Siirry suoraan sisältöön

Täydentävät pedagogiset valmiudet 2Laajuus (5 op)

Tunnus: KX00EZ69

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelija syventää pedagogin tietoisuuttaan ja valmiuksiaan toimia oman instrumenttinsa opettajana, yhtyeen ohjaajana ja taiteen perusopetuksen yleisten tavoitteiden asiantuntijana. Hän osaa kehittää ja soveltaa musiikin oppimisen ja opettamisen työtapoja ja menetelmiä erilaisiin oppijoiden tarpeisiin ja työelämän tilanteisiin. Opiskelija osaa toimia musiikin johtajana erilaisissa laulu- ja soitinyhtyeissä.

Opiskelija osaa eritellä musiikkikasvatuksen merkityksiä ja erilaisia käsityksiä oppimisesta ja opettamisesta sekä tunnistaa niiden vaikutuksia oppijan, yhteisön ja yhteiskunnan kannalta. Opiskelija osaa reflektoida omaa musiikillista tausta-ajatteluaan, arvojaan, valintojaan ja vahvuuksiaan. Hän osaa kuvata ja esitellä osaamistaan ja ammatillisen profiilinsa kehittymistä kirjallisesti, videoilla ja äänitteillä esimerkiksi ammatillisessa ePortfoliossaan. Hän osaa kehittää omaa ammattitaitoaan verkostojaan hyödyntäen.

Sisältö

Taiteen perusopetuksen yhteiset opetussisällöt (säveltäminen, improvisointi, musiikin kuunteleminen ja hahmottaminen) luovan musiikillisen ryhmätoiminnan menetelmiä monipuolisesti hyödyntäen. Yhtyepedagogiikan perusteet ja opetusharjoittelu sekä opiskelijan suuntautumisen mukaisia sisältöjä. Opiskelijan valinnan mukaan syventävä instrumentti- tai yhtyeharjoittelu ja ohjaus. Musiikin johtamisen perusteet. Itsenäisesti tehtäviä oppimistehtäviä. Ammatillisen ePortfolion viimeistely tai vastaava oman pedagogisen osaamisen kuvaaminen.

Esitietovaatimukset

Opiskelija osaa hyödyntää teoreettista, käytännöllistä ja kokemuksellista tietoa ja osaamistaan yksilö-, yhtye- tai ryhmäopetuksen suunnittelussa ja toteutuksessa sekä reflektoida omia kokemuksiaan osana musiikillista toimintaa ja käyttää tätä pedagogisessa kehittymisessään. Hän osaa luoda mielekkäitä oppimistilanteita toiminnallisia menetelmiä hyödyntäen taiteen perusopetuksen piiriin kuuluvassa ryhmäopetuksessa myös ilman omaa instrumenttiaan.

Opiskelija osaa ohjata yhtyeiden oppimista ja esiintymistä (bändi, kamarimusiikkiyhtye, lauluyhtye, kuoro) kannustavalla ja vahvuuksia tukevalla pedagogisella otteella. Hän kykenee erittelemään musiikillisessa vuorovaikutuksessa ja oppimistilanteessa vaikuttavia tekijöitä sekä selittämään niiden merkitystä näkemissään oppimisympäristöissä. Hän osaa koota toimivia kokoonpanoja, valita, sovittaa ja säveltää niille sopivaa ohjelmistoa sekä ohjata kokoonpanon eri instrumentteja.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa ohjata taiteen perusopetuksen yhteisten sisältöjen (säveltäminen, improvisointi, musiikin kuunteleminen ja hahmottaminen) mukaista luovaa musiikillista ryhmä - ja/tai yksilötoimintaa. Hän osaa ohjata yhtyeitä ja toimia musiikinjohtajana laulu- ja/tai soitinyhtyeissä. Opiskelija osaa käyttää musiikkikasvatuksen työtapoja monipuolisesti opetuksen suunnittelussa ja viedä näitä käytäntöön. Opiskelija osaa analysoida erilaisia oppimistapahtumia ja reflektoida pedagogista osaamistaan ja kehitystään. Opiskelija osaa kuvata monipuolisesti omaa osaamistaan ePortfolion tai vastaavan avulla.