Siirry suoraan sisältöön

Alkusoitto – Soiton/laulun alkuopetus ja yhteismusisointiLaajuus (5 op)

Opintojakson tunnus: KX00DX27

Opintojakson perustiedot


Laajuus
5 op
Opetuskieli
suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa luoda oppijoille mielekkäitä, oppimista tukevia oppimistilanteita ja oppimisympäristöjä sekä toteuttaa kokonaisvaltaista ja elämyksellistä opetusta musiikin alkupoluilla eri-ikäisten ihmisten oppimista tukien. Opiskelija osaa toimia musiikkipedagogina erilaisten ryhmien tarpeet huomioiden ja omaa ymmärrystään syventäen. Opiskelija kykenee ohjaamaan yksilöitä sekä erilaisia yhtyeitä varhaisiän musiikkikasvatuksessa, yhteisöissä, erilaisissa oppimisen ja musiikin harrastamisen konteksteissa sekä soiton ja laulun alkupoluilla ja osaa tukea oppimista ja itseilmaisua niin yksilön kuin yhteisöllisen oppimisen näkökulmasta.

Hän tunnistaa omaan musiikilliseen polkuunsa ja oppimiseensa vaikuttavia tekijöitä ja osaa tarkastella niitä kriittisesti ja hyödyntää ymmärrystään musiikkipedagogina kehittymisessään.

Sisältö

Musiikin oppimisen alkupolkuja eri konteksteissa ja elämänkulun eri vaiheissa, luovuuden, musiikkipedagogiikan ja oppijan/osallistujan tarpeiden reflektointi eri näkökulmista, haastavien ryhmätilanteiden analysointi, opetus- ja ohjaustilanteiden suunnittelu ja toteutus, reflektointi yksin ja yhdessä.

Esitietovaatimukset

Opiskelija osaa suunnitella opetustilanteita oppijalähtöisesti ja huomioiden erilaisten ryhmien tarpeet. Hän osaa käyttää monipuolisesti luovuutta, ilmaisua, musiikillista keksintää ja improvisointia sekä erilaista musiikkia hyödyntäviä pedagogisia lähestymistapoja. Hän kykenee analysoimaan pedagogisten valintojen vaikutuksia ryhmätoiminnassa sekä oppimisessa. Opiskelija kykenee ohjaamaan yksilöitä ja ryhmiä sekä tukemaan oppimista ja itseilmaisua osana ihmisten hyvinvointia ja hyvää elämää erilaisissa tilanteissa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa kokonaisvaltaista ja elämyksellistä musiikin alkeisopetusta eri-ikäisten ihmisten oppimista tukien. Opiskelija kykenee opettamaan soiton ja laulun alkupoluilla yksilöitä sekä erilaisia yhtyeitä ja osaa tukea oppimista ja itseilmaisua niin yksilön kuin yhteisöllisen oppimisen näkökulmasta. Hän kykenee hyödyntämään tietoa oppimisesta oman pedagogisen työnsä tukena.

Siirry alkuun