Siirry suoraan sisältöön

Muusikkous pedagogin työssäLaajuus (5 op)

Opintojakson tunnus: KX00DX01

Opintojakson perustiedot


Laajuus
5 op
Opetuskieli
suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa käyttää ja kehittää edelleen taiteellis-pedagogista osaamistaan varhaisiän musiikkikasvatuksessa, soiton- ja laulun alkeisopetuksessa sekä eri-ikäisten ihmisten yhteismusisoinnin ohjaamisessa soittaen ja laulaen. Hän kykenee tietoisella tasolla ja käytännön opetustilanteessa hyödyntämään taiteellisen ilmaisun mahdollisuuksia oppijan kehityksen sekä osallisuuden ja hyvinvoinnin tukena sekä osaa mahdollistaa osallistujalle merkityksellisiä kokemuksia ja oppimista käyttäen monipuolisia työtapoja, musiikkityylejä ja opetusmenetelmiä.

Opiskelija osaa käyttää monipuolista musiikillista osaamistaan osana pedagogista toimintaa erilaisissa työelämän tilanteissa ja tukea oman muusikkoutensa kehittämistä osana musiikkipedagogin jatkuvaa ammatillista oppimista. Hän osaa hyödyntää muusikontaitojaan innostavasti, tietoisesti ja tavoitteellisesti pedagogisissa prosesseissa sekä toimia erilaisissa yhtyeissä ja musiikillisen vuorovaikutuksen käytännön tilanteissa.

Sisältö

Musiikin opettamisen ja taiteen soveltavan käytön pedagogisen tausta-ajattelun reflektointi ja sen myötä kehittyvät uudet pedagogisen käytännön sovellukset, taiteellinen toiminta musiikkipedagogin ammattitaidossa, oppijalähtöisyys, ryhmäprosessien ohjaaminen, toimiminen monenlaisissa työelämäyhteistyötilanteissa, opetus- ja ohjaustilanteiden suunnittelu ja toteutus, reflektointi yksin ja yhdessä.

Esitietovaatimukset

Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa monipuolista ja oppijoiden/osallistujien tarpeet huomioivaa luovaa ryhmätoimintaa erilaisissa ympäristöissä. Opiskelija osaa toimia suunnittelemissaan luovan toiminnan tilanteissa tarkoituksenmukaisesti, ryhmätyössä joustavasti sekä osallistujien/oppijoiden tarpeita huomioiden. Opiskelija osaa toteuttaa luovaa musiikki- ja taidetoimintaa myös perinteisen opetuskentän ulkopuolella. Hän osaa käyttää monipuolisesti luovuutta, ilmaisua, musiikillista keksintää ja improvisointia sekä kykenee analysoimaan pedagogisten valintojen vaikutuksia ryhmätoiminnassa sekä oppimisessa. Opiskelija kykenee analysoimaan ryhmäprosessia ja opetustilannetta myös näkyvää toimintaa syvemmällä tasolla.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa käyttää monipuolista musiikillista osaamistaan osana pedagogista toimintaa erilaisissa työelämän tilanteissa ja tukea oman muusikkoutensa kehittämistä osana musiikkipedagogin jatkuvaa ammatillista oppimista. Hän osaa hyödyntää muusikontaitojaan innostavasti tietoisesti ja tavoitteellisesti pedagogisissa prosesseissa sekä toimia erilaisissa yhtyeissä ja musiikillisen vuorovaikutuksen käytännön tilanteissa.

Siirry alkuun