Monia polkuja musiikkiin (10 op)
Toteutuksen tunnus: KX00DX25-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.05.2022 - 15.05.2022
Ajoitus
01.08.2022 - 16.12.2022
Opintopistemäärä
10 op
TKI-osuus
6 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Musiikin tiimi
Toimipiste
Musiikki
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Musiikin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Sanna Vuolteenaho
- Minna Lamppu
- Laura Juvonen
- musiikki virtuaali
- Hanna-Maija Aarnio
Vastuuopettaja
Minna Lamppu
Ryhmät
-
KXF20S1Musiikin tutkinto-ohjelma päivä
Tavoitteet
Opiskelija kykenee hyödyntämään teoreettista, käytäntöön liittyvää ja kokemuksellista tietoa oppijalähtöisen opetuksen suunnittelussa sekä opetuksen käytännön analysoinnissa. Hän osaa hyödyntää opetuksen suunnittelussa monipuolisesti tietoa erilaisten ihmisten oppimisen tukemiseen liittyvistä tekijöistä ja käyttää tätä tietoa oman pedagogisen ajattelunsa kehittämisessä. Hän osaa kuvata laajasti luovuuteen, ilmaisuun ja taiteelliseen keksintään liittyviä tekijöitä sekä reflektoida tutkimustietoa näistä. Opiskelija kykenee suunnittelemaan monipuolisia pedagogisia ja taiteen soveltavaan käyttöön liittyviä prosesseja sekä pohtimaan niiden avaamia oppimisen ja kokemisen mahdollisuuksia. Hän osaa analysoida ryhmäprosessia ja opetustilannetta myös näkyvää toimintaa syvemmällä tasolla.
Opiskelija osaa suunnitella opetustilanteita oppijalähtöisesti ja huomioiden erilaisten ryhmien tarpeet. Hän osaa käyttää monipuolisesti luovuutta, ilmaisua, musiikillista keksintää ja improvisointia sekä erilaista musiikkia hyödyntäviä pedagogisia lähestymistapoja. Hän kykenee analysoimaan pedagogisten valintojen vaikutuksia ryhmätoiminnassa sekä oppimisessa. Opiskelija osaa ottaa pedagogisessa toiminnassaan huomioon ryhmädynamiikan ja ryhmätoiminnan ilmiöitä. Opiskelija kykenee rakentamaan pedagogisessa toiminnassaan luovuuden, ilmaisun, improvisoinnin ja musiikillisen keksimisen mahdollisuuksia.
Opiskelija tunnistaa uusia mahdollisuuksia kehittää muusikkouttaan osana musiikkipedagogiksi kasvua.
Sisältö
Monenlaiset tavat oppia ja opettaa, erityisen tuen tarve musiikin oppimisessa, luova musiikin opettaminen, opetus- ja ohjaustilanteiden suunnittelu ja toteutus, struktuuri ja pedagoginen improvisointi, pedagogiset valinnat ja mahdollisuudet, reflektointi yksin ja yhdessä.
Aika ja paikka
Opetus ti 9-17/ to 9-115 välisinä aikoina. Tarkempi aikataulu vamuka-lakanassa. Vamuka opetus alkaa yhteisellä Megapäivällä to 1.9. klo 9.00-11.15, ja iltapäivällä klo 12.30-15.00 2.-4. vuoden sisällöt ja modulit vuosikursseittain.
Oppimateriaalit
Opettajan antama materiaali
Opetusmenetelmät
Tehtäväohjattu opetus
Ohjatut harjoitukset
Työpaja
Ryhmäohjaus
Opintokäynti
Työssäoppiminen
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Modulien osien mahdollisesta korvaamisesta pedagogisen sovelluksen kautta sovittava erikseen vastuuopettajan kanssa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kontaktiopetus ja siihen liittyvät tehtävät, ryhmätehtävät, työelämäharjoittelut, itsenäinen työskentely ja oppimistehtävät yht. 10 op =270 h (tarkemmat aikataulut vamuka-lakanassa)
Sisällön jaksotus
-
Lisätietoja opiskelijoille
3. vuosikurssin vastuuopettaja Laura Juvonen, kiitäjät Sanna Vuolteenaho
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa monipuolista ja oppijoiden/osallistujien tarpeet huomioivaa luovaa ryhmätoimintaa erilaisissa ympäristöissä. Hän osaa käyttää monipuolisesti luovuutta, ilmaisua, musiikillista keksintää ja improvisointia sekä kykenee analysoimaan pedagogisten valintojen vaikutuksia ryhmätoiminnassa sekä oppimisessa. Opiskelija kykenee analysoimaan ryhmäprosessia ja opetustilannetta myös näkyvää toimintaa syvemmällä tasolla.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jatkuva arviointi
Oppimispäiväkirja
Portfolio
Esitietovaatimukset
Opiskelija osaa suunnitella ilmaisua, keksimistä ja oppimisen iloa tukevaa oppijalähtöistä musiikkitoimintaa sekä tunnistaa mahdollisuuksia tukea erilaisten ihmisten luovaa toimijuutta. Hän osaa tunnistaa erilaisiin opetus- ja ohjaustilanteisiin sopivia lähestymistapoja, pedagogisia työvälineitä sekä opettajan pedagogisten valintojen merkitystä oppimiselle ryhmässä. Hän osaa reflektoida omaa oppimistaan ja siinä herääviä tunteita sekä kokemiaan ja näkemiään opetustilanteita. Opiskelija osaa toimia työryhmän aktiivisena jäsenenä, antaa rakentavaa palautetta erilaisissa ryhmätyön vaiheissa sekä etsiä aktiivisesti ratkaisuja ryhmätyössä esiin tuleviin haasteisiin. Hän kykenee tietoisesti ohjaamaan omaa asemoitumistaan erilaisissa työryhmissä sekä tunnistamaan omaa kehittymistään vuorovaikutustilanteissa.