Siirry suoraan sisältöön

Luovuus ja hyvinvointiLaajuus (5 op)

Tunnus: KX00DX31

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa kuvata ja tunnistaa musiikin, luovuuden, kulttuurin ja taiteen hyvinvointivaikutuksia. Hän kykenee soveltamaan taiteen terveyttä ja hyvinvointia käsittelevää tietoa luovan toiminnan suunnitteluun ja havainnointiin. Hän osaa kokeilla ja suunnitella työryhmässä toiminnallista, luovaa ryhmätoimintaa, jonka tavoitteena on hyvinvoinnin ja osallistujille merkityksellisten kokemusten mahdollistaminen. Hän kykenee hyödyntämään musiikillista osaamistaan taiteen soveltavassa käytössä. Opiskelija osaa tunnistaa ja kehittää mahdollisuuksiaan toteuttaa osallistavaa musiikkitoimintaa erilaisten yhteisöjen ja toimintaympäristöjen lähtökohdat huomioiden. Opiskelija kykenee kehittämään osaamistaan vertaisryhmässä. Hän osaa jäsentää ja kuvata musiikin ja luovan toiminnan hyötyjä ja vaikuttavuutta ryhmäprosessien ja yhteisöjen hyvinvoinnin rakentamisessa.

Sisältö

Taide, kulttuuri, luovuus ja hyvinvointi, osallisuuden edistäminen, taiteen soveltavan käytön esimerkkejä ja mahdollisuuksia, ryhmätoiminnan ohjaaminen ja ymmärtäminen, reflektointi yksin ja yhdessä.

Esitietovaatimukset

Ei esitietovaatimuksia.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa kuvata luovuuden ja taiteen hyvinvointivaikutuksia sekä reflektoida niihin liittyvää tietoa. Hän osaa suunnitella työryhmässä luovaa ryhmätoimintaa, jonka tavoitteena on hyvinvoinnin ja osallistujille merkityksellisten kokemusten mahdollistaminen. Hän kykenee toimimaan työryhmän jäsenenä ja kykenee ohjaamaan taiteen soveltavaan käyttöön liittyvää ryhmätoimintaa. Hän osaa jäsentää ja kuvata musiikin ja luovan toiminnan hyötyjä ja vaikuttavuutta ryhmäprosessien ja yhteisöjen hyvinvoinnin rakentamisessa.

Ilmoittautumisaika

27.11.2023 - 07.01.2024

Ajoitus

01.01.2024 - 17.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kulttuuripalvelut ja musiikki

Toimipiste

Hämeentie 135

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Musiikin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Sanna Vuolteenaho
  • Minna Lamppu
  • musiikki virtuaali
  • Hanna-Maija Aarnio
Vastuuopettaja

Minna Lamppu

Ryhmät
  • KXF23S1VA
    Musiikin tutkinto-ohjelma, varhaisiän musiikkikasvatus ja taiteen soveltava käyttö
  • KXF23S1
    Musiikin tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opiskelija osaa kuvata ja tunnistaa musiikin, luovuuden, kulttuurin ja taiteen hyvinvointivaikutuksia. Hän kykenee soveltamaan taiteen terveyttä ja hyvinvointia käsittelevää tietoa luovan toiminnan suunnitteluun ja havainnointiin. Hän osaa kokeilla ja suunnitella työryhmässä toiminnallista, luovaa ryhmätoimintaa, jonka tavoitteena on hyvinvoinnin ja osallistujille merkityksellisten kokemusten mahdollistaminen. Hän kykenee hyödyntämään musiikillista osaamistaan taiteen soveltavassa käytössä. Opiskelija osaa tunnistaa ja kehittää mahdollisuuksiaan toteuttaa osallistavaa musiikkitoimintaa erilaisten yhteisöjen ja toimintaympäristöjen lähtökohdat huomioiden. Opiskelija kykenee kehittämään osaamistaan vertaisryhmässä. Hän osaa jäsentää ja kuvata musiikin ja luovan toiminnan hyötyjä ja vaikuttavuutta ryhmäprosessien ja yhteisöjen hyvinvoinnin rakentamisessa.

Sisältö

Taide, kulttuuri, luovuus ja hyvinvointi, osallisuuden edistäminen, taiteen soveltavan käytön esimerkkejä ja mahdollisuuksia, ryhmätoiminnan ohjaaminen ja ymmärtäminen, reflektointi yksin ja yhdessä.

Aika ja paikka

Opetus vamukan 1. vuoden keväällä kaikissa opintojaksoissa (Musiikkikasvatuksen lähtökohdat ja työtavat2, 5 op, Lapsi, musiikki ja oppiminen, 5 op ja Luovuus ja hyvinvointi, 5 op) tapahtuu maanantaisin klo 9.15-11.30, torstaisin klo 9.00-11.15 ja perjantaisin klo 9.00-11.15 luokissa AS102 ja AS411. Lukuvuosi alkaa to 11.1 kaikkien yhteisellä Megapäivällä. Lisätietoja vamukalukkarista.

Oppimateriaalit

Opettajan ohjeistuksen mukaan, myös opettajan antama materiaali

Opetusmenetelmät

Tehtäväohjattu opetus
Ohjatut harjoitukset
Työpaja
Ryhmäohjaus
Opintokäynti

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Musiikkikasvatuksen lähtökohdat ja työtavat 2 (5 op), Lapsi, musiikki ja oppiminen (5 op) sekä Luovuus ja hyvinvointi (5 op) opintojaksot muodostavat vamukan 1. vuoden kevään kokonaisuuden, yhteensä 15 op, josta on kontaktiopetusta n. 135 tuntia ja oman työn osuus n. 270 tuntia.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa kuvata luovuuden ja taiteen hyvinvointivaikutuksia sekä reflektoida niihin liittyvää tietoa. Hän osaa suunnitella työryhmässä luovaa ryhmätoimintaa, jonka tavoitteena on hyvinvoinnin ja osallistujille merkityksellisten kokemusten mahdollistaminen. Hän kykenee toimimaan työryhmän jäsenenä ja kykenee ohjaamaan taiteen soveltavaan käyttöön liittyvää ryhmätoimintaa. Hän osaa jäsentää ja kuvata musiikin ja luovan toiminnan hyötyjä ja vaikuttavuutta ryhmäprosessien ja yhteisöjen hyvinvoinnin rakentamisessa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Jatkuva arviointi
Oppimispäiväkirja
Portfolio
Essee

Esitietovaatimukset

Ei esitietovaatimuksia.

Ilmoittautumisaika

28.11.2022 - 11.12.2022

Ajoitus

01.01.2023 - 31.07.2023

Opintopistemäärä

5 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Musiikin tiimi

Toimipiste

Musiikki

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Musiikin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Sanna Vuolteenaho
  • Minna Lamppu
  • Laura Juvonen
  • musiikki virtuaali
  • Hanna-Maija Aarnio
Vastuuopettaja

Minna Lamppu

Ryhmät
  • KXF22S1
    Musiikin tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opiskelija osaa kuvata ja tunnistaa musiikin, luovuuden, kulttuurin ja taiteen hyvinvointivaikutuksia. Hän kykenee soveltamaan taiteen terveyttä ja hyvinvointia käsittelevää tietoa luovan toiminnan suunnitteluun ja havainnointiin. Hän osaa kokeilla ja suunnitella työryhmässä toiminnallista, luovaa ryhmätoimintaa, jonka tavoitteena on hyvinvoinnin ja osallistujille merkityksellisten kokemusten mahdollistaminen. Hän kykenee hyödyntämään musiikillista osaamistaan taiteen soveltavassa käytössä. Opiskelija osaa tunnistaa ja kehittää mahdollisuuksiaan toteuttaa osallistavaa musiikkitoimintaa erilaisten yhteisöjen ja toimintaympäristöjen lähtökohdat huomioiden. Opiskelija kykenee kehittämään osaamistaan vertaisryhmässä. Hän osaa jäsentää ja kuvata musiikin ja luovan toiminnan hyötyjä ja vaikuttavuutta ryhmäprosessien ja yhteisöjen hyvinvoinnin rakentamisessa.

Sisältö

Taide, kulttuuri, luovuus ja hyvinvointi, osallisuuden edistäminen, taiteen soveltavan käytön esimerkkejä ja mahdollisuuksia, ryhmätoiminnan ohjaaminen ja ymmärtäminen, reflektointi yksin ja yhdessä.

Aika ja paikka

Opetus vamuka 1 vuoden keväällä kaikissa vamuka-aineissa
(Musiikkikasvatuksen lähtökohdat ja työtavat2, 5 op, Lapsi, musiikki ja oppiminen, 5 op ja Luovuus ja hyvinvointi, 5 op)
tapahtuu ma klo 9.15-11.30 , torstaisin klo 9.00-11.15 ja perjantaisin klo 9.15-11.30 AS102 ja AS411 luokissa. Lukuvuosi alkaa pe 13.1 kaikkien yhteisellä pedagogisella aamupäivällä ja viikosta 3 eteenpäin vamuka lukkarilakanan mukaisesti. Ma 16.1. klo 9.15 -11.130. saatte tarkennetun ja tuntikohtaisen lukujärjestyksen kevään oppitunneistanne. HUOM! tuntien tarkat aloitusajat sovitaan ryhmän ja opettajien kesken.

Oppimateriaalit

Opettajan ohjeistuksen mukaan; myös opettajan antama materiaali

Opetusmenetelmät

Tehtäväohjattu opetus
Ohjatut harjoitukset
Työpaja
Ryhmäohjaus
Opintokäynti

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakson aikana vieraillaan palvelutalossa tai muussa taiteen soveltavan käytön toimintaympäristössä

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Musiikkikasvatuksen lähtökohdat ja työtavat 2, 5 op ja Lapsi, musiikki ja oppiminen, 5 op, sekä Luovuus ja hyvinvointi opintojaksot muodostavat Vamuka 1. vuoden kevään kokonaisuuden, yht. 15 op, josta on kontaktiopetusta n. 135 tuntia, oman työn osuus n. 270 tuntia.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa kuvata luovuuden ja taiteen hyvinvointivaikutuksia sekä reflektoida niihin liittyvää tietoa. Hän osaa suunnitella työryhmässä luovaa ryhmätoimintaa, jonka tavoitteena on hyvinvoinnin ja osallistujille merkityksellisten kokemusten mahdollistaminen. Hän kykenee toimimaan työryhmän jäsenenä ja kykenee ohjaamaan taiteen soveltavaan käyttöön liittyvää ryhmätoimintaa. Hän osaa jäsentää ja kuvata musiikin ja luovan toiminnan hyötyjä ja vaikuttavuutta ryhmäprosessien ja yhteisöjen hyvinvoinnin rakentamisessa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Jatkuva arviointi
Oppimispäiväkirja
Portfolio
Essee

Esitietovaatimukset

Ei esitietovaatimuksia.

Ilmoittautumisaika

29.11.2021 - 12.12.2021

Ajoitus

01.01.2022 - 31.07.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Musiikin tiimi

Toimipiste

Musiikki

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Musiikin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Sanna Vuolteenaho
Vastuuopettaja

Laura Huhtinen-Hilden

Ryhmät
  • KXF21S1
    Musiikin tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opiskelija osaa kuvata ja tunnistaa musiikin, luovuuden, kulttuurin ja taiteen hyvinvointivaikutuksia. Hän kykenee soveltamaan taiteen terveyttä ja hyvinvointia käsittelevää tietoa luovan toiminnan suunnitteluun ja havainnointiin. Hän osaa kokeilla ja suunnitella työryhmässä toiminnallista, luovaa ryhmätoimintaa, jonka tavoitteena on hyvinvoinnin ja osallistujille merkityksellisten kokemusten mahdollistaminen. Hän kykenee hyödyntämään musiikillista osaamistaan taiteen soveltavassa käytössä. Opiskelija osaa tunnistaa ja kehittää mahdollisuuksiaan toteuttaa osallistavaa musiikkitoimintaa erilaisten yhteisöjen ja toimintaympäristöjen lähtökohdat huomioiden. Opiskelija kykenee kehittämään osaamistaan vertaisryhmässä. Hän osaa jäsentää ja kuvata musiikin ja luovan toiminnan hyötyjä ja vaikuttavuutta ryhmäprosessien ja yhteisöjen hyvinvoinnin rakentamisessa.

Sisältö

Taide, kulttuuri, luovuus ja hyvinvointi, osallisuuden edistäminen, taiteen soveltavan käytön esimerkkejä ja mahdollisuuksia, ryhmätoiminnan ohjaaminen ja ymmärtäminen, reflektointi yksin ja yhdessä.

Aika ja paikka

Opetus vamuka 1 vuoden keväällä kaikissa vamuka-aineissa
(Musiikkikasvatuksen lähtökohdat ja työtavat2, 5 op, Lapsi, musiikki ja oppiminen, 5 op ja Luovuus ja hyvinvointi, 5 op)
tapahtuu ma klo 9.00-11.15 , torstaisin klo 9.00-11.15 ja perjantaisin klo 9.00-11.15 AS102 ja AS411 luokissa. Vamukaopetuksen osalta lukuvuosi alkaa to 12.1 kaikkien yhteisellä MEGApäivällä ja pe 13.1. on kaikille musiikkipedagoigeille yhteinen pedagoginen aamu (ks. myöhemmin lähetettävä aikataulu), oma ensimmäinen tunti ma 16.1. klo 9.00 -11.15. Viimeistään silloin saatte tarkennetun ja tuntikohtaisen lukujärjestyksen kevään oppitunneistanne. HUOM! tuntien tarkat aloitusajat sovitaan ryhmän ja opettajien kesken.

Oppimateriaalit

Opettajan ohjeistuksen mukaan; myös opettajan antama materiaali

Opetusmenetelmät

Tehtäväohjattu opetus
Ohjatut harjoitukset
Työpaja
Ryhmäohjaus
Opintokäynti

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakson aikana vieraillaan palvelutalossa tai muussa taiteen soveltavan käytön toimintaympäristössä

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Musiikkikasvatuksen lähtökohdat ja työtavat 2, 5 op ja Lapsi, musiikki ja oppiminen, 5 op, sekä Luovuus ja hyvinvointi opintojaksot muodostavat Vamuka 1. vuoden kevään kokonaisuuden, yht. 15 op, josta on kontaktiopetusta n. 135 tuntia, oman työn osuus n. 270 tuntia.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa kuvata luovuuden ja taiteen hyvinvointivaikutuksia sekä reflektoida niihin liittyvää tietoa. Hän osaa suunnitella työryhmässä luovaa ryhmätoimintaa, jonka tavoitteena on hyvinvoinnin ja osallistujille merkityksellisten kokemusten mahdollistaminen. Hän kykenee toimimaan työryhmän jäsenenä ja kykenee ohjaamaan taiteen soveltavaan käyttöön liittyvää ryhmätoimintaa. Hän osaa jäsentää ja kuvata musiikin ja luovan toiminnan hyötyjä ja vaikuttavuutta ryhmäprosessien ja yhteisöjen hyvinvoinnin rakentamisessa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Jatkuva arviointi
Oppimispäiväkirja
Portfolio
Essee

Esitietovaatimukset

Ei esitietovaatimuksia.