Siirry suoraan sisältöön

Pedagogin säestystaidot ja improvisointi 1Laajuus (5 op)

Tunnus: KX00DX79

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa omaksua pedagogin työhönsä liittyviä musiikillisia sisältöjä. Hän osaa tuottaa soivaa satsia ja säestyksiä korvakuulolta, sointumerkeistä ja nuottikuvasta pelkistämällä, rikastamalla tai transponoimalla omaan pedagogin työhönsä liittyvissä musiikillisissa yhteyksissä. Opiskelija osaa tuottaa yleisimpiä harmonisia ilmiöitä sointusoittimella. Hänellä on hyvät valmiudet harjoitella tarkoituksenmukaisesti ja ergonomisesti.

Opiskelija saa valmiuksia harjoitella erilaisia improvisaatioharjoituksia ja niiden avulla musiikillisia vuorovaikutustaitoja, reaktionopeutta, huomiokykyä ja musiikillista ajanhallintaa. Hän osaa kehittää improvisoinnin avulla musiikillista muistia, musiikillisen ajattelun nopeutta, musiikillista mielikuvamaailmaa ja draaman tajua. Opiskelija osaa käyttää musiikin eri elementtejä ja ilmiöitä improvisoidessaan ja opetustyössään.

Sisältö

Ryhmän tarpeiden kartoitus. Säestyksien tuottaminen eri tyyleissä eriytettynä opiskelijan suuntautumisen mukaan pop/jazz-ja klassisen musiikin opettamisen tarpeisiin nuoteista, sointumerkeistä ja korvakuulolta. Harmonian hahmottaminen ja toteuttaminen. Improvisointi ja rytmiikka. Säestysten rakentaminen. Monimuotoisia improvisaatioharjoituksia ja tekniikoita suuntautumisen mukaan eri tyyleissä.

Esitietovaatimukset

Musiikkioppilaitoksen taiteen perusopetuksen laajan oppimäärän suoritus tai vastaavat tiedot ja taidot.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa toimia sovittujen aikataulujen mukaan ja palauttaa oppimistehtävät ajoissa. Opiskelija osaa tunnistaa vahvuutensa ja kehittämiskohteensa sekä työskennellä kohti oppimistavoitettaan määrätietoisesti. Opiskelija esittelee ja argumentoi omia tuotoksiaan ryhmälle sovitusti sekä osaa ottaa palautetta vastaan ja reflektoida omaa tekemistään.

Ilmoittautumisaika

29.11.2021 - 12.12.2021

Ajoitus

17.01.2022 - 01.04.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Musiikin tiimi

Toimipiste

Musiikki

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Musiikin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Jarmo Hynninen
  • Marko Liski
  • Susanna Mesiä
  • Antti Rissanen
  • Hanna-Maija Aarnio
  • AriPekka Korhonen
Vastuuopettaja

AriPekka Korhonen

Ryhmät
  • KXF21S1
    Musiikin tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opiskelija osaa omaksua pedagogin työhönsä liittyviä musiikillisia sisältöjä. Hän osaa tuottaa soivaa satsia ja säestyksiä korvakuulolta, sointumerkeistä ja nuottikuvasta pelkistämällä, rikastamalla tai transponoimalla omaan pedagogin työhönsä liittyvissä musiikillisissa yhteyksissä. Opiskelija osaa tuottaa yleisimpiä harmonisia ilmiöitä sointusoittimella. Hänellä on hyvät valmiudet harjoitella tarkoituksenmukaisesti ja ergonomisesti.

Opiskelija saa valmiuksia harjoitella erilaisia improvisaatioharjoituksia ja niiden avulla musiikillisia vuorovaikutustaitoja, reaktionopeutta, huomiokykyä ja musiikillista ajanhallintaa. Hän osaa kehittää improvisoinnin avulla musiikillista muistia, musiikillisen ajattelun nopeutta, musiikillista mielikuvamaailmaa ja draaman tajua. Opiskelija osaa käyttää musiikin eri elementtejä ja ilmiöitä improvisoidessaan ja opetustyössään.

Sisältö

Ryhmän tarpeiden kartoitus. Säestyksien tuottaminen eri tyyleissä eriytettynä opiskelijan suuntautumisen mukaan pop/jazz-ja klassisen musiikin opettamisen tarpeisiin nuoteista, sointumerkeistä ja korvakuulolta. Harmonian hahmottaminen ja toteuttaminen. Improvisointi ja rytmiikka. Säestysten rakentaminen. Monimuotoisia improvisaatioharjoituksia ja tekniikoita suuntautumisen mukaan eri tyyleissä.

Aika ja paikka

Suomeksi
Kurssi koostuu kahdesta erillisestä osasta:
pedagogin säestystaidoista ( perjantaisin klo 9.00-10.30, alkaen 21.1. Zoom: https://metropolia.zoom.us/j/3668817260 ja
improvisointi osuudesta (aloitus to 20.1. klo 10.45-12.15 Zoom: https://metropolia.zoom.us/j/3668817260).

Alueellisten ja Metropolian suositusten mukaan opetus voidaan toteuttaa etäopetuksena.

Improvisointi osuuden ohjelma:

Aloitus Johdanto (yhteinen) to 20.1. klo 10.45-12.15 Zoom, Ap Korhonen https://metropolia.zoom.us/j/3668817260
Improvisointi laulaen to 27.1. klo 10.45-12.15 Zoom, Susanna Mesiä
Keho soittimena 3.2.. klo 10.45-12.15 As 412,, Hanna -Maija Aarnio Klubi/zoom, Ap Korhonen
Elementti-improvisaatio 10.2. klo 10.45-12.15 AS412, Ap Korhonen
Vapaa improvisointi 17.2. klo 10.45-12.15 AS412, Antti Rissanen
Tonaalinen improvisaatio 3.3.. klo 10.45-12.15 AS412, Marko Liski
Blues 10.3. klo 10.45-12.15 AS412, Jarmo Hynninen
Modaalinen improvisaatio 1 24.3.klo 10.45-12.15 IAS412, Antti Rissanen
Toiminnallinen loppureflektio 31.3. klo 10.45-12.15 AS412, Ap Korhonen
Muutokset mahdollisia.

Opetusmenetelmät

Ryhmäohjaus
Aktivoiva luento
Harjoitustehtävät
Lähiopetus

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Suomeksi
Kurssi koostuu kahdesta erillisestä osasta:
pedagogin säestystaidoista ( perjantaisin klo 9.00-10.30, alkaen 21.1. As 513 tai jos ollaan etäopetuksessa https://metropolia.zoom.us/j/3668817260 ja
improvisointi osuudesta (aloitus to 20.1. klo 10.45-12.15 As 412 tai jos ollaan etäopetuksessa Zoom: https://metropolia.zoom.us/j/3668817260).

Alueellisten ja Metropolian suositusten mukaan opetus voidaan toteuttaa etäopetuksena.

Improvisointi osuuden ohjelma:

Aloitus Johdanto (yhteinen) to 20.1. klo 10.45-12.15 As 412 tai Zoom, Ap Korhonen https://metropolia.zoom.us/j/3668817260
Improvisointi laulaen to 27.1. klo 10.45-12.15 As 412, Susanna Mesiä
Keho soittimena 3.2.. klo 10.45-12.15 As 412,, Hanna -Maija Aarnio Klubi/zoom, Ap Korhonen
Elementti-improvisaatio 10.2. klo 10.45-12.15 AS412, Ap Korhonen
Vapaa improvisointi 17.2. klo 10.45-12.15 AS412, Antti Rissanen
Tonaalinen improvisaatio 3.3.. klo 10.45-12.15 AS412, Marko Liski
Blues 10.3. klo 10.45-12.15 AS412, Jarmo Hynninen
Modaalinen improvisaatio 1 24.3.klo 10.45-12.15 IAS412, Antti Rissanen
Toiminnallinen loppureflektio 31.3. klo 10.45-12.15 AS412, Ap Korhonen
Muutokset mahdollisia.

Sisällön jaksotus

Suomeksi
Kurssi koostuu kahdesta erillisestä osasta:
pedagogin säestystaidoista ( perjantaisin klo 9.00-10.30, alkaen 21.1. As 513 tai jos ollaan etäopetuksessa https://metropolia.zoom.us/j/3668817260 ja
improvisointi osuudesta (aloitus to 20.1. klo 10.45-12.15 As 412 tai jos ollaan etäopetuksessa Zoom: https://metropolia.zoom.us/j/3668817260).

Alueellisten ja Metropolian suositusten mukaan opetus voidaan toteuttaa etäopetuksena.

Improvisointi osuuden ohjelma:

Aloitus Johdanto (yhteinen) to 20.1. klo 10.45-12.15 As 412 tai Zoom, Ap Korhonen https://metropolia.zoom.us/j/3668817260
Improvisointi laulaen to 27.1. klo 10.45-12.15 As 412, Susanna Mesiä
Keho soittimena 3.2.. klo 10.45-12.15 As 412,, Hanna -Maija Aarnio Klubi/zoom, Ap Korhonen
Elementti-improvisaatio 10.2. klo 10.45-12.15 AS412, Ap Korhonen
Vapaa improvisointi 17.2. klo 10.45-12.15 AS412, Antti Rissanen
Tonaalinen improvisaatio 3.3.. klo 10.45-12.15 AS412, Marko Liski
Blues 10.3. klo 10.45-12.15 AS412, Jarmo Hynninen
Modaalinen improvisaatio 1 24.3.klo 10.45-12.15 IAS412, Antti Rissanen
Toiminnallinen loppureflektio 31.3. klo 10.45-12.15 AS412, Ap Korhonen
Muutokset mahdollisia.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa toimia sovittujen aikataulujen mukaan ja palauttaa oppimistehtävät ajoissa. Opiskelija osaa tunnistaa vahvuutensa ja kehittämiskohteensa sekä työskennellä kohti oppimistavoitettaan määrätietoisesti. Opiskelija esittelee ja argumentoi omia tuotoksiaan ryhmälle sovitusti sekä osaa ottaa palautetta vastaan ja reflektoida omaa tekemistään.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Jatkuva arviointi
Vertaisarviointi
Osallistuminen opetukseen
Oppimistehtävät
(yhteensä 100%)
Osallistuminen opetukseen ja oppimistehtävien tekeminen ja palauttaminen ovat kurssin läpäisyn edellytys. Mahdollisen poissaolon sattuessa kohdalle, sovi opettajan kanssa kuinka osoitat osaamisesi tunnin aiheeseen liittyen.

Esitietovaatimukset

Musiikkioppilaitoksen taiteen perusopetuksen laajan oppimäärän suoritus tai vastaavat tiedot ja taidot.

Ilmoittautumisaika

29.11.2021 - 12.01.2022

Ajoitus

01.01.2022 - 31.05.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Musiikin tiimi

Toimipiste

Musiikki

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Musiikin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Sanna Vuolteenaho
  • Kimmo Salonen
Vastuuopettaja

Kimmo Salonen

Ryhmät
  • KXF21S1
    Musiikin tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opiskelija osaa omaksua pedagogin työhönsä liittyviä musiikillisia sisältöjä. Hän osaa tuottaa soivaa satsia ja säestyksiä korvakuulolta, sointumerkeistä ja nuottikuvasta pelkistämällä, rikastamalla tai transponoimalla omaan pedagogin työhönsä liittyvissä musiikillisissa yhteyksissä. Opiskelija osaa tuottaa yleisimpiä harmonisia ilmiöitä sointusoittimella. Hänellä on hyvät valmiudet harjoitella tarkoituksenmukaisesti ja ergonomisesti.

Opiskelija saa valmiuksia harjoitella erilaisia improvisaatioharjoituksia ja niiden avulla musiikillisia vuorovaikutustaitoja, reaktionopeutta, huomiokykyä ja musiikillista ajanhallintaa. Hän osaa kehittää improvisoinnin avulla musiikillista muistia, musiikillisen ajattelun nopeutta, musiikillista mielikuvamaailmaa ja draaman tajua. Opiskelija osaa käyttää musiikin eri elementtejä ja ilmiöitä improvisoidessaan ja opetustyössään.

Sisältö

Ryhmän tarpeiden kartoitus. Säestyksien tuottaminen eri tyyleissä eriytettynä opiskelijan suuntautumisen mukaan pop/jazz-ja klassisen musiikin opettamisen tarpeisiin nuoteista, sointumerkeistä ja korvakuulolta. Harmonian hahmottaminen ja toteuttaminen. Improvisointi ja rytmiikka. Säestysten rakentaminen. Monimuotoisia improvisaatioharjoituksia ja tekniikoita suuntautumisen mukaan eri tyyleissä.

Aika ja paikka

SÄESTYSTAIDOT: Osallistuminen ryhmämuotoiseen opetukseen pianon ryhmäopetustilassa 513. Opetus tiistaisin klo 14.45-16.15 välisenä aikana. Ensimmäinen tapaaminen ti 25.1. Kaikki paikalle, tuolloin käydään läpi kurssin sisältö, tavoitteet sekä tutustutaan ryhmäopetustilan laitteistoon. Ensimmäisellä kerralla tehdään myös jako kahteen tai kolmeen pienempään ryhmään.

IMPROVISOINTI: opetus järjestetään periodiluonteisena. Opetuspäivät: pe 14.1. klo 13-14.30, pe 28.1. klo 13-14.30, pe 11.2. klo 13-14.30, pe 11.3. klo 13-14.30, Projektiviikolla (vko 11) opetus maanantaina 14.3. klo 13-14.30, tiistaina 15.3. klo 9-10.30, keskiviikkona 16.3. klo 13-14.30 (sisältää päätössession loppureflektion).
Näiden lisäksi Luovan lavalla pidetään keväällä Improklubit maanantaisin klo 19.15-20.15 (24.1.,7.3., 4.4., 2.5.). Jokainen opiskelija osallistuu vähintään kahdesti Improklubeihin.

Oppimateriaalit

Opettajan tuoma materiaali

Opetusmenetelmät

SÄESTYSTAIDOT: Osallistuminen ryhmämuotoiseen opetukseen pianon ryhmäopetustilassa 513. Opetus tiistaisin klo 14.45-16.15 välisenä aikana. Ensimmäinen tapaaminen ti 25.1. Kaikki paikalle, tuolloin käydään läpi kurssin sisältö, tavoitteet sekä tutustutaan ryhmäopetustilan laitteistoon. Ensimmäisellä kerralla tehdään myös jako kahteen tai kolmeen pienempään ryhmään.

IMPROVISOINTI: opetus järjestetään periodiluonteisena. Opetuspäivät: pe 14.1. klo 13-14.30, pe 28.1. klo 13-14.30, pe 11.2. klo 13-14.30, pe 11.3. klo 13-14.30, Projektiviikolla (vko 11) opetus maanantaina 14.3. klo 13-14.30, tiistaina 15.3. klo 9-10.30, keskiviikkona 16.3. klo 13-14.30 (sisältää päätössession loppureflektion).
Näiden lisäksi Luovan lavalla pidetään keväällä Improklubit maanantaisin klo 19.15-20.15 (24.1.,7.3., 4.4., 2.5.). Jokainen opiskelija osallistuu vähintään kahdesti Improklubeihin.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Osallistuminen tunneille on pakollista; välttämättömät poissaolot korvataan säestystaidoissa videoidulla tehtävällä, jonka opiskelija palauttaa työtilaan ennen seuraavaa tapaamiskertaa. Välttämättömiä poissaoloja voi olla korkeintaan 3 hyväksytyn suorituksen saamiseksi.


Improvisoinnin poissaolosta korvaavasta tehtävästä sovitaan suoraan opettajan kanssa.

Sisällön jaksotus

SÄESTYSTAIDOT: Osallistuminen ryhmämuotoiseen opetukseen pianon ryhmäopetustilassa 513. Opetus tiistaisin klo 14.45-16.45 välisenä aikana. Ensimmäinen tapaaminen ti 25.1. Kaikki paikalle, tuolloin käydään läpi kurssin sisältö, tavoitteet sekä tutustutaan ryhmäopetustilan laitteistoon. Ensimmäisellä kerralla tehdään myös jako kahteen tai kolmeen pienempään ryhmään.

IMPROVISOINTI: opetus järjestetään periodiluonteisena. Opetuspäivät: pe 14.1. klo 13-14.30, pe 28.1. klo 13-14.30, pe 11.2. klo 13-14.30, pe 11.3. klo 13-14.30, Projektiviikolla (vko 11) opetus maanantaina 14.3. klo 13-14.30, tiistaina 15.3. klo 9-10.30, keskiviikkona 16.3. klo 13-14.30 (sisältää päätössession loppureflektion).
Näiden lisäksi Luovan lavalla pidetään keväällä Improklubit maanantaisin klo 19.15-20.15 (24.1.,7.3., 4.4., 2.5.). Jokainen opiskelija osallistuu vähintään kahdesti Improklubeihin.

Lisätietoja opiskelijoille

SÄESTYSTAIDOT: Osallistuminen ryhmämuotoiseen opetukseen pianon ryhmäopetustilassa 513. Opetus tiistaisin klo 14.45-16.15 välisenä aikana. Ensimmäinen tapaaminen ti 25.1. Kaikki paikalle, tuolloin käydään läpi kurssin sisältö, tavoitteet sekä tutustutaan ryhmäopetustilan laitteistoon. Ensimmäisellä kerralla tehdään myös jako kahteen tai kolmeen pienempään ryhmään.

IMPROVISOINTI: opetus järjestetään periodiluonteisena. Opetuspäivät: pe 14.1. klo 13-14.30, pe 28.1. klo 13-14.30, pe 11.2. klo 13-14.30, pe 11.3. klo 13-14.30, Projektiviikolla (vko 11) opetus maanantaina 14.3. klo 13-14.30, tiistaina 15.3. klo 9-10.30, keskiviikkona 16.3. klo 13-14.30 (sisältää päätössession loppureflektion).
Näiden lisäksi Luovan lavalla pidetään keväällä Improklubit maanantaisin klo 19.15-20.15 (24.1.,7.3., 4.4., 2.5.). Jokainen opiskelija osallistuu vähintään kahdesti Improklubeihin.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa toimia sovittujen aikataulujen mukaan ja palauttaa oppimistehtävät ajoissa. Opiskelija osaa tunnistaa vahvuutensa ja kehittämiskohteensa sekä työskennellä kohti oppimistavoitettaan määrätietoisesti. Opiskelija esittelee ja argumentoi omia tuotoksiaan ryhmälle sovitusti sekä osaa ottaa palautetta vastaan ja reflektoida omaa tekemistään.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

jatkuva arviointi
itsearviointi
loppukatselmus eli tentti (säestystaidot)

Esitietovaatimukset

Musiikkioppilaitoksen taiteen perusopetuksen laajan oppimäärän suoritus tai vastaavat tiedot ja taidot.