Elements and Principles of Music Education Practice 2Laajuus (5 cr)
Code: KX00DW91
Credits
5 op
Teaching language
- Finnish
Objective
The student is able to describe and reflect collaborative learning in music and creative activities from the learner’s perspective, and can use this to develop their own pedagogical thinking. They can search for relevant information about music education as well as reflect and share this with peers in verbal and written forms. The student can be flexible and constructive in interaction and group work while also recognizing and paying attention to learning curve of peers. They can reflect concepts and different views on learning and teaching, and observe their impact on the surrounding teaching culture. The student can use music education methods diversely when constructing plans for teaching situation as well as apply these plans to practice. The student is able to take into account the different needs of learners, group situations and holistic perspectives that influence learning. They can reflect on their own development as a music educator. They are able to work flexibly in different group tasks.
Content
Learning as a part of healthy community life, different forms of music activity and learning, preparing for and constructing pedagogical processes, learner-centred approach to music education, interaction, individual and group reflection.
Prerequisites
The student is able to recognize and describe elements of creative group activity practices, pedagogical processes and approaches. They are able to reflect the factors influencing musical interaction and apply these notions to their own learning. They are able to use music education methods when planning teaching, and try them out in practice while supporting the learning goals of the group. They can reflect on their development as a music educator.
Assessment criteria, approved/failed
The student is able to construct music activities taking into consideration aspects of the course of life and interaction that affect learning. They are able to identify different approaches and values underpinning the learner-centred approach to music education and to identify how these are realized in pedagogical practice. They can reflect on their own learning and the teaching situations they have experienced and observed. The student is able to act as an active member of the group and can give constructive feedback to fellow group members about their contribution.
Enrollment
27.11.2023 - 07.01.2024
Timing
01.01.2024 - 17.05.2024
Number of ECTS credits allocated
5 op
RDI portion
3 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
School of Cultural Services and Music
Campus
Hämeentie 135
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- Music
Teachers
- Sanna Vuolteenaho
- Minna Lamppu
- musiikki virtuaali
- Hanna-Maija Aarnio
Teacher in charge
Minna Lamppu
Groups
-
KXF23S1VAMusiikin tutkinto-ohjelma, varhaisiän musiikkikasvatus ja taiteen soveltava käyttö
-
KXF23S1Musiikin tutkinto-ohjelma päivä
Objective
Opiskelija osaa kuvata ja reflektoida luovaan ryhmätoimintaan vaikuttavia tekijöitä oppijan näkökulmasta sekä soveltaa tätä kehittäen omaa pedagogista ajatteluaan. Hän osaa hankkia omatoimisesti tietoa musiikkipedagogiikasta tehtävissä sovituista aiheista sekä käyttää luennoilla ja annetussa kirjallisuudessa syvenevää ymmärrystään oman pedagogisen ajattelunsa rakentamisessa. Hän kykenee toimimaan vuorovaikutuksessa ja ryhmäkeskusteluissa rakentavasti ja osaa näissä huomioida myös toisten oppimista. Opiskelija osaa reflektoida erilaisia käsityksiä oppimisesta ja opettamisesta sekä tunnistaa niiden vaikutuksia ympäröivässä opetuskulttuurissa. Opiskelija osaa käyttää musiikkikasvatuksen työtapoja monipuolisesti opetuksen suunnittelussa ja viedä näitä käytäntöön. Hän osaa musiikkitoiminnan suunnittelussa huomioida oppijoiden erilaisia tarpeita, ryhmän tilanteita sekä oppimiseen vaikuttavia kokonaisvaltaisia näkökulmia. Hän pystyy reflektoimaan omaa kehittymistään pedagogina. Opiskelija osaa toimia vuorovaikutustilanteissa joustavasti erilaisissa ryhmätehtävissä.
Content
Oppiminen osana yhteisön hyvän elämän rakentumista, musiikkitoiminnan ja oppimisen erilaiset muodot, opetuksen suunnittelu, oppijalähtöisyys, vuorovaikutus, reflektointi yksin ja yhdessä.
Location and time
Opetus vamukan 1. vuoden keväällä kaikissa opintojaksoissa (Musiikkikasvatuksen lähtökohdat ja työtavat2, 5 op, Lapsi, musiikki ja oppiminen, 5 op ja Luovuus ja hyvinvointi, 5 op) tapahtuu maanantaisin klo 9.15-11.30, torstaisin klo 9.00-11.15 ja perjantaisin klo 9.00-11.15 luokissa AS102 ja AS411. Lukuvuosi alkaa to 11.1 kaikkien yhteisellä Megapäivällä. Lisätietoja vamukalukkarista.
Materials
Opettajan ohjeistuksen mukaan, myös opettajan antama materiaali
Teaching methods
Tehtäväohjattu opetus
Ohjatut harjoitukset
Työpaja
Ryhmäohjaus
Opintokäynti
Student workload
Musiikkikasvatuksen lähtökohdat ja työtavat 2 (5 op), Lapsi, musiikki ja oppiminen (5 op) sekä Luovuus ja hyvinvointi (5 op) opintojaksot muodostavat vamukan 1. vuoden kevään kokonaisuuden, yhteensä 15 op, josta on kontaktiopetusta n. 135 tuntia ja oman työn osuus n. 270 tuntia.
Evaluation scale
Hyväksytty/Hylätty
Assessment criteria, approved/failed
Opiskelija osaa suunnitella musiikkitoimintaa ottaen huomioon monipuolisesti oppimiseen vaikuttavia tekijöitä liittyen elämänkulkuun ja ryhmän vuorovaikutukseen. Opiskelija osaa erotella oppijalähtöisen opettamisen taustalla vaikuttavia käsityksiä sekä tunnistaa näiden vaikutuksia näkemissään oppimistilanteissa. Hän osaa reflektoida omaa oppimistaan sekä kokemiaan ja näkemiään opetustilanteita. Opiskelija osaa toimia työryhmän aktiivisena jäsenenä ja antaa rakentavaa palautetta muiden ryhmän jäsenten tuotoksista.
Assessment methods and criteria
Jatkuva arviointi
Oppimispäiväkirja
Portfolio
Essee
Prerequisites
Opiskelija osaa tunnistaa ja erotella luovan ryhmätoiminnan työtapoja, pedagogisia prosesseja -lähestymistapoja ja toimintaa. Hän kykenee reflektoimaan musiikillisessa vuorovaikutustilanteessa vaikuttavia tekijöitä sekä yhdistää niitä oppimaansa. Opiskelija osaa käyttää musiikkikasvatuksen työtapoja opetuksen suunnittelussa ja kokeilla niitä käytännössä ryhmän päämäärää tukien. Hän osaa reflektoida kehittymistään pedagogina.
Enrollment
28.11.2022 - 11.12.2022
Timing
01.01.2023 - 31.07.2023
Number of ECTS credits allocated
5 op
RDI portion
3 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
Music
Campus
Musiikki
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- Music
Teachers
- Maria Mäntylä
- Sanna Vuolteenaho
- Minna Lamppu
- Laura Juvonen
- Hanna-Maija Aarnio
Teacher in charge
Minna Lamppu
Groups
-
KXF22S1Musiikin tutkinto-ohjelma päivä
Objective
Opiskelija osaa kuvata ja reflektoida luovaan ryhmätoimintaan vaikuttavia tekijöitä oppijan näkökulmasta sekä soveltaa tätä kehittäen omaa pedagogista ajatteluaan. Hän osaa hankkia omatoimisesti tietoa musiikkipedagogiikasta tehtävissä sovituista aiheista sekä käyttää luennoilla ja annetussa kirjallisuudessa syvenevää ymmärrystään oman pedagogisen ajattelunsa rakentamisessa. Hän kykenee toimimaan vuorovaikutuksessa ja ryhmäkeskusteluissa rakentavasti ja osaa näissä huomioida myös toisten oppimista. Opiskelija osaa reflektoida erilaisia käsityksiä oppimisesta ja opettamisesta sekä tunnistaa niiden vaikutuksia ympäröivässä opetuskulttuurissa. Opiskelija osaa käyttää musiikkikasvatuksen työtapoja monipuolisesti opetuksen suunnittelussa ja viedä näitä käytäntöön. Hän osaa musiikkitoiminnan suunnittelussa huomioida oppijoiden erilaisia tarpeita, ryhmän tilanteita sekä oppimiseen vaikuttavia kokonaisvaltaisia näkökulmia. Hän pystyy reflektoimaan omaa kehittymistään pedagogina. Opiskelija osaa toimia vuorovaikutustilanteissa joustavasti erilaisissa ryhmätehtävissä.
Content
Oppiminen osana yhteisön hyvän elämän rakentumista, musiikkitoiminnan ja oppimisen erilaiset muodot, opetuksen suunnittelu, oppijalähtöisyys, vuorovaikutus, reflektointi yksin ja yhdessä.
Location and time
Opetus vamuka 1 vuoden keväällä kaikissa vamuka-aineissa
(Musiikkikasvatuksen lähtökohdat ja työtavat2, 5 op, Lapsi, musiikki ja oppiminen, 5 op ja Luovuus ja hyvinvointi, 5 op)
tapahtuu ma klo 9.15-11.30 , torstaisin klo 9.00-11.15 ja perjantaisin klo 9.15-11.30 AS102 ja AS411 luokissa. Lukuvuosi alkaa pe 13.1 kaikkien yhteisellä pedagogisella aamupäivällä ja viikosta 3 eteenpäin vamuka lukkarilakanan mukaisesti. Ma 16.1. klo 9.15 -11.130. saatte tarkennetun ja tuntikohtaisen lukujärjestyksen kevään oppitunneistanne. HUOM! tuntien tarkat aloitusajat sovitaan ryhmän ja opettajien kesken.
Materials
Opettajan ohjeistuksen mukaan; myös opettajan antama materiaali
Teaching methods
Tehtäväohjattu opetus
Ohjatut harjoitukset
Työpaja
Ryhmäohjaus
Opintokäynti
Student workload
Musiikkikasvatuksen lähtökohdat ja työtavat 2, 5 op ja Lapsi, musiikki ja oppiminen, 5 op, sekä Luovuus ja hyvinvointi opintojaksot muodostavat Vamuka 1. vuoden kevään kokonaisuuden, yht. 15 op, josta on kontaktiopetusta n. 135 tuntia, oman työn osuus n. 270 tuntia.
Evaluation scale
Hyväksytty/Hylätty
Assessment criteria, approved/failed
Opiskelija osaa suunnitella musiikkitoimintaa ottaen huomioon monipuolisesti oppimiseen vaikuttavia tekijöitä liittyen elämänkulkuun ja ryhmän vuorovaikutukseen. Opiskelija osaa erotella oppijalähtöisen opettamisen taustalla vaikuttavia käsityksiä sekä tunnistaa näiden vaikutuksia näkemissään oppimistilanteissa. Hän osaa reflektoida omaa oppimistaan sekä kokemiaan ja näkemiään opetustilanteita. Opiskelija osaa toimia työryhmän aktiivisena jäsenenä ja antaa rakentavaa palautetta muiden ryhmän jäsenten tuotoksista.
Assessment methods and criteria
Jatkuva arviointi
Oppimispäiväkirja
Portfolio
Essee
Prerequisites
Opiskelija osaa tunnistaa ja erotella luovan ryhmätoiminnan työtapoja, pedagogisia prosesseja -lähestymistapoja ja toimintaa. Hän kykenee reflektoimaan musiikillisessa vuorovaikutustilanteessa vaikuttavia tekijöitä sekä yhdistää niitä oppimaansa. Opiskelija osaa käyttää musiikkikasvatuksen työtapoja opetuksen suunnittelussa ja kokeilla niitä käytännössä ryhmän päämäärää tukien. Hän osaa reflektoida kehittymistään pedagogina.
Enrollment
29.11.2021 - 12.12.2021
Timing
01.01.2022 - 31.07.2022
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
Music
Campus
Musiikki
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- Music
Teachers
- Maria Mäntylä
- Sanna Vuolteenaho
- Minna Lamppu
- Laura Juvonen
- Hanna-Maija Aarnio
Teacher in charge
Laura Huhtinen-Hilden
Groups
-
KXF21S1Musiikin tutkinto-ohjelma päivä
Objective
Opiskelija osaa kuvata ja reflektoida luovaan ryhmätoimintaan vaikuttavia tekijöitä oppijan näkökulmasta sekä soveltaa tätä kehittäen omaa pedagogista ajatteluaan. Hän osaa hankkia omatoimisesti tietoa musiikkipedagogiikasta tehtävissä sovituista aiheista sekä käyttää luennoilla ja annetussa kirjallisuudessa syvenevää ymmärrystään oman pedagogisen ajattelunsa rakentamisessa. Hän kykenee toimimaan vuorovaikutuksessa ja ryhmäkeskusteluissa rakentavasti ja osaa näissä huomioida myös toisten oppimista. Opiskelija osaa reflektoida erilaisia käsityksiä oppimisesta ja opettamisesta sekä tunnistaa niiden vaikutuksia ympäröivässä opetuskulttuurissa. Opiskelija osaa käyttää musiikkikasvatuksen työtapoja monipuolisesti opetuksen suunnittelussa ja viedä näitä käytäntöön. Hän osaa musiikkitoiminnan suunnittelussa huomioida oppijoiden erilaisia tarpeita, ryhmän tilanteita sekä oppimiseen vaikuttavia kokonaisvaltaisia näkökulmia. Hän pystyy reflektoimaan omaa kehittymistään pedagogina. Opiskelija osaa toimia vuorovaikutustilanteissa joustavasti erilaisissa ryhmätehtävissä.
Content
Oppiminen osana yhteisön hyvän elämän rakentumista, musiikkitoiminnan ja oppimisen erilaiset muodot, opetuksen suunnittelu, oppijalähtöisyys, vuorovaikutus, reflektointi yksin ja yhdessä.
Location and time
Opetus vamuka 1 vuoden keväällä kaikissa vamuka-aineissa
(Musiikkikasvatuksen lähtökohdat ja työtavat2, 5 op, Lapsi, musiikki ja oppiminen, 5 op ja Luovuus ja hyvinvointi, 5 op)
tapahtuu ma klo 9.00-11.15 , torstaisin klo 9.00-11.15 ja perjantaisin klo 9.00-11.15 AS102 ja AS411 luokissa. Vamukaopetuksen osalta lukuvuosi alkaa to 12.1 kaikkien yhteisellä MEGApäivällä ja pe 13.1. on kaikille musiikkipedagoigeille yhteinen pedagoginen aamu (ks. myöhemmin lähetettävä aikataulu), oma ensimmäinen tunti ma 16.1. klo 9.00 -11.15. Viimeistään silloin saatte tarkennetun ja tuntikohtaisen lukujärjestyksen kevään oppitunneistanne. HUOM! tuntien tarkat aloitusajat sovitaan ryhmän ja opettajien kesken.
Materials
Opettajan ohjeistuksen mukaan; myös opettajan antama materiaali
Teaching methods
Tehtäväohjattu opetus
Ohjatut harjoitukset
Työpaja
Ryhmäohjaus
Opintokäynti
Student workload
Musiikkikasvatuksen lähtökohdat ja työtavat 2, 5 op ja Lapsi, musiikki ja oppiminen, 5 op, sekä Luovuus ja hyvinvointi opintojaksot muodostavat Vamuka 1. vuoden kevään kokonaisuuden, yht. 15 op, josta on kontaktiopetusta n. 135 tuntia, oman työn osuus n. 270 tuntia.
Evaluation scale
Hyväksytty/Hylätty
Assessment criteria, approved/failed
Opiskelija osaa suunnitella musiikkitoimintaa ottaen huomioon monipuolisesti oppimiseen vaikuttavia tekijöitä liittyen elämänkulkuun ja ryhmän vuorovaikutukseen. Opiskelija osaa erotella oppijalähtöisen opettamisen taustalla vaikuttavia käsityksiä sekä tunnistaa näiden vaikutuksia näkemissään oppimistilanteissa. Hän osaa reflektoida omaa oppimistaan sekä kokemiaan ja näkemiään opetustilanteita. Opiskelija osaa toimia työryhmän aktiivisena jäsenenä ja antaa rakentavaa palautetta muiden ryhmän jäsenten tuotoksista.
Assessment methods and criteria
Jatkuva arviointi
Oppimispäiväkirja
Portfolio
Essee
Prerequisites
Opiskelija osaa tunnistaa ja erotella luovan ryhmätoiminnan työtapoja, pedagogisia prosesseja -lähestymistapoja ja toimintaa. Hän kykenee reflektoimaan musiikillisessa vuorovaikutustilanteessa vaikuttavia tekijöitä sekä yhdistää niitä oppimaansa. Opiskelija osaa käyttää musiikkikasvatuksen työtapoja opetuksen suunnittelussa ja kokeilla niitä käytännössä ryhmän päämäärää tukien. Hän osaa reflektoida kehittymistään pedagogina.