Siirry suoraan sisältöön

Musiikkikasvatuksen lähtökohdat ja työtavat 1Laajuus (5 op)

Opintojakson tunnus: KX00DW89

Opintojakson perustiedot


Laajuus
5 op
Opetuskieli
suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa erotella luovassa ryhmätoiminnassa havainnoimiaan työtapoja, pedagogisia prosesseja ja lähestymistapoja sekä toimintaa. Hän tunnistaa ja kykenee reflektoimaan musiikillisessa vuorovaikutustilanteessa vaikuttavia tekijöitä ja siihen liittyviä tunteita. Hän osaa sitoa luentojen ja kirjallisuuden myötä hankkimaansa tietoa omiin kokemuksiinsa kehityspsykologiasta ja musiikkikasvatuksesta sekä reflektoida pedagogista ajatteluaan yksin ja ryhmässä. Opiskelija kykenee tunnistamaan luovuuteen, musiikkiin ja oppimiseen liittyviä erilaisia näkemyksiä ja niiden taustalla vaikuttavia käsityksiä oppimisesta. Opiskelija osaa käyttää musiikkikasvatuksen työtapoja opetuksen suunnittelussa ja kokeilla niitä käytännössä. Hän osaa kuvata musiikkikasvatuksen suunnittelun lähtökohtia ja kykenee suuntaamaan omaa oppimistaan kokeillen niitä käytännön harjoituksissa. Hän pystyy reflektoimaan omaa kehittymistään pedagogina. Opiskelija osaa toimia vuorovaikutustilanteissa rakentavasti ja ryhmän päämäärää tukien.

Sisältö

Musiikkikasvatuksen työtavat, opetuksen suunnittelun lähtökohdat, ryhmässä oppiminen, vuorovaikutus musiikkitoiminnassa, oppijalähtöisen musiikkikasvatuksen taustalla vaikuttavat oppimiskäsitykset, reflektointi yksin ja yhdessä.

Esitietovaatimukset

Ei esitietovaatimuksia.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa suunnitella lyhyen opetustilanteen ja reflektoida sen mahdollistamaa oppimista. Hän osaa havainnoida omaa oppimistaan sekä tunnistaa oppimiseen vaikuttavia tekijöitä näkemissään ja kokemissaan opetustilanteissa. Opiskelija osaa toimia ryhmän aktiivisena jäsenenä ja antaa rakentavaa palautetta muiden ryhmän jäsenten tuotoksista.

Siirry alkuun