Skip to main content

Various Pathways to MusicLaajuus (10 cr)

Code: KX00DX25

Credits

10 op

Teaching language

  • Finnish

Objective

The student can utilize theoretical, practical and experiential information when constructing learner-centered teaching and analysing the practice of teaching. They can utilize versatile information on supporting different kinds of learners when planning their teaching, and use this information in developing their own pedagogical thinking. The student can describe widely the different factors related to creativity, expression and artistic inventiveness, and reflect on the related research. The student can construct versatile pedagogical processes related to community music, and reflect on the new possibilities they open for learning and experience. They are able to analyse the group process and teaching situation on a level deeper than the visible.

The student can construct learner-centred pedagogical situations taking into account learner needs. They can use creativity, musical artistic expression, composition and improvisation, as well as pedagogical approaches that utilize different kinds of music. They can take into account group dynamics and group processes in their pedagogical activities. They are able to build possibilities for creativity, expression, improvisation and musical inventiveness in their pedagogical activities.

The student also recognizes possibilities in developing their musicianship as part of their growth into music educators.

Content

Different ways of learning and teaching, special needs in learning music, creative music education, preparing for and constructing pedagogical processes, pedagogical structure and improvisation, pedagogical choices and possibilities, individual and group reflection.

Prerequisites

The student can construct learner-centred music activities that enhance self-expression, improvisation, invention and the joy of learning. They recognize the possibilities of supporting diverse and creative agency. The student is able to recognize different approaches and pedagogical methods suitable to certain teaching situations. They can recognize the impact of the teachers pedagogical choices on group learning. They can reflect their own learning and emotions. They are able to reflect on their own learning and the teaching situations they have observed and experienced. The student can act as an active member of a group and is able to give constructive feedback in different stages of group work. The student also takes an active role in facing the challenges emerging in group processes. They can direct their own positioning in different working groups and recognize their progress in professional interaction.

Assessment criteria, approved/failed

The student is able to construct and implement diverse and creative group activities considering the needs of the learners. They use creativity, musical artistic expression, composition and improvisation in their practice and reflect on the effects of pedagogical choices on group activities and learning. They are able to analyse the group process and teaching situation on a level deeper than the visible.

Enrollment

06.05.2024 - 31.05.2024

Timing

03.09.2024 - 12.12.2024

Number of ECTS credits allocated

10 op

RDI portion

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

Music

Campus

Hämeentie 135

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Music
Teachers
  • Sanna Vuolteenaho
  • Minna Lamppu
  • musiikki virtuaali
  • Hanna-Maija Aarnio
Teacher in charge

Minna Lamppu

Groups
  • KXF22S1
    Musiikin tutkinto-ohjelma päivä

Objective

Opiskelija kykenee hyödyntämään teoreettista, käytäntöön liittyvää ja kokemuksellista tietoa oppijalähtöisen opetuksen suunnittelussa sekä opetuksen käytännön analysoinnissa. Hän osaa hyödyntää opetuksen suunnittelussa monipuolisesti tietoa erilaisten ihmisten oppimisen tukemiseen liittyvistä tekijöistä ja käyttää tätä tietoa oman pedagogisen ajattelunsa kehittämisessä. Hän osaa kuvata laajasti luovuuteen, ilmaisuun ja taiteelliseen keksintään liittyviä tekijöitä sekä reflektoida tutkimustietoa näistä. Opiskelija kykenee suunnittelemaan monipuolisia pedagogisia ja taiteen soveltavaan käyttöön liittyviä prosesseja sekä pohtimaan niiden avaamia oppimisen ja kokemisen mahdollisuuksia. Hän osaa analysoida ryhmäprosessia ja opetustilannetta myös näkyvää toimintaa syvemmällä tasolla.

Opiskelija osaa suunnitella opetustilanteita oppijalähtöisesti ja huomioiden erilaisten ryhmien tarpeet. Hän osaa käyttää monipuolisesti luovuutta, ilmaisua, musiikillista keksintää ja improvisointia sekä erilaista musiikkia hyödyntäviä pedagogisia lähestymistapoja. Hän kykenee analysoimaan pedagogisten valintojen vaikutuksia ryhmätoiminnassa sekä oppimisessa. Opiskelija osaa ottaa pedagogisessa toiminnassaan huomioon ryhmädynamiikan ja ryhmätoiminnan ilmiöitä. Opiskelija kykenee rakentamaan pedagogisessa toiminnassaan luovuuden, ilmaisun, improvisoinnin ja musiikillisen keksimisen mahdollisuuksia.

Opiskelija tunnistaa uusia mahdollisuuksia kehittää muusikkouttaan osana musiikkipedagogiksi kasvua.

Content

Monenlaiset tavat oppia ja opettaa, erityisen tuen tarve musiikin oppimisessa, luova musiikin opettaminen, opetus- ja ohjaustilanteiden suunnittelu ja toteutus, struktuuri ja pedagoginen improvisointi, pedagogiset valinnat ja mahdollisuudet, reflektointi yksin ja yhdessä.

Location and time

Opetus pääasiassa tiistaisin ja torstaisin klo 9-15välisinä aikoina. Tarkempi aikataulu vamukan lukujärjestys-lakanassa.
Osallistuminen opetukseen, työelämäprojekteihin ja tehtäviin kunkin opiskelijan opintopolkua täydentävällä tavalla. Sisältyvät projektit, kirjallisuus ja tehtävät sovitaan lukukauden alussa vuosikurssivastuuopettajan / moduulin opettajan kanssa.

Materials

Opettajan ohjeistuksen mukaan; myös opettajan antama materiaali. Osallistuminen opetukseen, työelämäprojekteihin ja tehtäviin kunkin opiskelijan opintopolkua täydentävällä tavalla.

Teaching methods

Tehtäväohjattu opetus
Ohjatut harjoitukset
Työpaja
Ryhmäohjaus
Opintokäynti

Employer connections

Osallistuminen opetukseen, työelämäprojekteihin ja tehtäviin kunkin opiskelijan opintopolkua täydentävällä tavalla. Sisältyvät projektit, kirjallisuus ja tehtävät sovitaan lukukauden alussa.

Completion alternatives

Pedagogiset sovellukset sovitaan vuosikurssivastuu-opettajan kanssa.

Further information

Opetus pääasiassa ti klo 9-15 / to klo 9-15 välisinä aikoina. Tarkempi aikataulu vamukan lukujärjestys-lakanassa.
SISÄLTÄÄ:
Yhteiset luennot, workshopit ja seminaarit sekä Megapäivät , 2 op
Musiikkipedagogiikkaa kolmosille, 2 op
Kirjallisuuteen perustuva oppimistehtävä, 1 op
- Kulttuurinen vanhustyö, 3 op
- Valinnainen -projekti, 2 op

Osallistuminen opetukseen, työelämäprojekteihin ja tehtäviin kunkin opiskelijan opintopolkua täydentävällä tavalla.

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa monipuolista ja oppijoiden/osallistujien tarpeet huomioivaa luovaa ryhmätoimintaa erilaisissa ympäristöissä. Hän osaa käyttää monipuolisesti luovuutta, ilmaisua, musiikillista keksintää ja improvisointia sekä kykenee analysoimaan pedagogisten valintojen vaikutuksia ryhmätoiminnassa sekä oppimisessa. Opiskelija kykenee analysoimaan ryhmäprosessia ja opetustilannetta myös näkyvää toimintaa syvemmällä tasolla.

Assessment methods and criteria

Jatkuva arviointi
Oppimispäiväkirja
Portfolio

Prerequisites

Opiskelija osaa suunnitella ilmaisua, keksimistä ja oppimisen iloa tukevaa oppijalähtöistä musiikkitoimintaa sekä tunnistaa mahdollisuuksia tukea erilaisten ihmisten luovaa toimijuutta. Hän osaa tunnistaa erilaisiin opetus- ja ohjaustilanteisiin sopivia lähestymistapoja, pedagogisia työvälineitä sekä opettajan pedagogisten valintojen merkitystä oppimiselle ryhmässä. Hän osaa reflektoida omaa oppimistaan ja siinä herääviä tunteita sekä kokemiaan ja näkemiään opetustilanteita. Opiskelija osaa toimia työryhmän aktiivisena jäsenenä, antaa rakentavaa palautetta erilaisissa ryhmätyön vaiheissa sekä etsiä aktiivisesti ratkaisuja ryhmätyössä esiin tuleviin haasteisiin. Hän kykenee tietoisesti ohjaamaan omaa asemoitumistaan erilaisissa työryhmissä sekä tunnistamaan omaa kehittymistään vuorovaikutustilanteissa.

Enrollment

02.05.2023 - 31.05.2023

Timing

01.08.2023 - 22.12.2023

Number of ECTS credits allocated

10 op

Virtual portion

2 op

RDI portion

5 op

Mode of delivery

80 % Contact teaching, 20 % Distance learning

Unit

Music

Campus

Hämeentie 135

Teaching languages
  • Finnish
Seats

0 - 30

Degree programmes
  • Music
Teachers
  • Sanna Vuolteenaho
  • Minna Lamppu
  • Laura Juvonen
  • musiikki virtuaali
  • Hanna-Maija Aarnio
Teacher in charge

Minna Lamppu

Groups
  • KXF21S1
    Musiikin tutkinto-ohjelma päivä

Objective

Opiskelija kykenee hyödyntämään teoreettista, käytäntöön liittyvää ja kokemuksellista tietoa oppijalähtöisen opetuksen suunnittelussa sekä opetuksen käytännön analysoinnissa. Hän osaa hyödyntää opetuksen suunnittelussa monipuolisesti tietoa erilaisten ihmisten oppimisen tukemiseen liittyvistä tekijöistä ja käyttää tätä tietoa oman pedagogisen ajattelunsa kehittämisessä. Hän osaa kuvata laajasti luovuuteen, ilmaisuun ja taiteelliseen keksintään liittyviä tekijöitä sekä reflektoida tutkimustietoa näistä. Opiskelija kykenee suunnittelemaan monipuolisia pedagogisia ja taiteen soveltavaan käyttöön liittyviä prosesseja sekä pohtimaan niiden avaamia oppimisen ja kokemisen mahdollisuuksia. Hän osaa analysoida ryhmäprosessia ja opetustilannetta myös näkyvää toimintaa syvemmällä tasolla.

Opiskelija osaa suunnitella opetustilanteita oppijalähtöisesti ja huomioiden erilaisten ryhmien tarpeet. Hän osaa käyttää monipuolisesti luovuutta, ilmaisua, musiikillista keksintää ja improvisointia sekä erilaista musiikkia hyödyntäviä pedagogisia lähestymistapoja. Hän kykenee analysoimaan pedagogisten valintojen vaikutuksia ryhmätoiminnassa sekä oppimisessa. Opiskelija osaa ottaa pedagogisessa toiminnassaan huomioon ryhmädynamiikan ja ryhmätoiminnan ilmiöitä. Opiskelija kykenee rakentamaan pedagogisessa toiminnassaan luovuuden, ilmaisun, improvisoinnin ja musiikillisen keksimisen mahdollisuuksia.

Opiskelija tunnistaa uusia mahdollisuuksia kehittää muusikkouttaan osana musiikkipedagogiksi kasvua.

Content

Monenlaiset tavat oppia ja opettaa, erityisen tuen tarve musiikin oppimisessa, luova musiikin opettaminen, opetus- ja ohjaustilanteiden suunnittelu ja toteutus, struktuuri ja pedagoginen improvisointi, pedagogiset valinnat ja mahdollisuudet, reflektointi yksin ja yhdessä.

Location and time

Opetus pääasiassa tiistaisin ja torstaisin klo 9-18 välisinä aikoina. Tarkempi aikataulu vamukan lukujärjestys-lakanassa.
Osallistuminen opetukseen, työelämäprojekteihin ja tehtäviin kunkin opiskelijan opintopolkua täydentävällä tavalla. Sisältyvät projektit, kirjallisuus ja tehtävät sovitaan lukukauden alussa vuosikurssivastuuopettajan / moduulin opettajan kanssa.

Materials

Opettajan ohjeistuksen mukaan; myös opettajan antama materiaali. Osallistuminen opetukseen, työelämäprojekteihin ja tehtäviin kunkin opiskelijan opintopolkua täydentävällä tavalla.

Teaching methods

Tehtäväohjattu opetus
Ohjatut harjoitukset
Työpaja
Ryhmäohjaus
Opintokäynti

Employer connections

Osallistuminen opetukseen, työelämäprojekteihin ja tehtäviin kunkin opiskelijan opintopolkua täydentävällä tavalla. Sisältyvät projektit, kirjallisuus ja tehtävät sovitaan lukukauden alussa.

Completion alternatives

Pedagogiset sovellukset sovitaan vuosikurssivastuu-opettajan kanssa.

Content scheduling

Opetus vamuka-aikoina ti ja to. Tarkemmat ohjeet lukujärjestyslakanassa.

Further information

Opetus pääasiassa ti klo 9-18 / to klo 9-18 välisinä aikoina. Tarkempi aikataulu vamukan lukujärjestys-lakanassa.
SISÄLTÄÄ:
- Luennot, workshopit, tehtävät ja megapäivät
- Kirjallisuuteen perustuvat oppimistehtävät
- KuKu-projekti
- "Monitaide"-projekti

Osallistuminen opetukseen, työelämäprojekteihin ja tehtäviin kunkin opiskelijan opintopolkua täydentävällä tavalla.

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa monipuolista ja oppijoiden/osallistujien tarpeet huomioivaa luovaa ryhmätoimintaa erilaisissa ympäristöissä. Hän osaa käyttää monipuolisesti luovuutta, ilmaisua, musiikillista keksintää ja improvisointia sekä kykenee analysoimaan pedagogisten valintojen vaikutuksia ryhmätoiminnassa sekä oppimisessa. Opiskelija kykenee analysoimaan ryhmäprosessia ja opetustilannetta myös näkyvää toimintaa syvemmällä tasolla.

Assessment methods and criteria

Jatkuva arviointi
Oppimispäiväkirja
Portfolio

Prerequisites

Opiskelija osaa suunnitella ilmaisua, keksimistä ja oppimisen iloa tukevaa oppijalähtöistä musiikkitoimintaa sekä tunnistaa mahdollisuuksia tukea erilaisten ihmisten luovaa toimijuutta. Hän osaa tunnistaa erilaisiin opetus- ja ohjaustilanteisiin sopivia lähestymistapoja, pedagogisia työvälineitä sekä opettajan pedagogisten valintojen merkitystä oppimiselle ryhmässä. Hän osaa reflektoida omaa oppimistaan ja siinä herääviä tunteita sekä kokemiaan ja näkemiään opetustilanteita. Opiskelija osaa toimia työryhmän aktiivisena jäsenenä, antaa rakentavaa palautetta erilaisissa ryhmätyön vaiheissa sekä etsiä aktiivisesti ratkaisuja ryhmätyössä esiin tuleviin haasteisiin. Hän kykenee tietoisesti ohjaamaan omaa asemoitumistaan erilaisissa työryhmissä sekä tunnistamaan omaa kehittymistään vuorovaikutustilanteissa.

Enrollment

02.05.2022 - 15.05.2022

Timing

01.08.2022 - 16.12.2022

Number of ECTS credits allocated

10 op

RDI portion

6 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

Music

Campus

Musiikki

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Music
Teachers
  • Sanna Vuolteenaho
  • Minna Lamppu
  • Laura Juvonen
  • musiikki virtuaali
  • Hanna-Maija Aarnio
Teacher in charge

Minna Lamppu

Groups
  • KXF20S1
    Musiikin tutkinto-ohjelma päivä

Objective

Opiskelija kykenee hyödyntämään teoreettista, käytäntöön liittyvää ja kokemuksellista tietoa oppijalähtöisen opetuksen suunnittelussa sekä opetuksen käytännön analysoinnissa. Hän osaa hyödyntää opetuksen suunnittelussa monipuolisesti tietoa erilaisten ihmisten oppimisen tukemiseen liittyvistä tekijöistä ja käyttää tätä tietoa oman pedagogisen ajattelunsa kehittämisessä. Hän osaa kuvata laajasti luovuuteen, ilmaisuun ja taiteelliseen keksintään liittyviä tekijöitä sekä reflektoida tutkimustietoa näistä. Opiskelija kykenee suunnittelemaan monipuolisia pedagogisia ja taiteen soveltavaan käyttöön liittyviä prosesseja sekä pohtimaan niiden avaamia oppimisen ja kokemisen mahdollisuuksia. Hän osaa analysoida ryhmäprosessia ja opetustilannetta myös näkyvää toimintaa syvemmällä tasolla.

Opiskelija osaa suunnitella opetustilanteita oppijalähtöisesti ja huomioiden erilaisten ryhmien tarpeet. Hän osaa käyttää monipuolisesti luovuutta, ilmaisua, musiikillista keksintää ja improvisointia sekä erilaista musiikkia hyödyntäviä pedagogisia lähestymistapoja. Hän kykenee analysoimaan pedagogisten valintojen vaikutuksia ryhmätoiminnassa sekä oppimisessa. Opiskelija osaa ottaa pedagogisessa toiminnassaan huomioon ryhmädynamiikan ja ryhmätoiminnan ilmiöitä. Opiskelija kykenee rakentamaan pedagogisessa toiminnassaan luovuuden, ilmaisun, improvisoinnin ja musiikillisen keksimisen mahdollisuuksia.

Opiskelija tunnistaa uusia mahdollisuuksia kehittää muusikkouttaan osana musiikkipedagogiksi kasvua.

Content

Monenlaiset tavat oppia ja opettaa, erityisen tuen tarve musiikin oppimisessa, luova musiikin opettaminen, opetus- ja ohjaustilanteiden suunnittelu ja toteutus, struktuuri ja pedagoginen improvisointi, pedagogiset valinnat ja mahdollisuudet, reflektointi yksin ja yhdessä.

Location and time

Opetus ti 9-17/ to 9-115 välisinä aikoina. Tarkempi aikataulu vamuka-lakanassa. Vamuka opetus alkaa yhteisellä Megapäivällä to 1.9. klo 9.00-11.15, ja iltapäivällä klo 12.30-15.00 2.-4. vuoden sisällöt ja modulit vuosikursseittain.

Materials

Opettajan antama materiaali

Teaching methods

Tehtäväohjattu opetus
Ohjatut harjoitukset
Työpaja
Ryhmäohjaus
Opintokäynti
Työssäoppiminen

Employer connections

-

Exam schedules

-

International connections

-

Completion alternatives

Modulien osien mahdollisesta korvaamisesta pedagogisen sovelluksen kautta sovittava erikseen vastuuopettajan kanssa

Student workload

Kontaktiopetus ja siihen liittyvät tehtävät, ryhmätehtävät, työelämäharjoittelut, itsenäinen työskentely ja oppimistehtävät yht. 10 op =270 h (tarkemmat aikataulut vamuka-lakanassa)

Content scheduling

-

Further information

3. vuosikurssin vastuuopettaja Laura Juvonen, kiitäjät Sanna Vuolteenaho

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa monipuolista ja oppijoiden/osallistujien tarpeet huomioivaa luovaa ryhmätoimintaa erilaisissa ympäristöissä. Hän osaa käyttää monipuolisesti luovuutta, ilmaisua, musiikillista keksintää ja improvisointia sekä kykenee analysoimaan pedagogisten valintojen vaikutuksia ryhmätoiminnassa sekä oppimisessa. Opiskelija kykenee analysoimaan ryhmäprosessia ja opetustilannetta myös näkyvää toimintaa syvemmällä tasolla.

Assessment methods and criteria

Jatkuva arviointi
Oppimispäiväkirja
Portfolio

Prerequisites

Opiskelija osaa suunnitella ilmaisua, keksimistä ja oppimisen iloa tukevaa oppijalähtöistä musiikkitoimintaa sekä tunnistaa mahdollisuuksia tukea erilaisten ihmisten luovaa toimijuutta. Hän osaa tunnistaa erilaisiin opetus- ja ohjaustilanteisiin sopivia lähestymistapoja, pedagogisia työvälineitä sekä opettajan pedagogisten valintojen merkitystä oppimiselle ryhmässä. Hän osaa reflektoida omaa oppimistaan ja siinä herääviä tunteita sekä kokemiaan ja näkemiään opetustilanteita. Opiskelija osaa toimia työryhmän aktiivisena jäsenenä, antaa rakentavaa palautetta erilaisissa ryhmätyön vaiheissa sekä etsiä aktiivisesti ratkaisuja ryhmätyössä esiin tuleviin haasteisiin. Hän kykenee tietoisesti ohjaamaan omaa asemoitumistaan erilaisissa työryhmissä sekä tunnistamaan omaa kehittymistään vuorovaikutustilanteissa.