Skip to main content

Creative TeachingLaajuus (5 cr)

Code: KX00DX57

Credits

5 op

Teaching language

  • Finnish

Objective

After completing the course, the student is able to apply different methods of improvisation, body percussion, game pedagogy and pedagogy of composing in their work. The student becomes acquainted with digital applications for music teaching and their use in tuition. The student becomes acquainted with the concepts of creativity research and recognizes manifestations and possibilities of creative teaching in music pedagogy. The student can support creativity in learning for both individuals and groups.

The student is able to apply music pedagogical skills in different collaboration and operation environments, such as working life contexts that utilize participatory arts. The student can guide their own growth to creative and inspirational teaching and build the capacity for the continuous development of their own professional competence and identity.

Content

Functional pedagogical lectures (e.g. body percussion, creativity, element improvisation, game pedagogy, applied improvisation). Students write a learning diary in which they observe the development of their professional identity as teachers and ponder how to apply what they have seen, heard and learned to their work. Getting to know music educator’s tasks in projects or in other jobs that require applied professional knowledge.

Prerequisites

The student is able to utilize learner-oriented pedagogical practices as an expert in the tuition of their own instrument. The student can guide the learner in the basics of improvisation. The student is capable of constructive interaction and goal-directed music teaching.

The student can plan and implement larger pedagogical arcs based on the learner’s strengths. The student is able to give feedback from longer learning processes and is able to use feedback as an activating and encouraging teaching method. The student is able to analyse learning situations at a more profound level than the visible. The student can reflect on their pedagogical thinking and activities.

Assessment criteria, approved/failed

- The student can complete and submit the set exercises and assignments according to schedule.
- The student is able to act as an active member of the group. The student gives constructive feedback and is able to reflect on their own knowledge and skills.
- The student is able to use the learning diary to support their own learning.

Enrollment

27.11.2023 - 07.01.2024

Timing

01.01.2024 - 17.05.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

RDI portion

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

Music

Campus

Hämeentie 135

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Music
Teachers
  • Tapani Heikinheimo
  • Pekka Saarikorpi
  • musiikki virtuaali
  • Raili Honkanen-Korhonen
  • AriPekka Korhonen
Teacher in charge

AriPekka Korhonen

Groups
  • KXF21S1
    Musiikin tutkinto-ohjelma päivä

Objective

Suoritettuaan opintojakson opiskelija osaa soveltaa erilaisia improvisaation, kehorytmiikan, pelipedagogiikan ja sävellyttämisen menetelmiä työssään. Opiskelija tutustuu musiikinopetuksen digitaalisiin sovelluksiin ja niiden käyttöön opetuksessa. Opiskelija tutustuu luovuustutkimuksen käsitteistöön ja tunnistaa luovan opettajuuden ilmenemismuotoja ja mahdollisuuksia musiikkipedagogin työssä. Hän osaa tukea yksilön ja ryhmän luovuutta.

Opiskelija osaa soveltaa musiikkipedagogista osaamistaan erilaisissa yhteistyö- ja toimintaympäristöissä, kuten osallistavaa taidetoimintaa hyödyntävissä työelämäkonteksteissa. Opiskelija osaa ohjata kasvuaan luovaan ja innostavaan opettajuuteen sekä rakentaa jatkuvan oppimisen valmiuksia oman ammattitaidon ja -identiteetin elinikäiseen työstämiseen.

Content

Pedagogiset toiminnalliset luennot (mm. kehorytmiikka, luovuus, elementti-improvisaatio, pelipedagogiikka, soveltava improvisaatio). Opiskelijat kirjoittavat opintojaksolla reflektio-/ oppimispäiväkirjaa, jossa havainnoivat opettajan ammatti-identiteetin kehittymistä sekä pohtivat kuinka soveltavat näkemäänsä, kuulemaansa ja oppimaansa työssään. Tutustuminen musiikkipedagogin työtehtäviin hankkeissa tai muissa soveltavaa osaamista vaativissa työtehtävissä.

Location and time

Luova opettajuus tiistaisin klo 9.15-12.15 joko luokassa As522 tai As 112(Klubi), tarkista kunkin aiheen/viikon kohdalta tila viikottain!

Materials

Verkkomateriaalit työtilassa

Teaching methods

Ryhmäohjaus
Aktivoiva luento
Harjoitustehtävät
Päiväkirjatyöskentely

Exam schedules

Ei tenttiä. Opintojaksolla edellytettävä osaaminen osoitetaan ensisijaisesti oppimistehtävillä, toissijaisesti muulla, erikseen opettajan kanssa sovittavalla tavalla.

Completion alternatives

Osallistuminen opetukseen, harjoitustehtävät ja oppimispäiväkirjan kirjoittaminen ja palauttaminen kuuluvat kurssin suoritukseen. Poissaoloista korvaavat tehtävät. Kaikista vaihtoehtoisista suoritustavoista on sovittava lukukauden/kurssin alkaessa opettajan kanssa.
Kaikki opintojaksototeutukseen liittyvät tehtävät tulee suorittaa toteutuksen aikana toteutussuunitelman mukaisesti.

Student workload

Luova opettajuus tiistaisin klo 9.15-12.15 joko luokassa As522 tai As 112(Klubi). Huomaa toiminnan mukaan vaihtuva tila, tarkista viikottain! Muutokset mahdollisia.

Päivä Tila Aihe opettaja
16.1. As 522 Luovuus AP Korhonen
23.1. As 522 Pelipedagogiikka AP Korhonen
30.1. As 522 Säveltäminen pedagogisena työkaluna AP Korhonen
6.2. Klubi, As 112 Kehorytmiikka 1 Pekka Saarikorpi
13.2. Klubi, As 112 Kehorytmiikka 2 Pekka Saarikorpi
20.2. Opettajien vapaajakso
27.2. Klubi, As 112 Elementti improvisaatio 1 AP Korhonen
5.3. Klubi, As 112 Elementti improvisaatio 2 AP Korhonen
12.3. Projektiviikko
19.3. As 522 OPS-työpaja, 9.15 Klassiset, 10.45 popjazz
26.3. Digin mahdollisuuksia
2.4. Klubi, As 112 Soveltava improvisaatio 1 Tapani Heikinheimo
9.4. As 522 Verkko-opetus /verkkokurssit AP Korhonen
16.4. Klubi, As 112 Soveltava improvisaatio 2 Tapani Heikinheimo
23.4. As 522 Palautekeskustelu ja mahdolllinen opiskelijoiden toiveaihe AP Korhonen

Content scheduling

Luova opettajuus tiistaisin klo 9.15-12.15 joko luokassa As522 tai As 112(Klubi). Huomaa toiminnan mukaan vaihtuva tila, tarkista viikottain! Muutokset mahdollisia.

Päivä Tila Aihe opettaja
16.1. As 522 Luovuus AP Korhonen
23.1. As 522 Pelipedagogiikka AP Korhonen
30.1. As 522 Säveltäminen pedagogisena työkaluna AP Korhonen
6.2. Klubi, As 112 Kehorytmiikka 1 Pekka Saarikorpi
13.2. Klubi, As 112 Kehorytmiikka 2 Pekka Saarikorpi
20.2. Opettajien vapaajakso
27.2. Klubi, As 112 Elementti improvisaatio 1 AP Korhonen
5.3. Klubi, As 112 Elementti improvisaatio 2 AP Korhonen
12.3. Projektiviikko
19.3. As 522 OPS-työpaja, 9.15 Klassiset, 10.45 popjazz
26.3. Digin mahdollisuuksia
2.4. Klubi, As 112 Soveltava improvisaatio 1 Tapani Heikinheimo
9.4. As 522 Verkko-opetus /verkkokurssit AP Korhonen
16.4. Klubi, As 112 Soveltava improvisaatio 2 Tapani Heikinheimo
23.4. As 522 Palautekeskustelu ja mahdolllinen opiskelijoiden toiveaihe AP Korhonen

Further information

Luova opettajuus tiistaisin klo 9.15-12.15 joko luokassa As522 tai As 112(Klubi). Huomaa toiminnan mukaan vaihtuva tila, tarkista viikottain!


Päivä Tila Aihe opettaja
16.1. As 522 Luovuus AP Korhonen
23.1. As 522 Pelipedagogiikka AP Korhonen
30.1. As 522 Säveltäminen pedagogisena työkaluna AP Korhonen
6.2. Klubi, As 112 Kehorytmiikka 1 Pekka Saarikorpi
13.2. Klubi, As 112 Kehorytmiikka 2 Pekka Saarikorpi
20.2. Opettajien vapaajakso
27.2. Klubi, As 112 Elementti improvisaatio 1 AP Korhonen
5.3. Klubi, As 112 Elementti improvisaatio 2 AP Korhonen
12.3. Projektiviikko
19.3. As 522 OPS-työpaja, 9.15 Klassiset, 10.45 popjazz
26.3. Digin mahdollisuuksia
2.4. Klubi, As 112 Soveltava improvisaatio 1 Tapani Heikinheimo
9.4. As 522 Verkko-opetus /verkkokurssit AP Korhonen
16.4. Klubi, As 112 Soveltava improvisaatio 2 Tapani Heikinheimo
23.4. As 522 Palautekeskustelu ja mahdolllinen opiskelijoiden toiveaihe AP Korhonen

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Assessment criteria, approved/failed

- Opiskelija osaa toimia sovittujen aikataulujen puitteissa ja suorittaa oppimistehtävät hyväksytysti.
- Opiskelija osaa toimia ryhmän aktiivisena jäsenenä, antaa rakentavaa palautetta ja reflektoida omaa osaamistaan.
- Opiskelija osaa käyttää oppimispäiväkirjaa oppimisensa tukena.

Assessment methods and criteria

Jatkuva arviointi
Vertaisarviointi
Osallistuminen opetukseen
Oppimistehtävät
(yhteensä 100%)

Prerequisites

Opiskelija kykenee käyttämään luovasti oppijalähtöisen pedagogiikan menetelmiä oman instrumenttinsa asiantuntijana. Opiskelija osaa ohjata oppilasta improvisoinnin alkeissa. Hän kykenee rakentavaan vuorovaikutukseen ja tavoitteelliseen musiikkipedagogiikan sisältöjen opettamiseen.

Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa oppijan vahvuuksiin perustuvia laajempia opetuksellisia kaaria. Hän kykenee antamaan palautetta pidemmistä oppimisprosesseista ja käyttämään palautteen antamista oppijaa aktivoivana ja kannustavana menetelmänä.Opiskelija osaa analysoida oppimistapahtumia näkyvää toimintaa syvällisemmällä tasolla.
Opiskelija osaa reflektoida pedagogista ajatteluaan ja toimintaansa.

Enrollment

28.11.2022 - 11.12.2022

Timing

01.01.2023 - 02.05.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

Music

Campus

Musiikki

Teaching languages
  • Finnish
Seats

1 - 40

Degree programmes
  • Music
Teachers
  • Tapani Heikinheimo
  • musiikki virtuaali
  • Raili Honkanen-Korhonen
  • AriPekka Korhonen
Teacher in charge

AriPekka Korhonen

Groups
  • KXF20S1
    Musiikin tutkinto-ohjelma päivä

Objective

Suoritettuaan opintojakson opiskelija osaa soveltaa erilaisia improvisaation, kehorytmiikan, pelipedagogiikan ja sävellyttämisen menetelmiä työssään. Opiskelija tutustuu musiikinopetuksen digitaalisiin sovelluksiin ja niiden käyttöön opetuksessa. Opiskelija tutustuu luovuustutkimuksen käsitteistöön ja tunnistaa luovan opettajuuden ilmenemismuotoja ja mahdollisuuksia musiikkipedagogin työssä. Hän osaa tukea yksilön ja ryhmän luovuutta.

Opiskelija osaa soveltaa musiikkipedagogista osaamistaan erilaisissa yhteistyö- ja toimintaympäristöissä, kuten osallistavaa taidetoimintaa hyödyntävissä työelämäkonteksteissa. Opiskelija osaa ohjata kasvuaan luovaan ja innostavaan opettajuuteen sekä rakentaa jatkuvan oppimisen valmiuksia oman ammattitaidon ja -identiteetin elinikäiseen työstämiseen.

Content

Pedagogiset toiminnalliset luennot (mm. kehorytmiikka, luovuus, elementti-improvisaatio, pelipedagogiikka, soveltava improvisaatio). Opiskelijat kirjoittavat opintojaksolla reflektio-/ oppimispäiväkirjaa, jossa havainnoivat opettajan ammatti-identiteetin kehittymistä sekä pohtivat kuinka soveltavat näkemäänsä, kuulemaansa ja oppimaansa työssään. Tutustuminen musiikkipedagogin työtehtäviin hankkeissa tai muissa soveltavaa osaamista vaativissa työtehtävissä.

Location and time

Luova opettajuus tiistaisin klo 9.15-12.15 joko luokassa As522 tai As 112(Klubi), tarkista kunkin aiheen/viikon kohdalta tila viikottain!

Materials

Verkkomateriaalit työtilassa

Teaching methods

Ryhmäohjaus
Aktivoiva luento
Harjoitustehtävät
Päiväkirjatyöskentely

Exam schedules

Ei tenttiä. Opintojaksolla edellytettävä osaaminen osoitetaan ensisijaisesti oppimistehtävillä, toissijaisesti muulla, erikseen opettajan kanssa sovittavalla tavalla.

Completion alternatives

Osallistuminen opetukseen, harjoitustehtävät ja oppimispäiväkirjan kirjoittaminen ja palauttaminen kuuluvat kurssin suoritukseen. Poissaoloista korvaavat tehtävät. Kaikista vaihtoehtoisista suoritustavoista on sovittava lukukauden/kurssin alkaessa opettajan kanssa.
Kaikki opintojaksototeutukseen liittyvät tehtävät tulee suorittaa toteutuksen aikana toteutussuunitelman mukaisesti.

Student workload

Luova opettajuus tiistaisin klo 9.15-12.15 joko luokassa As522 tai As 112(Klubi). Huomaa toiminnan mukaan vaihtuva tila, tarkista viikottain!


Päivä Tila Aihe opettaja

17.1. As 522 Luovuus AP Korhonen
24.1. Klubi, As 112 Kehorytmiikka 1 Pekka Saarikorpi
31.1. Klubi, As 112 Kehorytmiikka 2 Pekka Saarikorpi
7.2. As 522 Pelipedagogiikka AP Korhonen
14.2. Itseopiskeluna omassa Verkko-opetus AP Korhonen
21.2. Opettajien vapaajakso
28.2. As 522 Säveltäminen pedagogisena työkaluna AP Korhonen
7.3. Klubi, As 112 Elementti improvisaatio 1 AP Korhonen
14.3. Projektiviikko
21.3. Klubi, As 112 Toiminnallinen työpaja: ilmaisu ja innostus Raili Honkanen-Korhonen
28.3. As 522 Elementti improvisaatio 2 AP Korhonen
4.4. As 522 Pelipedagogiikka AP Korhonen
11.4. Klubi, As 112 Soveltava improvisaatio 1 Tapani Heikinheimo
18.4. Klubi, As 112 Soveltava improvisaatio 2 Tapani Heikinheimo
25.4. As 522 Palautekeskustelu ja mahdolllinen opiskelijoiden toiveaihe AP Korhonen

Content scheduling

Luova opettajuus tiistaisin klo 9.15-12.15 joko luokassa As522 tai As 112(Klubi). Huomaa toiminnan mukaan vaihtuva tila, tarkista viikottain!


Päivä Tila Aihe opettaja

17.1. As 522 Luovuus AP Korhonen
24.1. Klubi, As 112 Kehorytmiikka 1 Pekka Saarikorpi
31.1. Klubi, As 112 Kehorytmiikka 2 Pekka Saarikorpi
7.2. As 522 Pelipedagogiikka AP Korhonen
14.2. Itseopiskeluna omassa Verkko-opetus AP Korhonen
21.2. Opettajien vapaajakso
28.2. As 522 Säveltäminen pedagogisena työkaluna AP Korhonen
7.3. Klubi, As 112 Elementti improvisaatio 1 AP Korhonen
14.3. Projektiviikko
21.3. Klubi, As 112 Toiminnallinen työpaja: ilmaisu ja innostus Raili Honkanen-Korhonen
28.3. As 522 Elementti improvisaatio 2 AP Korhonen
4.4. As 522 Pelipedagogiikka AP Korhonen
11.4. Klubi, As 112 Soveltava improvisaatio 1 Tapani Heikinheimo
18.4. Klubi, As 112 Soveltava improvisaatio 2 Tapani Heikinheimo
25.4. As 522 Palautekeskustelu ja mahdolllinen opiskelijoiden toiveaihe AP Korhonen

Further information

Luova opettajuus tiistaisin klo 9.15-12.15 joko luokassa As522 tai As 112(Klubi). Huomaa toiminnan mukaan vaihtuva tila, tarkista viikottain!


Päivä Tila Aihe opettaja

17.1. As 522 Luovuus AP Korhonen
24.1. Klubi, As 112 Kehorytmiikka 1 Pekka Saarikorpi
31.1. Klubi, As 112 Kehorytmiikka 2 Pekka Saarikorpi
7.2. As 522 Pelipedagogiikka AP Korhonen
14.2. Itseopiskeluna omassa Verkko-opetus AP Korhonen
21.2. Opettajien vapaajakso
28.2. As 522 Säveltäminen pedagogisena työkaluna AP Korhonen
7.3. Klubi, As 112 Elementti improvisaatio 1 AP Korhonen
14.3. Projektiviikko
21.3. Klubi, As 112 Toiminnallinen työpaja: ilmaisu ja innostus Raili Honkanen-Korhonen
28.3. As 522 Elementti improvisaatio 2 AP Korhonen
4.4. As 522 Pelipedagogiikka AP Korhonen
11.4. Klubi, As 112 Soveltava improvisaatio 1 Tapani Heikinheimo
18.4. Klubi, As 112 Soveltava improvisaatio 2 Tapani Heikinheimo
25.4. As 522 Palautekeskustelu ja mahdolllinen opiskelijoiden toiveaihe AP Korhonen

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Assessment criteria, approved/failed

- Opiskelija osaa toimia sovittujen aikataulujen puitteissa ja suorittaa oppimistehtävät hyväksytysti.
- Opiskelija osaa toimia ryhmän aktiivisena jäsenenä, antaa rakentavaa palautetta ja reflektoida omaa osaamistaan.
- Opiskelija osaa käyttää oppimispäiväkirjaa oppimisensa tukena.

Assessment methods and criteria

Jatkuva arviointi
Vertaisarviointi
Osallistuminen opetukseen
Oppimistehtävät
(yhteensä 100%)

Prerequisites

Opiskelija kykenee käyttämään luovasti oppijalähtöisen pedagogiikan menetelmiä oman instrumenttinsa asiantuntijana. Opiskelija osaa ohjata oppilasta improvisoinnin alkeissa. Hän kykenee rakentavaan vuorovaikutukseen ja tavoitteelliseen musiikkipedagogiikan sisältöjen opettamiseen.

Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa oppijan vahvuuksiin perustuvia laajempia opetuksellisia kaaria. Hän kykenee antamaan palautetta pidemmistä oppimisprosesseista ja käyttämään palautteen antamista oppijaa aktivoivana ja kannustavana menetelmänä.Opiskelija osaa analysoida oppimistapahtumia näkyvää toimintaa syvällisemmällä tasolla.
Opiskelija osaa reflektoida pedagogista ajatteluaan ja toimintaansa.