Skip to main content

Music Education and Arts Activities in Different Contexts and CommunitiesLaajuus (5 cr)

Code: KX00DX29

Credits

5 op

Teaching language

  • Finnish

Objective

The student is able to construct meaningful learning processes and environments, taking into account the different needs of learners. They can create learning environments for holistic, creative and learner-centred music education, aiming to support lifelong learning and well-being through music. Students are able to search for theoretical information on learning and teaching, and apply this on music education in practice. The student can utilize their artistic and pedagogical skills for multiprofessional interaction in community arts environments that stretch beyond the traditional educational field, thus developing new practices and enabling new experiences. The student can act flexibly in multiprofessional, new and interactive situations, as well as work purposefully and in a participant-oriented way on group projects. The student is able to reflect on their music education practices, and direct their own professional lifelong learning collaboratively and within networks.

Content

Thoughts and concepts underpinning music teaching and learning and community arts, reflection on one’s own pedagogical thinking and the ensuing development of practical applications and new practices, artistic activities related to one’s own professional music educator profile, learner and participant-oriented approach in pedagogical situations, leading and analysing group processes, acting in various situations of challenging working life collaboration, planning and implementing teaching situations, individual and group reflection.

Prerequisites

The student can utilise and develop further their musical and pedagogical knowledge and skills in early childhood music education, in facilitating the first steps of instrumental or vocal studies, and in working with different groups and various contexts of music activities. The student is able to enhance meaningful learning in music and facilitate self-expression with various teaching methods, elements of music education practice and by working with various genres of music.

Assessment criteria, approved/failed

The student is able to construct meaningful learning processes and environments, taking into account the different needs of learners. They can create learning environments for holistic, creative and learner-centred music education, aiming to support lifelong learning and well-being through music. Students are able to search for theoretical information on learning and teaching, and apply this on music education in practice. The student can utilize their artistic and pedagogical skills for multiprofessional interaction in community arts environments that stretch beyond the traditional educational field, thus developing new practices and enabling new experiences. The student can act flexibly in multiprofessional, new and interactive situations, as well as work purposefully and in a participant-oriented way on group projects. The student is able to reflect on their music education practices, and direct their own professional lifelong learning collaboratively and within networks.

Enrollment

27.11.2023 - 07.01.2024

Timing

01.01.2024 - 17.05.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

RDI portion

3 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

Music

Campus

Hämeentie 135

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Music
Teachers
  • Sanna Vuolteenaho
  • Minna Lamppu
  • musiikki virtuaali
  • Hanna-Maija Aarnio
Teacher in charge

Minna Lamppu

Groups
  • KXF20S1
    Musiikin tutkinto-ohjelma päivä

Objective

Opiskelija osaa luoda oppijoille mielekkäitä, oppimista tukevia oppimisympäristöjä ja -prosesseja erilaisten oppijoiden tarpeet huomioiden. Hän osaa toteuttaa kokonaisvaltaista ja elämyksellistä musiikin opetusta ja luovaa toimintaa eri-ikäisten ihmisten oppimista ja kokonaisvaltaista hyvinvointia tukien. Hän kykenee käyttämään hankkimaansa oppimiseen ja opettamiseen liittyvää teoreettista tietoa sekä soveltamaan sitä musiikkikasvatuksen käytännöissä. Opiskelija osaa hyödyntää taiteellista ja pedagogista osaamistaan moniammatillisessa vuorovaikutuksessa taiteen soveltavan käytön ympäristöissä myös perinteisen opetuskentän ulkopuolella uusia käytänteitä kehittäen ja kokemuksia mahdollistaen. Hän kykenee moniammatilliseen työskentelyyn ja toimintaan uudenlaisissa tilanteissa sekä osaa toimia vuorovaikutustilanteissa joustavasti ja projektin eri vaiheissa ryhmäprosessin kannalta tarkoituksenmukaisesti ja osallistujalähtöisesti. Opiskelija osaa reflektoida ammatillista toimintaansa sekä ohjata sen kehittymistä ammatillisessa vuorovaikutuksessa ja verkostoissa.

Content

Musiikin opettamisen ja taiteen soveltavan käytön taustalla vaikuttavat näkökulmat, oman pedagogisen tausta-ajattelun reflektointi ja sen myötä kehitettävät monipuoliset käytännön sovellukset ja uusien käytänteiden kehittäminen, omaan ammatilliseen profiiliin liittyvä taiteellinen toiminta musiikkipedagogin ammattitaidossa, oppija- ja osallistujalähtöisyys erilaisissa pedagogisissa tilanteissa, ryhmäprosessien ohjaaminen ja analysointi, toimiminen monenlaisissa haastavissa työelämäyhteistyötilanteissa, opetus- ja ohjaustilanteiden suunnittelu ja toteutus, reflektointi yksin ja yhdessä.

Location and time

Opetus pääasiassa tiistaisin ja torstaisin klo 9-15 (-18) välillä. Tarkempi aikataulu vamukan lukujärjestyksessä.
Osallistuminen opetukseen, työelämäprojekteihin ja tehtäviin kunkin opiskelijan opintopolkua täydentävällä tavalla. Sisältyvät projektit, kirjallisuus ja tehtävät sovitaan tammikuussa 2024.

Materials

Opettajan ohjeistuksen mukaan; myös opettajan antama materiaali.

Teaching methods

Tehtäväohjattu opetus
Ohjatut harjoitukset
Työpaja
Ryhmäohjaus
Opintokäynti

Completion alternatives

Pedagogiset sovellukset sovitaan vuosikurssivastuuopettajan kanssa.

Further information

Tarkempi aikataulu vamukan lukujärjestyksessä.
Luennot, workshopit, tehtävät ja megapäivät.
Kirjallisuuteen perustuvat oppimistehtävät.
Osallistuminen opetukseen, työelämäprojekteihin ja tehtäviin kunkin opiskelijan opintopolkua täydentävällä tavalla. Opintojaksoon sisältyvät projektit, kirjallisuus ja tehtävät sovitaan tammikuussa 2024.

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelija osaa luoda oppijoille mielekkäitä, oppimista tukevia oppimisympäristöjä ja -prosesseja erilaisten oppijoiden tarpeet huomioiden. Hän osaa toteuttaa kokonaisvaltaista ja elämyksellistä musiikin opetusta ja luovaa toimintaa eri-ikäisten ihmisten oppimista ja kokonaisvaltaista hyvinvointia tukien. Hän kykenee käyttämään hankkimaansa oppimiseen ja opettamiseen liittyvää teoreettista tietoa sekä soveltamaan sitä musiikkikasvatuksen käytännöissä. Opiskelija osaa hyödyntää taiteellista ja pedagogista osaamistaan moniammatillisessa vuorovaikutuksessa taiteen soveltavan käytön ympäristöissä myös perinteisen opetuskentän ulkopuolella uusia käytänteitä kehittäen ja kokemuksia mahdollistaen. Hän kykenee moniammatilliseen työskentelyyn ja toimintaan uudenlaisissa tilanteissa sekä osaa toimia vuorovaikutustilanteissa joustavasti ja projektin eri vaiheissa ryhmäprosessin kannalta tarkoituksenmukaisesti ja osallistujalähtöisesti. Opiskelija osaa reflektoida ammatillista toimintaansa sekä ohjata sen kehittymistä ammatillisessa vuorovaikutuksessa ja verkostoissa.

Assessment methods and criteria

Jatkuva arviointi
Oppimispäiväkirja
Portfolio

Prerequisites

Opiskelija osaa käyttää ja kehittää edelleen taiteellis-pedagogista osaamistaan varhaisiän musiikkikasvatuksessa, soiton- ja laulun alkeisopetuksessa sekä eri-ikäisten ihmisten yhteismusisoinnin ohjaamisessa soittaen ja laulaen. Hän kykenee hyödyntämään taiteellisen ilmaisun mahdollisuuksia oppijan kasvun ja kehityksen tukena sekä osaa mahdollistaa oppijalle merkityksellistä oppimista käyttäen monipuolisia työtapoja, musiikkityylejä ja opetusmenetelmiä.