Siirry suoraan sisältöön

Luova opettajuusLaajuus (5 op)

Opintojakson tunnus: KX00DX57

Opintojakson perustiedot


Laajuus
5 op
Opetuskieli
suomi

Osaamistavoitteet

Suoritettuaan opintojakson opiskelija osaa soveltaa erilaisia improvisaation, kehorytmiikan, pelipedagogiikan ja sävellyttämisen menetelmiä työssään. Opiskelija tutustuu musiikinopetuksen digitaalisiin sovelluksiin ja niiden käyttöön opetuksessa. Opiskelija tutustuu luovuustutkimuksen käsitteistöön ja tunnistaa luovan opettajuuden ilmenemismuotoja ja mahdollisuuksia musiikkipedagogin työssä. Hän osaa tukea yksilön ja ryhmän luovuutta.

Opiskelija osaa soveltaa musiikkipedagogista osaamistaan erilaisissa yhteistyö- ja toimintaympäristöissä, kuten osallistavaa taidetoimintaa hyödyntävissä työelämäkonteksteissa. Opiskelija osaa ohjata kasvuaan luovaan ja innostavaan opettajuuteen sekä rakentaa jatkuvan oppimisen valmiuksia oman ammattitaidon ja -identiteetin elinikäiseen työstämiseen.

Sisältö

Pedagogiset toiminnalliset luennot (mm. kehorytmiikka, luovuus, elementti-improvisaatio, pelipedagogiikka, soveltava improvisaatio). Opiskelijat kirjoittavat opintojaksolla reflektio-/ oppimispäiväkirjaa, jossa havainnoivat opettajan ammatti-identiteetin kehittymistä sekä pohtivat kuinka soveltavat näkemäänsä, kuulemaansa ja oppimaansa työssään. Tutustuminen musiikkipedagogin työtehtäviin hankkeissa tai muissa soveltavaa osaamista vaativissa työtehtävissä.

Esitietovaatimukset

Opiskelija kykenee käyttämään luovasti oppijalähtöisen pedagogiikan menetelmiä oman instrumenttinsa asiantuntijana. Opiskelija osaa ohjata oppilasta improvisoinnin alkeissa. Hän kykenee rakentavaan vuorovaikutukseen ja tavoitteelliseen musiikkipedagogiikan sisältöjen opettamiseen.

Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa oppijan vahvuuksiin perustuvia laajempia opetuksellisia kaaria. Hän kykenee antamaan palautetta pidemmistä oppimisprosesseista ja käyttämään palautteen antamista oppijaa aktivoivana ja kannustavana menetelmänä.Opiskelija osaa analysoida oppimistapahtumia näkyvää toimintaa syvällisemmällä tasolla.
Opiskelija osaa reflektoida pedagogista ajatteluaan ja toimintaansa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

- Opiskelija osaa toimia sovittujen aikataulujen puitteissa ja suorittaa oppimistehtävät hyväksytysti.
- Opiskelija osaa toimia ryhmän aktiivisena jäsenenä, antaa rakentavaa palautetta ja reflektoida omaa osaamistaan.
- Opiskelija osaa käyttää oppimispäiväkirjaa oppimisensa tukena.

Siirry alkuun