Skip to main content

Supplementary Pedagogical Studies 1Laajuus (5 cr)

Code: KX00DX59

Credits

5 op

Teaching language

  • Finnish

Objective

The student is able to apply theoretical, practical, and experiential knowledge and skills in planning and implementing one-to-one, ensemble or group tuition. The student can reflect their own experiences as part of the musical activities and utilize this in their pedagogical development. The student is able to create meaningful learning situations using functional methods within the scope of basic education in the arts even without their own instrument.

The student is able to guide the learning and performance of ensembles (band, chamber music ensemble, vocal ensemble, choir) with an encouraging and supportive pedagogical approach. The student can specify factors that affect musical interaction and learning situations and explain their importance in familiar teaching environments. The student is able to create functioning ensembles, select or compose repertoire suitable for them, and guide different instruments of the group.

Content

The common content of basic education in the arts (composing, improvisation, listening to and perceiving music), creative group activities and related teaching practice and guidance. Basics of band pedagogy and teaching practice, along with visits to other educational institutions related to the student’s specialization. Advanced instrument or band practice and guidance, based on the student’s choice. Independent learning assignments.

Prerequisites

The student is able to guide the learner’s instrumental learning in group tuition. The student is able to support learning in a motivational manner for both individuals and the group. The student is able to identify and solve challenges in learning processes, utilize group dynamics, and prepare meaningful learning assignments for the group. The student is able to creatively apply different musical elements in group tuition. The student is able to teach improvisation to a group considering the musical and stylistic contexts. The student is capable of reflecting on their pedagogical group tuition competence and conducting continuous professional development.

Assessment criteria, approved/failed

- The student can complete and submit the set exercises and assignments according to schedule.
- The student is able to guide creative musical group activities according to the common content of basic education in the arts (composing, improvisation, listening to and perceiving music).
- The student is able to coach ensembles.
- The student is able to analyse learning situations at a more profound level than the visible.
- The student is capable of reflecting on their pedagogical group tuition competence and conducting continuous professional development.

Enrollment

06.05.2024 - 31.05.2024

Timing

01.08.2024 - 31.12.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

Music

Campus

Hämeentie 135

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Music
Teachers
  • Sanna Vuolteenaho
  • Okko Kivikataja
  • Antti Rissanen
  • musiikki virtuaali
Teacher in charge

Okko Kivikataja

Groups
  • KXF21S1
    Musiikin tutkinto-ohjelma päivä

Objective

Opiskelija osaa hyödyntää teoreettista, käytännöllistä ja kokemuksellista tietoa ja osaamistaan yksilö-, yhtye- tai ryhmäopetuksen suunnittelussa ja toteutuksessa sekä reflektoida omia kokemuksiaan osana musiikillista toimintaa ja käyttää tätä pedagogisessa kehittymisessään. Hän osaa luoda mielekkäitä oppimistilanteita toiminnallisia menetelmiä hyödyntäen taiteen perusopetuksen piiriin kuuluvassa ryhmäopetuksessa myös ilman omaa instrumenttiaan.

Opiskelija osaa ohjata yhtyeiden oppimista ja esiintymistä (bändi, kamarimusiikkiyhtye, lauluyhtye, kuoro) kannustavalla ja vahvuuksia tukevalla pedagogisella otteella. Hän kykenee erittelemään musiikillisessa vuorovaikutuksessa ja oppimistilanteessa vaikuttavia tekijöitä sekä selittämään niiden merkitystä näkemissään oppimisympäristöissä. Hän osaa koota toimivia kokoonpanoja, valita tai säveltää niille sopivaa ohjelmistoa sekä ohjata kokoonpanon eri instrumentteja.

Content

Taiteen perusopetuksen yhteiset opetussisällöt (säveltäminen, improvisointi, musiikin kuunteleminen ja hahmottaminen) luovan musiikillisen ryhmätoiminnan menetelmiä monipuolisesti hyödyntäen. Yhtyepedagogiikan perusteet ja opetusharjoittelu sekä opiskelijan suuntautumisen mukaisia oppilaitosvierailuja ja sisältöjä. Opiskelijan valinnan mukaan syventävä instrumentti- tai yhtyeharjoittelu ja ohjaus. Itsenäisesti tehtäviä oppimistehtäviä.

Location and time

-Yhteiset luennot 1op (Sanna Vuolteenaho)
-Musiikin johtaminen 1op (vastuuope ja johtamisen ahotoinnit Antti Rissanen)
-Opetusharjoittelu ja instrumenttiluennot 3op
Opetusharjoittelussa vähän erilaisia toteutuksia, näistä sovitaan tarkemmin ohjaavan opettajan kanssa.
(Pop-jazz laulajat, Asta Levy
Bändiopetus, Ville Kervinen
Solaop kl, useita eri opettajia
Kokonaisvastuu: Okko Kivikataja)

LUENNOT
To 19. ja pe 20.9. sekä pe 15.11. klo 9-16 välillä luentoja ja workshoppeja yhdessä ”Musiikin poluilla: välineitä hahmotustaitojen opettamiseen” -täydennyskoulutuksen kanssa. Tarkemmat aikataulut ilmoitetaan myöhemmin. Koulutuspäivien sisällöistä annetaan korvaavat tehtävät, mikäli et pääse osallistumaan.

MUSIIKIN JOHTAMINEN, Antti Rissanen
24.10. klo 13-15.15, 522.
31.10. klo 13-15.15, 522.
7.11. klo 13-15.15, 522.
14.11. klo 13-15.15, 522.
21.11. klo 13-15.15, 522.
5.12. klo 13-15.15, 522.
Jos haluat osoittaa osaamisen tästä osuudesta, siihen on mahdollisuus 24.10. klo 14:30-15:15.

OPETUSHARJOITTELU
Sovitaan ohjaavan opettajan kanssa syyslukukauden alussa.
Näihin liittyvät myös instrumenttikohtaiset luennot, joista opetusharjoittelujen vastuuopettajat informoivat viimeistään elokuussa.

Materials

Opettajan antama materiaali

Teaching methods

Osallistava luento
Oppimispäiväkirja
Oppimistehtävät ja pedagogisen portfolion työstäminen/digitarina
Itsenäinen työskentely
Opetusharjoittelu

Employer connections

Opetusharjoittelu sovitusti.
Opetusharjoittelun ohjaavaopettaja

Bändipedi: Ville Kervinen
Kamarimusiikkipedi: Okko Kivikataja
Klassiset puhaltimet ja kitara: Okko Kivikataja organisoi
Klassinen laulu: Sirkku Wahlroos-Kaitila organisoi
Viulu: Silja Raito-Heikinheimo organisoi
Piano: Kimmo Salonen organisoi
Myös omalla työkokemuksella/opettamisella voidaan opetusharjoitteluosuus hyväksilukea pedagogisena sovelluksena. Ota yhteys opintojakson vastuuopettaja Okko Kivikatajaan.

Exam schedules

Jatkuva arviointi, mahdollinen tentti esim Musiikin johdossa ilmoitetaan kurssin alussa.

Completion alternatives

Opintojakson eri osa-alueita on mahdollista suorittaa valinnaisin toteutuksin. Ota yhteys opintojakoson vastuuopettajaan (Okko Kivikataja) ja sovi valinnaisesta toteutustavasta.

Student workload

Luennot ja annetut tehtävät 1op
Musiikinjohtaminen 1op
Opetusharjoittelu, kontaktiopetusta, valmistautuminen ja palaute sekä instrumenttikohtaiset luennot 3 op

Content scheduling

Yhteiset luennot ja Musiikin johtaminen, katso yllä.
Opetusharjoittelu ja instrumenttikohtaiset luennot sovitaan ohjaavan opettajan kanssa.

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Assessment criteria, approved/failed

- Opiskelija osaa toimia sovittujen aikataulujen puitteissa ja suorittaa oppimistehtävät hyväksytysti.
- Opiskelija osaa ohjata taiteen perusopetuksen yhteisten sisältöjen (säveltäminen, improvisointi, musiikin kuunteleminen ja hahmottaminen) mukaista luovaa musiikillista ryhmätoimintaa.
- Opiskelija osaa ohjata yhtyeitä.
- Opiskelija osaa analysoida oppimistapahtumia näkyvää toimintaa syvällisemmällä tasolla.
- Opiskelija kykenee pedagogisen osaamisensa reflektointiin ja jatkuvaan kehittämiseen.

Assessment methods and criteria

Jatkuva arviointi, myös vertaispalaute ja oma reflektointi. Arvioinnin perustana läsnäolo, opetusharjoittelu ja annettujen tehtävien tekeminen.

Prerequisites

Opiskelija osaa ohjata oppijan instrumentin oppimista ryhmäopetustilanteessa. Opiskelija osaa tukea oppimista yksilöiden ja ryhmän kannalta motivoivalla tavalla. Opiskelija osaa tunnistaa ja ratkaista oppimisprosessin haasteita, hyödyntää ryhmädynamiikkaa sekä tuottaa ryhmälle mielekkäitä oppimistehtäviä. Opiskelija osaa soveltaa ryhmäopetuksessaan musiikin eri elementtejä luovalla tavalla. Opiskelija osaa opettaa ryhmälle improvisointia huomioiden musiikillisen ja tyylillisen kontekstin. Opiskelija kykenee ryhmäpedagogisen osaamisensa reflektointiin ja jatkuvaan kehittämiseen.

Enrollment

02.05.2023 - 31.05.2023

Timing

01.08.2023 - 22.12.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

Music

Campus

Hämeentie 135

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Music
Teachers
  • Asta Levy
  • Kimmo Salonen
  • Sanna Vuolteenaho
  • Okko Kivikataja
  • Silja Raitio-Heikinheimo
  • Sirkku Wahlroos-Kaitila
  • musiikki virtuaali
Teacher in charge

Sanna Vuolteenaho

Groups
  • KXF20S1
    Musiikin tutkinto-ohjelma päivä

Objective

Opiskelija osaa hyödyntää teoreettista, käytännöllistä ja kokemuksellista tietoa ja osaamistaan yksilö-, yhtye- tai ryhmäopetuksen suunnittelussa ja toteutuksessa sekä reflektoida omia kokemuksiaan osana musiikillista toimintaa ja käyttää tätä pedagogisessa kehittymisessään. Hän osaa luoda mielekkäitä oppimistilanteita toiminnallisia menetelmiä hyödyntäen taiteen perusopetuksen piiriin kuuluvassa ryhmäopetuksessa myös ilman omaa instrumenttiaan.

Opiskelija osaa ohjata yhtyeiden oppimista ja esiintymistä (bändi, kamarimusiikkiyhtye, lauluyhtye, kuoro) kannustavalla ja vahvuuksia tukevalla pedagogisella otteella. Hän kykenee erittelemään musiikillisessa vuorovaikutuksessa ja oppimistilanteessa vaikuttavia tekijöitä sekä selittämään niiden merkitystä näkemissään oppimisympäristöissä. Hän osaa koota toimivia kokoonpanoja, valita tai säveltää niille sopivaa ohjelmistoa sekä ohjata kokoonpanon eri instrumentteja.

Content

Taiteen perusopetuksen yhteiset opetussisällöt (säveltäminen, improvisointi, musiikin kuunteleminen ja hahmottaminen) luovan musiikillisen ryhmätoiminnan menetelmiä monipuolisesti hyödyntäen. Yhtyepedagogiikan perusteet ja opetusharjoittelu sekä opiskelijan suuntautumisen mukaisia oppilaitosvierailuja ja sisältöjä. Opiskelijan valinnan mukaan syventävä instrumentti- tai yhtyeharjoittelu ja ohjaus. Itsenäisesti tehtäviä oppimistehtäviä.

Location and time

Opintojakson vastuuopettaja - Okko Kivikataja okko.kivikataja@metropolia.fi
Opetusharjoittelu 3 op, kaikille yhteiset luennot 1,5 op, yksi pakollinen moduuli, 0,5 op

Opetusharjoittelu 3 op
Sisältää opetusharjoittelun bändissä, lauluyhtyeessä/kuorossa tai syventävä instrumentin opetusharjoittelu. Lisäksi ohjaavan opettajan pitämän pediseminaarin sekä opetusharjoittelun seuraamisen ja palautetunnit.
7.9. PJ Bändiopetusharjoittelua tekevät: 1. Tapaaminen opett. Ville kervinen aika ja paikka?
14.9, 21.9., 28.9. ja 5,10. sitten 14.30 alkaen Ville bändiseminaarit vaihdellen Arabiassa ja Krunassa? 1. kerralla 7.9. tarkat seuraavien kertojen aikataulut Villeltä. vkervinen@gmail.com
7.9. PJ Lauluyhtyeopetusharjoittelua tekevät, klo 18 alkaen koelaulu harjoitusoppilaille, opett. Asta Levy. Astalta tarkemmat tiedot syksyn muista tapaamisista. asta.levy@metropolia.fi
8.9. KL opetusharjoitteluja tekevien yhteinen aloitus AS102 klo 12-14, Okko Kivikataja


Kaikille yhteiset luennot 1,5 op - opettaja Sanna Vuolteenaho organisoi sanna.vuolteenaho@metropolia.fi
Tarjolla 12 erilaista luentoa, joista on osallistuttava viiteen. JOS HALUAT OSALLISTUA KAIKKIIN, VOIT SAADA VAPAASTI VALITTAVIIN henkilökohtaisen opintojakson tai korvattua opintojaksoon kuuluvan moduulin ylimääräisillä luennoilla. Ota yhteys Sannaan s.postilla.
1.9. Kaikkien musiikkipedagogiikkaopiskelijoiden yhteinen aloitus, KAMMARI (?) klo 9.30 - 12, vierailija Laura Huhtinen -Hildén - Oppijalähtöinen musiikkipedagogiikka.
14.9. klo 12.30-15.30 AS102 vierailija Hanna Lampi - Moninaisuus musiikkiharrastustoiminnassa Yhdessä musiikkioppilaitosopettajien täydennyskoulutuksen kanssa.
15.9. klo 9.15-11.45 AS102 vierailija Mai Salmenkangas - Johdattelua yhdenvertaisuuteen toimintakyvyn, etnisyyden ja sukupuolen näkökulmasta sekä
klo 12.45- 13.15 vierailija Sanna Saarinen, MO Juvenalia - Oppijalähtöisen musiikkipedgogiikan mahdollistaminen oppilaitoksen johdon näkökulmasta. Yhdessä musiikkioppilaitosten opettajien täydennyskoulutuksen kanssa.

22.9. klo 11.45-14.00 AS102 opett. Sanna Vuolteenaho - TPO, OPS: Improvisaatio ja musiikin hahmotusaineet integroituna soiton ja laulunopetukseen taiteen perusopetuksessa.
29.9. klo 11.45-14.00 AS102 opett. Sanna Vuolteenaho - Ryhmä oppimisen tukena: Dalcroze, Kodaly, Orff.
2.11. klo 12.30-15.00 AS102, vierailija Päivi Rechardt - Rakenteellinen saavutettavuus, esimerkkinä Floora-hanke. Yhdessä musiikkioppilaitosten opettajien täydennyskoulutuksen kanssa
3.11. klo 12.30-15 AS102 vierailija Aliina Järvelä - Työpaja: Näppärit! Omat soittimet mukaan! Yhdessä musiikkioppilaitosten opettajien täydennyskoulutuksen kanssa.
1.12. Klo 9.00 - 16.00 Loppuseminaari, useita vierailijoita ja 2-3 luentoa, Tarkemmat tiedot myöhemmin - Murrosikäinen oppija, aivokemian muutokset..
15.12. klo 11.45-14.00 AS102 opett. Sanna Vuolteenaho - Opitun todentamisen tavat ja arviointi.

Moduuli, 0,5 op
Yksi moduuliopinto pakollinen, valittavia teemoja ovat:
Musiikkipedagogin laulutaito/ bändisoittimet tutuksi/ musiikkipedagogin ergonomia/ luentosarjasta extraluentoja

MODUULIOPINTOJA on tarjolla MUINA ERIKSEEN SOVITTUINA AIKOINA. Aikaisempien vuosien toiveiden pohjalta on sovittuna ja aikataulutettuna musiikkipedagogin ergonomia (pilates), muusiikkipedagogin laulutaito. Muita modulitietoja päivitetään jatkuvasti, viimeistään syyskuun alussa (esim. bändisoittimet tutuksi). Ilmoittautuminen Okolle.
23.10. Musiikkipedagogin laulutaito klo 10.00-11.30 AS102, opettaja Asta Levy
30.10. Musiikkipedagogin ergonomia klo 11-12.30 AS102, opettaja Johanna Ilmoniemi
6.11. Musiikkipedagogin laulutaito klo 10.00-11.30 AS102
13.11. Musiikkipedagogin ergonomia klo 11-12.30 AS102
20.11. Musiikkipedagogin laulutaito klo 10.00-11.30 AS102
27.10. Musiikkipedagogin ergonomia klo 11-12.30 AS102
4.12. Musiikkipedagogin laulutaito klo 10.00-11.30 AS102
11.12. Musiikkipedagogin ergonomia klo 11-12.30 AS102

Materials

Opettajan antama materiaali.

Teaching methods

Osallistavat luennot ja workshopit
Pedagogiset teematyöpajat musiikkioppilaitoksissa; observointi
Opetusharjoittelu (yhtyeet / syventävä insrt.)
Oppimistehtävät
Ohjaustapaamiset

Employer connections

Vierailut musiikkioppilaitoksissa, joissa tmyös observointia ohjeistuksen mukaan. Verkostoituminen ammatilliselle kentälle.
Opetusharjoittelu sovitusti.
Myös omalla työkokemuksella/opettamisella voidaan opetusharjoitteluosuus hyväksilukea pedagogisena sovelluksena. Ota yhteys opintojakoson vastuuopettajaan ja vasta sitten laita eAhot hakemus vireille.

Exam schedules

Ei tenttejä, jatkuva arviointi

Completion alternatives

Opintojakson eri osa-alueita on mahdollista suorittaa valinnaisin toteutuksin. Ota yhteys opintojakoson vastuuopettajaan ja sovi valinnaisesta toteutustavasta.

Student workload

Luennot ja annetut tehtävät, erilaisen ryhmän tai yhtyeopetuksen observointia, vierailluennot ja worshopit musiikkioppilaitoksissa sekä valittu moduuli yht. 2 op
Opetusharjoittelu, kontaktiopetusta ryhmäopetusta 10 x 60 min / yksilöopetusta sama aikamäärä tarvittaessa jaettuna useammille kerroille + valmistautuminen ja palaute, ryhmäluennot, 3 op

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Assessment criteria, approved/failed

- Opiskelija osaa toimia sovittujen aikataulujen puitteissa ja suorittaa oppimistehtävät hyväksytysti.
- Opiskelija osaa ohjata taiteen perusopetuksen yhteisten sisältöjen (säveltäminen, improvisointi, musiikin kuunteleminen ja hahmottaminen) mukaista luovaa musiikillista ryhmätoimintaa.
- Opiskelija osaa ohjata yhtyeitä.
- Opiskelija osaa analysoida oppimistapahtumia näkyvää toimintaa syvällisemmällä tasolla.
- Opiskelija kykenee pedagogisen osaamisensa reflektointiin ja jatkuvaan kehittämiseen.

Assessment methods and criteria

Jatkuva arviointi, myös vertaispalaute ja oma reflektointi. Arvioinnin perustana läsnäolo, oma harjoittelu, annettujen tehtävien tekeminen.

Prerequisites

Opiskelija osaa ohjata oppijan instrumentin oppimista ryhmäopetustilanteessa. Opiskelija osaa tukea oppimista yksilöiden ja ryhmän kannalta motivoivalla tavalla. Opiskelija osaa tunnistaa ja ratkaista oppimisprosessin haasteita, hyödyntää ryhmädynamiikkaa sekä tuottaa ryhmälle mielekkäitä oppimistehtäviä. Opiskelija osaa soveltaa ryhmäopetuksessaan musiikin eri elementtejä luovalla tavalla. Opiskelija osaa opettaa ryhmälle improvisointia huomioiden musiikillisen ja tyylillisen kontekstin. Opiskelija kykenee ryhmäpedagogisen osaamisensa reflektointiin ja jatkuvaan kehittämiseen.