Skip to main content

Music, Lyrics and Demo ProductionLaajuus (10 cr)

Code: KX00EZ45

Credits

10 op

Teaching language

  • Finnish

Objective

The student learns various methods of creative writing and can apply them to their own songwriting. The student is able to hear and analyze music and apply acquired knowledge to their own music. The student is able to write music and lyrics both independently and collaboratively. The student is able to define the impact of arrangements and orchestrations on musical expression.

The student is able to use a digital audio workstation at a basic level and is able to make demo recordings of their own music. The student is able to fulfill assignments and work according to schedule. The student is able to work as an active member of a group and is able to discuss and give constructive feedback to the other group members.

Content

Seminar work and completing set assignments both independently and in groups. Formal structures, melody, harmony, and rhythm in Western popular music. Songwriting methods. History of music writing. Creative writing and lyric writing. Exploring music by means of transcription. Essential features and basic use of a digital audio workstation (DAW). Preparing demo recordings of one’s own music.

Prerequisites

The student is able to write popular music songs with basic harmonies both in a given style and those of their own choosing. The student is able to utilize the methods of writing music in their work and is able to creatively consider the effects of lyrics on the overall composition. The student is able to express their musical views verbally, in writing as well as through recordings.

Assessment criteria, approved/failed

The student is able to apply various methods of creative writing to their own songwriting. The student is able to hear and analyze music pieces and apply this knowledge in making their own music. The student is able to write music and lyrics both independently and collaboratively. The student is able to articulate the effects of arrangements and orchestrations on musical expression.

The student is able to use a digital audio workstation at a basic level. The student is able to follow agreed schedules and submit their assignments on time. The student presents and argues their own contributions to the group as agreed and is able to receive feedback and reflect on their own work. The student is able to document the music they have composed both in writing and by audio recording.

Enrollment

27.11.2023 - 07.01.2024

Timing

17.01.2024 - 24.05.2024

Number of ECTS credits allocated

10 op

RDI portion

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Cultural Services and Music

Campus

Hämeentie 135

Teaching languages
  • Finnish
Seats

8 - 14

Degree programmes
  • Music
Teachers
  • musiikki virtuaali
  • Julius Mauranen
  • Jere Laukkanen
Teacher in charge

Jere Laukkanen

Groups
  • KXF23S1TE
    Musiikin tutkinto-ohjelma, musiikin tekeminen ja tuottaminen
  • KXF23S1
    Musiikin tutkinto-ohjelma päivä

Objective

Opiskelija oppii erilaisia luovan tekstintuottamisen metodeja ja osaa soveltaa niitä omaan laulunkirjoittamiseensa. Opiskelija osaa kuunnella ja tutkia musiikkikappaleita analyyttisesti ja soveltaa oppimaansa omassa musiikin tekemisessään. Opiskelija osaa kirjoittaa musiikkia ja sanoituksia sekä yksin että pienryhmässä. Opiskelija osaa määritellä sovituksen ja soitinnuksen vaikutuksen musiikilliseen ilmaisuun.

Opiskelija osaa käyttää digitaalista audiotyöasemaa perustasolla ja kykenee valmistamaan demoäänitteitä omasta musiikistaan. Opiskelija osaa työskennellä annettujen toimeksiantojen ja aikataulujen mukaisesti. Opiskelija osaa toimia ryhmässä aktiivisesti sekä osaa keskustella ja antaa rakentavaa palautetta muiden ryhmän jäsenten tuotoksista.

Content

Seminaarityöskentely sekä harjoitustehtävien tekeminen yksin ja ryhmissä. Länsimaisen populaarimusiikin muotorakenteet, melodia, harmonia ja rytmiikka. Laulunkirjoittamisen metodiikkaa. Musiikin tekijyyden historia. Luova kirjoittaminen ja sanoittaminen. Musiikin tutkiminen transkriptioiden avulla. Digitaalisen audiotyöaseman (DAW) keskeiset ominaisuudet ja peruskäyttö. Demoäänitteiden valmistaminen omasta musiikista.

Location and time

Musiikin kirjoittamisen ja musiikintekemisen historian opetus sekä transkription ohjaus keskiviikkoisin klo 13.00 - 15.00, luokka AS411 / Jere Laukkanen
Logic-työasemaohjelmisto- ja sanoitusohjaus: opetus torstaisin klo 9.00 - 12.15, lk AS523 ja AR122 (yhteistyötila Idea) (muutokset mahdollisia).
Opetus alkaa keskiviikkona 17.1.2024 klo 13 luokassa AS411.
Tarkempi aikataulu annetaan opetuksen alkaessa.
Sanoitusohjaus: Maria Santavuori. Logic-ohjaus: Kristian Suninen.
Vastuuopettaja: Jere Laukkanen, jere.laukkanen@metropolia.fi, p. 050 401 3465

Materials

Opintoja tukevaa kirjallisuutta:
Blume, Jason. 2004. 6 Steps to Songwriting Success. The Comprehensive Guide to Writing and Marketing Hit Songs. New York: Billboard Books.
Citron, Stephen. 1985. Songwriting. A Complete Guide to the Craft. New York: Limelight Editions.
Davis, Sheila. 1985. The Craft of Lyric Writing. Cincinnati: Writer's Digest Books.
Pattison, Pat. 2009. Writing Better Lyrics. The Essential Guide to Powerful Songwriting. 2nd ed. Cincinnati: Writer’s Digest Books.
Perricone, Jack. 2000. Melody in Songwriting. Boston: Berklee Press.
Salo, Heikki. 2006. Kahlekuningaslaji. Laululyriikan käsikirja. Helsinki: Like.
Seabrook, John. 2015. The Song Machine. Inside the Hit Factory. New York: W. W. Norton & Co.
Webb, Jimmy. 1998. Tunesmith. Inside the Art of Songwriting. New York: Hyperion.
Zollo, Paul. 2003. Songwriters on Songwriting. Expanded 4th ed. Cambridge, USA: Da Capo Press.

Teaching methods

Ryhmäohjaus
Seminaarityöskentely
Aktivoiva luento
Harjoitustehtävät
Lähiopetus

Exam schedules

Sovitaan erikseen opettajan kanssa.

Completion alternatives

Sovitaan erikseen opettajan kanssa.

Student workload

Musiikin kirjoittamisen ja musiikintekemisen historian opetus sekä transkription ohjaus keskiviikkoisin klo 13.00 - 15.00, luokka AS411 / Jere Laukkanen
Logic-työasemaohjelmisto- ja sanoitusohjaus: opetus torstaisin klo 9.00 - 12.15, lk AS523 ja AR122 (yhteistyötila Idea) (muutokset mahdollisia).
Opetus alkaa keskiviikkona 17.1.2024 klo 13 luokassa AS411.
Tarkempi aikataulu annetaan opetuksen alkaessa.
Sanoitusohjaus: Maria Santavuori. Logic-ohjaus: Kristian Suninen.
Vastuuopettaja: Jere Laukkanen, jere.laukkanen@metropolia.fi, p. 050 401 3465

Content scheduling

Musiikin kirjoittamisen ja musiikintekemisen historian opetus sekä transkription ohjaus keskiviikkoisin klo 13.00 - 15.00, luokka AS411 / Jere Laukkanen
Logic-työasemaohjelmisto- ja sanoitusohjaus: opetus torstaisin klo 9.00 - 12.15, lk AS523 ja AR122 (yhteistyötila Idea) (muutokset mahdollisia).
Opetus alkaa keskiviikkona 17.1.2024 klo 13 luokassa AS411.
Tarkempi aikataulu annetaan opetuksen alkaessa.
Sanoitusohjaus: Maria Santavuori. Logic-ohjaus: Kristian Suninen.
Vastuuopettaja: Jere Laukkanen, jere.laukkanen@metropolia.fi, p. 050 401 3465

Further information

Musiikin kirjoittamisen ja musiikintekemisen historian opetus sekä transkription ohjaus keskiviikkoisin klo 13.00 - 15.00, luokka AS411 / Jere Laukkanen
Logic-työasemaohjelmisto- ja sanoitusohjaus: opetus torstaisin klo 9.00 - 12.15, lk AS523 ja AR122 (yhteistyötila Idea) (muutokset mahdollisia).
Opetus alkaa keskiviikkona 17.1.2024 klo 13 luokassa AS411.
Tarkempi aikataulu annetaan opetuksen alkaessa.
Sanoitusohjaus: Maria Santavuori. Logic-ohjaus: Kristian Suninen.
Vastuuopettaja: Jere Laukkanen, jere.laukkanen@metropolia.fi, p. 050 401 3465

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelija osaa soveltaa erilaisia luovan tekstintuottamisen metodeja omaan laulunkirjoittamiseensa. Opiskelija osaa kuunnella ja tutkia musiikkikappaleita analyyttisesti ja soveltaa oppimaansa omassa musiikin tekemisessään. Opiskelija osaa kirjoittaa musiikkia ja sanoituksia sekä yksin että pienryhmässä. Opiskelija osaa määritellä sovituksen ja soitinnuksen vaikutuksen musiikilliseen ilmaisuun.

Opiskelija osaa käyttää digitaalista audiotyöasemaa perustasolla. Opiskelija osaa työskennellä annettujen toimeksiantojen ja aikataulujen mukaisesti. Opiskelija esittelee ja argumentoi omia tuotoksiaan ryhmälle sovitusti sekä osaa ottaa palautetta vastaan ja reflektoida omaa tekemistään. Opiskelija osaa dokumentoida säveltämäänsä ja sanoittamaansa musiikkia sekä kirjallisesti että äänitteellä.

Assessment methods and criteria

Jatkuva arviointi
Vertaisarviointi
Osallistuminen opetukseen
Oppimistehtävät
(yhteensä 100%)

Prerequisites

Opiskelija osaa kirjoittaa laulumuotoisia populaarimusiikkikappaleita perusharmonioineen sekä annettuun tyyliin että omaehtoisesti. Hän osaa hyödyntää musiikin kirjoittamisen metodeja toiminnassaan ja kykenee huomioimaan luovasti sanoituksen vaikutuksen kokonaisesitykseen. Opiskelija kykenee ilmaisemaan musiikillisia näkemyksiään niin sanallisesti, kirjallisesti kuin äänitteellä.

Enrollment

28.11.2022 - 11.12.2022

Timing

01.01.2023 - 12.05.2023

Number of ECTS credits allocated

10 op

RDI portion

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

Music

Campus

Musiikki

Teaching languages
  • Finnish
Seats

4 - 14

Degree programmes
  • Music
Teachers
  • Maria Santavuori
  • musiikki virtuaali
  • Julius Mauranen
  • Jere Laukkanen
  • Kristian Suninen
Teacher in charge

Jere Laukkanen

Groups
  • KXF22S1
    Musiikin tutkinto-ohjelma päivä

Objective

Opiskelija oppii erilaisia luovan tekstintuottamisen metodeja ja osaa soveltaa niitä omaan laulunkirjoittamiseensa. Opiskelija osaa kuunnella ja tutkia musiikkikappaleita analyyttisesti ja soveltaa oppimaansa omassa musiikin tekemisessään. Opiskelija osaa kirjoittaa musiikkia ja sanoituksia sekä yksin että pienryhmässä. Opiskelija osaa määritellä sovituksen ja soitinnuksen vaikutuksen musiikilliseen ilmaisuun.

Opiskelija osaa käyttää digitaalista audiotyöasemaa perustasolla ja kykenee valmistamaan demoäänitteitä omasta musiikistaan. Opiskelija osaa työskennellä annettujen toimeksiantojen ja aikataulujen mukaisesti. Opiskelija osaa toimia ryhmässä aktiivisesti sekä osaa keskustella ja antaa rakentavaa palautetta muiden ryhmän jäsenten tuotoksista.

Content

Seminaarityöskentely sekä harjoitustehtävien tekeminen yksin ja ryhmissä. Länsimaisen populaarimusiikin muotorakenteet, melodia, harmonia ja rytmiikka. Laulunkirjoittamisen metodiikkaa. Musiikin tekijyyden historia. Luova kirjoittaminen ja sanoittaminen. Musiikin tutkiminen transkriptioiden avulla. Digitaalisen audiotyöaseman (DAW) keskeiset ominaisuudet ja peruskäyttö. Demoäänitteiden valmistaminen omasta musiikista.

Location and time

Musiikin kirjoittamisen ja musiikintekemisen historian opetus sekä transkription ohjaus keskiviikkoisin klo 13.00 - 15.00, luokka AS411 / Jere Laukkanen
Logic-työasemaohjelmisto- ja sanoitusohjaus: opetus torstaisin klo 9.00 - 12.15, lk AS523 ja AR122 (yhteistyötila Idea) (muutokset mahdollisia).
Opetus alkaa keskiviikkona 18.1.2023 klo 13 luokassa AS411.
Tarkempi aikataulu annetaan opetuksen alkaessa.
Sanoitusohjaus: Maria Santavuori (TBC). Logic-ohjaus: Kristian Suninen (TBC).
Vastuuopettaja: Jere Laukkanen, jere.laukkanen@metropolia.fi, p. 050 401 3465

Materials

Opintoja tukevaa kirjallisuutta:
Blume, Jason. 2004. 6 Steps to Songwriting Success. The Comprehensive Guide to Writing and Marketing Hit Songs. New York: Billboard Books.
Citron, Stephen. 1985. Songwriting. A Complete Guide to the Craft. New York: Limelight Editions.
Davis, Sheila. 1985. The Craft of Lyric Writing. Cincinnati: Writer's Digest Books.
Pattison, Pat. 2009. Writing Better Lyrics. The Essential Guide to Powerful Songwriting. 2nd ed. Cincinnati: Writer’s Digest Books.
Perricone, Jack. 2000. Melody in Songwriting. Boston: Berklee Press.
Salo, Heikki. 2006. Kahlekuningaslaji. Laululyriikan käsikirja. Helsinki: Like.
Seabrook, John. 2015. The Song Machine. Inside the Hit Factory. New York: W. W. Norton & Co.
Webb, Jimmy. 1998. Tunesmith. Inside the Art of Songwriting. New York: Hyperion.
Zollo, Paul. 2003. Songwriters on Songwriting. Expanded 4th ed. Cambridge, USA: Da Capo Press.

Teaching methods

Ryhmäohjaus
Seminaarityöskentely
Aktivoiva luento
Harjoitustehtävät
Lähiopetus

Exam schedules

Sovitaan erikseen opettajan kanssa.

Completion alternatives

Sovitaan erikseen opettajan kanssa.

Student workload

Musiikin kirjoittamisen ja musiikintekemisen historian opetus sekä transkription ohjaus keskiviikkoisin klo 13.00 - 15.00, luokka AS411 / Jere Laukkanen
Logic-työasemaohjelmisto- ja sanoitusohjaus: opetus torstaisin klo 9.00 - 12.15, lk AS523 ja AR122 (yhteistyötila Idea) (muutokset mahdollisia).
Opetus alkaa keskiviikkona 18.1.2023 klo 13 luokassa AS411.
Tarkempi aikataulu annetaan opetuksen alkaessa.
Sanoitusohjaus: Maria Santavuori (TBC). Logic-ohjaus: Kristian Suninen (TBC).
Vastuuopettaja: Jere Laukkanen, jere.laukkanen@metropolia.fi, p. 050 401 3465

Content scheduling

Musiikin kirjoittamisen ja musiikintekemisen historian opetus sekä transkription ohjaus keskiviikkoisin klo 13.00 - 15.00, luokka AS411 / Jere Laukkanen
Logic-työasemaohjelmisto- ja sanoitusohjaus: opetus torstaisin klo 9.00 - 12.15, lk AS523 ja AR122 (yhteistyötila Idea) (muutokset mahdollisia).
Opetus alkaa keskiviikkona 18.1.2023 klo 13 luokassa AS411.
Tarkempi aikataulu annetaan opetuksen alkaessa.
Sanoitusohjaus: Maria Santavuori (TBC). Logic-ohjaus: Kristian Suninen (TBC).
Vastuuopettaja: Jere Laukkanen, jere.laukkanen@metropolia.fi, p. 050 401 3465

Further information

Musiikin kirjoittamisen ja musiikintekemisen historian opetus sekä transkription ohjaus keskiviikkoisin klo 13.00 - 15.00, luokka AS411 / Jere Laukkanen
Logic-työasemaohjelmisto- ja sanoitusohjaus: opetus torstaisin klo 9.00 - 12.15, lk AS523 ja AR122 (yhteistyötila Idea) (muutokset mahdollisia).
Opetus alkaa keskiviikkona 18.1.2023 klo 13 luokassa AS411.
Tarkempi aikataulu annetaan opetuksen alkaessa.
Sanoitusohjaus: Maria Santavuori (TBC). Logic-ohjaus: Kristian Suninen (TBC).
Vastuuopettaja: Jere Laukkanen, jere.laukkanen@metropolia.fi, p. 050 401 3465

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelija osaa soveltaa erilaisia luovan tekstintuottamisen metodeja omaan laulunkirjoittamiseensa. Opiskelija osaa kuunnella ja tutkia musiikkikappaleita analyyttisesti ja soveltaa oppimaansa omassa musiikin tekemisessään. Opiskelija osaa kirjoittaa musiikkia ja sanoituksia sekä yksin että pienryhmässä. Opiskelija osaa määritellä sovituksen ja soitinnuksen vaikutuksen musiikilliseen ilmaisuun.

Opiskelija osaa käyttää digitaalista audiotyöasemaa perustasolla. Opiskelija osaa työskennellä annettujen toimeksiantojen ja aikataulujen mukaisesti. Opiskelija esittelee ja argumentoi omia tuotoksiaan ryhmälle sovitusti sekä osaa ottaa palautetta vastaan ja reflektoida omaa tekemistään. Opiskelija osaa dokumentoida säveltämäänsä ja sanoittamaansa musiikkia sekä kirjallisesti että äänitteellä.

Assessment methods and criteria

Jatkuva arviointi
Vertaisarviointi
Osallistuminen opetukseen
Oppimistehtävät
(yhteensä 100%)

Prerequisites

Opiskelija osaa kirjoittaa laulumuotoisia populaarimusiikkikappaleita perusharmonioineen sekä annettuun tyyliin että omaehtoisesti. Hän osaa hyödyntää musiikin kirjoittamisen metodeja toiminnassaan ja kykenee huomioimaan luovasti sanoituksen vaikutuksen kokonaisesitykseen. Opiskelija kykenee ilmaisemaan musiikillisia näkemyksiään niin sanallisesti, kirjallisesti kuin äänitteellä.