-ikäisten ihmisten oppimista ja kokonaisvaltaista hyvinvointia tukien. Hän kykenee käyttämään hankkimaansa oppimiseen ja opettamiseen liittyvää teoreettista tietoa sekä soveltamaan sitä musiikkikasvatuksen käytännöissä. Opiskelija osaa hyödyntää taiteellista ja pedagogista osaamistaan moniammatillisessa ja -alaisessa vuorovaikutuksessa taiteen soveltavan käytön ympäristöissä myös perinteisen opetuskentän ulkopuolella uusia käytänteitä kehittäen ja kokemuksia mahdollistaen. Hän kykenee moniammatilliseen työskentelyyn ja toimintaan uudenlaisissa tilanteissa sekä osaa toimia vuorovaikutustilanteissa joustavasti ja projektin eri vaiheissa ryhmäprosessin kannalta tarkoituksenmukaisesti ja osallistujalähtöisesti. Opiskelija osaa reflektoida ammatillista toimintaansa sekä ohjata sen kehittymistä ammatillisessa vuorovaikutuksessa ja verkostoissa.