Skip to main content

Accompaniment Skills and Improvisation for Music Educator 1Laajuus (5 cr)

Code: KX00DX79

Credits

5 op

Teaching language

  • Finnish

Objective

The student comprehends different types of musical content related to their work as a music educator. The student can produce sounding score and accompaniment through playing by ear, or by reducing, embellishing or transposing the written chord symbols and notation in the context of their pedagogical practices. The student is able to produce the most common harmonic phenomena with a harmony instrument. The student is capable of practising appropriately and ergonomically.

The student gains competences in implementing various improvisation exercises which train interaction skills such as reaction speed, observational abilities and controlling of musical time. The student can utilize improvisation to develop musical memory, rapidity of musical thinking, musical visualization and sense of drama. The student is able to use different elements and phenomena of music in improvisation and teaching.

Content

Surveying the needs of a group. Based on the student’s specialization in pop/jazz or classical music, the production of accompaniment in various styles for the purposes of teaching music from a score, chord symbols or by ear. Perceiving and implementation of harmony. Understanding improvisation and rhythmic elements. Composing accompaniments. Versatile improvisation exercises and techniques in different styles according to specialization.

Prerequisites

Degree according to the extended syllabus level of basic education in music or equivalent skills and knowledge.

Assessment criteria, approved/failed

The student can complete and submit given exercises and assignments according to schedule.
The student is able to identify their strengths and areas of development and work towards their learning goals with determination.
The student presents and argues their own contribution to the group as agreed and is able to receive feedback and reflect on their own work.

Enrollment

29.11.2021 - 12.12.2021

Timing

17.01.2022 - 01.04.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

Music

Campus

Musiikki

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Music
Teachers
  • Jarmo Hynninen
  • Marko Liski
  • Susanna Mesiä
  • Antti Rissanen
  • Hanna-Maija Aarnio
  • AriPekka Korhonen
Teacher in charge

AriPekka Korhonen

Groups
  • KXF21S1
    Musiikin tutkinto-ohjelma päivä

Objective

Opiskelija osaa omaksua pedagogin työhönsä liittyviä musiikillisia sisältöjä. Hän osaa tuottaa soivaa satsia ja säestyksiä korvakuulolta, sointumerkeistä ja nuottikuvasta pelkistämällä, rikastamalla tai transponoimalla omaan pedagogin työhönsä liittyvissä musiikillisissa yhteyksissä. Opiskelija osaa tuottaa yleisimpiä harmonisia ilmiöitä sointusoittimella. Hänellä on hyvät valmiudet harjoitella tarkoituksenmukaisesti ja ergonomisesti.

Opiskelija saa valmiuksia harjoitella erilaisia improvisaatioharjoituksia ja niiden avulla musiikillisia vuorovaikutustaitoja, reaktionopeutta, huomiokykyä ja musiikillista ajanhallintaa. Hän osaa kehittää improvisoinnin avulla musiikillista muistia, musiikillisen ajattelun nopeutta, musiikillista mielikuvamaailmaa ja draaman tajua. Opiskelija osaa käyttää musiikin eri elementtejä ja ilmiöitä improvisoidessaan ja opetustyössään.

Content

Ryhmän tarpeiden kartoitus. Säestyksien tuottaminen eri tyyleissä eriytettynä opiskelijan suuntautumisen mukaan pop/jazz-ja klassisen musiikin opettamisen tarpeisiin nuoteista, sointumerkeistä ja korvakuulolta. Harmonian hahmottaminen ja toteuttaminen. Improvisointi ja rytmiikka. Säestysten rakentaminen. Monimuotoisia improvisaatioharjoituksia ja tekniikoita suuntautumisen mukaan eri tyyleissä.

Location and time

Suomeksi
Kurssi koostuu kahdesta erillisestä osasta:
pedagogin säestystaidoista ( perjantaisin klo 9.00-10.30, alkaen 21.1. Zoom: https://metropolia.zoom.us/j/3668817260 ja
improvisointi osuudesta (aloitus to 20.1. klo 10.45-12.15 Zoom: https://metropolia.zoom.us/j/3668817260).

Alueellisten ja Metropolian suositusten mukaan opetus voidaan toteuttaa etäopetuksena.

Improvisointi osuuden ohjelma:

Aloitus Johdanto (yhteinen) to 20.1. klo 10.45-12.15 Zoom, Ap Korhonen https://metropolia.zoom.us/j/3668817260
Improvisointi laulaen to 27.1. klo 10.45-12.15 Zoom, Susanna Mesiä
Keho soittimena 3.2.. klo 10.45-12.15 As 412,, Hanna -Maija Aarnio Klubi/zoom, Ap Korhonen
Elementti-improvisaatio 10.2. klo 10.45-12.15 AS412, Ap Korhonen
Vapaa improvisointi 17.2. klo 10.45-12.15 AS412, Antti Rissanen
Tonaalinen improvisaatio 3.3.. klo 10.45-12.15 AS412, Marko Liski
Blues 10.3. klo 10.45-12.15 AS412, Jarmo Hynninen
Modaalinen improvisaatio 1 24.3.klo 10.45-12.15 IAS412, Antti Rissanen
Toiminnallinen loppureflektio 31.3. klo 10.45-12.15 AS412, Ap Korhonen
Muutokset mahdollisia.

Teaching methods

Ryhmäohjaus
Aktivoiva luento
Harjoitustehtävät
Lähiopetus

Student workload

Suomeksi
Kurssi koostuu kahdesta erillisestä osasta:
pedagogin säestystaidoista ( perjantaisin klo 9.00-10.30, alkaen 21.1. As 513 tai jos ollaan etäopetuksessa https://metropolia.zoom.us/j/3668817260 ja
improvisointi osuudesta (aloitus to 20.1. klo 10.45-12.15 As 412 tai jos ollaan etäopetuksessa Zoom: https://metropolia.zoom.us/j/3668817260).

Alueellisten ja Metropolian suositusten mukaan opetus voidaan toteuttaa etäopetuksena.

Improvisointi osuuden ohjelma:

Aloitus Johdanto (yhteinen) to 20.1. klo 10.45-12.15 As 412 tai Zoom, Ap Korhonen https://metropolia.zoom.us/j/3668817260
Improvisointi laulaen to 27.1. klo 10.45-12.15 As 412, Susanna Mesiä
Keho soittimena 3.2.. klo 10.45-12.15 As 412,, Hanna -Maija Aarnio Klubi/zoom, Ap Korhonen
Elementti-improvisaatio 10.2. klo 10.45-12.15 AS412, Ap Korhonen
Vapaa improvisointi 17.2. klo 10.45-12.15 AS412, Antti Rissanen
Tonaalinen improvisaatio 3.3.. klo 10.45-12.15 AS412, Marko Liski
Blues 10.3. klo 10.45-12.15 AS412, Jarmo Hynninen
Modaalinen improvisaatio 1 24.3.klo 10.45-12.15 IAS412, Antti Rissanen
Toiminnallinen loppureflektio 31.3. klo 10.45-12.15 AS412, Ap Korhonen
Muutokset mahdollisia.

Content scheduling

Suomeksi
Kurssi koostuu kahdesta erillisestä osasta:
pedagogin säestystaidoista ( perjantaisin klo 9.00-10.30, alkaen 21.1. As 513 tai jos ollaan etäopetuksessa https://metropolia.zoom.us/j/3668817260 ja
improvisointi osuudesta (aloitus to 20.1. klo 10.45-12.15 As 412 tai jos ollaan etäopetuksessa Zoom: https://metropolia.zoom.us/j/3668817260).

Alueellisten ja Metropolian suositusten mukaan opetus voidaan toteuttaa etäopetuksena.

Improvisointi osuuden ohjelma:

Aloitus Johdanto (yhteinen) to 20.1. klo 10.45-12.15 As 412 tai Zoom, Ap Korhonen https://metropolia.zoom.us/j/3668817260
Improvisointi laulaen to 27.1. klo 10.45-12.15 As 412, Susanna Mesiä
Keho soittimena 3.2.. klo 10.45-12.15 As 412,, Hanna -Maija Aarnio Klubi/zoom, Ap Korhonen
Elementti-improvisaatio 10.2. klo 10.45-12.15 AS412, Ap Korhonen
Vapaa improvisointi 17.2. klo 10.45-12.15 AS412, Antti Rissanen
Tonaalinen improvisaatio 3.3.. klo 10.45-12.15 AS412, Marko Liski
Blues 10.3. klo 10.45-12.15 AS412, Jarmo Hynninen
Modaalinen improvisaatio 1 24.3.klo 10.45-12.15 IAS412, Antti Rissanen
Toiminnallinen loppureflektio 31.3. klo 10.45-12.15 AS412, Ap Korhonen
Muutokset mahdollisia.

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelija osaa toimia sovittujen aikataulujen mukaan ja palauttaa oppimistehtävät ajoissa. Opiskelija osaa tunnistaa vahvuutensa ja kehittämiskohteensa sekä työskennellä kohti oppimistavoitettaan määrätietoisesti. Opiskelija esittelee ja argumentoi omia tuotoksiaan ryhmälle sovitusti sekä osaa ottaa palautetta vastaan ja reflektoida omaa tekemistään.

Assessment methods and criteria

Jatkuva arviointi
Vertaisarviointi
Osallistuminen opetukseen
Oppimistehtävät
(yhteensä 100%)
Osallistuminen opetukseen ja oppimistehtävien tekeminen ja palauttaminen ovat kurssin läpäisyn edellytys. Mahdollisen poissaolon sattuessa kohdalle, sovi opettajan kanssa kuinka osoitat osaamisesi tunnin aiheeseen liittyen.

Prerequisites

Musiikkioppilaitoksen taiteen perusopetuksen laajan oppimäärän suoritus tai vastaavat tiedot ja taidot.

Enrollment

29.11.2021 - 12.01.2022

Timing

01.01.2022 - 31.05.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

Music

Campus

Musiikki

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Music
Teachers
  • Sanna Vuolteenaho
  • Kimmo Salonen
Teacher in charge

Kimmo Salonen

Groups
  • KXF21S1
    Musiikin tutkinto-ohjelma päivä

Objective

Opiskelija osaa omaksua pedagogin työhönsä liittyviä musiikillisia sisältöjä. Hän osaa tuottaa soivaa satsia ja säestyksiä korvakuulolta, sointumerkeistä ja nuottikuvasta pelkistämällä, rikastamalla tai transponoimalla omaan pedagogin työhönsä liittyvissä musiikillisissa yhteyksissä. Opiskelija osaa tuottaa yleisimpiä harmonisia ilmiöitä sointusoittimella. Hänellä on hyvät valmiudet harjoitella tarkoituksenmukaisesti ja ergonomisesti.

Opiskelija saa valmiuksia harjoitella erilaisia improvisaatioharjoituksia ja niiden avulla musiikillisia vuorovaikutustaitoja, reaktionopeutta, huomiokykyä ja musiikillista ajanhallintaa. Hän osaa kehittää improvisoinnin avulla musiikillista muistia, musiikillisen ajattelun nopeutta, musiikillista mielikuvamaailmaa ja draaman tajua. Opiskelija osaa käyttää musiikin eri elementtejä ja ilmiöitä improvisoidessaan ja opetustyössään.

Content

Ryhmän tarpeiden kartoitus. Säestyksien tuottaminen eri tyyleissä eriytettynä opiskelijan suuntautumisen mukaan pop/jazz-ja klassisen musiikin opettamisen tarpeisiin nuoteista, sointumerkeistä ja korvakuulolta. Harmonian hahmottaminen ja toteuttaminen. Improvisointi ja rytmiikka. Säestysten rakentaminen. Monimuotoisia improvisaatioharjoituksia ja tekniikoita suuntautumisen mukaan eri tyyleissä.

Location and time

SÄESTYSTAIDOT: Osallistuminen ryhmämuotoiseen opetukseen pianon ryhmäopetustilassa 513. Opetus tiistaisin klo 14.45-16.15 välisenä aikana. Ensimmäinen tapaaminen ti 25.1. Kaikki paikalle, tuolloin käydään läpi kurssin sisältö, tavoitteet sekä tutustutaan ryhmäopetustilan laitteistoon. Ensimmäisellä kerralla tehdään myös jako kahteen tai kolmeen pienempään ryhmään.

IMPROVISOINTI: opetus järjestetään periodiluonteisena. Opetuspäivät: pe 14.1. klo 13-14.30, pe 28.1. klo 13-14.30, pe 11.2. klo 13-14.30, pe 11.3. klo 13-14.30, Projektiviikolla (vko 11) opetus maanantaina 14.3. klo 13-14.30, tiistaina 15.3. klo 9-10.30, keskiviikkona 16.3. klo 13-14.30 (sisältää päätössession loppureflektion).
Näiden lisäksi Luovan lavalla pidetään keväällä Improklubit maanantaisin klo 19.15-20.15 (24.1.,7.3., 4.4., 2.5.). Jokainen opiskelija osallistuu vähintään kahdesti Improklubeihin.

Materials

Opettajan tuoma materiaali

Teaching methods

SÄESTYSTAIDOT: Osallistuminen ryhmämuotoiseen opetukseen pianon ryhmäopetustilassa 513. Opetus tiistaisin klo 14.45-16.15 välisenä aikana. Ensimmäinen tapaaminen ti 25.1. Kaikki paikalle, tuolloin käydään läpi kurssin sisältö, tavoitteet sekä tutustutaan ryhmäopetustilan laitteistoon. Ensimmäisellä kerralla tehdään myös jako kahteen tai kolmeen pienempään ryhmään.

IMPROVISOINTI: opetus järjestetään periodiluonteisena. Opetuspäivät: pe 14.1. klo 13-14.30, pe 28.1. klo 13-14.30, pe 11.2. klo 13-14.30, pe 11.3. klo 13-14.30, Projektiviikolla (vko 11) opetus maanantaina 14.3. klo 13-14.30, tiistaina 15.3. klo 9-10.30, keskiviikkona 16.3. klo 13-14.30 (sisältää päätössession loppureflektion).
Näiden lisäksi Luovan lavalla pidetään keväällä Improklubit maanantaisin klo 19.15-20.15 (24.1.,7.3., 4.4., 2.5.). Jokainen opiskelija osallistuu vähintään kahdesti Improklubeihin.

Completion alternatives

Osallistuminen tunneille on pakollista; välttämättömät poissaolot korvataan säestystaidoissa videoidulla tehtävällä, jonka opiskelija palauttaa työtilaan ennen seuraavaa tapaamiskertaa. Välttämättömiä poissaoloja voi olla korkeintaan 3 hyväksytyn suorituksen saamiseksi.


Improvisoinnin poissaolosta korvaavasta tehtävästä sovitaan suoraan opettajan kanssa.

Content scheduling

SÄESTYSTAIDOT: Osallistuminen ryhmämuotoiseen opetukseen pianon ryhmäopetustilassa 513. Opetus tiistaisin klo 14.45-16.45 välisenä aikana. Ensimmäinen tapaaminen ti 25.1. Kaikki paikalle, tuolloin käydään läpi kurssin sisältö, tavoitteet sekä tutustutaan ryhmäopetustilan laitteistoon. Ensimmäisellä kerralla tehdään myös jako kahteen tai kolmeen pienempään ryhmään.

IMPROVISOINTI: opetus järjestetään periodiluonteisena. Opetuspäivät: pe 14.1. klo 13-14.30, pe 28.1. klo 13-14.30, pe 11.2. klo 13-14.30, pe 11.3. klo 13-14.30, Projektiviikolla (vko 11) opetus maanantaina 14.3. klo 13-14.30, tiistaina 15.3. klo 9-10.30, keskiviikkona 16.3. klo 13-14.30 (sisältää päätössession loppureflektion).
Näiden lisäksi Luovan lavalla pidetään keväällä Improklubit maanantaisin klo 19.15-20.15 (24.1.,7.3., 4.4., 2.5.). Jokainen opiskelija osallistuu vähintään kahdesti Improklubeihin.

Further information

SÄESTYSTAIDOT: Osallistuminen ryhmämuotoiseen opetukseen pianon ryhmäopetustilassa 513. Opetus tiistaisin klo 14.45-16.15 välisenä aikana. Ensimmäinen tapaaminen ti 25.1. Kaikki paikalle, tuolloin käydään läpi kurssin sisältö, tavoitteet sekä tutustutaan ryhmäopetustilan laitteistoon. Ensimmäisellä kerralla tehdään myös jako kahteen tai kolmeen pienempään ryhmään.

IMPROVISOINTI: opetus järjestetään periodiluonteisena. Opetuspäivät: pe 14.1. klo 13-14.30, pe 28.1. klo 13-14.30, pe 11.2. klo 13-14.30, pe 11.3. klo 13-14.30, Projektiviikolla (vko 11) opetus maanantaina 14.3. klo 13-14.30, tiistaina 15.3. klo 9-10.30, keskiviikkona 16.3. klo 13-14.30 (sisältää päätössession loppureflektion).
Näiden lisäksi Luovan lavalla pidetään keväällä Improklubit maanantaisin klo 19.15-20.15 (24.1.,7.3., 4.4., 2.5.). Jokainen opiskelija osallistuu vähintään kahdesti Improklubeihin.

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelija osaa toimia sovittujen aikataulujen mukaan ja palauttaa oppimistehtävät ajoissa. Opiskelija osaa tunnistaa vahvuutensa ja kehittämiskohteensa sekä työskennellä kohti oppimistavoitettaan määrätietoisesti. Opiskelija esittelee ja argumentoi omia tuotoksiaan ryhmälle sovitusti sekä osaa ottaa palautetta vastaan ja reflektoida omaa tekemistään.

Assessment methods and criteria

jatkuva arviointi
itsearviointi
loppukatselmus eli tentti (säestystaidot)

Prerequisites

Musiikkioppilaitoksen taiteen perusopetuksen laajan oppimäärän suoritus tai vastaavat tiedot ja taidot.