Siirry suoraan sisältöön

Musiikkipedagogi ammatillisen maisemansa muovaajanaLaajuus (5 op)

Tunnus: KX00ED46

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa analysoida ja kehittää ammattitaitoaan musiikkipedagogina sekä rakentaa jatkuvan ammatillisen oppimisen käytänteitä osaksi ammatillista maisemaansa. Hän osaa hyödyntää teoreettista, käytännöllistä ja kokemuksellista tietoa ammatillisessa toiminnassaan ja kehittää uusia ammatillisia käytänteitä ja sovelluksia hyödyntäen kiinnostuksensa, osaamisensa ja innostuksensa eri puolia musiikkipedagogina. Hän kykenee toimimaan verkostoissa sekä ammatillisessa viestinnässä ja vuorovaikutuksessa aktiivisesti ja rakentavasti.

Sisältö

Oppimisen, opettamisen ja taiteen soveltavan käytön taustalla vaikuttavat näkökulmat, oman pedagogisen tausta-ajattelun reflektointi omien vahvuuksien tunnistaminen ja työelämä, haastavien opetustilanteiden analysointi, tiedon hankkiminen oman osaamisen näkökulmasta nouseviin pedagogisiin erityiskysymyksiin, tunnevuorovaikutus musiikin oppimisessa ja ryhmämusiikkitoiminnassa, taiteen soveltavan käytön käytänteiden kehittäminen, opetus- ja ohjaustilanteiden suunnittelu ja toteutus, reflektointi yksin ja yhdessä.

Esitietovaatimukset

Opiskelija osaa analysoida musiikillista oppimista, ryhmäprosessia ja opetustilannetta näkyvää syvemmällä tasolla ja osaa tarkastella kriittisesti omaa panostaan erilaisissa ryhmätilanteissa. Opiskelija osaa käyttää monipuolista tietoa pedagogisen ajattelunsa tukena suunnitellessaan elämyksellistä ja kokonaisvaltaista musiikin oppimista ja kokemista. Hän kykenee ohjaamaan jatkuvan ammatillisen oppimisensa polkua kehittäen oppimisympäristöjä, jotka rakentuvat yhteisöllisyydelle ja osallisuudelle ja joissa jokainen oppija voi kokea itsensä arvokkaaksi. Hän osaa hyödyntää reflektiivistä otetta oman ammatillisen kehittymisensä ohjaamisessa sekä luomaan verkostoja työelämässä.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa analysoida ja kehittää ammattitaitoaan musiikkipedagogina sekä rakentaa jatkuvan ammatillisen oppimisen käytänteitä osaksi ammatillista maisemaansa. Hän osaa hyödyntää teoreettista, käytännöllistä ja kokemuksellista tietoa ammatillisessa toiminnassaan ja kehittää uusia ammatillisia käytänteitä ja sovelluksia hyödyntäen kiinnostuksensa, osaamisensa ja innostuksensa eri puolia musiikkipedagogina. Hän kykenee toimimaan verkostoissa sekä ammatillisessa viestinnässä ja vuorovaikutuksessa aktiivisesti ja rakentavasti.

Ilmoittautumisaika

27.11.2023 - 07.01.2024

Ajoitus

01.01.2024 - 17.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Musiikin tiimi

Toimipiste

Hämeentie 135

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Musiikin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Sanna Vuolteenaho
  • Minna Lamppu
  • musiikki virtuaali
  • Hanna-Maija Aarnio
Vastuuopettaja

Minna Lamppu

Ryhmät
  • KXF20S1
    Musiikin tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opiskelija osaa analysoida ja kehittää ammattitaitoaan musiikkipedagogina sekä rakentaa jatkuvan ammatillisen oppimisen käytänteitä osaksi ammatillista maisemaansa. Hän osaa hyödyntää teoreettista, käytännöllistä ja kokemuksellista tietoa ammatillisessa toiminnassaan ja kehittää uusia ammatillisia käytänteitä ja sovelluksia hyödyntäen kiinnostuksensa, osaamisensa ja innostuksensa eri puolia musiikkipedagogina. Hän kykenee toimimaan verkostoissa sekä ammatillisessa viestinnässä ja vuorovaikutuksessa aktiivisesti ja rakentavasti.

Sisältö

Oppimisen, opettamisen ja taiteen soveltavan käytön taustalla vaikuttavat näkökulmat, oman pedagogisen tausta-ajattelun reflektointi omien vahvuuksien tunnistaminen ja työelämä, haastavien opetustilanteiden analysointi, tiedon hankkiminen oman osaamisen näkökulmasta nouseviin pedagogisiin erityiskysymyksiin, tunnevuorovaikutus musiikin oppimisessa ja ryhmämusiikkitoiminnassa, taiteen soveltavan käytön käytänteiden kehittäminen, opetus- ja ohjaustilanteiden suunnittelu ja toteutus, reflektointi yksin ja yhdessä.

Aika ja paikka

Opetus pääasiassa tiistaisin ja torstaisin klo 9-15 (-18) välillä. Tarkempi aikataulu vamukan lukujärjestyksessä.
Osallistuminen opetukseen, työelämäprojekteihin ja tehtäviin kunkin opiskelijan opintopolkua täydentävällä tavalla. Sisältyvät projektit, kirjallisuus ja tehtävät sovitaan tammikuussa 2024.

Oppimateriaalit

Opettajan ohjeistuksen mukaan; myös opettajan antama materiaali.

Opetusmenetelmät

Tehtäväohjattu opetus
Ohjatut harjoitukset
Työpaja
Ryhmäohjaus
Opintokäynti

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Pedagogiset sovellukset sovitaan vuosikurssivastuuopettajan kanssa.

Lisätietoja opiskelijoille

Tarkempi aikataulu vamukan lukujärjestyksessä.
Luennot, workshopit, tehtävät ja megapäivät.
Kirjallisuuteen perustuvat oppimistehtävät.
Osallistuminen opetukseen, työelämäprojekteihin ja tehtäviin kunkin opiskelijan opintopolkua täydentävällä tavalla. Opintojaksoon sisältyvät projektit, kirjallisuus ja tehtävät sovitaan tammikuussa 2024.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa analysoida ja kehittää ammattitaitoaan musiikkipedagogina sekä rakentaa jatkuvan ammatillisen oppimisen käytänteitä osaksi ammatillista maisemaansa. Hän osaa hyödyntää teoreettista, käytännöllistä ja kokemuksellista tietoa ammatillisessa toiminnassaan ja kehittää uusia ammatillisia käytänteitä ja sovelluksia hyödyntäen kiinnostuksensa, osaamisensa ja innostuksensa eri puolia musiikkipedagogina. Hän kykenee toimimaan verkostoissa sekä ammatillisessa viestinnässä ja vuorovaikutuksessa aktiivisesti ja rakentavasti.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Jatkuva arviointi
Oppimispäiväkirja
Portfolio

Esitietovaatimukset

Opiskelija osaa analysoida musiikillista oppimista, ryhmäprosessia ja opetustilannetta näkyvää syvemmällä tasolla ja osaa tarkastella kriittisesti omaa panostaan erilaisissa ryhmätilanteissa. Opiskelija osaa käyttää monipuolista tietoa pedagogisen ajattelunsa tukena suunnitellessaan elämyksellistä ja kokonaisvaltaista musiikin oppimista ja kokemista. Hän kykenee ohjaamaan jatkuvan ammatillisen oppimisensa polkua kehittäen oppimisympäristöjä, jotka rakentuvat yhteisöllisyydelle ja osallisuudelle ja joissa jokainen oppija voi kokea itsensä arvokkaaksi. Hän osaa hyödyntää reflektiivistä otetta oman ammatillisen kehittymisensä ohjaamisessa sekä luomaan verkostoja työelämässä.