Muusikkous pedagogin työssäLaajuus (5 op)
Opintojakson tunnus: KX00GB93
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa käyttää omaa kehittyvää muusikkouttaan varhaisiän musiikkikasvatuksessa sekä eri-ikäisten yhteismusisoinnin ohjaamisessa soittaen ja laulaen. Hän kykenee hyödyntämään taiteellisen ilmaisun ja kehollisen vuorovaikutuksen mahdollisuuksia käytännön opetustilanteessa oppijan kehityksen sekä osallisuuden ja hyvinvoinnin tukena. Hän osaa käyttää monipuolisia työtapoja, opetusmenetelmiä ja musiikkityylejä sekä mahdollistaa osallistujalle merkityksellisiä kokemuksia ja oppimista.
Opiskelija osaa käyttää monipuolista musiikillista osaamistaan osana pedagogista toimintaa erilaisissa työelämän tilanteissa ja tukea oman muusikkoutensa kehittämistä osana musiikkipedagogin jatkuvaa ammatillista oppimista. Hän osaa hyödyntää muusikon taitojaan innostavasti, tietoisesti ja tavoitteellisesti pedagogisissa prosesseissa sekä toimia erilaisissa yhtyeissä ja musiikillisen vuorovaikutuksen käytännön tilanteissa.
Sisältö
Yhteismusisointi, musiikkituokioiden säestäminen, kanteet, ukulelet, rytmi- ja laattasoittimet, musiikin opettamisen ja taiteen soveltavan käytön pedagogisen tausta-ajattelun reflektointi ja sen myötä kehittyvät uudet pedagogisen käytännön sovellukset, taiteellinen toiminta musiikkipedagogin ammattitaidossa, oppijalähtöisyys, ryhmäprosessien ohjaaminen, opetus- ja ohjaustilanteiden suunnittelu ja toteutus, reflektointi yksin ja yhdessä.
Esitietovaatimukset
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa oppijoiden/osallistujien tarpeet huomioivaa luovaa ryhmätoimintaa erilaisissa ympäristöissä. Opiskelija osaa toimia suunnittelemissaan luovan toiminnan tilanteissa tarkoituksenmukaisesti, ryhmätyössä joustavasti sekä osallistujien/oppijoiden tarpeita huomioiden. Opiskelija osaa toteuttaa luovaa musiikki- ja taidetoimintaa myös perinteisen opetuskentän ulkopuolella. Hän osaa käyttää luovuutta, ilmaisua, musiikillista keksintää, improvisointia ja kehollista vuorovaikutusta sekä kykenee tunnistamaan pedagogisten valintojen vaikutuksia ryhmätoiminnassa sekä oppimisessa. Opiskelija kykenee analysoimaan ryhmäprosessia ja opetustilannetta myös näkyvää toimintaa syvemmällä tasolla.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa käyttää monipuolista musiikillista osaamistaan osana pedagogista toimintaa erilaisissa työelämän tilanteissa ja tukea oman muusikkoutensa kehittämistä osana musiikkipedagogin jatkuvaa ammatillista oppimista. Hän osaa hyödyntää muusikon taitojaan innostavasti, tietoisesti ja tavoitteellisesti pedagogisissa prosesseissa sekä toimia erilaisissa yhtyeissä ja musiikillisen vuorovaikutuksen käytännön tilanteissa.