Siirry suoraan sisältöön

Musiikkipedagogiikka ja taiteen soveltava käyttö erilaisissa ympäristöissäLaajuus (5 op)

Tunnus: KX00DX29

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa luoda oppijoille mielekkäitä, oppimista tukevia oppimisympäristöjä ja -prosesseja erilaisten oppijoiden tarpeet huomioiden. Hän osaa toteuttaa kokonaisvaltaista ja elämyksellistä musiikin opetusta ja luovaa toimintaa eri-ikäisten ihmisten oppimista ja kokonaisvaltaista hyvinvointia tukien. Hän kykenee käyttämään hankkimaansa oppimiseen ja opettamiseen liittyvää teoreettista tietoa sekä soveltamaan sitä musiikkikasvatuksen käytännöissä. Opiskelija osaa hyödyntää taiteellista ja pedagogista osaamistaan moniammatillisessa vuorovaikutuksessa taiteen soveltavan käytön ympäristöissä myös perinteisen opetuskentän ulkopuolella uusia käytänteitä kehittäen ja kokemuksia mahdollistaen. Hän kykenee moniammatilliseen työskentelyyn ja toimintaan uudenlaisissa tilanteissa sekä osaa toimia vuorovaikutustilanteissa joustavasti ja projektin eri vaiheissa ryhmäprosessin kannalta tarkoituksenmukaisesti ja osallistujalähtöisesti. Opiskelija osaa reflektoida ammatillista toimintaansa sekä ohjata sen kehittymistä ammatillisessa vuorovaikutuksessa ja verkostoissa.

Sisältö

Musiikin opettamisen ja taiteen soveltavan käytön taustalla vaikuttavat näkökulmat, oman pedagogisen tausta-ajattelun reflektointi ja sen myötä kehitettävät monipuoliset käytännön sovellukset ja uusien käytänteiden kehittäminen, omaan ammatilliseen profiiliin liittyvä taiteellinen toiminta musiikkipedagogin ammattitaidossa, oppija- ja osallistujalähtöisyys erilaisissa pedagogisissa tilanteissa, ryhmäprosessien ohjaaminen ja analysointi, toimiminen monenlaisissa haastavissa työelämäyhteistyötilanteissa, opetus- ja ohjaustilanteiden suunnittelu ja toteutus, reflektointi yksin ja yhdessä.

Esitietovaatimukset

Opiskelija osaa käyttää ja kehittää edelleen taiteellis-pedagogista osaamistaan varhaisiän musiikkikasvatuksessa, soiton- ja laulun alkeisopetuksessa sekä eri-ikäisten ihmisten yhteismusisoinnin ohjaamisessa soittaen ja laulaen. Hän kykenee hyödyntämään taiteellisen ilmaisun mahdollisuuksia oppijan kasvun ja kehityksen tukena sekä osaa mahdollistaa oppijalle merkityksellistä oppimista käyttäen monipuolisia työtapoja, musiikkityylejä ja opetusmenetelmiä.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa luoda oppijoille mielekkäitä, oppimista tukevia oppimisympäristöjä ja -prosesseja erilaisten oppijoiden tarpeet huomioiden. Hän osaa toteuttaa kokonaisvaltaista ja elämyksellistä musiikin opetusta ja luovaa toimintaa eri-ikäisten ihmisten oppimista ja kokonaisvaltaista hyvinvointia tukien. Hän kykenee käyttämään hankkimaansa oppimiseen ja opettamiseen liittyvää teoreettista tietoa sekä soveltamaan sitä musiikkikasvatuksen käytännöissä. Opiskelija osaa hyödyntää taiteellista ja pedagogista osaamistaan moniammatillisessa vuorovaikutuksessa taiteen soveltavan käytön ympäristöissä myös perinteisen opetuskentän ulkopuolella uusia käytänteitä kehittäen ja kokemuksia mahdollistaen. Hän kykenee moniammatilliseen työskentelyyn ja toimintaan uudenlaisissa tilanteissa sekä osaa toimia vuorovaikutustilanteissa joustavasti ja projektin eri vaiheissa ryhmäprosessin kannalta tarkoituksenmukaisesti ja osallistujalähtöisesti. Opiskelija osaa reflektoida ammatillista toimintaansa sekä ohjata sen kehittymistä ammatillisessa vuorovaikutuksessa ja verkostoissa.

Ilmoittautumisaika

27.11.2023 - 07.01.2024

Ajoitus

01.01.2024 - 17.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Musiikin tiimi

Toimipiste

Hämeentie 135

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Musiikin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Sanna Vuolteenaho
  • Minna Lamppu
  • musiikki virtuaali
  • Hanna-Maija Aarnio
Vastuuopettaja

Minna Lamppu

Ryhmät
  • KXF20S1
    Musiikin tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opiskelija osaa luoda oppijoille mielekkäitä, oppimista tukevia oppimisympäristöjä ja -prosesseja erilaisten oppijoiden tarpeet huomioiden. Hän osaa toteuttaa kokonaisvaltaista ja elämyksellistä musiikin opetusta ja luovaa toimintaa eri-ikäisten ihmisten oppimista ja kokonaisvaltaista hyvinvointia tukien. Hän kykenee käyttämään hankkimaansa oppimiseen ja opettamiseen liittyvää teoreettista tietoa sekä soveltamaan sitä musiikkikasvatuksen käytännöissä. Opiskelija osaa hyödyntää taiteellista ja pedagogista osaamistaan moniammatillisessa vuorovaikutuksessa taiteen soveltavan käytön ympäristöissä myös perinteisen opetuskentän ulkopuolella uusia käytänteitä kehittäen ja kokemuksia mahdollistaen. Hän kykenee moniammatilliseen työskentelyyn ja toimintaan uudenlaisissa tilanteissa sekä osaa toimia vuorovaikutustilanteissa joustavasti ja projektin eri vaiheissa ryhmäprosessin kannalta tarkoituksenmukaisesti ja osallistujalähtöisesti. Opiskelija osaa reflektoida ammatillista toimintaansa sekä ohjata sen kehittymistä ammatillisessa vuorovaikutuksessa ja verkostoissa.

Sisältö

Musiikin opettamisen ja taiteen soveltavan käytön taustalla vaikuttavat näkökulmat, oman pedagogisen tausta-ajattelun reflektointi ja sen myötä kehitettävät monipuoliset käytännön sovellukset ja uusien käytänteiden kehittäminen, omaan ammatilliseen profiiliin liittyvä taiteellinen toiminta musiikkipedagogin ammattitaidossa, oppija- ja osallistujalähtöisyys erilaisissa pedagogisissa tilanteissa, ryhmäprosessien ohjaaminen ja analysointi, toimiminen monenlaisissa haastavissa työelämäyhteistyötilanteissa, opetus- ja ohjaustilanteiden suunnittelu ja toteutus, reflektointi yksin ja yhdessä.

Aika ja paikka

Opetus pääasiassa tiistaisin ja torstaisin klo 9-15 (-18) välillä. Tarkempi aikataulu vamukan lukujärjestyksessä.
Osallistuminen opetukseen, työelämäprojekteihin ja tehtäviin kunkin opiskelijan opintopolkua täydentävällä tavalla. Sisältyvät projektit, kirjallisuus ja tehtävät sovitaan tammikuussa 2024.

Oppimateriaalit

Opettajan ohjeistuksen mukaan; myös opettajan antama materiaali.

Opetusmenetelmät

Tehtäväohjattu opetus
Ohjatut harjoitukset
Työpaja
Ryhmäohjaus
Opintokäynti

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Pedagogiset sovellukset sovitaan vuosikurssivastuuopettajan kanssa.

Lisätietoja opiskelijoille

Tarkempi aikataulu vamukan lukujärjestyksessä.
Luennot, workshopit, tehtävät ja megapäivät.
Kirjallisuuteen perustuvat oppimistehtävät.
Osallistuminen opetukseen, työelämäprojekteihin ja tehtäviin kunkin opiskelijan opintopolkua täydentävällä tavalla. Opintojaksoon sisältyvät projektit, kirjallisuus ja tehtävät sovitaan tammikuussa 2024.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa luoda oppijoille mielekkäitä, oppimista tukevia oppimisympäristöjä ja -prosesseja erilaisten oppijoiden tarpeet huomioiden. Hän osaa toteuttaa kokonaisvaltaista ja elämyksellistä musiikin opetusta ja luovaa toimintaa eri-ikäisten ihmisten oppimista ja kokonaisvaltaista hyvinvointia tukien. Hän kykenee käyttämään hankkimaansa oppimiseen ja opettamiseen liittyvää teoreettista tietoa sekä soveltamaan sitä musiikkikasvatuksen käytännöissä. Opiskelija osaa hyödyntää taiteellista ja pedagogista osaamistaan moniammatillisessa vuorovaikutuksessa taiteen soveltavan käytön ympäristöissä myös perinteisen opetuskentän ulkopuolella uusia käytänteitä kehittäen ja kokemuksia mahdollistaen. Hän kykenee moniammatilliseen työskentelyyn ja toimintaan uudenlaisissa tilanteissa sekä osaa toimia vuorovaikutustilanteissa joustavasti ja projektin eri vaiheissa ryhmäprosessin kannalta tarkoituksenmukaisesti ja osallistujalähtöisesti. Opiskelija osaa reflektoida ammatillista toimintaansa sekä ohjata sen kehittymistä ammatillisessa vuorovaikutuksessa ja verkostoissa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Jatkuva arviointi
Oppimispäiväkirja
Portfolio

Esitietovaatimukset

Opiskelija osaa käyttää ja kehittää edelleen taiteellis-pedagogista osaamistaan varhaisiän musiikkikasvatuksessa, soiton- ja laulun alkeisopetuksessa sekä eri-ikäisten ihmisten yhteismusisoinnin ohjaamisessa soittaen ja laulaen. Hän kykenee hyödyntämään taiteellisen ilmaisun mahdollisuuksia oppijan kasvun ja kehityksen tukena sekä osaa mahdollistaa oppijalle merkityksellistä oppimista käyttäen monipuolisia työtapoja, musiikkityylejä ja opetusmenetelmiä.