Siirry suoraan sisältöön

Luova opettajuusLaajuus (5 op)

Tunnus: KX00DX57

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Suoritettuaan opintojakson opiskelija osaa soveltaa erilaisia improvisaation, kehorytmiikan, pelipedagogiikan ja sävellyttämisen menetelmiä työssään. Opiskelija tutustuu musiikinopetuksen digitaalisiin sovelluksiin ja niiden käyttöön opetuksessa. Opiskelija tutustuu luovuustutkimuksen käsitteistöön ja tunnistaa luovan opettajuuden ilmenemismuotoja ja mahdollisuuksia musiikkipedagogin työssä. Hän osaa tukea yksilön ja ryhmän luovuutta.

Opiskelija osaa soveltaa musiikkipedagogista osaamistaan erilaisissa yhteistyö- ja toimintaympäristöissä, kuten osallistavaa taidetoimintaa hyödyntävissä työelämäkonteksteissa. Opiskelija osaa ohjata kasvuaan luovaan ja innostavaan opettajuuteen sekä rakentaa jatkuvan oppimisen valmiuksia oman ammattitaidon ja -identiteetin elinikäiseen työstämiseen.

Sisältö

Pedagogiset toiminnalliset luennot (mm. kehorytmiikka, luovuus, elementti-improvisaatio, pelipedagogiikka, soveltava improvisaatio). Opiskelijat kirjoittavat opintojaksolla reflektio-/ oppimispäiväkirjaa, jossa havainnoivat opettajan ammatti-identiteetin kehittymistä sekä pohtivat kuinka soveltavat näkemäänsä, kuulemaansa ja oppimaansa työssään. Tutustuminen musiikkipedagogin työtehtäviin hankkeissa tai muissa soveltavaa osaamista vaativissa työtehtävissä.

Esitietovaatimukset

Opiskelija kykenee käyttämään luovasti oppijalähtöisen pedagogiikan menetelmiä oman instrumenttinsa asiantuntijana. Opiskelija osaa ohjata oppilasta improvisoinnin alkeissa. Hän kykenee rakentavaan vuorovaikutukseen ja tavoitteelliseen musiikkipedagogiikan sisältöjen opettamiseen.

Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa oppijan vahvuuksiin perustuvia laajempia opetuksellisia kaaria. Hän kykenee antamaan palautetta pidemmistä oppimisprosesseista ja käyttämään palautteen antamista oppijaa aktivoivana ja kannustavana menetelmänä.Opiskelija osaa analysoida oppimistapahtumia näkyvää toimintaa syvällisemmällä tasolla.
Opiskelija osaa reflektoida pedagogista ajatteluaan ja toimintaansa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

- Opiskelija osaa toimia sovittujen aikataulujen puitteissa ja suorittaa oppimistehtävät hyväksytysti.
- Opiskelija osaa toimia ryhmän aktiivisena jäsenenä, antaa rakentavaa palautetta ja reflektoida omaa osaamistaan.
- Opiskelija osaa käyttää oppimispäiväkirjaa oppimisensa tukena.

Ilmoittautumisaika

27.11.2023 - 07.01.2024

Ajoitus

01.01.2024 - 17.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Musiikin tiimi

Toimipiste

Hämeentie 135

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Musiikin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Tapani Heikinheimo
  • Pekka Saarikorpi
  • musiikki virtuaali
  • Raili Honkanen-Korhonen
  • AriPekka Korhonen
Vastuuopettaja

AriPekka Korhonen

Ryhmät
  • KXF21S1
    Musiikin tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Suoritettuaan opintojakson opiskelija osaa soveltaa erilaisia improvisaation, kehorytmiikan, pelipedagogiikan ja sävellyttämisen menetelmiä työssään. Opiskelija tutustuu musiikinopetuksen digitaalisiin sovelluksiin ja niiden käyttöön opetuksessa. Opiskelija tutustuu luovuustutkimuksen käsitteistöön ja tunnistaa luovan opettajuuden ilmenemismuotoja ja mahdollisuuksia musiikkipedagogin työssä. Hän osaa tukea yksilön ja ryhmän luovuutta.

Opiskelija osaa soveltaa musiikkipedagogista osaamistaan erilaisissa yhteistyö- ja toimintaympäristöissä, kuten osallistavaa taidetoimintaa hyödyntävissä työelämäkonteksteissa. Opiskelija osaa ohjata kasvuaan luovaan ja innostavaan opettajuuteen sekä rakentaa jatkuvan oppimisen valmiuksia oman ammattitaidon ja -identiteetin elinikäiseen työstämiseen.

Sisältö

Pedagogiset toiminnalliset luennot (mm. kehorytmiikka, luovuus, elementti-improvisaatio, pelipedagogiikka, soveltava improvisaatio). Opiskelijat kirjoittavat opintojaksolla reflektio-/ oppimispäiväkirjaa, jossa havainnoivat opettajan ammatti-identiteetin kehittymistä sekä pohtivat kuinka soveltavat näkemäänsä, kuulemaansa ja oppimaansa työssään. Tutustuminen musiikkipedagogin työtehtäviin hankkeissa tai muissa soveltavaa osaamista vaativissa työtehtävissä.

Aika ja paikka

Luova opettajuus tiistaisin klo 9.15-12.15 joko luokassa As522 tai As 112(Klubi), tarkista kunkin aiheen/viikon kohdalta tila viikottain!

Oppimateriaalit

Verkkomateriaalit työtilassa

Opetusmenetelmät

Ryhmäohjaus
Aktivoiva luento
Harjoitustehtävät
Päiväkirjatyöskentely

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä. Opintojaksolla edellytettävä osaaminen osoitetaan ensisijaisesti oppimistehtävillä, toissijaisesti muulla, erikseen opettajan kanssa sovittavalla tavalla.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Osallistuminen opetukseen, harjoitustehtävät ja oppimispäiväkirjan kirjoittaminen ja palauttaminen kuuluvat kurssin suoritukseen. Poissaoloista korvaavat tehtävät. Kaikista vaihtoehtoisista suoritustavoista on sovittava lukukauden/kurssin alkaessa opettajan kanssa.
Kaikki opintojaksototeutukseen liittyvät tehtävät tulee suorittaa toteutuksen aikana toteutussuunitelman mukaisesti.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Luova opettajuus tiistaisin klo 9.15-12.15 joko luokassa As522 tai As 112(Klubi). Huomaa toiminnan mukaan vaihtuva tila, tarkista viikottain! Muutokset mahdollisia.

Päivä Tila Aihe opettaja
16.1. As 522 Luovuus AP Korhonen
23.1. As 522 Pelipedagogiikka AP Korhonen
30.1. As 522 Säveltäminen pedagogisena työkaluna AP Korhonen
6.2. Klubi, As 112 Kehorytmiikka 1 Pekka Saarikorpi
13.2. Klubi, As 112 Kehorytmiikka 2 Pekka Saarikorpi
20.2. Opettajien vapaajakso
27.2. Klubi, As 112 Elementti improvisaatio 1 AP Korhonen
5.3. Klubi, As 112 Elementti improvisaatio 2 AP Korhonen
12.3. Projektiviikko
19.3. As 522 OPS-työpaja, 9.15 Klassiset, 10.45 popjazz
26.3. Digin mahdollisuuksia
2.4. Klubi, As 112 Soveltava improvisaatio 1 Tapani Heikinheimo
9.4. As 522 Verkko-opetus /verkkokurssit AP Korhonen
16.4. Klubi, As 112 Soveltava improvisaatio 2 Tapani Heikinheimo
23.4. As 522 Palautekeskustelu ja mahdolllinen opiskelijoiden toiveaihe AP Korhonen

Sisällön jaksotus

Luova opettajuus tiistaisin klo 9.15-12.15 joko luokassa As522 tai As 112(Klubi). Huomaa toiminnan mukaan vaihtuva tila, tarkista viikottain! Muutokset mahdollisia.

Päivä Tila Aihe opettaja
16.1. As 522 Luovuus AP Korhonen
23.1. As 522 Pelipedagogiikka AP Korhonen
30.1. As 522 Säveltäminen pedagogisena työkaluna AP Korhonen
6.2. Klubi, As 112 Kehorytmiikka 1 Pekka Saarikorpi
13.2. Klubi, As 112 Kehorytmiikka 2 Pekka Saarikorpi
20.2. Opettajien vapaajakso
27.2. Klubi, As 112 Elementti improvisaatio 1 AP Korhonen
5.3. Klubi, As 112 Elementti improvisaatio 2 AP Korhonen
12.3. Projektiviikko
19.3. As 522 OPS-työpaja, 9.15 Klassiset, 10.45 popjazz
26.3. Digin mahdollisuuksia
2.4. Klubi, As 112 Soveltava improvisaatio 1 Tapani Heikinheimo
9.4. As 522 Verkko-opetus /verkkokurssit AP Korhonen
16.4. Klubi, As 112 Soveltava improvisaatio 2 Tapani Heikinheimo
23.4. As 522 Palautekeskustelu ja mahdolllinen opiskelijoiden toiveaihe AP Korhonen

Lisätietoja opiskelijoille

Luova opettajuus tiistaisin klo 9.15-12.15 joko luokassa As522 tai As 112(Klubi). Huomaa toiminnan mukaan vaihtuva tila, tarkista viikottain!


Päivä Tila Aihe opettaja
16.1. As 522 Luovuus AP Korhonen
23.1. As 522 Pelipedagogiikka AP Korhonen
30.1. As 522 Säveltäminen pedagogisena työkaluna AP Korhonen
6.2. Klubi, As 112 Kehorytmiikka 1 Pekka Saarikorpi
13.2. Klubi, As 112 Kehorytmiikka 2 Pekka Saarikorpi
20.2. Opettajien vapaajakso
27.2. Klubi, As 112 Elementti improvisaatio 1 AP Korhonen
5.3. Klubi, As 112 Elementti improvisaatio 2 AP Korhonen
12.3. Projektiviikko
19.3. As 522 OPS-työpaja, 9.15 Klassiset, 10.45 popjazz
26.3. Digin mahdollisuuksia
2.4. Klubi, As 112 Soveltava improvisaatio 1 Tapani Heikinheimo
9.4. As 522 Verkko-opetus /verkkokurssit AP Korhonen
16.4. Klubi, As 112 Soveltava improvisaatio 2 Tapani Heikinheimo
23.4. As 522 Palautekeskustelu ja mahdolllinen opiskelijoiden toiveaihe AP Korhonen

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

- Opiskelija osaa toimia sovittujen aikataulujen puitteissa ja suorittaa oppimistehtävät hyväksytysti.
- Opiskelija osaa toimia ryhmän aktiivisena jäsenenä, antaa rakentavaa palautetta ja reflektoida omaa osaamistaan.
- Opiskelija osaa käyttää oppimispäiväkirjaa oppimisensa tukena.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Jatkuva arviointi
Vertaisarviointi
Osallistuminen opetukseen
Oppimistehtävät
(yhteensä 100%)

Esitietovaatimukset

Opiskelija kykenee käyttämään luovasti oppijalähtöisen pedagogiikan menetelmiä oman instrumenttinsa asiantuntijana. Opiskelija osaa ohjata oppilasta improvisoinnin alkeissa. Hän kykenee rakentavaan vuorovaikutukseen ja tavoitteelliseen musiikkipedagogiikan sisältöjen opettamiseen.

Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa oppijan vahvuuksiin perustuvia laajempia opetuksellisia kaaria. Hän kykenee antamaan palautetta pidemmistä oppimisprosesseista ja käyttämään palautteen antamista oppijaa aktivoivana ja kannustavana menetelmänä.Opiskelija osaa analysoida oppimistapahtumia näkyvää toimintaa syvällisemmällä tasolla.
Opiskelija osaa reflektoida pedagogista ajatteluaan ja toimintaansa.

Ilmoittautumisaika

28.11.2022 - 11.12.2022

Ajoitus

01.01.2023 - 02.05.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Musiikin tiimi

Toimipiste

Musiikki

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

1 - 40

Koulutus
  • Musiikin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Tapani Heikinheimo
  • musiikki virtuaali
  • Raili Honkanen-Korhonen
  • AriPekka Korhonen
Vastuuopettaja

AriPekka Korhonen

Ryhmät
  • KXF20S1
    Musiikin tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Suoritettuaan opintojakson opiskelija osaa soveltaa erilaisia improvisaation, kehorytmiikan, pelipedagogiikan ja sävellyttämisen menetelmiä työssään. Opiskelija tutustuu musiikinopetuksen digitaalisiin sovelluksiin ja niiden käyttöön opetuksessa. Opiskelija tutustuu luovuustutkimuksen käsitteistöön ja tunnistaa luovan opettajuuden ilmenemismuotoja ja mahdollisuuksia musiikkipedagogin työssä. Hän osaa tukea yksilön ja ryhmän luovuutta.

Opiskelija osaa soveltaa musiikkipedagogista osaamistaan erilaisissa yhteistyö- ja toimintaympäristöissä, kuten osallistavaa taidetoimintaa hyödyntävissä työelämäkonteksteissa. Opiskelija osaa ohjata kasvuaan luovaan ja innostavaan opettajuuteen sekä rakentaa jatkuvan oppimisen valmiuksia oman ammattitaidon ja -identiteetin elinikäiseen työstämiseen.

Sisältö

Pedagogiset toiminnalliset luennot (mm. kehorytmiikka, luovuus, elementti-improvisaatio, pelipedagogiikka, soveltava improvisaatio). Opiskelijat kirjoittavat opintojaksolla reflektio-/ oppimispäiväkirjaa, jossa havainnoivat opettajan ammatti-identiteetin kehittymistä sekä pohtivat kuinka soveltavat näkemäänsä, kuulemaansa ja oppimaansa työssään. Tutustuminen musiikkipedagogin työtehtäviin hankkeissa tai muissa soveltavaa osaamista vaativissa työtehtävissä.

Aika ja paikka

Luova opettajuus tiistaisin klo 9.15-12.15 joko luokassa As522 tai As 112(Klubi), tarkista kunkin aiheen/viikon kohdalta tila viikottain!

Oppimateriaalit

Verkkomateriaalit työtilassa

Opetusmenetelmät

Ryhmäohjaus
Aktivoiva luento
Harjoitustehtävät
Päiväkirjatyöskentely

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä. Opintojaksolla edellytettävä osaaminen osoitetaan ensisijaisesti oppimistehtävillä, toissijaisesti muulla, erikseen opettajan kanssa sovittavalla tavalla.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Osallistuminen opetukseen, harjoitustehtävät ja oppimispäiväkirjan kirjoittaminen ja palauttaminen kuuluvat kurssin suoritukseen. Poissaoloista korvaavat tehtävät. Kaikista vaihtoehtoisista suoritustavoista on sovittava lukukauden/kurssin alkaessa opettajan kanssa.
Kaikki opintojaksototeutukseen liittyvät tehtävät tulee suorittaa toteutuksen aikana toteutussuunitelman mukaisesti.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Luova opettajuus tiistaisin klo 9.15-12.15 joko luokassa As522 tai As 112(Klubi). Huomaa toiminnan mukaan vaihtuva tila, tarkista viikottain!


Päivä Tila Aihe opettaja

17.1. As 522 Luovuus AP Korhonen
24.1. Klubi, As 112 Kehorytmiikka 1 Pekka Saarikorpi
31.1. Klubi, As 112 Kehorytmiikka 2 Pekka Saarikorpi
7.2. As 522 Pelipedagogiikka AP Korhonen
14.2. Itseopiskeluna omassa Verkko-opetus AP Korhonen
21.2. Opettajien vapaajakso
28.2. As 522 Säveltäminen pedagogisena työkaluna AP Korhonen
7.3. Klubi, As 112 Elementti improvisaatio 1 AP Korhonen
14.3. Projektiviikko
21.3. Klubi, As 112 Toiminnallinen työpaja: ilmaisu ja innostus Raili Honkanen-Korhonen
28.3. As 522 Elementti improvisaatio 2 AP Korhonen
4.4. As 522 Pelipedagogiikka AP Korhonen
11.4. Klubi, As 112 Soveltava improvisaatio 1 Tapani Heikinheimo
18.4. Klubi, As 112 Soveltava improvisaatio 2 Tapani Heikinheimo
25.4. As 522 Palautekeskustelu ja mahdolllinen opiskelijoiden toiveaihe AP Korhonen

Sisällön jaksotus

Luova opettajuus tiistaisin klo 9.15-12.15 joko luokassa As522 tai As 112(Klubi). Huomaa toiminnan mukaan vaihtuva tila, tarkista viikottain!


Päivä Tila Aihe opettaja

17.1. As 522 Luovuus AP Korhonen
24.1. Klubi, As 112 Kehorytmiikka 1 Pekka Saarikorpi
31.1. Klubi, As 112 Kehorytmiikka 2 Pekka Saarikorpi
7.2. As 522 Pelipedagogiikka AP Korhonen
14.2. Itseopiskeluna omassa Verkko-opetus AP Korhonen
21.2. Opettajien vapaajakso
28.2. As 522 Säveltäminen pedagogisena työkaluna AP Korhonen
7.3. Klubi, As 112 Elementti improvisaatio 1 AP Korhonen
14.3. Projektiviikko
21.3. Klubi, As 112 Toiminnallinen työpaja: ilmaisu ja innostus Raili Honkanen-Korhonen
28.3. As 522 Elementti improvisaatio 2 AP Korhonen
4.4. As 522 Pelipedagogiikka AP Korhonen
11.4. Klubi, As 112 Soveltava improvisaatio 1 Tapani Heikinheimo
18.4. Klubi, As 112 Soveltava improvisaatio 2 Tapani Heikinheimo
25.4. As 522 Palautekeskustelu ja mahdolllinen opiskelijoiden toiveaihe AP Korhonen

Lisätietoja opiskelijoille

Luova opettajuus tiistaisin klo 9.15-12.15 joko luokassa As522 tai As 112(Klubi). Huomaa toiminnan mukaan vaihtuva tila, tarkista viikottain!


Päivä Tila Aihe opettaja

17.1. As 522 Luovuus AP Korhonen
24.1. Klubi, As 112 Kehorytmiikka 1 Pekka Saarikorpi
31.1. Klubi, As 112 Kehorytmiikka 2 Pekka Saarikorpi
7.2. As 522 Pelipedagogiikka AP Korhonen
14.2. Itseopiskeluna omassa Verkko-opetus AP Korhonen
21.2. Opettajien vapaajakso
28.2. As 522 Säveltäminen pedagogisena työkaluna AP Korhonen
7.3. Klubi, As 112 Elementti improvisaatio 1 AP Korhonen
14.3. Projektiviikko
21.3. Klubi, As 112 Toiminnallinen työpaja: ilmaisu ja innostus Raili Honkanen-Korhonen
28.3. As 522 Elementti improvisaatio 2 AP Korhonen
4.4. As 522 Pelipedagogiikka AP Korhonen
11.4. Klubi, As 112 Soveltava improvisaatio 1 Tapani Heikinheimo
18.4. Klubi, As 112 Soveltava improvisaatio 2 Tapani Heikinheimo
25.4. As 522 Palautekeskustelu ja mahdolllinen opiskelijoiden toiveaihe AP Korhonen

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

- Opiskelija osaa toimia sovittujen aikataulujen puitteissa ja suorittaa oppimistehtävät hyväksytysti.
- Opiskelija osaa toimia ryhmän aktiivisena jäsenenä, antaa rakentavaa palautetta ja reflektoida omaa osaamistaan.
- Opiskelija osaa käyttää oppimispäiväkirjaa oppimisensa tukena.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Jatkuva arviointi
Vertaisarviointi
Osallistuminen opetukseen
Oppimistehtävät
(yhteensä 100%)

Esitietovaatimukset

Opiskelija kykenee käyttämään luovasti oppijalähtöisen pedagogiikan menetelmiä oman instrumenttinsa asiantuntijana. Opiskelija osaa ohjata oppilasta improvisoinnin alkeissa. Hän kykenee rakentavaan vuorovaikutukseen ja tavoitteelliseen musiikkipedagogiikan sisältöjen opettamiseen.

Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa oppijan vahvuuksiin perustuvia laajempia opetuksellisia kaaria. Hän kykenee antamaan palautetta pidemmistä oppimisprosesseista ja käyttämään palautteen antamista oppijaa aktivoivana ja kannustavana menetelmänä.Opiskelija osaa analysoida oppimistapahtumia näkyvää toimintaa syvällisemmällä tasolla.
Opiskelija osaa reflektoida pedagogista ajatteluaan ja toimintaansa.