Skip to main content

Music Pedagogues/Practitioners Constructing Their Professional LandscapesLaajuus (5 cr)

Code: KX00ED46

Credits

5 op

Objective

The student is able to analyse and develop their professional skills as a music educator, and develop continuing professional development methods as a vital part of their professional landscape. They can utilize theoretical, practical and experiential information in their professional practice. They can develop new professional practices and applications by utilizing different aspects of their interests, skills and inspirations as a music educator. They give active and constructive contributions to relevant networks as well as professional interactions and communications.

Content

Thoughts and concepts underpinning music teaching and learning and community arts, reflecting on one’s own pedagogical perspectives, recognizing own strengths and working life, analysing challenging teaching situations, searching for information on pedagogical questions related to own skill set, emotional interaction in learning music and group activities, development of community music practices, planning and implementing teaching situations, individual and group reflection.

Prerequisites

The student can analyse pedagogical situations, group processes and learning on a level deeper than the visible. They are able to critically reflect on their own role in different teaching/learning situation. They can utilize diverse pedagogical information to support their pedagogical thinking when planning experiential and holistic learning of music. They know how to create collaborative learning environments where every participant can feel accepted and valuable. They can utilize a reflective approach to their own professional development, and network with the working life.

Assessment criteria, approved/failed

The student is able to analyse and develop their professional skills as a music educator, and develop continuing professional development methods as a vital part of their professional landscape. They can utilize theoretical, practical and experiential information in their professional practice. They can develop new professional practices and applications by utilizing different aspects of their interests, skills and inspirations as a music educator. They give active and constructive contributions to relevant networks as well as professional interactions and communications.

Enrollment

27.11.2023 - 07.01.2024

Timing

01.01.2024 - 17.05.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

RDI portion

3 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

Music

Campus

Hämeentie 135

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Music
Teachers
  • Sanna Vuolteenaho
  • Minna Lamppu
  • musiikki virtuaali
  • Hanna-Maija Aarnio
Teacher in charge

Minna Lamppu

Groups
  • KXF20S1
    Musiikin tutkinto-ohjelma päivä

Objective

Opiskelija osaa analysoida ja kehittää ammattitaitoaan musiikkipedagogina sekä rakentaa jatkuvan ammatillisen oppimisen käytänteitä osaksi ammatillista maisemaansa. Hän osaa hyödyntää teoreettista, käytännöllistä ja kokemuksellista tietoa ammatillisessa toiminnassaan ja kehittää uusia ammatillisia käytänteitä ja sovelluksia hyödyntäen kiinnostuksensa, osaamisensa ja innostuksensa eri puolia musiikkipedagogina. Hän kykenee toimimaan verkostoissa sekä ammatillisessa viestinnässä ja vuorovaikutuksessa aktiivisesti ja rakentavasti.

Content

Oppimisen, opettamisen ja taiteen soveltavan käytön taustalla vaikuttavat näkökulmat, oman pedagogisen tausta-ajattelun reflektointi omien vahvuuksien tunnistaminen ja työelämä, haastavien opetustilanteiden analysointi, tiedon hankkiminen oman osaamisen näkökulmasta nouseviin pedagogisiin erityiskysymyksiin, tunnevuorovaikutus musiikin oppimisessa ja ryhmämusiikkitoiminnassa, taiteen soveltavan käytön käytänteiden kehittäminen, opetus- ja ohjaustilanteiden suunnittelu ja toteutus, reflektointi yksin ja yhdessä.

Location and time

Opetus pääasiassa tiistaisin ja torstaisin klo 9-15 (-18) välillä. Tarkempi aikataulu vamukan lukujärjestyksessä.
Osallistuminen opetukseen, työelämäprojekteihin ja tehtäviin kunkin opiskelijan opintopolkua täydentävällä tavalla. Sisältyvät projektit, kirjallisuus ja tehtävät sovitaan tammikuussa 2024.

Materials

Opettajan ohjeistuksen mukaan; myös opettajan antama materiaali.

Teaching methods

Tehtäväohjattu opetus
Ohjatut harjoitukset
Työpaja
Ryhmäohjaus
Opintokäynti

Completion alternatives

Pedagogiset sovellukset sovitaan vuosikurssivastuuopettajan kanssa.

Further information

Tarkempi aikataulu vamukan lukujärjestyksessä.
Luennot, workshopit, tehtävät ja megapäivät.
Kirjallisuuteen perustuvat oppimistehtävät.
Osallistuminen opetukseen, työelämäprojekteihin ja tehtäviin kunkin opiskelijan opintopolkua täydentävällä tavalla. Opintojaksoon sisältyvät projektit, kirjallisuus ja tehtävät sovitaan tammikuussa 2024.

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelija osaa analysoida ja kehittää ammattitaitoaan musiikkipedagogina sekä rakentaa jatkuvan ammatillisen oppimisen käytänteitä osaksi ammatillista maisemaansa. Hän osaa hyödyntää teoreettista, käytännöllistä ja kokemuksellista tietoa ammatillisessa toiminnassaan ja kehittää uusia ammatillisia käytänteitä ja sovelluksia hyödyntäen kiinnostuksensa, osaamisensa ja innostuksensa eri puolia musiikkipedagogina. Hän kykenee toimimaan verkostoissa sekä ammatillisessa viestinnässä ja vuorovaikutuksessa aktiivisesti ja rakentavasti.

Assessment methods and criteria

Jatkuva arviointi
Oppimispäiväkirja
Portfolio

Prerequisites

Opiskelija osaa analysoida musiikillista oppimista, ryhmäprosessia ja opetustilannetta näkyvää syvemmällä tasolla ja osaa tarkastella kriittisesti omaa panostaan erilaisissa ryhmätilanteissa. Opiskelija osaa käyttää monipuolista tietoa pedagogisen ajattelunsa tukena suunnitellessaan elämyksellistä ja kokonaisvaltaista musiikin oppimista ja kokemista. Hän kykenee ohjaamaan jatkuvan ammatillisen oppimisensa polkua kehittäen oppimisympäristöjä, jotka rakentuvat yhteisöllisyydelle ja osallisuudelle ja joissa jokainen oppija voi kokea itsensä arvokkaaksi. Hän osaa hyödyntää reflektiivistä otetta oman ammatillisen kehittymisensä ohjaamisessa sekä luomaan verkostoja työelämässä.